pirkan hiihtoon?

90 km

Niin täällä 26 vuotias mies takanaan vajaa parisataa hiihtokilometriä luistellen, lenkit vaihdellen 10-25 km (pääosa 15 km). Taustalla juoksemista silloin tällöin(3 krt/vko) ja kaikki hiihtokilometrit tammikuulta.

Sanokaa nyt kokeneemmat rehellinen mielipide miten realistista on suoriutua pirkan hiihdosta 90 km /v kohtuudella siis hiihto on kai 5.3.2006 ? ja miten viimeinen kuukausi pitäisi valmistautua?

23

5606

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Jeppe

      Riippuu tietysti keleistä, mutta helmikuun aikana ehdit saamaan riittävän määrään kilometrejä. Jos tuon 25:kin hyvin jaksat ilman jälkiseurauksia, niin mukaan vaan. On se sen verran pitkä matka, että itse olen tankannut ennen hiihtoa Dexalin heavy juomalla ohjeen mukaan - ainakin minulle tuntuu sopivan. Maltti mukaan eka kerralla, alku tuntuu aina niin helpolta. Tietysti sopiva letka tekee matkanteosta mukavampaa.

    • jts

      on kova matka..kenelle vaa..
      ootko nyt vasta alottanu??vai onko jo vuosia useita?
      jos tossa mitä kerrot on kaikki treeni tähän asti..niin sanon suoraan..kova on paikka!!kyllä ysikymppinen on niin kova matka..että se vaatii jo aikamoisen pohjan!ite hiihin eka ysik.20 vuotta sitte..eikä vieläkää oo oppinu kaikkea!kuvitellaa semmone juttu ett on mahottoman nihkeä keli..sama ko hiihtäs hiekalla..silloin kyllä on jo kokeneellakin kyllä vitsit vähissä!!tää oli vaa esimerkki!
      se on toi luisteluhiihto semmosta..jos tulee totaalinen sippaaminen..poispääsy maaliin on vaikeaa..perinteisessä vielä jotenkin tulee..ennustaminen on kyllä vaikeaa..mutta tälläselle matkalle harjottelu jo vaatii useita vuosia..kun kysyt rehellistä mielipidettä..harjottele ensin lyhyempiä matkoja..ja siirry sitte kuninkuuslajiin!!

      • Jeppe

        niin, oli hyvä tuon kelin ottaminen puheeksi. Eka kertalaisen ei kannata lähteä "uintikelillä". Pikku pakkanen ja aurinko selän takana on parempi.


    • Janne

      Eikös Pirkan hiihdossa ole nykyään 9 tunnin aikaraja??

      Meinaan vaan, että vaikka sanonta ei matka tapa, vaan vauhti pitääkin paikkansa, niin kymppi tunnissa yhdeksän kertaa peräkkäin ei ihan pienellä harjoittelulla mene! Varsinkaan jos ei ole takana useiden vuosien pikkuharjoittelua!!

      Finlandian (n.62km) pertsaa hiihtelee kyllä lähes kylmiltään, koska ko. hiihtotapa on niin lähellä kävelyä, mutta luistellen vielä 30km pitempi matka on kova rasti kenelle tahansa...Voi tulla uusia kipuja: rakkoja, lähentäjä-, lonkankoukistaja-, selkä-, ym. kramppeja... Voi löytyä lihaksia paikoista, joissa ei tiennyt olevan edes paikkoja..

      Itse olen yhtä tyhmiä yritelmiä kokeillut monenlaisin tuloksin, siksi kehotankin harjoittelemaan hyvin helmikuun (kuitenkin tukkoon menemättä) ja olemaan viim. viikolla kokonaan hiihtämättä ja eikun lähtöviivalle!! Saa siellä keskeyttääkin, jos riitävän pahalta tuntuu!!

      terv. Janne "ens. 50 kisa 12-vuotiaana"

      • ei se oo paha

        Ite menin 33v ikäisenä ekan kerran pirkan (6,5h) kahden talven hiihdoilla, sitä ennen yki 15v täysin hiihtänmättä. Vauhti tasasena ja hyvä oma tuntemus (tankkaus, väsymys jne hallinta). Mene ihmeessä mutta ota aikatavoitteetta !


