Vasemmalle kääntyminen maantiellä

imimerkki

Ei ole juuri koskaan tarvinnut kääntyä vasemmalle maantiellä semmoisessa paikassa, jossa ei ole kääntyjille maalattu omaa kaistaa. Jollakin tuo voi kuulua päivittäiseen työmatkaan, hui!

Itse jos joutuisin tuommoisesta kulkemaan, jäisin odottamaan pääsyä oikealle pientareelle (jos sille puolelle ei menisi tietä) taikka ajaisin ohi ja kävisin jollain sivutiellä oikella puolella kääntymässä ympäri.

Kerran olen joutunut peräänajetuksi, vaikka olin ryhmittyneenä aivan keskiviivalla ja oikealla oli ruhtinaallisesti ohitustilaa, onneksi törmääjän vauhti oli suht hidas. Tämä tapahtui ennen kännyköiden ja älypuhelimien aikakautta.

73

3004

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kaikille.turvallisinta

      Sait siis elinlkäisen trauman kolarista johon et ollut syyllinen.
      Miten ylipäänsä uskallat liikkua liikenteessä noin pelokkaalla asenteella?
      Johan tuossa on sydärin ainekset lähellä ja sen saadessasi voit aiheuttaa jollekin korvaamatonta vahinkoa. Harkitsethan vakavasti siirtymistä pelkästään julkisten käyttäjäksi?

      • näin_se_vain_on

        Mikään laki ei kiellä aran tai varovaisen liikkumista liikenteessä. Esim. nopeus voi ja saa olla alle rajoitusten mutta se ei saa olla häiritsevän hidas.


      • Anonyymi

        Älä kehtaa propakandaasi joka paikassa levittää. Mitään ylipään juttuja ei virke kaipaa, eli näin se pitää kirjoittaa ilman lisukkeita: "Miten uskallat liikkua liikenteessä noin pelokkaalla asenteella?" On totisinta totta, miten vaarallista on vasemmalle kääntyminen tiellä, jossa ei ole ryhmitys kaistaa ja varsinkin silloin, kun on huono ajokeli ja lumi pöllyää. Tänäkin talvena on nähty tuo tilanne, jossa perässä tulijat ovat aiheuttaneet ketjukolarin kun eivät ole älynneet pitää sitä surullisen kuuluisaa turva väliä. On suurta viisautta tajuta liikenteen vaaran paikat ja uhat ja toimia niin, ettei altista itseään vakaviin vaaroihin. Se ei kuitenkaan tarkoita sitä, että tarvitsee jättää autoilu kokonaan. Tarvitsee vain osata ajaa liikenteessä vaaroja ennakoiden ja ehkäisten. Yksi sellainen on juuri tämä vasemmalle kääntymisen uhka, jossa siinäkin keinoja on olemassa. Ala jo hyvissä ajoin hiljentämään vauhtia nähtyäsi perässä tulevan pitkä letkan. Pane vaikka hätävilkut päälle ja ala vilkuttaa jo puolta kilometriä ennen samalla pikkuhiljaa hiljentäen, jotta saat takana tulevan letkan myös tajuamaan sun aikovan kääntyä. Hätä ei lue lakia eli kaikki keinot ovat luvallisia sodassa, rakkaudessa, kaupankäynnissä ja miksei myös liikenteessä, kun sillä pystytään estämään onnettomuuden syntyminen.


      • Anonyymi
        näin_se_vain_on kirjoitti:

        Mikään laki ei kiellä aran tai varovaisen liikkumista liikenteessä. Esim. nopeus voi ja saa olla alle rajoitusten mutta se ei saa olla häiritsevän hidas.

        Ei kukaan aja häiritsevän hitaasti eli kävelyvauhtia, mutta on tapauksia, joissa on joutunut ajamaan 40 km/h tienpinnan ollessa peili kirkkaassa jäässä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Älä kehtaa propakandaasi joka paikassa levittää. Mitään ylipään juttuja ei virke kaipaa, eli näin se pitää kirjoittaa ilman lisukkeita: "Miten uskallat liikkua liikenteessä noin pelokkaalla asenteella?" On totisinta totta, miten vaarallista on vasemmalle kääntyminen tiellä, jossa ei ole ryhmitys kaistaa ja varsinkin silloin, kun on huono ajokeli ja lumi pöllyää. Tänäkin talvena on nähty tuo tilanne, jossa perässä tulijat ovat aiheuttaneet ketjukolarin kun eivät ole älynneet pitää sitä surullisen kuuluisaa turva väliä. On suurta viisautta tajuta liikenteen vaaran paikat ja uhat ja toimia niin, ettei altista itseään vakaviin vaaroihin. Se ei kuitenkaan tarkoita sitä, että tarvitsee jättää autoilu kokonaan. Tarvitsee vain osata ajaa liikenteessä vaaroja ennakoiden ja ehkäisten. Yksi sellainen on juuri tämä vasemmalle kääntymisen uhka, jossa siinäkin keinoja on olemassa. Ala jo hyvissä ajoin hiljentämään vauhtia nähtyäsi perässä tulevan pitkä letkan. Pane vaikka hätävilkut päälle ja ala vilkuttaa jo puolta kilometriä ennen samalla pikkuhiljaa hiljentäen, jotta saat takana tulevan letkan myös tajuamaan sun aikovan kääntyä. Hätä ei lue lakia eli kaikki keinot ovat luvallisia sodassa, rakkaudessa, kaupankäynnissä ja miksei myös liikenteessä, kun sillä pystytään estämään onnettomuuden syntyminen.

        Ja miksi ei voisi tai saisi kirjoittaa oikeaan tapaan "ylipäätään" kun sitä ei missään kielletyksi ole mainittu?
        Missä mielestäsi on todellisuudessa nähty/koettu tilanne jossa vasemmalle kääntyvän takia olisi takaa tulijat joutuneet ketjukolariin? Unohda eräällä palstalla esittämäsi sadut ja keskity todellisuuteen.
        Tuo hätävilkkujen käyttö, vaikka nykylaissa liikkuvassa autossa sallitaan, ei ole kääntymisen turvaamiseen oikea keino, kas kun sillä vaan turhaan takana tulevia hämää, että mikä tuolla hiipijällä on vikana ja miksi ei aja oikeaan laitaan asiaa selvittämään. Joten kuten kirjoitat on viisautta tajuta vaaran paikat, eikä niitä tapaasi itse typerällä toiminnallaan aiheuttaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei kukaan aja häiritsevän hitaasti eli kävelyvauhtia, mutta on tapauksia, joissa on joutunut ajamaan 40 km/h tienpinnan ollessa peili kirkkaassa jäässä.

