Mortonin neurooma

???

Luin netistä päkiä-vaivoista ja toi Mortonin neurooma kuvaa mun päkiäkipua melkeen täydellisesti paitsi että mulla sattuu 2-3 varpaan alta päkiästä, vaikka netissä sanottiin että tavallisesti 3-4 varpaan alle tulee tää vaiva.? Ja lisäks mä en tunne mittän 'sähköiskumaista' kipua vaan silleen että tulee aina kipeeks harkoissa ja sitte on pari päivää niin kipee et joutuu ontumaan ja sitte levon kans menee taas paremmaks ja sit taas heti alkaa kun vähän jotaan hyppii tai sellast. Ja musta tuntuu että tää alko kerran ku tipuin telineeltä, sen jälkeen en pystyny kauheesti kävelee mut kummiski silleen pystyin(tajuutteko?:P) ja hyppäsinki viel sen jälkeen.. Et mikäköhän mul oikeen on? Toi juttu on ollu jo jotaan 3 kk eikä mee ku vähäks aikaa aina paremmaks ja sit taas tulee? Voiko toi Mortonin neurooma tulla iskusta ja voiks mul olla sitä vai? KIITOS jos osaat ja viittit vastata!!

24

31670

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Mortonin neurooma

      Mun päkiäiskipu on samanlaista kun sulla. Eli 2-3 varpaan päkiöihin sattuu ja en minäkään voi sanoa sitä "sähköiskumaiseksi kivuksi" kipeäksi tulee kävellessäkin. En ole vielä käynyt lääkärissä, mutta pakko kai kohta mennä, kun tämä vaiva ei parane. mites sulla, kuinka kauan olet joutunut pitämään levossa. Minä ajattelin että olen nyt pari kolme päivää etten rasita jalkaa ollenkaa. Vain sen mitä on pakko. Jos sillä sitten menis ohi ? Uskoisin että meillä on se Mortonin neurooma, joka ei tietojen mukaan parane kuin leikkauksella. Toivottavasti ei kuitenkaan ois. Kerro miten sulla jatkossa. minulle se tuli aivan yllättäen. Kävelylenkin jälkeen. Olen keski-ikäinen ja en harrasta mitään hyppimistä yms. Toivottavasti joku tietävä vastaisi tähän meidän vaivaan. Ja ettei tarttis lääkärille mennä valittaa ja löytys joku apu.

      • kysymys ???????

        Etsin googlella tietoja kyseisestä neuroomasta ja löysin:
        Mortonin neurooma:
        Päkiän seudun hankala kiputila useimmiten III ja IV jalkapöydän luun pään välissä, joskus muissa väleissä. Aiheuttaa kävellessä ja erityisesti ponnistusvaiheessa ikävän sähköiskumaisen kivun. Diagnoosi on kliininen, eli painettaessa kyseiseltä kohdalta sekä ylä- että alapuolelta aiheutuu kipua, myös sivulta painettaessa tuntuu kipua ja myös ns. klip klap -ilmiö, eli jalkapöydän luun päitä toisiinsa hangaten kipu provosoituu. Ennuste on hyvä, kun jalkapöydän luiden välissä oleva hermopaksunnos poistetaan.

        Kysyisin, että mitä tarkoitetaan ns.klip klap ilmiöllä ja mitä tarkoittaa sana "provosoituu"


      • <???>

        Moi taas! Mä oon 14 ja mulla se on mun mielestä alkanu ku kerran iskin sen voimistelussa sellaseen rautahommaan.. Mutta se voi kyllä tulla just tolleen noin vaan niinku sulla! Siitä taas en tiiä et tuleeko tolleen iskusta:) Ja nyt oon levänny neljä päivää ja se on sellanen että ku painaa kovaa siitä kohasta ni se on kipee ja sit jos menee koko painol siihen kohtaan, mutta se on siis paljon parempi nyt! Mutta se on meneeki silleen että huomenna harkoissa se alkaa varmasti taas sattuu heti ku rupee vähän veryttelee ja silleen. Mut äsken se ei tullu paljoo kipeemmäks ku kävelin mun äidin kans melkeen kaks tuntia Seurasaaressa..On se ehkä vähän kipeämpi muttei niin kipee ku harkkojen jälkeen. Millon sulla on kipeimmillään? Joudutko sillon silleen 'ontumaan' silleen että jännittää jalkaa jotenki silleen ettei se päkiä osu maahan? Kyl meiän varmaan pitää jossaan vaihees mennä lääkäriin jollei mee ohi.:( Ja muuten. Onks sul silleen siin kohtaa sellanen pieni kovettuma(tavallaan) ja sellanen et jos vertaa toiseen jalkaan ni siin kipees kohas iho on niinku paksumman tuntunen kun painaa ja muutenki sellanen että sen luun tuntumiseen siin alla pitää painaa aika kovaa että tuntee sen siitä läpi? Ja sit viel et onks sulla se enemmän 2 vai 3 varpaan kohalla? Mul on silleen enemmän 2 varpaan alla päkiässä, mut se tuntuu ku painaa sivuilta ja ylhäältä/alhaalta. Kiva kun on joku jonka kans voi verrata tätä juttuu:)


