Moottoria huolletaan normaalisti, niin montako tuntia kone kestää yleisesti ottaen?
Onko perämoottori lopussa 500h jälkeen vai mikä on elinaika?
Montako tuntia 4-t moottori kestää ajella?
24
2226
Vastaukset
- Yammusi
3000h
Sen jälkeen tulee niin kalliita korjauksia, että kannattaa viedä purettavaksi. - että_näin
Yleensä huviveneiden moottorit eivät hajoa ajon, vaan ajamattomuuden vuoksi.
Laiturissa seisoessaan tiivistyy kosteutta ja suojaava öljykerros valuu pois, jolloin sisäkalut ruostuvat. - kdkdkkddkdkkd
Riippuu monesta seikasta. Huoltaa pitää ja ajotavalla vaikutusta. Monella on tapana kylmällä koneella tuupata heti laiturista irroitettuaan kaasu pohjaan ja menoksi. Ei ainakaan lisää koneen kestoa, jähmeät öljyt eivät voitele kunnolla. Käsittääkseni kone tykkää kun sillä ajetaan kunnolla eli matka-ajoa. Kalastajien tyhjjäkäynnillä jolkottaminen kaudessa jopa satoja tunteja ei hyvää tee sekään etenkin jos konetta ei ajeta välillä kunnolla lämpimäksi.
- ville666
Riippuu tosiaan niin monesta, sinänsä ajamalla se ei juurikaan loppuun kulu. Ei ole perämoottori, mutta isälläni oli Honda mönkijä (TRX 350) joka oli ajettu 1800 h mennessään vaihtoon, ja ei mitään ongelmia yli normaalin huollon. Kyllä kestää ajoa!
- Prof_Vähäpää
Miten perämoottorin ajotunnit voisi suhteuttaa esim. verrattuna prätkän tms. moottoriin ja muutettua ajetuiksi kilometreiksi?
Eli 1h ajoa perämoottorilla vastaa n kilometriä maantietä? Kuutiotilavuudellakin/hv on merkityksensä.- Joakim1
Tyypilliset keskinopeudet 30-50 km/h eli 1000 h vastaa 30 - 50 tkm. Perämoottorit ovat automoottoreita ei paljon korkeaviritteisempiä moottoripyörän moottoreita. Automoottorit kestävät 300-500 tkm eli n. 10 000 h.
Merkittävä ero tuossa on moottorin keskimääräinen kuorma. Nykyään autojen huiippunopeudet ovat yleensä yli 200 km/h, mutta niillä ajetaan harvoin edes 100 km/h, johon tarvitaan ehkä 20% 200 km/h tehosta. Autojen moottoreita siis kuormitetaan nykyään hyvin vähän. Ennen moottorit olivat autoissa pieniä ja huippunopeudet alle 150 km/h. Tällöin moottorit kestivät vain 100 tkm eli 2-3000 tuntia. Moottorit ovat tietysti myös parempia kuin silloin.
Nykyään myös perämoottorit saattavat päästä vähällä. 40-50 solmun huippunopeudet eivät enää ole harvinaisia ja matkanopeudet ovat kuitenkin 20-30 solmun alueella. Tuolloin matkanopeudella tarvitaan ehkä 25% tehosta. Ennen oli tavallista ajaa perämoottoreilla matkaa 50-75% teholla.
Saab 9000 Turbolla ajettiin 80-luvulla mainoskamppaniassa kolmen täysin vakioauton voimin kerralla 100 000 tkm yli 210 km/h keskituntinopeudella (sis huollot, tankkaukset ja kuskinvaihdot). Koneet kestivät siis 500 tuntia kaasu pohjassa. https://www.saabclub.fi/www/images/stories/saabtietoa/historia_osa6.pdf - Prof_Vähäpää
Joakim1 kirjoitti:
Tyypilliset keskinopeudet 30-50 km/h eli 1000 h vastaa 30 - 50 tkm. Perämoottorit ovat automoottoreita ei paljon korkeaviritteisempiä moottoripyörän moottoreita. Automoottorit kestävät 300-500 tkm eli n. 10 000 h.