    • Aimo Rivakka

      Hiihdä helmikuun puolessavälin 50-60 km yhteen menoon ja katso jos se menee kevyesti niin 90 km saattais olla mahdollista. Epäilen kyllä tuolla pohjahiihtomäärällä ja perus hiihtolenkin pituuksilla, mutta tosin juoksu täydentää treeniä. Jos juoksulenkitkään ei ole pitkiä (esim. viikon pitkä pk-lenkki on alle 2h) saattaa olla aika kova urakka. 50-60km vois mennä, jos hyvä keli ja hyvä tankkaus alla. Tosin ei se matka vaan vauhti. 90 km hiihto pertsalla vastannee noin maratoonia kuormittavuudeltaan. Ja väittäisin vapaan tyylin olevan raskaampaa..ainakin itselläni sykkeet on siinä selvästi korkeammat.

      • Jeppe

        ...kaveria noin mahdottomasti pelotelko. Hiihto on hiihtoa, ei tarvita mitään 2h juoksulenkkejä eikä 50 km:n testilenkkejä. 8 tuntiin saa hiihdellä aika verkkaisesti. Pääasia, että muistaa joka asemalla tankata. Kunhan saat 400-500 km taakse niin aivan hyvin voit lähteä. Keskeyttää voi aina, joka taukopaikalta pääsee kyydillä perille. Onnea matkaan.


      • Aimo Rivakka
        Jeppe kirjoitti:

        ...kaveria noin mahdottomasti pelotelko. Hiihto on hiihtoa, ei tarvita mitään 2h juoksulenkkejä eikä 50 km:n testilenkkejä. 8 tuntiin saa hiihdellä aika verkkaisesti. Pääasia, että muistaa joka asemalla tankata. Kunhan saat 400-500 km taakse niin aivan hyvin voit lähteä. Keskeyttää voi aina, joka taukopaikalta pääsee kyydillä perille. Onnea matkaan.

        Ei ollut tarkoitus pelotella. Pertsalla varmaan menee 90 km hissutellen 8 tuntiin, mutta jos vähänkin raskaampi keli ja reitti niin luistellen saattaa tehdä tiukkaa. Tietty ei se matka vaan se vauhti. Itse kyllä testaisin 50 km, ei siinä mitään häviä ja tulee vähän kuvaa urakasta. Hyvää treeniäkin se on.

        Itse juoksen keskimäärin 2 x 1,5 h viikossa (kesällä 3-4 vko, 1 pitkä), hiihdän 30 km perinteistä ja 50-70 km luistellen viikossa enkä vielä lähtis 90 km urakkaan luistellen, Pogostaan (70) vois ehkä jo uskaltautuakin. En oikein näe mieltä lähteä vetämään itteäni ihan piippuun vaan hommasta pitäis jäädä hyvä "jälkimaku".

        Tankkaus on todella tärkeää- juotavaa ja vaikka omat geelit mukaan. Mutta eikun yrittämään ja tsemppiä matkaan.


      • Haloo

        Muuten fiksussa kirjoituksessa särähti korvaani - 90 km:n hiihto pertsalla vastaa kuormittavuudeltaan maratonjuoksua (42 km)!?

        Viime vuoden nopeimmat Pirkassa 4.25 (P) ja 3.58 (V) ja Helsinki City Maratonilla 2.20. Onko siis rasittavuus sama!!!


      • Jeppe
        Haloo kirjoitti:

        Muuten fiksussa kirjoituksessa särähti korvaani - 90 km:n hiihto pertsalla vastaa kuormittavuudeltaan maratonjuoksua (42 km)!?

        Viime vuoden nopeimmat Pirkassa 4.25 (P) ja 3.58 (V) ja Helsinki City Maratonilla 2.20. Onko siis rasittavuus sama!!!

        Olin viime syksynä Pirkan hölkässä 33 km. Monta Pirkan hiihtoa takana voin sanoa, että hölkkä oli pahempi koettelemus (siis minulle), vaikka aikaa meni vain puolet hiihtoajasta.


      • Aimo Rivakka
        Haloo kirjoitti:

        Muuten fiksussa kirjoituksessa särähti korvaani - 90 km:n hiihto pertsalla vastaa kuormittavuudeltaan maratonjuoksua (42 km)!?

        Viime vuoden nopeimmat Pirkassa 4.25 (P) ja 3.58 (V) ja Helsinki City Maratonilla 2.20. Onko siis rasittavuus sama!!!