    • Kesytetty Morton

      Minulla diagnostisoitiin Mortonin neurooma syyskesällä noin viisi vuotta sitten, olin jo leikauslistalla.
      Veitsi ei tuntunut mukavalta ajatukselta ja siirsinkin leikkausta pari kuukautta eteenpäin. Tuli talvi ja väljempien ja paksupohjaisempien talvikenkien aika, vaiva pikkuhiljaa hellitti. Peruin koko leikauksen, ja nyt vika muistuttaa olemassaolostaan paljon kesymmin ja harvakseltaan vain tietynlaisissa kengissä. Näin pärjään toistaiseksi hyvin.

      Jalkapohjien kovettumat kannattaa myös tarkistaa. Jos niitä on, ne saattavat painaa hermoa. Sännöllinen pedikyyri pitää senkin vaivan kurissa.

      • Morton.....

        Auttoiko muu kuin jalkinenden vaihto kyseiseen vaivaan. Lepo ? Kipugeelit, kylmägeeli, lämpögeeli,ideaaliside tms. särkylääkkeet jne..
        Ja minkälaisissa kengissä kipeytyy ?


      • kysymysmerkkii

        Mutta eikö sul oo enää päkiä tullu kipeeksi kun oot esim. kotona tai missä vaan ilman kenkiä? Ja voiko sitä paksuu hermoo tuntee ku mulla on siinä sellanen kovettuma jota oon yrittäny pehmentää ja se ei lähe. Et voiks se olla vaan se hermo? Ja pitäisköhän mennä lääkäriin? Miten nopeasti, kun en oo ees tietenkää varma onks mulla edes juuri Mortonin neuroomaa??? Kiitos kun kerroit omasta jalastasi!


      • Kesytetty Morton
        Morton..... kirjoitti:

        Auttoiko muu kuin jalkinenden vaihto kyseiseen vaivaan. Lepo ? Kipugeelit, kylmägeeli, lämpögeeli,ideaaliside tms. särkylääkkeet jne..
        Ja minkälaisissa kengissä kipeytyy ?

        Sain kaksi kertaa hermoa rauhoittavan kortisonipiikin, sen jälkeen oli ohjelmassa tietysti jonkinsortin lepo (istumatyössähän se käy töissäkin).
        Syksyn tullen myös jalkineet vaihtuivat ohutpohjaisista kesäkengistä paksumpiin pehmeäpohjallisiin ja väljempiin kenkiin. (Asun pohjoisessa, talvikenkäaika alkaa aikaisin ;-)
        Muuta hoitoa laiskuuden lisäksi ei ollut. Koska kipu ei ollut jatkuvaa särkyä vaan äkillisiä sähköiskuja, särkylääkkeitä en käyttänyt.
        Eli piikit ja aika paransivat pahimman.

        Leikkausjonoon päädyin, kun sairaalan sähköratatutkimuksissa todettiin, ettei hermoviesti kulje varpaanväliin - taisi olla useampikin väli. Siksi diagnoosiksi annettiin Mortonin neurooma. Itse en siihen diagnoosiin loppuun asti vieläkään usko, en saa kipua millään käpälöinnillä tai klip-klapilla esille. Siellä se kuitenkin on joskus muistuttamassa, se sähköiskutuntemus.

        Kenkäkysymykseen ei minulla ole yksiselitteistä vastausta. Paitsi että matalatkin korot ovat nyt pahasta, ja ohuet keäsäkengänpohjat myrkkyä. Muu on kokeilun varassa.
        Toisaalta myös hyvin vaimennettujen geelilenkkareiden kanssa on ollut vaikeuksia. Kokeilu hyvän löytämiseksi on ollut välillä kallista. Leikkaus olisi ollut halvempi, mutta siinä saa lisäbonuksena tunnottomia varpaita.

        Päkiä tulee edelleen herkästi aerobicissä/lenkillä kipeäksi, mutta siihen minulla auttaa kovettumien poisto.
        Aika kummallista, ettei sairaalatutkimuksissa lääkäri kiinnittänyt kovettumiin mitään huomiota, eikä kehottanut menemään jalkahoitajalle. Taisi olla liian yksinkertainen vika lääkäritasolle.

        "Kysymysmerkkii" -kirjoittajelle sanoisin, että lääkärille pitää tietysti mennä, jos vaiva ei kohtuuajassa itsekseen lähde. Ammatti-ihminen sen hermon paksuuntuman kai sormissaankin voi tuntea. Mutta se jalkapohjan kovettuma ei ole hermo, mutta voi painaa jotain hermoa.


