iskias/jalan tunnottomuus

tonttutunnoton

Onko kellaan kokemusta ko. Vaivasta? Itse iskias kipu hävisi jo reilu viikko sitten mutta tunnottomuus jalkaterässä on ja pysyy :( Sama jalka jossa iskias vaivasi. Jalan ulkosyrjällä, pienempien varpaiden ulkopuolella reunaa myöten tunnottomuutta joka nousee vähän ulkoreunaa pitkin myös ylemmäs sääreen. Palaako tunto enää ikinä :D :(

17

6743

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ghtr

      Mitä todennäköisimmin palautuu. Hermoradat lonkasta varpaisiin on koetuksella kun iskias vaivaa.

    • muutamaiskiaskokemus

      ei se iskias ( = välilevynpullistuma) mihinkkään hävinnyt ole, vaan hermoradat kulkee selästä alaspäin varpaisiin asti = hermokipu, elikä se välilevyn pullistuma painaa hermorataa,
      Itselläni ollut tuo oire 3 - 4 krt 2 leikkauksella hoidettua, 2 x parantuminen kesti 3 - 6 kk. Kipu melko sitämätön.
      voi kyllä vahvoilla lääkkeilläkin parantua, lääkkeistä sain helpotuksen n. 2 tunniksi kerrallaan, siinä sitä jotenkin oli pärjättävä, esim. suihkuun ei päässyt ilman vahvoja kipulääkkeitä, noh, kyllä sitten puolen vuoden jälkeen rupesi paraneen. Huh, se on kyllä sietämätön kipu.

      • tonttutunnoton

        Mutta siis mul ei ole kipua enään laisinkaan. No alaselässä välillä.. Mutta tunnottomuus jalkaterässä ja nilkassa on ja pysyy :/ Lähenkö lääkärille vai voiks ne mitään tehä? Ikäänku olis jokin kelmu tossa ihon päällä :/


    • jckcskcjwoi

      Paranee ,jos kuntoutat sen kuntoon.Aloita kevyesti moninaisilla venytyksillä ja jumpalla.Muista että lepo on myös tärkeää .Ibusal lääkettä ei kannata käyttää 3 päivää enempää.Mobilat voidetta
      voit käyttää tuubin tai toistakin.Muista että tärkein on issias venytysliikkeet ja jalkojen ja selän
      pitäminen lämpimänä kesät talvet.Jalkojen pitäminen ristissä istualtaan ja liikuttamalla päälimmäistä jalkaa hiljalleen ,se avaa hermon ,kun välillä vuorottelee jalkoja,tätllä konstilla
      tv katselussa voi samantien kunnostaa vaurioitunut hermo.

      • tonttutunnoton

        Oon kuullut että on jotain "hermovitamiinia" apteekissa.. Neuro.. Jotain :D Mitäs ootte mieltä. En viiti särkylääkettä ottaa kun ei särje enää, se on vain toi tunnottomuus. Joka ilmeisesti jäi mulle siitä kivusta. Iskias tuntui samalla puolella pakarassa ja reidessä jossa nyt ei jalkaterässä tunnu mitään :/ Tai tuntuu mutta huonosti.


    • jckcskcj

      Sinulla on ollut lievä issiasvaiva.Estä jatkossa issiaksen uusiutuminen venyttelyllä,kuntoilulla ,sekä selän ja jalkojen lämpimänä pitämisellä.Tunnottomuus johtuu hermopinteestä ,joka on edelleen päällä
      ja vaatii voidehoitoja ja venyttelyä säännöllisesti ja jatkuvasti.Tee duunia niin tunnotomuus korjaantuu, siitä on kokemusta.

      • tonttutunnoton

        Voidehoitoa? Kerrohan mihin ja millasta. Teen kaikkeni!!


    • jddjjj

      Mobilat voidetta kipukohdasta 50 cm kehä.Erikois hierojat ,joilla on osaaminen issiasvaivojen hierontaan voivat auttaa ongelman hoidossa ,mutta tärkeää on oma panostus asian hoitoon.
      Sauna auttaa myös ja kannattaa lämmittää lauteet kuumaksi ja lätkästä kipukohta kuumille lauteille.