        Ei ehkä, mutta muistaakseni juoksija-Hännisen ( lienee H. Hänninen ja kaiketi jonkinlainen asiantuntija ?) 1h juoksu vastaa 2h hiihtoa harjoitteena ja ilmeisesti päinvastoin. Siitä noin pikaisesti laskettuna tulis 8h hiihdosta 4h tunnin juoksu. Jos juoksis kevyttä lenkkivauhtia a 1 km /6 minuuttia -> 10 km 60 minsaa ja 4h sitten olis likimain 40 km. Maratonilla tuo taisen vauhdin laskukaava ei tietenkään päde.

        En ole hiihtänyt koskaan 90 kilsaa, enkä juossut maratonia joten oikeasti ei ole kokemusta (yli 20 km matkoilla alkaa penikkatauti vaivata). Puolimaratoneja tulee vedettyä pitkinä lenkkeinä kesällä ja pisin yhtäjaksoinen luisteluhiihtomatka on ollut 43 km (Rukan maastoissa viime talvelta, takana 700 km ennen tuota) ja olin sen jälkeen kyllä huomattavasti rasittuneempi kuin 20 km:n lenkin jälkeen (keskisykekin korkeampi).

        Joku Kalevan kierrokseen osallistuja voisi varmaan kommentoida kokemuksistaan Pogosta vapaalla vs. maraton.


      • jts
        Aimo Rivakka kirjoitti:

        Ei ehkä, mutta muistaakseni juoksija-Hännisen ( lienee H. Hänninen ja kaiketi jonkinlainen asiantuntija ?) 1h juoksu vastaa 2h hiihtoa harjoitteena ja ilmeisesti päinvastoin. Siitä noin pikaisesti laskettuna tulis 8h hiihdosta 4h tunnin juoksu. Jos juoksis kevyttä lenkkivauhtia a 1 km /6 minuuttia -> 10 km 60 minsaa ja 4h sitten olis likimain 40 km. Maratonilla tuo taisen vauhdin laskukaava ei tietenkään päde.

        En ole hiihtänyt koskaan 90 kilsaa, enkä juossut maratonia joten oikeasti ei ole kokemusta (yli 20 km matkoilla alkaa penikkatauti vaivata). Puolimaratoneja tulee vedettyä pitkinä lenkkeinä kesällä ja pisin yhtäjaksoinen luisteluhiihtomatka on ollut 43 km (Rukan maastoissa viime talvelta, takana 700 km ennen tuota) ja olin sen jälkeen kyllä huomattavasti rasittuneempi kuin 20 km:n lenkin jälkeen (keskisykekin korkeampi).

        Joku Kalevan kierrokseen osallistuja voisi varmaan kommentoida kokemuksistaan Pogosta vapaalla vs. maraton.

        mielenkiintoinen teksti..joo minun mielipiteeni on..ett juoksua ja hiihtoa voi verrata ainostaan "paperilla"..olkoonkin juoksua vaikka kuinka paljon sillä ei ole oikeastaan mitään tekemistä hiihon kanssa!! niitä on useita esimerkkejä..paljon juosseilla ei hiihto kulje..koska hiihtäjä tarvitsee
        yläkropan lihaksia!!ne ei kehity juoksijalla..eikä tarviikkaa!kyllähän juosta pitää..suunnistusta yms..
        sentakia pogosta vp.ja maratooni..vaikea verrata..ehkä psyykkeen puolelta on vertailukelposia..miten kestää polla loppumatkasta taistelua väsymystä vastaa!!ja vielä tosta ysikymppisestä..se on äärettömän kova matka vaikka olisit fyysisesti kuinka kovassa kunnossa..mutta se henkinen taisto..kokemusta on siitäkin!!


      • jts
        Jeppe kirjoitti:

        Olin viime syksynä Pirkan hölkässä 33 km. Monta Pirkan hiihtoa takana voin sanoa, että hölkkä oli pahempi koettelemus (siis minulle), vaikka aikaa meni vain puolet hiihtoajasta.

        vertailu toisen ihmisen kuntoon on mahdotonta..ei ole tietoa..siksi ohjeitten antaminen on vaikeeta..vaikka kunka yrittäs..olemme yksilöitä..
        mutta jokainen kuka lähtee noihi massahiihtoihi..vaikka kuinka yrittäs pitää tv:tä..alkaa kilpailuvietti iskeä!!oon sitä mieltä ett ysikymppisen eka kertaan ei kannata puhua ajasta yhtää mitään..


