Taimenistutuksen hinta

Pottiputki

Missä hintahaarukassa liikkuu tänäpäivänä kuusen taimien istutus putkella (kappalehinta)? Maasto on osittain muokattua, mutta melko kivikkoista ja hakkuujätettä on paljon. Istutuskohteena siis vaikeimmasta päästä. Jos jollakin on asiasta omakohtaista tietoa niin olisin siitä kiitollinen ja se helpottaisi palkkaneuvotteluita huomattavasti.

84

60244

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Chester1

      Ei nyt ole virallisia taksoja antaa, mutta
      harrastelijana itse istutan mätästettyyn maahan aika tarkalleen noin 100kpl/tunti. Joten siitä sitten laskemaan.

      • Pottiputki

        No eipä tuosta ollut paljon apua, samaa vauhtiahan n. 100kpl/tunti noita yleensä "harrastelijat" istuttelee, mutta ei meilläpäin ikinä tuota hommaa olla tuntitöinä tehty. Yleensä on sovittu jokin kappalehinta (n. 10-20 senttiä per taimi) ja tehty homma urakalla. Eli tuo kappalehinta pitäisi saada selville, kun en enää muista mitä se muutama vuosi sitten oli. Tietysti jos jollakin on heittää normaali tuntitaksa kyseisestä työstä niin voisihan siitäkin vähän laskeskella.


      • Nimetön
        Pottiputki kirjoitti:

        No eipä tuosta ollut paljon apua, samaa vauhtiahan n. 100kpl/tunti noita yleensä "harrastelijat" istuttelee, mutta ei meilläpäin ikinä tuota hommaa olla tuntitöinä tehty. Yleensä on sovittu jokin kappalehinta (n. 10-20 senttiä per taimi) ja tehty homma urakalla. Eli tuo kappalehinta pitäisi saada selville, kun en enää muista mitä se muutama vuosi sitten oli. Tietysti jos jollakin on heittää normaali tuntitaksa kyseisestä työstä niin voisihan siitäkin vähän laskeskella.

        Pottitaimen istutustaksa työehtosopimuksessa noin 4 - 8 snt/kpl riippuen maaperästä, muokkausjäljestä, taimen koosta ja kantomatkasta. Siis tämä on istuttajan osuus.


      • teilläpäin
        Nimetön kirjoitti:

        Pottitaimen istutustaksa työehtosopimuksessa noin 4 - 8 snt/kpl riippuen maaperästä, muokkausjäljestä, taimen koosta ja kantomatkasta. Siis tämä on istuttajan osuus.

        Itse en tuommoista kohtaa tessistä löytänyt. Tuo oli kaiketi laskettu minimi päiväpalkasta n.60€ jollain konstilla?? Kemera hinnoittelee paakkutaimen istutuksen työn osuudeksi n. 220€/ha mikäli metsänomistaja itse istuttaa ja hakee rahoitusta. Ja mikäli kuusta laittaa n. 1800 taimea/ha tulee taimelle hintaa n. 12 senttiä/kpl. Ulkopuolisella jos työn teettää, voisi olettaa olevan kalliimpaa. Hämärä muistikuva itselläni on hinnasta 15 senttiä/kpl.


      • mti (AMK)
        teilläpäin kirjoitti:

        Itse en tuommoista kohtaa tessistä löytänyt. Tuo oli kaiketi laskettu minimi päiväpalkasta n.60€ jollain konstilla?? Kemera hinnoittelee paakkutaimen istutuksen työn osuudeksi n. 220€/ha mikäli metsänomistaja itse istuttaa ja hakee rahoitusta. Ja mikäli kuusta laittaa n. 1800 taimea/ha tulee taimelle hintaa n. 12 senttiä/kpl. Ulkopuolisella jos työn teettää, voisi olettaa olevan kalliimpaa. Hämärä muistikuva itselläni on hinnasta 15 senttiä/kpl.

        Kyllä se TES:sissä on, tosin ei siinä varsinaisessa vihkosessa, vaan siinä jossa lukee kannessa "Metsäalan palkkaus - koulutusaineisto"


      • mkk ( yo) :)
        mti (AMK) kirjoitti:

        Kyllä se TES:sissä on, tosin ei siinä varsinaisessa vihkosessa, vaan siinä jossa lukee kannessa "Metsäalan palkkaus - koulutusaineisto"

        mitä siinä tes aineistossa sitten sanottiin olevan sen istutushinnan min - max. eri työvaikeustekijöiden mukaan?


      • m.mies
        mkk ( yo) :) kirjoitti:

        mitä siinä tes aineistossa sitten sanottiin olevan sen istutushinnan min - max. eri työvaikeustekijöiden mukaan?

        metsänhoitoyhdistys laskuttaa istuttamisesta metsänomistajalta 21 centtiä taimelta päälle tulee viälä alv. ja työnjohtokulut joten omatoimisuus ainakin kannattaa.


      • Chester1
        m.mies kirjoitti:

        metsänhoitoyhdistys laskuttaa istuttamisesta metsänomistajalta 21 centtiä taimelta päälle tulee viälä alv. ja työnjohtokulut joten omatoimisuus ainakin kannattaa.

        Chees, Kyllä voin minäkin tuolla hinnalla tulla istuttamaan,eikä tartte työnjohtoa kun osaan
        karttaakin katsoa ja erottaa mihin niitä tökitään.
        21e/tunti ei ole paha palkka työstä,joka nyt ei hirveää tietotaitoa ja erityisosaamista vaadi.


      • MI-opiskelija
        Chester1 kirjoitti:

        Chees, Kyllä voin minäkin tuolla hinnalla tulla istuttamaan,eikä tartte työnjohtoa kun osaan
        karttaakin katsoa ja erottaa mihin niitä tökitään.
        21e/tunti ei ole paha palkka työstä,joka nyt ei hirveää tietotaitoa ja erityisosaamista vaadi.

        Siis hinta on 21 senttiä per taimi, EI 21 € tunnilta.... ja tuo 21 senttiäkin on jo aika paljon, markka-aikaan taimen istutus oli 50 pennniä kipale.
        Eli jos hehtaarille tulee normi 1800 kuusta, niin silloin kustannukset n. 380 €/hehtaari plus muut kulut.


      • Mauno
        m.mies kirjoitti:

        metsänhoitoyhdistys laskuttaa istuttamisesta metsänomistajalta 21 centtiä taimelta päälle tulee viälä alv. ja työnjohtokulut joten omatoimisuus ainakin kannattaa.

        Mikähän juju oli MHY:n istuttajilla, kun ne laittoi liki kaikki taimet 45 asteen kulmaan, eli eivät pystysuoraan?
        Haittaakohan se mitään, kun ne sitten kasvaa pystyyn, mutta on mutka juuressa? Heinät kaataa ainakin pahemmin. Taimet oli irtojuurisia isoja taimia ja maa muokattu hyvin. 50% niistä on suunnilleen kuollut, mutta luonnon muuta tainta on paljon.


      • mti (AMK)
        Mauno kirjoitti:

        Mikähän juju oli MHY:n istuttajilla, kun ne laittoi liki kaikki taimet 45 asteen kulmaan, eli eivät pystysuoraan?
        Haittaakohan se mitään, kun ne sitten kasvaa pystyyn, mutta on mutka juuressa? Heinät kaataa ainakin pahemmin. Taimet oli irtojuurisia isoja taimia ja maa muokattu hyvin. 50% niistä on suunnilleen kuollut, mutta luonnon muuta tainta on paljon.

        Kyllä taimet tulisi istuttaa suoraan, ei ole mitään järkevää syytä laittaa niitä tarkoituksellisesti vinoon.

        MHY:n salaliitto varmaan ;) ;)


      • Täyspätevä istutus
        Mauno kirjoitti:

        Mikähän juju oli MHY:n istuttajilla, kun ne laittoi liki kaikki taimet 45 asteen kulmaan, eli eivät pystysuoraan?
        Haittaakohan se mitään, kun ne sitten kasvaa pystyyn, mutta on mutka juuressa? Heinät kaataa ainakin pahemmin. Taimet oli irtojuurisia isoja taimia ja maa muokattu hyvin. 50% niistä on suunnilleen kuollut, mutta luonnon muuta tainta on paljon.

        Pottiputkalla istutus rappeutti taimien istutuksen ammattitaidon.
        Alun perin ohje on, että on aina siirrettävä kivennäismaata paakkutaimen juuren tyvelle, jotta taimipaakku ei pääse kuivumaan.
        Mutta eihän tätä enää kukaan tee. Istutetaan vain 'kilpailukykyisellä' taksalla nopeasti.
        Osa taimista sitten kuivuu pystyyn, kun kosteus kohta haihtuu paakusta ylös helteissä.
        Ja aikaisemmin taimet sekä kylvökohta suojattiin aina jotenkin. Kylvöviirun päälle pantiin risu tai kaksi poikittain suojaamaan tainta lumelta ja heinältä ja karjan käynniltä.
        Kuka enää osaa suojata noita kylvöviirujakaan.
        Ja osattiin panna istutetun taimen kupeeseen risu tai kivi, jotta taimi ei heti kaadu lumen ja heinän alle.
        Näin saatiin taimet nousemaan ilman jälkitöitä.
        Kun heinät sitten myrkytettiin, luultiin, että mitään noita suojia ei tarvita.
        Nyt taimikot ovat aukkoisia, kuten nyt viralliset tutkimukset osoittavat.

        Ja aikaisemmin osattiin sentään siirtää luontaisesti nousseita taimia täydennykseksi.
        Nyt sekin on kielletty, kun metsäkeskukset pelkäävät taimitarhojensa taimien huonompaa menekkiä.
        Itse tein kuokan taimien siirtoon ja se toimii erinomaisesti.
        Ja panen risun viistoon taimen suojaksi.
        Kun istutan metsitettävälle pellolle, panen kaksi risua viistoon vastakkain, niin että taimi jää väliin.
        Nimenomaan viistoon, jotta kaatuva heinä ja painuva lumi jäävät risun päälle ja taimi itse pysyy pystyssä. Tämä toimii ja risua riittää suojiksi.
        Minulla on käsitys, että reheviäkin maita voi kylvää männylle tuloksellisesti, kunhan vain pannaan kylvöpisteen suojaksi tuo viisto risu.
        Luonnossa taimet nousevat juuri tällaisten suojien sivusta, silloin niitä ei paina lumi, eivät syö heti hirvieläimet eiväkä muut elukat jyrsi heti taimi pois.

