Syöminen ennen lenkkiä

pop

Mitä/miten kannattaa syödä ennen juoksulenkkiä? Olen kuullut, että maitotuotteita ainakin pitäisi välttää juuri ennen lenkkiä, ettei alkaisi "pistää". Onko muita ns. "kiellettyjä" ruokia?

Onko parempi syödä kunnon ateria ennen lenkkiä vai vasta sen jälkeen?

29

6548

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • menee

      näin: noin tunti ennen lenkkiä mehu ja leipäpalanen ja sit lenkin jälkeen kunnon evästä. Kevyttä ennen lenkkiä tai sit ei mitään.

    • Jeppe

      ...pitää olla syömättä 2-4 tuntia, riippuen henkilöstä ja ruuasta. Itse juon tuoremehua lasin pari ja sitten menox (sano Annie Lennox, he he he).

      • - ihmettelen

        juu, olen kuulluut, ettei ennen lenkkiä pidä syödä moneen tuntiin. Ohjeen periaate on uskottva, mutta:

        Suositusten mukaan naisten tulisi syödä 3 h ja miesten 5 h välein. Pitkät lenkkini ovat noin 2 tuntia. 2 h paasto ennen juoksua edellyttäisi minulta ruokataukoa tunnin juoksun jälkeen, jotta 3 h:n ohje toteutuisi. Jos ruokailuvälit ovat pidemmät, naisten verensokeri laskee turhan alas. Epäilen, että ohje on jonkun miehen kirjoittama, eikä sovellu sellaisenaan naisille. Jokainen voi toki itse kokeilla, mikä itselle sopii.


      • Jeppe
        - ihmettelen kirjoitti:

        juu, olen kuulluut, ettei ennen lenkkiä pidä syödä moneen tuntiin. Ohjeen periaate on uskottva, mutta:

        Suositusten mukaan naisten tulisi syödä 3 h ja miesten 5 h välein. Pitkät lenkkini ovat noin 2 tuntia. 2 h paasto ennen juoksua edellyttäisi minulta ruokataukoa tunnin juoksun jälkeen, jotta 3 h:n ohje toteutuisi. Jos ruokailuvälit ovat pidemmät, naisten verensokeri laskee turhan alas. Epäilen, että ohje on jonkun miehen kirjoittama, eikä sovellu sellaisenaan naisille. Jokainen voi toki itse kokeilla, mikä itselle sopii.

        Ei ole minun ohjettani kukaan muu kirjoittanut kuin minä itse, perustuu omaan kokemukseeni, jonka vain halusin jakaa. Ei muuta.


      • Nimetön
        Jeppe kirjoitti:

        Ei ole minun ohjettani kukaan muu kirjoittanut kuin minä itse, perustuu omaan kokemukseeni, jonka vain halusin jakaa. Ei muuta.

        Aamulenkeille syön puuroa jonka annan sulaa 1,5-2h ennen lenkkiä.

        Iltalenkeille jätän mahdollisimman paljon väliä kunnon ateriaan (esim.3h) ja ennen lenkkiä voin syödä panaanin/myslipatukan..jne.


      • vai niin
        Nimetön kirjoitti:

        Aamulenkeille syön puuroa jonka annan sulaa 1,5-2h ennen lenkkiä.

        Iltalenkeille jätän mahdollisimman paljon väliä kunnon ateriaan (esim.3h) ja ennen lenkkiä voin syödä panaanin/myslipatukan..jne.

        Mikä on panaani?


    • P:P

      niin, että vatsasi ehtii tyhjäksi ennenkuin aloitat treenin niin sitten pärjää nesteillä jo pitkälle. Ravintoa ennen mutta ajoissa ja sitten nestetasapainon hoitoa on loppu!

    • hölkkääjä

      Itse vältin aikaisemmin syömistä 2-3h ennen lenkkiä ja yleensä pitkän lenkin jälkeen olin tosi nälkäinen ja söin vähän liikaakin siihen tolkuttomaan nälkään. Nyt olen oppinut ottamaan välipalan n.1h ennen lenkkiä. Syön palan leipää, banaanin tms. ja juoksu tuntuu paremmalta ja jaksan suihkut ja venyttelyt hienosti ennen kuin syön aterian.Eli jos kyse on illalla tehtävästä harjoituksesta, lounas kannattaa syödä normaalisti ja sitten välipala n.1h ennen lenkkiä. Toimii ainakin minulla.

