Missä kaikki nakkikojut tuulella?

Vakuumipakattujen jenkkipaattien poissaolo mereltää ihmetyttää kun aallokko nousee? Toki selvää että tuollaiseen pressuhirviökasvihuoneeseen viima tarttuu aika hyvin, mutta isotkin tuntuvat jäävän rantaan...onko joku muu pelkotila tai rakenteellinen ongelma?

t. 22 jalkaisella purjehtiva
Ilmianna
Jaa

48 Vastausta


Kait se on se täydellinen koneriippuvaisuus ja siihen usein yhdistettävät heikot merimiestaidot yhdessä ylisuuren veneen kanssa. Laaki ja vainaa.
Ilmianna
Jaa
Satamissa. Eikö se ole nyt aika selvää, että huonoissa keleissä viihtyvät veneilijät varmastikin valitsevat toisenlaisia veneitä?
Ilmianna
Jaa
Ooh, oot mun sankari. Peloton merenkävijä ja tuulenkesyttäjä. Arvostan! Jonain päivänä minustakin tulee kaltaisesi ja ryhdyn ilkkumaan muille jotka harrastavat huonommin.
Kommentoi
1
Ilmianna
Jaa
1 VASTAUS:
Joo, 22-jalkaisten kurko ja apukoulun priimus. Siinä sitä on tavoitetta.
Kommentoi
1
Ilmianna
Jaa
+Lisää kommentti
Vastuunsa tuntevia kippareita! Kumpi sinusta on parempi laituritarina:
1. Jäätiin tänne satamaan kahdeksi päiväksi kun oli niin kova keli tälle veneelle ja porukalle. Ei ehditty töihin mutta...
2. Ei muita merellä näkyny saa**na! Nöösigastit onksensi punkissaan mutta meikä vaan huusi "Matkalla ollaan jo perillä!"
?
1
Ilmianna
Jaa
3. Hautakivessä nimi, mutta haudassa ei ole ruumistakun sitä ei ole vielä löytnyt.
Ilmianna
Jaa
Onneksi siellä Atlantilla ja Tyynellä Valtamerellä aallot ovat niin paljon pikkuruisemmat kuin täällä mahtavalla Itämerellä...
Ilmianna
Jaa
Tosimies 22 jalkaisessa purkkarissa - sankari ainesta, sankari ainesta.
Kommentoi
1
Ilmianna
Jaa
6 VASTAUSTA:
aika monta kertaa enemmän kuin ratinpyöyrityksessä ja bensankäryssä. ryn ryn.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
BTW, sankariaines on yhdyssana. ;-)

Liekö moottoriveneily tehnyt tehtävänsä.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
kouluunsiitä kirjoitti:
BTW, sankariaines on yhdyssana. ;-)

Liekö moottoriveneily tehnyt tehtävänsä.
Avauksessa oli kymmenkunta kirjoitus- tai kielioppivirhettä. Lienee 22-jalkaisessa istuminenkin tehnyt tehtävänsä, mikäli oikeinkirjoitus jollain oudolla tavalla liittyy merimiestaitoihin.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
Töttörööööö kirjoitti:
Avauksessa oli kymmenkunta kirjoitus- tai kielioppivirhettä. Lienee 22-jalkaisessa istuminenkin tehnyt tehtävänsä, mikäli oikeinkirjoitus jollain oudolla tavalla liittyy merimiestaitoihin.
Rauhoitu :-)

Kyllä ne yhdyssanat siitä aukeaa, ne on vaikeita ylioppilaillekin, joten älä nyt ota noin itseesi. Näin ulkopuolisena akateemisesti koulutettuna äkkiseltään avauksesta bongasin oikeastaan vain yhden kieliopillisen virheen; näiden lisäksi muutama pilkkuvirhe ja typo + tuon itse rakennetun sanahirviön olisi voinut laittaa sitaatteihin.