        Kun kirjoitettiin vinoon istuttamisesta, niin ei haittaa vaikka pienet 1- ja 2-vuotiset kuusentaimet istutetaan viistoon. Ne kyllä tekevät uudet juuret ja kasvavat suoraan. Tästä on tutkimustuloksia Saksasta ja muualta ja tuloksia myös Suomesta, vaikka nykyiselle kansalle asia on täysin tuntematon.
        Mutta jos 4-vuotisia paljasjuurisia taimi istutetaan vinoon, niin ne jäävät tyveltään lengoiksi, vaikka kasvavat kyllä suuriksi puiksi uusien juuriensa avulla.

        Kun metsäala sai sertifikaatit, niin laatutyö unohdettiin kohta. Kehutaan vain sertifikaateilla, mutta tehdään entistä kehnompaa ja kallista työtä.


      • mti (AMK)
        Täyspätevä istutus kirjoitti:

        Pottiputkalla istutus rappeutti taimien istutuksen ammattitaidon.
        Alun perin ohje on, että on aina siirrettävä kivennäismaata paakkutaimen juuren tyvelle, jotta taimipaakku ei pääse kuivumaan.
        Mutta eihän tätä enää kukaan tee. Istutetaan vain 'kilpailukykyisellä' taksalla nopeasti.
        Osa taimista sitten kuivuu pystyyn, kun kosteus kohta haihtuu paakusta ylös helteissä.
        Ja aikaisemmin taimet sekä kylvökohta suojattiin aina jotenkin. Kylvöviirun päälle pantiin risu tai kaksi poikittain suojaamaan tainta lumelta ja heinältä ja karjan käynniltä.
        Kuka enää osaa suojata noita kylvöviirujakaan.
        Ja osattiin panna istutetun taimen kupeeseen risu tai kivi, jotta taimi ei heti kaadu lumen ja heinän alle.
        Näin saatiin taimet nousemaan ilman jälkitöitä.
        Kun heinät sitten myrkytettiin, luultiin, että mitään noita suojia ei tarvita.
        Nyt taimikot ovat aukkoisia, kuten nyt viralliset tutkimukset osoittavat.

        Ja aikaisemmin osattiin sentään siirtää luontaisesti nousseita taimia täydennykseksi.
        Nyt sekin on kielletty, kun metsäkeskukset pelkäävät taimitarhojensa taimien huonompaa menekkiä.
        Itse tein kuokan taimien siirtoon ja se toimii erinomaisesti.
        Ja panen risun viistoon taimen suojaksi.
        Kun istutan metsitettävälle pellolle, panen kaksi risua viistoon vastakkain, niin että taimi jää väliin.
        Nimenomaan viistoon, jotta kaatuva heinä ja painuva lumi jäävät risun päälle ja taimi itse pysyy pystyssä. Tämä toimii ja risua riittää suojiksi.
        Minulla on käsitys, että reheviäkin maita voi kylvää männylle tuloksellisesti, kunhan vain pannaan kylvöpisteen suojaksi tuo viisto risu.
        Luonnossa taimet nousevat juuri tällaisten suojien sivusta, silloin niitä ei paina lumi, eivät syö heti hirvieläimet eiväkä muut elukat jyrsi heti taimi pois.

        Kun kirjoitettiin vinoon istuttamisesta, niin ei haittaa vaikka pienet 1- ja 2-vuotiset kuusentaimet istutetaan viistoon. Ne kyllä tekevät uudet juuret ja kasvavat suoraan. Tästä on tutkimustuloksia Saksasta ja muualta ja tuloksia myös Suomesta, vaikka nykyiselle kansalle asia on täysin tuntematon.
        Mutta jos 4-vuotisia paljasjuurisia taimi istutetaan vinoon, niin ne jäävät tyveltään lengoiksi, vaikka kasvavat kyllä suuriksi puiksi uusien juuriensa avulla.

        Kun metsäala sai sertifikaatit, niin laatutyö unohdettiin kohta. Kehutaan vain sertifikaateilla, mutta tehdään entistä kehnompaa ja kallista työtä.

        Luonnontaimien käyttöä täydennysistutuksessa ei ole kielletty, kuten väität.

        Reheville maille (rehevimmät tuoreet kankaat, lehtomaiset kankaat, lehdot) voi toki istuttaa mäntyä. Mutta kuusesta saa paremman tuoton, koska rehevillä mailla mänty kasvaa heikkolaatuiseski ja tukkiosuus tulee olemaan pieni.


      • Anonyymi
        mti (AMK) kirjoitti:

        Kyllä taimet tulisi istuttaa suoraan, ei ole mitään järkevää syytä laittaa niitä tarkoituksellisesti vinoon.

        MHY:n salaliitto varmaan ;) ;)

        Jos istutuskuokalla istutat (avojuurisia) et voi istuttaa suoraan ellet laita laita tainta kuopan laitaan. Istutuskuokka on suorakulmainen , mikäli teet sillä pystysuoran istutuskuopan ovat rystysesi verillä. Ainoastaan kuokalla "kairaamalla" saat taimet pystyyn. Olen istuttanut johtanut istutusta ja tarkastanut työnjälkeä noin 37 vuotta. Kanki-istutuksesta taannuttiin, kun alettiin istuttamaan taimikuokalla (urakalla). simo m.


    • metsur

      JAA-A. ite oon metsänhoitoyhdistyksellä pirkamaalla istuttamassa. Urakka hinta on 5 senttiä yksivuotinen ja 6 sentttiä kaksivuotinen. taimien RAAHAAMISESTA pitkin aukkoa EI makseta ylimääräistä. Istutus tapahtuu pottiputkella. Työmatkat korvataan. Kuokkaistutuksesta maksetaan 10-11 senttiä taimi. Taitaa metsänhoitohenkilökunta KUSETTAA meikäläistä oikein kunnolla...

      • metsur

        Taidan lähtee opiskeleen metsätalousinsinööriks. jep eiku hakemukset sisään


      • niimpä
        metsur kirjoitti:

        Taidan lähtee opiskeleen metsätalousinsinööriks. jep eiku hakemukset sisään

        Aika samoissa on taksat meilläkin. Ainut on että saadan kannosta tuntitaksa jos matka on pitkä. Eli ei siinä ihan nuo 800 taimen päiväsaanot riitä kuten eräs sanoi. Tarvitsee istuttaa vähintään 1300 päivässä jos haluaa lapsetkin ruokkia.


      • Zippe
        niimpä kirjoitti:

        Aika samoissa on taksat meilläkin. Ainut on että saadan kannosta tuntitaksa jos matka on pitkä. Eli ei siinä ihan nuo 800 taimen päiväsaanot riitä kuten eräs sanoi. Tarvitsee istuttaa vähintään 1300 päivässä jos haluaa lapsetkin ruokkia.

        Meiiläpäin se taksa on 7,3 senttiä per taimi, siis pottitaimi. Taimia ei tarvitse kantaa ollenkaan vaan työnjohto levittää ne aukolle. Sama taksa maastosta riippumatta. Työmatkat tietty korvataan jos omalla autolla tarttee ajaa. Ja taimia menee päivään 1500 kpl, jos hyvä maa niin enemmänkin. Ennätys on 2255 kpl päivässä, tosin pituutta päivälle tuli kotiovelta ja takas jotai 12 tuntia, työmatka oli 70 km. Että semmosta...


      • metsien mies
        Zippe kirjoitti:

        Meiiläpäin se taksa on 7,3 senttiä per taimi, siis pottitaimi. Taimia ei tarvitse kantaa ollenkaan vaan työnjohto levittää ne aukolle. Sama taksa maastosta riippumatta. Työmatkat tietty korvataan jos omalla autolla tarttee ajaa. Ja taimia menee päivään 1500 kpl, jos hyvä maa niin enemmänkin. Ennätys on 2255 kpl päivässä, tosin pituutta päivälle tuli kotiovelta ja takas jotai 12 tuntia, työmatka oli 70 km. Että semmosta...

        Ite lupausin istuttamaan 20 000 männyntainta putkella juhannukseen mennessä, huomenna aloitan. Mutta kyllähän nyt 2000 taimea päivässä kepoisesti iskee. Mulla on taksa 5,5 senttiä/taimi, joten hyville urakoille pääsee..


      • EH.
        metsien mies kirjoitti:

        Ite lupausin istuttamaan 20 000 männyntainta putkella juhannukseen mennessä, huomenna aloitan. Mutta kyllähän nyt 2000 taimea päivässä kepoisesti iskee. Mulla on taksa 5,5 senttiä/taimi, joten hyville urakoille pääsee..

        No kovia olette istuttamaan. Tänä vuonna lyöty 30000 tainta. Päivä keskiarvo on noin 1300. Josku lyhköisiä päiviä kun on ollut kylvöä tai pitkiä kantomatkoja. 1500 lyö helposti hyvään maahan.Mutta kyllä jos keskiarvon pitää 2000, niin tarvitsee nostaa hattua.


      • meikäläinen
        EH. kirjoitti:

        No kovia olette istuttamaan. Tänä vuonna lyöty 30000 tainta. Päivä keskiarvo on noin 1300. Josku lyhköisiä päiviä kun on ollut kylvöä tai pitkiä kantomatkoja. 1500 lyö helposti hyvään maahan.Mutta kyllä jos keskiarvon pitää 2000, niin tarvitsee nostaa hattua.

        jaaha laitetaanpa omakin lusikka tähän soppaan...
        muistaakseni istuttajalle maksettava taksa on 7 sentin molenmin puolin..siis jos olet norm. palkkasuhteessa ja km-korvaus 40s/km..kantomatkoista ei ainakaan mulle maksettu aikoinaan. istutusmäärät puolestaan vaihtelee huimasti riippuen kantomatkasta, puulajista, ja yllätys yllätys myös paakun koosta. olisi kiva tietää minkä kokoisia taimia nuo päälle 2000 taimen istuttajat oikein laittavat...itse istuttelen tuollasta 1200 taimen päivävauhtia, sen laittelee ihan mukavasti, mutta aikonani mhy:llä palkkatöissä tuli laiteltua ruotsalaisia"minitaimia" päälle 2000 helpostikkin, paakun koko oli sellaisen raavaan miehen peukalon kokoinen. eli silläkin on merkitystä

        metsäalala palkkaus on muutenkin melkoista sopan keittoa, omila neuvottelutaidoilla voi saada paljonkin parannettua omaa palkkaansa sen voin sanoa näin yrittäjän näkökulmasta että en itse istuta kyseisillä tes taksoilla enää, vaan ihan on neuvoteltu tksat vuosittain ja parenmiksi saatu.


