Rannekanavaoireyhtymä

"kylmäkäsi"

Onko kokemuksia rannekanavaoireyhtymästä ja sen leikkaushoidosta ? Miten leikkaus onnistui ja miten nopeasti siitä olet toipunut ? Auttoiko leikkaushoito ?

Olisi kiva saada lukea kokemuksia....

Olen itse sairaslomalla ko. leikkausta odotellen.

62

44783

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • minä

      Suosittelisin kuitenkin muita vaihtoehtoja. Vaikka leikkaus voi auttaa, niin tämä on sellainen vaiva joka helposti uusiutuu. Tästä osoitteesta lisätietoja ja vaihtoehtoinen hoitomuoto. [email protected]

      • Minäpäs

        Väitätkö, että leikattu rannekanavaoireyhtymä uusiutuu helposti?


      • minä

        Kannattaisi siis kokeilla ensisijaisesti muuta hoitoa kuin leikkaushoitoa. En myöskään usko että fysikaalisesta hoidosta voisi olla apua tähän vaivaan. Onneksi on olemassa muita vaihtoehtoja ilman lääkkeitä tai leikkausveistä. Tästä kerron lisätietoja sähköpostiosoitteella [email protected] (koska muuten täällä tulkittaisiin mainonnaksi.)


      • hoidettu
        Minäpäs kirjoitti:

        Väitätkö, että leikattu rannekanavaoireyhtymä uusiutuu helposti?

        Onhan tälläkin palstalla esiintyny ihmisiä, joilta on leikattu tuo eikä ole kivut helpottaneet...


      • LLL
        hoidettu kirjoitti:

        Onhan tälläkin palstalla esiintyny ihmisiä, joilta on leikattu tuo eikä ole kivut helpottaneet...

        silloin kipu on johtunut ihan muusta syystä .. siis väärä diagnoosi


      • -tiedonhaluinen-

        linkki ei avaudu!


      • Leikattu
        Minäpäs kirjoitti:

        Väitätkö, että leikattu rannekanavaoireyhtymä uusiutuu helposti?

        Minut vasta leikattu,jos hermopinnettä ei leikata ja vain pitkittää voi hermosto vaurioitua ja sitte ei auta mikään.


    • ei masokisti

      Miksi mennnä riskileikkaukseen, kun hieromallakin sen saa kuntoon ja mitä todennäköisimmin. Itse korjautin ranteeni Mynämäellä Hannu Timosen hoidossa, ja ovat kunnossa edelleenkin vielä vuosien jälkeen. Kävin siellä kolme kertaa. Olin potenut jo pari vuotta ja sairaslomalla lähes vuoden. Leikkausaika oli jo viikon päässä, kun sain kuulla hänestä, täpärälle meni, mutta pelastuin.

      • ......

        Siis pelastuit miltä tai mistä ? Minulla on leikattu molemmat ranteet, tosi pieni operaatio, siitä myös toipui nopeasti ja vaivat jäi leikkaussaliin. Rohkeasti vaan leikkaukseen. Ihmettelen miten ne kiinnikkeet jotka siellä sitä "hermoa kiristää" saa hieronnalla pois ?


      • asian kerran
        ...... kirjoitti:

        Siis pelastuit miltä tai mistä ? Minulla on leikattu molemmat ranteet, tosi pieni operaatio, siitä myös toipui nopeasti ja vaivat jäi leikkaussaliin. Rohkeasti vaan leikkaukseen. Ihmettelen miten ne kiinnikkeet jotka siellä sitä "hermoa kiristää" saa hieronnalla pois ?

        työni rasittavuudesta johtuen oikea ranteeni kävi joskus 95 vuonna usein niin kipeäksi että sl olin ei voinut edes painaa sormella siihen kohtaan ranteessa missä on se kolo. sit kuulin oitissa toimivasta kansanparantajasta (nyttemmin edesmennyt) ja menin hänen luokseen. han otti ranteesta kaksin käsin kiinni ja sanoi että kyllähän ahdas saa olla muttei tiukka ja leipoi noin 1 min sitä rannetta,tuntui äkäisiä sähköiskuja ranteessa ja sit yhtääkkiä ne hävisivät ja ihmeties ranne tuli siltä istumalta kuntoon ja maksoi 50 mk eli 8.5€ eikä ole ranne vittuillut koomin.
        eli kyllä kävisin ennemmin jossain osaavalla kansanparantajalla kuin menisin oikopäätä leikkaussaliin, voi saada vaikka sairaala bakteerin.


      • hoidettu
        ...... kirjoitti:

        Siis pelastuit miltä tai mistä ? Minulla on leikattu molemmat ranteet, tosi pieni operaatio, siitä myös toipui nopeasti ja vaivat jäi leikkaussaliin. Rohkeasti vaan leikkaukseen. Ihmettelen miten ne kiinnikkeet jotka siellä sitä "hermoa kiristää" saa hieronnalla pois ?

        "Ihmettelen miten ne kiinnikkeet jotka siellä sitä "hermoa kiristää" saa hieronnalla pois ? "

        Ei se hieronta kiinnikkeitä poista vaan sillä helpotetaan hermopinteitä, jolloin hermo rauhottuu. Pinteessä oleva hermo turpoaa pinteen jälkeen ja silloin sitä painaa siellä turvonneella alueella kiinnnikkeet ja ahdas kanava.


      • hoidettu
        hoidettu kirjoitti:

        "Ihmettelen miten ne kiinnikkeet jotka siellä sitä "hermoa kiristää" saa hieronnalla pois ? "

        Ei se hieronta kiinnikkeitä poista vaan sillä helpotetaan hermopinteitä, jolloin hermo rauhottuu. Pinteessä oleva hermo turpoaa pinteen jälkeen ja silloin sitä painaa siellä turvonneella alueella kiinnnikkeet ja ahdas kanava.