        Eikö se 40 km/h ole kuitenkin hurjastelua ja vauhdin hurman hakemista kuljettajalle tuossa tilanteessa, jossa ajokykyiset on turvallisesti ja onnettomuuteen joutumatta ja ojaan suistumatta kyennet ajamaan 70-75 km/h vauhtia.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Älä kehtaa propakandaasi joka paikassa levittää. Mitään ylipään juttuja ei virke kaipaa, eli näin se pitää kirjoittaa ilman lisukkeita: "Miten uskallat liikkua liikenteessä noin pelokkaalla asenteella?" On totisinta totta, miten vaarallista on vasemmalle kääntyminen tiellä, jossa ei ole ryhmitys kaistaa ja varsinkin silloin, kun on huono ajokeli ja lumi pöllyää. Tänäkin talvena on nähty tuo tilanne, jossa perässä tulijat ovat aiheuttaneet ketjukolarin kun eivät ole älynneet pitää sitä surullisen kuuluisaa turva väliä. On suurta viisautta tajuta liikenteen vaaran paikat ja uhat ja toimia niin, ettei altista itseään vakaviin vaaroihin. Se ei kuitenkaan tarkoita sitä, että tarvitsee jättää autoilu kokonaan. Tarvitsee vain osata ajaa liikenteessä vaaroja ennakoiden ja ehkäisten. Yksi sellainen on juuri tämä vasemmalle kääntymisen uhka, jossa siinäkin keinoja on olemassa. Ala jo hyvissä ajoin hiljentämään vauhtia nähtyäsi perässä tulevan pitkä letkan. Pane vaikka hätävilkut päälle ja ala vilkuttaa jo puolta kilometriä ennen samalla pikkuhiljaa hiljentäen, jotta saat takana tulevan letkan myös tajuamaan sun aikovan kääntyä. Hätä ei lue lakia eli kaikki keinot ovat luvallisia sodassa, rakkaudessa, kaupankäynnissä ja miksei myös liikenteessä, kun sillä pystytään estämään onnettomuuden syntyminen.

        "Pane vaikka hätävilkut päälle ja ala vilkuttaa jo puolta kilometriä ennen samalla pikkuhiljaa hiljentäen, jotta saat takana tulevan letkan myös tajuamaan sun aikovan kääntyä."

        Tähän vaan sanoisin että mieluummin se vilkku vasemmalle. Hätävilkusta takana tulijoille ei välity viesti että meinataan kääntyä vasemmalle vaan paremminkin että autoon tuli jokin vika ja se joudutaan pysäyttämään tien reunaan. Joten takaa tulijat lähtevät ohittamaan ja vasemmalle kääntyminen on entistäkin vaarallisempaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei kukaan aja häiritsevän hitaasti eli kävelyvauhtia, mutta on tapauksia, joissa on joutunut ajamaan 40 km/h tienpinnan ollessa peili kirkkaassa jäässä.

        Riippuu vähän tilanteesta. Jotkut esim. liittyvät moottoritielle vaarallisen alhaisella nopeudella.


    • ei-saa-kärkkyä

      Noissa paikoissa aina ratti suorassa ja jarrut tukevasti pohjassa. Silloin on pienempi riski päätyä vastaantulevan rekan alle jos joku sattuu ajamaan perään. Rumaa jälkeä tulee joka tapauksessa, mutta on ainakin mahdollisuus selvitä vähemmällä.

      • näitäkinon

        Kaikista pahin on unohtaa vilkku ja käyttää käsijarrua odotellessa jolloin edes jarruvalot ei pala.


      • McFlasher
        näitäkinon kirjoitti:

        Kaikista pahin on unohtaa vilkku ja käyttää käsijarrua odotellessa jolloin edes jarruvalot ei pala.

        Jospa aloittaja on niitä joilla vilkku menee päälle vasta rattia kääntäessä?
        Niitä näkee päivittäin aivan liian usein, ja täysin vilkuttomia myös.


    • Kas.näin

      Kun laittaa hyvissä ajoin vilkun vasemmalle ja ryhmittyy keskiviivan viereen, ei ole ongelmia.

      • keskipohjalainen

        kyllä on ongelmia, jos takana ajava ei huomaa vilkkua vasemmalle ja ryhmittymistä keskiviivan viereen. Näitä tapauksia omalla kotikunnallani sattuu usein.


      • Kas.näin
        keskipohjalainen kirjoitti:

        kyllä on ongelmia, jos takana ajava ei huomaa vilkkua vasemmalle ja ryhmittymistä keskiviivan viereen. Näitä tapauksia omalla kotikunnallani sattuu usein.

        Lue uudestaan: Hyvissä ajoin!
        Tarkoittaa, ensimmäisenä. Ennen kun tehdään mitään muuta kääntymiseen liittyvää.
        Ensin vilkku, sen jälkeen ryhmittyminen, vasta sitten nopeuden vähentäminen ja viimeisenä jarruttaminen.


      • vaarojapiisaa

        Olen kerran nähnyt tilanteen jossa meitä oli kolme ajoneuvoa ryhmittäytyneenä keskiviivan viereen ja kääntymässä vasemmalle. Takaa tuli ylinopeusyrjö joka sitten lähti ohittamaan. Oli vain onni ettei ensimmäinen auto ollut ennättänyt lähteä liikkeelle. Muuten olisi varmasti ollut jonkun hengenlähtö lähes varma.


      • Anonyymi
        Kas.näin kirjoitti:

        Lue uudestaan: Hyvissä ajoin!
        Tarkoittaa, ensimmäisenä. Ennen kun tehdään mitään muuta kääntymiseen liittyvää.
        Ensin vilkku, sen jälkeen ryhmittyminen, vasta sitten nopeuden vähentäminen ja viimeisenä jarruttaminen.

        Eikä haittaa vaikka laittaa hätävilkut päälle, kun kysymyksessä on sumuinen ja lumi pöllyää.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Eikä haittaa vaikka laittaa hätävilkut päälle, kun kysymyksessä on sumuinen ja lumi pöllyää.

        Hätävilkkujen käyttö mainitsemassasi tilanteessa on lainvastaista mutta eihän lain rikkominen, ainakaan liikenteessä ole sulle koskaan mikään ongelma ollut.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Eikä haittaa vaikka laittaa hätävilkut päälle, kun kysymyksessä on sumuinen ja lumi pöllyää.