Merkittävä ero tuossa on moottorin keskimääräinen kuorma. Nykyään autojen huiippunopeudet ovat yleensä yli 200 km/h, mutta niillä ajetaan harvoin edes 100 km/h, johon tarvitaan ehkä 20% 200 km/h tehosta. Autojen moottoreita siis kuormitetaan nykyään hyvin vähän. Ennen moottorit olivat autoissa pieniä ja huippunopeudet alle 150 km/h. Tällöin moottorit kestivät vain 100 tkm eli 2-3000 tuntia. Moottorit ovat tietysti myös parempia kuin silloin.
Nykyään myös perämoottorit saattavat päästä vähällä. 40-50 solmun huippunopeudet eivät enää ole harvinaisia ja matkanopeudet ovat kuitenkin 20-30 solmun alueella. Tuolloin matkanopeudella tarvitaan ehkä 25% tehosta. Ennen oli tavallista ajaa perämoottoreilla matkaa 50-75% teholla.
Saab 9000 Turbolla ajettiin 80-luvulla mainoskamppaniassa kolmen täysin vakioauton voimin kerralla 100 000 tkm yli 210 km/h keskituntinopeudella (sis huollot, tankkaukset ja kuskinvaihdot). Koneet kestivät siis 500 tuntia kaasu pohjassa. https://www.saabclub.fi/www/images/stories/saabtietoa/historia_osa6.pdfHyvä vastaus, kiitos! Mitään nyrkkisääntöähän ei oli. Auton keskinopeus on noin 55-65 kmh ja jos siitä laskee jonkun vastaavuuden? Prätkällä saman verran. Todellisuudessa pienillä koneilla (1-25hp) ajetaan enemmän hana tiskissä kuin isommilla (>28hp) ja käytännössä pienet perämoottorit kuluvat ehkä suhteessa nopeammin. Tiedä häntä sitten.
- Better_Than_Life
Joakim1 kirjoitti:
Tyypilliset keskinopeudet 30-50 km/h eli 1000 h vastaa 30 - 50 tkm. Perämoottorit ovat automoottoreita ei paljon korkeaviritteisempiä moottoripyörän moottoreita. Automoottorit kestävät 300-500 tkm eli n. 10 000 h.
Merkittävä ero tuossa on moottorin keskimääräinen kuorma. Nykyään autojen huiippunopeudet ovat yleensä yli 200 km/h, mutta niillä ajetaan harvoin edes 100 km/h, johon tarvitaan ehkä 20% 200 km/h tehosta. Autojen moottoreita siis kuormitetaan nykyään hyvin vähän. Ennen moottorit olivat autoissa pieniä ja huippunopeudet alle 150 km/h. Tällöin moottorit kestivät vain 100 tkm eli 2-3000 tuntia. Moottorit ovat tietysti myös parempia kuin silloin.
Nykyään myös perämoottorit saattavat päästä vähällä. 40-50 solmun huippunopeudet eivät enää ole harvinaisia ja matkanopeudet ovat kuitenkin 20-30 solmun alueella. Tuolloin matkanopeudella tarvitaan ehkä 25% tehosta. Ennen oli tavallista ajaa perämoottoreilla matkaa 50-75% teholla.
Saab 9000 Turbolla ajettiin 80-luvulla mainoskamppaniassa kolmen täysin vakioauton voimin kerralla 100 000 tkm yli 210 km/h keskituntinopeudella (sis huollot, tankkaukset ja kuskinvaihdot). Koneet kestivät siis 500 tuntia kaasu pohjassa. https://www.saabclub.fi/www/images/stories/saabtietoa/historia_osa6.pdfNykyperämoottoreillako kuormitus matkanopeudella jäisi vain 25%, vähän epäilen. Omassa 3500 kg matkaveneessäni on 250 hp diesel ja näytön perusteella kuormitus on 80% matkanopeudella vaikka kulutus on vain noin 2/3 huippukulutuksesta.