Ei muuta kuin "hanaa vaan" sinne motorisoituihin aaltokoneisiin! Onneksi polttoaineiden hinnat on nousemaan päin!
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
kouluunsiitä kirjoitti:
BTW, sankariaines on yhdyssana. ;-)

Liekö moottoriveneily tehnyt tehtävänsä.
Kyllä tuo tarkoitettu, sankari ainesta, sankari ainesta on tarkoitettu juuri noin kirjoitettavaksi ;)
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
IntelligentAcademic kirjoitti:
Rauhoitu :-)

Kyllä ne yhdyssanat siitä aukeaa, ne on vaikeita ylioppilaillekin, joten älä nyt ota noin itseesi. Näin ulkopuolisena akateemisesti koulutettuna äkkiseltään avauksesta bongasin oikeastaan vain yhden kieliopillisen virheen; näiden lisäksi muutama pilkkuvirhe ja typo + tuon itse rakennetun sanahirviön olisi voinut laittaa sitaatteihin.

Ei muuta kuin "hanaa vaan" sinne motorisoituihin aaltokoneisiin! Onneksi polttoaineiden hinnat on nousemaan päin!
Yhdys sanojen oikein kirjoituksesta purje veneen omistajien ja moottori veneen kuljettajien osaamis tasosta johto päätöksen tekeminen ja ajatus virheen päättely kykyä ei voi tehdä.
Peri aatteessa yhdys sana on yksin kertainen: Kolmivaihevaihtovirtakilowattituntimittari.
Kommentoi
1
Ilmianna
Jaa
+Lisää kommentti
Mikähän tässä oli kirjoituksen ydin?

Jos se oli siinä ettei kaikilla veneillä ole turvallista mennä myrskyyn, niin kyse ei ole ihmiskunnan mittakaavassa mistää suuresta oivalluksesta - onhan se jokaisen veneen kilvessäkin mainittu.

Jos taas kyse oli siitä ettei kaikki halua mennä myräkkään, niin aloittaja noudattelee omaa oivaltavaa tyyliään. Edelleenkään ei mikään iso askel ihmiskunnalle :D
Ilmianna
Jaa
Mieti nyt itse ajella tuollaisen kerrostalon kanssa kovemmassa aallokossa, keikkua ylhäällä kakkoskerroksessa kun sisältä ei veden roiskumisen vuoksi näe. Ei voi olla mukavaa. Moottorihäiriön riski kolkuttaa koko ajan takaraivossa ja vene muljaa tuulen ja aallokon myötävaikutuksella. Ei noita ole tuohon tarkoitukseen tehtykään, vaan enemmänkin suuriin vierassatamiin peräedelläparkkiin ja keikistelemään kannelle. Jollekin sekin on veneilyä.

Sinänsä hyvä kirjoitus; kaikki tämän näkee, moni ei tiedä syytä, ja harva kyseisen vempaimen haltija siitä uskaltaa/kehtaa avautua.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
1 VASTAUS:
En tiedä millaisissa "kerrostaloissa" olet ollut, mutta meillä ainakin on tuulilasinpyyhkijät, tehokkaat sellaiset. Moottoreita on kaksi, niiden yhtäaikainen vikaantuminen ei ole kovinkaan todennäköistäö, eli ei tarvitse pohtia.
Väittäisin että nuo kuvailemasi, kuten myös meidän veneemme on tehty huomattavasti isommille vesille kuin täältä kohtuuajassa ehdit tavoittaa.
Itämeri ristiin rastiin rastiin koluttuna, taitaa olla enemmän kuin olet kuvitelmissasikaan osannut kuvitella veneileväsi.
Mutta niin kuin tuolla muutama, oikeasti veneilevä on kuvannutkin, ainoastaan aloitteleva tosimies lähtee huvittelemaan kylpyammeellaan kovaan tuuleen. Toisaalta tuollaisessa pikkuveneessä ei ole palsjon rikkoutuvaa ja siirtyvää tavarakaan.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
+Lisää kommentti
Ihmeellisiä kommentteja - kyllä varmaan vaikka kuinka moni sinne VOI mennä mutta viitsiikö, ellei ole pakko ?? Jos paljon veneilee niin yllätetyksi tulee jokaiselle jossakin vaiheessa kuitenkin, mutta se että moottoriveneilijä ei halua sinne lähteä, niin varmaan eri syyt kun purjehtijalla mutta onko se nyt siinä joku hieno juttu istua puettuna kun talvea varten, vääntää ja kääntää siinä sitloorassa, kastua jne jne - jos viitataan seikkailun haluun niin se on eri asia - sitä saa molemmat , JOS haluaa ! Aloitus kokonaiheelle lapsellinen !
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
1 VASTAUS:
Se nyt vain ON hieno juttu.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
+Lisää kommentti
Jos mennään ulos tästä harrastelijapiiristä ja mietitään, mitä ammattilaiset tekee, niin saadaan perspektiiviä siihen, mikä on ylipäänsä mielekästä.

