Autoilijoilla väärää tietoa kiertoliittymistä?

Uusi_nikki

Tänään törmäsin taas tilanteeseen, jossa autoilija ajoi suoraan eteeni kiertoliittymän vierellä kulkevan kävely/pyörätien kohdalla suojatiellä, kun ko. tyyppi oli tulossa kiertoliittymään. Heristin sormeani autoilijalle. Jatko oli huvittava: kiertoliittymän toisella laidalla autoilija veivasi ikkunansa auki ja huusi minulle, että "opettele poika liikennesäännöt!". Pari kuukautta sitten jouduin vastaavanlaiseen tilanteeseen, ja silloin autoilija avasi ikkunansa, ja huusi, että hän tulee oikealta, joten hänellä on etuajo-oikeus. Hän oli tällöin poistumassa kiertoliittymästä.
Onko nyt siis niin, että muutamat autoilijat eivät tiedä, että he ovat väistämisvelvollisia kevyeen liikenteeseen nähden sekä kiertoliittymään tullessaan, että sieltä poistuessaan?

67

874

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • 0293

      Ei kannata hikeentyä, näitä jotka "luulevat" olevansa oikeassa on vaikka kuinka paljon!
      TLL.n mukaan autoilijan on kuitenkin osattava toimia silloinkin kun joku tekee virheen liikenteessä!
      Ns. päälleajo-oikeutta ei ole!

      • UncleBen

        "TLL.n mukaan autoilijan on kuitenkin osattava toimia silloinkin kun joku tekee virheen liikenteessä!"
        En ihan lähtis väittämään, että autoilija pystyy ennakoimaan kaikki mahdolliset autoilijalle yllättävät muiden virheet ja ehtii fixaamaan ne vaan osumiakin saattaa tulla.
        Tuosta saa kuvan, että osuma on aina autoilijan syy. Ei noudattanut TLL ja fixannut tai ajoi tahallaan päälle. Ei se noin mene.


      • dippadaadappadii

        Nykyisen tieliikennelain keskeinen periaate on niin sanottu luottamusperiaate, jonka mukaan tienkäyttäjät voivat luottaa siihen, että muut noudattavat liikennesääntöjä.


      • luotettava_autoilija

        Pyöräilijän näkökulmasta katsottuna tuo periaate tarkoittaa sitä, että jos autolla on jonkinlainen mahdollisuus ajaa päällesi, se varmaan myös niin yrittää tehdä :(


    • Tarkoitetteko, että se on minun vikani pyöräilijänä, jos auto ajaa päälleni kiertoliittymässä, joko siihen tullessaan kolmion takaa tai sitten liittymästä poistuessaan?

      • Juu_ei

        Autoilijoiden mielestä kyllä.

        Pyöräilijöiden ja liikennesäännöt tuntevien muiden mielestä ei.

        Muuta kysyttävää?


    • densotjuopot

      Vitun urpot ameriikas menee ekana paikalla tuleva ja sitten niin edelleen..............

    • UncleBen

      Aloittaja, oletko varmistanut, että oli kyseessä kiertoliittymä siihen liittyvine kolmioineen ja kiertoliittymän merkein?
      Tässä kiertoliittymän näköinen olematta sitä. Vasemmalta ja oikealta tulevilla autoilla ei ole kolmioita.
      https://goo.gl/maps/QdzMfutk1SJ2

      • Kyllä olen varmistanut. Tänään vielä katsoin monta kertaa, että kolmio kyllä löytyy, eikä se edes ole puskassa piilossa.


    • se_on_ympyrä

      Tieliikennelaki tai asetus eivät tunne kiertoliittymää. Oikea termi on liikenneympyrä.

      "Suomen lainsäädäntö ei tunne termiä “kiertoliittymä”. Tieliikennelaki (267/1981) ei koko käsitettä mainitse millään nimellä. Tieliikenneasetus (182/1982) tuntee määräysmerkin numero 416 (pakollinen kiertosuunta), jonka selitysteksti puhuu liikenneympyrästä, sekä varoitusmerkin numero 116 (liikenneympyrä). Lisäksi kärkikolmion (merkki numero 231) ja stop-merkin (numero 232) selitystekstit mainitsevat liikenneympyrän. Liikenneministeriön päätös liikenteen ohjauslaitteista (203/1982) puhuu myös vain liikenneympyrästä."

      Lähde: http://antti-juhani.kaijanaho.fi/newblog/archives/386

      • Ok, kiitos tarkennuksesta. Oletan kuitenkin, että puhumme samasta rakenteellisesta usean tien peräkkäisestä risteyksestä. Tiehallinto käyttää kuitenkin sanaa "kiertoliittymä" omilla sivuillaan: alk.tiehallinto.fi/kiertol/kiertol.htm


      • se_on_ympyrä
        Uusi_nikki kirjoitti:

        Ok, kiitos tarkennuksesta. Oletan kuitenkin, että puhumme samasta rakenteellisesta usean tien peräkkäisestä risteyksestä. Tiehallinto käyttää kuitenkin sanaa "kiertoliittymä" omilla sivuillaan: alk.tiehallinto.fi/kiertol/kiertol.htm

        Samaa asia tarkoittavat. En tiedä miksi tiehallinto haluaa väkisin käyttää eri termiä kuin laissa käytetään.


    • selvääpässinlihaa

      Monella liikenteessä liikkuvalla on väärää ja puutteellista tietoa kokonaan, ei pelkästään liikenneympyrän suhteen. Surullista mutta näin on.