Toki isossa matkaveneessä on kuljetettavaa massaa huomattavasti enemmän hevosvoimaa kohti kuin tehokkaan perämoottorin kuljettamassa kevyessä veneessä, mutta en silti voi mitenkään uskoa että kuormitus jäisi vain 25 prosenttiin. Pikemminkin lähemmäs 50%. - Joakim1
Better_Than_Life kirjoitti:
Nykyperämoottoreillako kuormitus matkanopeudella jäisi vain 25%, vähän epäilen. Omassa 3500 kg matkaveneessäni on 250 hp diesel ja näytön perusteella kuormitus on 80% matkanopeudella vaikka kulutus on vain noin 2/3 huippukulutuksesta.
Toki isossa matkaveneessä on kuljetettavaa massaa huomattavasti enemmän hevosvoimaa kohti kuin tehokkaan perämoottorin kuljettamassa kevyessä veneessä, mutta en silti voi mitenkään uskoa että kuormitus jäisi vain 25 prosenttiin. Pikemminkin lähemmäs 50%.Tuo 25% oli siis tapauksissa, jossa huippunopeus on 40-50 solmua ja matkanopeus 20-30 solmua. Ja se 25% oli laskettuna huipputehosta ei kuormitus suhteessa ko. kierrosten huipputehoon.
Esimerkkinä vaikkapa uusimmassa Vene-lehdessä vertaillut daycruiserit. Huippunopeudet 44-47 solmua, kulutus tuolloin 95-110 l/h, kulutus 20 solmussa n. 30 l/h ja 30 solmussa n. 40 l/h. No tuossa siis paremminkin 30-40% kuin 25%, jonka heitin hatusta. Kuitenkin ei kovinkaan suuri kuormitus.
Jos kulutus on 2/3 huippukulutuksesta, on kuormitus alle 70%. - Joakim1
Joakim1 kirjoitti:
Tuo 25% oli siis tapauksissa, jossa huippunopeus on 40-50 solmua ja matkanopeus 20-30 solmua. Ja se 25% oli laskettuna huipputehosta ei kuormitus suhteessa ko. kierrosten huipputehoon.
Esimerkkinä vaikkapa uusimmassa Vene-lehdessä vertaillut daycruiserit. Huippunopeudet 44-47 solmua, kulutus tuolloin 95-110 l/h, kulutus 20 solmussa n. 30 l/h ja 30 solmussa n. 40 l/h. No tuossa siis paremminkin 30-40% kuin 25%, jonka heitin hatusta. Kuitenkin ei kovinkaan suuri kuormitus.
Jos kulutus on 2/3 huippukulutuksesta, on kuormitus alle 70%.Onhan noita 25% esimerkkejäkin. Esimerkiksi Buster SuperMagnum 48,6 solmua 99 l/h vie 20 solmun vauhdissa 20 l/ ja 30 solmussa 30 l/h.
Alle 40% tehosta matkavauhdilla syntyy jo monella 35 solmun huippunopeuden yhdistelmällä. - Joakim1
Prof_Vähäpää kirjoitti:
Hyvä vastaus, kiitos! Mitään nyrkkisääntöähän ei oli. Auton keskinopeus on noin 55-65 kmh ja jos siitä laskee jonkun vastaavuuden? Prätkällä saman verran. Todellisuudessa pienillä koneilla (1-25hp) ajetaan enemmän hana tiskissä kuin isommilla (>28hp) ja käytännössä pienet perämoottorit kuluvat ehkä suhteessa nopeammin. Tiedä häntä sitten.
Auton keskinopeus ei tyypillisesti ole lähellekkään 55-65 km/h, jos mukaan lasketaan myös pysähdykset liikennevaloihin, hidastelut ruuhkissa, lyhyet kauppareissut jne. Tuollainen syntyy vain pitkiä matkoja ajessa tai maaseudulla.
