Ajo opetus siirtyy tutkintopuolelle

Ghuytr

Liikenneministeriö ja trafi on siirtämässä autokoulujen ajo opetuksia tutkinnoiksi neljän vuoden sisällä.
Tutkinnoilla pyritään kouluttamaan oppilaiden ajamista turvallisemmaksi.

Veikkaan että reputtajien määrä tulee kasvamaan huomattavasti.....?

19

501

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • veteraaniope

      Tutkintopainotteisessa systeemissä olisi kuulemma tarkoitus kehittää palautteen antamista. Omalla yli 20 vuoden kokemuksella voin sanoa että oppilaan korvat sulkeutuvat heti kun kuulee saako kortin vai ei. Nykyään kun palaute tulee sähköpostiin se jää lähes poikkeuksetta lukematta.
      Oli miten oli, jos mennään tutkintopainotteiseen systeemiin, tutkinto alkaa yhä enemmän ohjata opetusta, mikä tarkoittaa sitä että paljon tärkeitä taitoja mitä tutkinnossa ei pystytä mittaamaan jää oppimatta.

    • LifeIsaGame

      Inssi suoritetaan tabletilla "virtuaaliruuhkassa".
      Sitten ihmetellään, kun paukkuu.

    • sivariope

      Op lup puolella säilyttäisin kyllä jarrupolkimen ja teoriakokeen ehkäpä lisäisin tutkintoajon.

      • polkimenhinta

        Polkimen hinta ei ole kallis itse kun asentaa. Vuokraamalla polkimen saa 50eurolla.


    • Kokkare78

      Autokoululiitto ja autokoulut ovat itse aiheuttaneet sen, että muutos opetukseen ja sen muodostamaan hintaan tulee muuttumaan. Jos ei hyvällä niin sitten pahalla. Onhan tämä ajokortin suorittaminen Suomessa tehty turhan vaikeaksi ja helvetin kalliksi!
      Hyvä, että päättäjät vihdoin puuttuvat asiaan! Kiitos!

      • Taas mennään mututuntumalla. Mietippä mitä palvelut yleensä maksavat. Autokorjaamon tuntiveloitus helposti lähes 100€, parturikäynti puoli tuntia 35€, lääkärillä käynti 20 min 190€(yksityinen) jne. Ei se autokoulun hinnoittelu pielessä ole, sen todistaa jopa tutkinnon hinta: ajokoe 45 min 65€, eikä niiltä kulu enää nykyään edes enää kynä.
        Autokoulun kalleus on myytti, summa vaan tuntuu isolta kertapompsina. Sama summa kuluu vuosien aikana moninkerroin kaikkeen turhuuteen.
        Kyllä oikein hävettää miten kansakunta joka kuluttaa yli miljardin vuodessa sekä tupakkaan että alkoholiin ja jolla on varaa tehdä yli 5 miljoonaa ulkomaanmatkaa vuodessa jaksaa vouhottaa autokoulujen hinnoista. Kyllähän köyhälle kaikki on kallista, mutta ei sitä asiaa ratkaista ajamalla autokouluja ja samalla liikenneturvallisuutta alas.


      • Verot, vakuutukset, TES-palkka, palkalliset lomat, eläkkeet, auton kulut, toimitilat, puhelimet, netitsivut jne. tekee sen että korttia ei voi myydä millään 200€ vaan minihihinta on noin 600€ kun hoidetaan kaikki veloitteet eikä teetetä ylitöitä lainkaan


      • Sama kirjoitus oli jossain muuallakin, eli joku vaan haastaa riitaa. Sen verran kuitenkin että erään ktm:n tutkimuksen mukaan autokoulujen keskimääräinen voittaprosentti on 4. Että se siitä kultakaivoksesta.
        Nopeasti laskien ajojen palkat 19h x 18€=342€, soskulut kerroin 1,8 = 616€
        toimitilakulut 12000/v / 100opp= 120€
        autokulut 40000km/v x 0,40€/km(kts TM auton käyttökulut) = 16000, /100opp = 160€
        muut ( puhelin, netti, mainos ym. ym.) 20000/v, /100opp = 200€
        yhteensä 1096 alv 24% = 1360€
        Tästä puuttuu vielä teoriatunnit ja sihteerin palkka jos sellaista on varaa pitää, sekä kaikki yllätykset kuten jos jotain hajoaa tai sairastuu ja peruuttamattomat ajot jne.
        Tämä on siis se omakustannushinta. Tällä ei vielä saada uusittua kalustoja, eikä maksettua velkoja, eikä varsinkaan pysty maksamaan omistajalle korkoa sijoittamalleen pääomalle.
        Suosittelen tsekkaamaan kauppalehdestä, sieltä voi katsoa miten firmoilla menee


