kertoisitteko

miksi joissakin kuorma-autoissa on synkronoitu ja toisissa synkronoimaton vaihdelaatikko?
Mitä eroa niissä on ja mitä hyötyjä/haittoja?
Ilmianna
Jaa

19 Vastausta


Eaton Fuller on vissiin ainoa synkronoimaton manuaalilaatikko sarjatuotanto kuorma-autoissa.Ehdottomasti kestävin ja osaavan käsissä nopein vaihdelaatikko. Synkronoidussa laatikossa on hammasrattaissa synkronirenkaat jotka tasaa hammasrattaiden nopeuden. Vähän hankala selittää
Ilmianna
Jaa
Niinkuin Juise kertoi, niin synkronoimaton laatikko on nopea käyttää, ja kestävä. Toisaalta, jos ei ole sellaisella ikinä ajanut, niin ei sitä ainakaan liikenteeseen kannata lähteä treenaamaan. Yleensä sitten keskellä risteystä ei mene tasan mikään pykälä päälle kun on juuri lähdetty liikkeelle.. Kun synkronointia ei ole, niin vaihteiston kierrokset tarvitsee synkronoida kuljettajan itse käyttämällä kytkimen tuplapoljentaa isommalle vaihdettaessa ja välikaasua pienemmälle vaihdettaessa. Osaava kuljettaja ei sitten kytkintä tarvitsekaan kuin liikkeellelähdössä. Ja kyllä se synkronoitu laatikkokin toimii ilman kytkintä kunhan osaa.. Välikaasu pitää "polkaista" kytkimen ollessa ylhäällä ja vaihteen ollessa vapaalla, että ne kierrokset sinne laatikkoon välittyvät.
Kyllä niitä synkronoimattomia laatikoita on muitakin kuin Eaton Fuller. Eaton Road Ranger on melko tuttu esim. M-sarjan Sisusta ja Eaton TwinSplitter on käytetty jonkin verran esim. SK-Sisuissa. Eatonin valmistamia nuo kuitenkin ovat. Sitten tuota Fulleria on olemassa myös synkronoituna versiona. Amerikassahan noita synkronoimattomia laatikoita on "joka autossa".
Synkronointi tarkoittaa tosiaan vaihdelaatikon kierrosten tasaamista moottorin kierroksia vastaaviksi. Synkronoidussa laatikossa on akselin mukana pyörivät synkronointirenkaat, joka vaihteelle. Kuvitellaan, että vaihdetaan kakkoselta kolmoselle. Kun vaihdekeppiä lykätään eteenpäin, kolmos-loveen, pyörivä synkronointirengas painautuu ensin kyseisen vaihteen kitkapintaa vasten. Näin kyseisen vaihteen ratas saa oikean pyörintänopeuden synkronointirenkaasta.
Tästä johtuu pieni viive, että vaihde menee päälle. Vaihde menee siis sitten päälle, kun kierrokset on tasattu, ja tasaus ei aina tapahdu aivan saman tien, koska kyseessä on kitkapinta, joka luistaa.
No, joku saa selvittää paremmin...ei tosiaan ole mikään maaiman helpoin asia selvittää..:)
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
7 VASTAUSTA:
...2v, 165 tkm. ja kax niitä tosi "kestäviämaailmanparhaitavaihdelaatikkoja" , (lue paskimpia mitä ikinä on tehty!!) Toiset tykkää pojista, toiset tytöistä (lue: toiset tykkää Sisuista/fullereista, toiset oikeista autoista)
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
ja kestävä kirjoitti:
...2v, 165 tkm. ja kax niitä tosi "kestäviämaailmanparhaitavaihdelaatikkoja" , (lue paskimpia mitä ikinä on tehty!!) Toiset tykkää pojista, toiset tytöistä (lue: toiset tykkää Sisuista/fullereista, toiset oikeista autoista)
Kun tukkiautoissa niillä ajetaan toista miljoonaa...ja siis silloin aletaan konetta tarkastelemaan..ei laatikkoa vielä.. USA:ssa niillä ajetaan paljon enemmänkin... Mitähän siinä viimeisessä Ajolinjasssa olevalla Kenworthilla oli ajettu..? pitkälle toista miljoonaa mailia kuitenkin.. että sillai! Harvemmin se auto siitä laatikon kohdalta pettää, jos Eatonin loota on kyseessä... Tietysti voi olla maanantaikappaleita ja asennusvirheitä.. Ei se tee maailman tunnetuimmasta, ja parhaaksi kehutusta raskaan kaluston vaihteistosta huonoa!! Jos haluat lisää perusteluita, niin varmaan jenkkirahtarit kertoilevat omilla foorumeillaan mielellään lisää.:) Kyllä tuossa yksi tuttu vähän fulleria ikävöi, kun Sisu vaihtui Opticruise-Scaniaan.. Ei muuten Scaniaa haukkunut, mutta Fulleri siihen kuulemma pitäisi saada..:) Mutta makuasioitahan nuo tietysti ovat...