        Ennenkuin taas valitetaan, että keksin omiani, niin tässä lähde:

        "The nerve and each of the tendons are each nearly as wide as a pencil. The tunnel is only a little over an inch wide - just big enough to hold the nerve and tendons. When the tendons are irritated, the lining around the tendons (synovium) swells up and puts pressure on the nerve. This pressure cuts off the blood supply to the nerve. Tendon swelling (tendonitis) results from a person’s own tendency to collect fluid around their tendons and joints."
        http://www.peoplesrc.org/Services/Computer/Computer_Training/carpaltunnel.doc

        Tässä toinen, ehkä jopa parempi:

        "A pinched nerve can occur when your vertebrae are misaligned and pressure is placed on what are called nerve roots - the first part of the nerve as it exits from the spine. One problem that can occur from this condition is that the involved nerve swells and tries to occupy space that is already to small for it to pass through. The irritated nerve swells and inflames thus becoming the dreaded “hot nerve”. Imagine having your finger stuck in a vise for long period of time. Even if you removed the pressure it would take a while for the associated pain and swelling to go down."
        http://wellnesschiro.com/images/July 2001 eNewsletter.pdf


      • Katja769

        Minä en saanut kuntoon viidelläkään käynnillä, mutta muuta olisi kyllä ollut tarjolla :)


      • Anonyymi
        ...... kirjoitti:

        Siis pelastuit miltä tai mistä ? Minulla on leikattu molemmat ranteet, tosi pieni operaatio, siitä myös toipui nopeasti ja vaivat jäi leikkaussaliin. Rohkeasti vaan leikkaukseen. Ihmettelen miten ne kiinnikkeet jotka siellä sitä "hermoa kiristää" saa hieronnalla pois ?

        Ei saa hieromalla pois, nivelsiteet ovat kiristäneet ja vetäneet hermon kämmenluita vasten, ollen vahvoja kuin siimat, eikä niitä saa ylöspäin kui poikki katkaisemalla. Multa leikttiin 2 v sitten ja on taas kipeä olkapäähän asti, suunnitteluvirhe


    • Kellään tietoa

      Hei,onko kellään tietoa miten tämän kanssa selvitään.Leikkaus epäonnistui ja nyt käsi pahempi kuin ennen leikkausta.Kaikki auttava tieto otetaan kiitollisena vastaan sekä omakohtaisia kokemuksia käden kuntoutuksesta.

      • "kylmäkäsi"

        Miten leikkaus epäonnistui? Miten kipeämpi ?

        Minulla oireina on (nyt kun odotan leikkausta)välillä melkein kestämätön ranteen ja sormienkin kipu, jomotus ja säteily ranteesta ylöspäin kyymärpään kautta olkaan asti. Lisäksi käsi on kylmä kuin pakastin, sormet sinertävät ja ovat turtat ja tunnottomat. Sormista oireita on peukalossa, pikkurillissä ja nimettömässä. Yöllä herään useita kertoja ravistelemaan kättä. Pillereitä menee että pärjään käden kanssa. Lasta on kädessä jo päivisinkin...

        Minä kanniskelen kättä sylissäni kuin pikkulasta, käärin sen villashaalin sisään, hieroskelen varovasti, pumppaan sormia, pidän kättä koholla, käytän orudisgeeliä ja Talinnasta tuotua "lihasgeeliä", olen antanut kuuma/kylmähoitoa.... ja väliin olen jopa itkeä vollottanut kun ei mikään ole auttanut ! ... ja kyllä minä luotan siihen että leikkauksesta joku apu tähän tulee... Fysikaalisesta hoidosta ei apua ollut kuin pariksi kuukaudeksi!


      • Kellään tietoa
        "kylmäkäsi" kirjoitti:

        Miten leikkaus epäonnistui? Miten kipeämpi ?

        Minulla oireina on (nyt kun odotan leikkausta)välillä melkein kestämätön ranteen ja sormienkin kipu, jomotus ja säteily ranteesta ylöspäin kyymärpään kautta olkaan asti. Lisäksi käsi on kylmä kuin pakastin, sormet sinertävät ja ovat turtat ja tunnottomat. Sormista oireita on peukalossa, pikkurillissä ja nimettömässä. Yöllä herään useita kertoja ravistelemaan kättä. Pillereitä menee että pärjään käden kanssa. Lasta on kädessä jo päivisinkin...

        Minä kanniskelen kättä sylissäni kuin pikkulasta, käärin sen villashaalin sisään, hieroskelen varovasti, pumppaan sormia, pidän kättä koholla, käytän orudisgeeliä ja Talinnasta tuotua "lihasgeeliä", olen antanut kuuma/kylmähoitoa.... ja väliin olen jopa itkeä vollottanut kun ei mikään ole auttanut ! ... ja kyllä minä luotan siihen että leikkauksesta joku apu tähän tulee... Fysikaalisesta hoidosta ei apua ollut kuin pariksi kuukaudeksi!

        Hei!Leikkaus meni kuten oli pitänytkin,mutta käsi ei parantunutkaan kuten olisi pitänyt.Alkoi parin viikon päästä oireileen,veri ei kiertänyt juuri ollenkaan.Käsi ihan sinisenmusta kun hetkeksi laski alaspäin,särky aivan sietämätön.Oireet lisääntyivät leikkauksen jälkeen ja pahenivat.Nyt kättä aloitettu kuntouttamaan,käsi on eloton kuin "nuken" käsi.Peukalo-etusormiotetta ei enää ollenkaan ja hoitojaksoja ainakin 30 kymmentä tämän hetkisten tietojen mukaan.Nyt halusinkin tietää,onko kenellekkään sattunut vastaavaa ja miten jälkihoito on kuntouttanut käden ja menikö kauan ennenkuin jotain näkyvää alkoi tapahtua.Vai saako kädestä enää samanvertaista mitä oli ennen leikkausta.


      • nukkekäsi
        Kellään tietoa kirjoitti:

        Hei!Leikkaus meni kuten oli pitänytkin,mutta käsi ei parantunutkaan kuten olisi pitänyt.Alkoi parin viikon päästä oireileen,veri ei kiertänyt juuri ollenkaan.Käsi ihan sinisenmusta kun hetkeksi laski alaspäin,särky aivan sietämätön.Oireet lisääntyivät leikkauksen jälkeen ja pahenivat.Nyt kättä aloitettu kuntouttamaan,käsi on eloton kuin "nuken" käsi.Peukalo-etusormiotetta ei enää ollenkaan ja hoitojaksoja ainakin 30 kymmentä tämän hetkisten tietojen mukaan.Nyt halusinkin tietää,onko kenellekkään sattunut vastaavaa ja miten jälkihoito on kuntouttanut käden ja menikö kauan ennenkuin jotain näkyvää alkoi tapahtua.Vai saako kädestä enää samanvertaista mitä oli ennen leikkausta.

