Miten pärjäätte työmarkkinatuella?

kohta_pulassa

Miten tulette toimeen työmarkkinatuella 520€/kk?
Olen ollut nyt pari vuotta työttömänä, ensimmäisen vuoden aikana sain soviteltua työttömyyspäivärahaa, koska olin keikkatyössä. Tänä vuonna saan pelkkää työmarkkinatukea ja luottokorttivelat paisuvat, koska menen joka kuukausi n.150€ miinukselle. Seuraavassa kuussa yritän taas maksaa lainaa pois ja kierre jatkuu.
En elä mielestäni tuhlailevasti, asumiskulujen osuus 200€/kk ja ruokaan saman verran, eli periaatteessa pitäisi jäädä laskuihin ja muuhun 120€/kk.
Onko jotain konsteja joilla saatte penniä venytettyä? Toivon asiallisia vastauksia.

68

4423

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • just.pärjään

      Pakollisten asumiskulujen jälkeen pitää jäädä elämiseen 485 €/kk. Ilmeisesti et ole hakenut asumistukea? Minä pärjään nippanappa työmarkkinatuella, lisäksi asumistuki ja saan vajaan satasen toimeentulotukeakin. Tarjouksesta ruoat ym. halpaa, kirppikseltä vaatteita ja kohta pääsee taas sienestämään ja marjastamaan, voi niitä myydä ja kerätä omiksi kotitarpeiksi.

    • Gu5rgjk77tre2

      Entäs kelasta toimeentulotukea, oletko hakenut? Eipä sitä paljon juhlita kun rahat vähissä. Asuminen on pakko maksaa joten ruuasta pitää välillä tinkiä. Kaurapuuro ja makaroni on edullista. Näillä mennään.

    • kyselejakatsele

      Kannattaa myös katsoa ja kysellä onko paikkakunnallasi ruokajakelua. Sieltä voit saada kassillisen päiväystavaraa ja ehkä myös tutustut muihin pienituloisiin. Myös toimeentulotukea kannattaa hakea.

    • kohta_pulassa

      Kiitos vastauksista. En voi saada asumistukea, enkä todennäköisesti toimeentulotukeakaan, koska minulla ei ole vuokrasopimusta (asustelen tutulla, jolle siis maksan tuon 200€/kk). Asuntoa en saa yksityiseltä kun ei ole tuloja, ja kaupungin asuntojonossa jo vuosi.

    • Fr4j77ye33t

      Onko mahdollista tehdä vuokrasopimus tuttavasi kanssa. Olisit alivuokralainen? Voisit sitten hakea asumistukea ja ehkä myös toimeentulotukea. Toivottavasti saat oman asunnon. Tsemppiä!

      • TyttöMaalta72

        Vuokrasopimusta ei kannata oikeastaan tehdä, koska siinä häviävät molemmat. Silloin "tuttavan" pitäisi ilmoittaa verottajalle saavansa vuorkatuloja, jolloin tuttavalle jäisi vuokratulosta käteen huomattavasti paljon vähemmän ja silloin hänen pitäisi kattaa tuo verona poistuva osuus vuokrankorotuksena, jolloin ap joutuisi maksamaan vuokraa enemmän ja joutuisi vielä tiukemmalle budjettinsa kanssa. Hankala tilanne, tiedän, koska itse olin aivan vastaavassa tilanteessa vuosia sitten. Ainoa mikä helpottaisi hänen tilannettaan olisi muuttaa maaseudulle, jossa saisi helposti vuokra-asunnon, joka on halvempi, mutta itse maaseudulla asuvana (tänne muuttaneena - omaa idioottimaisuuttani) en suosittele tätä, koska työpaikkoja täällä ei ole ja sen mukana ei tulevaisuuttakaan.


      • kohta_pulassa

        Tilanne vuokrasopimuksen puuttumiseen juuri tämä kuin TyttöMaalta72 kirjoittaa. Ja en ole (ainakaan vielä) valmis vaihtamaan paikkakuntaa, kun koko "muu" elämäni on pk-seudulla.


    • köyhyys.on.kamalaa

      Sosiaalivirastosta voit hakea toimeentulotukea tuossakin tilanteessa. Toinen paikka mistä voit kysyä apua on kirkon diakonit. Hyvä sosiaalityöntekijä tajuaa tilanteen ja osaa auttaa. voivat tehdä harkinnanvaraisen päätöksen ehkäisevästä toimeentulotuesta. Asunnottomuus on ongelma ja sinua olisi pitänyt auttaa ja opastaa jo tilanteessasi. Virkamiehillä on velvollisuus neuvoa tukien hakuun. Toivottavasti saat asunnon ja asiasi järjestymään!

      • Paitsiettä

        Ei voi. Sossu ei voi huomioida pimeää vuokraa menoina, sellaista harkinnanvaraa sossulla ei ole. Lailliseen vuokraan taas haetaan ensin asumistuki ja sen päälle tarvittaessa Kelan toimeentulotuki.

        Sossun ja Kelan vastaus asumismenoihin ilman vuokrasopimusta on se että asunnon omistaja vastaa niistä.

        Toisekseen hyviä sossuja on harvassa. Sossu pyrkii aina rankaisemaan erikoisesta vaikeasta elämäntilanteesta ja ahmaisee ihmisen tappavaan kitaansa. Ja sossulla on muuten todella paljon valtaa ottaa ihminen täyteen hallintaansa.


    • Työmarkkinatuella_elävä

      Omituista ettei kukaan ole tässä keskustelussa antanut vinkkejä "pennin venytykseen".
      En itse saa toimeentulotukea koska varallisuutta on mutta tulen aivan hyvin toimeen työmarkkinatuella.Matkat liikun polkupyörällä.Ostan tarjouksessa olevia tai niitä hedelmiä jotka ovat kaikkein edullisimpia.En osta juurikaan valmisruokaa vaan teen yleensä ruokaa juureksista,makaronista,riisistä.linsseistä,riisistä,herneistä eli erittäin edullisista aineksista jotka yleensä ovat myös hyvin terveellisiä.
      Jos haluaisin elää vielä pienemmällä rahamäärällä niin vähentäisin alkoholin kulutustani tai tekisin kiljua tai viiniä itse.

