Laukkaaminen

tätiratsastaja

hei

voisiko joku kokeneempi antaa vinkkeja miten laukassa pysyy selässä ? olen itse aikuinen aloitteleva ratsastaja ja minulla on suuria vaikeuksia pysyä selässä laukassa. olo on kuin räsynukella ja viimeksi kaarteessa putosin selästä. Miten pitää oikeaoppisesti istua ?

22

5116

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Heppatäti

      Laukka voikin olla aloittelevalle aika vaikeaa.
      Oikeaoppisesti istutaan ihan niin kuin muissakin askellajeissa!:)
      Tasapainon on oltava kunnossa että on edellytyksiä pysyä kyydissä kovemmassa vauhdissa,se on kaiken perusta.
      Älä nojaa eteen tai keikahdat helposti alas.Mieluummin vaikka ihan aavistuksen takakenossa kuin eteenpäin nojaten.Yritä päästä mukaan laukan rytmiin.Peppu pysyy satulassa ja lantio myötäilee hevosen liikkeitä.Tikkujäykkänä menossa ei varmasti pysy mukana.:)

      Pyydä laukkaharjoituksiin mahdollisimman tasainen hevonen jonka askeleet on helpot istua.Tai voithan vaikka pyytää opettajaa juoksuttamaan sinua liinassa kunnes olet saanut varmuutta laukkaamiseen ja osaat istua rennommin.Hevosen harjastakin voi ottaa kiinni mutta siinä on riski ajautua samalla istumaan etukenoon...

    • nopu

      sitä ei voi tässä selittää kunnolla, sen vain oppii vuosien harjoittelun jälkeen. kannattaa kokeilla aluksi rauhallisia ja "helppo laukkaisia" hevosia.

      • laukkaponi

        jos tuntuu että alat luisua satulasta on parasta pysäyttää hevonen.mutta älä koskaan nojaa eteenpäin missään askellajissa etenkään laukassa sillä silloin voit ainakin pudota!kannattaa nojata hivenen taakse ja painaa kantapäitä alas vaikka se onkin vaikeaa.olen itsekkin pudonnut monesti laukassa ja se ei ole mukavaa.aloittelioille laukka voikin olla vaikeaa.muista aina nojata hivenen taaksepäin sillä harva on pudonnut jos on nojannut taakse!=)onnea vaan laukkaamiseen!


    • mintsu

      Jos hevonen meinaa lähteä ryöstämään niin nojaa taakse ihan reilusti. muutenki nojaat vähän taakse,pidät kädet paikoillaan ja keskityt siellä selässä olemiseen. katse suoraan hevosen korvien välistä.. Itsekkin olen tippunut muutamaan otteeseen ettei sekään ole mitenkään ihmeellistä,virheitä oppii :)!!

      • Laukkaaja

        Tarkoititko virheistä oppii?


    • laaruska caara

      Sillee minä sen ainakin olen oppinut että lantion on pakko joustaa tai lentää *tumps*. Harjasta kii nojaa taa (ei liikaa, vähän otat takakenon asennon) ja lantio joustaa ihan niinkuin h.ravissakin, hieman erirytmihän se on...

    • sitä helposti putoaakin, eikös sitä kutsuta keskipakoisvoimaksi mikä siinä tavallaan työntää sinua ulospäin. Siirrä kaarteessa omaa painoasi pikkuisen sisälle (kentän keskustaan) päin.

      Toivottavasti saisit harjoitella laukkaamista hevosella, joka lähtee helposti laukkaan (eli ettei sitä tarvitse väkisin ajaa laukkaamaan hurjasta kiitoravista, siinä kyllä tasapaino menee) ja jolla on tasainen laukka. Kun rytmi löytyy ja pystyt enemmän rentoutumaan, niin usko pois, laukka on kaikkein mukavin askellaji. =) Tasaisempaa kuin ravi.

      Voi voi, kaikki aloittelevat tuntevat itsensä räsynukeiksi. Mulla on ollut toooosi pitkä tauko ratsastuksessa allergian takia, ja nykyään hengästyn melkein jo satulaan noususta. :P Tosi paljon tsemppiä sinulle. *Ja välillä kuuluu pudota.*

    • hepo

      laukassa pysyy selässä kun nojaa vähän taakse päin, kantapäät alas ja voi pitää harjastakin kiinni..,.