      • kovettumat
        Kesytetty Morton kirjoitti:

        Sain kaksi kertaa hermoa rauhoittavan kortisonipiikin, sen jälkeen oli ohjelmassa tietysti jonkinsortin lepo (istumatyössähän se käy töissäkin).
        Syksyn tullen myös jalkineet vaihtuivat ohutpohjaisista kesäkengistä paksumpiin pehmeäpohjallisiin ja väljempiin kenkiin. (Asun pohjoisessa, talvikenkäaika alkaa aikaisin ;-)
        Muuta hoitoa laiskuuden lisäksi ei ollut. Koska kipu ei ollut jatkuvaa särkyä vaan äkillisiä sähköiskuja, särkylääkkeitä en käyttänyt.
        Eli piikit ja aika paransivat pahimman.

        Leikkausjonoon päädyin, kun sairaalan sähköratatutkimuksissa todettiin, ettei hermoviesti kulje varpaanväliin - taisi olla useampikin väli. Siksi diagnoosiksi annettiin Mortonin neurooma. Itse en siihen diagnoosiin loppuun asti vieläkään usko, en saa kipua millään käpälöinnillä tai klip-klapilla esille. Siellä se kuitenkin on joskus muistuttamassa, se sähköiskutuntemus.

        Kenkäkysymykseen ei minulla ole yksiselitteistä vastausta. Paitsi että matalatkin korot ovat nyt pahasta, ja ohuet keäsäkengänpohjat myrkkyä. Muu on kokeilun varassa.
        Toisaalta myös hyvin vaimennettujen geelilenkkareiden kanssa on ollut vaikeuksia. Kokeilu hyvän löytämiseksi on ollut välillä kallista. Leikkaus olisi ollut halvempi, mutta siinä saa lisäbonuksena tunnottomia varpaita.

        Päkiä tulee edelleen herkästi aerobicissä/lenkillä kipeäksi, mutta siihen minulla auttaa kovettumien poisto.
        Aika kummallista, ettei sairaalatutkimuksissa lääkäri kiinnittänyt kovettumiin mitään huomiota, eikä kehottanut menemään jalkahoitajalle. Taisi olla liian yksinkertainen vika lääkäritasolle.

        "Kysymysmerkkii" -kirjoittajelle sanoisin, että lääkärille pitää tietysti mennä, jos vaiva ei kohtuuajassa itsekseen lähde. Ammatti-ihminen sen hermon paksuuntuman kai sormissaankin voi tuntea. Mutta se jalkapohjan kovettuma ei ole hermo, mutta voi painaa jotain hermoa.

        Postatko kovettumat itse jollain raspilla yms vai käytkö jonkin jalkahoitajan luona hoidattamassa ne ?


      • Kesytetty Morton
        kovettumat kirjoitti:

        Postatko kovettumat itse jollain raspilla yms vai käytkö jonkin jalkahoitajan luona hoidattamassa ne ?

        Niin, juuri tuo kovettumien poisto onkin se nykyinen ongelmani, jonka vuoksi palstalle eksyin hyviä neuvoja hakemaan. En ole löytänyt.

        Jalkahoitoon en vielä ole mennyt, koska epäilen sen olevan pintaraapaisua ja pelkkää kynsien lakkausta isoon hintaan.

        Ostin verkkokäyttöisen jalkojenhoitosetin, mutta tulos on todella vaivan takana ja hoito yhtämittaista. Helpotusta vekottimen uuttera surruutus on kuitenkin selkeästi tuonut.

        Hyvät vinkit kovettumien ja känsien tehokkaaseen poistoon ovat siis tervetulleita - kiitos.


      • vielä kyselen
        Kesytetty Morton kirjoitti:

        Niin, juuri tuo kovettumien poisto onkin se nykyinen ongelmani, jonka vuoksi palstalle eksyin hyviä neuvoja hakemaan. En ole löytänyt.

        Jalkahoitoon en vielä ole mennyt, koska epäilen sen olevan pintaraapaisua ja pelkkää kynsien lakkausta isoon hintaan.

        Ostin verkkokäyttöisen jalkojenhoitosetin, mutta tulos on todella vaivan takana ja hoito yhtämittaista. Helpotusta vekottimen uuttera surruutus on kuitenkin selkeästi tuonut.

        Hyvät vinkit kovettumien ja känsien tehokkaaseen poistoon ovat siis tervetulleita - kiitos.