      Jokainen joka ymmärtää säännöt tietää että kärkikolmio ennen liikenneympyrää velvoittaa väistämään myös pyörätien jatkeen ylittäviä pyöräilijöitä ja liikenneympyrästä poistuva ajoneuvo rinnastetaan risteyksessä kääntyvään ajoneuvoon joka väistää pyörätien jatkeen ylittäviä pyöräilijöitä.

      • Kylläkylläjuurinäin

        Itseasiassa kaikilla on puutteellista tietoa, jotka liikenteessä liikkuu.


      • pieni-tarkennus

        Korjataan sen verran että, jotta kärkikolmio ennen liikenneympyrää velvoittaa väistämään myös pyörätien jatkeen ylittäviä pyöräilijöitä, tulee kärkikolmion olla ennen pyörätien jatketta. Näin se moderneissa liikenneympyröissä myös on mutta ei välttämättä kaikissa.


    • katab

      Jos autolla on kolmio ennen suojatietä kiertoliittymässä, niin auton pitäisi väistää. Kolmiota ei käsittääkseni aina ole, mutta varmaan aika harvinaista. Liekö sellaisia versioita, joissa kolmio on suojatien jälkeen?

      • pienihuomio

        Kun puhut suojatiestä niin on syytä muistaa että suojatietä saa käyttää vain jalankulkijat ja heitä "väistetään" aina suojatiellä (annetaan esteetön kulku). Siihen ei kolmio vaikuta mitenkään.

        Pyörätien jatke sen sijaan ei ole sama aisa kuin suojatie vaikka se voi sijaita samassa kohtaa kuin suojatie. Pyörätien jatkeeseen nähden kärkikolmiolla on taas merkitys.

        Pyörätien jatke on pyöräilijöille tarkoitettu tien ylityspaikka samalla tavalla kuin suojatie on jalankulkijoille tarkoitettu tien ylityspaikka.


      • katab
        pienihuomio kirjoitti:

        Kun puhut suojatiestä niin on syytä muistaa että suojatietä saa käyttää vain jalankulkijat ja heitä "väistetään" aina suojatiellä (annetaan esteetön kulku). Siihen ei kolmio vaikuta mitenkään.

        Pyörätien jatke sen sijaan ei ole sama aisa kuin suojatie vaikka se voi sijaita samassa kohtaa kuin suojatie. Pyörätien jatkeeseen nähden kärkikolmiolla on taas merkitys.

        Pyörätien jatke on pyöräilijöille tarkoitettu tien ylityspaikka samalla tavalla kuin suojatie on jalankulkijoille tarkoitettu tien ylityspaikka.

        Hyvä, että mainitsit asian. En laiskuuttani jaksanut oikaista aloittajan suojatieilmaisua, joten käytin samaa ilmaisua.


    • 2q1543tyg222

      Kaikkea löytyy, pienempänä osapuolena kannattaa olla erityisen varovainen.
      Eikä vain se että joku ei tiedä sääntöjä, sen lisäksi sekin vielä että aina kukin voi
      tehdä virheitä, kannattaako siihen eteen mennä jonkun toisen virheen takia.. ei se paljoa
      lohduta varmaan että oli oikeassa jos vaikka katkaisee jalkansa tässä yhteenotossa.

      • TerkkujaKaikille

        jalan katkaisu nyt on pikkujuttu kun henkikin on kortilla auton kanssa törmäämisessä


      • Pälleströms

        Sitäkin suuremmalla syyllä, liian moni liikkuu liikenteessä zompina ja sinisilmäisenä, ei jätetä sijaa sille että joku voi vaan tehdä virheen..


    • Fillarillatöihin

      Autoilijat eivät osaa kiertoliittymäsääntöjä. Pyöräilijän oltava aina hereillä. Autoilijat eivät osaa ajaa kiertoliittymissä. Niitä rakennetaan kuitenkin koko ajan lisää. Eräässä Itä- Suomalaisessa kaupungissa on 4 kiertoliittymää, Viidennen rakentaminen on aloitetu.

      • kamikazzekuski

        Siinä pääsisi uusimaan fillarin varmaan joka pyöräilykaudelle aika helposti.
        Runko solmuun vaan niin se on siinä, tosin pitäisi niin osua ettei itseään teloisi kovin paljoa.

        Kiertoliittymissäkin on se pirullinen huonopuoli että kääntymisessä tulee katveita, on a- ja b pilaria edessä, likaista tuulilasin reunaa kaikenlaisia muitakin tekijöitä kuten olosuhteet. pyöräilijän toimet. Erittäin kokeneena ammattikuskina niin mullakin on haasteita noissa, pitää todella olla malttia ja katsoa oikein että kävisi niin että joku kerta sitten saa fillarin eteensä tai kylkeen. Tämä ilmenee myös autojenkin kanssa, itselläkin on joskus käynyt niin että en huolimattomuuta, laiskuutta ole katsonut ja kurkkinut pilareiden takaa tarpeeksi enkä siis huomaa kiertoliittymässä ajavaa autoa. Vielä helpommin jää näkemättä pyöräilijä, joka jos vielä tulee kovalla vauhdilla..

