Synnytys + peräruiske

miten on?

Olen kuullut, ettei nykyisin synnyttämään mennessä saa peräruisketta vaikka pyytää.

Ihmettelen suuresti, aivan kamalaa jos paskon ja kusen alleni ja paska lemuaa ympäri huonetta ja mieskin vieressä, aivan kamalaa.

Oletko saanut peräruiskeen? tai ulostanut synnytyksen yhteydessä?

24

29906

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kikka

      Minä ainakin haluan ehdottomasti peräruiskeen ennen synnytystä. Kärsin ummetuksestakin aina loppuraskaudesta ja ei todellakaan huvita alkaa punnertamaan lapsen lisäksi muuta siellä salissa. Viimeksi kun asia oli ajankohtainen eli 2 vuotta sitten peräruiskeen sai jos halusi. Toivottavasti näin on edelleen.

      • sain

        Taysissa ainakin se annettiin vaikka suoli olikin toiminut kyseisenä päivänä parikin kertaa. Hyvä niin sillä kyllähän silti vielä tavaraa riitti tyhjennykseenkin:))
        En tiedä miten muualla, kannattaa varmaan valmennuksessa kysäistä...


    • piupi86

      peräruiskeen saatavuudesta en tiedä,mutta itseäni askarrutti sama asia. Kuiten kun tositoimi alkoi,en voinut vähempi välittää paskannanko pöydälle vai kätilön käsille,sen verran supistukset poltteli.=) Uskoisin että kätilöiden mielestä ulosteen näkeminen ei ole kovinkaan kova juttu, ja synnytys ei muutenkaan kovin ruusunpunaista puuhaa ole joten tuskin pieni lemu mitään haittaisikaan..=)
      Itselläni tuli kakkahätä supistusten pahetessa ja ehdin mainiosti vessaan,enkä sitten äkistellyt mitään ylimääräisiä pöydälle.=)
      Yritän siis täsä sanoa että älä siitä peräruiskeesta huolehdi,se on hyvin pieni murhe synnytyksen kuluessa.

    • tuore äiti

      minulle ainakin kätilö tuli tarjoamaan peräruisketta ja suositteli kovasti.ei siis tultu törkkäämään sitä kysymättä mutta minun ei tarvinnut anellakaan.ihan hyvä se on ottaa,helpompi sitten ponnistusvaiheessa työnnellä ilman pelkoa että sonnat tulee pöydälle.jos sitä ei tarjota,pyydä!!!

    • enkä tarvinnut

      Ei olisi tullut mieleenkään ottaa peräruisketta. Ensinnäkin, kun supistukset alkoi, niin suolikin tyhjeni suht saman tien. Synnytyksen kuluessa ei enää "sitä hätää" tullut, eikä ponnistusvaiheessa lirahtanut yhtään mitään ylimääräistä minnekään. Kyllä se kroppa pistää sen verran hitaalle sen aineenvaihdunnan synnytykse ajaksi. Eikä sitä siinä synnyttäessä huomaisi, vaikka sieltä tulisi mitä - on siinä muutakin ajateltavaa!

      • mulla

        melkein heti ku kipeet supparit alko, tuli kans vessahätä ja suoli tyhjeni luonnollisesti. Eo minulla ainakaan sitten enää kakka tullut pöydälle.


      • tuliskin
        mulla kirjoitti:

        melkein heti ku kipeet supparit alko, tuli kans vessahätä ja suoli tyhjeni luonnollisesti. Eo minulla ainakaan sitten enää kakka tullut pöydälle.

        Minulla suoli toimi kanssa hyvin kun supistukset alkoivat ja sairaalassa annettiin silti se vesiperäruiske.Vatsa toimi muutenkin hyvin koko raskauden aján eli ajattelin ettei mitään hirveitä ulostekasoja olisi kertynyt. Huomasin kuitenkin jossain ponnituksen vaiheessa että kätilö pyykäisi pariin otteeseen peräaukosta joten ja aloin miettimään että mahtoiko sitenkin jotain pientä vielä ollut tullut??? Eihän ne kätilöt siitä mitään sano vaikka pari papanaa tulisikin.


    • Sara

      ..tai tietenkin riippuu ihmisestä. Itse halusin peräruiskeen (TAYS Tampereella synnytyssairaalana) ja sainkin heti kun menin vastaanottoon. Jouduin viettämään seuraavan yön sairaalassa synnyttamättömien osastolla ja sain peräruiskeen uudestaan seuraavana aamuna. Tyllerö syntyi sitten päivällä.