      • Paitsiettä

        Sinäpä et maksa pimeästi 200 euroa vuokraa. Helppo se on tilanteessasi venytellä ja jaella venytysvinkkejä. Mutta jos juopottelet 200 eurolla joka kuukausi, niin oletpa hyvä venyttämään. Silloin olet samassa tilanteessa kuin aloittaja ja voit jaella venytysvinkkejä.


      • Paitsiettä
        Paitsiettä kirjoitti:

        Sinäpä et maksa pimeästi 200 euroa vuokraa. Helppo se on tilanteessasi venytellä ja jaella venytysvinkkejä. Mutta jos juopottelet 200 eurolla joka kuukausi, niin oletpa hyvä venyttämään. Silloin olet samassa tilanteessa kuin aloittaja ja voit jaella venytysvinkkejä.

        Ja en tarkoita että aloittaja juopottelisi, vaan että rahatilanne olisi silloin sama.


      • Työmarkkinatuella_elävä
        Paitsiettä kirjoitti:

        Sinäpä et maksa pimeästi 200 euroa vuokraa. Helppo se on tilanteessasi venytellä ja jaella venytysvinkkejä. Mutta jos juopottelet 200 eurolla joka kuukausi, niin oletpa hyvä venyttämään. Silloin olet samassa tilanteessa kuin aloittaja ja voit jaella venytysvinkkejä.

        Olen aina maksanut omavastuuta vuokrasta 100-200 euroa kuussa.Maksoin edellisessä asunnossa noin 200 euroa omavastuuta ja silloin työmarkkinatuki oli 100 euroa pienempi kuin nykyään.
        Nythän on paljon helpompaa kun työmarkkinatukea on nostettu sadalla eurolla kuukautta kohden.


    • rannallaonkivaa

      Kyllä päivärahoilla ja tarvittaessa sossulla elää kivasti. Välillä heitetään vähän pimeää remppakeikkaa kämppiin ja bilikoihin. Ei tarvitse TE-keskuksen tulla orjatyötä tarjoamaan, ei ole kyllä kuulunut haastatteluistakaan mitään eikä tarviikkaan. Helteet on tulossa, päästään rantsuun katselemaan nättejä flikkoja ja pikkasen tisun päätäkin, kylmää olvia vaan boxiin niin päivä menee hyvin. Terassille sitten illalla vaanimaan, Ja aamulla nukutaan pitkään, tehkää duuninne ketkä ootte sen keksineetkin!

      • uniennäkijä

        Ja sitten heräsit. Näkisimpä itsekin toimeentulotuella olevana noin makoisia unia!


    • PimeysKannattaa

      Ei sillä kukaan toimeen tule. Pakko tehdä pimeästi töitä ja pientä pimeää kauppaa. Riittäähän tuo raha viikoksi. Kolmen viikon kulut on jankittava muualta.

    • ruokaraha

      Ruokamenot 200 € on minusta paljon yhdelle hengelle. Itse sain alle satasella ihan monipuolista ruokaa ja kun aloin käydä ruokajonossa, tarvitsen enää hakea 50-60 €/kk edestä kaupasta. Kannattaa pitää kirjaa, mihin se raha menee ja luopua varsinkin heräteostoista.

      • köyhyys.on.kamalaa

        Monipuolisuus on kaukana siitä leipäjonojen valikoimasta: se on jauhoja eri muodossaan. Makaroni on halpaa, ei monipuolista. Tuollainen ruokavalio kostautuu pidemmän päälle sairauksina. No sittenpä yhteiskunta hoitaa kun köyhillä on diabetes. Amerikassa jo yli kolmannes kansasta sairastaa esidiabetestä, jauho-sokeri-rasva-ruokavalion seurauksena.

        Elämän tarkoitus ei ole kitua köyhyydessä kärsien. Köyhille lisää rahaa, jotta tulevat toimeen!


      • Työmarkkinatuella_elävä
        köyhyys.on.kamalaa kirjoitti:

        Monipuolisuus on kaukana siitä leipäjonojen valikoimasta: se on jauhoja eri muodossaan. Makaroni on halpaa, ei monipuolista. Tuollainen ruokavalio kostautuu pidemmän päälle sairauksina. No sittenpä yhteiskunta hoitaa kun köyhillä on diabetes. Amerikassa jo yli kolmannes kansasta sairastaa esidiabetestä, jauho-sokeri-rasva-ruokavalion seurauksena.

        Elämän tarkoitus ei ole kitua köyhyydessä kärsien. Köyhille lisää rahaa, jotta tulevat toimeen!

        Diabetes on yleisintä rikkaissa maissa kuten Norja,Saudi-Arabia,Ruotsi ja Suomi.
        Köyhemmissä maissa kuten Venäjä,Romania,Latvia ja Liettua diabetes on harvinaista.
        Minun lapsuudessani ei syöty karkkia,pizzaa,sipsejä,hampurilaisia,eikä juotu sokerilimukkaa koska rahalle oli tärkeämpää käyttöä.


      • ruokaraha
        köyhyys.on.kamalaa kirjoitti:

        Monipuolisuus on kaukana siitä leipäjonojen valikoimasta: se on jauhoja eri muodossaan. Makaroni on halpaa, ei monipuolista. Tuollainen ruokavalio kostautuu pidemmän päälle sairauksina. No sittenpä yhteiskunta hoitaa kun köyhillä on diabetes. Amerikassa jo yli kolmannes kansasta sairastaa esidiabetestä, jauho-sokeri-rasva-ruokavalion seurauksena.