      • 2000 taimea
        meikäläinen kirjoitti:

        jaaha laitetaanpa omakin lusikka tähän soppaan...
        muistaakseni istuttajalle maksettava taksa on 7 sentin molenmin puolin..siis jos olet norm. palkkasuhteessa ja km-korvaus 40s/km..kantomatkoista ei ainakaan mulle maksettu aikoinaan. istutusmäärät puolestaan vaihtelee huimasti riippuen kantomatkasta, puulajista, ja yllätys yllätys myös paakun koosta. olisi kiva tietää minkä kokoisia taimia nuo päälle 2000 taimen istuttajat oikein laittavat...itse istuttelen tuollasta 1200 taimen päivävauhtia, sen laittelee ihan mukavasti, mutta aikonani mhy:llä palkkatöissä tuli laiteltua ruotsalaisia"minitaimia" päälle 2000 helpostikkin, paakun koko oli sellaisen raavaan miehen peukalon kokoinen. eli silläkin on merkitystä

        metsäalala palkkaus on muutenkin melkoista sopan keittoa, omila neuvottelutaidoilla voi saada paljonkin parannettua omaa palkkaansa sen voin sanoa näin yrittäjän näkökulmasta että en itse istuta kyseisillä tes taksoilla enää, vaan ihan on neuvoteltu tksat vuosittain ja parenmiksi saatu.

        Itse olen työnjohtaja eräällä mhy:llä ja aikojen saatossa olen huomannut että istutusmäärät vaihtelevat suuresti eri istuttajien välillä vaikka olisivat samalla työmaalla. Joissain tapauksissa eräs metsuri on istuttanut jopa 2500 kaksivuotiasta pottitaimea normaalissa kahdeksan tunnin päivässä ja työjälki on ollut moitteetonta. Toki maastolla on merkityksensä ja itse hinnoittelen metsureille jokaisen istutustyömaan erikseen. Istutustaksat ovat vaihdelleet putkella istutettaessa 5-8 centin välillä per taimi. Ja täytyy sanoa että minulla töissä olevien metsureiden istutusaikaiset päiväansiot ovat keskimäärin paremmat kuin itseni päiväpalkaksi muunnettu palkka.


      • taimiensyöjä
        2000 taimea kirjoitti:

        Itse olen työnjohtaja eräällä mhy:llä ja aikojen saatossa olen huomannut että istutusmäärät vaihtelevat suuresti eri istuttajien välillä vaikka olisivat samalla työmaalla. Joissain tapauksissa eräs metsuri on istuttanut jopa 2500 kaksivuotiasta pottitaimea normaalissa kahdeksan tunnin päivässä ja työjälki on ollut moitteetonta. Toki maastolla on merkityksensä ja itse hinnoittelen metsureille jokaisen istutustyömaan erikseen. Istutustaksat ovat vaihdelleet putkella istutettaessa 5-8 centin välillä per taimi. Ja täytyy sanoa että minulla töissä olevien metsureiden istutusaikaiset päiväansiot ovat keskimäärin paremmat kuin itseni päiväpalkaksi muunnettu palkka.

        Minulle tulee 0,12snt per. taimi mutta maasto on melko vaativaa. Olen kuullut että potti taimista maksetaan meillä päin 8-12snt. Ja olen viellä harjoittelia, en tiedä sitten paljon ammatti miehet saa.


      • juurakko
        metsur kirjoitti:

        Taidan lähtee opiskeleen metsätalousinsinööriks. jep eiku hakemukset sisään

        Kannattaa sitten mennä yksityistievastaavaksi tiettyyn firmaan, tunnet olevasi
        kaikkivaltias maan päällä, siinä voi ylikävellä pienmaanomistajat tullen mennen.


    • JJ

      Ootte te kovia jätkiä istuttaan!?? Huonompikin mies mättää sen tuhat tainta paivässä, mutta moniko niistä saa uuden elämän?? Riippuu tietty pohjista, mutta joka tapauksessa laadulla on tekijänsä.

      • se samainen alli

        vanha ketju nousi mukavasti keskusteluun juuri kun aihe on itselleni ajankohtainen, hyvä niin.
        minulla on laikutettua ja risuista siivottua savipohjaista mutta kivetöntä ja tasaista metsäpohjaa viisi ha kilometrin päässä autotiestä. halukkaita kuusentaimen istuttajia tuntuu riittävän kivasti. työ otetaan pääasiassa omasta ja perheen selkänahasta (omallekin nuorisolle maksetaan) mutta nämä perheen ulkopuoliset..?. jos maksan 7-8 senttiä/taimi, syötän ja juotan ne päivän ajan omasta pussista ja osalle vielä tarjoan yöpymisen ja ilmaisen iltaruuan, iltapalan, aamiasen kuljetukset työpaikalle, tuntuuko kohtuulliselle ?
        työnantajamaksuja en maksa, vakuutukset otan, työtodistukset kirjoitan pyynnöstä. onko jotain mitä jäi huomaamatta tai tuntuu olevan pahasti vinossa? vinkkejä kiitos.


      • Yrittäjä7
        se samainen alli kirjoitti:

        vanha ketju nousi mukavasti keskusteluun juuri kun aihe on itselleni ajankohtainen, hyvä niin.
        minulla on laikutettua ja risuista siivottua savipohjaista mutta kivetöntä ja tasaista metsäpohjaa viisi ha kilometrin päässä autotiestä. halukkaita kuusentaimen istuttajia tuntuu riittävän kivasti. työ otetaan pääasiassa omasta ja perheen selkänahasta (omallekin nuorisolle maksetaan) mutta nämä perheen ulkopuoliset..?. jos maksan 7-8 senttiä/taimi, syötän ja juotan ne päivän ajan omasta pussista ja osalle vielä tarjoan yöpymisen ja ilmaisen iltaruuan, iltapalan, aamiasen kuljetukset työpaikalle, tuntuuko kohtuulliselle ?
        työnantajamaksuja en maksa, vakuutukset otan, työtodistukset kirjoitan pyynnöstä. onko jotain mitä jäi huomaamatta tai tuntuu olevan pahasti vinossa? vinkkejä kiitos.

        Kyllä sitä työstä pitää vielä eläkevakuutukset maksaa. Se oo sellanen 23℅ tuohon bruton päälle. Lisäksi on hyvä ottaa tapaturmavakuutus se oo rahassa noin 6% vaikka sitä harvoin tulee ajatelleeksi. Sitä ei tavi kuin kompastua kaatua ja kun risu tökkää silimään. Niin yllättävän suuret maksut läsähtää maksuun, kun se vahinko pitää muuttaa rahaksi. Minä en päästä ketään töihin, jos tapaturmavakuutusta ei ole. Ja vakuutus on otettava, etukäteen!


    • se alllllly

      helvetti. nyt olen kolmatta päivää näitä innokkaita istuttajia koulannut ( = lue opettanut kädestä pitäen ) 16-18 vuotiaita 185 cm raavaita uroita, muutam tyttö. suurin osa on lähössä taimikolle sortseissa, sandaaleissa, pelkkä mars patukka taskusa.
      muutaman olen käännyttänytät auton ovilta takaisin kotiin. muutama lähtee itse kävelee taimikolta kaksi tainta iskettyään maahan.

      käsittämätöntä, että kun olen ohjannut suullisesti ja kirjallisesti, että ota kumisaappaat, vaihtovaatteet, eväät (ruokaa millä jaksat 2-4 tuntia eteenpäin), RIITTÄVÄSTI JUOMISTA, hyttysmyrkky, hattu, kunnolliset käsineet ja jotai pientä lisäsälää.
      mutta ei.
      minä maksan jatkossa mhy metsurille sen 20 senttiä taimi, eikä minun tarvi miettiä mitä, milloin se syä ja pärjääkä se.
      suomen nuoriso on tämän kokemuksen perusteella aivan avutonta ja vastuutonta ja niiden vanhemmat myös.

      • ierikka

        Saatiin juuri velipojan kanssa 7000 pottitainta (mäntyä) maahan, kuusipäivää tehtiin oikein uskolla.
        Risut oli aukolta kerätty ja kannot poistettu, oli silti tosirankka urakka kun ollaan jo molemmat yli 60:siä.


      • tuleva metsuri

        Jos 20 senttiä per taimi maksat niin tulen sulle ehdottasti töihin!! MHY maksaa putki-istutuksesta 8 senttiä maasto ku maasto melkeempä ja 14 senttiä kuokalla muokkaamattomaan maahan.


    • paavokärsäkäs
      • tyytyväinen Mhy:n

        joopajoo. sano umpin mies. :)


    • syysistututtaja

      Tässä saa sen käsityksen, että taimia istuttaa vaan harjottelijat ja muut kesätyöläiset. Meillä metsurit on ympäri vuoden töissä ja kesälläkin pitää elää palkallaan. Tällä hetkellä metsurit saa kuusentaimelta alkaen n.13 senttiä kipale.
      Sivukulujen kanssa n. 22 senttiä per taimi. Lisäksi tulee kilsat ja tietysti kukaan sitäkään järjestä kiitoskaupalla, joten työnjohdostakin saatava jotakin.
      Urakoitsijat näillä alueilla laskuttaa 25-29 senttiä /taimi.
      Näissä kivisissä maastoissa päiväsaldo on useimmiten noin 800 tainta. Toki poikkeuksia on suuntaan ja toiseen.

    • tepi

      Ite oon tehny metsurin töitä nyt vajaan vuoden ja täytyy sanoa, että taimenistutus on ainoo asia millä tässä työssä elää...Pottitaimia iskettiin vielä alkusyksystä ja piruuttani laskin mitä keskimäärin tökkäsee tunnissa ja se on 300 kpl molemmin puolin...pisin päivä oli 13h eli saihan siitä jotain plus kilometrit 80km suuntaansa...