      Olen luonteeltani sellainen, että minua stressaa kauheasti tuollaiset seikat... Eli ajatus siitä, että paskon synnytyssaliin oli kamala. Ja vielä peräruiskeista huolimatta, ponnistusvaiheen alussa ajatus paskasta kävi mielessä. Ponnistus kun tuntui minulla aivan siltä, että jättikakkaa äherrän :) Ehdinpäs miettiä tuolloin myös sitä, että noloa jos pääseekin iso pieru ja mies vieressä tsemppaamassa ;) Eli jos olet tällainen samanlainen "stressaaja" ja tämmöisissä asioissa yhtä "pinnallinen" vai mikä olisikaan hyvä sana kuvaamaan... Niin ehdottomasti kannattaa vaatia peräruisketta!!!! Yksi huoli vähempänä synnytyksessä ja saa keskittyä vastaanottamaan supistuksia ja ponnistamaan. Tsemppiä =)

      • vaatia

        vaan ihan tavallisesti kysyen asia järjestyy.


      • Sara
        vaatia kirjoitti:

        vaan ihan tavallisesti kysyen asia järjestyy.

        Vaatia sana kuulostaakin vähän pahalta ;) Ja tosiaankin itselleni peräruisketta tarjottiin kahteenkin kertaan. Tays muutenkin yllätti positiivisesti, ottivat todella hyvin huomioon esim. eri vaihtoehtoja kivunlievitykseen ja informoivat hyvin. Olen kuullut, että kaikkialla asia ei todellakaan ole näin ja tuolloin synnyttäjän on itse jopa "vaadittava" erilaisia juttuja.


      • Mamma-76

        Itse olen ja miettinyt kyseistä asiaa.Olen samanlainen stressipeikko, eli "typeristä" asioista otan itselleni kamalan stressin.Mukava huomata että en ole ainut... :)Tulen siis vaatimaan/pyytämään peräruiskeen, niin on ainakin yksi huoli vähemmän ja pystyn sitten keskittymään itse synnytykseen...


    • ruiskeita...

      Eli itselläni jouduttiin synnytys käynnistämään ja sitten toisen käynnistyspillerin jälkeen huomattiin, että vauvanäänet heikkenivät ja sitten mentiin kiireellisenä synnytyssaliin. Noh, mitään hätää ei kuitenkaan ollut, vaan se mahan päällä ollut antura olikin ollut epäkunnossa. Kalvot oli kuitenkin jo ehditty puhkaista ja vauvan päähän laitettu se antura. Kysäisin siinä vaiheessa, että saanko käydä vielä vessassa, mutta lupaa ei minulle siihen annettu. Syytä ei muistettu mainita.

      Sitten kun siinä aikani supistuksien kanssa kärvistelin (n. 1,5 tuntia) niin tulikin aika ponnistaa. Ja kuinkas ollakaan sieltähän sitä tuli muutakin ulos kuin lapsi. Mutta vaikka itseä se hetkittäisesti harmitti, kun toisen käsille melkein paskoi, niin se unohtui samassa nanosekunnissa kuin sai sen lapsen rinnalle. Ja kätilökin sanoi, et hyvä vaan kun maha toimii... en tiennyt oikein, että olisinko nauranut vai itkenyt (taisin kyllä itkeä)...

      Eli ei se kovin noloa ole, ihan luonnollinen tapahtuma, joka on tapahtunut niin monelle, että sitä on turha häpeillä!

      Iloa ja hyvää mieltä odotukseen, tämä äitinä oleminen on aika upeaa ja kaikkia tuollaisia tapahtumia ajattelee näin neljän kuukauden jälkeen melko huvittuneesti.

    • mutsi

      Minä sain peräruiskeen, ja laitoinkin sen itse vessassa... hoitaja kun olen. Kannattaa pyytää. Ihme juttu jos ei anneta.

    • Anni

      Puolitoista viikkoa sitten synnyttäneenä voin kertoa, että kyllä sen saa. Ja jos haluat varmistaa asian, voit ostaa apteekista Microlax-nimistä lääkettä, jonka voit ottaa jo kotona ennen laitokselle lähtöä tai mukaan sairaalaan ja laittaa sen siellä. Sairaalassa tyhjennys tehdään vedellä.