        Elämän tarkoitus ei ole kitua köyhyydessä kärsien. Köyhille lisää rahaa, jotta tulevat toimeen!

        Nykyisin on monipuolisempaa kun jaetaan kauppojen hävikkiruokaa. Esim. sain viimeksi ison pussillisen nakkeja, perunoita, leipää, juustoa, maitoa, jugurttia, salattipussin ja paprikan. Kyllin monipuolista minun mielestäni! Välillä on ollut palvikinkkua, kanasuikaleita tai jauhelihaa tms. Ostan lähinnä hedelmiä, vihanneksia ja lihaa jos sitä ei jakelusta ole saanut.
        EU-paketit on niitä makaroni jauhopakkauksia mutta niitä ei kovin usein ole saatavanakaan.


      • kohta_pulassa

        Tiedostan itsekin, että kauppaan menee "paljon" rahaa, mutta tässä ruokakauppaan menevässä 200€ mukana myös kaikki muut päivittäistavarat, shampoot ja pesuaineet ja välillä esim. lankoja tai muuta pientä harrastuksiin liittyvää, ja ne "heräteostokset". Alkoholia en käytä ollenkaan, enkä tupakoi.


      • joopajoohei
        Työmarkkinatuella_elävä kirjoitti:

        Diabetes on yleisintä rikkaissa maissa kuten Norja,Saudi-Arabia,Ruotsi ja Suomi.
        Köyhemmissä maissa kuten Venäjä,Romania,Latvia ja Liettua diabetes on harvinaista.
        Minun lapsuudessani ei syöty karkkia,pizzaa,sipsejä,hampurilaisia,eikä juotu sokerilimukkaa koska rahalle oli tärkeämpää käyttöä.

        Niin, tai sitten niitä ei juuri ollut tarjolla?


      • asdsadsadasd

        200€ ei todellakaan ole paljon ruokamenoihin yhdelle aikuiselle miehelle /kk. Se on semmoinen summa, jolla saa syötyä suht terveellisesti kulutuksensa täyteen joka päivä, jos jättää kaiken ökykalliin pois. Halvinta kanaa ja possusuikaleita ym., tarjouskesta silloin kuin on, puuroa, munia, pastaa, perunaa, rahkaa, riisiä. Pari maustepurkkiakin sillon tällöin. Siinäpä se. Noita kun ostelee niin ei tuolla summalla läskiksi itseään syö jos vähänkään liikkuu.

        Onhan se 200€/kk ruokaan toki paljon, jos meinaa syödä pelkästään yhden einesaterian päivässä tai pelkkää puuroa, mutta se ei ole enää kohtuullista ja inhimillistä menoa kenellekään. Jokaisella pitää olla mahdollisuus syödä terveellisesti perusruokaa halvimman kaavan kautta. 50€/vko yhdelle on ihan kohtuullinen pienemmän luokan ruokabudjetti, se tekee noin 7,15e per päivä ruokakustannuksia. 2-3 ateriaa päivässä, tai 4, jos syö pienempiä, miten kukakin tykkää syödä, eipä sitä kohtuullisesti halvemmalla vaan yksinkertaisesti syö. Kyllä ihan perushalpaan ruoka-ateriaan menee se pari euroa ja risat per ateria. Eurolla syö ehkä puuron, mutta ei voi vaatia, että joka ateria olisi pelkkää halvinta hiilarimättöä eikä muuta.

        Sitä kun rupeaa syömään kohtuuttoman halvalla paskaa, niin siinäpä sitä sitten ollaan diabeteksen ja muiden sairauksien kanssa kohta sairaalajonossa, ja kulut tulevat sitten sitä kautta sekä terveys menetetty.

        Kyllä vielä joku 10e per päiväkin ruokaan yhdelle on suht matalan tason rahankäyttöä. Harvalla työttömällä tosin on ihan tuohon varaa. 5-8e per päivä menee useimmilla. Ne, jotka eivät osaa itse kokata mitään ja ovat uusavuttomia, eivätkä harrasta ollenkaan liikuntaa, "pärjäävät" toki sillä puurolla ja maksalaatikkoeinestarialla päivässä eikä mene kuin pari euroa per päivä, mutta siinäpä sitten sairastutaan paskan ruokavalion ja liikkumattomuuden kautta tulevaisuudessa.

        Toimeentulotuen laissakin tuen tarkoitus on turvata ihmisarvoinen elämä. Kun kerran mihinkään muuhun ylimääräiseen ei juurikaan jää rahaa, kuin ehkä silloin tällöin käytettyihin vaatteisiin ja ruokaan, ei voida vaatia, että päivän ruokakulut pitäisi jäädä 2-4euron liepeille; se ei enää ole ihmisarvoista elämää.


      • ruokaraha
        asdsadsadasd kirjoitti:

        200€ ei todellakaan ole paljon ruokamenoihin yhdelle aikuiselle miehelle /kk. Se on semmoinen summa, jolla saa syötyä suht terveellisesti kulutuksensa täyteen joka päivä, jos jättää kaiken ökykalliin pois. Halvinta kanaa ja possusuikaleita ym., tarjouskesta silloin kuin on, puuroa, munia, pastaa, perunaa, rahkaa, riisiä. Pari maustepurkkiakin sillon tällöin. Siinäpä se. Noita kun ostelee niin ei tuolla summalla läskiksi itseään syö jos vähänkään liikkuu.

