Jalasmökki/aitta

JyrkiK

Nyt tarvitaan mökille vierasmajoitukseen yms käyttöön toinen mökki. Tarpeellisen sisustuksen vuoksi kokoa voisi olla leveydeltä kolmisen metriä ja pituutta (syvyyttä) 4-5 metriä. Eli sängyt/parisänky perälle ja etuosaan pöytä ja keittiötaso aamiaista varten. Johonkin kohtaan vielä joku vaatekaappi ja mahdollisesti istuin/vuodesohva.

Mökki on tarkoitus toteuttaa ilman rakennuslupaa joten mitä rajoitteita se asettaa? Mökin on tarkoitus korvata paikalta purettava kevytrakenteinen 3x3 metrin 40-vuotias rakennus. Tuollainen perinteinen jalasmökki auton lavalta paikalle kuulostaisi helpolta ja nopealta ratkaisulta. Lisäksi se antaisi mahdollisuuden myöhemmin tarvittaessa siirtää mökki toisaalle ja olen ymmärtänyt ettei jalasmökkeihin tarvita jollain edellytyksillä vai kuntakohtaisesti lupaa? No tiedän että saan vastaukset mökkikunnan rakennusvirastosta mutta kun ovat lomalla niin ajattelin heittää kysymyksen tänne ja pääsyy oli se että mitä valmistajia teille tulee mieleen ja kokemuksia niistä. Tontti on Pirkanmaalla.

33

59863

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Ketuttaa vieläkin

      Moi!
      Meillä on vastaavasta asiasta tosi karvas kokemus.
      Rakensimme Pirkanmaalle kuvailemasi mökin eli jalasmökin (siirrettävän) ilman rakennuslupaa.Oletimme ettei lupaa kaivata. Mökki seisoi paikallaan melko tarkkaan vuoden. Eräs vastarannalla majaileva tyyppi oli ottanut mökkimme silmätikukseen. Hän oli valittanut tästä kunnan rakennustarkastajalle. Tarkastaja oli käynyt syynäämässä mökkimme, kun emme olleet paikalla. Hän ilmoitti, että mökki on joko poissiirrettävä tai purettava välittömästi.Hän kertoi ymmärtävänsä vaikeutemme ja sanoi vielä, että mökki on todellakin oikeaoppisesti jalasmökki, mutta sitä ei hyväksytä. Hänen mielestään kun siihenkin tarvitaan rakennuslupa.
      Olihan tosi mahtavaa ruveta hajottamaan uudehkoa mökkiä jonkun kyylän takia. Meillä kun ei ollut muutakaan paikkaa minne viedä se.
      Joten ole tarkkana mitä teet. Siihen ei kannata luottaa, että voit tyytyväisin mielin ilman rakennuslupaa pitä sitä.
      Tämä varoituksen sana siksi, että en todellakaan toivo kenellekään muulle samaa rumbaa, jonka itse jouduimme läpikäymään.

      • Arroi

        Kirjoittaja luulee tosissaan että rakennusviranomainen voi henkilökohtaisesti määrätä pois puretttavaksi "laittoman" rakennuksen. Antakaa hemmetissä viranomaisten tehdä töitä lappujen lähettämiseen koska se ei ole ihan helppo määrätä jalasmökkiä poistettavaksi. Vasta virallisen haasteen saatuanne voitte siirtää rakennuksen pois. Rakennus voi olla ihan säilytyksessä eikä kenellekkään tarvii kertoa että sitä käytetään. Jos pelkäätte saavanne rangaistuksen pienestä niskoittelusta niin sellainen ei tule ihan pikku kummassa kun osaa näytellä tyhmää eikä sano mitään millekkään viranomaiselle ennen kuin oikeusasteen päätös siirtämisestä on saatu tiedoksi. Sitten ei muuta kuin mökki auton kyytiin ja siirto sen toiseen paikkaan. Ja herroja pännii.


    • Tietäjätekijä

      eli pienimuotoinen hankeohjelma, ja vieraat ja sukulaiset viihtyy...

      Rakenussluvattomuus on tietysti ehdoton vaatimus, mitäpä noista terveellisyys, turvallisuus, ympärisöönsopivuus ... seikoista!?
      Miten ison rakennusksen arvelet voitavan tekemäns`jalaksille, esim. siirrettävä koulu olisi nykyisessä kuntakehityksesä kova sana, tietysti ilman rakennuslupaa. (lähettäisitkö lapsesi moiselle koulutielle?)