        Haittaapas! Hätävilkku ei kerro takaa tulijoille että olet kääntymässä vasemmalle.


    • imimerkki

      Auton värillä on varmaan iso merkitys sille, miten helposti tulee jyrätyksi. Oranssi ehkä hyvä yleis turvaväri.

      Erityisen huonon näkyvyyden vallitessa, kannattanee kuitenkin valita kiertotie. Tuommoiseen ei ole pakko tupata kuten ensi viestissä vinkkasin.

      • qwerty987654

        Turvallisuuden vuoksi minäkin käyn Kankaanpään liikenneympyrässä kääntymässä päästäkseni mökkitielle oikealle kääntyen. Matkaa tulee lisää vain 38 kilometriä.


    • imimerkki

      Itse olen luultavasti Suomen tunnollisimpia vilkun käyttäjä.

      Jos esim. olen ohittamassa oikealta puolelta vasemmalle kääntyjää, näytän vilkkua oikealle, jotta takana tulijatkin varmasti huomaavat kääntyjän. Siihen kai lakikin velvoittaa, jos joutuu ajolinjaa muuttamaan sivusuunnassa. Jos näin toimittaisiin yleisesti, paranisi vasemmalle kääntyjän turvallisuus rutkasti.

      Kun ohitan pyöräilijän tai reunaan .pysähtyneen auton, näytän vilkkua hyvissä ajoin takana tuleville varoitukseksi.

      Kuinkahan moni vilkuttaa esim. ohittaessaan pyöräilijän. Ehkä muutama prosentti.

    • imimerkki

      Jos esim. olen ohittamassa oikealta puolelta vasemmalle kääntyjää, näytän vilkkua oikealle, jotta takana tulijatkin varmasti huomaavat kääntyjän. Siihen kai lakikin velvoittaa, jos joutuu ajolinjaa muuttamaan sivusuunnassa. Jos näin toimittaisiin yleisesti, paranisi vasemmalle kääntyjän turvallisuus rutkasti."

      Mietin tätä lisää. Tässähän voi olla vaara, että takana tuleva tulkitsee oikealle vilkuttamisen väärin ja valmistautuu kiertämään vilkuttajan vasemmalta. Ehkä kannattaa siis vilkuttaa lyhyesti parilla välähdyksellä ja jos mahdollista erityisen hyvissä ajoin. Vai jättää vilkuttamatta?

      Onneksi tosiaan tulee tosi vähän autoiltua kun nämä on aika vaikeita juttuja. Yksinkertaisille tyypeille kaikki on usein niin helppoa, että oikein kateeksi käy.

      • tilan

        Tilanne ja tiekohtainen juttu. Jos etumainen auto kertoo aikeensa tarpeeksi ajoissa. Siirryn oikeaan laitaan. Ilman mitään vilkutuksia. Joskus satasen teillä saatan takanani olevalle vilauttaa jarruvaloja ja siirtyä oikeaan reunaan. Tämä toki tilanne kohtaista ja riippuu siitä kuinka lähellä takana tuleva perässä roikkuja on.
        Mutta aina menen mahdollisimman oikealle nopeutta vähentäen.
        Ja sitten on niitä sankareita, jotka eivät osoita millään eleellä, että ovat itse kääntymässä tai väistämässä edessä olevaa kääntyjää. Niitä sitten saa jarrutella aina silloin tällöin. Muuan sankari, kun ei edes kierrä oikealta vaikka siihen olisi tilaa ja peräkontissa onkin sitten ne aikaisempien kertojen jäljet vielä varottamatta meistä tästä vilkuttomasta ryhmittäytymisen epämestarista. Noita näkyy silloin tällöin.
        Mut aloittajalle sanoisin että kiertäminen on parempi ratkaisu, varsinkin, kun on joskus perään tultu tilanteessa.


      • riippuumistäkiikkuu

        Riippuu vähän tilanteesta. Laki toki velvoittaa näyttämään suuntamerkkiä jos siirtää ajoneuvoa sivusuunnassa mutta jää jokaiselle arvioitavaksi milloin siirretään tarpeeksi sivusuunnassa jotta on tarpeen vilkuttaa.

        35 §
        Suuntamerkki
        http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/1981/19810267#L2P35


    • imimerkki

      Vilkun käyttäminen esim. takaa tulevalle ohituskehotusmerkiksi pitäisi ehkä kieltää väärinkäsitysmahdollisuuden takia (onkin vain vaihtamassa ajolinjaa keskemmällä olevan esteen takia)

    • imimerkki

      Ehkä oikealle ei paljon kannata vilkutella jos ei ole kääntymässä tai pysähtymässä pientareelle.

      • nyt.heti

        Sulla niin paljon noita epäselvyyksiä ja ihmetyksen aiheita vilkun käytöstä/käyttämättömyydestä , että ainoa mahdollisuutesi, mielenterveytesi säilyttämiseen, on välittömästi siirtyä pelkästään julkisten käyttäjäksi.


      • Anonyymi
        nyt.heti kirjoitti:

        Sulla niin paljon noita epäselvyyksiä ja ihmetyksen aiheita vilkun käytöstä/käyttämättömyydestä , että ainoa mahdollisuutesi, mielenterveytesi säilyttämiseen, on välittömästi siirtyä pelkästään julkisten käyttäjäksi.

        Sinäpä et osaa kertoa selvin sanoin miten liikennesääntöjen mukaan ajetaan lukemattomissa eri tilanteissa. Paljon ajetaan suojateillä ihmisten päälle, niin osaisitkohan kertoa sujuvasti, miten vältytään suojatiellä ajamasta ihmisen päälle ?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sinäpä et osaa kertoa selvin sanoin miten liikennesääntöjen mukaan ajetaan lukemattomissa eri tilanteissa. Paljon ajetaan suojateillä ihmisten päälle, niin osaisitkohan kertoa sujuvasti, miten vältytään suojatiellä ajamasta ihmisen päälle ?

        Tokihan se suojatieonnettomuuksiin joutumattomuus on varsin usein selvitetty, jolla ei kuitenkaan liene tekemistä vilkun käytön tai käyttämättömyyden kanssa josta nyt on kyse.


    • exautoilija

      Joo korostettu väistöele lienee varmin tapa ohittaa oikealta. Takana tulijahan yleensä seuraa edessä ajavan jälkeä vaistomaisesti.