        heipähei..
        luin juuri kertomuksesi leikkauksesi jälkiseurauksista..aikaa on kulunut,mutta olisin kiitollinen jos vielä jaksaisit kertoa kuinka nyt voit.olin itse 1,5kk sitten leikattavana ja oireeni ovat samat kuin sinullakin.jonotan nyt kuntoutukseen,,,mieli on maassa,että pitikin antaa leikata...
        kiitos,jos voit vastata


      • auli 54v.
        Kellään tietoa kirjoitti:

        Hei!Leikkaus meni kuten oli pitänytkin,mutta käsi ei parantunutkaan kuten olisi pitänyt.Alkoi parin viikon päästä oireileen,veri ei kiertänyt juuri ollenkaan.Käsi ihan sinisenmusta kun hetkeksi laski alaspäin,särky aivan sietämätön.Oireet lisääntyivät leikkauksen jälkeen ja pahenivat.Nyt kättä aloitettu kuntouttamaan,käsi on eloton kuin "nuken" käsi.Peukalo-etusormiotetta ei enää ollenkaan ja hoitojaksoja ainakin 30 kymmentä tämän hetkisten tietojen mukaan.Nyt halusinkin tietää,onko kenellekkään sattunut vastaavaa ja miten jälkihoito on kuntouttanut käden ja menikö kauan ennenkuin jotain näkyvää alkoi tapahtua.Vai saako kädestä enää samanvertaista mitä oli ennen leikkausta.

        olin jo ennen leikkausta kolme viikkoa sairauslomalla. leikkaus meni hyvin ja käden puutuminen loppui siihen. mutta parantuminen on muuten ollut hidasta. haavan kohta on kiristänyt tosi paljon ja kipuilua on ollut enempi tai vähempi koko ajan . tällä hetkellä käsi on todella kipeä ja kovaa kiristyksen tunnetta haava-aluella ja kädessä hermotusta ja sähköisiä impulsseja ja sätkyjä. olen ollut nyt leikkauksen jälkeen jo kaksi kuukautta sairauslomalla. olen ottanut käteen fysioterapiaa, ultrahoitoa haavan kiinnikkeisiin ja saanut myös akupunktiota. nyt sain taas kuukauden lisää sairaslomaa. siis käsi on edelleen kipeä ja kova kiristyksen tunne haava-alueellla ja kipuilua on paljon, miten tässä siivoustyötä pystyy jatkamaan jos uusimisen riski on suuri. jokaisella on oma kokemuksensa ja toisille on ollut heti apua leikkauksesta. oma kokemukseni on huonompi jos olisin tiennyt tämän niin olisin ensin yrittänyt muita vaihtoehtoja, vaikkka tosin oikean käteni toimintakyky oli jo loppunut ennen leikkausta. nyt lääkärit suosittelevat yölasta hoitoa molempiin käsiin, koska vasen kätenikin oireilee jo, mutta myös leikattu käsi tarvitsee sitä myös ja sitten suositeltiin rannetukia sitten jos ja kun voin mennä työhön. välillä on kuitenkin masentanut, koska en uskonut että tämä voisi kestää näin kauan eikä paranemista ole vielä näköpiirissä.


      • leikattu
        "kylmäkäsi" kirjoitti:

        Miten leikkaus epäonnistui? Miten kipeämpi ?

        Minulla oireina on (nyt kun odotan leikkausta)välillä melkein kestämätön ranteen ja sormienkin kipu, jomotus ja säteily ranteesta ylöspäin kyymärpään kautta olkaan asti. Lisäksi käsi on kylmä kuin pakastin, sormet sinertävät ja ovat turtat ja tunnottomat. Sormista oireita on peukalossa, pikkurillissä ja nimettömässä. Yöllä herään useita kertoja ravistelemaan kättä. Pillereitä menee että pärjään käden kanssa. Lasta on kädessä jo päivisinkin...

        Minä kanniskelen kättä sylissäni kuin pikkulasta, käärin sen villashaalin sisään, hieroskelen varovasti, pumppaan sormia, pidän kättä koholla, käytän orudisgeeliä ja Talinnasta tuotua "lihasgeeliä", olen antanut kuuma/kylmähoitoa.... ja väliin olen jopa itkeä vollottanut kun ei mikään ole auttanut ! ... ja kyllä minä luotan siihen että leikkauksesta joku apu tähän tulee... Fysikaalisesta hoidosta ei apua ollut kuin pariksi kuukaudeksi!

        Minulla n.2 viikkoa sitten rannekanava leikattu...ennen leikkausta oli varsinkin yöt levottomia tunnottomuuden ja säryn vuoksi.Tavarat meinasivat tipahdella käsistä..Turvotusta oli hyvin vähän ja käsikin oli normaali lämpöinen...Leikkauksen jälkeen kädessä ei ollut mitään särkyä tai tunnottomuutta...Reilu viikko leikkauksen jälkeen kättä alkoi palella kyynärpäähän asti. Kuin olisi kokoajan ollut jääsalvaa kädessä...No nyt ei enää niin paljon palele, mut meinaa särkeä välillä melkosen palijo. Toki leikkauksesta on vasta niin vähän aikaakin... Oireethan saattaa kestää pitkäänkin leikkauksen jälkeen ennenkuin käsi on ihan kunnossa. Äidilleni on myös tehty kyseinen leikkaus jokunen vuosi sitten ja ei oo ongelmia sittemmin ollut...No leikkaus on aina leikkaus, kaikissa on riskinsä..


      • Leikattu
        "kylmäkäsi" kirjoitti:

        Miten leikkaus epäonnistui? Miten kipeämpi ?

        Minulla oireina on (nyt kun odotan leikkausta)välillä melkein kestämätön ranteen ja sormienkin kipu, jomotus ja säteily ranteesta ylöspäin kyymärpään kautta olkaan asti. Lisäksi käsi on kylmä kuin pakastin, sormet sinertävät ja ovat turtat ja tunnottomat. Sormista oireita on peukalossa, pikkurillissä ja nimettömässä. Yöllä herään useita kertoja ravistelemaan kättä. Pillereitä menee että pärjään käden kanssa. Lasta on kädessä jo päivisinkin...

        Minä kanniskelen kättä sylissäni kuin pikkulasta, käärin sen villashaalin sisään, hieroskelen varovasti, pumppaan sormia, pidän kättä koholla, käytän orudisgeeliä ja Talinnasta tuotua "lihasgeeliä", olen antanut kuuma/kylmähoitoa.... ja väliin olen jopa itkeä vollottanut kun ei mikään ole auttanut ! ... ja kyllä minä luotan siihen että leikkauksesta joku apu tähän tulee... Fysikaalisesta hoidosta ei apua ollut kuin pariksi kuukaudeksi!