      • Tiinu

        Hevosen pitäis tosiaan olla sellainen, joka nostaa helposti laukan.Kokeneemmallakin ratsastajalla saattaa tasapaino heittää,jos hevosta ei ole helppo saada laukkaamaan. Jos laukan saa nostettua pienillä avuilla, on tasapaino helpompi säilyttää.
        Itse yritän laukassa ajatella istuvani takajalkojen päällä,ja hoen tahti..tahti=)Ei kyllä varmasti toimi kaikilla.
        Lisää harjoitusta, ja olet kohta laukkamestari!


    • mielipide3

      Oli minullakin alussa hutero olo laukassa, mutta eräs opettaja neuvoi aloittamaan kiitolaukka-asennosta, eli jalustimet lyhyelle ja persaus ylös satulasta ja selkä miltei vaakatasoon. Vaatii kyllä kovaa kuntoa, mutta hevonen on hallinnassa koko ájan.

    • Empppa

      onnistuu kun ensin oppii harjoitusravin eli löytää tasapainon toisilla tasapainon löytäminen kestää kauemmin toisilla vähemmin...

    • Tabasco35

      Uusi täti ihminen tähän viestiketjuun... sama ongelma ja nyt selvästi vielä kaikenhuipuksi vauhti alkanut pelottamaan. Voi hitton hitto.
      Eniten selvästi pelkään tilannetta, jossa en hallitse hevosta, keikun sinne tänne ja hevonen menee justiinsa niinkuin itse haluaa. Tämä tilanne tulee heti, jos vauhti on yhtään vähää kovempi, kuin ravi, jossa on mukava istua. Vaikka keventäisinkin.
      Pelko haluaisi luovuttaa ja sisu ja halu oppia ratsastamaan ajaa takaisin.

    • Tabasco35, jos käyt nyt ryhmätunneilla kuten oletan, onko sinun mahdollista ottaa yksityistuntia tai paria? Se maksaa vähän enemmän, mutta tarjoaa paremmat mahdollisuudet vaikuttaa tunnin sisältöön. Liinatyöskentely voisi sopia sinulle, mutta ryhmässä se voi olla aikas hankalaa. Liinassa hevonen on kytkettynä, mikä tekee useimpien olon turvallisemmaksi, mutta kuitenkin ratsastaisit itsenäisesti. Yksityistunneissa on sekin etu, että opettajalla on vain yksi ratsukko mihin keskittyä, joten saisit enemmän opetusta kuin ryhmätunneilla. Kannattaa myös sanoa opettajalle suoraan, että sinua hirvittää, niin hän voi valita sinulle rauhallisen hevosen.

      • Heppamummu

        Lampinajadin kommentit on aina niin hyviä ja rauhallisen asiantuntevia. Kiitos niistä!

        Ensinnäkin, on viisainta sanoa kouluttajalle että tätä pelkään. Silloin hyvä kouluttaja ottaa sen huomioon.

        Toisekseen väittäisin, että ravin rytmilaji on toisenlainen kuin laukan.

        Minulle ravi on lähellä marssia - yks -kaks - yks - kaks.......

        Ja laukka on suoranaista valssia - yy - kaa - koo - yy - kaa -koo....

        Jos on hyvä ratsiope, niin ymmärtää tämänkin rytminvaihdon. Ja opettaa sen tekemään.


    • heppahulluu

      Mä laukkasin ekaa kertaa mun hoitohevosella ja sen rotu on suomenhevonen säkä on 169 cm, sen laukassa pysy tosi hyvin! jos meet jollain suokilla kannattaa kokeilla laukkaa koska suokeilla on tosi tasanen laukka... onnea kokeilemaan :)

      • Heppamumnu

        Suokilla on tosi tasasen rytmikäs ravi. Varmaan riipu suokista, mutta ne vetävät rauhallisesti tasasta tahtia eteenpäin.


