Wanha lieksalainen, hanslankari ei työllisty

Useimmat teollisuuslaitokset työllistävät vain tietyn alan ammattitutkinnon suorittaneita henkilöitä. Tällainen tilanne on myös Lieksassa. Esimerkiksi Pankakosken tehdas on edesauttanut oppisopimusteitse eri alojen tutkintoja: automaatioasentajatutkinto, sähköasentajatutkinto, koneasentajatutkinto, siistijätutkinto, prosessiteollisuuden perustutkinto jne.

Tehdas on auttanut myös oppilaitoksissa ammattiin opiskelevia eri alojen työharjoittelun muodossa.

Joskus on kysytty täälläkin, miksi vakavarainen tehdas ei työllistä Lieksaan tulleita maahanmuuttajia. Vastaus on esitetty jo yllä. Tehtaan prosesseissa tarvitaan valmiita ammattihenkilöitä, joilla on suoritettuna peruskoulun jälkeen ammatillinen tutkinto ja kelpoisuus kyseisiin töihin (esim. sähköala).

Oppisopimuskoulutuksissa suomen kielen suullinen ja kirjallinen hallinta on ehdoton. Se on ehdoton myös työturvallisuuden ymmärtämisen takia.

Jos maahanmuuttajien joukosta löytyy kyseiset Suomessa hyväksytyt kelpoisuudet täyttäviä henkilöitä, niin esteitä työllistymiselle teollisuuteen ei ole silloin kun työntekijöitä tarvitaan.

Hanslankareita ei enää kuitenkaan tarvita teollisuudessa eikä juuri muuallakaan.

Vielä viime vuosisadan puolivälissä tilanne oli teollisuudessa hyvin erilainen kuin nyt. Usein työpaikat periytyivät isältä pojalle ja äidiltä tyttärelle. Ammattikoulutuksia ei tarvittu, mutta esimerkiksi pesäpallopelin hallinta oli suuri etu työtä haettaessa.

40

505

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Nyt täytyy kyllä sanoa, että laitoit tukevaa tekstiä monessakin eri suhteessa. Ken rivien välistä osaa lukea, osaa arvostaa aitoa ja jykevää ymmärrystäsi. Olen yksi niistä yksilöistä, joka oli aikoinaan työharjoittelussa Pankakosken tehtailla. Olen saanut siitä elon jatkumoon hyvät eväät. Kiitoksen annan useammalle kuin yhdelle verstaalle. Metallin sorvaamo ja sähköverstas hyvine opettajineen ovat edelleen mielessäni, lähimpinä. Aikoinaan oli tehtaan ilmapiiri minulle vain oman kokemani mukainen, mutta en sitä kokenut mitenkään pahaksi ja huonoksi. politiikkaa ei työaikana silloin, ainakaan minulle tullut esille. Ei ollut aavistustakaan maahanmuutosta ja Lieksan nykytilanteesta.

      Mielestäni on hieno juttu, että jaksat vielä kirjoitella asiakirjoittelua tänne epämääräisten arvojen palstalle kohteliaasti ja sävyisästi. Meillä on ilmeisen onnen ja muut omat aaltomme rikkaat;)

    • Niin, ja minne tahansa menemme. Sotaa ja ikävää, rakkautta ja huolehtimista on oleva. Yllin kyllä myös väärää tekemistä ja sortoa. Tuhkastakin on elo nouseva, ihmiselläkö; ken tietää sen?
      Lieksassa muuten, kuin ESR rahalla ei työllistäminen ole helppoa. Muuten, minne Pikes hävisi Lieksasta? Olihan se joku projektiorganisaatio?

      En osaa yhtä hyvin soittaa pianoa, mutta opettelen;)

      https://www.youtube.com/watch?v=S_E2EHVxNAE

    • teidän.avustajanne

      Työllistyminen alkaa sopimuksesta. Sopimusta ei synny, ellei ole molemmin puolin sopivaa luottamusta.