      • Nimetön

        Miten paljon on eroavaisuuksia sairaaloiden käyttämissä peräruiskeissa ja sitten juuri noissa apteekin käsikauppavalmisteissa kuten esim. Microlax?
        Microlaxhan lähinnä vaan poistaa ummetuksen aiheuttaman "tulpan" mutta annetaanko sairaalassa sellaista jytyä joka todella tyhjentää suolen??


      • hoitaja
        Nimetön kirjoitti:

        Miten paljon on eroavaisuuksia sairaaloiden käyttämissä peräruiskeissa ja sitten juuri noissa apteekin käsikauppavalmisteissa kuten esim. Microlax?
        Microlaxhan lähinnä vaan poistaa ummetuksen aiheuttaman "tulpan" mutta annetaanko sairaalassa sellaista jytyä joka todella tyhjentää suolen??

        sairaalassa käytetään vesiperäruisketta eli suoleen lasketaan esim.litra vettä jonka mukana uloste sit tulee pois.se ei satu yhtään ja on ohi tosi nopeasti.


    • äitivm05

      enkä älynnyt edes pyytää...ei tullut mieleen koska kivut oli aivan mahdottomat... joten suoraan kysymykseen suora vastaus.. Tavaraa tuli enemmän ku laki sallii..(olin kärsinyt ummetuksesta)puhuin synnytyksen jälkeen kätilön kanssa ja sanoin että nolottaa.. on ihan luonnollista että näin käy,se on ihan ilmiselvä asia kun lapsi syntyessään painaa suolta kasaan niin tottakai "kaikki ylimääräinen" tulee ulos..enkä ollut ensimmäinen enkä viimeinen jolle näin käy.. jos sitten seuraavalla kerralla muistais vaiks pyytää =)ni ei tartte hävetä..Sellanen asia vielä että nyt vastatessani tähän viestiin kysyi mieheltäni,huomasiko/haistoiko hän mitään silloin synnnytys salissa.. hän totesi että siellä on paljon muutakin HUOMATTAVAA.. kuin paskanlemu..=)

      • äiti06

        Kuvittelin peräruiskeen kuuluvan jokaiseen synnytykseen, enkä siksi edes älynnyt pyytää, kunnes oli jo liian myöhäistä. Siinä sitä sitten huusin ja ähkäsin puolisen tuntia isän ja kätilön tsempatessa ja jalkoväliin tuijotellessa(vauvan päätä odottaen) aikaan saaden pelkkää kakkaa.

        Tapahtumahetkellä hävetti, jälkeenpäin asia on tuntunut vaan äärettömän turhauttavalta ja turhalta, kun tavarat olis voinu tehdä pönttöön niin olis voinu keskittyä olennaiseen..Ihan onneton kätilö ensisynnyttäjälle oli piste iin päälle!

        Tästä oppineena:ensi kerralla pyydän peräruiskeen, epiduraalin ajoissa ja kätilö vaihtoon jos ei osaa hommaansa!!


    • Sudentalja

      Luulen, että se on kaikkein pienin murhe sillä hetkellä, mitä miettii... =/
      Kyllähän ne kuulemma peräruiskeen antavat jos pyytää mutta väkisinkin sitä massaa luultavasti ulos tulee.

    • *noloa*

      Olin synnyttämässä ja ennen synnytyksen alkua tuntui että kakattaa...ei muuta kuin vessaan,jossa en saanut mitään aikaiseksi kovien polttojen takia...
      No, ähistäessäni lasta maailmaan..samaan syssyyn toimi vatsakin...aina ponnistaessa tuli ulostetta sekä pissiä!!!

      Siis minkäs teet...noloa oli...
      Seuraavaan synnytykseen vaadin peräruiskeen...en halua kokea vastaavaa tilannetta enään....en tiedä annetaanko synnytyssairaalassa p-ruisketta,mutta jollain tapaa maha on saatava tyhjennyttyä!

    • pian äippä

      Näin apteekissa purkin sellaista ainetta mikä sekoitetaan veteen ja sitten nautitaan. Tarkoitettu esim. kun menossa peräsuolen tähystykseen tms.
      Voiskohan tälläistä itse kotona käyttää ennen kuin synnärille lähtee?
      Näin ainakin varmistuisi että suoli on tyhjä.
      Itsellä nimittäin sairas pelko siitä etten vaikka ehdi saamaan sairaalassa peräruisketta.