- Better_Than_Life
Joakim1 kirjoitti:
Tuo 25% oli siis tapauksissa, jossa huippunopeus on 40-50 solmua ja matkanopeus 20-30 solmua. Ja se 25% oli laskettuna huipputehosta ei kuormitus suhteessa ko. kierrosten huipputehoon.
Esimerkkinä vaikkapa uusimmassa Vene-lehdessä vertaillut daycruiserit. Huippunopeudet 44-47 solmua, kulutus tuolloin 95-110 l/h, kulutus 20 solmussa n. 30 l/h ja 30 solmussa n. 40 l/h. No tuossa siis paremminkin 30-40% kuin 25%, jonka heitin hatusta. Kuitenkin ei kovinkaan suuri kuormitus.
Jos kulutus on 2/3 huippukulutuksesta, on kuormitus alle 70%.Omallakin logiikalla 2/3 kulutus vastaisi 2/3 kuormitusta, mutta moottorin infonäyttö ilmoittaa sitkeästi että kuormitus on tasan 80%. Tiedä nyt sitten mihin tuo perustuu.
- saabscania
Joakim1 kirjoitti:
Tyypilliset keskinopeudet 30-50 km/h eli 1000 h vastaa 30 - 50 tkm. Perämoottorit ovat automoottoreita ei paljon korkeaviritteisempiä moottoripyörän moottoreita. Automoottorit kestävät 300-500 tkm eli n. 10 000 h.
Merkittävä ero tuossa on moottorin keskimääräinen kuorma. Nykyään autojen huiippunopeudet ovat yleensä yli 200 km/h, mutta niillä ajetaan harvoin edes 100 km/h, johon tarvitaan ehkä 20% 200 km/h tehosta. Autojen moottoreita siis kuormitetaan nykyään hyvin vähän. Ennen moottorit olivat autoissa pieniä ja huippunopeudet alle 150 km/h. Tällöin moottorit kestivät vain 100 tkm eli 2-3000 tuntia. Moottorit ovat tietysti myös parempia kuin silloin.
Nykyään myös perämoottorit saattavat päästä vähällä. 40-50 solmun huippunopeudet eivät enää ole harvinaisia ja matkanopeudet ovat kuitenkin 20-30 solmun alueella. Tuolloin matkanopeudella tarvitaan ehkä 25% tehosta. Ennen oli tavallista ajaa perämoottoreilla matkaa 50-75% teholla.
Saab 9000 Turbolla ajettiin 80-luvulla mainoskamppaniassa kolmen täysin vakioauton voimin kerralla 100 000 tkm yli 210 km/h keskituntinopeudella (sis huollot, tankkaukset ja kuskinvaihdot). Koneet kestivät siis 500 tuntia kaasu pohjassa. https://www.saabclub.fi/www/images/stories/saabtietoa/historia_osa6.pdfTesti kesti 20 päivää ja silloin niille tuli kyllä 960 tuntia ajoa noin pyöreästi ja 20000km huolto kesti 4min jne..
- kamakusi
Ammattikäytössä noin 1500 tuntia hyvin huollettuna ja huvikäytössä 2000 tuntia . Huonosti huellettuna ei ylitetä 1000 tuntia huvikäytössäkään.
- Unessaoot
Aika huonoilla koneilla ajelet, jos kesto on tuo.
- kamakusi
Ammattikäytössä voi olla jopa 1000 h tehdä tiukkaa. Tämä on siis ammattiveneiden huoltajilta kuultua. Voi toki olla että sillä savuavalla oljyä vuotavalla, vaihdevikaisella huohottavalla louskulla voi vielä tuonkin jälkeen jaa, niinkuin monet veneilijät tekevätkin, mutta mikään toimintavarma vekoitin ei enää tuon jälkeen ole kyseessä.