    • Työsopimus on tärkeä sekä työntekijälle että työnantajalle. Se tehdään mahdollisten koulutusjaksojen ja tutkintojen jälkeen ja silloinkin usein vielä esimerkiksi puolen vuoden koeajan pituiseksi.

      Työtehtävään tarvittavat kelpoisuudet ja pätevyydet käydään läpi ja luottamus puolin ja toisin syntyy tietyn ajan kuluessa työssäoloaikana. Luottamus ei tule esille vielä sopimusta tehtäessä.

      Luottamus kehittyy vähitellen. Luottamus ei synny sormia napsauttamalla, vaan vaatii pitkäjänteisyyttä ja aikaa. Luottamus on tärkeä asia, sillä sen voi menettää vain kerran. Sen jälkeen sitä ei enää ole.

      Minä olin pienen hetken 1960-luvun loppupuolella täydentämässä opintojeni harjoittelua Pankakosken tehtailla ja vesivoimalaitoksilla. Olen kertonut täällä hieman näistä ajoista. Tuolloin harvat korjaamoiden työntekijöistä olivat ammatillisen tutkinnon suorittaneita. He olivat oppineet työmenetelmät vanhempien työntekijöiden tekemisiä seuraamalla. Työssäoppimisen polku oli pitkä, mutta uusista työntekijöistä tuli ammattitaitoisia henkilöitä vaadittuun tehtävään. Työntekijät olivat tietoisia ja ylpeitä osaamisestaan ja joskus kävi myös niin, ettei asentaja paljastanut kaikkia niksejään harjoittelijalle. Toisaalta olikin haastavaa selvittää ongelmat omin avuin.

      Kolmella kartonkikoneella valmistettiin Pankakoskella tuolloin kartonkia keräysmateriaalista kuten pahvista, sanoma- ja aikakausilehdistä sekä hiokkeesta. Työntekijöitä oli runsaat 700, joista korjaamoilla oli ainakin 100 henkilöä. Metsäosasto mukaan lukien Enso-Gutzeit Osakeyhtiön työntekijämäärä oli kaikkiaan yli 1000 henkilöä.

    • entinen.kisälli

      Wanha kirjoittaa täyttä asiaa kuten hänen tyyliinsä kuuluu. Näin se työllistyminen menee.

    • käyttäkää.järkeä

      Paitsi että maahanmuuttajien kriteerejä on pakko helpottaa muuten se on rasismia ei voi vaatia samaa kui ikänsä täällä asuneilta.

      • maassa.maan.tavalla

        Rasismia ei ole, että maahanmuuttajia vaadiataan elämään Suomessa maan lakien mukaan ja maan tavalla sekä vaatimatta itselleen minkäänlaisia erityisoikeuksia. Mitään kriteerejä ei pidä alistua helpottamaan missään olosuhteissa maahanmuuttajien kohdalla - ei koulutuksessa eikä työelämässä. Jos tällaiseen sorrutaan, se on heikkoutta suomalaisten taholta.


    • mietitäänpä

      Vain alle 10 prosenttia kaikista maahanmuuttajista saapuu Suomeen työn perässä. Somaleista ei ole muuttanut Suomeen työn takia yksikään. Yli 60 prosentille ulkomaalaisista maahanmuuton syynä ovat perhesiteet. Osa näistä on pakolaisia. Pakolaisten osuus kaikista maahanmuuttajista on noin 15 prosenttia.

      Kahden viimeksi mainitun ryhmän kotouttaminen ja työllistäminen on yleensä pitempi prosessi. Kielitaidon ja koulutuksen kartuttaminen vievät aikansa. Ilman kielitaitoa ja koulutusta maahanmuuttajan työllistyminen on hyvin vaikeaa, koska ummikoille kirjoitus- ja lukutaidottomille ihmisille ei ole minkäänlaisia työpaikkoja vapaina.