        Kylllähän vaivoja voi pitkää fysikaalisella,kokenut senkin.Estänsä löytää minkä taakseen jättää.


    • goldenbird

      Itsekin odotan samaista leikkausta...Oireeni eivät kyllä ole kuin murto-osa sinun oireistasi. Voimia sinulle odotukseen :)

      • leikattu

        minut leikattiin eilen, 2 vkoa käsi lumipallo-siteessä, kirvelee, lääkkeitä napsin, kättä pidettävä koholla, jos tämä paranee, 3 kk.n päästä toinen käsi vuorossa.


      • "kylmäkäsi"
        leikattu kirjoitti:

        minut leikattiin eilen, 2 vkoa käsi lumipallo-siteessä, kirvelee, lääkkeitä napsin, kättä pidettävä koholla, jos tämä paranee, 3 kk.n päästä toinen käsi vuorossa.

        Miten koit leikkauksen ? Jonotitko leikkaukseen miten pitkään? Kävitkö yksityisellä vai yleisessä sairaalassa ? Mitä tuli kustannukseksi ? Minkälainen työnkuva, miten pitkä sairausloma ?

        Ikäväkseni minulla saattaa olla kehittymässä pinne myös vasempaan käteen, sillä se oirehtii vähän samaan malliin kuin oikea silloin alkuaikoina.... Nyt jumppailen kättä/olkaa (käsiä/olkia) kotona sairaslomalla, leikkausta odotellen... On niin ihmeellistä kun väliin käsi on todella tosi kipee eikä voi juuri mitään tehdä ja sit väliin ei muuten kuin turvoksissa...


    • joku vaan

      Seuraavassa osoitteessa on nimen omaan sanottu, että kun vaiva ei vielä ole paha, voidaan hoitaa esim. hieronnalla, vaivojen ollessa pahemmat, auttaa leikkaus ja tosi pahassa ei aina enää sekään. Kaikilla kun näyttää olevan erilaiset mielipiteet, niin tuo juttu tuke nyt vähän niitä kaikkia.

      http://www.yle.fi/akuutti/arkisto2005/011105_a.htm

      Itse olen serannut mieheni vaivaa. Hieronta ei enää auttanut ja töissä oli pakko käsiä käyttää, niin täytyi leikata ja kiireellisenä (oli jo ehtinyt hieman lihassurkastumaa tulla, kun ei pienen paikkakunnan terveyskeskulääkäreillä ollut tietoataitoa ennen kuin itse asiasta netistä luin). Tänään on leikkauksessa käynyt, vielä ei ole sen tehoamisesta kokemusta.

    • jotain tietävä

      ...rannekanavaoireyhtymästä, sen hoidosta ja muusta asiaan liittyvästä saa monesta paikasta.
      Kannattaa myös muistaa, että ainoa objektiivinen tapa tutkia onko hermo puristuksessa on kuitenkin enmg -tutkimus.
      Käykääpä testaamassa itsenne täällä www.ranne.info
      Siellä on myös jonkin verran lisätietoa asioista.

      • mirkku78

        Mulla on leikattu oikeasta rannekanavan ahtauma syksyllä 04 ja vasemmasta keväällä 05. Vasemmalle on kehittynyt leikkauksen jälkeen uusi pinnetila (en nyt muista oliko se sulcus syndooma vai mikä), mutta en lähtenyt sitä enää leikkuuttamaan (siis uusi ENMG tehty). Hypotenar ja tenar alueilla on kipuja, nyt esim. vasemmassa kädessä tenar alue todella kipeä, siis peukalon puolelta. Puutumiset jäivät leikkaussaliin, mutta kivut tulivat kaveriksi.
        Ei se näinkään ole kiva. Lisäksi kun teen töitä pelkästään käsilläni, tämä on aika tuskallista. Sairasloman hakeminen vaikeaa, kun tietää kuinka paljon töitä olisi!!!

        Olen vielä alle 30v, että todella kiva tulevaisuus tulossa.


      • nintsu
        mirkku78 kirjoitti:

        Mulla on leikattu oikeasta rannekanavan ahtauma syksyllä 04 ja vasemmasta keväällä 05. Vasemmalle on kehittynyt leikkauksen jälkeen uusi pinnetila (en nyt muista oliko se sulcus syndooma vai mikä), mutta en lähtenyt sitä enää leikkuuttamaan (siis uusi ENMG tehty). Hypotenar ja tenar alueilla on kipuja, nyt esim. vasemmassa kädessä tenar alue todella kipeä, siis peukalon puolelta. Puutumiset jäivät leikkaussaliin, mutta kivut tulivat kaveriksi.
        Ei se näinkään ole kiva. Lisäksi kun teen töitä pelkästään käsilläni, tämä on aika tuskallista. Sairasloman hakeminen vaikeaa, kun tietää kuinka paljon töitä olisi!!!

        Olen vielä alle 30v, että todella kiva tulevaisuus tulossa.

        Tämänhän pitäisi olla yli viiskymppisten sairaus? Olen 22 vee ja kädet siinä kunnossa, että leikkaus tulossa. Että kiva tulevaisuus on täälläkin. Työelämään en ole vielä kunnolla edes ehtinyt.. Huolestuttaa kyllä, että mitä siitäkin tulee, mikäli leikkaus ei kokonaan sairautta poista. Välillä kyllä melkein itkua pitää vääntää, kun jo vuosia on käsien kanssa tuskaillut ja nyt vasta selvisi, että mikä oikein on vikana. Eli siis rannekanavaoireyhtymä..


    • Helge V. Keitel

      Kirjoitan RKO (rannekanavaoireyhtymästä) kolmea blogia (Suomi, Ruotsi, Englanti). Blogeissani kirjoitan aiheesta suomalaisesta, pohjoismaalaisesta ja anglosaksisesta näkökulmasta.

