Bridgestone Turanza T001 kokemuksia?

rgrrt44344

Millaisia kokemuksia kyseisestä renkaasta? Esim ajettavuus, ohjaustarkkuus, suuntavakaus, hiljaisuus, kestävyys jne?

TM testissä oli edullisin top5 rengas, kehuuttiin erityisesti sadekelin ominaisuuksia. Näytti olevaan ainakin keskitasoa muissakin ominaisuuksissa mutta kiinnostais kuulla kokemuksia.

Renkaat tulisivat 205/65-15 koossa eli melko korkealla profiililla. Nykyiset misukan energyt ok, hyvä ajettavuus, kesto jne mutta saisivat olla vähän hiljaisempia ja suuntavakaampia. Kesto ei ole itselle kaikista tärkein koska kilometrejä alle 15tkm vuodessa, kesärenkailla varmaan korkeintaa 7-8tkm kesässä.

Suurin huoli on ajettavuus joka ainakin korkeaprofiilisissa vaihtelee paljon renkaan mukaan. Haluan tarkan ohjaustuntuman ja hyvän suuntavakauden.

21

7355

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Ostavaanturanza

      Mitä, mitä? Cruzeideri ei ole puolustamassa henkeen ja vereen misukoita, suuntavakaus huono. Vähintään annas tulla exel taulukon laskelmat, hankinnasta koituvista kyselyistä, 0,001dl enempi polttoainetta, vaarallisuudesta ja varmasti homostelusta minipippelin kera.

      • cruzeideri

        Energyistä ei kokemusta, enkä muista suuntavakaudesta lukeneeni.
        CrossClimatet ovat niin suuntavakaat kuin osaan kuvitella renkaiden voivan olla. Vähän hiljaisemmat saisivat olla, vaikka testien ja virallisen db-luvun mukaan hiljaisemmasta päästä ovatkin.
        Ohjaustuntuma omaan ajooni hyvä, mutta mitään karting-kisoja en ole pyrkinyt simuloimaan. Varmaan sporttisempiakin löytyy.

        Sählymailoilla en ole koskaan yrittänyt mitään laskea, mutta jos ne pikkuista auttavat, niin siitä vaan. Tärkeintä on edes jotenkin kyetä homma hoitamaan.


    • dsfskjksdfksj

      Ei ole (ehkä onneksi) omia kokemuksia, mutta juuri ajettavuutta moittivat autolehtien testaajat, mutta toisaalta osa autoilijoista taas on sitä mieltä että rengas on veltto ajettava. Ja taas toisaalta mikä on yhdelle velttoa, on toiselle mukavaa.

      http://www.rengasvertailu.fi/kesarenkaat/bridgestone-turanza-t001

      Ei ehkä kuitenkaan tosiaan paras valinta jos omassa autossa profiili on suht. korkea ja haussa on napakka ajettavuus ja suuntavakavuus. Tällä hetkellä tavallisista "touring"- renkaista ehkä jollakin Dunlopin Blue Responsella on tarkin ohjattavuus.

      • rgrrt44344

        Velttoutta en tosiaan halua vaan pitää olla tarkka ohjaustuntuma kuten nykyisissä energyissä. Dunloppia olen myös hieman katsellut ajettavuuden takia ja näytti se olevan hiljaisimpiakin yhdessä good yearin kanssa. Ehkä Dunlop voisi olla seuraava rengas sitten, Bridgestone usein ensiasennusrenkaat kyseisessa japsissa, mutta Dunlopin kanssakin paljon moottoriurheiluhistoriaa merkillä.

        Energyn kestävyys johtaa vaan itsellä siihen että ovat ihan kovettuneita jo vaikka pintää jäljellä paljonkin. Toisaalta kommentit dunlopin kulumisestä vähän pelottavat, 10tkm jälkeen jo puolet pinnasta kulunut. Energyssä tuolla km-määrällä ei edes havaitse kulumaa vielä.