        Onhan se 200€/kk ruokaan toki paljon, jos meinaa syödä pelkästään yhden einesaterian päivässä tai pelkkää puuroa, mutta se ei ole enää kohtuullista ja inhimillistä menoa kenellekään. Jokaisella pitää olla mahdollisuus syödä terveellisesti perusruokaa halvimman kaavan kautta. 50€/vko yhdelle on ihan kohtuullinen pienemmän luokan ruokabudjetti, se tekee noin 7,15e per päivä ruokakustannuksia. 2-3 ateriaa päivässä, tai 4, jos syö pienempiä, miten kukakin tykkää syödä, eipä sitä kohtuullisesti halvemmalla vaan yksinkertaisesti syö. Kyllä ihan perushalpaan ruoka-ateriaan menee se pari euroa ja risat per ateria. Eurolla syö ehkä puuron, mutta ei voi vaatia, että joka ateria olisi pelkkää halvinta hiilarimättöä eikä muuta.

        Sitä kun rupeaa syömään kohtuuttoman halvalla paskaa, niin siinäpä sitä sitten ollaan diabeteksen ja muiden sairauksien kanssa kohta sairaalajonossa, ja kulut tulevat sitten sitä kautta sekä terveys menetetty.

        Kyllä vielä joku 10e per päiväkin ruokaan yhdelle on suht matalan tason rahankäyttöä. Harvalla työttömällä tosin on ihan tuohon varaa. 5-8e per päivä menee useimmilla. Ne, jotka eivät osaa itse kokata mitään ja ovat uusavuttomia, eivätkä harrasta ollenkaan liikuntaa, "pärjäävät" toki sillä puurolla ja maksalaatikkoeinestarialla päivässä eikä mene kuin pari euroa per päivä, mutta siinäpä sitten sairastutaan paskan ruokavalion ja liikkumattomuuden kautta tulevaisuudessa.

        Toimeentulotuen laissakin tuen tarkoitus on turvata ihmisarvoinen elämä. Kun kerran mihinkään muuhun ylimääräiseen ei juurikaan jää rahaa, kuin ehkä silloin tällöin käytettyihin vaatteisiin ja ruokaan, ei voida vaatia, että päivän ruokakulut pitäisi jäädä 2-4euron liepeille; se ei enää ole ihmisarvoista elämää.

        Kuinka paljon oikein syöt, jos "Halvinta kanaa ja possusuikaleita ym., tarjouskesta silloin kuin on, puuroa, munia, pastaa, perunaa, rahkaa, riisiä. " vie 200 €/kk? Nuo halvimmat lajit maksaa pari euroa/400 g paketti ja puuroa, perunoita, makaronia ja riisiä saa eurolla liki kilon.

        Nimenomaan terveellinen ja itsetehty on edullista, ei ne einekset eikä mössöt.


    • beethooven

      Veikkaukseen sen yleensä lahjoitan sekä osa menee remppa aineisiin siitäkin vähästä taas kerran.

    • omavaratalous

      Menkää ongelle tai muuten kalaan, kaupoista myös saa silakkaa ja muikkua edullisesti, kerätkää sieniä joita voi säilöä ja pakastaa! Kerätkää marjoja ja myykää niitä. Tulee liikuntaa, se on hyvä terveydelle. Leipokaa itse, älkää ostako valmista leipää ja pullaa!
      Laittakaa pikku kasvimaa josta saa talven perunat ja vihannekset. Kyllä omavaraistaloudessa oleminen kannattaa, vaatii vain vähän omaa aktiviteettia eikä aina odottaa vaan valmista. Onko nykyihminen noin uussaamaton?

      • 3v_työttömänä

        Aloittajalle ja muillekin vähähävaraisille sekä kaikille uusavuttomille;
        PK-seudullakin työmarkkinatuella (518€/kk netto), asumistuki (minulla 390€/kk) ja toimeentulotuki (n. 200€/kk lääke- ja julkisen terveydenhuollon kulut, tähän lisäksi bonuksena hammashoito ja uudet silmälasit, mihin minulla työelämässä ollessani ei ollut varaa!!!) tulee yksinasuja erittäin hyvin toimeen!

        Kalastaa tietysti voisi: meri, jokia, järviä fillarimatkan päässä löytyy, mutta en syö kuolleita eläimiä. Kesällä löytyy paljon terveellistä syötävää ihan lähimetsistä. Nyt mustikkaa ja villivihanneksia, syksymmällä vielä enemmän satoa.

        Pikkuparvekkeelle on vähän vaikea laittaa kasvimaata, mutta viljelen ruukuissa yrttejä, salaattia, pikkupunajuuria, retiisiä. ( kokeilin joskus ämpäriperunaakin, mutta sato aika heikko).

        Leipäjonoissa en ole vielä henkilökohtaisesti käynyt, koska itse syön vähän ns. pullamössöä. Osaan leipoa erittäin luovasti, kun kaverit tuovat minulle tarvikkeita.


      • 6kk_työtön

        Joo, tosin vuokra-asunnon löytäminen vuokrarajojen puitteista on hankalaa. Jokainen rajan yli mennyt euro on pois ruokarahoista. Yleensä joutuu hankkimaan asunnon kaukaa, jolloin liikkumiseen (seutuliput) menee runsaasti rahaa.

        Onneksi tt-tuki maksaa vesi-sähkö- ja kotivakuutuslaskut (yhteensä 50€/kk). Itsellä on matalat lääke- ja terveydenhuoltokulut (terveydenhuollossa on ~30€ kertamaksut, joten niistä ei tule kovin paljoa korvattaviksi).

        Perusosa on 485€/kk, mutta siitä saa helposti 20-40% alennuksia. 40% alennetulla perusosalla (295€/kk) voi hankkia ruoat, yhteydenpidon (netti ja puhelut) ja liikkua, mutta penniä on venytettävä tarkoin.