    • Kyllä.se.siitä.aikanaan

      Hevosilla on erilaise laukat, melkeinpä kaiklla. Esim ponilla ottaa usein laukassa enemmän ja pienempiä askeleita, kun taas isot heviset ottavat harvempia isompia aaskeleita, jolloin tuntuu siltä kuin istuisi keinuhevosella. Laukkaamiseen tarvitaan ensinnäkin tasapainoa, ja sitten yritä pitää selkä suorana ja nojaa vähän taakspeäin muttei liikaa. Yritä pitää kantapäät alhaalla ja lantio myötäilee hevosen liikkeitä. Peppu pitää yrittää saada pysymään alhaalla, ja jalat paikoillaan, sekä kädet. Muistan ainakin itse alssa istuin laukassa huonosti koska en nojannut taaksepäin joten se todellakin ontärkeää. Laukassa yritä tuntea hevosen liikkeet ja myötäillä niitä. Se oikeaoppinen istunta laukassa tulee automaattisesti kunhan laukkaa paljon ja monta kertaa, siis esim ensin istuin laukassa suht huonosti mutta sitten kun ainatunnilla laukattiin kerran viikossa niin sitten 4-5kk jälkeen istun laukassa tosi hyvin, joten kunhan sitä laukkaamisesta tulee rutiini niin kyllä se siitä sitten alka sujumaan. Muista myös aina jos käännät laukassa katsoa sinne minne aiot kääntää ja vähäsen istua sen puolisella istuinluulla. Kun istuntakin paranee alat huomaamaan että se laukkaaminen on aivan ihanaa ja kaikista ukavin askellaji. Tsemppiä ja onnea laukkaharjoitteluihin! :)

    • Kyllä.se.siitä.aikanaan

      Sori kirjoitusvirheet, kone on tosi hidas ja huono, mutta toivottavasti siis oli jotain apua :)

    • jokuvaaaaaaaan

      En siis ole mikään asiantuntija mutta kanattaa vartalolla että käsillä myötäillä laukkaa. Jalat voivat aluksi lähteä vähän jalustimissa mutta kyllä sen oppii ajan myötä. Jos kurveissa meinaa tippua niin nojaa vähän sisälle mutta älä sillain että tiput

    • Poniharjoittelija

      Olen harjoittelija, en saa kunnolla tasapainoa kun minä laukkaan ta ravaan, miten saisin kunnon tasapainon, olen 11v tyttö. Olen kuullut että ei saisi nojata eteenpäin muuten saattaa pudota, niin nojaan vähän taakse onko se oikein. VOISITTEKO AUTTAA AMINUA

    • Anonyymi

      Itse harjoittelin ilman jalkkarei laukkaamaan ja vain yhtä sivua kerrallaan ettei tule käännöksiä minulle sanottiin myös että ajattele että takataskussa on lompakko joka ei saa pudota niin siitä oppi että perseen päällä pitää istua tosin laukkaa ennen opettelin harjoitusravin minttiin niin laukan myötääminen oli helpompaa

    • Anonyymi

      Hei!:)

      Ite oon 10-v. kohta 11.v ja harrastan ratsastusta säännöllisesti, kerran viikossa. Että ratsastus on mukavaa! Oon ratsastanut kohta kaks vuotta. Ja on siis tullut laukkailtuakin, joten nyt kerron omat vinkkini!:)
      1. Pidä ohjat sopivalla kireydellä, älä päästä niitä "valumaan" pidemmälle kun hevosen pää myötää. Mutta älä pidä liian kireälläkään, silloin laukasta tulee kireää ja epämukavaa, sekä hevonen ei pääse myötäämään päällään.
      2. Pidä jalustimet lähellä varpaita.
      3. Laita kantapäät alaspäin.
      4. Istu rennosti ja suorana.
      5. Myötää hevosen liikkeitä, ikään kuin lentäisitte hevosen kanssa, niin mukavalta sen pitäisi tuntua, reippaalta, mukavalta, hauskalta. Eikä tahmealta, epä mukavalta ja hitaalta.
      6. Pidä jalat paikoillaan ja myötää hevosen pään ja kaulan liikkeitä käsillä ja istunnalla.

      Ratsastuksen opettajasi voi varmasti auttaa, jos ei onnistu.
      Mukavia ratsastushetkiä sinulle, ja kaikille:)

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mielessäni vieläkin T

      Harmi että siinä kävi niinkuin kävi, rakastin sinua. Toivotan sulle kaikkea hyvää. Toivottavasti löydät sopivan ja hyvän
      Ikävä
      40
      2122
    2. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      47
      1674
    3. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      29
      1501
    4. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      32
      1486
    5. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1441
    6. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      1
      1425
    7. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      2
      1407
    8. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      1
      1341
    9. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      2
      1260
    10. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      6
      1229
    Aihe