      • cruzeideri
        rgrrt44344 kirjoitti:

        Velttoutta en tosiaan halua vaan pitää olla tarkka ohjaustuntuma kuten nykyisissä energyissä. Dunloppia olen myös hieman katsellut ajettavuuden takia ja näytti se olevan hiljaisimpiakin yhdessä good yearin kanssa. Ehkä Dunlop voisi olla seuraava rengas sitten, Bridgestone usein ensiasennusrenkaat kyseisessa japsissa, mutta Dunlopin kanssakin paljon moottoriurheiluhistoriaa merkillä.

        Energyn kestävyys johtaa vaan itsellä siihen että ovat ihan kovettuneita jo vaikka pintää jäljellä paljonkin. Toisaalta kommentit dunlopin kulumisestä vähän pelottavat, 10tkm jälkeen jo puolet pinnasta kulunut. Energyssä tuolla km-määrällä ei edes havaitse kulumaa vielä.

        Yksi omalla riskillä harkittava vaihtoehto kovettumista pelkäävälle on ajaa koko vuosi samoilla, joko neljän vuodenajan renkailla tai tavallisilla kitkoilla. Näin rengas kuluu ajallisesti nopeammin, eikä siis ehdi kovettua.
        Jos varmuudella tietää näin tekevänsä, niin kannattaa varmaan laittaa uudet alle talven tullessa, jolloin talveen pääsee parhaalla pidolla. Ensimmäiseen talveen siis ainakin.

        CrossClimateilla pärjäsi yllättävän hyvin, mutta eiväthän ne uusien talvirenkaiden veroiset ole. Saa nähdä pärjääkö ensi talvena, kuluneempina enää? Haave olisi päästä niillä puolitoista vuotta yhtä soittoa ja vasta 2018 syksyllä laittaa vanhat nastat alle. Nekin kun saisi -19 keväällä nypittyä ja ajettua kesällä loppuun, niin tässä olisi aika pienet rengaskulut seuraavat pari vuotta. Tai ehkä -19 keväällä vielä kuluneet Crossit alle yhdeksi kesäksi, -19 syksyllä nastat ja vasta -20 nyppiminen.


      • Ruttukullicruzeideri
        cruzeideri kirjoitti:

        Yksi omalla riskillä harkittava vaihtoehto kovettumista pelkäävälle on ajaa koko vuosi samoilla, joko neljän vuodenajan renkailla tai tavallisilla kitkoilla. Näin rengas kuluu ajallisesti nopeammin, eikä siis ehdi kovettua.
        Jos varmuudella tietää näin tekevänsä, niin kannattaa varmaan laittaa uudet alle talven tullessa, jolloin talveen pääsee parhaalla pidolla. Ensimmäiseen talveen siis ainakin.

        CrossClimateilla pärjäsi yllättävän hyvin, mutta eiväthän ne uusien talvirenkaiden veroiset ole. Saa nähdä pärjääkö ensi talvena, kuluneempina enää? Haave olisi päästä niillä puolitoista vuotta yhtä soittoa ja vasta 2018 syksyllä laittaa vanhat nastat alle. Nekin kun saisi -19 keväällä nypittyä ja ajettua kesällä loppuun, niin tässä olisi aika pienet rengaskulut seuraavat pari vuotta. Tai ehkä -19 keväällä vielä kuluneet Crossit alle yhdeksi kesäksi, -19 syksyllä nastat ja vasta -20 nyppiminen.

        Nypityt nastarenkaat on kiinanrenkaiden tasoa. Täysin arvaamattomat ja korput, vesiliirto herkässä. Polttoainekulut korkeat ja nastan nypinnästä aiheutuvat kulut. Pitäisihän sinun se tietää ja taulukko laskentaasi käyttää . Ehkä jopa linkittää. Miksi sinun tarvitsisi edes nyppiä niitä? Olethan kuitenkin suomi24 käyttäjien rikkaimpia. Ostat vaan uudet, eikä niitä kannata maksaa, nehän tuottaa sinulle kuluessaan. On talot, autot, osakesalkku. Äläkä leiki tyhmää, ettet muista näin kertoneesi, homo juttujasi unohtamatta.