      • Ketuttaa vieläkin

        Oot sää niitä "vastarannan kiiskiä", jotka meidänkin mökin kävi syynäämässä? Toivottavasti mielesi on nyt hyvä. Ei kai kysyjäkään mitään koulua ollut perustamassa, vaan hankkimassa lisätilaa tontilleen. Selvitäpä pääsi ennenkuin kirjoittelet.


      • Tietäjätekijä
        Ketuttaa vieläkin kirjoitti:

        Oot sää niitä "vastarannan kiiskiä", jotka meidänkin mökin kävi syynäämässä? Toivottavasti mielesi on nyt hyvä. Ei kai kysyjäkään mitään koulua ollut perustamassa, vaan hankkimassa lisätilaa tontilleen. Selvitäpä pääsi ennenkuin kirjoittelet.

        Olen!
        On!
        Rakentaminen on luvatonta silloin kun ei lupaa ole haettu/saatu olipa kysymyksesä koulu, tai "tila".
        Sen selvemmäksi SE (pää) ei tule!

        Selvitäpä sinä seuraavalla kerralla rakentamiseen ryhtyessäsi tarvitaanko rakennuslupa!
        Seuraavalla kerralla Minä voin kirjottaa hieman humalassa, siitä ei tule isoa vahinkoa, niinkuin sinulle mökkihankkeessasi.

        Katso MKR § 119, ennen aloitusta, äläkä oleta mitään, (eukkosi kanssa) pösilö!

        Ja kerro nyt meille kaikille mikä ARVO, SAAVUTUS, tahi ihanko kiinteistön MYYNTIVALTTI se rakennusluvattomuus on? Kai Sinulla on Helvetin hyvä selitys. (niinhän niillä yleensä!)


      • Ketuttaa vieläkin
        Tietäjätekijä kirjoitti:

        Olen!
        On!
        Rakentaminen on luvatonta silloin kun ei lupaa ole haettu/saatu olipa kysymyksesä koulu, tai "tila".
        Sen selvemmäksi SE (pää) ei tule!

        Selvitäpä sinä seuraavalla kerralla rakentamiseen ryhtyessäsi tarvitaanko rakennuslupa!
        Seuraavalla kerralla Minä voin kirjottaa hieman humalassa, siitä ei tule isoa vahinkoa, niinkuin sinulle mökkihankkeessasi.

        Katso MKR § 119, ennen aloitusta, äläkä oleta mitään, (eukkosi kanssa) pösilö!

        Ja kerro nyt meille kaikille mikä ARVO, SAAVUTUS, tahi ihanko kiinteistön MYYNTIVALTTI se rakennusluvattomuus on? Kai Sinulla on Helvetin hyvä selitys. (niinhän niillä yleensä!)

        Potuttaaks sua nyt joku asia ihan oikeesti?
        Mitäs tää nyt sua liikuttaa? Et joutunu purkaan yhtään lautaa meidän mökistä, et rahnaamaan niitä tiettömien teiden takaa.... Hei haloo! Hanki itelles OMA elämä!
        En todellaKAAN tule sulta kysyyn yhtään rakennuslupaa ja arvaapa mitä.....rakennan ensi kesänä oikein helvetin upeen huvilan ja ihan ilman rakennuslupaa....lällälläääääääääää!!!!!!


      • Tietäjätekijä
        Ketuttaa vieläkin kirjoitti:

        Potuttaaks sua nyt joku asia ihan oikeesti?
        Mitäs tää nyt sua liikuttaa? Et joutunu purkaan yhtään lautaa meidän mökistä, et rahnaamaan niitä tiettömien teiden takaa.... Hei haloo! Hanki itelles OMA elämä!
        En todellaKAAN tule sulta kysyyn yhtään rakennuslupaa ja arvaapa mitä.....rakennan ensi kesänä oikein helvetin upeen huvilan ja ihan ilman rakennuslupaa....lällälläääääääääää!!!!!!

        Kyllä! Monikin, "oikeesti"!
        Ei liikuta, otan osaa..
        Sinuna olisin neuvotellut (tiedätkö mitä neuvotteleminen tarkoittaa?) purkamisasiasta ja hakenut rakennusluvan jälkikäten.
        Haloo, haloo! On jo, useita vuosikymmeniä...

        Jos minä kirjoitan tähän nyt, että tee, eli rakenna niinkuin aiot, niin silloinhan minä kehoitan Sinua rikokseen.
        Seriffin on silloin poistettava tämä vastaus!
        Ja viestiketju loppuu Sinun lällätykseesi.
        Hyvä niin!