    • Alan mies

      Olen yli 50v metsuri ja työuraakin on alalla jo yli 30 vuotta. Työskentelen nykyisin yksityisessä metsäpalveluyrityksessä. Viesteistä huomaa, miten erilaisia hinta- ja kappalemääräkäsityksiä ja saavutuksia itsekullakin on. Tepi kirjoittaa mielestäni asiaa kappalemäärä/ tunti. Syysistuttajan hinta ei voi pitää paikkaansa, paitsi jos on kuokkahinta. Tes:n mukaan hinta putkella on noin 6-10 sentin välillä,riippuu työvaikeuksista. Me on sovittu keskihinta kaikille työmaille(erityisen vaikeat työmaat istutetaan normaalityömaiden keskiansion mukaan päiväpalkalla) Taksa on 7 ja 10 sentin välillä, en viiti tarkkaa hintaa laittaa, neuvotelkoon jokainen itse.Taimia ei tarvitse kantaa, ne levitellään mönkijällä aukolle eri kohteisiin. Töitä tehdään 6- 7 tuntia päivässä, eikä siinä ole juuri lepotaukoja, pari kolme kertaa pysähdytään muutamaksi minuutiksi ruokailemaan. Olen sitä mieltä, että istuutustöissä pääsee kohtuullisille ansioille. Pitää vaan muistaa, että työ on kausiluontoista, yksitoikkoista ja hyvin raskasta jos haluaa päästä ansioille. Pottitaimissa on se hyväpuoli, että niitä pystyy istuttamaan periaatteessa läpi kesän, joten minäkin olen istuttanut parhaana vuotena toukokuun alusta lokakuun loppupuolelle lukuunottamatta parin viikon kesälomaa heinäkuussa. Sitten päästään tietysti kehumaan istutusmäärillä. Meillä on paras mies istuttanut kesässä yli 120000 tainta, mies istuttaa joka päivä vähintäin 2000 tainta ja hänkin on jo yli 50v. Oma ennätys on suunnilleen 106000 tainta keskiarvolla noin 1900/ päivä. Olen huomannut omallakin työpaikalla suura eroja työtaidossa, joku nuori poika oppii homman muutamassa päivässä ja tuntuu, että toiset eivät opi sitä koskaa. Tehokas istutustyö ei nimittäin ole pelkästään sitä, että tunkee sen taimen jotenkin maahan. Kunnolla tuottava työ vaatii koko ajan suunnittelua, työnetenemisen tarkkailua, kykyä edetä maastossa, on pyrittävä saamaan aina täysiä työpäiviä, vaikka joutuukin vaihtamaan työskentelypaikkaa kesken päivän. Sadepäivänäkin on muistettava mennä töihin, enkä muista, että olisi ollut koskaan niin hellettä, etteikö olisi pystynyt työskentelemää, pitää vaan juoda paljon(ja hiota). Nyt vaan näyttää, että myös metsäalalle on tulossa ulkomaalaisia"yrittäjiä". Meilläkin päin on parina vuotena ollut istuttajia ainakin Romaniasta Virosta ja luultavasti Puolasta. Minulla ei ole mitään sitä vastaan, että ulkomaalaisia tulee, mutta näyttää, että hekin joutuvat hyväksikäytön uhreksi. Haastateltiin kerran yhtä Romanialaista niin kertoi kulujen jälkeen jääneen 30 euroa käteen päivässä. Ammattiliitto ei voi puuttua hyväksikäyttöön, koska Yrittäjien asiat eivät kuulu liitolle. Ai niin se Firman ennätys päivässä meinasi unohtua se on 3900 kpl, ei kyllä tullut aivan 7:ssä tunnissa.





      epi kirjoittaa

    • Hyvien puolella

      Taas tehtiin 2000 taimen päivä poikien kanssa. Kesätyöläisiä ollaan ja pitää se sanoa että se vauhti voi olla kovaa laadun kärsimättä. Hyvään maahan joka on hyvin muokattu (muokkausjäljessäkin voi olla paljon eroja) menee 500 tunnissa jos oikeen innostuu kilpailemaan, tosin sillon kyllä taimien pitää olla käden ulottuvilla. Hyviä hommia, saatiin palkankorotuskin, ensimmäinen kuusivuotisella istutusuralla. Palkka nousi neljäsosa sentillä edellisestä mutta pitkän päälle se tekee paljon. Tänään vaan uskollisesti palvellut työpaita ratkesi ja toinen käsi on aika ryppynen kun käsi kylpi hiessä kumihanskan sisäsllä. Ai niin, kyrpä meinaa kasvaa ottaan viimestään perjantaina kun lähtö on joka aamu viideltä. Muuten simo hyväpalkkasta hommaa noin niinku siihen nähen että ei tässä mitään koulutettuja kirurgeja kuiteskaan olla!

    • vielä vain

      lisää kehuja.

    • hymyä huuleen

      heh..on pojilla jutut. monikohan edellisistä on taimia metsässä istuttanut..

    • mä vain

      Mä olin tänään istuttaan koivui mökillä. ukki sano että se maksaa mulle saman palkan kun ammattilaiselle eli 50 senttiä taimelta se tietää sen ko se on upm johtaja tai omistaja joskus ollu. laitoin vissii jtn 200 koivuu kun sain satasen. siinä meni kyllä koko päivä :DDDD varmaa samoi hintoi ne maksaa kaikille mä veikkaan. koivujen istutuksesta varmaa saa vähän enempi ku eikö kuusi oo yleisempi vissii? sitte löysin linnunpoikasen maasta myös. annoin sille hyttysii ruuaks ku se oli siinä maassa vaa illalla se oli kuollu siinä muurahaiset söi :( varmaa ollu vähän vammanen tai jtn. ei liittyny tohon vaan muutako luonto on siinä aika lähel ku istuttaa.xd

    • aloittava istuttaja

      mikähän olisi sopiva istutus hinta per taimi, kun olisi 3000 tainta ja siinä on sekä kuusi että mänty taimia? :)

    • Kyllähän niitä

      taimia ISTUTELLAA mutta mikä on työnlaatu ja montako % niistä lopuksi lähtee kasvamaa.

    • joojooojooo

      Työnlaatu tälläsessa hommassa on heikkokuntoisten ulinaa. Kaikki osaa istuttaa taimen ja ainut mikä ratkaisee miten taimi lähtee kasvamaan on maaperä. Vinokin taimi suoristuu kun juuret ottaa maahan kiinni.

    • suksi poika

      suolle ei vinoon istutettu taimi mihinkään suoristu.

    • Pottiputki sdk

      Väsynyttä on täällä porukka jos 2000 taimen päivässä on kova luku ja 100 000 taimen ylitys touku-loka välille tuntuuu saavutukselta.
      Ei ole juuri montaa niin huonoa paikkaa tullu vastaa täällä lapissa että päiväsaldo jäis alle 4k taimen, MHYllä hommissa olen ja palaute istutuksen laadusta on ollu pääosin positiivistä ja työpaikka löytyy ens kesäksikkin jos tarve vaatii

      • Metsuri3

        Satusetä se täällä näkyy kertoilevan. Mitä muuten tarkoittaa 4k tainta päivässä?


      • järki kehuessakin

        Voihan lapin mies kehua istuttavansa vaikka mitä. Tarkoittanee 4k taimella 4000 tuhatta tainta, mutta pitäisi kuitenkin järjen päässään. Epäilyttää osaako istuttaa ollenkaan, kun ei osaa kirjoittaakaan. No, tein huvikseni kuitenkin laskelmia 4000 tainta/päivä pohjalta. 4000*21.5=86000. Siis 86000 tainta kuukaudessa. Etelä- ja Keski-Suomessa istutusaika vähintään 6 kuukautta,(kannattaa lapin miehen muuttaa siis etelään, ehtii tehdä enemmän) .Siis 86000*6=516000/ istutuskausi VÄHINTÄÄN! Meille maksetaan 9 senttiä taimelta, eli 516000*,09=46440e .Lapin mies on tietysti niin ahkera, että ottaa työajanlyhennyspäivät rahana, eikä vapaana. Se tekee tältä ajalta 6päivää, eli 4000*6*.09=2160e.Hankkeet tähän mennessä yhteensä 46440 2160=48600e. Koska mies on vuodesta toiseen samalla firmalla, hän on vakinainen ja saa lomakorvausta 17,5% ansioista, eli 48600*0,175=8505e. Ansiot siis yhteenä 6 kuukaudessa 48600 8505=57105e. Jos istutuskauden jälkeen lapin mies jää työttömäksi (hänhän kuuluu tietysti työttömyyskassaan) hän saa päivärahaa (nämä eivät ole täsmällisiä lukuja, mutta suuruusluokka on oikea) seuraavasti. Kuukausiansio ilman lomakorvausta on 8100e. Päiväraha ilman lisiä 127,92*21,5=2750e/kk. Jos kuuluu korotetun päivärahan piiriin on 174,45*21,5=3750,68e/kk, ja jos kuuluu muutosturvan nauttijoihin saa 188,81*21,5=4059,42e/kk. Päivärahaa mies saa 5,5kk vuodessa(12kk-työaika 6kk- loma noin 0,5kk). Siis joko 2750*5,5=15125e tai3750,68*5,5=20628,74e tai 4059,42*5,5=22326,81e. (Laskelmat perustuu ajatukseen että mies on lapseton, koska 4000 taimen päivävauhdilla ei varmaan ehdi lapsia tekemään).Koko vuoden ansioksi tulee siis (palkka lomakorvaus työttömyyspäiväraha) joko 72230 euroa tai 77733,74 euroa tai 79431, 81 euroa. Aika hyvin puolen vuoden työllä. Lapin mies on kuitenkin edelleen ahkera eikä jää kortistoon vetelehtimään vaan jatkaa raivaus ja hakkuutöissä eikä pidä edes kesälomaa.Hän saa näistä töistä palkkaa istutuksen keskiansion mukaan kuten minäkin. Tulee siis 8100*6kuukautta=48600e.Tästä on työvälineen osuus 30% eli 14580e ja miehen osuus 70% eli 34020e. Miehelle maksetaan lomakorvaus, sahalle ei, eli34029*0,175=5953,5e . Lapin mies hankkii siis ympärivuotisessa työssä(istutuskausi 57105e) (raivaus ja hakkuukausi 54553,5e)=111658,5 euroa vuodessa. VÄHINTÄÄN. Ja jos kiristää vähän tahtia ansiot voivat vielä nousta, laskelmaha perustuu 5 päivän työviikkoon, mutta jos tekee 7 päivää viikossa (joka on tietysti normaalia Lapissa), palkaksi tulee karkeasti laskien 111658,5/5*7=156321,9euroa vuodessa. JA VIELÄ ILETÄÄN VALITTAA ETTÄ METSÄTYÖ ON HUONOSTI PALKATTUA!