      Poliitikot, jotka eivät tunne työelämän lakeja ja käytäntöjä väläyttelevät ehdotuksia, että maahanmuuttajia pitäisi palkata töihin pienemmällä palkalla. Palkka ei ole kynnyskysymys, vaan ammattitaito, jota työssä tarvitaan. Jos tällaiseen pienipalkkaisuuteen alistuttaisiin, sillä syrjittäisiin suomalaisia kouluja käyneitä työttömiä ihmisiä, joita on satoja tuhansia tälläkin hetkellä.

      Miksi juuri maahanmuuttajia pitäisi palkata mutta kantasuomalaisia ei?

    • tiedän.faktat

      Siksi maahanmuuttajia pitäisi palkata koska loppujen lopuksi heissä on Suomen tulevaisuus.

      • ei.afrikkalaisia

        Jatkuvasti ollaan huolissaan siitä kun suuret ikäluokat pääsevät joskus eläkkeelle, niin Suomea kohtaa suuri työvoimapula. Suuret ikäluokat ovat jo kaikki eläkkeellä ja osa heistä on ollut jo pitkän aikaa eläkkeellä tai maan povessa eikä minkäänlaista työvoimapulaa ole ilmennyt. Satoja tuhansia työttömiä on edelleenkin. Työpaikat ovat kadonneet samaa tahtia kuin eläköitymisiä on tapahtunut.

        Menee todella kauan, ennenkuin maahanmuuttajista tulee pelastus Suomen työvoimapulaan ja työttömyys laskee nollaan. Suomeen tarvitaan amaattitaitoisia ihmisiä kuten lääkäreitä ja muita korkeasti kouluttautuneita ihmisiä. Nykyisenkaltaisista muuttajista ei ole Suomelle mitään hyötyä.


      • faktat.tiedossa
        ei.afrikkalaisia kirjoitti:

        Jatkuvasti ollaan huolissaan siitä kun suuret ikäluokat pääsevät joskus eläkkeelle, niin Suomea kohtaa suuri työvoimapula. Suuret ikäluokat ovat jo kaikki eläkkeellä ja osa heistä on ollut jo pitkän aikaa eläkkeellä tai maan povessa eikä minkäänlaista työvoimapulaa ole ilmennyt. Satoja tuhansia työttömiä on edelleenkin. Työpaikat ovat kadonneet samaa tahtia kuin eläköitymisiä on tapahtunut.

        Menee todella kauan, ennenkuin maahanmuuttajista tulee pelastus Suomen työvoimapulaan ja työttömyys laskee nollaan. Suomeen tarvitaan amaattitaitoisia ihmisiä kuten lääkäreitä ja muita korkeasti kouluttautuneita ihmisiä. Nykyisenkaltaisista muuttajista ei ole Suomelle mitään hyötyä.

        Tämän hetken kouluja käymättömät maahanmuuttajat ovat lisäämässä työttömien lukumäärää. Heistä on vain kuluja Suomen jo muutenkin vaikeassa taloustilanteessa. Suomen tulevaisuu ei heidän maassaolostaan pelastu.


      • faktaa.tämäkin

        Varmaan maahanmuuttajia Suomeenkin tarvitaan, mutta varmuudella ne tulevat olemaan eurooppalaisia korkeakoulututkinnon suorittaneita kansalaisia.


    • Wanhaatietoa

      Höpö höpö!Kyllä Pankakoskella on ihan kokkikoulutuksesta lähtien hiottuja "ammattimiehiä",eli aloittaja voi paneutua vain murresanoihin.

      • kokkikorjaaja

        Vai on siellä nykyään kokkejakin työllistettyinä. Varmaankin nimimerkki Wanhaatietoa edustaa kokkien osastoa. Pitäähän asiallisten viestien lomassa olla huumoriakin, jota "Wanhaatietoa" edustaa.


      • 1._Markkinat

        Auts!Nyt sattui aloittajan sisimpään kun ei tiennytkään perinpohjin asianydintä.Todellakaan kaikilla Pankakosken työntekiöillä edes ammattitutkintoa,enkä tarkoita isiltä perittyä vakanssia.