      • JyrkiK

        Terveellisyydestä, turvallisuudesta ja ympäristöön sopivuudesta ei ole tarkoitus tinkiä. Etenkkään viimeisen kohdan osalta myöskään rakennuslupa ei sitä takaa. Omasta mielestänikin mm. sijoitan rakennukset samaan linjaan ym.

        Työmaaparakeista peräkkäin kootut koulujen lisärakennukset ovat olleet jo pitkään käytössä Tampereella. Ja muistan omasta lapsuudestani 30 vuoden takaa vastaavalla tavalla toteutetun "väliaikaisen" päiväkodin, josta tulikin pidempiaikainen kun lapsiluku ei alueella laskenut. Ne ovat taatusti toteutettu kaikkien määräysten mukaan joten turvallisuudesta ei ole tingitty. Viihtyvyydestä olen itsekin sitä mieltä että parakki ei ole paras ratkaisu.


      • tietoinen!
        Tietäjätekijä kirjoitti:

        Olen!
        On!
        Rakentaminen on luvatonta silloin kun ei lupaa ole haettu/saatu olipa kysymyksesä koulu, tai "tila".
        Sen selvemmäksi SE (pää) ei tule!

        Selvitäpä sinä seuraavalla kerralla rakentamiseen ryhtyessäsi tarvitaanko rakennuslupa!
        Seuraavalla kerralla Minä voin kirjottaa hieman humalassa, siitä ei tule isoa vahinkoa, niinkuin sinulle mökkihankkeessasi.

        Katso MKR § 119, ennen aloitusta, äläkä oleta mitään, (eukkosi kanssa) pösilö!

        Ja kerro nyt meille kaikille mikä ARVO, SAAVUTUS, tahi ihanko kiinteistön MYYNTIVALTTI se rakennusluvattomuus on? Kai Sinulla on Helvetin hyvä selitys. (niinhän niillä yleensä!)

        http://www.kauppalehti.fi/5/i/talous/uutiset/etusivu/uutinen.jsp?oid=2009/08/24904

        otappa asioista selvää! ei tarvii mitään rakennuslupia


      • maalainen5234
        Tietäjätekijä kirjoitti:

        Olen!
        On!
        Rakentaminen on luvatonta silloin kun ei lupaa ole haettu/saatu olipa kysymyksesä koulu, tai "tila".
        Sen selvemmäksi SE (pää) ei tule!

        Selvitäpä sinä seuraavalla kerralla rakentamiseen ryhtyessäsi tarvitaanko rakennuslupa!
        Seuraavalla kerralla Minä voin kirjottaa hieman humalassa, siitä ei tule isoa vahinkoa, niinkuin sinulle mökkihankkeessasi.

        Katso MKR § 119, ennen aloitusta, äläkä oleta mitään, (eukkosi kanssa) pösilö!

        Ja kerro nyt meille kaikille mikä ARVO, SAAVUTUS, tahi ihanko kiinteistön MYYNTIVALTTI se rakennusluvattomuus on? Kai Sinulla on Helvetin hyvä selitys. (niinhän niillä yleensä!)

        itel o selityksesn ainaki se että nyky lupiin pitää sokkelin väri kertoa talon väri yms. sen koomi ku maalit karisee ni saa maalata kui haluu. mikä virka sil perkele on. muutenkin. mietitäänpä nyt että helsingin taajama alueella rakennetaan talo. siin ymmärtää hyvin et pitää mietti että sopi maisemaan. mutta täällä korvessa. herra jestas jos oma tontti yltää metä puolelle. niiku yleensä. ni ei naapurit nää ees koko taloa. miks pitää kertoo joka ikkunan valon heijastus yms. tääl meinas vilja kuivuri hanke kaatuu sihen kun eräs kyläläinen oli sitä mieltä että sen pitää olla eri värinen. et kyl se vaikuttaa helsinkiläisten leivän hintaan eniten miten paljo paperii yms. tääl korveski pitää laittaa ja työ tuntei hukata et voi perkele maata viljellä ja kuivata viljat et ne voi ajaa myllylle, et saa jauhoja tei korva puustie leivontaa.


      • Anonyymi
        Tietäjätekijä kirjoitti:

        Olen!
        On!
        Rakentaminen on luvatonta silloin kun ei lupaa ole haettu/saatu olipa kysymyksesä koulu, tai "tila".
        Sen selvemmäksi SE (pää) ei tule!