        Se mitä voisi tehdä, kun autoillekkin tehdään osa kiertoliittymistä hyvin ahtaiksia ja tiukat mutka niin miksi ei myös kevyelle liikenteelle, Aidat tai tien muotoilu niin että suojatielle ei pääse syöksymään vauhdilla ja toiseksi vielä jos se lähestymiskulma voisi olla niin ettei se olisi suhteessa autoon takaviistosta.


      • ei-hosuta-liikenteessä
        kamikazzekuski kirjoitti:

        Siinä pääsisi uusimaan fillarin varmaan joka pyöräilykaudelle aika helposti.
        Runko solmuun vaan niin se on siinä, tosin pitäisi niin osua ettei itseään teloisi kovin paljoa.

        Kiertoliittymissäkin on se pirullinen huonopuoli että kääntymisessä tulee katveita, on a- ja b pilaria edessä, likaista tuulilasin reunaa kaikenlaisia muitakin tekijöitä kuten olosuhteet. pyöräilijän toimet. Erittäin kokeneena ammattikuskina niin mullakin on haasteita noissa, pitää todella olla malttia ja katsoa oikein että kävisi niin että joku kerta sitten saa fillarin eteensä tai kylkeen. Tämä ilmenee myös autojenkin kanssa, itselläkin on joskus käynyt niin että en huolimattomuuta, laiskuutta ole katsonut ja kurkkinut pilareiden takaa tarpeeksi enkä siis huomaa kiertoliittymässä ajavaa autoa. Vielä helpommin jää näkemättä pyöräilijä, joka jos vielä tulee kovalla vauhdilla..

        Se mitä voisi tehdä, kun autoillekkin tehdään osa kiertoliittymistä hyvin ahtaiksia ja tiukat mutka niin miksi ei myös kevyelle liikenteelle, Aidat tai tien muotoilu niin että suojatielle ei pääse syöksymään vauhdilla ja toiseksi vielä jos se lähestymiskulma voisi olla niin ettei se olisi suhteessa autoon takaviistosta.

        Tilanteisiin pitää tulla sopivalla tilannenopeudella jotta voi noudattaa omaa velvollisuuttaan ja väistää kaikkia joita pitää ja kuuluu väistää.


    • tyjtyjt

      Liikenne muuttuu, mutta valistus puuttuu. Televisio tavoittaisi suurimman yleisön. Aiheesta saisi helposti ja halvalla mielenkiintoista ohjelmasisältöä, haloo Yle! Viimeinen asiallinen liikenneohjelma oli joskus 15v sitten loppunut "Puskuri".

    • tyjtyjt

      Puskuri 2002-2011.

    • Ajokokemusta

      Liikennelain mukaisesti on aina väistettävä liikenneympyrässä ajavaa, mutta miten on ympyrästä erillään oleva risteävä pyörätie.
      Likennelain mukaisesti iikenneympyrään tulevalla on väistämisvelvollisuus, mutta onko liikenneympyrästä poistuvan väistettävä myös erillisellä pyörätiellä ajavaa sekä oikealta, että vasemmalta tulevaa polkupyörää. Eli katsotaanko pyörätie osaksi liikenneympyrää ? vai erillisiksi liittymiksi ? Miten laki tulkitsee ?
      Tietenkin autoilijan on ain arvioitava tilanne ja turvallisuus , sekä toimittava turvallisuus edellä.

      Mielestäni ajoradan oikealla sijaitsevaa pyörätietä samaan suuntaan kovalla vauhdilla ajavat polkupyöräilijät aiheuttava eniten vaaratilanteita, koska he jäävät usein autonkuljettajen peilien katvealueeseen.
      Tässä mielestäni polkupuöräilijöille pitäisi ehdottomasti asettaa ainakin taajama-alueilla ehdoton väistämisvelvollisuus.
      Järkevät / yhteiset kaikkien tiedossa olevat pelisäännöt liikenteessäkin luovat turvallisuutta.

      • UncleBen

        Norjassa pyöräilijän täytyy pyörätieltä tullessaan väistää suoraan ajavien lisäksi kääntyvätkin.


      • Res.kulj.au

        Mikään laki ei määrää väistään liikenneympyrässä ajavaa!
        Liikenneympyrään tuleva tulee oikealta, jolloin liikennympyrässä ajava väistää oikealta tulevaa, aivan kuten kaikissa muissakin risteyksissä.
        Liikennemerkeillä väistämisjärjestyksen voi muuttaa.


      • UncleBen

        @Ajokokemusta
        "miten on ympyrästä erillään oleva risteävä pyörätie."
        Laittaisitko mapsin kuvan tilanteesta? Vaikea sanoa, kun ihmiset ymmärtävät eri tavalla tuon erillään.

        Jotkut puhuvat 12 metristä, mutta se on otettu väärästä yhteydestä.


    • pokpok

      Siinähän alkaisi jäämään lasta ja vanhempaa auton alle urakalla. Ettäkö saisi kääntyä toisen eteen, järjetön ajatus.

      Vielä kun 90 prosenttia autoilijoista ei osaa kääntyä oikein, eli vilkku tulee liian myöhään jos ollenkaan, ei ryhmitytä oikeaan reunaan, ei osata hidastaa ajoissa (moottorijarrutus kunnolla ryhmittyen, jotta muut mahtuvat ohi) , jolloin ei jää aikaa seurata pyörätien liikennettä.

      Kyllä pyöräilijällä pitää olla samalla tavalla oikeus edetä keskeytyksettä etuajo-oikeutetulla tiellä kuin muillakin ajoneuvoilla.

      jos risteävä pyörätie on kaukana about 10m liikenneympyrästä eikä kuulu samaan risteykseen niin silloin suostun pyöräilijänä väistämään.