      • Cruzeideri
        Ruttukullicruzeideri kirjoitti:

        Nypityt nastarenkaat on kiinanrenkaiden tasoa. Täysin arvaamattomat ja korput, vesiliirto herkässä. Polttoainekulut korkeat ja nastan nypinnästä aiheutuvat kulut. Pitäisihän sinun se tietää ja taulukko laskentaasi käyttää . Ehkä jopa linkittää. Miksi sinun tarvitsisi edes nyppiä niitä? Olethan kuitenkin suomi24 käyttäjien rikkaimpia. Ostat vaan uudet, eikä niitä kannata maksaa, nehän tuottaa sinulle kuluessaan. On talot, autot, osakesalkku. Äläkä leiki tyhmää, ettet muista näin kertoneesi, homo juttujasi unohtamatta.

        On varmaan huonot kesärenkaiksi joo, mutta on vähän eri asia käyttää ilmaisia renkaita kuin ostaa kiinankumit, jotka tulevat kalliimmiksi kuin oikeat renkaat.
        Nypittyjä ei kyllä millään matematiikalla saa kannattamattomiksi.
        Ja on aivan varmasti myös ekologisin vaihtoehto ajaa renkailla, jotka muuten olisivat menneet kaatopaikalle.
        Nyppimisen kulu eli vaiva tässä tosiaan on ainoa kysymysmerkki? Ei niitä ihan sormet verta tihkuen viitsisi repiä. Saahan nähdä kuinka siinä käy.

        Eivätkä nypityt, mutta reilusti uraa omaavat renkaat niin huonot ole kuin yksinkertaisemmat pelottelevat. Joka kevät ja suurin osa talvestahan talvirenkailla ajetaan kuivalla tai märällä asfaltilla, miten ne nyt yht'äkkiä aivan kelvottomiksi kesäksi muuttuisivat? Saattavat hyvin pärjätä uusille huonoille renkaille.

        Eihän minun monestikaan olisi mikään pakko säästellä missään, mutta se nyt vaan on elämäntapa ja arvovalinta pyrkiä tehokkuuteen rahankäytössä, kuten muutenkin elämässä. En minä esimerkiksi hotellissakaan vettä tuhlaa sen enempää kuin kotona, vaikkei hotellin vettä säästämällä oma lompakko hyödykään. Samoin kuin en kanna hotellin aamupalaa roskiin, vaan pidän huolta, etten ota liikaa tai sitten itken ja syön.

        Hyvä alkuviikko muuten pörssissä. Kyllä noilla tuloilla taas vaikka vähän voi käyttää aikaansa nyppimiseen.

        Vasta pari kämppää on, kolmatta haeskellaan. Ihan hyvältä näyttää silläkin rintamalla.


      • kjhgkjhgkjh
        Ruttukullicruzeideri kirjoitti:

        Nypityt nastarenkaat on kiinanrenkaiden tasoa. Täysin arvaamattomat ja korput, vesiliirto herkässä. Polttoainekulut korkeat ja nastan nypinnästä aiheutuvat kulut. Pitäisihän sinun se tietää ja taulukko laskentaasi käyttää . Ehkä jopa linkittää. Miksi sinun tarvitsisi edes nyppiä niitä? Olethan kuitenkin suomi24 käyttäjien rikkaimpia. Ostat vaan uudet, eikä niitä kannata maksaa, nehän tuottaa sinulle kuluessaan. On talot, autot, osakesalkku. Äläkä leiki tyhmää, ettet muista näin kertoneesi, homo juttujasi unohtamatta.

        Sen täytyy keksiä tarinoita omaisuuksista ja pörsseistä, vaikka kuka tahansa näkee että jätkä on niin tohkeissaan siitä että on kerrankin saanut raavituksi oikein michelinit alle, että muusta ei osaa puhuakaan. Paitsi kikkeleistä tietenkin.


      • Cruzeideri
        kjhgkjhgkjh kirjoitti:

        Sen täytyy keksiä tarinoita omaisuuksista ja pörsseistä, vaikka kuka tahansa näkee että jätkä on niin tohkeissaan siitä että on kerrankin saanut raavituksi oikein michelinit alle, että muusta ei osaa puhuakaan. Paitsi kikkeleistä tietenkin.