    • opa3

      ja miksiköhän raskaalle lenkille ei voisi mennä suoraa ruokapöydästä? sen takia kun maha pömpöttää eikä se ole viileetä? ite ainaki syön kun on nälkä ja lähen lenkille kun lähen. yleensä kiireellä aikataululla suoraan ruokapöydästä eikä ole haitannu kuntopuolta milläänlailla, pikemminkin toisinpäin.

      en sit tiedä onko siinä jotain kehityksen kannalta muuta tieteellistä haittaa, ken kertoo kuka tietää, kaikki tuntuu vaan sanovan ettei itse syö ennen lenkkiä mut ikinä ei kerro syytä että miksi ei syö, moni tuskin edes tietää onko siitä mitään hyötyä, kuhan noudattaa mahdollista myyttiä.

    • lenkki on ok

      Minä syön kyllä lenkkiä, siis lenkkimakkaraa. Hyvää perunamuusin kanssa. :)

    • vapaaehtoisneuvoja

      Jos haluaa ehkäistä lihasten palamista energiaksi juoksulenkin aikana, kannattaa noin tunti ennen lenkille lähtöä tehdä välipala maitorahkasta ja ananasmurskasta. Siitä saat proteiinia ja hiilihydraatteja optimaalisessa muodossa, ja saat lihasmassan helpommin säilymään. Proteiini-hiilihydraattipitoisen välipalan merkitys lihasten palamisen ehkäisijänä on sitä suurempi, mitä pidemmälle lenkille lähtee. Jos esim. tekee välipalan 200 g purkista maitorahkaa ja yhdestä ananastölkistä, niin siitä saa jo annoksen vaikka kahdelle tai sitten syö puolet ennen lenkkiä ja puolet jälkeen.

      Ei lihasmassaa kannata uhrata, jos haluaa hyvältä näyttää myös juoksukisojen ulkopuolella.

      Lenkin jälkeen hyvä ja edullinen palautusjuoma syntyy esim. rasvattomasta maidosta, kaakaojauheesta ja vaikkapa yhdestä banaanista. Lyö tehosekottimella noi sekasin ja juoma on valmista.

      Monella juoksijalla on petraamista aterioinneissa. Raskasta ateriaa ei kannata ennen lenkkiä nauttia ainakaan kolmeen, neljään tuntiin. Esim. pitkälle lenkille tankataan jo edellisenä päivänä. Jos juoksee pitkän esim. sunnuntaina niin tankkausateriat on syytä tehdä lauantai-illan kuluessa. Pitkän lenkin aamuna sitten normi aamupala ja runsaasti nestettä naamariin. Ja ennen lenkkiä kannattaa ottaa edellämainitsemani protsku-hiilaripitoinen välipala.

      Hyvin onnistunut tankkaus palkitaan juoksun helppoutena ja pitkäkin lenkki sujuu ongelmitta loppuun, kun oppii täyttämään lihasten glykogeenit huippuunsa ennen suoritusta. Lämpimällä juostessa nesteen nauttiminen on äärimmäisen tärkeä osa-alue harjoituksen onnistumisen kannalta. Ja harjoituksesta saatava hyötykin on selvästi parempi, koska palautumiseen kuluu vähemmän aikaa.

      Vähäkalorinen dieetti ei sovellu koskaan kestävyysjuoksijalle, koska kulutus on valtavan suurta. Rasvan palaminenkin heikkenee, jos ei syö hiilihydraatteja.

      • Aloitteleva juoksija

        Kiitos tuosta! Löysin juurikin tarvitsemani tiedot, ja sellaista mitä en ymmärtänyt edes etsiä :-)


      • Gatonegro
        Aloitteleva juoksija kirjoitti:

        Kiitos tuosta! Löysin juurikin tarvitsemani tiedot, ja sellaista mitä en ymmärtänyt edes etsiä :-)

        Sama juttu, kiitos!