      • taloudellinen

        tee ruoka itse , välttele valmisruokaa niin pitkään kuin voit , siis ruokaa itse alusta loppuun . Poimi itse puolukkat , mustikat, vadelmat ym
        Tee isoja satseja ja syö monta päivää , älä joka päivä tee uuutta , jos jää yli pakasta . Toiseksi älä osta luottokortilla , vaan maksa sen mikä ostat heti , jos ei ole rahaa paljoa siis kuin on rajtut tulot ei pidä hankkia velkoja. Tee viikko budjetti ,laske paljon saat käyttää pakollisen menojen jälkeen , karsi menoja
        Jos poltat lopeta HETI tiedän tuttun joka polttaa ja oon hänelle laskenut paljonko menee tupakkaan rahaa .
        Älä mene nälkäisenä kauppaan vaan syö tähteet loppuun ensin


    • Työtön-olen-minäkin

      Jos maksat vuokran pimeästi, et tosiaan voi saada asumistukea etkä toimeentulotukea, joita täällä on jo ehdotettu. Mutta mites kirkon diakonia? Oletko kysellyt sieltä apua? Siellä ei kysytä, kuulutko kirkkoon tai uskotko niin kuin kirkko opettaa. Rohkeasti vaan kysymään apua kirkon diakonia-avusta!

      Olen itse työtön ja elän työmarkkinatuella ja asumistuella. Saan niitä yht. noin 900 e/kk. Vuokraan menee 600 e/kk. Loput 300 menee ruokaan, laskuihin (sähkö, puhelin, netti), bussimatkoihin, pakollisiin lääkkeisiin ym. elämiseen. Tässä mun vinkkejä säästämiseen:

      - En omista autoa. Kuljen kaikki matkat omalla lihasvoimalla tai julkisella liikenteellä.
      - Säästän sähkölaskuissa sammuttamalla turhat valot. En pidä jääkaappia päällä varsinkaan talvella. Jääkaappi on melkoinen sähkösyöppö! Ruuat säilyvät hyvin ikkunoiden välissä. Jos taloyhtiössä on kylmiö, kannattaa säilyttää ruuat siellä.
      - En polta, en juo. Säästää sekä rahaa että terveyttä.
      - On olemassa myös ilmaisia harrastuksia. Voi ulkoilla, käyttää kirjastoa, käydä ilmaisissa näyttelyissä yms.
      - Olen vegetaristi. Kasvisruoka on edullisempaa kuin liharuoka.

      Näillä vinkeillä ja sitkeällä pennin venytyksellä olen voinut ostaa laadukasta ruokaa kaupasta. Ostan aika usein luomua ja käyn jopa ulkona syömässä ystävien kanssa. Koskaan ei ole tarvinnut käydä leipäjonoissa. Ja eipä sieltä oikein kunnon ruokaa löydykään ihmiselle, joka ei syö vehnästä leivottua leipää, ei mitään lihaa eikä myöskään mitään maitotuotteita.

    • Työmarkkinatuella_elävä

      Nythän täällä alkaa jo olla todellisia vinkkejä vähällä rahalla toimeen tulemiseen.
      Yksin punnertaminen vie kyllä mielestäni paljon voimavaroja hyötyyn nähden ja
      olisi hyvä jos aktiivisille työttömille löytyisi jokin keskustelupalsta tai kohtaamispaikka jossa pienistä ideoista tulisi suurempia tai yhteistyöllä helpommin toteutettavia ja tällöin ei olisi niin riippuvainen yhteiskunnan tuesta.Ainakin minua kiinnostaa enemmän omavarainen tulevaisuus.

    • duunari.keskisuomi

      Pk-seudulla peräti 3 v työttömänä, miten on mahdollista? Sukulaispoika muutti työn perässä Helsinkiin ja sai heti duunin, oli varaa jopa valita !

      • raaka-suvakki

        Palveluammatteja toki on mutta ei niihinkään kuka tahansa pääse saatika sovellu. Mutta jos on nuori kaunis nainen niin hän suorastaan istuu pankkina päällä;)


    • u.t

      Säästövinkki numero yksi.Tupakka,alkoholi ja auto pois ensimmäisinä.Pyri etsimään kaupoista tarjouselintarvikkeita mahd.paljon.Valmista itse edullista kotiruokaa,pyri hyödyntämään kaikki tarjolla olevat ns.ilmaiset lounaat.Älä pummaa mutta hyödynnä ilmaiset edut.Pidätkö kalastamisesta?.Edullinen ;virkistävä harrastus jolla saat hyvää ajankulua ja olemista luonnon suuressa näytelmässä.Lisäksi voit saada ihanaksi ruoaksi itse pyydettyä kalaa.Nam.Asumisen kalleus on tietysti vaikeampi juttu.Edullisia ratkaisuja siihen on vaikeaa löytää.Ns.yleishyödyllisetkin tahot ovat siirtyneet asumisen osalta ns.kovaan markkinahinnoitteluun.Tsemppiä sinulle kovasti.Pärjäile

      • joopajoohei

        Voit myös ansastaa buffeleita pahimpaan nälkääsi.


      • asdsadsad

        Pienellä paikkakunnalla auton heittäminen pois voi olla sama kuin lopettaisi työnhaun. Turhan paljon rajaa hakumahdollisuuksiaan tuolla, sekä muutenkin vaikeuttaa omaa elämäänsä. Ei kannata. Eri asia Pk-seudulla.

        Tupakka ja alkoholi ovat hyviä vinkkejä. Tosin eiköhän suurin osa ne ole jo tajunnutkin. Itse ostan alkoholia vähäisesti vain muutamana juhlapyhänä vuodessa kun tulee lähdettyä viihteelle sillon harvoin. Se ei montaa kymppiä vuodessa yhteensä tee.

        Toki jos dokaaminen vie mennessään, niin siihen uppoaa Suomen alkoholihinnoilla omaisuus; tosin näin alkoholisoituneet tapaukset sitten melkeinpä kuuluvatkin erityisvalvontaan. Ongelma on vain se, että nykyisin oletetaan jokaisen pidempään työttömänä olelleen olevan automaattisesti alkoholisoitunut, ja pakkopalvelua kuten TYPiä koitetaan tuputtaa jokaiselle työttömälle - vaikka se on suunnattu ja tarkoitettu niille, joilla on muitakin ongelmia (esim. päihteet, alkoholi) kuin työpaikan puute .