Helsinki-Tallinna katamaraanit jäivät satamaan, vaikka olisivat pystyneet ajamaan välin tosin paljon hitaammin kuin tavallisesti. Epäilen, että satamaan jäämiseen ei ollut syynä se, että heillä on vähemmän osaamista tai uskallusta kuin aloittajalla.

Olen ollut paljon isommassa kuin 22ft aluksessa myrskyssä. Vaikka kyseessä oli ihan merella tarkoitettu alus, tavarat eivät pysyneet paikallaan ja osa kannella olleista välineistä katosi, vaikka oli laitettu mkiinni myrskyä ajatellen. Uskon, että miehistöllä oli enemmän kokemusta kuin aloittajalla.

Yleensä veneet kestävät keliä paremmin kuin ihmiset. Jenkkiveneiden merikelpoisuuden Itämerellä kyseenalaistaminen osoittaa huonoa maantieteen tuntemusta. Ne veneet on tehty huomattavasti isompia vesiä varten.

Ei minulla ole mitään sitä vastaan, että joku menee myrskyyn eikä sitäkään vastaan, että hän pitää itseään muita parempana. Meitä on niin moneen junaan.

Minä en viitsi mennä myrskyyn ellei ole erityistä syytä. Se johtuu ihan yksinkertaisesti siitä, että tavarat pitää laittaa paljon huolellisemmin kiinni eikä matka ole kovin miellyttävä. Keikkuminen ei itsessään ole niin ikävää, mutta tutkalla ajaminen vaatii paljon keskittymistä koska läheskään kaikki veneet ei näy siinä hyvin. Tosin eipä niita paljoa olekaan, mutta yksi väärässä kohdassa riittää.

Kun muistelee vanhoja ketjuja, joissa joku purjehtija valittaa sitä, että kahvi läikkyy ja jääkaapissa tavarat kaatuu, kun lähistöllä menee moottorivene, niin on vaikea kuvitella, että moni purjehtijakaan on halukas menemään aallokkoon.
1
Ilmianna
Jaa
Hölmöä....purjehtija (?) Heitti huonon provolonen ja moottoriveneilijät nappaa heti koukun. Arvatkaa mikä purjehtijalla on tylsää...koska sillä ei ole venettä tai se ei uskalla merille.

Mun 20-nälkäinen pysyy laiturissa sekä pläkällä että kovalla tuulella. Joskus olen joutunut olemaan mukana kun tosimiehet ajaa kovassa kelissä eikä se ollut yhtään kivaa. Päätinkin että oma vapaa-ajan harrastukseni ei koskaan saa olla vaarallista eikä epämukavaa.