    • agtehthathgft

      Mikä lie käytäntö jos palkkaa muslimin töihin ja hän rukoilee työaikana, vähennetäänkö se menetetty työaika palkasta? Jos tavis pitää työssä ylimääräisen kahvitauon, niin palkasta lähtee jos pomo huomaa!

    • minä.Hanslankari

      Ammattitutkinto sitoo turhan paljon vain siihen yhteen työhön eikä tarvitse tehdä eikä osaa tehdä muuta. Kyllä ilman tutkintoja saa pa5rmin ja parempia töitä.

      • koulujakäynyt

        Harvemmin nykyään enää kouluja käymättömiä oikeisiin ammatteihin palkataan. Hyvä jos apumiehen tai naisen väliaikaisia paikkoja löytyy. On aina hyvä muistaa kolme tärkeintä asiaa, jotta saa ammatin: koulutus, koulutus ja koulutus.


    • vain.koulutus.ratkaisee

      Nykyään ihmiset kouluttautuvat useisiin eri ammatteihin elämänsä aikana. Maailma muuttuu, vanhoja ammatteja katoaa ja uusia tulee tilalle. On jatkuvasti pysyttävä kehityksen mukana. Jos tippuu kärryltä, on vaikeaa päästä sinne takaisin, ellei päivitä jatkuvasti tietojaan. Eräs nopeasti kehittyvistä aloista on tietotekniikka ja sen ammattilaisilta vaaditaan hyvin paljon jatkuvaa tiedonhankintaa. Lieneekö enää ammattia, jonka sisältö pysyy samana vuosikymmeniä?

    • Erittäin hyvä ja aiheellinen aloitus.
      Kyllä nykyään täysin ammattitaidottoman on vaikea saada ainakaan kunnon työtä.

    • Olen hieman hämilläni. Miksi? Tai no, en ensinkään.

      Luin ketjun läpi, ja totesin, että aloittajan arvot ja käsitykset ovat liki omiani. Hän on selkeä selkärankajohtajatyyppi. Vertailun vuoksi, minä, olen hieman liikakin yhdentyvä näihin sympatian säveliin. Huomaan nyt hetken pohdiskelevani neliulotteisesti työllistämiseni kykyä ja sen mahdollisuuksia hyvän johtajuuden myötä. Molemmilla osapuolilla on oma vastuunsa. Työntekijällä on oma yrityksensä pelkästään omassa itsessään, olla luotettava ja lojaali... Se on helpompi kuin yrittäjällä ja työllistäjällä. Aloittaja on mielestäni joka suhteessa ajat sitten oivaltanut ajatuksen syvimmän helmen.

      Tehkää työllistämisen taikoja juhannuksen sävelin. Tallatkaa hyvin polkujanne.

      https://www.youtube.com/watch?v=rH1UnDQV1pY

      https://www.youtube.com/watch?v=nARegxaf6Y8

    • ArjaIskola

      Paremmin työllistyy kaäymättä koluja

      • aivan.selvä.asia

        Ei oppi ojaan kaada. Arjalskola olisi oppinut kirjoittamaan ja lukemaan jos olisi suorittanut peruskoulun tai edes osan siitä. Kirjoitustaidoton ei työllisty nykyään ollenkaan. Turha tänne on tulla höpöjuttuja kirjoittelemaan. On itsestään selvää, että vain opiskelun avulla voi nykyään saada työpaikan.


      • Peukalo pystyyn siksi että, tiedän vankasti asian olevan juuri näin. Eivät oppi ja lukeminen ole pahasta. Opetelkaa lukemalla ymmärtämään ja lukemanne jälkeen kirjoittelemaan.

        Velttoilua, vasemmistiliikettä ja kommunismia on pahan vaikeaa vieläkään ymmärtää ja suvaita.