      • Haloo
        Aimo Rivakka kirjoitti:

        Ei ehkä, mutta muistaakseni juoksija-Hännisen ( lienee H. Hänninen ja kaiketi jonkinlainen asiantuntija ?) 1h juoksu vastaa 2h hiihtoa harjoitteena ja ilmeisesti päinvastoin. Siitä noin pikaisesti laskettuna tulis 8h hiihdosta 4h tunnin juoksu. Jos juoksis kevyttä lenkkivauhtia a 1 km /6 minuuttia -> 10 km 60 minsaa ja 4h sitten olis likimain 40 km. Maratonilla tuo taisen vauhdin laskukaava ei tietenkään päde.

        En ole hiihtänyt koskaan 90 kilsaa, enkä juossut maratonia joten oikeasti ei ole kokemusta (yli 20 km matkoilla alkaa penikkatauti vaivata). Puolimaratoneja tulee vedettyä pitkinä lenkkeinä kesällä ja pisin yhtäjaksoinen luisteluhiihtomatka on ollut 43 km (Rukan maastoissa viime talvelta, takana 700 km ennen tuota) ja olin sen jälkeen kyllä huomattavasti rasittuneempi kuin 20 km:n lenkin jälkeen (keskisykekin korkeampi).

        Joku Kalevan kierrokseen osallistuja voisi varmaan kommentoida kokemuksistaan Pogosta vapaalla vs. maraton.

        Kyl se on vaan niin, että jos 1 tunnin juokset tai hiihdät tai vaikkapa harjaat curling-jäätä ja sykkeesi on vaikkapa 150, niin energiankulutus on sama.


      • jts
        Haloo kirjoitti:

        Kyl se on vaan niin, että jos 1 tunnin juokset tai hiihdät tai vaikkapa harjaat curling-jäätä ja sykkeesi on vaikkapa 150, niin energiankulutus on sama.

        niin..onkii.mutta ei silläkään ole hiihon kanssa mitään tekemistä!hiihto lihaksien kokonaisvaltainen
        vuosia kestävä kuormitus tekee hiihtäjän..ei mikään muu!!kuormittuuko mielestäsi juoksemalla hiihtolihakset?..jos näin on..rupean juoksemaan!!
        pelkäällä juoksuharjottelulla ei voi tulla hiihtäjäks...ei tarvii mitään fysiikan lakeja..
        ja asioistaha saa olla erimieltä!!


      • Aimo Rivakka
        jts kirjoitti:

        niin..onkii.mutta ei silläkään ole hiihon kanssa mitään tekemistä!hiihto lihaksien kokonaisvaltainen
        vuosia kestävä kuormitus tekee hiihtäjän..ei mikään muu!!kuormittuuko mielestäsi juoksemalla hiihtolihakset?..jos näin on..rupean juoksemaan!!
        pelkäällä juoksuharjottelulla ei voi tulla hiihtäjäks...ei tarvii mitään fysiikan lakeja..
        ja asioistaha saa olla erimieltä!!

        Totta on että juoksu ja hiihto on eri lajeja- iteltäni esim. puuttuu juuri yläkropan voimaa ja siksi hiihto ei kulje yhtä kevyesti kuin juoksu. Sen takia en vähäisellä hiihtomäärällä ja pelkällä juoksukestävyyspohjalla uskaltaisi lähteä pitkään hiihtotapahtumaan.

        Äsken kävin vetämässä vapaalla 24 km ja kyllä olis jäänyt jopa 50 km hiihtämäti vaikka aikaa olis ollut koko päivä. Tai jos välillä olis saanut nukkua 3 tunnin nokoset niin ehkä sitten. -15 astetta pakkasta, uutta lunta ja pehmeä, hyväkuntoinen luistelu-ura eikä suksi kulkenut yhtään. Ensimmäisen 5 km:n jälkeen oli pakko vaihtaa löysempään sukseen. Perinteisellä olis mennyt kevyemmin, latu todella mainiossa kunnossa.


      • Haloo
        jts kirjoitti:

        niin..onkii.mutta ei silläkään ole hiihon kanssa mitään tekemistä!hiihto lihaksien kokonaisvaltainen
        vuosia kestävä kuormitus tekee hiihtäjän..ei mikään muu!!kuormittuuko mielestäsi juoksemalla hiihtolihakset?..jos näin on..rupean juoksemaan!!
        pelkäällä juoksuharjottelulla ei voi tulla hiihtäjäks...ei tarvii mitään fysiikan lakeja..
        ja asioistaha saa olla erimieltä!!

        Juu olen kanssasi täysin samaa mieltä. Vain hiihtämällä tulee hiihtäjä, juoksemalla juoksija, curling-jäätä harjaamalla curling-jään harjaaja..