      Oululainen Mediracer Oy on kehittänyt kannettavan tutkimuslaitteen, jonka yleistyminen työterveyshuollossa voisi nopeuttaa hoitoon hakeutumista ja edesauttaa riskiryhmien työergonomian muutosta.

      http://point-of-care.blogspot.com/

      Rannekanavaoireyhtymä on varsin yleinen sairaus, mutta siitä keskustellaan vähän. Mitä mielestänne työpaikoilla voitaisiin tehdä, että ongelmat havaittaisiin ajoissa? Mitä mieltä olette työterveyshuollon roolista? Miten ongelman varhaista havaitsemista voitaisiin edistää?

      Helge V. Keitel
      Puhelin 050 309 2021

      • omg!!

        iltasanomien nettisivuilla on uutta tietoa rannekanavaoireyhtymästä.
        Uusi syy onkin seksissä!!


    • Planet

      multa on leikattu toinen ranne onnistuneesti.toinen kun leikattiin niin kaikki meni pieleen.nyt kannan mukanani hermokipua loppu elämän ja vaikeana vielä.eläkkeelle jouduin että heilahti vaan.en tarkoita eteikö leikkaukseen pitäis mennä jos asia niin vaatii mutta kokeile ekaks muita vaihtoehtoja ja pidä huoli että jos leikataan niin leikkaaja on käsikirurgi

    • kiitos avusta

      Tehvehdys teille täältä hermorauniolta. Taas yksi valvottu yö takana ja tästä ei tuu enää erkkiäkään, oon hermoratatutkimusjonossa joka tuntuu olevan pitkä kun kiinan muuri. Oireyhtymä todettiin kuukausi takaperin, viikko sitten sain lastan ja kipu siitä huolimatta vain pahenee.Töissä oon ollut koko tämän ajan (siivooja) , sairaslomaa ei oli edes ehdotettu. Lääkketkin on kuulema väärät (pandol) ja nistä ei tosiaankaan ole mitään apua, paitsi ehkä päänsärky häviää, käsi ei ole moksiskaan. Te - kellä tämä on /on ollut, mitä itsehoitoa teillä on ollut ? Tai minkälainen lääkitys ? Auttaako pistokset ? Hieronta ? Venyttely ?
      Meillä töissä muut käy röökitauolla, ne ajat minä jumppaan, heiluttelen käsiä ja venyttelen. Päivät menee joten kuten mutta ne yöt !!! Herätykset noin yhdeltä, kolmelta, viideltä ja sitten onkin jo sama pysyä hereillä ennen töitä.
      Lasta on käytössä mutta melko kömpelöä tehä töitä sen kanssa ja mikään työhanska ei mahdu kunnolla sen päälle.
      Se likaantuu ja hiertää rakkulan peualohankaan.
      Onko hyviä neuvoja kuinka saan pidettyä edes siinä kunnossa että pärjäis sinne hermoratatutkimukseen saakka?

    • Canaliscarpi

      Tuttua niin tuttua....
      Kunnon lääkkeet hermosärkyyn, jumppaa ja akupunktioo niin hiukka helpottaa.
      ase hermoratatutkimus ei auta mitään, tosin nähdään onko pinnetiloja, mutta odottaminen jatkuu sen jälkeenkin... ja pitkään...
      Suosittelen uimista ja käden jumppaamista. Netistä löytyy hyviä ohjeita. Kipuun auttaa akupuntio ja pyydä rohkeesti kunnon lääkettä hermosärkyyn.. Gabapentin, Lyrica, Triptyl, panacodkin auttaa nukkumaan....
      Hermosäryt on aivan kamalia ja niiden kanssa on vaan opittava elämään... jos pinne ollut vuosia, ei käsi koskaan palaa entiseksi eikä särytkään poistu kokonaan.

    • Katri

      mulla on molemmat ranteet leikattu pari vuotta sitten. ikää oli sillon 28v. kuukauden välein leikattiin. leikkauksen jälkeen on tärkeää venyttää käsiä ja ranteita että arpi ei jää kiristämään. eri lääkäri leikkasi ranteet ja hieman eri ohjeet oli jälkihoidon suhteen. ensimmäinen käski pitää samaa sidettä kaksi viikkoa ja sen jälkeen poistattaa tikit kun taas toinen käski poistaa koko siteen viikon jälkeen ja poistattaa tikit kahden viikon päästä.
      ei käsistä uuden veroisia tullut mutta paljon paremmat kuin ennen leikkausta. en pysty tekemään enää sitä työtä työtä jota ennen sairastumista tein mutta voihan sitä uudelleen kouluttautua :)

      • mariadi1

        Hei Katri,
        Voisitko kertoa miten nopeasti sun kädet paraneet leikkauksen jälkeen? Mun äidille tehtiin leikkaus viikko sitten oikeaan käsiin. Niin hän sanoi että ei tunne vielä mitään paranuksia. Siis se pysty kipeänä, ihan samaa kun ennen leikkausta, "piikkit" sormissa. Oliko sinulla jo leikkauksen jälkeet helpotuksia vai kestääkö se paljon?


    • arja-liisa

      Magneettituki helpottaa kipuja ja tunnottomuutta ennen leikkauta ja nopeuttaa paranemista leikkauksen jälkeen, omakohtainen kokemus on. molemmat kädet leikattu, mutta vasta toisen käden hoitoon sain magneettituen.

    • hilkka36v

      Mulle suositeltiin leikkausta, molemmissa käsissä tämä vaiva, toisessa pahempi. Siinä se yltää olkaan ja lapaluuhun saakka se kipu, viiltää lihaksia ja lihakset on surkastuneet siitä kädestä ihan silminnähtävissä päidänkin läpi! Käsi on kömpöelö, turta, tavarat putoo käsistä ja mieli on maassa.

      Kuulostaa pelottavalta ettei käsi tulisikaan kuntoon, olen kuullut vain hyviä kokemuksia tästä operaatiosta. Mun kohdalla taitaa olla jo aika kiire leikkaukseen, saisin tältä istumalta sairaslomaa (siistijä ammattikuva) mutten halua, koitan pärjätä töissä, henkisesti parempi mulle näin kun kotona. Koska käsi on niin kipeä en tässä kohtaa uskallla enää pitkittää tätä millään fysioterapialla tms, haluan tämän vain kuntoon, kivuista ja oireista vapaaksi.

    • fysiatri

      Helpoin ja nopein hoitotoimenpide osaavissa käsissä sekä oireilun alussa olevan toiminnallistasoisen että jo varsinaisen ENMG:llä havaittavan rannekanavasyndrooman hoidossa on pieniannoksisen kortikosteroidi-puudukkeen injisointi rannekanavaaan, jolla vaivaa parantuu usein 1-2 viikossa ja mikä parasta leikkaushoidolta vältytään. Osaavissa käsissä toimenpide on turvallinen ja kivuttomampi kuin tavallisen verikokeen otto.