    • Kyllä oppi on aina hyödyksi, ja joillain aloilla on opittava koko ajan uutta, pysyäkseen ajan tasalla.
      Itse olen suorittanut kolmen eri alan tutkinnot.
      Ne ovat sopivasti toisiaan täydentäviä ja tukevia.

      Ammattiani arvaileville pieni vihje.
      Yhteen ammattialaani liittyi sivututkintona, erään erikoisalan laborantin tutkinto.
      Sitä ei olisi tarvinnut suorittaa, mutta suoritin, että ymmärtäisin ja hallitsisin paremmin alaa.

      • ammattipotilas

        Sairaanhoitaja terveydenhoitaja lääkäri ja sairaalalaborantti osuko ja upposi.


      • Veikkaisinpa, ettei tutkintosi liity lääketieteenseen, vaan fysikaalisen kemian alaan, jossa tutkitaan eri aineiden ominaisuuksia, olomuodon muutoksia, vuorovaikutuksia, kestävyyksiä jne. Monilla tekniikan aloilla tarvitaan esimerkiksi rakennusaineiden tuntemusta.


      • wanha_lieksalainen kirjoitti:

        Veikkaisinpa, ettei tutkintosi liity lääketieteenseen, vaan fysikaalisen kemian alaan, jossa tutkitaan eri aineiden ominaisuuksia, olomuodon muutoksia, vuorovaikutuksia, kestävyyksiä jne. Monilla tekniikan aloilla tarvitaan esimerkiksi rakennusaineiden tuntemusta.

        Olet oikeassa Wanha, siitä kemiasta on kyse!

        Lääketieteeliset saavutukseni ovat lähinnä potilaana.

        Niin mutta olenhan minä suorittanut ensiapukursseja useampia asteita, myös kansainvälisesti hyväksyttyjä.
        Myös ensiapuhieronnan ja maastoetsinnän, ja siellä annettava ensiavun.


      • hissanmaikk
        kamuttaja kirjoitti:

        Olet oikeassa Wanha, siitä kemiasta on kyse!

        Lääketieteeliset saavutukseni ovat lähinnä potilaana.

        Niin mutta olenhan minä suorittanut ensiapukursseja useampia asteita, myös kansainvälisesti hyväksyttyjä.
        Myös ensiapuhieronnan ja maastoetsinnän, ja siellä annettava ensiavun.

        saavutuksesi taitaa ola lähinnä houruulassa ja katkasuussaa


      • olet.täys.seko
        hissanmaikk kirjoitti:

        saavutuksesi taitaa ola lähinnä houruulassa ja katkasuussaa

        Älä ota lääkkeitä ja viinaa sekaisin kun olet jo muutenkin seko.


      • saamme.olla.rauhsassa
        olet.täys.seko kirjoitti:

        Älä ota lääkkeitä ja viinaa sekaisin kun olet jo muutenkin seko.

        Heinäkuun alussa hissanmaikk pääsee takaisin hullujenhuoneelle nauttimaan arvoisestaan elämästä. Viinaa ei ole tarjolla ja hoitajat tuovat rauhoittavat pillerit ajallaan, jotta pakkopaitaan ei tarvitse turvautua.


    • suojärveläis.sukua

      Ei ole Kamuttaja näköjään pappi eikä poliisi eikä sotilas. On joku tekniikan miehiä ja siihen viittaa se asfalttityömaalla tarkastajana olo. Asuin silloin Lieksassa kun niitä teitä asfaltoitiin, mutta en muista tekijöitä ollenkaan.

      • Asfaltointia toteutti Asfaltor-niminen yhtiö. Muistan pari työntekijää ja muutaman johtohenkilön. Olin ennen opiskelun aloittamista johtajien autonkuljettajana Lieksan ja Pielisjärven työmaiden välillä. Auto oli musta Volga. Tästä aiheesta olen jokin aika sitten kirjoitellut.