        Sillon kun sulla oli kyseinen vaiva, niin hieroskelitko sitä vai annoitko olla rauhassa. mulla nyt siinä vaiheessa että tuntuu hyvältä kävelä viljatyynyn päällä. Hernepussi vois tuntua paremmalta, oon aivan päkiällä seisonut kantapää irti ja tuntuu hyvältä. Elikkä uskaltaako kävelskellä niin vai kostautuuko ja vaiva pahenee ??? Sit tilasin netistä sellasen päkiäpehmusteen silikonisen, ei oo vielä tullut. Harmittaa vain kun monenlaiset kallit silikonipohjalliset oon ostanu. Jalkaholvia tukevat ja niistä ei ollut mitään apua, ja nyt noi..


      • Kesytetty Morton
        vielä kyselen kirjoitti:

        Sillon kun sulla oli kyseinen vaiva, niin hieroskelitko sitä vai annoitko olla rauhassa. mulla nyt siinä vaiheessa että tuntuu hyvältä kävelä viljatyynyn päällä. Hernepussi vois tuntua paremmalta, oon aivan päkiällä seisonut kantapää irti ja tuntuu hyvältä. Elikkä uskaltaako kävelskellä niin vai kostautuuko ja vaiva pahenee ??? Sit tilasin netistä sellasen päkiäpehmusteen silikonisen, ei oo vielä tullut. Harmittaa vain kun monenlaiset kallit silikonipohjalliset oon ostanu. Jalkaholvia tukevat ja niistä ei ollut mitään apua, ja nyt noi..

        Kahden kortisonipiikin jälkeen en tehnyt mitään, peruslaiskana mieluusti vältin vähänkään pitkää kävelyäkin hyvällä tekosyyllä. Kun sitten leikkausaika läheni, vaiva tuntuikin jo lientyneen niin pieneksi, että peruutin operaation. Lieneekö lepo osaltaan auttanut?

        Jos kyseessä on hermopinne, maalaisjärjellä luulisi, että mikään hierominen tai muukan ärsyttäminen ei tee hyvää - päinvastoin.

        Tällä kaikella olen vain halunnut kertoa sen minkä muistan jostain lukeneenikin, että aika saattaa täta vaivaa parantaa. Ehkä...
        On sitten omasta itsestä ja kipuasteesta kiinni, mihin operatioihin lähtee. Lääkärihän sitä ei voi viimekädessä päättää.

        Ystäväni on käynyt läpi tämän saman leikkauksen, hän on tyytyväinen. Varpaat vain ovat mm. kynsiä leikatessa tunnottomat, mutta siihenkin kuulema tottuu.

        Vaiva kuulostaa pieneltä, mutta pahimmoillaan invalidisoi kävelyn totaalisesti. Rahaa kuluu helpottavia itsehoitokonsteja etsiessä. Kannataisikohan välillä miettiä, että ne pohjallisiin menevät rahat panisi kuitenkin lääkäriin?
        Askelklinikatkin voivat mahdollisesti auttaa. Sellaiselle aion itse seuraavaksi mennä.

        Paranemista tassullesi!


      • kyselijä...
        Kesytetty Morton kirjoitti:

        Kahden kortisonipiikin jälkeen en tehnyt mitään, peruslaiskana mieluusti vältin vähänkään pitkää kävelyäkin hyvällä tekosyyllä. Kun sitten leikkausaika läheni, vaiva tuntuikin jo lientyneen niin pieneksi, että peruutin operaation. Lieneekö lepo osaltaan auttanut?

        Jos kyseessä on hermopinne, maalaisjärjellä luulisi, että mikään hierominen tai muukan ärsyttäminen ei tee hyvää - päinvastoin.

        Tällä kaikella olen vain halunnut kertoa sen minkä muistan jostain lukeneenikin, että aika saattaa täta vaivaa parantaa. Ehkä...
        On sitten omasta itsestä ja kipuasteesta kiinni, mihin operatioihin lähtee. Lääkärihän sitä ei voi viimekädessä päättää.

        Ystäväni on käynyt läpi tämän saman leikkauksen, hän on tyytyväinen. Varpaat vain ovat mm. kynsiä leikatessa tunnottomat, mutta siihenkin kuulema tottuu.

        Vaiva kuulostaa pieneltä, mutta pahimmoillaan invalidisoi kävelyn totaalisesti. Rahaa kuluu helpottavia itsehoitokonsteja etsiessä. Kannataisikohan välillä miettiä, että ne pohjallisiin menevät rahat panisi kuitenkin lääkäriin?
        Askelklinikatkin voivat mahdollisesti auttaa. Sellaiselle aion itse seuraavaksi mennä.

        Paranemista tassullesi!