    • Kiireisiäkin_liikkeellä

      Peräänajo ei suinkaan ole pahin mahdollisuus. Jos taaksesi ehtii pysähtyä pari autoa, seuraavat eivät välttämättä edes tajua tilannetta vaan joku lähtee ohi vasemmalta. Ennen kuin todella lähdet kääntymään, vilkaise vielä peiliin, ettei joku tule ovesta syliin.

    • VaarallinenKäännös

      Aloittaja on löytänyt liikenteestä aivan oikean vaaran paikan. Ne, jotka joutuvat päivittäin kääntymään suoraan ajokaistalta vasempaan tietävät sen, ettei kyseessä ole mikään ihan vaaraton temppu jatkuvasti toistettavaksi. Itse joudun tekemään käännöksen taajamanopeusrajoitusalueella, ja sekin on aika hurjan tuntuinen välillä. Liikennetilanne vaikuttaa asiaan totta kai. Mitä ruuhkaisempi paikka huonolla näkyvyydellä, sen pahemmaksi tilanne muuttuu.

      Joillakin teillä vasempaan kääntyminen suoraan kaistalta on jopa kielletty sen vaarallisuuden vuoksi. Tässä on yksi esimerkki, jossa vasempaan kääntyjälle on rakennettu oma väistökaista.
      https://goo.gl/maps/gUJh8Nb3zkL2

      • nähty---on

        Juu, tuollaisia on tullut vastaan useitakin. Ihan näppärä systeemi.

        Tässä on vähän vastaavanlainen mutta lähinnä siitä syystä että kohdassa on ohituskaista.
        https://goo.gl/maps/z3yB7nb31KF2


      • huyty66

        @VaarallinenKäännös

        Kiitos väistökaistan kuvasta.
        Kuvasta vasemmalta tuleva oikealle kääntyvä voisi käyttää tuota "väistökaistaa" päinvastaiseen ajamiseen eli kiihdytyskaistana, jos väistökaista olisi leveämpi kahdelle autolle, 2-suuntaisuudesta olisi merkit ja päätien sulkuviiva olisi lyhyempi, niin se jeesaisi myös tässä käännöksessä.


    • exautoilija

      No enpä ole ikinä nähnyt moista väistökaistajärjesteleyä. Pätevä ratkaisu, eikä maksa paljon.

      Johan tässä on varmasti ollut tarpeellista muistutusta monille vähättelijöillekin, esim. tuo viimeistä edellinen neuvo takavasemman varmistamisesta ennen kääntymistä.

    • VaarallinenKäännös

      Tuo väistökaistaksi nimeämäni ratkaisu on oikeasti todella harvinainen, mutta kaikessa yksinkertaisuudessaan nerokas. Jos näitä olisi rakennettu jo 1970-luvulta lähtien, olisi moni hengissä vieläkin. Myös ne kaksospojat, jotka kuolivat aivan turhaan Lopella juuri vasempaan kääntymisessä tapahtuneen peräänajon seurauksena. Osanottoni vanhemmille ja kolarin aiheuttajalle on vilpitön.

      http://www.is.fi/kotimaa/art-2000005060650.html

    • exautoilija

      Näitä väistökaistoja voisi olla leveämmilläkin teillä, kun tuon perustaminen ei maksane paljon mitään.

      Lumen aurauksen kannalta tuo olisi tosin hankala juttu, mutta jos tiellä olisi myös normaali vasemmalle kääntyminen sallittu, voisi sivutien auraaja hoitaa väistökaistan sitten kun kerkiää.

      • VaarallinenKäännös

        Eihän se väistökaista-ajatus toimi mikäli päätieltä vasempaan kääntymistä ei kielletä. Missään ihan ruuhkaisessa paikassa tämä idea ei tietenkään edes toimi, vaan paikalla on yleensä kääntyjiä harvakseltaan. Mutta hätäavuksi moneen paikkaan siitä saattaisi olla apua jopa heti. Kyseistä viritelmää edeltää muuten merkki, joka on tämän näköinen:
        https://goo.gl/maps/E4hG1xbwHgM2

        Merkki lienee nimeltään "kiertotien suunnistustaulu".


    • Vaarallinenristeys

      On seuraavanlainen tilanne: Maantie, jossa nopeusrajoitus 80km/h. Vain kaksi kaistaa, kaista per suunta. Olen kääntymässä vasemmalle pikkutielle, luonnollisesti vastaantulevan kaistan ylitse. Risteys on jyrkkä, yli 90 astetta, joten minun tulee jarruttaa n. 20km/h. Ilmoitan tästä takana oleville vilkulla, ja muutamalla jarruvalon vilautuksella hyvissä ajoin. Jos nään, ettei vastaantulijoita ole, eikä perässä oleva auto ole syystä tai toisesta ohittamassa, onko teidän mielestä ok mennä jarruttelemaan vastaantulevan kaistalle? Laillistahan se ei taida olla, jos on niin kertokaa.

      • 5372

        Käännyn usein tuolla "väärällä" tavalla 1 1-kaistaisella suoralta maantieltä ( 80 ) loivassa nousussa vasemmalle mökin hiekkatielle - silloin, kun se tuntuu paremmalta takanatulevien kannalta. Pikkutie on hyvin piilossa heinien ja tiheän metsän seassa, että sen näkee vasta ollessaan kohdalla eikä paikalla ole postilaatikkoakaan.
        Kesäaikaan käännöksen voi tehdä vasemmalta 20-30 km/h, oikealta about 40 km/h on jo kova vauhti.

        Sen laillisuus on kakspiippuinen juttu. En ole löytänyt ennakkotapausta.
        Risteyksestä ei ole ennakkomerkkinä varotus-, opastus- tai suunnistustaulua tms., joten sen kohdalla ohittaminenkin on sallittu eli sinänsä vasemmalla puolen ajamista ei ole kielletty.
        Oikean "niinku ohittamisenkin" letkassa voi tuossa kesken kaiken muuttaa vasemmalle käännökseksi. { Ai niin, mä voisinkin mennä mökille. }
        Jos on letkan ensimmäisenä ja siirtyy vasemmalle, niin jonkun kysellessä tuosta tyylistä voisi sanoa, että "hitto en huomannut ettei siinä ollutkaan ohitettavaa". Heh-heh


    • kunhan.vaan

      Mutta älkää turhaan, ryhmittykö keskiviivan tuntumaan jos takaa tuleva liikenne ei siitäkään huolimatta mahdu ohi. Silloin se on ihan turhaa ja toiseksi olet tarpeettomasti taas liian lähelle vastaantulijaa. Tälläisissä paikoissa ajotie saattaa olla siis muutenkin vähän kapea niin turhalla ryhmittymisellä tien keskellä tilaa jää vieläkin vähemmän, yllättäviin tilanteisiin. Suuret ajoneuvot ajaa muutenkin liki täyttäen koko ajokaistan niin keskelle tietä ryhmittynyt on liian lähellä jo tätä isoa ajoneuvoa.