    • kamikazzeautoilija

      Esitin joskus tälläisen paikan missä mielestäni voi tulkita kahdella tavalla että käännytään siinä risteysessä vai onko kyse vain mutkasta. Nykyään siihen on lisätty erikseen vielä, jostain syystä kääntyvienkin liikennevalot.

      https://goo.gl/maps/R93xSoVRLM92
      Mutka oikealle, kääntyvien kaista vihdintieltä kehä I länteen.
      Jos siinä oli puolet loivempi mutka tai ei olisi kääntyvien kaistaa erikseen ollenkaan
      niin selkeyttäisikö se sitä tilanneta että kyseessä ei ole mikään risteys, välttämättä.
      NO TODELLISUUDESSA, en näe paikkaa niin että alan kyseenalaistaa jotain oikeuksiani tuossa, annan kyllä pyörien mennä ensin..

      • UncleBen

        En nyt saa oikein koppia tuosta. Vihdintietä edelleen jatkava on suoraan ajava - siitä ollaan kait yhtä mieltä. Mutta miten ajattelet Vihdintieltä selvästi poistuvankin olevan suoraan ajamista?
        2 selvästi toisistaan erotettua tietä...


    • pokpok

      Sellaisiakin on jossa suoraan menevien kaista kaartuu kohtuu jyrkästi vasemmalle ja kaarteen kohdalla on risteys oikealle. Semmoisessa oikealle kääntyvä ajaa "fyysisesti" suoraan ja kaistamerkinnän mukaan suoraan ajava kääntyy vasemmalle. Vain tiehen maalatuista nuolista näkee kuka on kääntyjä.

      Näitä loivennettuja risteyksiä on paljon. Jokainen tämmöinen itselle uusi risteys vaatii kymmenien kertojen ajokokemusta ennenkuin kääntyjän roolit ja pyöräilijän väistämissäännöt tajuaa.

      • UncleBen

        Laittaisitko Mapsin linkin?


    • itsekuriton

      Käytät ilmeisesti pyöräilyshortseja. Ne tyhmentävät ja pyöräilijä unohtaa itsesuojeluvaistonsa muuttuen itsekkääksi ja röyhkeäksi.

      • SuoratSanatSanon

        Monikohan autolija kopeloi autossaan muniaan, kun autossa voi katseilta suojassa tehdä monenlaista.
        Jos minä pyörällä ajon jälkeen kaivan munia ja joku tulee siitä huomauttamaan, niin minä ainakin vastaan huomauttajalle, että älä kuule tule sanomaan, helppo se on siellä autossa niitä munia kaivella.


    • pakspoks

      En ole itsekäs, röyhkeä joskus ja tyhmä kyllä. Ärsyttää vaan kun haluaa heikentää pyöräilijän asemaa.

      Voi tuossa hämmentyä: https://www.google.fi/maps/@61.0548463,28.1898333,3a,75y,326.5h,60.8t/data=!3m6!1e1!3m4!1sx16bxBA5MX8AL4vDmwVHmA!2e0!7i13312!8i6656

    • pakspoks
    • pakspoks

      Monen mielestä varmaan päivänselvä paikka, mutta jos kuvittelee nuo tiehen maalatut nuolet pois niin tilanne muuttuu epäselväksi. Varttiliikenneympyröitä ovat.

    • pakspox

      Onhan siinä tosin ajoradan yllä opastetaulukin.

    • UncleBen

      Poksahtelija.

      Kuvasi oikealla puolen on vain jalkakäytävä. Yhdistettyä väylä alkaa tästä jatkuen kuvasta taaksepäin

      https://www.google.fi/maps/@61.054543,28.1903682,3a,66.8y,343.97h,102.97t/data=!3m4!1e1!3m2!1seNQLQ-A9yi3j_T7KZc7DLQ!2e0

      Toisesta kuvakulmasta samasta paikasta sinun kuvassa oikealla puolen on yhdistetty väylä

      https://www.google.fi/maps/@61.0546238,28.1901187,3a,66.8y,79.75h,83.42t/data=!3m4!1e1!3m2!1s_WPXkf0aZcgm55moNIudCQ!2e0

      Miten on luonnossa?

    • pakspoks

      On yhdistetty väylä. Asiasta toiseen,Yllättävän ahtaisiinkin paikkoihin on pyörällä pääsy esim. tuossa oikealla;
      https://www.google.fi/maps/@61.0571437,28.183287,3a,75y,341.37h,86.32t/data=!3m6!1e1!3m4!1sdRCfceNrc8qHSlEdsi8vDA!2e0!7i13312!8i6656

    • 37mäni

      Vilkun säästäjät on uudehko ilmiö liikenteessä.
      Tarkoitan valoihin pysähtynyttä autoa, joka voi kääntyä oikealle tai jatkaa suoraan eteenpäin.
      Vilkku tulee päälle vasta liikkeelle lähdön jälkeen, kun rattia jo käännetään.
      Ei siitä paljon viestiä heru takaa tulevalle suoraan ajavalle pyöräilijälle.
      Kellekähän vilkku on tarkoitettu?

    • Minusta liikenteessä on lisääntyneet sellaiset aggressiiviset kuljettajat, jotka osoittavat monin tavoin mieltään. Onko tämä vain omaa kuvitelmaani, vaiko ihan faktaa?