        Kävin siellä lekurissa pari päivää sitte ja sain sen kortisoni pistoksen. Ei vielä ainakaan oo parantunt. Ja nyt on sellainen tune, kun jalka ois kipeämpi ylempää. Siis siitä korkeammasta kohtaa. Ja sitte kun kävelee kengät jalassa on sellanen tunne, että kengat on liian tiukalla vaikka ei ne purista yhtään ja yksistä lenkkareista löysäsin nauhat tosi löysälle ja silti tuntuu , että painaa ..Ei enää niinkään varpaiden nivelistä. Siihen varpaiden niveliin lääkäritäti sen piikin pisti. Aivan niinku kipu ois siirtyny. Mulla palelee sitä kipeää jalkaa toisinaan ja toisinaan taas kuumottaa. Kumpi on paranemisen merkki kuumotus vai paleleminen, vai onko kumpikaa ?
        kiitos sinulle kun vastailet. Tää on tosi ikävä vaiva..


      • Box
        kyselijä... kirjoitti:

        Kävin siellä lekurissa pari päivää sitte ja sain sen kortisoni pistoksen. Ei vielä ainakaan oo parantunt. Ja nyt on sellainen tune, kun jalka ois kipeämpi ylempää. Siis siitä korkeammasta kohtaa. Ja sitte kun kävelee kengät jalassa on sellanen tunne, että kengat on liian tiukalla vaikka ei ne purista yhtään ja yksistä lenkkareista löysäsin nauhat tosi löysälle ja silti tuntuu , että painaa ..Ei enää niinkään varpaiden nivelistä. Siihen varpaiden niveliin lääkäritäti sen piikin pisti. Aivan niinku kipu ois siirtyny. Mulla palelee sitä kipeää jalkaa toisinaan ja toisinaan taas kuumottaa. Kumpi on paranemisen merkki kuumotus vai paleleminen, vai onko kumpikaa ?
        kiitos sinulle kun vastailet. Tää on tosi ikävä vaiva..

        Tervehdys kaikille!
        Vähän vanha tämä keskustelu johon vastaan mutta ehkä joku vielä lukee. Sain Mortonin hermopinteen nyrkkeilytreeneissä liian kireistä tossuista.
        Tossut, ylipaino ja innokas jalkatyö kiristivät jalkapöydän luita ja ärsyttivät niiden välissä kulkevia hermoja. Kipu paheni puoli vuotta ennenkuin oli pakko mennä lääkäriin. Hoito oli; väljät kengät, tukipohjalliset ja jatkossa kortisoonipiikki tai hermojen katkaisu. Kengät ja pohjalliset auttoivat hiukan. Eniten apua oli akupunktiohoidosta, vasen jalka on parantunut ja oikeakin paranemaan päin. Minulla on aiemmin pelkästään huonoja kokemuksia kortisoonista ja tulehduskipulääkkeistä.


      • Hiihtoretki
        Box kirjoitti:

        Tervehdys kaikille!
        Vähän vanha tämä keskustelu johon vastaan mutta ehkä joku vielä lukee. Sain Mortonin hermopinteen nyrkkeilytreeneissä liian kireistä tossuista.
        Tossut, ylipaino ja innokas jalkatyö kiristivät jalkapöydän luita ja ärsyttivät niiden välissä kulkevia hermoja. Kipu paheni puoli vuotta ennenkuin oli pakko mennä lääkäriin. Hoito oli; väljät kengät, tukipohjalliset ja jatkossa kortisoonipiikki tai hermojen katkaisu. Kengät ja pohjalliset auttoivat hiukan. Eniten apua oli akupunktiohoidosta, vasen jalka on parantunut ja oikeakin paranemaan päin. Minulla on aiemmin pelkästään huonoja kokemuksia kortisoonista ja tulehduskipulääkkeistä.

        Hei!
        Minulla kipeytyivät vuosia sitten koko jalkapohjat niin että kävely oli loppua kokonaan. Kävin fysioterapeutilla, joka teki yksilölliset tukipohjalliset, joita pitämällä jalat vähitellen paranivat. Pari viikkoa sitten hiihtoretkellä kipeytyivät oikean jalan kolmas ja neljäs varvas niin että niiden kärjissä sytkähtelee, jos ne osuvat kengän reunaan. Aion nytkin mennä paitsi lääkäriin myös samaiselle jalkafysioterapeutille korjauttamaan pohjallisia. Ne eivät sattuneet olemaan monoissa sisällä, koska jalkani on iän mukana suurentunut. Hiihtokengät ja muutkin kengät on tietysti uusittava.


      • vihlova kinttu
        Hiihtoretki kirjoitti:

        Hei!
        Minulla kipeytyivät vuosia sitten koko jalkapohjat niin että kävely oli loppua kokonaan. Kävin fysioterapeutilla, joka teki yksilölliset tukipohjalliset, joita pitämällä jalat vähitellen paranivat. Pari viikkoa sitten hiihtoretkellä kipeytyivät oikean jalan kolmas ja neljäs varvas niin että niiden kärjissä sytkähtelee, jos ne osuvat kengän reunaan. Aion nytkin mennä paitsi lääkäriin myös samaiselle jalkafysioterapeutille korjauttamaan pohjallisia. Ne eivät sattuneet olemaan monoissa sisällä, koska jalkani on iän mukana suurentunut. Hiihtokengät ja muutkin kengät on tietysti uusittava.