      Lue lisää

      http://fysiatria.net/Medianushermon_pinnetila.html

      • LLL

        entäs kun meneekin suoraan hermon sisään -- ja hermo tuhoutuu?


    • Yksi vaivainen

      Fysiatri: Miksihän tuota ei kerrota olenkaan lääkärin toimesta. Eikä myöskään tuon hermoratatutkimuksen tekijän toimesta? Mistä tuon piikin siis saa?

    • Eräs kärsivä

      Minulla ENMG ei näyttänyt mitään vikaa. Lääkäri sanoi sen näyttävän varmasti pinteen, ehkä on näin. Puutuminen kuitenkin jatkuu vaikka pinnettä ei löytynytkään. Olen lukenut jostain virallisilta sivuilta että ENMG ei näytä vielä alussa olevaa rannekanavaoireyhtymää, vasta kun vaiva on kestänyt tarpeeksi kauan alkaa pinne näkyä, eli sitä odotellessa :((

    • Eräs kärsivä

      ...ja vielä, minulle kokeiltiin jotain kortisoni piikkiä toiseen käteen. Ei ollut mitään apua. Melkoisen ikävä vaivahan tämä on, haittaa kovasti työntekoa ja harrastuksia.

      • Tilaa hermoille

        Hyvin suuri osa rannekanavapotilasita on reilusti ylipainoisia. On hyvin loogista, että kun ahtaaseen tilaan ahmitaan lisää rasvakudosta, tulee pinneoireita. Eli laihdutus olisi hyvä hoito tähänkin. Ei aina, ei kaikille, mutta hyvin usein.


    • Zinny

      Minulta peruttiin leikkaus yhden kiropraktikon hoidon jälkeen, tässä Suomen paras: www.kiropraktikko.fi

    • heh hehe

      ette sitten jästipäät käyneet sillä hannu timosella laittamassa kättä kuntoon ennen leikkausta ja siinä nyt on teillä tulos''

      miksi tyhmästä päästä muuten pitää koko kropan kärsiä oletteko miettineet?

      • mies 22v

        kui mont hoitokertaa vaatis et käsi tuli kuntoo? voisin kans kokeilla timosen hoitoi ennen ko meen leikkauttaa toisen käden


    • särkyäsärkyä

      Täällä myös yksi samaa vaivaa sairastava. Ranne on ollut kipeenä nyt puolivuotta. Terkkarissa on otettu kaikki kokeet ja röntgen, mutta mitään jatkohoitoa en ole saanut, koska lääkäri on jossain. No menin yksityisen puolen lääkärille ja hän kyllä tunnisti heti vaivan, mutta lääkkeet olivat geeliä ja tulehduskipulääkkeitä, jotka eivät ole auttaneet ja sanoi että seuraavaksi sitten leikkaus.

      Olen saanut joskus olkapääkipuun ja kyynärpääkipuun kortisonia ja kummatkin paranivat piikillä, vaikka olivat vaivanneet jo saman verran kun tää ranne. Nyt näyttää Suomessa nousseen tie pystyyn hoidon suhteen ja ajattelin mennä tonne Viron puolelle ortopedin luokse, josko sieltä löytyis apua.

      Miten ihmiset ennenvanhaan hoitivat tämän vaivan, kun nimenomaan töitä tehtiin paljon käsillä ja varmasti sairauskin tunnettiin. Fysiatrilta pitääkin kysyä, miten ja missä nykyään saa kortisoonipistoksen, kun sitä ei pyynöistä huolimatta saa kunnallisella eikä yksityisellä. Ja jos vaiva vielä on aika yleinen, niin pihdataanko ehkä lääkkeen hinnassa, vai mikä terveydenhoidossa mättää.

      Terkkarilääkäri sanoi että on olemassa sellaisia lasikuitu lastoja, jotka tehdään ihan henkilön tarpeisiin, mutta kuulemma vaan halvauspotilaille. Se ei kaameeta särkyä kärsivää kovin paljoa auttanut, joten taidan ostaa laivalipun lahdentaakse.

      • kädet puutuneet jo lapse

        Ei todellakaan oo mikään lihavuudesta johtuva. Ennemminkin sukuvika. Itsellä koko suku (naiset) kärsii tästä ja ollaan kaikki ihan normaalipainoisia.


      • Saulus2014

        Moro

        Minulla todettiin mittauksissa myös rannekanava oireyhtymä vasemmassa kädessä. Kädessä myös voimattomuutta hauisliikkeissä ja olkapääliikkeissä, joten sain ajan myös enmg:n joka on parin viikon päästä.

        Eilen kävi osteopaatilla, joka naksautteli noita nikamia ja lopuksi tutki tuota rannetta. Meinas että tervettä rannetta ei kannata alkaa leikkomaan ja kääräisi muutaman kierroksen villa lankaa tuohon ranteen ympärille kohtuu tiukalle ja sanoi sen olevan vanhankansan neuvo. No viime yönä ei käsi puutunut, mutta katsotaan jatkossa auttaako.

        Leikkaukseen en varmaankaan mene, mutta katsotaan kuitenkin löytyykö muita hermo pinteitä kuin tuo ranne.


    • arau

      Onkohan mullakin toi rannekanavaoireyhtymä? Oireita kun on muun muassa käden "puutuminen", joka pitää ravistella pois. Myöskin kaikki ranteella tehtävät työt sattuvat, Välillä siihen tosin riittää käden normaali roikkuminen sivulla. Ranteen sisäpuolella selvä kipukohta, joka heijastuu välillä jonnekin peukaloniveleen. Särky pahenee jos ranteen laskee jonkin tason päälle. Vaiva ollut nyt noin pari vuotta, eikä lastakaan auta. Fysioterapia käski tehdä puristusliikkeitä ja venytyksiä mutta millä niitäkin teet kun ne sattuvat..Särkylääkkeet ei todellakaan auta ja käsi haittaa jokapäiväistä elämää :(