    • tonttutunnoton

      Okei. Täytyy vielä netistä katsoo jotaa venyttely liikkeitä tms. Ja aloittaa. Ja lopettaa tää surkuttelu. Olishan se kiva joskus vielä tuntea jalkaterä normaalisti esim sääriä sheivatessa jne.. Mut eeeiii. Ku olis muovi päällä. Pelottaa ettei ala levii tunnottomuus.. Hhhrrrrr :/

    • kdkkw

      Kohta jalka on kunnossa ja sit sä unohdat kaikki asiat mitä sun piti tehdä ,jottei vaiva uusiudu ja hups pinne jää toisenkerran kiristyksiin ja sitten alkaa kaikki alusta ja sitten vasta ymmärrät selän
      ja jalkalihasten venyttely ja kunnossapitotarpeen jatkuvasti.Kannattaa uhrata vaikkapa 4h viikossa venyttelyyn ja kuntoiluun tai muuten tulee huonot vaihtoehdot ,jotka vaivan lisäksi
      vie kaiken aikasi.

    • tonttutunnoton

      Tuntuu kyl ettei tuu kuntoon enää koskaan. Ollut jo yli kuukauden. Onks kellää jotaa hyvii venyttelyvinkkei? Netti on pullollaan mut ku tiiä mikä auttais :( Jaksa lekurillekkaa mennä koska mietin et mitä ne siel vois tehä? Tuskin tähän on lääkettä.

      • asdrftgyjhkulökjlhg

        No ei nuo nyt kuukaudessa parane. Mulla kesti ongelmat vuosikausia, sen kanssa on vaan pakko opetella elämään. Kyllä se viimeistään kymmenessä vuodessa helpottaa.


      • ksdkss

        Luulisin että kun kipu lähtee niin veri kiertää aikalailla normaalisti ja lihakset saavat ravinteita ok.Mikään ei estä lisäämästä verenkierron voimaa ja notkeutta lisäravinteilla ja
        poistamalla myrkyt "viina ja tupakka".Hermojen vaurion korjaus onkin hitaampi juttu ja
        siihen tarvitaan aina :aikaa,venyttelyä,kävelyä,juoksua,jumppaa.Vanhemmalla iällä onkin
        syytä käydä lääkäriltä apua hakemassa ,koska rajoitukset lisääntyvät iän myötä.


      • Anonyymi
        asdrftgyjhkulökjlhg kirjoitti:

        No ei nuo nyt kuukaudessa parane. Mulla kesti ongelmat vuosikausia, sen kanssa on vaan pakko opetella elämään. Kyllä se viimeistään kymmenessä vuodessa helpottaa.

        Mä jouduin meneen kovien iskias kipujen vuoksi sairaalaan (n. 3 vrk) lokakuun 13 vuonna 2009 ... siis kovimmat kivut olivat lopuksi vas. jalan pohkeessa ... ylilääkäri syötti mulle siellä n. 3-4 grammaa/vrk ibua sekä paracetamolia ja tramalia (parasta lääkettä) jonka määrää en muista ... lopuksi kivut lähtivät, mut varpaat sekä päkiä jäivät puuduksiin.

        No, kysyin siitä ennen kotiin lähtöä et koskas puutuminen loppuu niin ylilääkäri sano et pitäis lähtee n. 3 kk:n kuluessa ... no nyt on kulunut jo kohta 12 v. eikä ole lähtenyt ja aina kun olen sen jäkeen lääkärissä käynyt ja asiasta kysellyt, niin eivät ole oikein kantaa tuntuneet ottavan ja nyt sitten D2 : n varjolla ovat lisänneet diagnoosiksi, et diabeettinen neuropatia ?!

        No katos ku helpommalla pääsevät, ettei tarvi alkaa tutkimaan jms. ... vituttaahan tää tietysti !