      • UncleBen

        Tieteellistä, puolueetonta tutkimusta asiasta ei taida olla. Jokaisella on myönteisiä ja negatiivisiä kokemuksia.

        Aggressiivisuus on mielestäni lisääntynyt verrattuna parikyt v taaksepäin.
        Lastensuojelulaki -85?


    • 37mäni

      Olisikohan se siinä, että mitä vanhemmaksi ihminen tulee, sitä enemmän se näkee toisissa vikoja, mutta ei itsessä.

      • UncleBen

        Minulle ei ole muodostunut mielikuvaa nikistä @Uusi_nikki, että olisi hirveän vanha.
        Ja pystyy kiihkottomaan keskusteluunkin.
        ---

        Se on tosin totta, että jossain 70 ikäluokassa monesti puhe on toisten haukkumista. Ehkä se johtuu osin siitä ettei mm. ajankohtaisia uutisia/tapahtumia jaksa seurata ja ympäristö ja aiheet kapenee.

        Iäkkäämmillä on myös usein ehditty tehdä isoja operaatioita. On todistettu, että sellaiset vaikuttavat luonteeseen, mutta syytä ei tiedetä.
        On kokemusta kahdesta yli 70v, joiden aikaisempi leppoisa luonne muuttui ympäristölle ilkeämmäksi leikkauksen jälkeen. Tutuissa ei ole nuorempia leikattuja, mutta eiköhän sama vaikutus heilläkin.
        ---

        Lastensuojelulain tulkinta on edelleen mielessäni ykkösvaikuttajana aggressiivisuuteen nuoremmissa.


      • Tuo varmasti pitää paikkansa, koska minussahan ei ole mitään vikaa :). Luulen, että minun kohdalla kyse on enemmänkin itsesuojeluvaistosta... Tosiasiassahan autoilijoista 99,9 % ajaa liikenteessä ihan oikein. Valitettavasti tuo jäljelle jäävä 0,1 % aiheuttaa stressiä ja vaaratilanteita. Niin, olen lähes 50v, eli en enää niin kovin nuori.


    • VäistämisVelvollisuus

      Minä olen törmännyt sellaisiin autolijoihin, jotka ajavat etuajo-oikeutetulla tiellä, jossa nopeusrajoitus 60km/h.
      Saavun kevyenliikenteen väylää pikin pyöräillen tarkoituksena ylittää ohikulkutie ja kevyenliikenteen väylä jatkuu ohikulkutien takana.
      Tien ylityspaikkaan on merkitty suojatie.
      Ennen ohikulkutietä on kevyenliikenteen väylällä kärkikolmio eli kevyenliikenteen väylällä liikkuvilla on väistämis velvollisuus ohikulkutiellä liikkuvia kohtaan.
      Usein tapahtuu niin, että kun olen saapunut ristykseen pyörällä ja jäänyt odottamaan sopivaa hetkeä ylittää tie, kun autoja ei tule, niin annas olla, niin ohikulkutietä ajava auto pysähtyy ja kuvittelee, että ylitän tien.
      Minulla on väistämis velvollisuus, kun saavun kärkikolmion takaa.
      Jos ajaisin autolla pyörän sijaan ja tulisi samasta kohtaa tielle, kun pyörällä tulen, niin yksikään autoilija ei pysähtyisi odottamaan.

      • UncleBen

        Mikäli nyt muistan oikein, niin en ole sentään 60:n tiellä nähnyt aiheetonta väistämistä. Se on jo sellainen tie, jossa on tarkoitus tavaroiden ja ihmisten liikkua liukkaasti paikasta toiseen. Siitä voi hyvin äkkiä syntyä iso katastrofi, jossa fillarillakin saa osansa.

        Olisko parempi tuollaisessa tapauksessa pysyä kaukana jatkeesta osoittaen ettei aiokaan vielä ylittää?

        Kumma, kun näitä aiheettomasti väistäviä vaan riittää. Onko se hysteriaa, ajattelemattomuutta vai mitä se on?

        Ps. "Minulla on väistämis velvollisuus, kun saavun kärkikolmion takaa."
        Ettei kenellekään jää epäselväksi, niin kuvauksesi mukaan sinulla olisi väistämisvelvollisuus ilman kolmiotakin.


    • VäistämisVelvollisuus

      Samaisella tiellä on vähän matkan päässä toinen samanlainen tien ylitys kohta, mutta siinä ei ole kärkikolmiota, mutta siinäkin on väistämisvelvollisuus ohikulkutien ylittävälle pyöräilijälle.
      Samasta suunnasta tulee autotie, niin että kun autoilijoilla on väistämisvelvollisuus ohikulkutiellä ajavia autoja kohtaan, niin kyllä se on myös polkupyöräilijälläkin.

      Eikä se mitään ole auttanut, vaikka olen pysähtynyt pyörällä 5 metrin päähän ohikulkutien risteyksestä, niin siitä huolimatta osa ohikulkutiellä ajavista pysähtyy.
      Sitä vain ihmettelen, kun he sitten heiluttavat kättään, kuin ollakseen huomaavaisia, mutta kuin yllyttäen rikkomaan lakia, mutta samalla aiheuttavat vaaratilanteen takana tuleville.
      Monesti on saanut heiluttaa kättä merkiksi autoilijalle, joka alkaa hiljentämään, että anna mennä vaan.
      Kerrankin eräs autolija pysähtyi ohikulkutiellä siihen risteykseen ruuhka-aikana ja takana tulijat joutuivat tekemään äkkijarrutuksen, että meinasi siinä tulla peräänajoa, ennekuin pysähtynyt autoilija lähti liikkeelle.
      Samaan aikaan tuli autoja toisesta suunnasta.