      • noudatanytvainlakia

        Sitä saa ryhmittyä ihan keskiviivan viereen jos aikoo kääntyä vasemmalle. Ryhmittyä kuuluukin tehdä vaikka takaa ei pääsisikään ohi. Ihan saamalla tavalla kuuluu käyttää vilkkua kun kääntyy. Ihan sama vaikka kukaan ei juuri silloin olisikaan paikalla näkemässä sitä.


      • 5372

        Keskiviivan viereen siirtymisen ainoa tarkoitus ei ole tilan järjestäminen vaan myös vilkun näkyminen muille.
        Perässätulevan tulisikin siirtyä enemmän oikealle vaikka ohitustilaa ei syntyisikään, mutta ensimmäisen vilkku näkyy seuraaville.


      • tokinoudatan

        No laissa ei mittanauhan kanssa ole asiaa mitattu eli ei ole pakko pakko ajaa lähelle vastaantulijaa, saa sitä järkeäkin käyttää kun laissa ei ole pilkuntarkasti kaikki aina.


      • Ei todellakaan ole turhaa. Takaatulijat näkevät vilkkusi paremmin, kun ryhmityt keskiviivan viereen. Jos ryhmityt väärin, joku vielä lähtee ohittamaan juuri kun olet kääntymässä...

        Anna sinä takaatulijoiden arvioida, mahtuuko tuossa oikealta ohi vai ei. Ei se sinulle kuulu millään tavalla.


      • Anonyymi
        tokinoudatan kirjoitti:

        No laissa ei mittanauhan kanssa ole asiaa mitattu eli ei ole pakko pakko ajaa lähelle vastaantulijaa, saa sitä järkeäkin käyttää kun laissa ei ole pilkuntarkasti kaikki aina.

        Kun kaikki osaisivat ja älyäisivät pitää edellä ajaviin pitkää turvaväliä, mitään ongelmia ei olisi missään tilanteessa, ei edes hernerokka sumussa. Mutta kun se liikennekulttuuri jota voi myös tavaksi kutsua, on niin vomakas tahtotila, ettei voi ajaa tapojen vastaisesti eli oikein, siis pitkää turvaväliä pitäen. Jos pidät, niin takana tulijan kuuluu tapojen mukaan täyttää se. Ei se kuitenkaan haittaa, sillä vain kaasujalan hellittäminen hetkeksi synnyttää uuden turvavälin edellä ajavaan


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kun kaikki osaisivat ja älyäisivät pitää edellä ajaviin pitkää turvaväliä, mitään ongelmia ei olisi missään tilanteessa, ei edes hernerokka sumussa. Mutta kun se liikennekulttuuri jota voi myös tavaksi kutsua, on niin vomakas tahtotila, ettei voi ajaa tapojen vastaisesti eli oikein, siis pitkää turvaväliä pitäen. Jos pidät, niin takana tulijan kuuluu tapojen mukaan täyttää se. Ei se kuitenkaan haittaa, sillä vain kaasujalan hellittäminen hetkeksi synnyttää uuden turvavälin edellä ajavaan

        Joten mikä se ongelmasi sitten oikeasti on?


    • Anonyymi

      Uusi tieliikennelaki astui voimaan 1.6.2020. Alla on pari pykälää aiheeseen liittyen,

      21 §
      Ryhmittyminen

      Oikealle kääntyvällä ajoneuvolla on ryhmityttävä ajoradan oikeaan reunaan. Vasemmalle kääntyvällä ajoneuvolla on ryhmityttävä välittömästi ajoradan keskiviivan tai, jos keskiviivaa ei ole, keskilinjan oikealle puolelle tai yksisuuntaisella ajoradalla sen vasempaan reunaan.

      Ryhmittyminen kääntymistä varten on tehtävä hyvissä ajoin.


      22 §
      Kääntyminen

      Kääntyvällä ajoneuvolla ei saa aiheuttaa vaaraa eikä tarpeetonta estettä muille samaan suuntaan kulkeville.

      Risteyksessä on ajoneuvolla oikealle käännyttäessä ohjattava mahdollisimman lähelle risteävän ajoradan oikeaa reunaa. Risteyksessä on ajoneuvolla vasemmalle käännyttäessä ohjattava niin, että ajoneuvo jättää risteyksen välittömästi risteävän ajoradan keskiviivan tai, jos keskiviivaa ei ole, keskilinjan oikealla puolella tai yksisuuntaisen ajoradan vasemmalla reunalla.

      Jos risteävällä ajoradalla on ajosuunnassa kaksi tai useampia ajokaistoja, saa ajoneuvolla poistua risteyksestä sopivinta ajokaistaa käyttäen muu liikenne huomioon ottaen.

      • Anonyymi

        Uusi tieliikennelaki astui voimaan 1.6.2020. Alla on yksi pykälä aiheeseen liittyen,
        Suuntamerkki on ajoneuvolla ajettaessa annettava suuntavalaisimella tai, jollei ajoneuvossa ole sellaista, muulla näkyvällä tavalla:
        1) lähdettäessä liikkeelle tien reunasta;
        2) käännyttäessä risteyksessä tai tiellä;
        Suuntamerkin on oltava näkyvä ja ymmärrettävä. Se on annettava hyvissä ajoin ennen
        1 momentissa tarkoitettua toimenpidettä ja sen tulee kestää toimenpiteen ajan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Uusi tieliikennelaki astui voimaan 1.6.2020. Alla on yksi pykälä aiheeseen liittyen,
        Suuntamerkki on ajoneuvolla ajettaessa annettava suuntavalaisimella tai, jollei ajoneuvossa ole sellaista, muulla näkyvällä tavalla:
        1) lähdettäessä liikkeelle tien reunasta;
        2) käännyttäessä risteyksessä tai tiellä;
        Suuntamerkin on oltava näkyvä ja ymmärrettävä. Se on annettava hyvissä ajoin ennen
        1 momentissa tarkoitettua toimenpidettä ja sen tulee kestää toimenpiteen ajan.