Toinen juttu mikä on alkanut tympiä on vastakkainssettelu....
Ilmianna
Jaa
Aivan, tyhjänpäiväinen ns vastakkainasettelu - purkkari valittaa kun m- vene menee ohi ja tulee vähän allokkoa ja sitten tällainen kirjoittelu - provo mikä provo , surkea sellainen.
30 t painavalla mv: llä menen milloin vaan sinne ja 22 ft pv jää keikkumaan kun lastu laineella.......
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
1 VASTAUS:
Tai sitten 100 tonnia painavalla, jossa koneitten perushuoltoväli on 25000 tuntia. Kolmanteen kerrokseen (air draft 9,5 m) ei paljoa roisku ja sillan lasit ovat 13 milliä paksua laminaattia. Vihreää vettä tulee joskus lasille asti jos aallokko on paljon yli 3 metriä. Vakaajat vatkaavat sivuilla ja matka joutuu 24/7 pari viikkoa putkeen 12500 litran tankilla.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
+Lisää kommentti
Kylmää sakkia noi purjehtijat?
Keli kuin keli ,vaikka olis +30ast lämmintä pitää olla kansitakki ,villatakki,pitkät housut ja pipo päällä?
Täällä moottoriveneellä ohi ajaessa aina naurattaa,yleensä riittää kevyt kesävaatetus.
Näin sitä nautitaan lämpimistä kesäpäivistä.....
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
4 VASTAUSTA:
Lämpimistä kesäpäivistä... onko joku sellaisen nähnyt?

Ihan järkevää pukeutua sään mukaan. Moottooriveneen sisätiloissa voi olla tukalat +30, ulkona olosuhteet ovat toiset. Mutta naura sinä jos naurattaa, ei se ole keneltäkään pois. Voi tosin muista näyttää typerältä.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
Kommentoinpa tuota, kun on pitkähkö kokemus matkaveneilystä niin purje- kuin moottoriveneelläkin... Purjeveneessä se lämpötilakokemus riippuu todella paljon tuulen suunnasta. Sopivalla avotuulella auringon paistaessa tarkenee t-paidassa, vaikka ilman lämpötila olisi vain jossain 10 asteen seutuvilla, koska tuuli ja ajoviima kumoavat toisiaan ja auringon lämpösäteily pääsee tuntumaan. Toisaalta kryssillä voi tuulen vuoksi tuntua kylmältä, vaikka lämpötila olisi todellisuudessa yli 20 asteen.
Joku vaikutus voi olla silläkin, että istutaan lähempänä vettä, joka yleensä on kylmempää kuin ilma.
Kyllä minä muistan ajaneeni moottorivenettä avo-ohjaamosta t-paidassa monesti sellaisissa oloissa, joissa purjeveneissä on näkynyt porukalla olevan tukevasti vaatetta päällä. Mutta kovin harvassa ovat ne päivät, jolloin purjeveneessä tarkenee ajaa t-paidassa, saati ilman paitaa. On niitäkin sentään joskus.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
10-14 kirjoitti:
Kommentoinpa tuota, kun on pitkähkö kokemus matkaveneilystä niin purje- kuin moottoriveneelläkin... Purjeveneessä se lämpötilakokemus riippuu todella paljon tuulen suunnasta. Sopivalla avotuulella auringon paistaessa tarkenee t-paidassa, vaikka ilman lämpötila olisi vain jossain 10 asteen seutuvilla, koska tuuli ja ajoviima kumoavat toisiaan ja auringon lämpösäteily pääsee tuntumaan. Toisaalta kryssillä voi tuulen vuoksi tuntua kylmältä, vaikka lämpötila olisi todellisuudessa yli 20 asteen.
Joku vaikutus voi olla silläkin, että istutaan lähempänä vettä, joka yleensä on kylmempää kuin ilma.
Kyllä minä muistan ajaneeni moottorivenettä avo-ohjaamosta t-paidassa monesti sellaisissa oloissa, joissa purjeveneissä on näkynyt porukalla olevan tukevasti vaatetta päällä. Mutta kovin harvassa ovat ne päivät, jolloin purjeveneessä tarkenee ajaa t-paidassa, saati ilman paitaa. On niitäkin sentään joskus.
Tulee mieleen yksi vanha tapaus. Olin palaamassa Emäsalon lenkiltä sunnuntaiaamuna ja kryssittiin Kustaanmiekasta sisään. Yksi venda tehtiin lähellä rantakalliota, jolla oli nuoria naisia bikineissä tuulensuojassa ottamassa aurinkoa. Naiset olivat silmin nähden hölmistyneen näköisiä, kun heitä rukkaset kädessä ja pipo päässä moikkasi kymmenen metrin etäisyydeltä. Molemmat osapuolet olivat asiallisesti tilanteessa pukeutuneita.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
sitä.sattuu kirjoitti:
Tulee mieleen yksi vanha tapaus. Olin palaamassa Emäsalon lenkiltä sunnuntaiaamuna ja kryssittiin Kustaanmiekasta sisään. Yksi venda tehtiin lähellä rantakalliota, jolla oli nuoria naisia bikineissä tuulensuojassa ottamassa aurinkoa. Naiset olivat silmin nähden hölmistyneen näköisiä, kun heitä rukkaset kädessä ja pipo päässä moikkasi kymmenen metrin etäisyydeltä. Molemmat osapuolet olivat asiallisesti tilanteessa pukeutuneita.
Huomattakoon, että Emäsalon lenkki purjehditaan toukokuussa. Silloin merivesi on reippaasti alle kymmenasteista, ehkä vai 5.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
+Lisää kommentti