        Missä noita pohjallisia voi teettää? Olen saanut nyt yhden kortisonipiikin kun Footbalance-pohjallisten käyttö ei ole auttanut. Pitäisi ilmeisesti teettää omille kintuille räätälöidyt pohjalliset. Mitä ne muuten maksavat?


      • Vihlova ja särkevä kinttu
        vihlova kinttu kirjoitti:

        Missä noita pohjallisia voi teettää? Olen saanut nyt yhden kortisonipiikin kun Footbalance-pohjallisten käyttö ei ole auttanut. Pitäisi ilmeisesti teettää omille kintuille räätälöidyt pohjalliset. Mitä ne muuten maksavat?

        Kävin eilen ortopedin vastaanotolla tästä särkevästä jalasta.Diagnosi oli selvä tutkimuksen jälkeen. Morton pedis sin ,eli jalan holvi on laskeutunut iän myötä ja hermot jäävät puristukseen ja siitä johtuu tämä älytön kipu, varsinkin levossa on kuin saisi sähköiskuja.Kipuun voi ottaa tietysti särkylääkkeitä ja hetken helpotuksen saa kortisonipiikistä, mutta se ei paranna sitä vikaa pitkäksi aikaa. Ortopedi suositteli tukipohjallisia ja sanoi, että vaiva kyllä helpottuu, mutta ajan kanssa.Menen nyt jalkahoitajalle,että tehdään mittatilaustyönä oikeanlaiset tukipohjalliset. Hinta on aika karmea, noin 150-190€. pakko on nyt panostaa pohjallisiin, muuten menee työkyky kokonaan.Olen nyt toivoa täynnä uusista pohjallisista, toivottavasti en pety. Hermo alkaa olla jo niin kireellä tästä tuskasta, joka on jo vaivannut kolme kuukautta.Terveisin Morton pedis sin


      • minulla molemmat jalat
        Vihlova ja särkevä kinttu kirjoitti:

        Kävin eilen ortopedin vastaanotolla tästä särkevästä jalasta.Diagnosi oli selvä tutkimuksen jälkeen. Morton pedis sin ,eli jalan holvi on laskeutunut iän myötä ja hermot jäävät puristukseen ja siitä johtuu tämä älytön kipu, varsinkin levossa on kuin saisi sähköiskuja.Kipuun voi ottaa tietysti särkylääkkeitä ja hetken helpotuksen saa kortisonipiikistä, mutta se ei paranna sitä vikaa pitkäksi aikaa. Ortopedi suositteli tukipohjallisia ja sanoi, että vaiva kyllä helpottuu, mutta ajan kanssa.Menen nyt jalkahoitajalle,että tehdään mittatilaustyönä oikeanlaiset tukipohjalliset. Hinta on aika karmea, noin 150-190€. pakko on nyt panostaa pohjallisiin, muuten menee työkyky kokonaan.Olen nyt toivoa täynnä uusista pohjallisista, toivottavasti en pety. Hermo alkaa olla jo niin kireellä tästä tuskasta, joka on jo vaivannut kolme kuukautta.Terveisin Morton pedis sin

        Minulla myös morton molemmissa jaloissa 3 kk tänään sain pohjalliset, 180 e ei ollut lähetettä, ei alennuksia. Joko hankit pohjalliset, saitko alennusta? Kerro onko niistä apua? Itse olen aivan hermona, työstä selviämisen vuoksi! Toivon paranemista!


      • Nimetön
        Kesytetty Morton kirjoitti:

        Sain kaksi kertaa hermoa rauhoittavan kortisonipiikin, sen jälkeen oli ohjelmassa tietysti jonkinsortin lepo (istumatyössähän se käy töissäkin).
        Syksyn tullen myös jalkineet vaihtuivat ohutpohjaisista kesäkengistä paksumpiin pehmeäpohjallisiin ja väljempiin kenkiin. (Asun pohjoisessa, talvikenkäaika alkaa aikaisin ;-)
        Muuta hoitoa laiskuuden lisäksi ei ollut. Koska kipu ei ollut jatkuvaa särkyä vaan äkillisiä sähköiskuja, särkylääkkeitä en käyttänyt.
        Eli piikit ja aika paransivat pahimman.

