Volvo Penta low speed mode

Kannattaisiko laitattaa? Kyseessä isohko diesel akselivetoisessa veneessä.
Ilmianna
Jaa

15 Vastausta

Ymmärsinkö oikein, että tuo luistattaa kytkintä ja kytkee vaihteen täysin kun kahvan liike on pidemmällä?
Ilmianna
Jaa
En tiedä, mitä tekee, mutta ominaisuudesta pitäisi olla apua ahtaissa satamamanöövereissä, koska vähentää veneen "ryntäilyä"?
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
12 VASTAUSTA:
Ei vene mihinkään ryntäile kun vaihteisto on kunnossa ja kippari tietää mitä tekee. Jos säädöt eivät ole kohdallaan, niin vaihteen epätäsmällinen toiminta tuottaa ryntäilyä. Olen monta kestaa nähnyt kipparin kiskovan hulluna vaihdevipua kun vaihde ei mene päälle tai sitä ei saa pois päältä.
Nopeasti luettuna, ymmärsin järjestelmän luistattavan kytkintä ja sillä nopeus saadaan pienemmäksi. Kytkimen tarpeeton luistattaminen kuluttaa sitä nopeammin.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
Hiukan erikoiselta se tietystikin vaikuttaa, jos vene ryntäilee. Kun laitteistot kunnossa, on se hanikkojen käyttäjästä kiinni miten ryntäilee, ei siihen mitään vedonkusettajaa lisäksi tarvita.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
Suora lainaus Volvo Pentan manuaalista sivulta 25: "Boats with powerful engines can have high speed even at idle. The low speed function reduces the boat speed."
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
Tulentallaaja kirjoitti:
Suora lainaus Volvo Pentan manuaalista sivulta 25: "Boats with powerful engines can have high speed even at idle. The low speed function reduces the boat speed."
Muutenkin tulee välillä mieleen, että noita manuaaleja kirjoittelevat idiootit, ja sitten ne käännetään googlella.
Omassa veneessä tyhjäkäynti nopeus kahdella moottorilla 4.3 solmua . Veto pois, veto päälle on se juju.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
Hoituuko low speed mode sittenkin alennusvaihteella? Olisikohan eri asia kuin kytkimenluistatus?
"Luulin olevani väärässä, mutta erehdyin."
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
Kissa-Iita kirjoitti:
Hoituuko low speed mode sittenkin alennusvaihteella? Olisikohan eri asia kuin kytkimenluistatus?
"Luulin olevani väärässä, mutta erehdyin."
Lisäksi erillinen alennusvaihde?
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
Sea_Ray kirjoitti:
Muutenkin tulee välillä mieleen, että noita manuaaleja kirjoittelevat idiootit, ja sitten ne käännetään googlella.
Omassa veneessä tyhjäkäynti nopeus kahdella moottorilla 4.3 solmua . Veto pois, veto päälle on se juju.
Sori kun olen tyhmäkäyntinen mutta olen aina ymmärtänyt että kun puhutaan "tyhjäkäynnistä" niin se tarkoittaa nimenomaan että kone käy "tyhjänä" eli veto ei ole päällä. Englanniksi idle eli "joutilas". Silloin kai nopeus on nolla.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
Tyhmäkäyntinen kirjoitti:
Sori kun olen tyhmäkäyntinen mutta olen aina ymmärtänyt että kun puhutaan "tyhjäkäynnistä" niin se tarkoittaa nimenomaan että kone käy "tyhjänä" eli veto ei ole päällä. Englanniksi idle eli "joutilas". Silloin kai nopeus on nolla.
Entä kun veto kytketään päälle tyhjäkäynnillä? Idle speed? Comprende?

Pitääkö tehdä asia vaikeaksi?

Mikä olisi parempi ilmaisu? Zero-throttle-speed????

Niinkö?
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
jdieiewmxlwmxw kirjoitti:
Entä kun veto kytketään päälle tyhjäkäynnillä? Idle speed? Comprende?

Pitääkö tehdä asia vaikeaksi?

Mikä olisi parempi ilmaisu? Zero-throttle-speed????

Niinkö?
Idle in gear.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
Idle in gear.
Vapauta vaihde ?
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
Tyhjäkäynti tarkoittaa, että se käy tyhjäkäyntikierroksia, siis ei kaasua. Vahteeseen tuo ei liity mitenkään.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
Sea_Ray kirjoitti:
Tyhjäkäynti tarkoittaa, että se käy tyhjäkäyntikierroksia, siis ei kaasua. Vahteeseen tuo ei liity mitenkään.
Tyhjäkäyntinopeus vaihde pois ja päällä on eri. "Idle" ja "idle in gear". Ensimmäinen esim. 1000rpm ja toinen 850rpm. Tyhjäkäyntikierroksista puhuttaessa pitää tietää kumpaa tarkoitetaan.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
+Lisää kommentti
Itse suosin satamissa how speed tow järjestelmää joka on liitetty blotteriin ja vene ajaa itse satamaan.
Ilmianna
Jaa

Vastaa alkuperäiseen viestiin

Volvo Penta low speed mode

Kannattaisiko laitattaa? Kyseessä isohko diesel akselivetoisessa veneessä.

5000 merkkiä jäljellä

Peruuta