        Uutta tieliikennelakia on jo ennätetty muuttaa useaan otteeseen. Ajantasaisessa laissa lukee nyt näin:

        Suuntamerkin on oltava näkyvä ja ymmärrettävä. Se on annettava hyvissä ajoin ennen 1 momentissa tarkoitettua toimenpidettä. Suuntavalaisimella annetun suuntamerkin tulee kestää toimenpiteen ajan. (17.12.2020/1040).

        Muutos on siis se, että suuntavalaisimella annetun suuntamerkin tulee kestää toimenpiteen ajan. Tämä vapauttaa esim. pyöräilijät siitä, ettei heidän tarvitse heiluttaa kättä koko käännöksen ajan.

        Ajantasainen tieliikennelaki
        https://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/2018/20180729


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Uutta tieliikennelakia on jo ennätetty muuttaa useaan otteeseen. Ajantasaisessa laissa lukee nyt näin:

        Suuntamerkin on oltava näkyvä ja ymmärrettävä. Se on annettava hyvissä ajoin ennen 1 momentissa tarkoitettua toimenpidettä. Suuntavalaisimella annetun suuntamerkin tulee kestää toimenpiteen ajan. (17.12.2020/1040).

        Muutos on siis se, että suuntavalaisimella annetun suuntamerkin tulee kestää toimenpiteen ajan. Tämä vapauttaa esim. pyöräilijät siitä, ettei heidän tarvitse heiluttaa kättä koko käännöksen ajan.

        Ajantasainen tieliikennelaki
        https://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/2018/20180729

        Lain mukaan suuntamerkin antaminen pitää kestää koko toimenpiteen ajan, jolloin se vapauttaa pyöräilijät siitä ettei heidän näin tarvitsekaan tehdä, varsin yksinkertaista eikö?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Lain mukaan suuntamerkin antaminen pitää kestää koko toimenpiteen ajan, jolloin se vapauttaa pyöräilijät siitä ettei heidän näin tarvitsekaan tehdä, varsin yksinkertaista eikö?

        Ei, vaan "Suuntavalaisimella annetun suuntamerkin tulee kestää toimenpiteen ajan."
        Tämä, suuntavalaisimella annettu, vapauttaa pyöräilijän.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei, vaan "Suuntavalaisimella annetun suuntamerkin tulee kestää toimenpiteen ajan."
        Tämä, suuntavalaisimella annettu, vapauttaa pyöräilijän.

        Juuri näin. Tuo suuntamerkki asia lisättiin jälkikäteen, eli lakia muutettiin pyöräilijöiden vuoksi. Muitakin muutoksia on tehty lakiin jäljestäpäin.


      • Anonyymi

        > Kääntyvällä ajoneuvolla ei saa aiheuttaa vaaraa eikä tarpeetonta estettä muille samaan suuntaan kulkeville.<
        Vaaraa ei aiheuta kääntyvä, vaan ne takana tulijat, jotka eivät ole pitäneet turvaväliä ja jotka sitten vauhdilla tulevan edessään hiljentävän perään. Tottahan sellaisessa tilanteessa muu liikenne joutuu väistämään ja hidastamaan, kun ryhmityskaistaa ei ole kummallekkaan puolelle.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei, vaan "Suuntavalaisimella annetun suuntamerkin tulee kestää toimenpiteen ajan."
        Tämä, suuntavalaisimella annettu, vapauttaa pyöräilijän.

        Varmasti noin jossain kieroutuneessa pilkun nussijan mielessä voitaneen asia ymmärtää.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Varmasti noin jossain kieroutuneessa pilkun nussijan mielessä voitaneen asia ymmärtää.

        Jos on suuntavalaisin ja sillä annetaan suuntamerkki, niin se on täysin eri asia kun se, jos ei ole suuntavalaisinta ja suuntamerkki annetaan muulla tavalla. Luetun ymmärtäminen on melko oleellinen seikka. Kaikilla sitä ei ilmeisesti ole.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jos on suuntavalaisin ja sillä annetaan suuntamerkki, niin se on täysin eri asia kun se, jos ei ole suuntavalaisinta ja suuntamerkki annetaan muulla tavalla. Luetun ymmärtäminen on melko oleellinen seikka. Kaikilla sitä ei ilmeisesti ole.

        Eikö se siten samaa tarkoita millä sen suuntamerkin antaa?
        Vai eikö laki vaadi kaikkia kääntyviä antamaan suuntamerkkiä lain mukaisesti?
        Sitä luetun ymmärtämistä jotkut näyttää tosiaan tarvitsevan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Eikö se siten samaa tarkoita millä sen suuntamerkin antaa?
        Vai eikö laki vaadi kaikkia kääntyviä antamaan suuntamerkkiä lain mukaisesti?
        Sitä luetun ymmärtämistä jotkut näyttää tosiaan tarvitsevan.

        Ei tarkoita. Lue tuo lakipykälä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Eikö se siten samaa tarkoita millä sen suuntamerkin antaa?
        Vai eikö laki vaadi kaikkia kääntyviä antamaan suuntamerkkiä lain mukaisesti?
        Sitä luetun ymmärtämistä jotkut näyttää tosiaan tarvitsevan.

        Ei tarkoita ei. On myös eri lait ja säännöt sille, mitkä varusteet ovat pakolliset polkupyörän suhteen. Suuntavalaisin, eli vilkku ei ole polkupyörässä pakollinen varuste. Lue vielä kerran tuo tieliikennelain pykälä ja mieti asiaa uudelleen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei tarkoita ei. On myös eri lait ja säännöt sille, mitkä varusteet ovat pakolliset polkupyörän suhteen. Suuntavalaisin, eli vilkku ei ole polkupyörässä pakollinen varuste. Lue vielä kerran tuo tieliikennelain pykälä ja mieti asiaa uudelleen.

        Ei varmaan suuntavalaisin eli vilkku ole fillarin pakollinen varuste. Eikä sellaista ole väitettykään. Kääntyessä suuntamerkin näyttäminen/ antaminen, tavalla tai toisella on kuitenkin myös tietääkseni pyöräilijälle, jos ei nyt pakollista, kuten haluat todistaa, niin ainakin suositeltavaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei varmaan suuntavalaisin eli vilkku ole fillarin pakollinen varuste. Eikä sellaista ole väitettykään. Kääntyessä suuntamerkin näyttäminen/ antaminen, tavalla tai toisella on kuitenkin myös tietääkseni pyöräilijälle, jos ei nyt pakollista, kuten haluat todistaa, niin ainakin suositeltavaa.