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
ja kestävä kirjoitti:
...2v, 165 tkm. ja kax niitä tosi "kestäviämaailmanparhaitavaihdelaatikkoja" , (lue paskimpia mitä ikinä on tehty!!) Toiset tykkää pojista, toiset tytöistä (lue: toiset tykkää Sisuista/fullereista, toiset oikeista autoista)
Opettele ajamaan ensin muutakin kuin sitä Nissan Micraa. Ei se vika ole laatikossa vaan sen vaihdekepin yläpäässä...Kyllä nimittäin ratakiskonkin saa rikki, jos oikein vääntää!
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
tuosta ed. kirjoituksesta saa sellasen kasityksen etta eaton-fuller on vain yks vaihteistomalli ja sitte on eaton roadranger jne. jne? Mina ku oon aina ollu siina luulosa, etta Eaton-Fuller on vaihteistovalmistaja. Ja malleja ovat Roadranger , Twinsplitter? (jolla luultavasti tarkoitat jenkkien tuntemaa Super-10), ja sitte on tietysti 13-speed, 15-speed, 18-speed ynna muita kivoja kapistuksia. Voin kylla olla taysin vaarassakin, en ala vaitteleen:)
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
kullervo kirjoitti:
tuosta ed. kirjoituksesta saa sellasen kasityksen etta eaton-fuller on vain yks vaihteistomalli ja sitte on eaton roadranger jne. jne? Mina ku oon aina ollu siina luulosa, etta Eaton-Fuller on vaihteistovalmistaja. Ja malleja ovat Roadranger , Twinsplitter? (jolla luultavasti tarkoitat jenkkien tuntemaa Super-10), ja sitte on tietysti 13-speed, 15-speed, 18-speed ynna muita kivoja kapistuksia. Voin kylla olla taysin vaarassakin, en ala vaitteleen:)
...sen verran voisin lisailla etta yhtiona eaton on iso ja valmistaa kaikenlaista laidasta laitaan. Se oli joskus viiskymmentaluvun lopuilla ku Eaton ja Fuller Manufacturing Company yhdistyivat. Ja kuuskymmentaluvun alussa Fullerin vaihteistodivisioona esitteli tupla-H vaihteiston (double countershifter) Ja kaikenlaista muutaki ovat ajan saatossa keksineet. Mutta saa korjata jos on jollain parempaa tietamysta. Ja sheriffin kirjotuksia oon joskus lukenu ja ihan taytta asiaa on ollu, ei siina mitaan.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
kullervo kirjoitti:
tuosta ed. kirjoituksesta saa sellasen kasityksen etta eaton-fuller on vain yks vaihteistomalli ja sitte on eaton roadranger jne. jne? Mina ku oon aina ollu siina luulosa, etta Eaton-Fuller on vaihteistovalmistaja. Ja malleja ovat Roadranger , Twinsplitter? (jolla luultavasti tarkoitat jenkkien tuntemaa Super-10), ja sitte on tietysti 13-speed, 15-speed, 18-speed ynna muita kivoja kapistuksia. Voin kylla olla taysin vaarassakin, en ala vaitteleen:)
Voidaan olla molemmat vähän oikeassa. Tätä nykyä Eaton näyttää käyttävän fuller-tuotenimeä monessa eri raskaassa vaihteistossa. Yleensä maantiekäyttöön valmistettujen tuotteiden ryhmä ilmeisesti on nykyään RoadRanger. TwinSplitteristä ei oikein löydy enää mitään. Vaihteistojen tyypit ilmoitetaan nykyään näin: RTLO-14918B, josta ainakin kaksi ensimmäistä numeroa kertoo maksimiväännöstä:1450 lbs.ft, ja kaksi viimeistä vaihteiden lukumääärän.. Muista ei äkkiä tietoa löytynyt.:)