Ylläpito on poistanut tästä viestin sääntöjen vastaisena.

Ilmianna
Jaa
Niin tuontyyppisten veneiden omistajat taitaa olla niitä jotka nauttivat merellä kulkemisesta kauniilla säällä. Merelle mennään kun sää on upea ja satamaan palataan kun sää muuttuu huonommaksi. Miksi siellä merellä pitäisi olla huonolla säällä kun poiskin pääsee?
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
1 VASTAUS:
Osalla tyhjäpäistä kuvitelma "tosimiehestä" liittyy jatkuvaan ja tahalliseen hengenvaaraan, muiden hengenvaaraan asettamisella.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
+Lisää kommentti
Minulla on vene. Ajan tai olen ajamatta ihan oman mieleni mukaan. En ole selitys- tai tilivelvollinen yhdellekään ulkopuoliselle tai toiselle veneilijälle. Olkoon tämä sitten ihan minkälaisen kurssin/koulun käynyt tai kuinka urhoollinen tahansa.
Kaikkein vähiten minua kiinnostaa jos joku veneilystäni täällä mussuttaa.
Ilmianna
Jaa

Ylläpito on poistanut tästä viestin sääntöjen vastaisena.

Ilmianna
Jaa
duunari-Bayliner still rules
Ilmianna
Jaa

Ylläpito on poistanut tästä viestin sääntöjen vastaisena.

Ilmianna
Jaa

Ylläpito on poistanut tästä viestin sääntöjen vastaisena.

Ilmianna
Jaa
Ootko kateellinen meille jenkkikruisaajille? Osta oma baikku tai siirei ni ei tartte mutista vaan voi tuntea VOIMAN kun kääntää kahvat eteen!
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
5 VASTAUSTA:
Leluja junteille.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
Pikkuiset V8:t on näpertelyä, kun voimasta puhutaan.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
may.the.force kirjoitti:
Pikkuiset V8:t on näpertelyä, kun voimasta puhutaan.
Suora diisselikutonen sen olla pitää, tilavuus siinä 12-20 litran välissä. Väänöt jossain 2000 Nm kieppeillä.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
NiinIkkään kirjoitti:
Suora diisselikutonen sen olla pitää, tilavuus siinä 12-20 litran välissä. Väänöt jossain 2000 Nm kieppeillä.
Herrasmiehet ei aja diiselillä.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
hupiveneilijä kirjoitti:
Herrasmiehet ei aja diiselillä.
Herrasmiehet soutaa :D
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
+Lisää kommentti

Ylläpito on poistanut tästä viestin sääntöjen vastaisena.