    • parannettu

      Hei! Täällä viikko sitten leikattu toinen käsi, enmg:ssä todettiin ja varmistettiin jo lääkärin toteama rannekanavaoireyhtymä. Sitä ennen kädet puutuivat ja sormet kylmät, erityisesti tässä leikatussa. Operaatio vei n 15 min, sormet alkoivat heti lämmetä, puutuminen hävisi ja tunto muuttui normaaliksi, lähes ainakin! Kipulääkereseptin sain reilulla annoksella, mutta en juurikaan ole tarvinnut niitä! Side oli 3 päivää, tikit tarkoitus poistaa viikon päästä. Toisessa kädessä vielä pakko pitää lastaa, muuten puutuu öisin. Kyllä kannatti mennäleikkaukseen. ehkä toinenkin kannattaisi leikkauttaa, koska enmg:n mukaan lähes yhtä paha, ja tätä on nyt alkanut särkeäkin...leikatussa ei mitään turvotusta, josta varoitettiin ja käskettiin pitää kohoasennossa, mutta mitään turvotustakaan ei ole, toinen käsi kopa ehkä onkin hiukan turvonnut, on osa tätä oireyhtymää. Odotan jmillo

      • Käsityöläinen

        Moi, minulla alkoi oikeankäden kolme sormea (peukalo,etusormi,keskisormi) puuttumaan töitä tehdessä n. vuosi sitten. Hakeuduin ensin työterveyslääkärin luokse jossa lääkäri totesi että käsi on hyvin hankala tutkia kun hermoja menee ristiinrastiin ja kalliiksikin se vielä tulee. Tyydyin tähän ja kärvistelin puolivuotta kun palasin työterveyslääkärin (eri lääkäri) luokse. Tämä lääkäri tiesi heti mitä tehdä ja lähetti hermoratatutkimuksiin. Siellä selvisi kädessäni jotain muutoksia. Kutsu leikkaukseen tuli 4kk lääkärikäynnistä. Käsi leikattiin vajaa 4vkoa sitten ja käsi on kuin uusi. Leikkaus kesti n.15 min ja 5 vkoa sairaslomaa, tikit pois 2vkon kuluttua operaatiosta.
        Tämä on pääasiassa naisten vaiva, eikä mitenkään liity ylipainoon vaan monesti on käsityöläisten tai jonkun onnettomuuden (murtuman) seuraus. Monesti joudutaan leikkaamaan molemmat kädet. Lähipiirissäni on monia jolle on vastaava leikkaus tehty esim. Kampaaja, kukkakauppias. Kaikki ovat olleet sitä mieltä että kannatti. Työnteko on parantunut kun ei enään satu, sitä itsekkin toivon.
        Operaatio on nopea ja myös paraneminen mutta työvuosia tulee lisää. Vakuutusyhtiö on tästä sitä mieltä että tämä on rakennevika. Joten jos on yrittäjä on turha odottaa vakuutusyhtiöltä mitään.


      • kädet hajoo
        Käsityöläinen kirjoitti:

        Moi, minulla alkoi oikeankäden kolme sormea (peukalo,etusormi,keskisormi) puuttumaan töitä tehdessä n. vuosi sitten. Hakeuduin ensin työterveyslääkärin luokse jossa lääkäri totesi että käsi on hyvin hankala tutkia kun hermoja menee ristiinrastiin ja kalliiksikin se vielä tulee. Tyydyin tähän ja kärvistelin puolivuotta kun palasin työterveyslääkärin (eri lääkäri) luokse. Tämä lääkäri tiesi heti mitä tehdä ja lähetti hermoratatutkimuksiin. Siellä selvisi kädessäni jotain muutoksia. Kutsu leikkaukseen tuli 4kk lääkärikäynnistä. Käsi leikattiin vajaa 4vkoa sitten ja käsi on kuin uusi. Leikkaus kesti n.15 min ja 5 vkoa sairaslomaa, tikit pois 2vkon kuluttua operaatiosta.
        Tämä on pääasiassa naisten vaiva, eikä mitenkään liity ylipainoon vaan monesti on käsityöläisten tai jonkun onnettomuuden (murtuman) seuraus. Monesti joudutaan leikkaamaan molemmat kädet. Lähipiirissäni on monia jolle on vastaava leikkaus tehty esim. Kampaaja, kukkakauppias. Kaikki ovat olleet sitä mieltä että kannatti. Työnteko on parantunut kun ei enään satu, sitä itsekkin toivon.
        Operaatio on nopea ja myös paraneminen mutta työvuosia tulee lisää. Vakuutusyhtiö on tästä sitä mieltä että tämä on rakennevika. Joten jos on yrittäjä on turha odottaa vakuutusyhtiöltä mitään.

        Minulta oikea käsi leikattiin tasan vuosi sit, ekana tuntui et käsi kunnossa. Nyt pistele ja muut oireet tullu takas. Kesäkuussa uusinta hermorata mittaukseen. Vasenta kättä en taida alkaa ees leikkauttaan. Taitaa olla ammatin vaihdos edessä. Työ nyt raskaiden koneiden korjausta.
        Villalanka ranteessa vie kipua vähän pois, venyttely myös tärkeetä varsinki leikkauksen jälkeen joka päivä siinä rajoissa ku voi.


    • ihan_loppu...

      Suomessa eletään uutta keskiaikaa terveydenhoidossa. Jokainen tehköön mitä osaa ja tietää. Kohta varmaan aletaan jakelee leikkausvehkeet kotikäyttöön ja ohjeet: miten parannat itse itsesi. Tosin terkkarilääkäreiden verovaroista maksettava palkka sentään juoksee.

    • mikäkipu

      ei täälä kipupotilas ainakaa hoitoa saa- koettu on. hermokivun kanssa hautaan vaan...

    • Anssi13

      Reilu kaksi kuukautta sitten menin käsikirurgin (yksityinen) vastaanotolle todella vaikean rannekivun vuoksi, joka säteili koko käsivarteen ja olkapäähän asti. Yöt olivat pahimmat. Hän määräsi hermoratatutkimukseen. En kestänyt jäädä odottamaan terveyskeskuksen kautta. Olisi kestänyt varmaan kuukausia. Hermoratatutkimuksesta maksoin noin 300e ja tuli selväksi, että leikkaukseen kiireellisesti. Minulla on korkea kipukynnys ja olin sietänyt kipua liian kauan, joten vauriot olivat suuret ja leikkauksen parantava ennuste pienempi. Nyt kuitenkin pääsin heti leikkaukseen (noin 1800e huh!). Kipu loppui välittömästi, mutta sormien jäykkyys ja turvotus jatkuu vielä. Todella masentavaa, mutta uskon, että vähitellen helpottaa kunhan jaksan "sormijumpata". Minulle tehtiin 14 vuotta sitten vasempaan käteeni sama leikkaus. En uskonut, että käteni kuntoutuisi, mutta toisin kävi. Silloin kävin fysikaalisessa jumppauttamassa, koska työterveys maksoi kaiken. Nyt en haluaisi enää maksaa enempää ja olen jumppaillut itsekseni. Uskon, että viimeistään 14 vuoden kuluttua tämä oikea kätenikin on oireeton! (Vai olisikohan niin, ettei auta muu kuin hauta!?)