      Ja nyt turha kenenkään sanoa että siinä on hiukan muutakin ajeteltavaa.
      Edes kivun kokeminen ei tätä pelkoani poista.

    • Kata

      Oliskos täällä joku juuri Tampereella synnyttänyt?
      Saitko peräruiskeen ja jos niin millaisen??

    • Edax

      (Vesi)peräruisketta käytettiin ennen; ~ 50-luvulle asti, jatkamaan synnytystä, tehostamaan polttoja mikäli synnytys oli hidastunut.
      Peräruiskeilla oli 'ikävä' maine, ne olivat silloin isoja ja rajuja mutta tehokkaita.
      Koska ruiskeita pelättiin, hoitajat 'naamioivat' sen siisteydeksi, ettei tule vahinkoa lääkärin syliin ;)

      60-luvulla tulivat Klyxit jotka ennenkaikkea helpottivat hoitajien työtä (ja toivat rahaa lääketehtaille)
      Ennenkuin oli "synnytystä edistäviä pillereitä" vesiperäruiske tahi useampia piti vaikean hitaan synnytyksen liikkeellä. Pillerit taas vaikuttavat hormonaalisesti aiheuttaen "keskenmenon" mutta tarpeeksi myöhään! (ja tuovat rahaa lääketehtaille)
      Mutta KAIKKI muut paitsi vesiperäruiske ovat myrkkyä elimistölle! Risiini on jopa tappavaa myrkkyä, risiiniöljy on laimennettu siitä mutta elimistö hylkii sitä kouristuksenomaisesti ja vatsa toimii kuin paloruisku!

      Toilaxissa käytetään BISACODYLiä. Tuskin kovinkaan myrkyllinen mutta vatsa toimii...
      Kuitenkin rajumpi kuin glyseriini joka on vaikuttavana aineena KLYX, EMTIX yms kertakäyttöisissä 120 - 240 ml peräruiskeisssa. Samoin: ei terveellistä. Eivätkä suun kautta nautittavat ulostuslääkkeet: ne ovat ainetta josta suolisto haluaa päästä mahdollisimman nopeasti eroon! Siksi vatsa toimii!

      Ainoa hyvä aine peräruiskeeksi on vesi! Koska ihmisruumiista on yli 70% vettä.
      Annettava määrä on isompi: Mikrolax-ToilaX 5 - 10 ml, Klyx/emtix 120 - 240 ml, vesi ½ ltr - 2 ltr.
      Mutta ei kouristele ellei ole kyseessä vakava "umpitauti" joka on joka tapauksessa syytä laukaista joko luonnollisesti (luumut yms) tahi vesiperäruiskella.

      Hyvät äidit! Miksi sallisitte käyttää aineita jota kehonne ei hyväksy; mutta jonka rinnoilta vastasyntynyt saa tärkeimmän ja ainoan ravintonsa?
      Jos tuntuu tarpeelliselta, ettette "sotke" niin VAATIKAA vesiperäruiske tai sitten ei mitään!

      Ymmärrän toisaalta hyvin hoitohenkilökuntaa koska muovipullon pikku prutku on helppo tuikata takapuoleen alle minuutin ja synnyttäjä huolehtii itse lopusta (uskottavasti)pöntöllä.
      Vesien kanssa menee ainakin viitisen minuuttia.

      Enemmän hoitajia ja heille kohtuullisen riittävä palkka ja arvostusta!
      Siitä hyötyvät kaikki hoitoa kaipaavat!
      t: Eda Porvoo

    • Yksinkertaista

      Kuulostaa oudolta kun lukee tän ketjun juttuja ja kukaan ei edes mainitse peräruiskeen ottamista kotona, ennen sairaalaan lahtöä. Se ei ole todellakaan vaikeaa ja saapa tehdä ihan omassa rauhassa. Peräruiskeen saa apteekista pyytämällä. Maksaa noin 2,50 euroa. Voihan sitä ottaa sitten vaikka uuden sairaalassa jos synnytys venyy kovin pitkäksi!

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mielessäni vieläkin T

      Harmi että siinä kävi niinkuin kävi, rakastin sinua. Toivotan sulle kaikkea hyvää. Toivottavasti löydät sopivan ja hyvän
      Ikävä
      40
      2142
    2. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      47
      1694
    3. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      29
      1511
    4. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      36
      1495
    5. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1441
    6. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      1
      1435
    7. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      2
      1407
    8. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      1
      1341
    9. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      2
      1260
    10. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      6
      1239
    Aihe