    • stmarysalome

      Courtney Love on yhdysvaltalainen laulaja, elokuvanäyttelijä ja malli. Love tunnetaan lähinnä avioliitostaan Nirvanan edesmenneen laulajakitaristi Kurt Cobainin kanssa,


      Pitää olla intohimoa ja rakkautta
      kuten Kurt Cobain sanoi,
      niin Joel sanoi puhelimeen hyvin innoissaan
      Tunteikkaasti

      ( ai jaa, se kuoli, joka rakasti blondia??
      jolal ei ole mit tunteita tms. ??
      sitäkö tarkoitti
      tuhat lappusta I love you
      blondi Courtney Lovelle
      , ja sen jälk nosti pistoolin ohimolle ja ampui päänsä jossa ei ollut
      älyä
      eikä' tunnetta kuten blondillakaan?


      Joelkin seuruisteli 4 v blondin kanssa ja sanoi
      rakasti " kaikesta sydämestään"

    • niksinirkko
    • Resellaneseo

      Kelasta ei saa kuim pachcat-tuloksen inhimilliseen hätään. Luukkujen vähentäminen ei vallitsevalla politiikalla onnistu, mutta voihan itsensä ampua kaiken hävityksen perään

    • jv65

      Työmarkkinatuella pärjäillee ellei ole velkoja. Kerroit että makselet luottokorttilaskuja myös. Kunnilla on mahdollista myöntää sosiaalista luottoa eli luottokorttilainasi voitaisiin vaihtaa kunnalta saamaasi lainaan. Teet kunnan kanssa maksuohjelman ja vältyt ainakin älyttömiltä koroilta. Kaikki kunnat eivät ole ottaneet tätä käytäntöä mutta laki antaa kunnille tällaisen mahdollisuuden. Selvitä mikä on tilanne sinun asuinkunnassasi.

      • kohta_pulassa

        Kiitos vinkistä, en tiedä onko pääkaupunkiseudulla tätä. Pelkään tosin, että tällaisen lainan ehtona voi olla se, että luottokortin joutuu sulkemaan, ja sitä riskiä en uskalla ottaa, se on se viimeinen hätävara, joka minulla on.


    • Kyyninen_ihminen

      Ihminen, joka elää toisten rahoilla, on halveksittava. Suosittelisin töihin menoa.

      • AnnaSittenTöitä

        Olen kyllä hakenut töitä eli ei muuta kuin antamaan niitä työpaikkoja, joihin olen työhakemukseni tosissani lähettänyt:)


      • voihuh

        Naiivi ihminen sinä lähinnä olet, kun kuvittelet töihin vain "mentävän". Halveksittavakin vielä, taidatpa olla toisten rahoilla elävä eläkeläinen nykyajasta vieraantumisestasi päätellen.


    • ykskaksnyrjähdys

      Kiitos vinkistä, missä se työ on mihin voi mennä ? maksetaanko siitä palkkaa ?
      Olen liikuntavammainen
      Työtön, eli kelpaa palvelukseen.

      • Minä olen ollut joskus vuosia työttömänä ja tehnyt koko ajan pimeitä töitä. Eipä ole tullut huono omatunto, päin vastoin. Kukaan ei ole käryttänyt, kun eivät ole tienneet töistäni enkä niillä kehuskellut. Korkeintaan ovat ihmetelleet, kun pärjään niiden mielestä työttömäksi liian hyvin. Töissä ollessani hommasin kaikenlaiset työkoneet ja työkalut ja nyt sitten on hyvä tehdä, kun on autot ja vehkeet, millä mennä muille paikkakunnille ja aina vaihtaa työmaata. Ja kukapa tulee kyttäämään jonnekin korpeen, jos teen sinne jollekin vaikkapa kesämökin tai saunan? Ja sitten taas toiselle paikkakunnalle... Jos joskus sattuisin käryämään, niin mitään minulta ei voi ottaa, kun mitään en virallisesti omista! Mutta epävirallisesti aika paljinkin ☺. Näin se menee...!


    • angelinga

      Tarviiko tuollaista kysyä, tuohan on naurettava summa. Oi Herra siunaa Suomen kansaa,

    • kassillinen

      Seurakunnalta avustuskassi, sillä pärjää jo 2 viikkoa yksinelävä.

    • mohammedmamu

      Suomipoika on hinnoitellut itse itsesä ulos työmarkkinasta. Vaatii liikaa palkaa työmäärään nähden. Liian paljon lomaa ja liikaa tupakkataukoa eikä osaa palvella asiakkaita. Liikaa irvistelyä ja laiskuuta! Työnanatajat ovat melkein pankrotissa liian kalliden kustannusten vuoksi.
      Me maahanmuutajat teemme samat työt paljon halvemala kuin suomipojat ja tytöt. Nostamme Suomen ylös!

    • elämässäkiinni

      Miksi työmarkkinatuella(toisten maksamilla verorahoilla )pitäisi pärjätä loppuelämä!!!???? Työmarkkinatuki lienee tarkoitettu oman puskurirahaston lisäksi välimenokauden ohittamoseksi, jotta voi valikoida sopivimman markkinoilla olevan työpaikan. Ja työpaikkojahan markkinoilla riittää. Yli kk:n työttömyys on arvovalintakysymys, jota ei pitäisi sysätä veronmaksajien kustannettavaksi

      • AhneudellaEiRajaa

        Buah hah haa. Sanotko puskurirahastoksi n. 200 e/kk tai korkeintaan 485 e/kk, mitä monikaan ei saa jos vuokra yhtään normaalin hintainen.