      Toisaalla keskikaupungilla, jossa nopeusrajoitus on 40km/h ja pienemmillä nopeuksilla, niin sielläpä autoilijat eivät monestikaan väistä, vaikka lähestyt pyörällä risteystä ja autolija sinut huomaa, niin eipä väistäkään, vaan ajaa hidastamatta eteesi.
      Vähän erikoista, ettei paljon hitaammissa nopeuksissa enää pysähdytä väistämään pyöräilijää, mutta 60km/h nopeudesta etuajo-oikeutetulla tiellä kyllä pysähdytään, vaikka on etuajo-oikeus.

      Jos siinä olisi peräänajo tullut, niin syyllinen olisi etuajo-oikeutetulla tiellä ajanut autoilija, joka pysähtyi risteykseen odottamaan, että pyöräijiä olisi ylittänyt tien, vaikka pyöräilijä on väistämis velvollinen.
      Eii pyöräilijä ole syyllinen, koska on väistämis velvollinen, että turha pyöräilijää olisi syyttää autojen peräänajosta, koska on pysähtynyt odottamaan sopivaa väilä tien ylittääkseen.

      Se olisi sama, kuin autolija, joka ajaisi oikealta tulevan auton eteen, mutta ei tuomittaisi, vaan tuomittaisiin se oikealta tullut, jota vasemmalta tulevan tulee väistää.

      Monesti nämä ohikulkulku tiellä aiheettomasti hidastavat autolijat hidastavat liikenteen sujuvuutta.
      Jos auto ajaisi hidastamatta, niin ehtisi pyörällä tien yli ennekuin vastakkaiselta suunnata tuleba autojono taas tulee ja sitä täytyy väistää ja odottaa.
      Väilillä tuntuu, että jotkin autoiljat tahallaan alkavat hidastamaan, kun näkevät vastakkaiselta suunnalta tulevan autojonon.
      Ajattelevatko autolijat että, hidastetaanpa nyt senverran, ettei tuo pyöräilijä ennätä tien yli, ennenkuin tuo vastaantuleva autojono on taas niin lähellä, ettei pyöräilijä ehdi tien yli.
      Sen jälkeen, kun autolija on risteyksen ohittanut, niin selvästi kiihdyttää vauhtiaan huomattavasti.

    • 37mäni

      Voi hyvänen aika teitä, Väistämisvelvollisuus ja UncleBen, teiltä jää yksi todennäköinen syy huomaamatta, inhimillisyys.

      Jos vaihtaisitte sen pyöräilijän joksikin eläimeksi, vaikkapa hanheksi, niin tilanne olisi sama.
      Koska autoilija ei ole varma, onko se pyöräilijä lain tietävä tai edes lain kuulijainen sen enempää kuin esimerkkihanhi, niin autoilija ei ota riskiä päälle ajosta, joka hidastaisi matkaa todella paljon enemmän, kuin tuo hidastus ja voisihan se tuoda huonoja yöuniakin.
      Toisaalta, jos autoilijat noudattavat lain määräämää turvaetäisyyttä, niin eipä kohtelias hidastaminen kovin paljoa perässä ajavienkaan matkaa hidastaisi.

      Eli siis neuvo autoilijoille:
      Kun näette pyöräilijän suojatien päässä tien ylitystä odottamassa, niin kuvitelkaa hänelle siivet selkään ja arvioikaa tilanne sen mukaan.

      • kuuluu_tietää

        Aikuinen ihminen kuuluu tietää asioita. Ei voi vedota tietämättömyyteen. Ai, ei saa ottaa toisen autoa tai fillaria omaan käyttöön ilman lupaa, en tiennytkään. Ei mene läpi moinen.

        Jos aikoo liikkua liikenteessä, täytyy ottaa selvää miten homma toimii. Lapset vielä opettelevat mutta aikuisten ihmisten kuuluu jo tietää. Tokihan se on niinkin että päälleajo-oikeutta ei ole olemassakaan joten jos joku toinen mokaa, niin itse pitää väistää ja varoa.


    • UncleBen

      @VäistämisVelvollisuus Se kolmio autotien reunassa ei koske sieltä suunnasta pyörätietä tulevia hanhia ( pyöräkaistaa koskee tietenkin ).
      Siinä tilanteessa sinua koskee 4. momentti ”Polkupyöräilijän tai mopoilijan...”
      https://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/1981/19810267#L2P14
      ***

      Jos autoilija pysähtyy ( ja näyttää vaikka vielä käsimerkkiä sinulle ), niin et sinä riko lakia ajaessasi vaikka normitilanteessa olet väistämisvelvollinen.
      * Pysähtynyt on luopunut oikeudestaan käyttää etuoikeuttaan *
      Toisaalta taas ei sinun ole pakko mennä.
      Tuossa tilanteessa saa olla tarkkana mitä ne muut ympäristössä tekevät so. vähiten huomiotasi tarvitsee se pysähtynyt ja muiden toiminta ratkaisee.