      • järki kehuessakin
        järki kehuessakin kirjoitti:

        Voihan lapin mies kehua istuttavansa vaikka mitä. Tarkoittanee 4k taimella 4000 tuhatta tainta, mutta pitäisi kuitenkin järjen päässään. Epäilyttää osaako istuttaa ollenkaan, kun ei osaa kirjoittaakaan. No, tein huvikseni kuitenkin laskelmia 4000 tainta/päivä pohjalta. 4000*21.5=86000. Siis 86000 tainta kuukaudessa. Etelä- ja Keski-Suomessa istutusaika vähintään 6 kuukautta,(kannattaa lapin miehen muuttaa siis etelään, ehtii tehdä enemmän) .Siis 86000*6=516000/ istutuskausi VÄHINTÄÄN! Meille maksetaan 9 senttiä taimelta, eli 516000*,09=46440e .Lapin mies on tietysti niin ahkera, että ottaa työajanlyhennyspäivät rahana, eikä vapaana. Se tekee tältä ajalta 6päivää, eli 4000*6*.09=2160e.Hankkeet tähän mennessä yhteensä 46440 2160=48600e. Koska mies on vuodesta toiseen samalla firmalla, hän on vakinainen ja saa lomakorvausta 17,5% ansioista, eli 48600*0,175=8505e. Ansiot siis yhteenä 6 kuukaudessa 48600 8505=57105e. Jos istutuskauden jälkeen lapin mies jää työttömäksi (hänhän kuuluu tietysti työttömyyskassaan) hän saa päivärahaa (nämä eivät ole täsmällisiä lukuja, mutta suuruusluokka on oikea) seuraavasti. Kuukausiansio ilman lomakorvausta on 8100e. Päiväraha ilman lisiä 127,92*21,5=2750e/kk. Jos kuuluu korotetun päivärahan piiriin on 174,45*21,5=3750,68e/kk, ja jos kuuluu muutosturvan nauttijoihin saa 188,81*21,5=4059,42e/kk. Päivärahaa mies saa 5,5kk vuodessa(12kk-työaika 6kk- loma noin 0,5kk). Siis joko 2750*5,5=15125e tai3750,68*5,5=20628,74e tai 4059,42*5,5=22326,81e. (Laskelmat perustuu ajatukseen että mies on lapseton, koska 4000 taimen päivävauhdilla ei varmaan ehdi lapsia tekemään).Koko vuoden ansioksi tulee siis (palkka lomakorvaus työttömyyspäiväraha) joko 72230 euroa tai 77733,74 euroa tai 79431, 81 euroa. Aika hyvin puolen vuoden työllä. Lapin mies on kuitenkin edelleen ahkera eikä jää kortistoon vetelehtimään vaan jatkaa raivaus ja hakkuutöissä eikä pidä edes kesälomaa.Hän saa näistä töistä palkkaa istutuksen keskiansion mukaan kuten minäkin. Tulee siis 8100*6kuukautta=48600e.Tästä on työvälineen osuus 30% eli 14580e ja miehen osuus 70% eli 34020e. Miehelle maksetaan lomakorvaus, sahalle ei, eli34029*0,175=5953,5e . Lapin mies hankkii siis ympärivuotisessa työssä(istutuskausi 57105e) (raivaus ja hakkuukausi 54553,5e)=111658,5 euroa vuodessa. VÄHINTÄÄN. Ja jos kiristää vähän tahtia ansiot voivat vielä nousta, laskelmaha perustuu 5 päivän työviikkoon, mutta jos tekee 7 päivää viikossa (joka on tietysti normaalia Lapissa), palkaksi tulee karkeasti laskien 111658,5/5*7=156321,9euroa vuodessa. JA VIELÄ ILETÄÄN VALITTAA ETTÄ METSÄTYÖ ON HUONOSTI PALKATTUA!

        Korjaan itse virheeni. Kirjoitin alussa"Tarkoittanee 4k taimella 4000 tuhatta tainta". Piti tietysti olla : Tarkoittanee 4k taimella 4 tuhatta tainta. Anteeksi virhe.


      • Naemaaslakh
        järki kehuessakin kirjoitti:

        Voihan lapin mies kehua istuttavansa vaikka mitä. Tarkoittanee 4k taimella 4000 tuhatta tainta, mutta pitäisi kuitenkin järjen päässään. Epäilyttää osaako istuttaa ollenkaan, kun ei osaa kirjoittaakaan. No, tein huvikseni kuitenkin laskelmia 4000 tainta/päivä pohjalta. 4000*21.5=86000. Siis 86000 tainta kuukaudessa. Etelä- ja Keski-Suomessa istutusaika vähintään 6 kuukautta,(kannattaa lapin miehen muuttaa siis etelään, ehtii tehdä enemmän) .Siis 86000*6=516000/ istutuskausi VÄHINTÄÄN! Meille maksetaan 9 senttiä taimelta, eli 516000*,09=46440e .Lapin mies on tietysti niin ahkera, että ottaa työajanlyhennyspäivät rahana, eikä vapaana. Se tekee tältä ajalta 6päivää, eli 4000*6*.09=2160e.Hankkeet tähän mennessä yhteensä 46440 2160=48600e. Koska mies on vuodesta toiseen samalla firmalla, hän on vakinainen ja saa lomakorvausta 17,5% ansioista, eli 48600*0,175=8505e. Ansiot siis yhteenä 6 kuukaudessa 48600 8505=57105e. Jos istutuskauden jälkeen lapin mies jää työttömäksi (hänhän kuuluu tietysti työttömyyskassaan) hän saa päivärahaa (nämä eivät ole täsmällisiä lukuja, mutta suuruusluokka on oikea) seuraavasti. Kuukausiansio ilman lomakorvausta on 8100e. Päiväraha ilman lisiä 127,92*21,5=2750e/kk. Jos kuuluu korotetun päivärahan piiriin on 174,45*21,5=3750,68e/kk, ja jos kuuluu muutosturvan nauttijoihin saa 188,81*21,5=4059,42e/kk. Päivärahaa mies saa 5,5kk vuodessa(12kk-työaika 6kk- loma noin 0,5kk). Siis joko 2750*5,5=15125e tai3750,68*5,5=20628,74e tai 4059,42*5,5=22326,81e. (Laskelmat perustuu ajatukseen että mies on lapseton, koska 4000 taimen päivävauhdilla ei varmaan ehdi lapsia tekemään).Koko vuoden ansioksi tulee siis (palkka lomakorvaus työttömyyspäiväraha) joko 72230 euroa tai 77733,74 euroa tai 79431, 81 euroa. Aika hyvin puolen vuoden työllä. Lapin mies on kuitenkin edelleen ahkera eikä jää kortistoon vetelehtimään vaan jatkaa raivaus ja hakkuutöissä eikä pidä edes kesälomaa.Hän saa näistä töistä palkkaa istutuksen keskiansion mukaan kuten minäkin. Tulee siis 8100*6kuukautta=48600e.Tästä on työvälineen osuus 30% eli 14580e ja miehen osuus 70% eli 34020e. Miehelle maksetaan lomakorvaus, sahalle ei, eli34029*0,175=5953,5e . Lapin mies hankkii siis ympärivuotisessa työssä(istutuskausi 57105e) (raivaus ja hakkuukausi 54553,5e)=111658,5 euroa vuodessa. VÄHINTÄÄN. Ja jos kiristää vähän tahtia ansiot voivat vielä nousta, laskelmaha perustuu 5 päivän työviikkoon, mutta jos tekee 7 päivää viikossa (joka on tietysti normaalia Lapissa), palkaksi tulee karkeasti laskien 111658,5/5*7=156321,9euroa vuodessa. JA VIELÄ ILETÄÄN VALITTAA ETTÄ METSÄTYÖ ON HUONOSTI PALKATTUA!

        Nyt täytyy sen verta ottaa kantaa, vuosiansioon. Et, mihkähän se lapinmies lyö tammikuussa taimia? Pruukaapi olla tuota luntha lapissa munhin asti.


    • harrastaja9999

      Ylä-Savossa pajukko, horsmikko yms kasvaa ensimmäisenä kesänä jo niin korkeaksi että epätasaisessa maastossa ei 180 cm istuttaja nää kovinkaan etäälle elokuussa. Ei tällä könytä noihin Lapin lukuihin.

    • joojooojooo

      Joo kato sinne suolle pitää mennä istuttamaan elokuun ensimmäisinä päivinä ylivuotisia taimia eli 3 kesää kasvaneita taimia. Suolle ku meet 1-2-vuotiaiden taimien kaa touko-kesäkuussa ni ihan varmasti menee vinoon. Ensinnäkin maa on märempää ku loppukesästä ni siinä ei kato istuttaja maha mittää ku maa on nii pehmiää, että taimi ei kestä suorassa. Toisekseen ku maa on märkää ni latvakerkän paino riittää painamaan taimen vinoon. Eli loppukesästä paksuja taimia, jottei niis latva taivu ja ehtii kato juurtuu kunnolla syksyl.

    • On huonosti istutettu taimia Suomessa mitä olen käynyt katsomassa.Tuntuu että vieraan mehtään on ihan sama miten taimet laittaa.

      Aika tärkeä asia kuinka taimi maassa eikä se montako niitä päivässä on laitettu.

      • metsuri3

        john ei taida ymmärtää asiaa. Taimi on istutusvaiheessa 10-20 cm, ensiharvennus tehdään 12-14 metrin pituudessa. Kyllä se vaan taimi kasvaessaan oikeaa siihen mennessä uskokoon kuka mitä tahtoo. Jos menet katsomaan hakkuuiässä olevia istutusmetsiä, niin tuskin löydät montaakaan vaakatasossa kasvavaa puuta, kyllä ne kaikki ovat pyrkineet ylöspäin. Myönnän kyllä, että on myös huonokuntoisia istutusmetsiä, mutta se johtuu yleensä huonosta jälkihoidosta, ei niinkään istutuksesta. Metsänkasvatusta voi verrata hyvin porkkanankasvatukseen , aikajana on vaan eripituinen. Jos kylvät porkkanan siemenet keväällä, etkä käy koskaan tekemässä porkkanamaalle mitään ennen sadonkorjuuta, jää sato kehnoksi. Pitäisi muistaa kitkeä ja harventaa ,ettei porkkanat sotkeentuisi heinikkoon ja kasvutila riittäisi. Samoin on metsänhoidossa. Jos kuvittelee että pelkkä istutus turvaa uuden metsän kasvun, tulee pettymään. Ensin taimet pitäisi pelastaa heiniltä (rehevillä mailla), on tehtävä varhaisperkaus ajallaan ja varsinainen taimionperkaus ja tarvittaessa taimikonharvennus oikeaan aikaan. Tietysti vielä harvennushakkuut oikeaan aikaan ja lopulla päätehakkuu, jossa vaihessa ovat suurimmat tulot. Eikä kukaan varmasti löydä enää päätehakkuuvaiheessa puuta joka olisi väärin istutettu. Ja kyllä sekin on tärkeää paljonko taimia päivässä laitetaan, sehän on suoraan kustannuskysymys. Jos laitat vähän, et hanki nykyisillä taksoilla mitään ja jos taksoja nostetaan, että vähällä istutusmäärällä pärjää, alkaa työnteettäjän kannattavuus kärsiä.


