onko ajaminen vaikeaa? :)

hipsukka

siinä se tulikin, eli onko ajaminen vaikeaa?? se näyttää ainakin aika helpolta! :)
kannattaako käydä joku kurssi jos ei ikinä oo ajanu? et niinku oppii.. :) vai onko siinä mitää opittavaa?

kiitos paljon etukäteen!!!!!! :) :)

11

3110

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • niksu

      mielestä ajaminen on paljon helponpaa kuin ratsastaminen. Jotenkin pysyn paremmin kärryillä kuin selässä, vaikka välillä on mentykin ojanpientareet ryskyen.
      Kannattaa aloittaa rauhallisella hevosella jonkun kokemeemman avustuksella. Kaipa niitä ajokurssejakin nykyisin järjestetään.

    • Repe

      ..vaikeaa. Mene jonnelkin ravitallille hoitelemaan heppoja. Jos joku ystävällinen ottais koppakärryille mukaan ja antais ohjastaa. Kyllä jotain ajokurssejakin järjestetään. Ainakin Ikaalisissa.. Koskaan en oo käynyt mutta netistä lukenu..

    • lingguli

      se riippuu hevosesta aika paljon.........
      itse ajamine ei oo musta mikään vbaikee juttu valjastamine on kyl aika kinkkistä XD

      mutta se ajamine riippuu hepasta, niin ja tiertty, siitä ajeletsä vaan huvikseks vai meetkö raveihïn XD

    • ravityttö01

      Ei se sitte ole vaikeaa kun on muutaman kerran ajanu. Aiotko hevosella vai ponilla? Minkä ikänen? Ajaminen on kivempaa ku ratsastaminen! Kärryillä pysyy ku ei tarvi tasapainoa. Ajaisiks hiittikärryil vai koppiksilla? Joku kokeneempi aikuinen osaa opastaa alkuun, toki voi jos haluaa käydä jollain kursseilla. Mut ei oo välttämätön! Ei mtn tietoo kui vanha tää viesti on mut jos et oo vielä ekaa kertaa käyny, nii si käyt ni laita fiilikset tänne? :) Sori epäselvyys!!

    • huhhei74

      Suosittelen sun käymään joillain kurseilla, joissa opetellaan valjastamaan hevonen oikein, ettei mitään vahinkoja tulevaisuudessa tapahdu, jos vaikka sulla jokin remmi meneekin väärin tai liian löysälle. Ja muutenkin suosittelen menemään kurssille, jotta tiedät miten välttää vaaratilanteita niin valjastamisessa kuin ajamisessa. Ajaminenhan ei hankalaa ole, mutta siinä pitää pystyä hallitsemaan se hevonen, esim. jos on pieni tila kääntyä, niin et voivain kääntää, toisen käden pitää höllätä, jolloin hevonen tajuaa,että sen pitää ikäänkuin kiertää, jotta se saa loivan mutkan, ja kärry ei siten kolahda hevoseen. En nyt osaa siitä sen enempää selittää, helpommin sanottu kuin tehty.


      Ei ne kurssit siis ole pakollisia, mutta jos haluat jatkossakin pystyä yksin hevosella ajamaan yleisillä ajoteillä, on suositeltavaa että kävisit, auttaahan sekin jo paljon jos saat kokeneen mukaasi kärryihin ja valjastukseen mutta tietenkin se olisi kivempaa jos voisit itse sen kanssa pärjätä ilman apuja:)?

      Itse olen sen kurssin käynyt, mutta olen myös ollut ensin kokeenen avustuksella, ja huomasin eron heti. Kurssilla ehti oppia paljon enemmän ja tekemään paljon enemmän,verrattuna siihen, kun toinen avustaa kotona. Kurssilla saat tehdä enemmän. En tietenkään voi väittää etteikö siellä olisi jotain erityisen kokenutta ohjaajaa sinulle, mutta mistäs sitä tietää, kurssia suosittelen:)

      • 382828

        Mikä kurssi se oli nimeltään ja missä semmosia järjestetään? Oppiko ajamaan?


    • ipanan

      Mun mielestä ajaminen on helpoa

    • t_t_l

      Ajaminen on yleensä helppoa riippuu minkälaisella hevosella ajaa. Hevosen tulisi olla ajaussa rento ja sen pitää kuunnella sinua.

    • Random.1

      Raveissa ajaminen ei ole helppoa, jotain peltoa ympäri kiertäminen on

    • Itseoppinut

      Vähän myöhässä vastaus, mutta itsekin eksyin tänne, niin kai joku muukin voi eksyä :D
      Ajamisen oon opetellut ite nuoren (kylläkin ajolle opetetun) shettiksen kanssa, joka ei aina ihan kaikkee kuuntele, mutta hengissä ja ehjinä ollaan molemmat ja varusteet! Hankalin vaihe on se valjastus, jonka mulle ponin omistaja opetti. Ajon tosiaan oon opetellut ite, maalaisjärjellä pärjää aika pitkälle siinäkin.

    • 1ssu

      en ole ikinä ajanut. en voi tietää. mutta olis kiva kokeilla.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      56
      1836
    2. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      49
      1615
    3. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      52
      1554
    4. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      5
      1507
    5. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      6
      1495
    6. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      6
      1395
    7. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      8
      1306
    8. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      12
      1271
    9. Revi siitä ja revi siitä

      Enkä revi, ei kiinnosta hevon vittua teidän asiat ja elämä. Revi itte vaan sitä emborullaas istuessas Aamupaskalla
      Varkaus
      4
      1153
    10. Kello on puoliyö - aika lopettaa netin käyttö tältä päivältä

      Kello on 12, on aika laittaa luurit pöydälle ja sallia yörauha kaupungin asukkaille ja työntekijöille. It is past midni
      Hämeenlinna
      4
      1128
    Aihe