        Ja bua hah haa, vai työpaikkoja riittää... Kannaisko olla ihan teidän (Kelan) lobbareiden yms. poliitikkojen, valtion virkamiesten olla rehellisiä ja myöntää tosiasiat. Sitä kun vaaditte työttömiltäkin.

        Ja itse kun olin opiskelija niin rahaa jäi huomattavasti enemmän käteen kuin työttömänä. Opiskelijana jäi yli 500-800e/kk käteen, työttömänä pari sataa.

        Älkääkä missään nimessä menkö tuohon ansaan, että menisitte kimppakämppään. Tulonne ja tukenne vähenevät tai loppuvat kokonaan, mutta sitähän nämä tämän palstan kieroilijat tavoitteeleekin, Kelan säästöjä ja yrittävät aivopestä teitä tekemään huonoja päätöksiä, mutta heidän kannaltaan hyviä. Vissiin saavat jotain tulospalkkausta Kelasta. (Pieni vinkki! Antakaa sille työttömälle, joka oikeasti haluaa työn, niin sille juuri se normipalkkaiden työ niin itsekin saatte bonareita hyvässä lykyssä).


    • mopomoppe

      kyllä siihen on aika hyvin tottunut. tosin olin opiskelija ennen työttömyyttä niin rahaa on siihen nähden enemmän. ei ole kalliita harrastuksia. tykkään kokkailla itse edullisia ruokia esim. kasvisruokaa ja katson kaupassa tarkasti hinnat. eihän työttömyysetuuksien ole taata rikastumista vaan taata että pysyy hengissä. paras sijoitus on ollut vanha polkupyörän romu jolla ajan kaikkiin paikkoihin vaikka julkiset eivät niin hirveän kalliita olekaan pääkaupunkiseudulla jos asumisenhintaan vertaa. auto minulla oli vielä silloin kun opiskelin mutta nyt pidän sitä vain turhana kulueränä. olen tosin onnekas kun sain kaupungin asunnon aikoinaan. asuminen on ihan järjettömän hintaista pk-seudulla. onneksi kaverit, veljet ja ystävät asuvat lähellä niin pääsen heillekin pyörällä. ostan taas auton jos saan töitä.

      sinun tilanteessa tuo asumiskuvio on kieltämättä hankala. tarvitsisit ehkäpä jonkin kimppa kämpän jonka vuokraat jonkun kanssa puliksi.

    • jkjkjkjkjkjjj

      Täällä saa ainakin helluntai seurakunlta ruokaa. Ihan syömäkelpoista vielä vaikka päiväykset on jo mennyt. Seurakunnalla on myös kerran viikkossa edullinen 2€ ruokalilu toki tämä on kesän tauolla. Jos kaupasta joitain pientä niin -30% alennuksia- Näin ruokaan ei tarvi paljon laittaa. Näin pytsyn ylläpitämään jopa autoa. Työmarkkinatuki menee siis pääasiassa bensaan ja vakuutuksiin. Yritän toki ajlella säästeliäästi kuukauden 50€ tankilla. Huuoto kun tulee eteen niin sitten tekee kyllä aika tiukkaa. Niihin pitää yrittää jäättä jotain säästöön. Vaatteet ostan jostain kirppiksiltä. Alkoholiakin juon silloin tällöin ja haen ne paljon halvemmalla virosta.

      • täsmennys

        Pikku korjaus: ruoka tulee kauppiaiden ylijäämäruoista. Seurakunta vain suorittaa jakelun. Ei se ole seurakunnan omaa safkaa jota he jakelevat.


    • Kunonmentävä

      Liian isot puskurit on tosi huonot.Ei niillä voi enää juostakaan..

    • blkg

      kieltämättä tuo asumiskuvio on hankala koska et voi saada toimeentulo- ja asumistukea.
      200 ruokaan siinä voisi olla vielä jotain kiristämisen varaa jos oikein suunnittelee ja tekee vaikkapa kasvisruokaa

      • MietipäHieman

        Ymmärräthän, että monesti siitä parista sadasta pitää maksaa puhelin-ja nettilaskut, ostaa hygieniatarvikkeet, rikkoutuneiden kenkien tilalle uudet, tarpeelliset vaatteet, matkaliput julkisessa liikenteessä ja lopusta summasta ne ruoat. Hygieniatarvikkeisiin menee ihan hyvin rahaa: shampoot, hoitoaineet, deodorantit, hammastahnat, hammasharjat, saippuat, pyykinpesuaineet, astianpesuaineet, siivousaineet, pölypussit, vessapaperit, hiuskiinteet/geelit, laastarit, aurinkovoiteet, kosteusvoiteet (atooppiselle iholle välttämättömät), miehillä partavedet ja -höylät, naisilla kuukautissiteet/tampoonit, meikit.. Ja juu ehkäisyvälineetkin maksaa jos seksiä aikoi harrastaa..


    • mamutuontiteollisus

      Voit jo ensiojassa unohtaa tommoset n.200E/kk asumismenot pääkallonseudulla vähäsenkään keskeisemmällä alueella, olipa sitte vuokralla tai vastikkeella, koska asumisenhinta on moninkertainen keskittymissä.

      Ja sittes se toimeentulotukesi o viimesijainen tukimuoto jote kaikki muu paitsi vaki asunto ja työttömänä töihin/toimeentuloon käytössäsi oleva auto omaisuutena olisi myytävä jos aikoo nauttia siitä harkinnanvaraisena, joka tosin voidaan periä jälkikäteen takas myös yllättäen.

      Lopuksi kela kun hoitaa sotenkin hommia he voi siellä tulkita vaikka et olet nainut oman mummosi..tai sisaresi ja poistaa ei vaan vähentää mm.asumistukesi se on aivan laillista ja oikeaa lain tulkintaa..jos asuu vähänkin samas osottees vailla eri sopimusta..

      Kukas sitten maksaa perintöverosi jos käy huonosti?
      Tai yhteiskunnan aiheuttaman kestämättömän vajeen?