        Selvitäpä sinä seuraavalla kerralla rakentamiseen ryhtyessäsi tarvitaanko rakennuslupa!
        Seuraavalla kerralla Minä voin kirjottaa hieman humalassa, siitä ei tule isoa vahinkoa, niinkuin sinulle mökkihankkeessasi.

        Katso MKR § 119, ennen aloitusta, äläkä oleta mitään, (eukkosi kanssa) pösilö!

        Ja kerro nyt meille kaikille mikä ARVO, SAAVUTUS, tahi ihanko kiinteistön MYYNTIVALTTI se rakennusluvattomuus on? Kai Sinulla on Helvetin hyvä selitys. (niinhän niillä yleensä!)

        Kuka noita rakentajia valvoo?Vai onko kunnan miehet käsi pitkällään rahastamassa joka asiassa.?Jotkut täräyttivät saunan liki ranta-viivalle ilman raja naapurin lupaa ja muita koppeja toisen naapurin tontille.Huh..Huh.Mikä meno mikä lento.Tiedustellessani k.o.kunnan rakennus mestarilta rakennus lupaa vastasi yli olkaisesti onko heistä häiriöö.Noh ollessamme mökillämme tulivat meidän laiturille kalastammaan ilman lupaa.Käsitykseni kunnan virkamiehille löytyy myös esimiehet.


    • Ketuttaa vieläkin

      Jos hankkeesi menee harakoille, oletko ajatellut hankkia lisätilaksi asuntovaunua? Sillehän ei edes ilkeät haaskatkaan voi mitään :D

      • lupaa pitää

        olla asuntovaunullekin jos sitä pitää mökkinä.

        Siis katsastettu, rekisteröity asuntovaunu pyörillään ja liikuteltavissa oleva ei tarvitse lupaa lyhytaikaseen olemiseen tontilla, muuten tarvitaan ja säilytyskin on monessa kunnassa kielletty rakennusjärjestyksen mukaan.


      • Pöpsis
        lupaa pitää kirjoitti:

        olla asuntovaunullekin jos sitä pitää mökkinä.

        Siis katsastettu, rekisteröity asuntovaunu pyörillään ja liikuteltavissa oleva ei tarvitse lupaa lyhytaikaseen olemiseen tontilla, muuten tarvitaan ja säilytyskin on monessa kunnassa kielletty rakennusjärjestyksen mukaan.

        Puhut vailla parempaa tietoa.


      • Joskus jotain tehny, nähny ...
        lupaa pitää kirjoitti:

        olla asuntovaunullekin jos sitä pitää mökkinä.

        Siis katsastettu, rekisteröity asuntovaunu pyörillään ja liikuteltavissa oleva ei tarvitse lupaa lyhytaikaseen olemiseen tontilla, muuten tarvitaan ja säilytyskin on monessa kunnassa kielletty rakennusjärjestyksen mukaan.

        Eipä ole vielä tähänpäivään mennessä tullut vastaan moista väitettä että asuntovaunulle tarvii RAKENNUSLUVAN, tai edes toimenpideluvan.


      • näin se menee juu
        lupaa pitää kirjoitti:

        olla asuntovaunullekin jos sitä pitää mökkinä.

        Siis katsastettu, rekisteröity asuntovaunu pyörillään ja liikuteltavissa oleva ei tarvitse lupaa lyhytaikaseen olemiseen tontilla, muuten tarvitaan ja säilytyskin on monessa kunnassa kielletty rakennusjärjestyksen mukaan.

        Sehän riittää, että vaunua siirretään tontilla vaikka 2 metriä, kunhan se ei ole yhtä jaksoisesti samassa kohtaa yli sallitun ajan. Vaunua tai jalasmökkiä voisi siirrellä tontilla tietyin väliajoin ja laittaa päiväkirjaan ylös, milloin siirretty ja missä se on ollut milloinkin. Eikä tarvitse rakennuslupaa, ei todellakaan, kunhan muistaa siirrellä sitä.


      • Häädetty
        Joskus jotain tehny, nähny ... kirjoitti:

        Eipä ole vielä tähänpäivään mennessä tullut vastaan moista väitettä että asuntovaunulle tarvii RAKENNUSLUVAN, tai edes toimenpideluvan.