      • Gyuhhjkl
        ammattiope kirjoitti:

        Taas mennään mututuntumalla. Mietippä mitä palvelut yleensä maksavat. Autokorjaamon tuntiveloitus helposti lähes 100€, parturikäynti puoli tuntia 35€, lääkärillä käynti 20 min 190€(yksityinen) jne. Ei se autokoulun hinnoittelu pielessä ole, sen todistaa jopa tutkinnon hinta: ajokoe 45 min 65€, eikä niiltä kulu enää nykyään edes enää kynä.
        Autokoulun kalleus on myytti, summa vaan tuntuu isolta kertapompsina. Sama summa kuluu vuosien aikana moninkerroin kaikkeen turhuuteen.
        Kyllä oikein hävettää miten kansakunta joka kuluttaa yli miljardin vuodessa sekä tupakkaan että alkoholiin ja jolla on varaa tehdä yli 5 miljoonaa ulkomaanmatkaa vuodessa jaksaa vouhottaa autokoulujen hinnoista. Kyllähän köyhälle kaikki on kallista, mutta ei sitä asiaa ratkaista ajamalla autokouluja ja samalla liikenneturvallisuutta alas.

        Miten se parturi liittyy tulevaan autokoulun tutkintoon?


      • Opettajan tuntikustannus lomineen yms noin 22€/h kun mukaan tulee eläkemaksut ja vakuutuksetkin tuntipalkan ollessa 13€

        Teoriatunneilla oppilaita tyyliin 30 kerrallaan

        Toimitilat maksaa, puhelin maksaa...

        Auton kulut 0,43€/km sis ALV kilsoja noin 200 oppialsta kohden jne jne tuo hinta sisältää kaluston uusimiset, huollot, korjaukset, pesut, parkkipaikat yms yms

        Näiden vuoksi korttia ei voi oikein myydää "parilla sadalla" vaan hinnaksi tulee väksin noin 600€


      • Eläimiäon

        Peruspeikko, varsinainen aihepiirin kestoTrolliOlli "Bussissa" kirjoitteleepi jälleen hassun höpöjä. Kenties jonkun henkilökohtaisen trauman pakottaman tai hänelle totena kokemastaan rinnakkaistodellisuuden maailmasta ?, mutta hei!, onhan tämä suomi24 :) , joten vettä peikon myllyyn henkilökohtaisuuksilla ja näin, jotta pääsemme koeponnistamaan argumentoinnin tason seuraavalle kerralle...

        'Bussissa' kirjoitti:

        "Opettajan tuntikustannus lomineen yms noin 22€/h kun mukaan tulee eläkemaksut ja vakuutuksetkin tuntipalkan ollessa 13€"

        Kukaan itseäänkunnioittava liikenneopettaja ei halua "pelätä työkseen" pääkaupunkiseudulla alle 20€/h, mikä lienee alle suomalaisen keskipalkan kuukausitasolla.

        Muutama tarkistus TÄMÄN maailman realiteetteihin antaisi laskutoimitusken josta ilmenee että autokoulut kilpailuttavat toisiaan kestokyvyn rajoilla tälläkinhetkellä, ja että markkinatalous toimii.

        Voisiko ajo-opetusta parantaa ja halventaa. Ainahan voi ja pitää yrittää! Digitalisaatio on ja jyrää. Sen kautta opetus muuttuu. Vie, jälleen kerran taas työpaikkoja, tai, työtunteja ihmiseltä. Yrittäjä kenties taas kuittaa marjat kun kone hoitaa, muttei vaadi palkkaa.

        Kohta ehkä tekniikka estää kaikki onnettomuudet, mutta tovi menee ihmisten sählätessä ratin takana. Luultavasti ihminen haluaa aina sen mahdollisuuden. Ajaminen on kivaa! Vanha autokanta poistuu hitaasti.

        Ajotutkinossa pärjääminen on lähinnä käänteinen mittari sille kuinka riskialtis kuljettaja tulee olemaan ! Tämän ovat viisaat Suomessa huomanneet ja siksi autokoulu onkin nykyään moniosainen, missä jatko- opiskeluosiot ovat luonteeltaan valmentavia ja sisällöltään jotain aivan muuta kuin perustaitojen oppimista.

        Tämä on yksinkertaisuudessaan nerokasta ja on toiminut tilastojen valossa.

        Mutta joo, eniten harmittaa kun päättäjienkin ideaorgasmi perustuu samanlaisen mikrotason ongelmaan, kuin "Bussissa"- henkilöllä on. Ei viitsitä edes ajatella kokonaisuuksia kun on jonkinlainen fiksaatio siitä miten lehmän saa ojasta. On minullakin oma lehmä ojassa aiheen tiimoilta, mutta vastustan tekeytymistä tyhmäksi silti!

