Valikko

Säästöliekki

En tiedä kuuluisko tänne, mutta ajattelin, että te tietäisitte.. Haluaisin kysyä, että milloin tuo keho menee säästöliekille. Siis kuinka vähäinen kalorimäärä pitää olla päivittäin? Itse syön n. 500-800 ja kulutan ehkä 100.. Eli tuo riittänee vielä täysin kehon toimintoihin, vaikka sillä laihtuukin?

Tämä keskustelu on suljettu
Ilmianna
Jaa

17 Vastausta



...ei!Riippuu tietenkin miten iso ihminen olet, lihaksikas..pitkä...? Kyllä sopusuhtaisen naisen peruskulutus on jotain 1700 kaloria/vrk, jos pikkusenkin liikkuu..eikä vaan makaa...500-800 ei riitä...

Ilmianna
Jaa
5 VASTAUSTA:

Tolla kalorimäärällä keho menee säästöliekille ja laihtumista tapahtuu, mutta se on melko hidasta. Kannattaa syödä kalaa ja vihanneksia 1200 kalorin edestä. Se on laihduttavaa mutta vielä terveellistä ja nopeaakin. Lisäksi säilytät lihakset, mutta läski palaa pois.

Ilmianna
Jaa

säästöliekki kirjoitti:

Tolla kalorimäärällä keho menee säästöliekille ja laihtumista tapahtuu, mutta se on melko hidasta. Kannattaa syödä kalaa ja vihanneksia 1200 kalorin edestä. Se on laihduttavaa mutta vielä terveellistä ja nopeaakin. Lisäksi säilytät lihakset, mutta läski palaa pois.

Show more

Niin mitä niin ei kysytty??!! Kysyttiin, että riittääkö, niin vastasin, että ei riitä...

Ilmianna
Jaa

säästöliekki kirjoitti:

Tolla kalorimäärällä keho menee säästöliekille ja laihtumista tapahtuu, mutta se on melko hidasta. Kannattaa syödä kalaa ja vihanneksia 1200 kalorin edestä. Se on laihduttavaa mutta vielä terveellistä ja nopeaakin. Lisäksi säilytät lihakset, mutta läski palaa pois.

Show more

Eli jos ei käytännössä syö mitään laihtuu hitaammin, kuin jos söisi noin 1200kcal:in edestä? En voi ymmärtää. Matemaattisesti mahdotonta.. Oma kehoni toimii sitten kai toisin kuin valtaväestön, sillä jos en syö, niin paino putoaa nopeasti. 1200kcal:in ruokavalio on ainakin omalla kohdallani todella hidas! Ehkä liikunta ja vedenjuonti sitten pitää oman aineenvaihduntani käynnissä..

Ilmianna
Jaa

joo-o kirjoitti:

Eli jos ei käytännössä syö mitään laihtuu hitaammin, kuin jos söisi noin 1200kcal:in edestä? En voi ymmärtää. Matemaattisesti mahdotonta.. Oma kehoni toimii sitten kai toisin kuin valtaväestön, sillä jos en syö, niin paino putoaa nopeasti. 1200kcal:in ruokavalio on ainakin omalla kohdallani todella hidas! Ehkä liikunta ja vedenjuonti sitten pitää oman aineenvaihduntani käynnissä..

Show more

...jos olet syömättä, niin toki laihdut, mutta kun syöt vähänkin, niin lihot heti!!! Kroppa varastoi heti saamansa ravinnon!! Se johtuu siitä ns. säästöliekistä. Onko järkee touhussa!!???Ja nyt puhuin omppu/päivä dietistä...kokemusta on..

Ilmianna
Jaa

joo-o kirjoitti:

Eli jos ei käytännössä syö mitään laihtuu hitaammin, kuin jos söisi noin 1200kcal:in edestä? En voi ymmärtää. Matemaattisesti mahdotonta.. Oma kehoni toimii sitten kai toisin kuin valtaväestön, sillä jos en syö, niin paino putoaa nopeasti. 1200kcal:in ruokavalio on ainakin omalla kohdallani todella hidas! Ehkä liikunta ja vedenjuonti sitten pitää oman aineenvaihduntani käynnissä..

Show more

minulle ainakin kävi juuri niin, kroppa meni säästöliekille. Ei siinä mitään matematiikan kanssa ollut tekemistä, kroppa vain viimekädessä toimii niin. Varsinkin toisella kertaa!

Ilmianna
Jaa

Kuinka nopeasti keho siirtyy säästöliekille? Entä jos arkipäivät syö n. 800, mutta viikonloppuisin enemmän, niin käykö silti noin? Mä en vaan oikeen uskaltas syödä enempää, kun se ruuan määrä tuntuu niin lihottavalta :( Niin ja kooltani olen.. no hmm painoindeksi on vähän päälle 19, toistaiseksi.

Ilmianna
Jaa

syö enemmän, mutta kuluttaa enemmän? Sitten kaikki on ok vai? Vai pitääkö niitä kuluttamattomia kaloreita syödä noin kovasti?