        Poistamaan asuntovaununi tilaltani, jota säilytin siellä noin puoli vuotta. Rakennustarkastaja tuli tontille käymään ja sanoi että vaunun paikallaan pitäminen vaatii toimenpideluvan. Hain lupaa -> ei myöntänyt. Näin Ristiinassa toimitaan. :D

        Jouduin siis myymään vaunun pois, koska kerrostalossa en pystynyt sitä säilyttämään ja mökillä se ei saanut olla.


    • Näin meillä

      Itse kiinitin jalas-saunaani vetoaisan. Tuskin kestää pitkiä matkoja kasassa jos siirtää mutta sanoin kolme vuotta sitten kunnan rakennustarkastajalle tule hinaamaan sauna pois minun rannalta jos jos haluat ja tiedät paikan mihin sen viet. Eipä ole miestä ja hinaajia vielä tänäkään kesänä näkynyt. Sauna on samalla paikalla ja toimii hyvin. Tosin kiuas pitää ensi kesäksi vaihtaa.

    • ???

      Mikä siinä luvan hankinnassa on niin vaikeeta? Yleisesti yli 10 neliön rakennus vaatii luvan, selvitettävissä oman kunnan rak.tarkastajalta. Asuntovaunu ei tarvi lupaa.

      • Harrastelijat

        Asunovaunukin tarvitsee luvan ainakin järven/joen rannassa, on omakohtaista kokemusta. Toki kunnissa on erilaiseia sääntöjä näin ainakin pirkanmaalla.


      • kummalline valtio

        luvan hankinnassa on vaikeeta se etttä yrittäjän poikana olen nähnyt kuinka selitetään että tälle seudule pitäis saada matkailua. sitten ku alkaa keksimää lisää kaikkee houkukkeita nille ja pyytelee lupia ni kyl itketään. umpi kaivoa ei voi laittaa ykkös vesi alueelle loka kaivoksi. vaan putkella johdettava pois aluksi siltä alueelta. (säiliö on kyllä tiivimpi ja ei nin altis roudan tekemille muutoksille.) joku koht ntisee et ei oo tehty pohjat hyvi sit jos routa muokkaa. ajakaa hiekka teil ja muuteki huomaatte varmaan et ei auto tietkään ole hyvin sit tehty. ootteko ajatellu vaihto ehtoa et luvat ja pyrokratia on oikeesti valtion tapa nyhtää kuluttajalta rahaa veroina. ja selitetään et joo nää menee teitte yms kunnostukseen. paskan marjat. löytyy likenne ympyrä työ maita täälki ni turhis kohis ku ikinä. ennemmi ne rillukat aiheuttaa muutamis risteyksis kolareita. ilmane terveyde huolto. joo on mikä määrää ain jonku kuurn mikä ei kuitekaa aina tehoa. itel kerra yskiny verta ja lekuris kävin. todetti et vois johtuu kuivasta kurkusta. mut samal pyysin et mites olis tuollanen syöpä solu testi onko kui vaikee ottaa. ku isä ja sen isä o kuollu syöpään et näkis sen hetkise tilantee et on vai ei. vstaus. ei aleta pelkää pahinta. lapsena oli taas polvi venähtäny. arvaus keskuksee. ni totes et lapset vaa osaa esittää. ukko vei yksityiselle ja kepit samatie. et uskokaa vaa valtion "hyvyyteen" mite varaa o laittaa muihi eu maihi apuja mut ei oo varaa pitää reuma sairaalaa auki ?? ?


    • JyrkiK

      Kiitos käydystä lupakerskustelusta ja toimin toki niin että selvitän asian (kirjallisesti) ao. kunnasta.

      Nyt haluaisin vielä vinkkejä ao. jalasmökin löytämiseen eli kokemuksia valmistajista ja hintatasosta? Koko oli leveyttä noin 3 metriä (sängyt/parisänky perälle) ja syvyyttä sitten joku 4-5 metriä. Ikkunat mieluummin isot kuin pienet.

      • Tietäjätekijä

      • JyrkiK
        Tietäjätekijä kirjoitti:

        http://www.tilamarkkinat.fi/kohdekortit/7sarjan-vakioratkaisut.htm

        Malli B TSTO alarivi 1. vasemmalla
        osta tai vuokraa, ja käytetyn saat varmaan halvalla, kun kehut MINUA!

        (pistähän se lupahakemus jo vetämään)

        Tuollainen työmaaparakki ei todellakaan käy. Hassua kuinka itse peräänkuulutit mm. sopivuutta ympäristöön niin mun mielestäni tuollaista parakkia ei pidä kesämökkitontille laittaa.