        .


      • Juuri näin!

        Turha siis itkeä kalliista hinnosita, kun laki pakottaa hoitamaan TES-palkan, eläkkeet, vakuutukset, verot ja kalustonkin tulisi olla ututta, ei korttia alle 600 eurolla voi myydä :)

        Ja palkallinen loma vielä kaiken lisksi niin ollaan todella lähellä tota 600€ haamurajaa

        Oma juttu on tietenkin Haagan autokoulu, siellä jokainen oppilas saa teoriatunnitkin yksityisopetuksena :D :D


    • Eläimiäon

      Sillätavalla, että ajokokeessa pitää olla siistit hiukset...

      Vertailupohjaksi sille että autokoulu on kallis vain eriarvoisen yhteiskunnan köyhimille.

      Jos ajo- opetuksen laatu heikkenee niin se heijastuu liikenneturmissa joiden kokonaiskustannukset ovat yli miljardi ( 1000 000 000) euroa Suomessa.

      Kilpailuttamisen ja vapauttamisen huumassa hämärtyy kokonaisuuden taju ja mennään korjaamaan, jos ei täydellisesti, mutta toimivaa konetta, ilman ymmärrystä.

      • kukakantaavastuun

        Kun kuolleiden määrä ja liikenneonnottmuuksien määrä alkaa vuosien saatossa kasvaa, asioita suunnittelevat virkamiehet eivät joudu vastuuseen. Poliitikot joutuvat ottamaan vastuuta virkamiesten suunnitelmista.


    • AjuriX

      Ajokortin saamiseksi vaadittavat suoritukset ovat lisääntyneet ainakin 50 vuoden ajan. Ajamisen automaatistuessa pikku hiljaa lienee jo aika kääntää kelkkaa hieman.

      • Eläimiäon

        AjuriX, pikku hiljaa voitaneen näin menetelläkkin, mutta ???

        TOISTAISEKSI, siten automatisoidut autot jotka avustavat kuljettajaa hänen erehtyväsyydessään, ovat marginaalissa (hätäjarruavustimet, kaistavahdit, kuolleenkulmanvaroitin...nooh, pysäköintiavustin). Sitten toisaaltaan, nykyinen B -ajokortti oikeuttaa ajamaan vaikka museoautoa ilman mitään aktiivisia turvavarusteita. Ja, nytkin on niin että automaattivaihteisella autolla suoritettu ajokoe ei oikeuta ajamaan käsivaihteisella autolla, koska käsivaihteista (teknisesti halvempi, mutta ajoteknisnisesti aivan hanurista) on katsottu sen verra vaativammaksi käsitellä.

        Ts. Tarvittaisiin eri ajokorttiluokat eri turvallisuustason omaaville ajoneuvoille ?

        Se että ajokortin saamiseksi edellytetyt suoritukset ja vaatimukset ovat vuosien varrella lisääntyneet ja tiukentuneet, lienee aika looginen kehitys siille että liikennemäärät ovat lisääntynyt huimasti. Autokanta on lähes tuplaantunut suomessa 20 vuodessa.

        http://www.stat.fi/tup/suomi90/lokakuu.html

        Toki samaan aikaaan autot ovat muuttuneet huomattavan turvallisemmiksi (lähinnä passiivisesti, eli kolariturvallisuus). Mutta, riski osua johonkin toiseen tienkäyttäjään on tottakai isompi kun liikkuvia osia tien päällä on enemmän. Esimerkiksi jalankulkija särkyy edelleen yhtä helposti kuin ennenkin.

        Mailma muuttuu, ja se muuttuu NOPEASTI! Tekoäly tulee, oletko valmis? Kukaan ei ole. Poliitikot ovat jossain kokouksessa tai muuten housut kintussa sen morjestaessa ja pyyhkäistessä ohi ;) . Silti lyhyelle, ja jokseenkin ennustettavalle aikavälille ei pidä tehdä päätöksia jotka pohjaavat sille yksioikoiselle oletukseele että markkinatalous korjaa aivan kaiken.