        On se vaan kumma DIABEETTINEN NEUROPATIA, ku se iski yht`äkkiä ku salama kirkkaalta taivaalta 12 vuotta sitten ja esim. oikeaan jalkaan ei oo tullu mitään vaivaa.

        Ja mulla ollu sokerit melko hyvällä tasolla jatkuvasti ?!

        the man 59 v.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mä jouduin meneen kovien iskias kipujen vuoksi sairaalaan (n. 3 vrk) lokakuun 13 vuonna 2009 ... siis kovimmat kivut olivat lopuksi vas. jalan pohkeessa ... ylilääkäri syötti mulle siellä n. 3-4 grammaa/vrk ibua sekä paracetamolia ja tramalia (parasta lääkettä) jonka määrää en muista ... lopuksi kivut lähtivät, mut varpaat sekä päkiä jäivät puuduksiin.

        No, kysyin siitä ennen kotiin lähtöä et koskas puutuminen loppuu niin ylilääkäri sano et pitäis lähtee n. 3 kk:n kuluessa ... no nyt on kulunut jo kohta 12 v. eikä ole lähtenyt ja aina kun olen sen jäkeen lääkärissä käynyt ja asiasta kysellyt, niin eivät ole oikein kantaa tuntuneet ottavan ja nyt sitten D2 : n varjolla ovat lisänneet diagnoosiksi, et diabeettinen neuropatia ?!

        No katos ku helpommalla pääsevät, ettei tarvi alkaa tutkimaan jms. ... vituttaahan tää tietysti !

        On se vaan kumma DIABEETTINEN NEUROPATIA, ku se iski yht`äkkiä ku salama kirkkaalta taivaalta 12 vuotta sitten ja esim. oikeaan jalkaan ei oo tullu mitään vaivaa.

        Ja mulla ollu sokerit melko hyvällä tasolla jatkuvasti ?!

        the man 59 v.

        Kyl on melkosta VÄLINPITÄMÄTTÖMYYTTÄ !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!


    • jkssjdnwk

      Olen nähnyt kylpylöissä monen hoitavan jalkaa,selkää,käsiä.Tehokkaita hoitomuotoja hierovat vesisuihkut selkään ja jopa kantapäähän saa kohdistettua rajun hieronnan.
      Siellä verenkierto ja hermosto saa vauhtia ja singnaalia ,Kun parituntia menee lämpimästä kylmään .

    • hghghghgh

      Itselläni on ollut hermopinne polvesta alaspäin, paraneminen kesti varmaan vuoden. Onneksi ei ollut kummatkin hermon haarat, muuten jalkaterä olisi roikkunut. Niveleni ovat muutenkin yliliikkuvat, joten välillä on iskiaksestakin johtuvia puutumisia, jotka menevät nopeammin ohi.

      Samoilla selän vaurioilla toinen voi olla kipeä, toinen ei. Rakenteet ovat monimutkaisia, pelkät kuvat eivät kerro paljoa. Toiset vain puutuvat. Geneetiikkakin vaikuttaa, miten herkkä erilaisille oireille on, kyseessä ei ole yksinomaan elämäntapatekijä. Mitä väljemmät nivelet ja nikamat, sitä vaikeampi välttää nivel- ja selkäoireita. Ergonomia on syytä pitää mielessä joka hetki. Ja ylipainosta olisi hankkiuduttava hiljakseen eroon (vinkki: jos välttää sokerin ja sokeroitujen tuotteiden käyttöä tiukkapipoisesti, laihtuu väistämättä. 70 % markettituotteista on sokeroituja.)

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mielessäni vieläkin T

      Harmi että siinä kävi niinkuin kävi, rakastin sinua. Toivotan sulle kaikkea hyvää. Toivottavasti löydät sopivan ja hyvän
      Ikävä
      40
      2022
    2. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      45
      1557
    3. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      28
      1458
    4. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      19
      1437
    5. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1431
    6. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      1
      1405
    7. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      2
      1377
    8. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      1
      1310
    9. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      2
      1240
    10. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      5
      1217
    Aihe