        Noh, siinä taidat olla oikeassa, että ekaa kertaa ostin Michelinit. En kuitenkaan muista aiemminkaan halpamerkkejä ostaneeni, joten ei kasvanut varallisuuteni ole rengasvalinnoissa näkynyt. Ei köyhänkään kannata säästää niin, että se tuleekin kalliimmaksi.


      • ekatmiseliinitjippii
        Cruzeideri kirjoitti:

        Noh, siinä taidat olla oikeassa, että ekaa kertaa ostin Michelinit. En kuitenkaan muista aiemminkaan halpamerkkejä ostaneeni, joten ei kasvanut varallisuuteni ole rengasvalinnoissa näkynyt. Ei köyhänkään kannata säästää niin, että se tuleekin kalliimmaksi.

        Älä nyt selittele, köyhimys. Tuo on jo säälittävää.


      • Tuulenhuuhtomahanuri
        Cruzeideri kirjoitti:

        On varmaan huonot kesärenkaiksi joo, mutta on vähän eri asia käyttää ilmaisia renkaita kuin ostaa kiinankumit, jotka tulevat kalliimmiksi kuin oikeat renkaat.
        Nypittyjä ei kyllä millään matematiikalla saa kannattamattomiksi.
        Ja on aivan varmasti myös ekologisin vaihtoehto ajaa renkailla, jotka muuten olisivat menneet kaatopaikalle.
        Nyppimisen kulu eli vaiva tässä tosiaan on ainoa kysymysmerkki? Ei niitä ihan sormet verta tihkuen viitsisi repiä. Saahan nähdä kuinka siinä käy.

        Eivätkä nypityt, mutta reilusti uraa omaavat renkaat niin huonot ole kuin yksinkertaisemmat pelottelevat. Joka kevät ja suurin osa talvestahan talvirenkailla ajetaan kuivalla tai märällä asfaltilla, miten ne nyt yht'äkkiä aivan kelvottomiksi kesäksi muuttuisivat? Saattavat hyvin pärjätä uusille huonoille renkaille.

        Eihän minun monestikaan olisi mikään pakko säästellä missään, mutta se nyt vaan on elämäntapa ja arvovalinta pyrkiä tehokkuuteen rahankäytössä, kuten muutenkin elämässä. En minä esimerkiksi hotellissakaan vettä tuhlaa sen enempää kuin kotona, vaikkei hotellin vettä säästämällä oma lompakko hyödykään. Samoin kuin en kanna hotellin aamupalaa roskiin, vaan pidän huolta, etten ota liikaa tai sitten itken ja syön.

        Hyvä alkuviikko muuten pörssissä. Kyllä noilla tuloilla taas vaikka vähän voi käyttää aikaansa nyppimiseen.

        Vasta pari kämppää on, kolmatta haeskellaan. Ihan hyvältä näyttää silläkin rintamalla.

        Jutut taas paranee. Kiinalaisetkin kesärenkaat on paljon paremmat kuin vanhat nastarenkaat, kovettuneet ja nypityt. Nyppimiselle tulee hintaa, vapaa-aikaa a 50e/h. Vihdoinkin sait kaavittua rahat misukoihin ja nyt koko ajan pitää hehkuttaa joka keskustelussa niitä. Ennen ajoit halvimmilla kiinan kumeilla, jotka kokemuksesi mukaan oli huonot ja vaaralliset. Sinun varallisuutesi tulee esille siinä, että pitää vanhatkin nastarenkaat nyppiä ja ajaa. Ei tarvitse nettimiljonääriä leikkiä. Totuuden tietää kaikki. Eli tuulen huuhtoma perse sinulla!