    • 59vee

      Olin leikkauksessa helmikuun puolivälissä. Lääkäri sanoi, että vain leikkausalue puudutetaan. Sain 2 piikkiä. Kädessä oli kuitenkin koko ajan tunne, että paksua nahkaa leikataan tylsällä puukolla. Sanoin siitä ja sain 3. puudutuspiikin. Hetken kuluttua tunsin pikkurillin puolella kämmensivussa vihlovaa kipua. Sanoin siitä ja sain 4. piikin ja tunsin, kuinka jotain hurahti sormenpäihin asti. Koko käsi puutui! Leikkauksen loppuvaiheessa tunsin kämmensivussa edelleen vähän kipua, mutta en sanonut siitä, koska en halunnut 5. puudutuspiikkiä. Sain motuskan käteeni 3 päiväksi. Kipua ei pahemmin ollut, mutta puudutus lähti kokonaan pois vasta vuorokauden kuluttua 4 piikin takia. Tikit poistettiin 1,5 viikon kuluttua. Terveydenhoitaja sanoi, että haava on parantunut siihen mennessä hyvin. Kuitenkin muutaman päivän päästä kiristävä tunne lisääntyi, ranteen puoleinen haavan osa punoitti ja oli selvästi koholla. Haava oli myös selvästi lämpimämpi kuin muu käsi. Sitten kättä alkoi särkeä, ei onneksi koko aikaa! Mikään lääke ei auta! Käsi on alkanut myös puutua öisin, 3 kertaa yhteensä viikon sisällä. Puutuminen loppui leikkaukseen, mutta näyttää palanneen. Ranteen kohdalla on iho kireä ja koholla, sisällä tuntuu joku kova pahkura. Siellä on jotain kovaa. Haavan yläosa on kivuton ja aika pehmeä. Haava tuntuu muutenkin koko ajan. Soitin sairaalaan ja ne olisi vain passittanut työteveyteen. En suostunut siihen ja koska leikannut lääkäri oli lomalla, toinen lääkäri lupasi soittaa. Eipä ole soittanut, tunnin olen odotellut. Pelkään, että ranteen kohdan joutuu avaamaan uudestaan... En haluaisi olla töistä pois yhtään enempää, mutta tässä kunnossa en pysty työtäni hoitamaan. Toivottavasti homma hoituisi antibiooteilla tms.

    • MA1961

      Minulla nyt helmikuisen ranmemurtuman jälkeinen pinnetila ranteessa joka ei mene ohi. Hermoratatutkimus tehty ja todettu lievä pinne tila. En tiedä minkälainen on seuraava keskivaikea tila kun tämäkin on ihan hirveä. Sormet tikkuilee, puutuvat ja toisinaan lähes tunnottomat. Polttava kipu (kuin hiilipömtössä uitettaisi) sormissa joka säteilee käsivarteen. Sormet ei enää taivu nyrkkiin ja kaikki tekeminen sormia käyttämällä aiheuttaa tuskaa. Lääkärin ohje on että odotellaan 1-3kk ja katsotaan mikä tilanne. Jos ei mene ohi olisi leikkaus edessä. Nyt vaan tuntuu että en kestä enää kun lääkkeet ei auta hermokipuun mutta leikkauskin pelottaa. Burana ja Panadol lääkkeenä. Sairauslomalla olen ollut nyt helmikuusta asti. Minkälaista kipua teillä on ollut kun olette leikkaukseen menneet?

    • Hanna1512

      Moi, minulta on leikattu vasemmasta kädestä 4 sormea, kaikissa oireet samat eli tulee ensin kämmenpohjaan kovettumia ,

    • Hanna1512

      Minulta leikattu vasemmasta kädestä 4 sormea pinteitä. Kaikki alkoivat samalla lailla, ensin tu

    • Hanna1512

      Minulta on leikattu 4 sormea pinteistä , oireet ovat alkaneet aina samalla lailla, eli tulee kämmenpohjaan kovettumia ja "pahkoja" ,ovat tosi arkoja , ei auttanut hierominen , vaan kaikki leikattiin n. kahden vuoden välein . Oireisiin kuuluu nuo kovettumat ja vuorotellen sormi menee koukkuun ja leikkauksilla on kahdesta sormenpäästä hävinnyt tunto ,nivelkivut kovat . Nyt 2016 syksyllä oikean käden pikkusormi kipeytyi , ja meni muutamaan kuukauteen aivan kippuraan . Leikattiin , asia paheni , meni kuolioon ja jouduttiin amputoimaan eri sairaalassa KOKONAAN , eli hermoradat ? poikki , meni mustaksi eli kuolioon . No meni vuosi , nivelestä (tyngästä) irtosi 3x4 mm luunsiru ,eli taas aukaistiin . nyt on vielä samaa sormea odottamassa leikkaus , kun kiristys ei ole loppunut . Todella vahvat lääkkeet "Aavesärkyyn" koska pikkusormi ,jota ei enää ole ollut 2 vuoteen olemassakaan tuntuu että vetää aivan väkisin kippuraan ,,,,,,,,,lääkkeet 15 e viikossa . Niimpä, tässä minun tarina ?

    • Syyseuraus

      Olisikohan pitänyt ensin selvittää ongelman SYY mikä aiheuttaa tuollaisia oireita?

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mielessäni vieläkin T

      Harmi että siinä kävi niinkuin kävi, rakastin sinua. Toivotan sulle kaikkea hyvää. Toivottavasti löydät sopivan ja hyvän
      Ikävä
      41
      2184
    2. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      50
      1714
    3. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      35
      1537
    4. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      42
      1508
    5. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      2
      1456
    6. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      7
      1450
    7. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      3
      1417
    8. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      2
      1351
    9. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      4
      1275
    10. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      7
      1243
    Aihe