      • metsuri3
        metsuri3 kirjoitti:

        john ei taida ymmärtää asiaa. Taimi on istutusvaiheessa 10-20 cm, ensiharvennus tehdään 12-14 metrin pituudessa. Kyllä se vaan taimi kasvaessaan oikeaa siihen mennessä uskokoon kuka mitä tahtoo. Jos menet katsomaan hakkuuiässä olevia istutusmetsiä, niin tuskin löydät montaakaan vaakatasossa kasvavaa puuta, kyllä ne kaikki ovat pyrkineet ylöspäin. Myönnän kyllä, että on myös huonokuntoisia istutusmetsiä, mutta se johtuu yleensä huonosta jälkihoidosta, ei niinkään istutuksesta. Metsänkasvatusta voi verrata hyvin porkkanankasvatukseen , aikajana on vaan eripituinen. Jos kylvät porkkanan siemenet keväällä, etkä käy koskaan tekemässä porkkanamaalle mitään ennen sadonkorjuuta, jää sato kehnoksi. Pitäisi muistaa kitkeä ja harventaa ,ettei porkkanat sotkeentuisi heinikkoon ja kasvutila riittäisi. Samoin on metsänhoidossa. Jos kuvittelee että pelkkä istutus turvaa uuden metsän kasvun, tulee pettymään. Ensin taimet pitäisi pelastaa heiniltä (rehevillä mailla), on tehtävä varhaisperkaus ajallaan ja varsinainen taimionperkaus ja tarvittaessa taimikonharvennus oikeaan aikaan. Tietysti vielä harvennushakkuut oikeaan aikaan ja lopulla päätehakkuu, jossa vaihessa ovat suurimmat tulot. Eikä kukaan varmasti löydä enää päätehakkuuvaiheessa puuta joka olisi väärin istutettu. Ja kyllä sekin on tärkeää paljonko taimia päivässä laitetaan, sehän on suoraan kustannuskysymys. Jos laitat vähän, et hanki nykyisillä taksoilla mitään ja jos taksoja nostetaan, että vähällä istutusmäärällä pärjää, alkaa työnteettäjän kannattavuus kärsiä.

        Asiahan on niin että huonosti ja huonoon paikkaan istutettu puuntaimi ei vaan kasva. Kyllä luonnon omat taimet tulevat sitten aikanaan ja ottavat sen tilan.

        Yläharvennus ja jatkuva kasvatus vaan on taloudellisin ja luonnollisin tapa hoitaa metsää. Kaikki työ joka tehdään sellaisessa ovat hakkuita, ja siten tuottavaa työtä. Kaikki istutus raivaus ja huonotuottoiset harvennustyöt vältetään, ja pitkä taimikkovaihe (jonka aikana suuri osa metsän kasvukyvystä menee hukkaan kun puiden tilavuuskasvu per hehtaari on olematon) vältetään. Ainoa varjopuoli on että meikäläiseltä loppuisi kesän istutus ja raivaustyöt


    • Taimea maahan

      Mitä kautta näitä urakoita voisi lähteä kysymään/tarjoamaan eli mistä saisi tietoa metsänomistajista (yhteystietoineen) joilla istutustarvetta tai mistä löytyisi yleensä mitään rekisteriä metsänomistajista?

      Onko mahdollista/kannattavaa alkaa tehdä yksityisesti muutaman hengen voimin?

    • pylkkerö

      Metsäkeskuksista voi kysyä mo:en yhteystietoja.

      Tyvilenkoja istutuspuita on joskus paljonkin aurausalueiden istutuksilla, jossa
      aurauksen vyöryminen/väärä istutuspaikka on aiheuttanut taimen vinoutumisen.
      Myös lumikuorma voi lenkouttaa taimen. Pieni taimi pyrkii oikomaan kasvusuuntansa, jolloin lenkoutta ei tule.

      Taimien istutustekniikka kannattaa opiskella kunnolla, koska ovat suht. arvokkaita vrt. kasvatusikäänsä (min.> 25 v. jolloin ei edes tule vielä varsinaista tuloa ollenkaan vaan plussalle kasvattaja pääsee yleensä vasta 2. harvennuksen aikaan).

    • kaupungin poika

      Tämän hetken hinnat seuraavat,

      UPM taimet 0,23/kpl ja istutus 0,26/kpl alv
      MHY Keski-Suomi taimet 0,24 ja istutus 0,38 alvit

      UPM ostoksista saa vielä 5% tai sinnepäin jotain bonusta minkä voi käyttää taimiin ja ostoksiin niin huomattavasti halvempaa.

      • metsuri3

        Ryöstääkö MHY todellakin tuollaisia hintoja istutuksesta? Taimen hinta on kohtuullinen, mutta jos ottaa suoraan kasvattajalta ,saa tietysti halvemmalla. Mutta istutushinta on pelkkää rosvoamista. Toivottattavasti hintaan sentään kuuluu myös taimien toimitus taimitarhalta, eikä pelkkä työn toteutus ja valvonta. Jos tutkii metsä-tes taksoja , saa istutuksen kohtuulliseksi keskihinnaksi noin 8-9 senttiä taimelta. Lasketaan että hinta on 9 senttiä (jota se ei ole, tiedän, koska olen metsuri. Lasken mieluummin yläkanttiin ,että ei syytetä alihinnoittelusta.) Hinta pitäisi olla suunnilleen näin : 9 ( sotu,vakuutu,lomakorvaus, ym kulut) noin 75% =15,75 ( työnjoto ja -valvonta) 30%=20.475. Tähän lisäksi matkakorvaukset. Arvioin, että yksin työskentelevän matka ei voi olla keskimäärin enempää kuin 60 km päivässä.(siis keskimäärin). Jopa keskivertometsuri istuttaa 1600 tainta päivässä (tarkoitan ammattimiestä). Kilometritaksa on 45 senttiä kilometrille. Siis taimea kohti 45*60/ 1600=1,6875. Tästä tulee kaikki yhteensä 20,475 1,6875=22,1625. Eli jos UPM:n hinta on taimien toimituksen kanssa 26 senttiä, se on suunnilleen kohdallaan. MHY.n hinta on rosvoamista.


      • KetunVitkale
        metsuri3 kirjoitti:

        Ryöstääkö MHY todellakin tuollaisia hintoja istutuksesta? Taimen hinta on kohtuullinen, mutta jos ottaa suoraan kasvattajalta ,saa tietysti halvemmalla. Mutta istutushinta on pelkkää rosvoamista. Toivottattavasti hintaan sentään kuuluu myös taimien toimitus taimitarhalta, eikä pelkkä työn toteutus ja valvonta. Jos tutkii metsä-tes taksoja , saa istutuksen kohtuulliseksi keskihinnaksi noin 8-9 senttiä taimelta. Lasketaan että hinta on 9 senttiä (jota se ei ole, tiedän, koska olen metsuri. Lasken mieluummin yläkanttiin ,että ei syytetä alihinnoittelusta.) Hinta pitäisi olla suunnilleen näin : 9 ( sotu,vakuutu,lomakorvaus, ym kulut) noin 75% =15,75 ( työnjoto ja -valvonta) 30%=20.475. Tähän lisäksi matkakorvaukset. Arvioin, että yksin työskentelevän matka ei voi olla keskimäärin enempää kuin 60 km päivässä.(siis keskimäärin). Jopa keskivertometsuri istuttaa 1600 tainta päivässä (tarkoitan ammattimiestä). Kilometritaksa on 45 senttiä kilometrille. Siis taimea kohti 45*60/ 1600=1,6875. Tästä tulee kaikki yhteensä 20,475 1,6875=22,1625. Eli jos UPM:n hinta on taimien toimituksen kanssa 26 senttiä, se on suunnilleen kohdallaan. MHY.n hinta on rosvoamista.

        En tiedä mutta mun puolesta saa koko istutuksen ulkoistaa näillä hinnoilla vaikka niille h.elvetin puolalaisille.
        Jos kaikki muu työ ja palkkataso nousee on täysin käsittämätöntä että taimen istutus hinta on ollut samoissa viimeiset 10-15 vuotta.
        Teen metsurin työtä sahakorvauksineen 19e tunti liksalla mutta on suoranainen rangaistus joutua istuttamaan keväisin. Kuka suostuu alalla kun alalla tekemään jotain kausi hommaa vapaaehtoisesti tietäen että päivä palkka alenee jopa alle 30e?
        Todellisuudessa jos ja kun taimi pitää istuttaa huolellisesti maahan ei ammattimieskään laita kuin 900-1200 tainta päivässä ja päiväksi lasken kahdeksan tuntia. Se mitä saat on välillä 8-9centtiä kappale niin aivan sama vaikka jatkaisi talvista lomautusta yli istutus kauden sillä tekemättä mitään tienaa paremmin.
        Jos yleinen käytäntö on se että opiskeliat, ulkolaiset yms tunarit otetaan mielellään taimi talkoisiin niin siitä vaan mutta turha itkeä sitten huonosta jäljestä.
        Itse en suostuisi ammatikseni istuttamaan ellei palkkataso noudata yleistä suuntaa ja perus elämisen jatkuvaa kallistumista ajatellen. Alle 15 centin ei minua liikuteta paahteisiin ja kyitä täynnä oleviin aukkoihin kompuroimaan ja hiki päässä kantamaan väärin mitotettuja taimimääriä edes takas aukon ja auton väliä.