Ilmianna
Jaa
Läheltä katsottuna moni tuollainen lippaskenkävene ei ole edes merikelpoinen. Aivan leluja; miten ihmeessä lainsäädäntö voi sallia mopoautot, muttei kieltää tuollaisia muovikippoja. Lähiökipparit kännissä leijonariipuksineen ja tatuointeineen. Naurettavia näkyjä.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
4 VASTAUSTA:
Mistähän lippaskenkäveneestä on kyse?
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
Jos nyt meinailet beikkuja niin et enempää voisi olla väärässä, ne on juurikin sieltä merikelpoisimmasta päästä omassa kokoluokassaan. Kokeile joskus niin tiedät, tai no, kyllähän sinä sen tiedätkin(lehdestä lukenut), olet vaan katkera kun ei ole rahaa ostaa saatikka ajella sellasella.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
Lippaskenkä tuo mieleen tasapohjaisen läpyskän. Kovassa merenkäynnissä syvä v-pohja on parempi, mutta se vaatii enemmän tehoa pannuista.

Veneitä on erilaisia eri käyttötarkoituksiin ja olosuhteisiin, joten omenat ja appelsiinit eivät ole verrattavissa.

Varsinaiseen kysymykseen onko kyseessä pelkotila vai rakenteelinen ongelma vastaisin vaihtoehdon C eli terve järki.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
Täällähän tosi merimiehet kehuu kippojaan. Polttoaineelta käryäviä leluja.

Vai että "beikku". Tikahdun :-P
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
+Lisää kommentti

Tästä on poistettu viesti sääntöjen vastaisena.

Ilmianna
Jaa
Eräällä toisella palstalla näitä vanhoja jenkkiraatoja ihailevia kaupunkilaisveneilijöitä kutsuttiin termillä "nahkatakkiveneilijät". Aiheutti hymyä laajemmaltikin. Vanhoja bensakoneisia Sea Raytä lonkeroa juovine ja leijonariipuksia ylpeänä kantavine kuskeineen . Halpaa kalustoa uunoille.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
2 VASTAUSTA:
Kateus on vahvana kun ei omat rahkeet riitä. Kalusto hankkitaan varojen mukaan eikä sen mukaan paljonko saa pikavippejä.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
siksienpurjehdi kirjoitti:
Kateus on vahvana kun ei omat rahkeet riitä. Kalusto hankkitaan varojen mukaan eikä sen mukaan paljonko saa pikavippejä.
Mistä olet kateellinen? Ja kenelle?
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
+Lisää kommentti
Eikös se olekkin niin että purjeveneet kulkee tuulella, ja moottoripaatit löpöllä.
Pärinäpaatit välttelee siis tuulella ajelua.
Ilmianna
Jaa
Trafin tilasto: tähän asti 2017 myyty 4 purjevenettä. Siis kokonaista 4 kappaletta! Moottoriveneitä oli melkein tuhatkertainen luku.

Onko purjeveneily kenties kaput? Nyt kun myydään vähän uusia niin käytetyjen hnnat nousevat pilviin .... vai nousevatko? Huoliiko noita enää kukaan?
Ilmianna
Jaa

Tästä on poistettu viesti sääntöjen vastaisena.

Ilmianna
Jaa

Vastaa alkuperäiseen viestiin

Missä kaikki nakkikojut tuulella?

Vakuumipakattujen jenkkipaattien poissaolo mereltää ihmetyttää kun aallokko nousee? Toki selvää että tuollaiseen pressuhirviökasvihuoneeseen viima tarttuu aika hyvin, mutta isotkin tuntuvat jäävän rantaan...onko joku muu pelkotila tai rakenteellinen ongelma?

t. 22 jalkaisella purjehtiva

5000 merkkiä jäljellä

Peruuta