      • Dimitrinniemi
        wanha_lieksalainen kirjoitti:

        Asfaltointia toteutti Asfaltor-niminen yhtiö. Muistan pari työntekijää ja muutaman johtohenkilön. Olin ennen opiskelun aloittamista johtajien autonkuljettajana Lieksan ja Pielisjärven työmaiden välillä. Auto oli musta Volga. Tästä aiheesta olen jokin aika sitten kirjoitellut.

        Tiedätkö mitä virkamiehiä olivat ne TVH miehet jotka tarkasti laatua ja miten ne tarkasti. Olet aivan selvästi tavannut Kamuttajan mutta kumpikaan teistä ei muista. Isäukko oli TVH miehiä mutta aivan rivimies. Ei kuulema muista niitä pomoja. Sen muisti että joku niin kuin hän sanoi iso ukko oli siellä jossain erikoistehtävässä.


      • Dimitrinniemi kirjoitti:

        Tiedätkö mitä virkamiehiä olivat ne TVH miehet jotka tarkasti laatua ja miten ne tarkasti. Olet aivan selvästi tavannut Kamuttajan mutta kumpikaan teistä ei muista. Isäukko oli TVH miehiä mutta aivan rivimies. Ei kuulema muista niitä pomoja. Sen muisti että joku niin kuin hän sanoi iso ukko oli siellä jossain erikoistehtävässä.

        Lähes tarkalleen puoli vuosisataa on kulunut noista asfaltointiajoista. Kuljettamieni ”pomojen” varsinaista työnimikettä en saanut koskaan tietooni. He olivat työmaiden valvojia, työjohtajia ja vastaavia. Joitakin nimiä muistan, mutta nuo miehet eivät liene enää elossa. Myös eräs lapiomies jäi mieleeni, koska hän oli lähes käsipuoli. Lapiohommat sujuivat häneltä silti hyvin.

        Minäkin uskon, että olen tavannut Kamuttajan kyseisillä tietyömailla ja myös muilla työpaikoilla, mutta tapaamisista tai miehestä ei ole minulle jäänyt muistikuvaa. Työmaa eteni rivakasti ja miehiä tuli ja meni. Työpäivät olivat pitkiä ja ne päättyivät vasta iltamyöhällä, jopa puolen yön aikoihin. Koska kauppaliikkeet pitkäripainen mukaan luettuna olivat jo kiinni, ”johtajisto” turvautui joskus haaraliikkeisiin, joita löytyi Rantakylän kauppalanosasta. Seuraavana aamuna työt jatkuivat taas normaalisti.


    • Volga oli todella upea teiden ”laiva”, vai pitäisikö sanoa, jonkun sortin alus maanteittemme päällä. Ensimmäinen muistikuvani ko. autosta on 60-luvulta. Erään kaverini isä oli toisella paikkakunnalla taksikuljettaja. Hän ajoi taksia kyseisellä automerkillä. Mallia en muista. Siviiliautona hänellä oli Ford Anglia, jolla kaverini kanssa suoritimme ”suljetulla” alueella alaikäisenä autoilun ensikokeilut hänen isänsä tietämättään. No, se oli hieman luvatonta, mutta mennyttä aikaa, ja eipä tuosta tullut harmia. Ei onneksi musta kissakaan juossut tien yli. Lapsiltani tietty, vakava ilme naamallani, kaiken em. lystin tohdin ”oikeushenkilönä” kieltää. Se siitä.