Ilmianna
Jaa

Keho menee säästöliekille kulutettuaan omat glykogeenivarastonsa. Sen jälkeen se menee ns. ketotilaan, jonka tunnistaa parhaiten siitä, että hengitys alkaa haista asetonille. Ketotilassa nälän tunne on kadonnut ja keho polttaa paitsi omia rasvavarastojaan valitettavasti myös tehokkaasti omaa valkuaistaan (mistä juuri tuo hengityksen haju). Kun energiaa otetaan valkuaisaineista se merkitsee käytännössä sitä, että lihaksistoa verotetaan. Lihas taas tunnetusti polttaa energiaa kaikista tehokkaimmin. Eli mitä enemmän kulutetaan lihasmassaa, sitä vähemmän tarvitaan kaloreita, eli laihtuminen hidastuu. Keho yrittää pitää rasvavarastoistaan kiinni kaikin voimin ja uhraa mieluummin vaikka lihasta kuin rasvaa, joka on elossa pysymisen kannalta tärkeä hengissäsäilymisvarasto.

Ihannetilanne siis olisi, että glykogeenivarastoja ei tyhjennettäisi, sillä se sekoittaa aineenvaihdunnan. Glykogeenivarastot tyhjenevät noin kolmessa vuorokaudessa, jos ihminen ei saa riittävästi ravintoa.

Keho menee siis noin kolomessa vuorokaudessa 'säästöliekille'. Sen päästäminen säästöliekille ei ole järkevää.

Riittikö tämä vastaukseksi?

Ilmianna
Jaa
1 VASTAUS:

Tarkistapa faktat ennen kuin tuut tänne kirjoittelee..

Ilmianna
Jaa

urheilin vaan ku hullu (juoksin n.10 km päivässä)söin vähän joskus sorruin syömään yli 500 kaloria laihduin,mutta eipä se elämä liiemmin hymyilly...olin luuranko,mutta ei se mua onnelliseksi tehny...nyt oon taas lihonnu ja olo on hirvee...en tiiä mitä pitäs tehä..paitsi sen tiiän kyllä että onnellisuus ei riipu mitenkään painosta

Ilmianna
Jaa


ei kaikilla toimi toi säästöliekki,olen lukenut ja omasta kokemuksesta myös!!itse laihdutin 400kalorilla 6kg pois viikossa.painoin 55 ja sit viikon päästä 49.välil oli kyl syömättömyys päiviäkin(2pv).eipä ole kilot takas tullu vaik puol vuotta aikaa laihdutuksesta.

Ilmianna
Jaa
1 VASTAUS:

jos vetää joka päivä saman kalorimäärän (esim 500kcal) , joutuu todennäkösesti säästärille. sitä kalorimäärää voi vaihdellakin. sitten vielä kerta viikkoon kun syö vaikka tonnin , pysyy aineenvaihdunnatkin hyvin käynnissä. toki toikin voi olla ihmiskohtasta. mulla ainakin paino lähtee nopeemmin, kun vähän vaihtelen niit määriä.

Ilmianna
Jaa

Kunpa tänne saataisiin joku info-osio, johon voisi kirjoittaa tietoa luettavaksi.

Minä en nyt jaksa kirjoittaa ties kuinka monennetta kertaa. Laitan sen sijaan hyvä linkin. Siellä on alempana myös kohta "ravitsemustila".

Ilmianna
Jaa
1 VASTAUS:

..unohtui :)))) tullut varmaan syötyä liian vähän, kun aivot käyvät epäluotettavasti..

http://keho.net/artikkelit/naytaartikkeli/Energia-aineenvaihdunta-120

Ilmianna
Jaa

Ite oon nyt ollu paastolla kaks päivää (teetä ja vettä juotu) tänään jogurttia vähän syöty. yleensä syön 200-400 kcal päivässä ja urheilen neljä-viisi kertaa viikossa, joten onko mahd että olen "säästöliekkillä" Viikonloppuisin tulee syötyä enemmän, mutta arkipäivät ma-pe on keskimäärin 300kcal päivässä.

Itselläni tuntuu upean pirteältä ja urheilu sujuu hyvin, joten eikö tällä vauhdilla laituisi hyvin.

Ilmianna
Jaa

Muistakaa, että ketoosi on eri asia kuin säästöliekki! Ketoosi on tila, jossa nimenomaan kaikki energia otetaan rasvavarastoista (toki hieman lihaksestakin) esim, extravagansa käyttää tätä hyödykseen. Säästöliekki taas on tila jossa ei saada tarpeeksi energiaa ja keho puolustautuu tätä vastaan.

Ilmianna
Jaa

Tämä keskustelu on suljettu

Voit yhä lukea viestiketjua, tykätä kommenteista ja ilmiantaa asiattomuuksia. Halutessasi voit aloittaa uuden keskustelun samasta aiheesta.

Aloita uusi keskustelu