      Ajattele käänteisesti: Ajat pyörätietä ja lähestyt risteystä, jossa tulee auto ylittämään jatketta kolmion takaa. Sinä pysähdyt ennen jatketta ihan mistä tahansa syystä ( näet vaikka jonkun tyylikkään Irman ), niin sinä luovut oikeudestasi ajaa ensin ja auto ei riko lakia jatkaessaan.

      Tästä pysähtymisestä usein johtuu ongelmat jalankulkijan kanssa.
      ***

      Tuota peräänajoa voisi tarkastella enemmän, mutta ei ole aikaa. Pysähtynyt harvoin syyllinen peräänajoon. Jopa hanheakin voidaan syyttää vaaran aiheuttamisesta.
      ***

      Ei se auto hidasta haitatakseen sinua vaan siinä kuski varmistelee hidastamalla pystyvänsä pysähtymään tarvittaessa, jos mielenhäiriössä hanhi lähteekin liikkeelle.
      Ympäristöön lentelevä veri tekee niin sottaseksi paikat - hyi.

    • 37mäni

      Liikenteessä ei pitäisi olettaa, että toinen kuljettaja ajattelee samoin kuin sinä.

      Tulin liikennevalot pimeinä olevaan risteykseen, Minulla oli kärkikolmio. H-auto tuli vasemmalta suunnilleen 50m päässä, mutta sen edessä ennen risteystä oli suojatie, jolle oli pari kolme ihmistä jonossa.
      Oletin, että se tuleva auto antaa niille, suojatielle selvästi pyrkiville, tietä, joten lähdin ylittämään risteystä.
      Tämä risteystä lähestyvän auton kuljettaja päättikin antaa minulle opetuksen jalankulkijoista välittämättä ja polkaisi kaasua ja pääsi autoni perän takana painamaan torvea osoittaakseen mieltään etuajo-oikeuden ryöstäneelle.
      Semmoisia autoilijoita taitaa olla aika paljon

      • UncleBen

        Miksiköhän ne jalankulkijat jää seisomaan "jonossa"?


      • 37mäni

        Lähtisitkö sinä ylittämään esim. lapsesi kanssa katua, jos auto lähestyy ilmaisematta millään lailla velvollisuuttaan?
        Tuo jono taisi olla väärä ilmaisu minulta. He olivat siis jo ylittäneet toisen puolen kadusta ja olivat siinä jo keskikorokkeella peräkkäin ja sivuttain.


      • UncleBen
        37mäni kirjoitti:

        Lähtisitkö sinä ylittämään esim. lapsesi kanssa katua, jos auto lähestyy ilmaisematta millään lailla velvollisuuttaan?
        Tuo jono taisi olla väärä ilmaisu minulta. He olivat siis jo ylittäneet toisen puolen kadusta ja olivat siinä jo keskikorokkeella peräkkäin ja sivuttain.

        Jalankulkijat usein liiaksi jäävät odottamaan, että auto pysähtyy kokonaan ja vasta sitten alkavat suunnittelemaan ylitystä.
        ---

        Se on kuskille todella vaativa tehtävärasti päätellä onko pysähtynyt jalankulkija antamassa auton mennä ensin. Kaikilla j-k ei ole kiire/erityistä himoa saada liikenne pysäytettyä.
        Mm. minulla j-k:na ei tuota himoa esiinny. Ei tarvitse päteä.

        Lisäksi j-k:na minulla tulisi ongelma mihin käyttäisin elämässäni sen voittamani pari sekuntia astuessani suojatielle niin, että yksittäinen tai pari autoa joutuisi pysähtymään.
        ---

        Joskus pysähtyessäni kokonaan suojatien eteen on j-k lähtenyt pakenemaan taaksepäinkin.
        ---

        Toisaalta j-k ei pidä astua suojatielle niin, että autolla joutuu tekemään hätäjarrutuksen.
        ”””noudatettava sitä varovaisuutta, jota lähestyvän ajoneuvon etäisyys ja nopeus edellyttävät.”””
        ---

        Pennun voi nakata kainaloon ja ottaa pari juoksuaskelta tarvittaessa. Jos sen joutuu tekemään, niin se aiheuttaa ehkä selvittelyä enemmänkin jälkeenpäin.
        ---

        Miten sinä menettelet, kun lähestyt autolla tuntematonta risteystä ja oikealta tuleva auto pysähtyy ennen risteystä?


      • maalaisjärkimukana
        37mäni kirjoitti:

        Lähtisitkö sinä ylittämään esim. lapsesi kanssa katua, jos auto lähestyy ilmaisematta millään lailla velvollisuuttaan?
        Tuo jono taisi olla väärä ilmaisu minulta. He olivat siis jo ylittäneet toisen puolen kadusta ja olivat siinä jo keskikorokkeella peräkkäin ja sivuttain.

        Se on juuri noin. Autoilijoiden tulee selvästi ilmaista että ovat huomioineet jalankulkijat ja valmiina noudattamaan velvollisuuttaan antaa suojatietä ylittäville jalankulkijoille esteetön kulku yli. En minäkään lähtisi ylittämään, ellei autoilija selvästi hiljennä vauhtiaan.


      • 37mäni
        UncleBen kirjoitti:

        Jalankulkijat usein liiaksi jäävät odottamaan, että auto pysähtyy kokonaan ja vasta sitten alkavat suunnittelemaan ylitystä.
        ---

        Se on kuskille todella vaativa tehtävärasti päätellä onko pysähtynyt jalankulkija antamassa auton mennä ensin. Kaikilla j-k ei ole kiire/erityistä himoa saada liikenne pysäytettyä.
        Mm. minulla j-k:na ei tuota himoa esiinny. Ei tarvitse päteä.