Ennen oli ilmeisesti toisin. Tai ainakin SK-Sisun aurinkolipasta löytyy ohje Eaton TwinSplitter-vaihteiston käyttöön. Vaihdekepin päässä sekä laatikossa lukee Eaton, mutta fullerista ei ole mitään mainintaa. Sama juttu RoadRangerin kohdalla ainakin M-Sisuissa. Fullerilla varustetuissa autoissa sitten taas puhutaan EatonFullerista joka paikassa. Eli ota niistä nyt sitten selvää..:)
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
Junior-Trucker kirjoitti:
Voidaan olla molemmat vähän oikeassa. Tätä nykyä Eaton näyttää käyttävän fuller-tuotenimeä monessa eri raskaassa vaihteistossa. Yleensä maantiekäyttöön valmistettujen tuotteiden ryhmä ilmeisesti on nykyään RoadRanger. TwinSplitteristä ei oikein löydy enää mitään. Vaihteistojen tyypit ilmoitetaan nykyään näin: RTLO-14918B, josta ainakin kaksi ensimmäistä numeroa kertoo maksimiväännöstä:1450 lbs.ft, ja kaksi viimeistä vaihteiden lukumääärän.. Muista ei äkkiä tietoa löytynyt.:)

Ennen oli ilmeisesti toisin. Tai ainakin SK-Sisun aurinkolipasta löytyy ohje Eaton TwinSplitter-vaihteiston käyttöön. Vaihdekepin päässä sekä laatikossa lukee Eaton, mutta fullerista ei ole mitään mainintaa. Sama juttu RoadRangerin kohdalla ainakin M-Sisuissa. Fullerilla varustetuissa autoissa sitten taas puhutaan EatonFullerista joka paikassa. Eli ota niistä nyt sitten selvää..:)
Twinspiltter on käsiittääkseni olut käytössä myös ivecossa ainakin. yhdessä lovessa voit napilla vaihtaa 3 vaihdetta ylös päin ja tämän jälkeen lovea vaihtamalla sama kuvio.

ZF käytti eco spiltteriä joskus mb:ssä, samaa sukua?
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
+Lisää kommentti
Suoraa lootaa,ku sillä erotetaan "jyvat Akanoista" Eli,jos olis meilläki käytös vaan Ammattimiesten lootat,nii ei olis näilläkään palstoilla Kompuuteri pelleillä paljoo arvosteltavaa.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
8 VASTAUSTA:
Ei vaihdelaatikko ammattilaiseksi tee. Ja jos tekisi, niin kyllä vähäisillä vaatimuksilla menisi. On tuota fulleriakin hämmennetty, mutta mulle on ainakin just yks hailee, millä ne pykälät menee pesään, kunhan menevät.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
Rattimatti kirjoitti:
Ei vaihdelaatikko ammattilaiseksi tee. Ja jos tekisi, niin kyllä vähäisillä vaatimuksilla menisi. On tuota fulleriakin hämmennetty, mutta mulle on ainakin just yks hailee, millä ne pykälät menee pesään, kunhan menevät.
Heh, mulla on kokemusta siitäkin kun kerran niitä pykäliä piti etsimällä etsiä, kakkosta haettiin kojetaulusta asti ja kolmonen löytyi petin reunasta :-) Joo siinä oli selkeä vika ja se korjattiin...
Synkronoimatonta keppilaatikkoa en ole kokeillut (I-Shiftiä kyllä :-) mutta joskus voisin jossain soveliaan rauhallisessa paikassa mielenkiinnolla kokeillakin.

Mun suosikki laatikoista on kuitenkin Scanian GRS900 johdannaisineen sekä Mersun Telligent-robotilla ja automatiikalla varustetut vaihteistot. Ensinmainittu on varsin täsmällinen ja suostuu tarpeen tullen nopeisiinkin käskyihin, jälkimmäinen vaihtaa silkinpehmeästi oli autona sitten täyteen lastattu 2546 tai kevyesti kuormattu 1223.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
stycke kirjoitti:
Heh, mulla on kokemusta siitäkin kun kerran niitä pykäliä piti etsimällä etsiä, kakkosta haettiin kojetaulusta asti ja kolmonen löytyi petin reunasta :-) Joo siinä oli selkeä vika ja se korjattiin...
Synkronoimatonta keppilaatikkoa en ole kokeillut (I-Shiftiä kyllä :-) mutta joskus voisin jossain soveliaan rauhallisessa paikassa mielenkiinnolla kokeillakin.