        Pyöräilijän tulee antaa merkki jollain muulla tavoin kuin suuntavalaisimella, koska suuntavalaisinta ei juuri missään pyörässä ole. Tyypillisesti merkki annetaan silloin kädellä. Suuntavalaisimella annettavan merkin tulee olla ns. päällä koko kääntymisen ajan, muulla tavoin annettavan merkin ei. Eli pyöräilijä, joka antaa kädellä merkin ennen kääntymistä, ja pitää molemmat kädet ohjaustangolla kääntyessään, noudattaa lakia.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Pyöräilijän tulee antaa merkki jollain muulla tavoin kuin suuntavalaisimella, koska suuntavalaisinta ei juuri missään pyörässä ole. Tyypillisesti merkki annetaan silloin kädellä. Suuntavalaisimella annettavan merkin tulee olla ns. päällä koko kääntymisen ajan, muulla tavoin annettavan merkin ei. Eli pyöräilijä, joka antaa kädellä merkin ennen kääntymistä, ja pitää molemmat kädet ohjaustangolla kääntyessään, noudattaa lakia.

        Missä se sanotaan, ettei muulla tavoin annetun suuntamerkin tarvitse olla "päällä" käännöksen aikana?
        No, vaarallistahan se pyöräily näyttää aina olevan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Missä se sanotaan, ettei muulla tavoin annetun suuntamerkin tarvitse olla "päällä" käännöksen aikana?
        No, vaarallistahan se pyöräily näyttää aina olevan.

        Tieliikennelain pykälässä tuo nimenomaan juuri sanotaan. Suuntavalaisimella annetun suuntamerkin tulee kestää toimenpiteen ajan. Muulla tavoin annetun suuntamerkin ei siis tarvitse kestää koko toimenpiteen ajan. Pyöräilijän ei siis tarvitse heiluttaa kättä tai jalkaa koko käännöksen ajan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei varmaan suuntavalaisin eli vilkku ole fillarin pakollinen varuste. Eikä sellaista ole väitettykään. Kääntyessä suuntamerkin näyttäminen/ antaminen, tavalla tai toisella on kuitenkin myös tietääkseni pyöräilijälle, jos ei nyt pakollista, kuten haluat todistaa, niin ainakin suositeltavaa.

        Suuntamerkin näyttämisen velvollisuus kuuluu tietenkin pyöräilijöille. Kyse on siitä, ettei pyöräilijöiden tarvitse näyttää sitä koko toimenpiteen ajan, eli koko käännöksen ajan. Se luetun ymmärtäminen jälleen kerran.


    • Anonyymi

      Jos on edessä päin jossain parempi paikka käydä tekemässä käännös niin varmaan ehkä kannattaa kuin jäädä odottamaan vilkkaalla tiellä mahdollisuutta kääntymiselle.

      Tässä on pari turvallisuus seikkaa, joita ei opeteta.
      JOS EI OLE PAKKO PAKKO (ei ole pakko olla tyhmä) niin älä turhaan ryhmity ihan siihen vastaantulijan keulaan, jätä väliä vastaan tulijaan ettei ne aja ihan sentin päästä.
      JOS takaa tuleville ei jää reilua tilaa ajaa ohi niin älä jätä sitä just ja just tilaa että mahtuuko ohi, joku voi mokata ja ajaa liian läheltä ja osuu, liukkailla keleillä erityisesti peräänajo riski on korkea virhearvioinnin takia että ei mahdukkaan ohi tai luullaan että auto menee penkan puolelta ohi hyvin mutta eipä mennykkään vaan kimpoaa vaikka polanteesta ja osuukin kääntymässä olevaan autoon sitten.

      • Anonyymi

        Jokainen pysyköön omalla kaistallaan ja sielläkin missä kuuluu edetä. Jos vastaantulevan kaistan liikenne noudattaa velvollisuuttaan ajaa niin lähellä ajoradan oikeaa reunaa kuin turvallisuutta vaarantamatta on mahdollista, niin eivät tule lähelle kääntyjää, kun hän noudattaa omaa ryhmittäytymisvelvollisuuttaan.

        "Ajoneuvolla on kaksisuuntaisella ajoradalla ajettava muu liikenne ja olosuhteet huomioon ottaen niin lähellä ajoradan oikeaa reunaa kuin turvallisuutta vaarantamatta on mahdollista."


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jokainen pysyköön omalla kaistallaan ja sielläkin missä kuuluu edetä. Jos vastaantulevan kaistan liikenne noudattaa velvollisuuttaan ajaa niin lähellä ajoradan oikeaa reunaa kuin turvallisuutta vaarantamatta on mahdollista, niin eivät tule lähelle kääntyjää, kun hän noudattaa omaa ryhmittäytymisvelvollisuuttaan.

        "Ajoneuvolla on kaksisuuntaisella ajoradalla ajettava muu liikenne ja olosuhteet huomioon ottaen niin lähellä ajoradan oikeaa reunaa kuin turvallisuutta vaarantamatta on mahdollista."

        Noinhan se on. Eli turvallisuus seikoista joita ei opeteta kirjoittavalla, on vielä jokin matkaa turvallisen liikkumisen ymmärtämiseen liikenteessä. Aiheuttamaansa onnettomuutta odotellessa......


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jokainen pysyköön omalla kaistallaan ja sielläkin missä kuuluu edetä. Jos vastaantulevan kaistan liikenne noudattaa velvollisuuttaan ajaa niin lähellä ajoradan oikeaa reunaa kuin turvallisuutta vaarantamatta on mahdollista, niin eivät tule lähelle kääntyjää, kun hän noudattaa omaa ryhmittäytymisvelvollisuuttaan.

        "Ajoneuvolla on kaksisuuntaisella ajoradalla ajettava muu liikenne ja olosuhteet huomioon ottaen niin lähellä ajoradan oikeaa reunaa kuin turvallisuutta vaarantamatta on mahdollista."

        Jos kaikki ajaisikin niin kuin pitäisi mutta ihmisiä on erilaisia ja kaikkea voi tapahtua niin siksi sellainen fiksu ennakointi jolla välttää sellaiset ns turhat kolarit on järkevää. Ei kannata olettaa mitä muut osaa, toimii itse niin että minimoi riskin kolariin. Ei ole kovin harvinaista liikenteessä että joku ajaa aika leveästi, toiseksi ajorata voi olla aika kapea isoille ajoneuvoille että vaikka ne ajaa ihan reunassa niin silti ne on hyvin lähellä ajoratojen keskikohtaa.