- kamakusi
Veneillä ajetaan keskimäärin n. 50 tuntia kesässä, joten 50 tunnin vuosikäytöllä koneenvaihto on edessä noin 20-30 vuoden välein. Tällöin alkaa nuo 20 talvisäilytyskauttakin merkkaamaan enemmän kuin käyttötunnit.
- kddkkddndnd
Veneellä ajetaan jatkuvasti tavallaan ylämäkeen, liukuvalla kun hellität kaasua, nopeus putoaa heti ja lopulta putoaa liuusta. Autolla ajaessa tasanopeutta voiman tarve vaihtelee jatkuvaati mäkisessä maastossa, alamäessä vauhti voi jopa lisääntyä vaikka polttoaineen syöttö katkaistu. Venemoottori rasittuu huomattavasti enemmän ja jos tehoa naftisti, liukuunnousu tapahtuu kaasu pohjassa ja usein kylmällä koneella.
- Eitaidaporukkaveneillä
Uistelijat yleensä vaihtaa noin 3000 tunnin jälkeen. Käsittääkseni merivartiosto yms pelastusseurat paukuttaa useita tuhansia tunteja, ja plaaniin lähtö on isoin rasite.
- asianhaarat
"Montako tuntia 4-t moottori kestää ajella?"
Riippuu siitä, kuinka pitkän lenkin teet ja millä nopeudella. - Bower
Luultavasti niinkauan että ihmis elämä ei riitä ajamaan sitä loppuun, paitsi silloin kun siirtyy isältä pojalle periaatteella.
- 9.9hp_Mercury
Google: "Expected lifespan of a 4 stroke outboard engine"
-Ulkomaiset arviot puhuvat 2.000...5.000 tunnista. Jopa 10-heppaisella kerrotaan ajettavan useampia tuhansia tunteja.
Huolto-ohjeen mukaisesti huollettuna 500 tuntia ei ole vielä kuin hiukan päälle sissäänajo... Yhtä kaikki, huoltojen suorittamisen puolesta laajalti liputetaan. Itse laittaisin mukaan käytön säännöllisyyden sillä olettaisin korroosion iskevän pahemmin mikäli vaikka kalaveneen moottorille tulee keskikesällä parin kuukauden ajamaton jakso? - AbdulMohmedBagdad
Ei kannata miettiä käyttöikiä. Vaihtaa koneen 2-5vuoden välein. Väliraha ei ole iso kun vanhan myy keväällä ja uuden ostaa tammikuussa.
Aina on takuukone ja huolloista selviää kun vaihtaa öljyt. - buster4ever
n. 6500 tuntia menty 15hv Hondalla ja Buster Mix:llä vm 1988. Hihnan oon kerran vaihdattanut ja venttilit säädetty samalla. Öljyt vaihdettu 2 kertaa vuodessa tulpat joka vuosi.. Siimojen takia potkuriakselin stefat 2 kertaa. Nykyään ajan 4tpienkonebensalla jota saa pumpusta. Iän karttuessa ostan Uuden Jammun 20 hv ruiskunelarin koska siinä on trimmi ja sähkökäynnistys...Samalla kyllä ostan Vähänkäytetyn tai jos vielä löydän niin uuden XS-Busterin.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita
Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p601957Persut petti kannattajansa, totaalisesti !
Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,491692- 531609
Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?
Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.51537Sinäkö se olit...
Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis61525Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat
Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin61445Hyvää yötä ja kauniita unia!
Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä81316Lepakot ja lepakkopönttö
Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta121291Revi siitä ja revi siitä
Enkä revi, ei kiinnosta hevon vittua teidän asiat ja elämä. Revi itte vaan sitä emborullaas istuessas Aamupaskalla41183Kello on puoliyö - aika lopettaa netin käyttö tältä päivältä
Kello on 12, on aika laittaa luurit pöydälle ja sallia yörauha kaupungin asukkaille ja työntekijöille. It is past midni41158