      • Cruzeideri
        Tuulenhuuhtomahanuri kirjoitti:

        Jutut taas paranee. Kiinalaisetkin kesärenkaat on paljon paremmat kuin vanhat nastarenkaat, kovettuneet ja nypityt. Nyppimiselle tulee hintaa, vapaa-aikaa a 50e/h. Vihdoinkin sait kaavittua rahat misukoihin ja nyt koko ajan pitää hehkuttaa joka keskustelussa niitä. Ennen ajoit halvimmilla kiinan kumeilla, jotka kokemuksesi mukaan oli huonot ja vaaralliset. Sinun varallisuutesi tulee esille siinä, että pitää vanhatkin nastarenkaat nyppiä ja ajaa. Ei tarvitse nettimiljonääriä leikkiä. Totuuden tietää kaikki. Eli tuulen huuhtoma perse sinulla!

        Tuonne Yleistä autoilusta palstalle laitoinkin vertailutietoa.

        Talvirenkaat tuntuvat vastaavan huonoja tai keskinkertaisia halpis-kesärenkaita märällä. Käytetyt talvirenkaat tietenkin ovat huonommat kuin halvatkaan uudet kesärenkaat, mutta harvapa sitä koko ajan uusilla ajaa muutenkaan.

        Kummallista logiikkaa on minusta, että lumimyrskyssä ja jäällä niillä talvirenkailla kyllä uskaltaa ajaa, mutta sitten kun aurinko alkaa paistaa ja asfaltti kuivuu ja saa uuden pinnan, niin ajaminen samoilla renkailla muuttuukin vaaralliseksi ja epämiellyttäväksi :))
        Tuon logiikan takana täytyy olla ihan aito separi!


      • khgkjhgh
        Cruzeideri kirjoitti:

        Tuonne Yleistä autoilusta palstalle laitoinkin vertailutietoa.

        Talvirenkaat tuntuvat vastaavan huonoja tai keskinkertaisia halpis-kesärenkaita märällä. Käytetyt talvirenkaat tietenkin ovat huonommat kuin halvatkaan uudet kesärenkaat, mutta harvapa sitä koko ajan uusilla ajaa muutenkaan.

        Kummallista logiikkaa on minusta, että lumimyrskyssä ja jäällä niillä talvirenkailla kyllä uskaltaa ajaa, mutta sitten kun aurinko alkaa paistaa ja asfaltti kuivuu ja saa uuden pinnan, niin ajaminen samoilla renkailla muuttuukin vaaralliseksi ja epämiellyttäväksi :))
        Tuon logiikan takana täytyy olla ihan aito separi!

        Mikä on separi?


      • Sehänseon
        khgkjhgh kirjoitti:

        Mikä on separi?

        No Cruzeideri.


    • rgrrt44344

      Dunlop muuten ihme tapaus kun rengastietojen mukaan pitäisi olla hiljaisin mutta TM testissä mittasivat sen äänekkäimmäksi. Ei oikein sitäkään uskalla ostaa. Ilmeisesti mahdottomat vaatimukset jos haluaa hiljaisen renkaan tarkalla ohjaustuntumalla ja pienehköllä vierintävastuksella.

      • eri_asia

        Hohhoijaa, rengastietojen melu on ohiajomelu, siis renkaan ympäristöön säteilemä, pääosin korkeataajuinen = helposti vaimennettava melu.

        Auton sisämelu on tätä "ohiajomelua" pyöräntuentojen kautta sisälle välittyvää "runkoääntä". Automalli vaikuttaa melun määrään hyvin paljon ja on selvästi sellaisia yhdistelmiä (auto & rengasmalli) jotka eivät keskenään tule toimeen.


    • väärin_mitattu

      Oma kokemus Turanzoista koossa 17" & 225 leveänä

      - melutaso AIVAN JÄRKYTTÄVÄ jo 40 nopeudessa, moottoritiellä kuulostivat laakerivauriolta
      - sadekelillä hyvät
      - kulutuskestävyys hyvä -> melutoosat oli pakko myydä pois, ajamalla niistä ei eroon olisi päässyt

      Muiden kokemuksia
      https://www.taloustaito.fi/Teemat/Auto/Autoilu-ja-liikenne/Renkaat-voivat-pilata-auton/

      TM melumittauksilla voi pyyhkiä persettä. Reppanat käyttävät aina hiljaisille (alle 55 dB) äänenpaineille tarkoitettua A-painostusta. Tämä painotus matkii kuuloaistin epäherkkyyttä matalille taajuuksille (pienillä äänenvoimakkuustasoilla) ja se käytännössä jättää matalat jurinat, jota Turanzat tuottavat, kokonaan huomioimatta.