      • metsuri3
        KetunVitkale kirjoitti:

        En tiedä mutta mun puolesta saa koko istutuksen ulkoistaa näillä hinnoilla vaikka niille h.elvetin puolalaisille.
        Jos kaikki muu työ ja palkkataso nousee on täysin käsittämätöntä että taimen istutus hinta on ollut samoissa viimeiset 10-15 vuotta.
        Teen metsurin työtä sahakorvauksineen 19e tunti liksalla mutta on suoranainen rangaistus joutua istuttamaan keväisin. Kuka suostuu alalla kun alalla tekemään jotain kausi hommaa vapaaehtoisesti tietäen että päivä palkka alenee jopa alle 30e?
        Todellisuudessa jos ja kun taimi pitää istuttaa huolellisesti maahan ei ammattimieskään laita kuin 900-1200 tainta päivässä ja päiväksi lasken kahdeksan tuntia. Se mitä saat on välillä 8-9centtiä kappale niin aivan sama vaikka jatkaisi talvista lomautusta yli istutus kauden sillä tekemättä mitään tienaa paremmin.
        Jos yleinen käytäntö on se että opiskeliat, ulkolaiset yms tunarit otetaan mielellään taimi talkoisiin niin siitä vaan mutta turha itkeä sitten huonosta jäljestä.
        Itse en suostuisi ammatikseni istuttamaan ellei palkkataso noudata yleistä suuntaa ja perus elämisen jatkuvaa kallistumista ajatellen. Alle 15 centin ei minua liikuteta paahteisiin ja kyitä täynnä oleviin aukkoihin kompuroimaan ja hiki päässä kantamaan väärin mitotettuja taimimääriä edes takas aukon ja auton väliä.

        Siitä olen samaa mieltä, että istutustaksat ovat per....stä, eikä metsurien työpalkat ole muutenkaan kohdallaan. Onhan työskentely metsässä todella raskasta, eikä olosuhteetkaan ole aina aurinkoisia.Mutta siitä olen toista mieltä, että ammattimiehen istutusmäärä jää tuohon 900-1200 tainta päivässä.Ymmärrän kyllä, että aikapalkalla ei kannata istuttaa kuin tavoitemäärä, koska ylimääräisistä taimista ei makseta juuri mitään, kiitos järjettömän tuotospalkkauksen. Mutta suoralla urakalla, kun taimet on ajettu valmiksi levälleen istutusalueelle, päsee kyllä 1500- 2000 taimeen päivässä.Ja aivan normaali työajalla.En sano, että helposti, vaan helvetin kovalla työllä, mutta pääsee kuitenkin. Ja kyllä siihen saa vielä kunnon työjäljen. Kehuuhan joku lapinukko istuttavansa yli 4000 tainta pävässä, mutta sitä ei kannata ottaa tosissaan.


      • KetunVitkale
        metsuri3 kirjoitti:

        Siitä olen samaa mieltä, että istutustaksat ovat per....stä, eikä metsurien työpalkat ole muutenkaan kohdallaan. Onhan työskentely metsässä todella raskasta, eikä olosuhteetkaan ole aina aurinkoisia.Mutta siitä olen toista mieltä, että ammattimiehen istutusmäärä jää tuohon 900-1200 tainta päivässä.Ymmärrän kyllä, että aikapalkalla ei kannata istuttaa kuin tavoitemäärä, koska ylimääräisistä taimista ei makseta juuri mitään, kiitos järjettömän tuotospalkkauksen. Mutta suoralla urakalla, kun taimet on ajettu valmiksi levälleen istutusalueelle, päsee kyllä 1500- 2000 taimeen päivässä.Ja aivan normaali työajalla.En sano, että helposti, vaan helvetin kovalla työllä, mutta pääsee kuitenkin. Ja kyllä siihen saa vielä kunnon työjäljen. Kehuuhan joku lapinukko istuttavansa yli 4000 tainta pävässä, mutta sitä ei kannata ottaa tosissaan.

        Missähän päin on noin hyvää palvelua että taimet on jaettu ympäri istutusaluetta levälleen??? Kyllähän sellaisessa tapauksessa laittaa helposti suuria määriä kun ei tarvi kuin laatikolta laatikolle edetä.
        Siinä jopa ymmärtäisin noi 1500-2000 tainta/pv. Mutta kaikissa firmoissa missä olen työskennellyt ja joutunut istuttamaan on taimet tuotu korkeintaan lähimmän tien varteen ja siitä olet saanut kantaa lähelle tai kauas kohteesta riippuen ja jos aletaan puhumaan tuhansista taimista/aukko niin mahdotonta on tuollaiset istutusmäärät.
        Kyllä kantamisesta maksetaan vaikka pomon naama onkin asiasta mutrullaan mutta on se niin rankkaa ja köyhää touhua että ei mitään järkeä nykyisillä hinnoilla.
        Raivaaminenkin on helpompaa ja siitä jopa maksetaan jotain vaikka suomen palkkatasoa ajatellen myös liian vähän mutta pärjää silti.
        Noita 4000 puheita voi viitata kintaalla. Ne ei pidä paikkansa ja tällaiset "tekijät" on moninpaikoin jääneetkin kiinni taimien haaskaamisesta kivien ja kantojen koloihin.
        Jos joillekin on istutus harrastus ja siellä viihtyy vaikka 12h päivässä niin kyllähän sitä taimiakin maahan laittaa mutta mulle metsätyö on ammatti ei harrastus vaikka sitä mielellään myös omassa metsässä toisinaan harrastelenkin.


      • metsur3
        KetunVitkale kirjoitti:

        Missähän päin on noin hyvää palvelua että taimet on jaettu ympäri istutusaluetta levälleen??? Kyllähän sellaisessa tapauksessa laittaa helposti suuria määriä kun ei tarvi kuin laatikolta laatikolle edetä.
        Siinä jopa ymmärtäisin noi 1500-2000 tainta/pv. Mutta kaikissa firmoissa missä olen työskennellyt ja joutunut istuttamaan on taimet tuotu korkeintaan lähimmän tien varteen ja siitä olet saanut kantaa lähelle tai kauas kohteesta riippuen ja jos aletaan puhumaan tuhansista taimista/aukko niin mahdotonta on tuollaiset istutusmäärät.
        Kyllä kantamisesta maksetaan vaikka pomon naama onkin asiasta mutrullaan mutta on se niin rankkaa ja köyhää touhua että ei mitään järkeä nykyisillä hinnoilla.
        Raivaaminenkin on helpompaa ja siitä jopa maksetaan jotain vaikka suomen palkkatasoa ajatellen myös liian vähän mutta pärjää silti.
        Noita 4000 puheita voi viitata kintaalla. Ne ei pidä paikkansa ja tällaiset "tekijät" on moninpaikoin jääneetkin kiinni taimien haaskaamisesta kivien ja kantojen koloihin.
        Jos joillekin on istutus harrastus ja siellä viihtyy vaikka 12h päivässä niin kyllähän sitä taimiakin maahan laittaa mutta mulle metsätyö on ammatti ei harrastus vaikka sitä mielellään myös omassa metsässä toisinaan harrastelenkin.

        Kuopiosta ainakin löytyy sellainen Metsäpalveluyritys, jossa ei ole tarvinnut kannella taimia. Johtajat itse levittelevät mönkijällä laatikot ympäri aukkoja. Ovat kuulemma tulleet siihen tulokseen, että kantaminen ei tuota firmallekaan mitään, vaan istutusmäärä. Ja tämähän on totta. En ole 15 vuoteen kantanut kuin poikkeus tapauksissa ja pikku kuvioille, jonne menee koko istutusmäärä kerralla.. Olen joskus aiemin itsekin joutunut raahaamaan itse taimet ja on totta, etä se taitaa olla raskain vaihe koko hommassa. Jos joutuu vielä tuntiliksalla kantamaan on homma perseestä. Olen samaa mieltä, että raivaaminen on helpomaa, nyt kun vielä ovat sahat ja valjaat kehittyneet. Sanoisin että metsätyön helpoimmasta päästä,mutta ei eurot siinäkään hommassa istumalla tule.


      • KetunVitkale
        metsur3 kirjoitti:

        Kuopiosta ainakin löytyy sellainen Metsäpalveluyritys, jossa ei ole tarvinnut kannella taimia. Johtajat itse levittelevät mönkijällä laatikot ympäri aukkoja. Ovat kuulemma tulleet siihen tulokseen, että kantaminen ei tuota firmallekaan mitään, vaan istutusmäärä. Ja tämähän on totta. En ole 15 vuoteen kantanut kuin poikkeus tapauksissa ja pikku kuvioille, jonne menee koko istutusmäärä kerralla.. Olen joskus aiemin itsekin joutunut raahaamaan itse taimet ja on totta, etä se taitaa olla raskain vaihe koko hommassa. Jos joutuu vielä tuntiliksalla kantamaan on homma perseestä. Olen samaa mieltä, että raivaaminen on helpomaa, nyt kun vielä ovat sahat ja valjaat kehittyneet. Sanoisin että metsätyön helpoimmasta päästä,mutta ei eurot siinäkään hommassa istumalla tule.

        Ei tule istumalla eikä kukaan ole osaltani koskaan edes niin väittänyt. Ja kuka sitä viittii edes päiväänsä istumalla kuluttaa mutta edelliseen asiaan kun sanoin että kaikissa firmoissa täällä meilläpäin ollessa on taimet joutunut itse kantamaan aukkoihin ja joskus jopa itse hakemaan varastopaikoilta itse autoilla kun ei pomot viitsi liata käsiään niin poikkesinpa parin tuttavan työmaalla tänään ohi ajaessani.
        He istuttavat kaksin aukkoa jonne laitetaan 24 000 tainta ja kyllä ja nyt se surullisin asia eli kantavat joka ainoan laatikon käsin 800m päähän!!!
        Siis ei helvetti sanon minä. Oli kyllä äijätkin ryytyneitä kun selkä vääränä olivat jo tunteja kannelleet laatikoita ja aukolta ei harvinaista nykyään ole edes risuja kerätty.
        Kolmas mieskin olisi mutta oli kuulemma sanonut pomolle että ei halua istuttaa niin hänpä pääsikin raivaamaan. Toiset sitten tekee likaisen työn vaikka into raivuulle ja puolet suurempiin ansioihin olisi heillekin mieheen.
        Siis nykyään kun eletään 2010 lukua ja kaikki asiat tehdään konein niin on täysin käsittämätöntä että taimet vielä miehissä isketään putkilla maahan. Ja kyllä joka ainoa risu ollaan valmiit nelipyöräisellä hakemaan mutta taimia ei voi kone voimalla edes aukkoon viedä. Mielestäni metsurin ja metsätyömiesten ankaraa aliarvostamista ja alistamista.