      Ketjun varsinaiseen asiaan kommentoin vielä seuraavaa. Työllistymisen kaiken alku ja juuri on kielitaito. Mielestäni ei ole mitään syytä eikä perusteltua tarvetta työllistää kielitaidotonta henkilöä.
      Vertauksena sanoisin näin, että se olisi lähes vastuutonta ”kielitaidoltaan alaikäisen” työllistämistä lakiemme vastaisesti. (Tällä viittaan lainvalmistelijoittemme lain esivalmisteluvaiheissa lain tarkoittaman merkityksen tulkintaohjeisiin, joita käytetään esimerkiksi onnettomuuden sattuessa, viimeistään hovioikeudessa työsuojelulakia tulkitessa.)
      Monessa eri kielitaidottomassa työsuhteessa ovat seuraukset vaikeita tulkintakysymyksiä, ja vastuu vieritetään lain puitteissa loppujen lopuksi työnantajalle. Työn tuloksen, loppukuluttajan ja muun laillisen viidakon suhteen esimerkiksi virhevastuun sidonnaisuudet ja jopa tapaturmat, työllistämisen seurauksena, kaatuvat loppujen lopuksi taas, ja uudestaan, työnantajan niskaan nykylakien mukaan. Minä en ainakaan työllistä yhtään kielitaidotonta, ennen kuin joku ”huonosti valmisteltu pika laki”, ja allekirjoitettu sopimus takaisivat taatusti selustani ja antaisivat mielenrauhan monimutkaisesta riskien tulevasta. Ja, tuskinkin työllistäisin edes sittenkään. Siinä ei tulkkauskaan auta. Poliittisessa päätöksenteossa puolestani tulkatkaa tietyt pirit kernaasti niin paljon kuin sielunne sietää.

      Ei kovin haittaa, vaikka harmittaakin, ainakin tietyn verran. Minun tietyn verta jääköön nyt sanomatta;)

      Hyvä on aloitus ja asiallista keskustelua. Hovinarrimmekin jo esiintyi tyylilleen uskollisesti ja huumorillaan viihdyttäen. Asfaltorin hämärästi muistan. Siinä ei hovinarrin historia ollut asialla.

      PS. Eihän politiikan teko olekaan ollut enää pitkään aikaan kovin arvostettua työtä. Ketunhännän pitoa kainalossa se on. Haissee vaikka olisi kuinka hyvät Rexonat. Kukahan keksisi vihapuheita peittävän Rexonan, onko se edes mahdollista?
      No, yhtä kaikki, pari esimerkkiä:

      https://www.youtube.com/watch?v=PZbQ_uULanY

      Vielä vanhempaa on seuraava, jotenkin tuntuu, että matkittua mainontaa New Yorkista asti. Minä aavistan.

      https://www.youtube.com/watch?v=_LvWxJp7Pa4

      Käykääpä rekkamiehen suihkussa ja lähtekää rimpsalle. Rimpsa ei ole kaikkialla virallinen sana, rimpsu voisi olla. Rimpsalla minä ymmärrän viihtymistä ja kaikille hyvää ja sen tanssituksen tarjoamista. Miten te ymmärrätte sanan?

      • Ja pieni lisäys annettakoon. Edellistä kirjoitellessani seurasin hyviä ja huonoja uutisia. Ottakaatte esimerkkiä muurahaisista. Eipä nyt muuta vakavaa; eikä vakavasti kannata suhtautua, ainakaan minuun. Olen ja hassutan enimmäkseen itseäni;)


    • Rimpsa on tuttu sana. Jo isäni käytti sitä kysellessään lauantai-iltaisia menojani. Rimpsalleko olet lähdössä? Rimpsallaolo liittyi vastakkaista sukupuolta olevan lajitoverin etsimiseen. Usein rimpsastelu ei tuottanut toivottua tulosta uudesta liukkaasta nailonpaidasta ja Vaaksa Oy:n valmistamista huonosti istuvista farmarihousujäljitelmistä huolimatta.

      • Näin se usein oli, ei tulosta.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mielessäni vieläkin T

      Harmi että siinä kävi niinkuin kävi, rakastin sinua. Toivotan sulle kaikkea hyvää. Toivottavasti löydät sopivan ja hyvän
      Ikävä
      37
      1796
    2. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1391
    3. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      43
      1376
    4. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      14
      1352
    5. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      1
      1345
    6. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      7
      1314
    7. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      0
      1294
    8. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      1
      1250
    9. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      2
      1200
    10. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      2
      1183
    Aihe