        Mutta tuosta A. Rivakan (tai H. Hännisen?) väitteestä, että 1 h juoksua vastaisi 2 h hiihtoa, olen erimieltä!

        Siitäkin olen kanssasi samaa mieltä, että Pirkan hiihto (=todellinen miehuuskoe) on erittäin vaativa suoritus. Ei sinne pidä poikasten lähteä 200 kilometrin harjoittelulla leikkimään. Esim. nyt vallitseva kova pakkanen ja vitikeli tekisivät ko. vapaan tyylin hiihdosta lähes mahdottoman enemmän kokeneillekin..


      • Aimo Rivakka
        Haloo kirjoitti:

        Juu olen kanssasi täysin samaa mieltä. Vain hiihtämällä tulee hiihtäjä, juoksemalla juoksija, curling-jäätä harjaamalla curling-jään harjaaja..

        Mutta tuosta A. Rivakan (tai H. Hännisen?) väitteestä, että 1 h juoksua vastaisi 2 h hiihtoa, olen erimieltä!

        Siitäkin olen kanssasi samaa mieltä, että Pirkan hiihto (=todellinen miehuuskoe) on erittäin vaativa suoritus. Ei sinne pidä poikasten lähteä 200 kilometrin harjoittelulla leikkimään. Esim. nyt vallitseva kova pakkanen ja vitikeli tekisivät ko. vapaan tyylin hiihdosta lähes mahdottoman enemmän kokeneillekin..

        Niin no tuo 1h=2h sääntö perustuu kuulemma Hännisen 2.45:sen maratoniharjoitusohjelmaan jossa juoksua korvataan hiihdolla. Peruslenkillä 2h hiihtoa korvaa 1h:n juoksun, pitemmällä 1,5-2h hiihtoa = 1 h juoksua. Maasto pitää toki huomioida ja oletuksena on että hiihto kulkee kevyesti (tekniikka hallussa). En tiedä tuosta sen enempää kuin mitä olen kuullut, toivottavasti joku todella osaisi kertoa mihin tämä väite perustuu.


      • jts
        Aimo Rivakka kirjoitti:

        Niin no tuo 1h=2h sääntö perustuu kuulemma Hännisen 2.45:sen maratoniharjoitusohjelmaan jossa juoksua korvataan hiihdolla. Peruslenkillä 2h hiihtoa korvaa 1h:n juoksun, pitemmällä 1,5-2h hiihtoa = 1 h juoksua. Maasto pitää toki huomioida ja oletuksena on että hiihto kulkee kevyesti (tekniikka hallussa). En tiedä tuosta sen enempää kuin mitä olen kuullut, toivottavasti joku todella osaisi kertoa mihin tämä väite perustuu.

        tuo hännisen sääntö..tai mikä se nyt onkaa..joo .."juoksua korvataan hiihdolla"..ja..nyt tais mennä vähä nää jutut sekasii..taidettii käsittää.."ett juoksu vastaa hiihtoa"sen ja sen lenkin verran..jotekii näin..olisko se..käytetää hiihtoa yhtenä harjotteena ..juoksun lisäksi..


      • Jeppe
        Haloo kirjoitti:

        Muuten fiksussa kirjoituksessa särähti korvaani - 90 km:n hiihto pertsalla vastaa kuormittavuudeltaan maratonjuoksua (42 km)!?

        Viime vuoden nopeimmat Pirkassa 4.25 (P) ja 3.58 (V) ja Helsinki City Maratonilla 2.20. Onko siis rasittavuus sama!!!

        ...lusikkani soppaan. Varmaankin sellaiset, jotka hiihtävät ovat vähän rotevampaa tekoa kuin maratoonarit. Kun tota yläkroppaakin on, niin ei se kestävyysjuoksu voi niin häävisti mennä. Maratoonarithan on useimmat sellaisia kuivia käppänöitä, hyvä jos 50 kiloa penkiltä nousee. Niin meinasin vaan heti sanoa, että hiihtäjillä kahden tunnin hiihto voi hyvinkin vastata tunnin jouksua. Maratoonarille voi hiihto taas olla aika myrkkyä.