      Kaikken parasta oisi olla paperittomana pakilalalaisena turhanpaikanhakijana väärennetyllä passilla laillisesti tai laittomasti maassa ehkä jopa kateissa jossain muualla kun omassa maassaan.

      Sillon nimittäin palvelu ja asijakaspalvelu pelaa paremmin kun hyvin joka virastossa jopa palkatun maksuttoman tulkin avustuksella.

      • köyhä1

        ei mitenkään


    • Aivojenkäyttösallittua

      Hyvin pärjään, vaikka toki mieluummin olisin töissä ja hankkisin itse elantoni. Ketjun avaaja kirjoittaa, että "en elä mielestäni tuhlailevasti", mutta on sitä ennen valitellut, kuinka "luottokorttivelat paisuvat". Mitäköhän järkeä on ollut ottaa mitään luottokorttia?

      Itse toivon saavani töitä, mutta vain siksi, että saisin itse tienattua rahani enkä siksi, että taloudellinen tilanteeni parantuisi, sillä se on ollut hyvä aina, vaikka olenkin ollut aina joko työttömänä, opiskelemassa tai ns. pienipalkkaisissa töissä.

      • KöyhilläEiOle

        Todellisilla köyhillä ei ole luottokorttia tai se on leikattu kahtia.

        Niin ja eikä se asunnon sijaintikaan vaikuta pk-alueella. Yhtä kalliita ne vuokrat on Espoon ja Vantaan laita-alueilla kuin Helsingissä oli sitten talo rakennettu 70-luvulla tai 2000-luvulla. Ainoastaan toki seudut Töölö yms. vastaavat yksiö alle 30 neliöö yli tonnin kuussa. Muuten hinnat on samalaisia.. Ja sitäpaitsi, vaikka halpa asunto löytyisikin ei ne sitä just sulle anna. Tiskin alta ne menee tietyille valikoiduille pärstän mukaan ja muille niitä ei anneta. Ihan sama pätee työpaikkoihin.


      • kohta_pulassa

        Et tainnut lukea muita kommenttejani, noh ei se mitään.
        Luottokortin olen saanut, koska kuten moni muukin työtön, en suinkaan ole ollut työtön koko elämääni, vaan viimeiset pari vuotta.

        Ensimmäisinä kuukausina en saanut mitään tukia, koska työvoimatoimisto tutki tilannettani, jolloin jouduin maksamaan silloisen asumisen sekä kaiken muun kolmen kuukauden ajan luottokortilla.

        Tilanteen normalisoiduttua olen siis maksanut tuosta työmarkkinatuesta myös luottokorttivelan lyhennystä, joka siis käytännössä johtaa siihen, että menen miinukselle joka kuukausi ja kierre jatkuu. Siksi siis pyysin asiallisia kommentteja penninvenytykseen, tiedän että tulen saamaan töitä tulevaisuudessa, mutta se ei auta mitään tämänhetkiseen tilanteeseeni.

        Tämä "todellisten köyhien" harhaluulo joka toisella kommentoijalla on, on kyllä jotain hyvin hämmentävää, sillä kaikki eivät suinkaan synny köyhinä, vaan syystä tai toisesta ajautuvat tilanteeseen. Ja toisin kuin monet luulevat, se ei myöskään ole kaikille loppuelämän pysyvä tila.


      • KöyhilläEiOle

        Ei ole mitään järkeä pitää luottokorttia taloudellisesti olit sitten köyhä, keskituloinen tai varakas. Maksat ihan turhasta ylimääräistä korkoa luottokortille. Laskuja ei kannata maksaa velalla. Teet kaiken aikaa velkaa käyttämällä luottokorttia. Tavarat kannattaa ostaa käteisellä tai korkeintaan pankkikortin debit-puolella. Koskaan ei kannata velalla ostaa mitään. Säästät ensin ja sitten ostat.

        Jos olisit järkevä, lopettaisit luottokortin käytön kokonaan. Ja niin, mistäs tiedät milloin saat töitä? Niin ne muutkin luulevat saavansa nopeasti töitä, mutta todellisuus on toinen.

        Ps. Minullakin on aikoinaan ollut luottokortti...


      • kohta_pulassa

        Kyllä, olet ihan oikeassa siinä että luottokortin käytössä ei ole mitään järkeä.
        Tilanne nyt tällä hetkellä sattuu vain olemaan se, että vaikka en ostaisi enää ikinä mitään luottokortilla, niin velka ei katoa itsestään mihinkään.
        Joudun sitä edelleenkin lyhentämään kuukausittain työmarkkintuella, jolloin lyhennykseen menevä summa on suoraan pois ruokaan ja laskuihin menevistä rahoista.


    • Ruokaaeisyödä

      Poliittiset riehujat ovat avanneet perustoimeentulotuen markkinavoimille "uudistuksensa" myötä. Kun perustoimeentulotuki menee vuokraan, niin olisi asiaa, että Kela korvaa vitaeproot edes.

    • nettisyntinen

      Botti on sydänten mieltymys, ja katsokaa, kun Jumala yhtyy siihen.

    • PummiUuniin

      Oletteko kelapummit ajatelleet kokeilla työntekoa?

    • terassimies

      Tehkää duuninsa ketkä haluaa! Pärjätään tässä muutenkin korvauksilla ja terveys säilyy!
      Vapaalla on kivampaa!

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mielessäni vieläkin T

      Harmi että siinä kävi niinkuin kävi, rakastin sinua. Toivotan sulle kaikkea hyvää. Toivottavasti löydät sopivan ja hyvän
      Ikävä
      26
      1356
    2. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      7
      1282
    3. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      5
      1196
    4. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      2
      1194
    5. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      1
      1173
    6. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      1
      1171
    7. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      42
      1167
    8. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      2
      1154
    9. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      3
      1139
    10. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      2
      1130
    Aihe