        Eli materiaalin tulee olla puuta eli höylähirttä lähinnä.


      • mökkiläinen_
        JyrkiK kirjoitti:

        Tuollainen työmaaparakki ei todellakaan käy. Hassua kuinka itse peräänkuulutit mm. sopivuutta ympäristöön niin mun mielestäni tuollaista parakkia ei pidä kesämökkitontille laittaa.

        Eli materiaalin tulee olla puuta eli höylähirttä lähinnä.

        Kuopion Puutuotteesta saat kaiken kokoisia hirsimökkejä jalaksilla tai ilman ja perille kuljetettuna. Netistä löytyy mallistoa ja yhteystietoja:
        http://www.nic.fi/~kpoy/


      • myyrä66
        mökkiläinen_ kirjoitti:

        Kuopion Puutuotteesta saat kaiken kokoisia hirsimökkejä jalaksilla tai ilman ja perille kuljetettuna. Netistä löytyy mallistoa ja yhteystietoja:
        http://www.nic.fi/~kpoy/

        Jalasmökki ei ole kiinteä rakennus eikä se tarvitse rakennuslupaa. Onkohan siinä jotain kokorajaa, mutta eihän jalasmökki nyt mikään julman suuri voi olla, koska se pitää pystyä kuljettamaan maanteitä pitkin. Onhan noita työmaakoppejakin 7m pitkiä, joten eikös sellainen rumilus olisi aika kamala jossain metsän keskellä kun se on kamala jo omassa pihassa, eikä siihen lupaa tarvita!!!


      • rivettä rakoon
        myyrä66 kirjoitti:

        Jalasmökki ei ole kiinteä rakennus eikä se tarvitse rakennuslupaa. Onkohan siinä jotain kokorajaa, mutta eihän jalasmökki nyt mikään julman suuri voi olla, koska se pitää pystyä kuljettamaan maanteitä pitkin. Onhan noita työmaakoppejakin 7m pitkiä, joten eikös sellainen rumilus olisi aika kamala jossain metsän keskellä kun se on kamala jo omassa pihassa, eikä siihen lupaa tarvita!!!

        Nyt herätään sieltä 70-luvulta nykypäivään ja ei kerrota mitä sattuu tietoja, tuohan on myyräntyötä!

        Eihän kokonaisena tuotavalla rakennuksella ole periaatteessa koon suhteen mitään rajaa, toki tiestö ja toisaalta rahtikustannukset vaikuttaa asiaan.
        Jokatapauksessa jos rakennuksen tulevaisuus on pidempi kuin vuosi niin hakekaa hyvät ihmiset ne luvat sanoi sitten kuka mitä vaan, etenkin saunan ollessa kyseessä.


      • oikein
        JyrkiK kirjoitti:

        Tuollainen työmaaparakki ei todellakaan käy. Hassua kuinka itse peräänkuulutit mm. sopivuutta ympäristöön niin mun mielestäni tuollaista parakkia ei pidä kesämökkitontille laittaa.

        Eli materiaalin tulee olla puuta eli höylähirttä lähinnä.

        nimen omaa luonnon omaa kaunista materiaalia. eikä mitää pelti loosia. pitäiskö se maasto kuvioks maalata vai kukkia kylkeen ?? :D


    • Saule

      löytyi tällainen aika kivan näköinen! www.anvianet.fi/huvilavaunu/

    • Työntämään vain
    • suppo suomesta

      myytävänä siirtojalakset sisä mitta90cm ulko 106cm pituus537m 6pultti kiinnitystä joiden paksuus15 mm korkeus8 cm 18 cm i palkkiin hisattu molemmin puolin normi koko ei priima mutta hyvä saa hyvän jalasmökin rakennuttua ota yhteys jos kiinnostaa puh no 0466677169

      • suppo

        suppo sumesta puh no on 466567169 tuli painovirhe pahloinen30


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mielessäni vieläkin T

      Harmi että siinä kävi niinkuin kävi, rakastin sinua. Toivotan sulle kaikkea hyvää. Toivottavasti löydät sopivan ja hyvän
      Ikävä
      37
      1545
    2. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1321
    3. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      8
      1257
    4. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      1
      1255
    5. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      41
      1238
    6. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      4
      1233
    7. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      0
      1214
    8. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      1
      1190
    9. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      2
      1160
    10. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      1
      1136
    Aihe