        Leikkausjonoon päädyin, kun sairaalan sähköratatutkimuksissa todettiin, ettei hermoviesti kulje varpaanväliin - taisi olla useampikin väli. Siksi diagnoosiksi annettiin Mortonin neurooma. Itse en siihen diagnoosiin loppuun asti vieläkään usko, en saa kipua millään käpälöinnillä tai klip-klapilla esille. Siellä se kuitenkin on joskus muistuttamassa, se sähköiskutuntemus.

        Kenkäkysymykseen ei minulla ole yksiselitteistä vastausta. Paitsi että matalatkin korot ovat nyt pahasta, ja ohuet keäsäkengänpohjat myrkkyä. Muu on kokeilun varassa.
        Toisaalta myös hyvin vaimennettujen geelilenkkareiden kanssa on ollut vaikeuksia. Kokeilu hyvän löytämiseksi on ollut välillä kallista. Leikkaus olisi ollut halvempi, mutta siinä saa lisäbonuksena tunnottomia varpaita.

        Päkiä tulee edelleen herkästi aerobicissä/lenkillä kipeäksi, mutta siihen minulla auttaa kovettumien poisto.
        Aika kummallista, ettei sairaalatutkimuksissa lääkäri kiinnittänyt kovettumiin mitään huomiota, eikä kehottanut menemään jalkahoitajalle. Taisi olla liian yksinkertainen vika lääkäritasolle.

        "Kysymysmerkkii" -kirjoittajelle sanoisin, että lääkärille pitää tietysti mennä, jos vaiva ei kohtuuajassa itsekseen lähde. Ammatti-ihminen sen hermon paksuuntuman kai sormissaankin voi tuntea. Mutta se jalkapohjan kovettuma ei ole hermo, mutta voi painaa jotain hermoa.

        Lääkärissä tutkivat veriarvot ja minulla hoidettiin jalkaa pitkään
        kihtinä. Kerran painettiin kortisonipiikki suoraan niveleen, joka
        oli elämys sinänsä.
        Lopulta diagnoosi oli tuon "sähkö"-tutkimuksen mukaan Mortoni.
        Olin sinnitellyt kortisonipiikkien kanssa ja lääkkeet eivät enää auttaneet, päätin mennä leikkaukseen.
        Kirurgi oli sen verran tohelo, että haava-avautui seuraavana päivänä: kävelemään pystyi jo, muistaakseni viikon päästä.
        Haavan hoitamiseen meni puoli vuotta!
        Leikkauksesta on nyt 3 vuotta ja Mortoni on uusinut ja ilmeisesti
        myös oikeassa jalassa on sama tauti.
        Käytin matalakorkoisia kenkiä levällä lestillä, kaksi numeroa suuremmat kuin pitäisi! Se on auttanut kuitenkin tässä välillä.
        Ulkoileminen on jäänyt vähiin, joka on syy lähteä uuteen leikkaukseen. Semmoinen on Mortoni!


    • rosarugos1

      Mulla on ollut päkiäis-ja jalkapohjakipu jo n. 4-vuotta. Apua en ole löytänyt

    • jalkaterapeuttiopiskelija

      Koita saada aika jalkaterapeutilta niin vaivaasi aletaan tutkia ja hoitaa :)

    • toivoa on

      Olen 21 vuotias tyttö. Olen kärsinyt kipeistä jaloista jo melkein kaksi vuotta. Vaiva alkoi kun menin seisomatyöhön vaateliikkeeseen. Vaateliikkeissä työskentelyssä on se huono puoli että muka pitäisi edustaa ulkonäöllään eikä terveyskengät tähän kuvaan sovi. Käytin siis lättäniä pikkuballerinoja ja avokkaita koko ajan. Ensin kantapääni kipeytyi ja vasen jalkateräni rupesi naksumaan kummallisesti joka toisella askeleella.

      Hakeuduin lääkärille noin vuosi sitten ja lääkäri huomasi jaloissani lievän virheasennon. Jalkateräni kääntyy sisäsyrjälle askeltaessa mikä rasittaa isovarvasta ja koko jalkaa. Minulle teetettiin tukipohjalliset (sidas), joita vihasin sydämeni kyllyydestä sillä niitä oli niin vaikea mahduttaa mihinkään kenkiin jo alunperin isojalkaisena. Käytin niitä kuitenkin aina lenkkeillessäni. Pahimmillaan jalkani olivat niin kipeitä ettei minun tehnyt mieli astua kotoa ulos, välttelin kauppoja ja illanviettoja. Masennuin kaikesta ja tunsin ettei mitään ole tehtävissä. Päätin kuitenkin tsempata ja etsin käsiini paremman fysioterapeutin joka neuvoi minulle jalkajumppia ja selitti selkokielellä mikä jalkojani vaivaa.