        En nyt etsi linkki uutiseen jonka eilen luin jostain uutisesta joka meni niin että jonkun terveysongelman takia nainen ajeli epähuomiossa jalkakäytävällekkin ja päin punaisia.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jos kaikki ajaisikin niin kuin pitäisi mutta ihmisiä on erilaisia ja kaikkea voi tapahtua niin siksi sellainen fiksu ennakointi jolla välttää sellaiset ns turhat kolarit on järkevää. Ei kannata olettaa mitä muut osaa, toimii itse niin että minimoi riskin kolariin. Ei ole kovin harvinaista liikenteessä että joku ajaa aika leveästi, toiseksi ajorata voi olla aika kapea isoille ajoneuvoille että vaikka ne ajaa ihan reunassa niin silti ne on hyvin lähellä ajoratojen keskikohtaa.

        En nyt etsi linkki uutiseen jonka eilen luin jostain uutisesta joka meni niin että jonkun terveysongelman takia nainen ajeli epähuomiossa jalkakäytävällekkin ja päin punaisia.

        Terveisin vaan vasta 30 vuotta ammatikseen ajanut, tämä minä ei opetettuja turvallisuus vinkkejä kirjoittava., Minä en ole kolaroinut kun olen noudattajat esimerkiksi näitä oppeja, moni muu on.

        Näitä "sokkona" sääntöjen mukaan ajavissa on joskus se vika että he ei näe sitä että muutkin voi tehdä virheen. sitten ajetaan vain päin kun itse toimii oikein eikä rikkonut sääntöjä, kun se on turvallista ajaa päin kun on oikeassa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jos kaikki ajaisikin niin kuin pitäisi mutta ihmisiä on erilaisia ja kaikkea voi tapahtua niin siksi sellainen fiksu ennakointi jolla välttää sellaiset ns turhat kolarit on järkevää. Ei kannata olettaa mitä muut osaa, toimii itse niin että minimoi riskin kolariin. Ei ole kovin harvinaista liikenteessä että joku ajaa aika leveästi, toiseksi ajorata voi olla aika kapea isoille ajoneuvoille että vaikka ne ajaa ihan reunassa niin silti ne on hyvin lähellä ajoratojen keskikohtaa.

        En nyt etsi linkki uutiseen jonka eilen luin jostain uutisesta joka meni niin että jonkun terveysongelman takia nainen ajeli epähuomiossa jalkakäytävällekkin ja päin punaisia.

        Itse selviää paremmin hengissä, kun olettaakin kaikkien muiden siinä ympärillä olevan tumpeloita.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Terveisin vaan vasta 30 vuotta ammatikseen ajanut, tämä minä ei opetettuja turvallisuus vinkkejä kirjoittava., Minä en ole kolaroinut kun olen noudattajat esimerkiksi näitä oppeja, moni muu on.

        Näitä "sokkona" sääntöjen mukaan ajavissa on joskus se vika että he ei näe sitä että muutkin voi tehdä virheen. sitten ajetaan vain päin kun itse toimii oikein eikä rikkonut sääntöjä, kun se on turvallista ajaa päin kun on oikeassa.

        Kuten itse todistat, vaikka sinä et ole onnettomuuteen (muiden valppauden ansiosta?)joutunut näitä kirjoittamiasi "ei opetettuja oppeja noudattamalla" niin moni muu on. Joten onko se kovinkin fiksua omia "ei opetettuja oppeja" muille jakaa kun on jopa itse huomannut, että moni muu niitä noudattamalla on kolaroinut?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kuten itse todistat, vaikka sinä et ole onnettomuuteen (muiden valppauden ansiosta?)joutunut näitä kirjoittamiasi "ei opetettuja oppeja noudattamalla" niin moni muu on. Joten onko se kovinkin fiksua omia "ei opetettuja oppeja" muille jakaa kun on jopa itse huomannut, että moni muu niitä noudattamalla on kolaroinut?

        Paljon ajaneena oppii liikenteessä asioita joita ei opeteta missään. Monesti ne juuri liittyy sellaiseen että MUUT ei toimi niin kuin pitäisi ja silloin se oma toiminta edes auttaa liikenneturvallisuutta.

        Tuollaisia on juuri esimerkiksi se että pysy etäällä muista, kaikissa suunnissa.
        Toinen esimerkki voisi olla vaikka sellainen että pysähtyvässä jonossa jossa suojatie sattuu juuri kohdalle niin jää ennemmin ennen suojatietä pysähdyksiin kuin että pysähdyt jonossa suojatien jälkeen jolloin jättäisi vastaantuleville näköesteen suojatielle. Koska KUKAAN ei kuitenkaan hiljennä siinä vaikka autoni takana olevalle suojatielle eivät näe mitään.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Paljon ajaneena oppii liikenteessä asioita joita ei opeteta missään. Monesti ne juuri liittyy sellaiseen että MUUT ei toimi niin kuin pitäisi ja silloin se oma toiminta edes auttaa liikenneturvallisuutta.

        Tuollaisia on juuri esimerkiksi se että pysy etäällä muista, kaikissa suunnissa.
        Toinen esimerkki voisi olla vaikka sellainen että pysähtyvässä jonossa jossa suojatie sattuu juuri kohdalle niin jää ennemmin ennen suojatietä pysähdyksiin kuin että pysähdyt jonossa suojatien jälkeen jolloin jättäisi vastaantuleville näköesteen suojatielle. Koska KUKAAN ei kuitenkaan hiljennä siinä vaikka autoni takana olevalle suojatielle eivät näe mitään.

        Ainoa mitä selvityksestäsi saa selville on , että juuri ne muut ei toimi sinun mielipiteiden mukaan vaan saattavat onnettomat jopa noudattaa liikenne lakeja. Mutta ei se mitään ne muut useimmiten on sen verran valppaita suhteesi ettei onnettomuutta tapahdu.
        On varsin vahvasti sanottu ettei muka kukaan noudattaisi liikennesääntöjä mainitsemassasi tilanteessa.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mielessäni vieläkin T

      Harmi että siinä kävi niinkuin kävi, rakastin sinua. Toivotan sulle kaikkea hyvää. Toivottavasti löydät sopivan ja hyvän
      Ikävä
      33
      1445
    2. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1301
    3. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      1
      1225
    4. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      5
      1222
    5. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      41
      1208
    6. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      1
      1205
    7. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      0
      1194
    8. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      1
      1170
    9. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      2
      1150
    10. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      1
      1136
    Aihe