        Näkee että taimella on katetta kuten huoltoaseman kahden euron kahvilla jolla hinnalla saa lähes koko paketin että turha on herrojen väittää että taimen hinta on liian korkea jos on varaa useita päiviä kannattaa taimia tuntipalkalla.
        Näkee vaan että ei kannata kehittää miljoonien istutus koneita kun miehet saadaan kyykytettyä ilmaiseksi istuttamaan. Kaikenmaailman raivauskone prototyyppejä sitävastoin yritetään kehittää miljoona kustannuksin.
        Olisi jo aika kaikkien vaatia että mettään ei mennä ilman kohtuullista korvausta. Nykyään taimen istutushinta pitäisi olla 15 ja mielummin jo 20 centtiä kpl sillä tätä menoa vielä kymmenen vuoden päästäkin hinta on se 8c mutta bensa varmaan 3-4e/l ja maitolitra vitosen ja varmaan tämän menon jatkuessa metsuri joutuu jo itse maksamaan istuttamisistaan.
        Meteli pystyyn sillä kaikki tehdään jo muutenkin koneella esim maatalous niin taimet saataisiin myös konein maahan jos haluttaisiin. Mutta kuka sitä rakennuttaa kymmenientuhansien vesijohtoa kaupungilta itselleen jos lähde virtaa kämpän nurkalla josta saa ilmaisen talous veden. Sama pätee tähänkin.


    • Thomas1981

      mistä löytyy halvalla visakoivun taimi

    • STASI.

      Mikäli havaitsette ulkomaista metsätyövoimaa metsässä, niin välittömästi ilmoitus ja tarkastuspyyntö työsuojeluviranomaisille.
      Ulkomainen metsätyövoima on lähes poikkeuksetta alipalkattua halpatyövoimaa. Kyseessä on siis talousrikollisuus, joka on kitkettävä suomalaisesta yhteiskunnasta. Talousrikolliset syövät sinun pöydässäsi !

      Aluehallintoviranomaisten yhteystiedot löytyvät alla olevan linkin takaa, eikä tarkastuspyynnön tekijää saa kukaan tiedokseen, koska viranomainen on vaitiolovelvollinen.

    • sitkeyttä vaativaa

      palatakseni tuohon taimimäärään per päivä, tuttavani, 57v mies kesällä 2013 istutti putkella kuusen ja männyn 1,5v paakkutaimia toukokuun alun ja juhannuksen välisenä aikana maahan 92600 kpl istutushinnan kertoi olevan 0,18e kpl. siis yrittäjälle. siitä voi jokainen laskea tekeekö tilit 7viikkoon. ja tämä on tositarina. sen jälkeen illat vakituisen työnsä lisäksi raivaushommissa lumien tuloon saakka. pientä lisätienestiä:D :D

      • sitkeyttä vaativaa

        korjaan tietenkin: kesällä 2012


      • metsuri3

        Onhan se tietysti mahdollista, että on istuttanut tuon määrän. Jos on aloittanut toukokuun toinen päivä ja lopettanut juhannusaattona tekee se 2347 tainta päivässä, jos on työskennellyt 5 päivää viikossa. Jos on ollut työssä myös lauantaina, on päivän tulos ollut 2013 tainta. Ja jos on ollut vielä vaimo ja aikuiset pojat mukana, tulos jääkin jo vaatimattomaksi. Ja jos tuo juttu onkin totta, ei kannata ihmetellä ansioita. Yrittäjä maksaa kaikki kulunsa itse, (jos on laillinen yrittäjä jää kulujen jälkeen käteen noin puolet kokonaissummasta). Sitäpaitsi mitä sillä on merkitystä jos hankkii parina kuukautena vähän paremmin? Ei kai kaveri istuta ympäri vuoden? On kuitenkin elettävä nekin päivät, jolloin ei ole näitä istutuksia ja on tehtävä hulluna töitä, silloin kun niitä on. Ihmetellään ansioita sitten, jos ne ovat vuositasolla jotain, ei muutaman kuukauden ansioilla ole elämässä mitään merkitystä.


      • tilaaja 10

        Ihan SKEIDAA vain siemenistä kylvämällä saa tuon määrän ei edes koneella.Pyydä se meille mulla on vaan 8500 tainta senhän vaari tekee aamu kahvituntiin mennessä.Jos käsin istuttaa niin maksan 1000 aamupäivästä.


      • HalpaHalvempiHalvin
        tilaaja 10 kirjoitti:

        Ihan SKEIDAA vain siemenistä kylvämällä saa tuon määrän ei edes koneella.Pyydä se meille mulla on vaan 8500 tainta senhän vaari tekee aamu kahvituntiin mennessä.Jos käsin istuttaa niin maksan 1000 aamupäivästä.

        Itse delekoin tämän kesän taimet virolaiselle kaverilleni joka asuu luonani istutus ajan noin pari viikkoa. Työnantaja maksaa niin surkeaa hintaa ettei istuttaminen kannata. 8c/kpl. Sanoin ottavani 10 000 tainta istutettavakseni ilta työksi ja viikonlopuiksi. Päivisin raivaan kahdeksan tuntia kunnon liksalla.
        Pieni valkoinen valhe vain. Virolainen kaverini laittaa tyytyväisenä päivisin taimia ja maksan hänelle 5c/kpl. Hän on tyytyväinen että pääsee suomessa istuttamaan "hyvällä liksalla" kaverin tykö ja itse nettoan tavallaan ohi mennen sen 3c x 10 000 kpl ns ylimääräistä.
        Sovittiin kaverin kanssa jatkossakin tällainen diili. Ja kaikki voittaa.


    • Aloitteli

      Jaa kertokaas ammattilaiset. Luvattiin taimien istuttamisesta 10e per laatikko. Eli paljonko mahtaa olla taimien hinta/ Yleensäkkin onko laatikoita montaa eri kokoa? JA montako laatikollista kerkeäisi päivässä istuttamaan. 10 000 tainta olisi ilmeisesti urakkaa...

    • juuso4

      Kaikenlaista "ammattimiestä" . Käytännössä taksa muokattuun maahan on 8 - 12 snt / taimi sivukustannukset. Tuhansien taimien istuttaminen joka päivä on legendaa. Määrät ovat ammattimetsureilla 800 - 2000 tainta kahdeksassa tunnissa.
      Yleensä vakallisen paakkutaimia istutetaan täpötäysi vakallinen tunnissa tauon kanssan eli parisataa / tunti.
      Taimet on istutettava niin, että tyvi, eli maanpinnassa taimi on pystyssä, se, mihin latva sojottaa, on yks hailee.
      Paakun pinta on peitettävä miel. vähintään 3 sentin kivennäismaakerroksella.
      Istutus ei ole kovin hauskaa työtä.

      • Jussiv

        Sain tänään laskun mhyltä, istutettiin 4160 kuusentainta, lasku 1319 €, työ tehty hyvin, sis. Alv. 24 %. Olen tyytyväinen työhön ja hintaan. Tolla hinnalla ei kannata lähtee opettelemaan kuusen istutusta, antaa ammattimiesten hoitaa. Ei ihmisen tarvi osata kaikkee itse tehdä. Mulla tuttava, joka tekee kaiken itse, on jopa kerran paikannut oman hampaansa.


    • asiaton viesti

      kyllä te laitattekin yli 2000 taimea maahan keskimäärin päivässä. Varmaan runkkaatte ja naitte samaan aikaan?


      Anteeksi nyt vain erittäin ruma kielenkäyttö, mutta se on selvää, että teistä ei kukaan istuta 2000 taimea keskimäärin päivässä.

      • metsuri3

        Kyllä sitä vaan istutetaan, usko tai ole uskomatta. Se ei kyllä ole mitään laittamista, vaan helvetin kovaa urakkatyötä. Mitä runkkaamiseen tulee se jääköön sinulle, ei kuulu harrastuksiin , eikä sitä joutaisikaan kesken työpäivän. Naimista tulee tietysti harrastettua, mutta vasta työajan jälkeen, kun ei viitsi vaimoa kuljettaa työpaikalle.


    • jaaa1

      Tuntiin laittaa sen 150 kpl vaikkei ole täysammattilainen
      Tuohon saa tosissaan istuttaa ja maasto keskinkertainen ja laatikot aukon raunamilla

    • Maksolaskun

      Minä istutin 10.000 tainta päivässä. Meni sillä lailla että aamupäivä polettiin taimia maahan kuin tulupatonta mopoa olisi polokenut. Koko 5ha ala tuli istutettua. Loput 9.000 tainta kippasin jokeen ja isäntä oli hirveän tyytyväinen työn laatuun ja tehokkuuteen.

    • TurhaaTouhua

      Turhempaa hommaa kuin metsänistutus ei ole olemassakaan.
      Paras uudistamismenetelmä on siemenpuuasento.
      Ja sen jälkeen toiseksi paras on kylvö.
      Kolmanneksi parasta ei olekaan.

    • Allekirjoitin.jo

      Ketju aloitettu 11 v sitten. Mitä nykyään maksaa yksivuotinen kuusentaimi? Storaenso tarjosi 0,15 eur/kpl. Alv 0 %

      • puhelimellatilasin

        Metsä Group muistini mukaan 21 senttiä/kpl


    • jämptionnäin

      Nimim. turhaa touhua on aivan oikeassa, koska olette nähneet pylväs männiköitä mitkä on istutettu, kyllä ne on räkä männiköitä hyvä jos kelpaa massapuuksi, käsivartta paksuja oksia kasvaa koko runko, kun mänty valopuuna ei karsiunnu kun kasvatetaan liian harvassa.

      • kitkuttaja

        Siellä pittää heelua oksasahan kanssa, niin tulloo runkoo.


      • kylväenparastulos

        Ei mäntyä kannata istuttaa, kannattaa uudistaa luontaisesti tai kylvää parhaalla mahdollisella siemenellä. Kasvatus hieman tihempänä, että puusto karsiutuu sopivasti, mutta keittiö kuitenkin kunnossa. Eipä tarvitse mitään pystykarsintaa suorittaa!
        Männyn, kuusen ja lehtipuiden kylvö onnistuu hyvin ihan maataloustraktorin perässä olevalla kylvökoneella. http://www.suomisampo.fi/uusi_metsankylvokone.shtml


      • oisko-noin

        Sen näköinen kone, ettei tuolla pääse istuttamaan kuin vanhoja peltoja? Mitenkähän toimii jos ristut on jäänyt hakkuualalle?


    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mielessäni vieläkin T

      Harmi että siinä kävi niinkuin kävi, rakastin sinua. Toivotan sulle kaikkea hyvää. Toivottavasti löydät sopivan ja hyvän
      Ikävä
      37
      1806
    2. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1401
    3. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      44
      1387
    4. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      14
      1352
    5. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      1
      1345
    6. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      7
      1324
    7. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      0
      1294
    8. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      1
      1250
    9. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      2
      1210
    10. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      2
      1183
    Aihe