Mun suosikki laatikoista on kuitenkin Scanian GRS900 johdannaisineen sekä Mersun Telligent-robotilla ja automatiikalla varustetut vaihteistot. Ensinmainittu on varsin täsmällinen ja suostuu tarpeen tullen nopeisiinkin käskyihin, jälkimmäinen vaihtaa silkinpehmeästi oli autona sitten täyteen lastattu 2546 tai kevyesti kuormattu 1223.
Menee muutama hetki, ennen kuin alkaa pykälät menemään luontevasti pesään. Sitten kun saa juonenpäästä kiinni, niin avot pykälät menee pesään tosta vaan ilman välikaasuakin. Joka tapauksessa en nostaisi Fulleria mihinkään erikoisasemaan, vaikka toisille se näyttäisi olevan henki ja elämä.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
Rattimatti kirjoitti:
Menee muutama hetki, ennen kuin alkaa pykälät menemään luontevasti pesään. Sitten kun saa juonenpäästä kiinni, niin avot pykälät menee pesään tosta vaan ilman välikaasuakin. Joka tapauksessa en nostaisi Fulleria mihinkään erikoisasemaan, vaikka toisille se näyttäisi olevan henki ja elämä.
Juu, mutta he tuskin ovat koskaan edes istuneet sellaisessa autossa sisällä, missä sellainen laatikko on.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
Rattimatti kirjoitti:
Menee muutama hetki, ennen kuin alkaa pykälät menemään luontevasti pesään. Sitten kun saa juonenpäästä kiinni, niin avot pykälät menee pesään tosta vaan ilman välikaasuakin. Joka tapauksessa en nostaisi Fulleria mihinkään erikoisasemaan, vaikka toisille se näyttäisi olevan henki ja elämä.
kysytään mielipidettä seuraavasta autosta otanko ZF vai Fullerin laatikon tod. näk. valitten jälkimmäiseen.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
YTK kirjoitti:
Juu, mutta he tuskin ovat koskaan edes istuneet sellaisessa autossa sisällä, missä sellainen laatikko on.
Heh, viime kesänä Hangon häppeningissä otin kylmät tyypit Sisusta :-)
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
Juise kirjoitti:
kysytään mielipidettä seuraavasta autosta otanko ZF vai Fullerin laatikon tod. näk. valitten jälkimmäiseen.
kokemusta,eikä niitä voi juuri moittia. Fulleri tietysti on nopeampi ja kevyempi käyttää,mutta ei ZF mikään huono ole. Aluksi on aika jäykkä,mutta kun notkistuu,niin ihan näppärä laatikko.
Itse ottasin ehkä ZF:n,jos nyt pitäis valita,sitä puoltaa esim. mukavampi kytkin.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
sisu-driver kirjoitti:
kokemusta,eikä niitä voi juuri moittia. Fulleri tietysti on nopeampi ja kevyempi käyttää,mutta ei ZF mikään huono ole. Aluksi on aika jäykkä,mutta kun notkistuu,niin ihan näppärä laatikko.
Itse ottasin ehkä ZF:n,jos nyt pitäis valita,sitä puoltaa esim. mukavampi kytkin.
itse olen alottanut virallisesti ratin pyörityksen 70 luvulla erillaisilla maitoautoilla.oli 36 kaniaa.petteriä,belkian volvoa 613 josta lootan synkät meni 100tkm.silloin opin vähän vahingossa ajamaan suoralla lootalla.maitohommat loppu ja sain töitä pohjolan-liikenteeltä.aloitin kaupunki jaolla ja kalusto oli pula-ajalta.oli kontio sisua,hanomac henshel,maapallo volvoa,110-111-140 skaniaa,ford custom v8 konella oleva hiaf,fargoja.luulin tulleeni museoon töihin.mutta sitten kerran kesälomilta tullessa oli kalusto täysin uusiutunut.oli uutta fl1o volvoa kova-ilmajousilla,300sm sisua,f12volvoa.ajoin yövuoroja f12 volvolla muutaman vuoden,siirryin päivävuoroon ja sisu tuli autoksi.oli300-270 fullerin lootalla olevaa lokomoa.tykkäsin autosta lootasta,jopa jakohommissa oli ehdoton.jos hankkisin tänäpäivänä itselle auton niin se olisi sisu fulleri.kestävyydellä ei ole vertoa konelle lootalle.sm meni eka kytkin 950tkm-ssa.ajo sisältää matka jako pyöritystä.itse olen määräaikais eläkkeellä ja toivon nuorille aurinkoisia ajokilometrejä myös meille vähän vanhemmille.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
+Lisää kommentti
Sisu lähinnä käyttänyt "suoraa" =synkronoimatonta vaihteistoa. Yksinkertaisen tekniikan ja "ylimäärääräisten" komponenttien vähyyden vuoksi vahvimpia voimansiirron osia. Tosin moottorien tehot olivat pieniä aikoinaan ja laatikot jossain määrin ylimitoitettuja, jos näin voidaan sanoa.

Suoraa laatikkoa erittäin helppo ja nopea käyttää ja varsinkin jos moottori alitehoinen pelastaa vaihteiston nopeus paljon. ns synkatut laatikot suunnan vaihtajia ja suorat vaihdelaatikoita. Aikoinaan oli jenkki artikkeli asiasta; "kuljettajat jotka eivät suorahampaista laatikkoa osaa käyttää ovat ehkä hieman yksinkertaisia tms"

Mainittakoon vielä että volvo nykyään saavuttanut huomattavan suuria ajosuoritteita vaihteistoillaan, jopa yli fullerin, jolla ehkä kehitys pysähtynyt vaikka tehot kasvaneet.
Ilmianna
Jaa

Vastaa alkuperäiseen viestiin

kertoisitteko

miksi joissakin kuorma-autoissa on synkronoitu ja toisissa synkronoimaton vaihdelaatikko?
Mitä eroa niissä on ja mitä hyötyjä/haittoja?

5000 merkkiä jäljellä

Peruuta