      Nyt olen tehnyt jumppia jo melkein vuoden. Jalkojeni asento on muuttunut huomattavasti, enkä astu enää jalan sisäsyrjälle. Tämä kuitenkin on laukaissut uuden vaivan, nimittäin vasemman jalkani 3 ja 4 varvasvälin päkiä on kipeä. Se kipeytyy pikkuhiljaa kävellessä ja välillä varpaani puutuvat ja pistelevät. Kipu ei sinänsä saa minua ontumaan mutta ärsyttää ja estää kävelystä nauttimisen. Nyt näitä lukiessa oireeni viittaavat tuohon Mortoniin ja toivon että sitä saisi hoidettua vielä jotenkin. Luulin olevani täysin yksin tämän vaivan kanssa mutta kohtalotovereiden löytyminen paransi mieltä. Aion ottaa seuraavaksi yhteyttä johonkin hyvään urheilulääkäriin ja mahtavaan fysioterapeuttiini ja saada itseni kuntoon!!

      Toivon kaikille terveitä jalkoja ja suosittelen JALKAJUMPPAA yhtenä hoitona. Se ei ole mitään humpuukia vaan todella tepsii. Pohjalliset helpottavat mutta jumppa todella muuttaa jalkoja.

      Tsemppiä!

    • Jalkavaivainen

      Minulla on myös todettu Mortonin neurooma parin vuoden tutkimisen jälkeen. Aluksi kipu oli päkiässä ja muutamien kuukausien jälkeen kantapäähän ilmestyi muutaman sentin mittainen kellukka, mutta ei kipuja pariin vuoteen. Aamuisin tilanne on pahin, kun lähtee liikeelle kipu on voimakas, mutta helppaa kävellessä. Akillesjännettä lääkäri epäili ja sellaitsta venytysjuttua pidin jalassa viikkoja öisin, mutta se vain pahansi tilanetta nyt on kipuja kantapäässäkin. Nyt on todettu plantaarifaskiitti, mutta onko monta vikaa vaan vain tämä, kantapää kipeytyi vasta aikoje saatossa Keskivarpaaseen tulee kuin sähköiskuja ja päkiää kun hieroo niin tuntuu sähköiskuja koko ajan, keskivarvasta särkee koko ajan, toisaalta se on vähän kuin tunnoton tai eri maalimasta muta särkee silti. Piikitetty on useamman kerran ja se on helpammut, mutta viimeksi päkiä turposi pariksi päiväksi ja silloin se vasta kipee olikin eikä kipu ole hävinnyt.

    • Anonyymi

      Jalkahoitaja totesi Mortonin neurooman..Asensi pelotin päkiän alapuolelle kenkän...auttoi heti...tennispallon puolikasta painelen jalalla joka päivä..mutta jos on kengät,joissa ei ole pelottia, niin sähköiskut ja hirveä kipu iskee kävellessä.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Marin on ehkä maailman kaunein "Nelikymppinen"

      Marinin julkaisu on saanut yli 68 500 tykkäystä. Postauksen kommenttikentässä ylistetään paljon Marinin kauneutta, jota
      Maailman menoa
      328
      2826
    2. Vernu Vasunta

      On mahotonta miten marjanpoimijoita on kohdeltu! Eikö paremmalla kohtelulla olisi saanut paremman tuloksen?
      Suomussalmi
      105
      2130
    3. En kelpaa sinulle

      Varattuna - olen sinulle ongelma. Eroaminen vuoksesi voi olla turhaa, sillä me ei puhuta, kun olen varattu ja kumpikin v
      Ikävä
      120
      1610
    4. Taidat vanhempi nainen

      Haluta sen tien itsellesi. juokse vaan karkuun ! Pahentaa vaan asiaa.Pitäs toimia ihan toisin päin
      Ikävä
      73
      1154
    5. Hetkeäänkään miettimättä ottaisin sinut

      Mutta mitä mieltä miehesi siitä olisi?
      Ikävä
      71
      1022
    6. Olisi kiva tietää miksi pidät minusta?

      Miehelle kysymys :)
      Ikävä
      61
      983
    7. Voi nainen...

      Kun luovutit meistä liian aikaisin, just kun aloin oppimaan sinua. Jos oisin alussa jo lukenut aiheesta oisin voinut toi
      Ikävä
      41
      950
    8. Venäjä aikoo yksipuolisesti muuttaa rajalinjauksia Suomenlahden itäosassa

      Venäjä aikoo muuttaa rajalinjauksia Suomenlahden itäosassa Venäjän saarten eteläpuolella. Ylen jutussa kerrotaan mm.
      Maailman menoa
      148
      914
    9. Suomi lähettää tarkkailijoita merialueelle

      Venäjä on ilmoittanut aikovansa ylittää Suomen merialueen rajat kysymättä lupaa kertomalla että Suomen merialueen raj
      Maailman menoa
      290
      842
    10. Naiselle kysymys

      Mitä oikein näet minussa?
      Ikävä
      40
      754
    Aihe