      Koska autojen melutaso on 70 dB luokkaa, pitäisi käyttää C-painotusta. Turanzojen kanssa mitattuna autoni melutaso oli miltei 90 dB(C), dB(A) lukemien ollessa kympin verran kauniimpia. Näin siis keväisen karhealla asvaltilla. Sileällä pinnalla tietty ihan eri lukemat, mutku jyrsimien jäljiltä sileää ei löydy.

      Väärän painotuskäyrän käyttö selittää ristiriidat mitatun ja koetun melutason välillä.

    • 23534534

      ADACin 2017 testin mukaan Pirelli ja Continental hiljaisimpia sisämelultaan, Good Year ja Dunlop keskitaoa, Bridgestone ja Michelin meluisia.

      Good Year ja Dunlop ajettavuudeltaan parhaat, Bridgestone, Continental ja Michelin keskitasoa, Pirelli huono ajettavuudeltaan.

      Kestossa Michelin ylivoimaisesti paras, Pirelli keskitasoa, Continental, Bridgestone, Dunlop ja Goodyear huonoja.

      Vierintävastuksessa Michelin, Dunlop, Goodyear ja Bridgestone hyviä, Continental ja Pirelli keskitasoa.

      Siitä voi itse painottaa mitä ominaisuuksia hakee kun näitä merkkirenkaita vertailee.

      https://www.adac.de/infotestrat/tests/reifen/sommerreifen/2017_Sommerreifen_Test_195_65_R15.aspx?ComponentId=286749&SourcePageId=31821

      Esim ajettavuutta hakevalle Dunlop ja Goodyear parhaita eivätkä kovin meluisia ja kulutus pysyy pienenä.

      Hiljaisuutta hakevalle Pirelli ja Contiental hiljaisimpia, Conti parempi ajettava mutta Pirelli kestää paremmin, kummallakaan ei pääse alhaisimpiin kulutuksiin.

      Kestävyyttä hakevalle Michelin paras, ajettavuudeltaan keskitasoa ja kulutus pieni, mutta melusta saa kärsiä.

      • 4534543

        195/65-15 aika lähellä aloittajan rengaskokoa joten varmaan melko vertailukelpoisia arvoja. Lisäksi ADACin testit taitaa olla luotettavammat kuin esim TM.


    • turraajaT001

      225/45-17 maaliskuusta alla olleet,ajettu nyt 16 000km,pintaa jäljellä 2-3mm.
      Olivat Audi A3 :sen ensi-asennus renkaina.
      Eli kesän kestävät meidän kilometreillä,kun vielä noin 18 000km tullee
      kesärengas-ajoa vuoteen,syys-sateilla alkaa jo ura-syvyys olla matala.
      Toisaalta onhan nyt satanut koko kesänkin.....
      Paineet kyllä pidetty kohdallaan,ei mielestäni kovin hyvä kulutuskestävyys.
      Muuten kohtuu renkaat,melu aika kova edellisen A3:sen Conteihin verrattua,
      kestivätkin kaksi kesää just ja just.

    • Anonyymi

      Niin, kokemuksia nimenomaan tästä renkaasta?

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      56
      1886
    2. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      48
      1638
    3. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      52
      1574
    4. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      5
      1527
    5. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      6
      1495
    6. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      6
      1415
    7. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      8
      1306
    8. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      12
      1281
    9. Revi siitä ja revi siitä

      Enkä revi, ei kiinnosta hevon vittua teidän asiat ja elämä. Revi itte vaan sitä emborullaas istuessas Aamupaskalla
      Varkaus
      4
      1163
    10. Kello on puoliyö - aika lopettaa netin käyttö tältä päivältä

      Kello on 12, on aika laittaa luurit pöydälle ja sallia yörauha kaupungin asukkaille ja työntekijöille. It is past midni
      Hämeenlinna
      4
      1138
    Aihe