      • jts
        Jeppe kirjoitti:

        ...lusikkani soppaan. Varmaankin sellaiset, jotka hiihtävät ovat vähän rotevampaa tekoa kuin maratoonarit. Kun tota yläkroppaakin on, niin ei se kestävyysjuoksu voi niin häävisti mennä. Maratoonarithan on useimmat sellaisia kuivia käppänöitä, hyvä jos 50 kiloa penkiltä nousee. Niin meinasin vaan heti sanoa, että hiihtäjillä kahden tunnin hiihto voi hyvinkin vastata tunnin jouksua. Maratoonarille voi hiihto taas olla aika myrkkyä.

        hiihto ja maratooni ovat vieläkin vertailukelvottomia keskenään..tossa kun puhutaa"voi vastata"..sitä ja sitä..voidaan puhua vaa energiankulutuksesta..näissä vasteissa!!kaksi täysin eri lajia..ainut yhtälö on.. molemmat ovat kestävyyslajeja!! saa olla erimieltä..täälläpäin on yksi dualthoonikaveri..kova sellane..hiihto on myrkkyä..täysin eri lihaksia kuormittava laji..tällästä hämmentämistä tänään.. -27..soutupäivä..


      • Jusu_80
        jts kirjoitti:

        hiihto ja maratooni ovat vieläkin vertailukelvottomia keskenään..tossa kun puhutaa"voi vastata"..sitä ja sitä..voidaan puhua vaa energiankulutuksesta..näissä vasteissa!!kaksi täysin eri lajia..ainut yhtälö on.. molemmat ovat kestävyyslajeja!! saa olla erimieltä..täälläpäin on yksi dualthoonikaveri..kova sellane..hiihto on myrkkyä..täysin eri lihaksia kuormittava laji..tällästä hämmentämistä tänään.. -27..soutupäivä..

        No niin oli minunkin aivan pakko ottaa kantaa tähän asiaan vaikka kovasti yritin olla kirjoittamatta...

        Vaativuuden (kuntopuoli) puolesta ei voi suoraan sanoa kumpi on raskaampaa. Eikös kaloreiden kuluminen ja rasvanpalaminen ole hyvä mittari? Uskoisin että maratonissa tulee enemmän kaikenlaisia vaikeuksia hiertymien ym. muiden rasituksesta aiheutuvien kipujen johdosta. Eipä näitä kahta lajia hirveän syvällisesti kannata ehkä vertailla on tosiaan kyse sen verran eri lajeista. Viime kesänä kun katselin töllöstä MM -maratonia niin aikamoisia rääpäleitä ne kyllä oli. Yksi vähän rotevampi kaveri tais näkyä, mutta hän ei ainakaan kuumimpaan kärkeen sijoittunut.


      • Heguli
        jts kirjoitti:

        hiihto ja maratooni ovat vieläkin vertailukelvottomia keskenään..tossa kun puhutaa"voi vastata"..sitä ja sitä..voidaan puhua vaa energiankulutuksesta..näissä vasteissa!!kaksi täysin eri lajia..ainut yhtälö on.. molemmat ovat kestävyyslajeja!! saa olla erimieltä..täälläpäin on yksi dualthoonikaveri..kova sellane..hiihto on myrkkyä..täysin eri lihaksia kuormittava laji..tällästä hämmentämistä tänään.. -27..soutupäivä..

        Tässä viestissä on verrattu hiihdon ja juoksun rasittavuutta.

        Oma kokemus juoksijana on että rauhallinen hiihto vastaa korkeintaa puolet rasittavuudessa juoksuun verrattuna. Olen aloittanut tänä talvena hiihdo pitkähkön tauon jälkeen. Muuten siis juoksen, keskimäärin 40-60 km/vko. Hiihdin viime perjantaina ja eilen sunnuntaina molempina päivinä 30 km. Omana kokemuksena voi sanoa että 30 km ei tavallaan tunnu missään. Kunhan huolehtii että pitää sykkeet kurissa ja sivakoi rauhallisesti, hyödyntää laskut kunnolla jne. Niin, ja taukojakin on hyvä pitää.

        Ensi lauantaina on muuten perinteinen Tahkon hiihto. Espoon latu järjestää oman lähtönsä Oittaan kartanolta. Matkoina 10-50 km. Onko tietoa, missä reitti kiertää?


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mielessäni vieläkin T

      Harmi että siinä kävi niinkuin kävi, rakastin sinua. Toivotan sulle kaikkea hyvää. Toivottavasti löydät sopivan ja hyvän
      Ikävä
      40
      2102
    2. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      47
      1654
    3. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      29
      1491
    4. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      25
      1468
    5. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1441
    6. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      1
      1425
    7. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      2
      1397
    8. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      1
      1331
    9. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      2
      1250
    10. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      6
      1229
    Aihe