        Lisäksi j-k:na minulla tulisi ongelma mihin käyttäisin elämässäni sen voittamani pari sekuntia astuessani suojatielle niin, että yksittäinen tai pari autoa joutuisi pysähtymään.
        ---

        Joskus pysähtyessäni kokonaan suojatien eteen on j-k lähtenyt pakenemaan taaksepäinkin.
        ---

        Toisaalta j-k ei pidä astua suojatielle niin, että autolla joutuu tekemään hätäjarrutuksen.
        ”””noudatettava sitä varovaisuutta, jota lähestyvän ajoneuvon etäisyys ja nopeus edellyttävät.”””
        ---

        Pennun voi nakata kainaloon ja ottaa pari juoksuaskelta tarvittaessa. Jos sen joutuu tekemään, niin se aiheuttaa ehkä selvittelyä enemmänkin jälkeenpäin.
        ---

        Miten sinä menettelet, kun lähestyt autolla tuntematonta risteystä ja oikealta tuleva auto pysähtyy ennen risteystä?

        UncleBen kysyi.
        "Miten sinä menettelet, kun lähestyt autolla tuntematonta risteystä ja oikealta tuleva auto pysähtyy ennen risteystä? "
        Huono kysymys tälle palstalle, tämähän on muistaakseni kevyen liikenteen sellainen, mutta menkööt tällä kertaa.
        Jos puhutaan kaupunki ympäristöstä, niin aina kannattaa olla varovainen risteyksissä ajellessaan. En ainakaan kiihdyttäisi tolkuttomasti risteytä lähestyessäni tai risteysalueella.
        Oikealla tasaisella nopeudella pääsee nauttimaa vihreistä aalloistakin paljon pidempään.


      • UncleBen
        37mäni kirjoitti:

        UncleBen kysyi.
        "Miten sinä menettelet, kun lähestyt autolla tuntematonta risteystä ja oikealta tuleva auto pysähtyy ennen risteystä? "
        Huono kysymys tälle palstalle, tämähän on muistaakseni kevyen liikenteen sellainen, mutta menkööt tällä kertaa.
        Jos puhutaan kaupunki ympäristöstä, niin aina kannattaa olla varovainen risteyksissä ajellessaan. En ainakaan kiihdyttäisi tolkuttomasti risteytä lähestyessäni tai risteysalueella.
        Oikealla tasaisella nopeudella pääsee nauttimaa vihreistä aalloistakin paljon pidempään.

        No, jätit vastaamatta kysymykseen, mutta olkoon.
        Ei ollut autokysymys vaan menettelytapa.


      • 37mäni

        Jos sille palaa punainen, niin jatkaisin matkaa.
        Jos sillä on kärkikolmio tai stop, niin jatkaisin matkaa.
        Jos se on saman arvoinen, niin olisin vähän varovainen.
        Huom. jos se auto on antamassa tietä jalankulkijalle suojatiellä, niin sehän on sama, kuin stop,
        paitsi, että kyllä sitä kannattaa vähän varoa.
        Sinä tiesitkin varmaan jo nuo.


      • UncleBen
        37mäni kirjoitti:

        Jos sille palaa punainen, niin jatkaisin matkaa.
        Jos sillä on kärkikolmio tai stop, niin jatkaisin matkaa.
        Jos se on saman arvoinen, niin olisin vähän varovainen.
        Huom. jos se auto on antamassa tietä jalankulkijalle suojatiellä, niin sehän on sama, kuin stop,
        paitsi, että kyllä sitä kannattaa vähän varoa.
        Sinä tiesitkin varmaan jo nuo.

        """Jos se on saman arvoinen, niin olisin vähän varovainen."""
        Ei valoja, tie ei ole merkitty etuajo-oikeutetuksi ja oikealta tuleva pysähtyy. Et näe mitään syytä ( sillä voi olla puskan takana kolmio, jota et näe tai sitten sitä ei ole ).
        Pysähdytkö odottamaan, että oikealta tuleva jatkaisi vai mitä teet eli tarkoitat tuolla varovaisuudella?


      • 37mäni

        Teetkö jotain tutkimusta suomalisten liikennekäyttäytymisestä?


      • UncleBen
        37mäni kirjoitti:

        Teetkö jotain tutkimusta suomalisten liikennekäyttäytymisestä?

        En vaan kartoitan miten rikollinen tapaus sinä olet? Heh-heh.

        Vastaa vaan ilman kiemurtelua.


      • 37mäni

        70 ja on vakuutusalennukset, eikä sakkojakaan vuoskymmeniin. Arvioi siitä.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      56
      1836
    2. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      48
      1619
    3. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      52
      1564
    4. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      5
      1507
    5. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      6
      1495
    6. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      6
      1405
    7. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      8
      1306
    8. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      12
      1271
    9. Revi siitä ja revi siitä

      Enkä revi, ei kiinnosta hevon vittua teidän asiat ja elämä. Revi itte vaan sitä emborullaas istuessas Aamupaskalla
      Varkaus
      4
      1163
    10. Kello on puoliyö - aika lopettaa netin käyttö tältä päivältä

      Kello on 12, on aika laittaa luurit pöydälle ja sallia yörauha kaupungin asukkaille ja työntekijöille. It is past midni
      Hämeenlinna
      4
      1128
    Aihe