      • Silti autokouluautossa saa olla

        Peruutuskamera

        Parkkitutka

        Kaistavahti

        Hätäjarruavustin

        Mäkilähtöavustin

        Kuolleen kulman varoitin

        Vaihde avustin

        Ohjaustehostin

        ja silti saa ajaa autoa jossa tuollaisia ei ole... vaikkapa sitten isoa irtokorillista pakettiautoa peräkärryn kanssa


      • Eläimiäon

        Niin saakin. Muutama vuosa sitten tuli, oliko se TRAFI:lta tai Ajovarmalta ohje, että esim. peruutuskamerat tuli peittää ajokokeessa ja tutkat vissiin vaimentaa. Nooh, kun päätöksenteko kaikilla asteilla on näköjään yhtä vatvomista, tämä ohje purettiin, ymmmärtääkseni sillä logiikalla että; Kun kerran nämä laitteet yleistyvät, saa ja pitää niitä osata myöskin käyttää. Ts. nyt auton varustelutaso, ja mitä apulaitteita käytetään, on autokoulun ja opettajan järjenkäytön vastuulla.

        Sepä olisikin halpa ajokortti kun autokoulujen standardiautona olisi karvalakkimallinen, pienibensamoottorinen umpipakettiauto, ja ajokokeessa pitäisi suorittaa pysäköinti perävaunulla peruuttaen :) .

        Ympäri tullaan ja yhteen... Autokoulut antavat vain perustaidot itsenäiseen ajamiseen mikä pistemäisesti koeponnistetaan ajokokeessa, jossa onnella on aina oma osansa.

        Hyvän ammattiopettaja antama ajo-opetus muokkaantuu yhteistyössä oppilaan kanssa juuri tälle oppilaalle sopivaksi. Hyvää opettajaa kannattaa tiedustella. Opettajia saa vaihtaa autokoulun sisällä ja autokouluakin voi vaihtaa ”lennossa” ilman että siinä häviää mitään.

        Se että autokoulu valmentaa, saa ymmärtämään, kannustaa ajamaan ajatuksen kanssa vaarallisimman alkuajan ja että tiedetään että autokouluun vielä palataan saamaan palautetta ja kertaamaan asioita vertaisryhmän sisällä, missä kaikilla on jonkin verran, ja erilaisia ajokokemuksia itsenäisestä ajamisesta...On tilastojen valossa parantanut nuorten liikenneturvallisuutta. Eli joidenkin elämän täysi pilaantuminen tai poisheittäminen on estetty, mikä siis on myös pirun kallista.

        Ajokorttiuudistuksia tulee nyt näköjään tiuhaan tahtiin. Edellinen lisäsi opetusmääriä, ja uskoakseni opettajienkin mielestä "tämä uusi" harjoitteluvaiheen osio on haasteellinen rakentaa "korvaamattomaksi" ;) . Ei ne autokoulujen keksimiä "rahastus" ideoita ole.

        Mutta autokoulun viimeinen osio, syventävä tai vanhalta nimeltään kakkosvaihe on hyvän opettajan ohjaamana arvokas viimeinen yhteinen ajatuksenherättäjä vertaisiryhmän sisällä jonka antama pieni kipinä tai kaiku jää kytemään tai kuiskaa loppuelämän jossain ajatusten syövereissä kun olemme liikenteessä.

        Se että perusopetus hankitaan miten vaan ja halvimmalla, ja se että "osaaminen" koeponnistetaan ajokokeessa, missä onnistuminen mielletään 'nyt mä osaan tän', on aivan perseestä! Se ei takaa omasta ajamisestaan kiinnostuneita kuljettajia.


      • Vielä kun poistetaan automaattivaihteet erityisehto niin homma hallussa...

        Opetellaan helpoimman kautta ja sitten lisää ilman pelkoa hylkäysestä/lisäajotunneista


        Esim C-kortin saat ajaa 2017vm atuomaattivaihteisiella kuorma-autolla (kaasu ja jarru ja vaihteet eteen/taakse) ja silti saat ajaa 80 luvun sisua jossa ei ole ohjaustehostinta, synkronoimattomat vaihteet, aluevaihtaja, jakajavaihtaja ja kamerasta ei tietoakaan....


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Takaisin ylös

    Luetuimmat keskustelut

    1. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      56
      1876
    2. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      48
      1638
    3. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      52
      1574
    4. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      5
      1517
    5. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      6
      1495
    6. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      6
      1405
    7. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      8
      1306
    8. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      Hämähäkit, kotilot ja hyönteiset
      12
      1281
    9. Revi siitä ja revi siitä

      Enkä revi, ei kiinnosta hevon vittua teidän asiat ja elämä. Revi itte vaan sitä emborullaas istuessas Aamupaskalla
      Varkaus
      4
      1163
    10. Kello on puoliyö - aika lopettaa netin käyttö tältä päivältä

      Kello on 12, on aika laittaa luurit pöydälle ja sallia yörauha kaupungin asukkaille ja työntekijöille. It is past midni
      Hämeenlinna
      4
      1138
    Aihe