    • timojoHannes,,

      Yli kolmekymmentä vuotta juossut / lenkkeillyt ja minun kokemukseni on ettei ainakaan mitää raskasta, kuten lihaa esim. ei pidä syödä tai jos on syönyt niin pitää olla ainakin pari tuntia väliä ennen lenkille lähtöä.Eri asia on esim. töiden jälkeen kun tulee kotia niin jotain kevyttä banaania, energiapatukan tms. syöminen ja sitten lenkille.Näin kuumaan aikaan on nestettä otettava ennen lenkkiä, jollain on vyöpullo mukana, itse en tykkää juostessa kantaa.

    • Luilailei

      Olen juossut viimeiset 15v. Käyn pitkällä lenkillä heti aamusta joten en syö mutta juon kyllä lasin vettä noin tunti tai puoli ennen. Tärkeintä on nesteen ylläpitö myös juoksun aikaan . Jos on pakko syödä jotain niin suosittelisin pientä tai puolikasta banaania tuntia ennen. Kroppasi alkaa harjoituksen mukaan tottua siihen miten harjoittelet. En myöskään tarvitse ruokaa vähään aikaan juoksemisen jälkeen. juon kyllä paksun itse tehdyn pirtelön monesta hedelmästä tehdyn. Olen aika pieni kokoinen nainen joten voi olla eri juttu miehille.

    • p:n n*ssija

      "juon kyllä paksun itse tehdyn pirtelön monesta hedelmästä tehdyn."

      Tuota noin, eikös tuo ole pikemminkin smoothie eikä pirtelö? Pirtelöt on yleensä maitotuotteisiin eli mm. jäätelöön perustuvia. Smoothiet taas enemmän murskattuja hedelmiä.

      • hölköttelijä

        Jos pohjana on maito ja/tai heraproteiini, silloin on mielestäni enemmänkin pirtelö. Tulee muuten hyvää! Juoksija tarvitsee palautusjuomassaan myös proteiinia. Maito ja hera ovat siihen hyviä. Ja hedelmät täyttävät hiilaritarpeen.


      • Sitä että

        Olipas tärkeä kommentti ;-)


    • ,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,

      Ei kannata syödä ainakaan kovin raskasta ateriaa ennen lenkkiä tai juoda paljon kahvia sillä kesken lenkin voi iskeä paska hätä. Mikä voi olla sangen ikävä olotila jollei ole näköpiirissä edes puskaa missä käydä hätäpaskalla.

    • parivoileipää

      Vetäsen aamupalan naamaan juuri ennen lenkkiä. Ei lopu energia kesken. Mielestäni syöminen tärkeempää kuin juominen lenkillä. Pieni nestehukka vaan kehittää kuntoa mutta katabolia, se on perkeleestä.

    • JoonasQ

      Aamupuuron jälkeen kyllä, ei raskaampaa. Muuten 3-4 tuntia välia ennen lenkkiä.

    • anonym33334

      Lusikallinen hunajaa ja lasillinen vettä johon on liuonnut magnesium tabletti. Toki hunajankin voi liotella veteen mutta pitäisi olla kuumaa/lämmintä jotta se sinne sekoittuu.

    • Anonyymi

      Pari kertaa oon juonu 12-14 kaljaa ennen lenkkiä, minulla on siis alkoholi ongelma ja joskus muija pakottaa lenkille. Pakko lähtee kun olen salaa juonu, ettei akka suutu

      • Anonyymi

        Mitä kaljaa juot salaa?


    • Anonyymi

      5 - 6 tuntia lounaasta, mutta pari voileipää ja juomista otan n. tunti ennen lenkkiä.

      Syömisen vähentäminen olisi useimmilla oiva keino lisätä juoksuvauhtia, koska monet nykyjuoksijat ovat raskastekoisia.

    • Anonyymi

      2 taikka 3 tuntia ennen lenkkiä ei kannata ahnehtia kupuun murkinaa

    • Anonyymi

      Kaurapuuroa ja leipää voi syödä noin tunti ennen lenkkiä, mutta ei mitään raskaampaa.

    • Anonyymi

      Juu kyllähän sitä mielellään ahtaisi ruokaa oikein reilusti, mutta se vaan on silleen että sitten luonto kutsuu ja työntää löysät pois. Eli jos on ennen lenkkiä syönyt reilusti niin pitää varautua ja ottaa vessapaperia mukaan. Se tauko lenkin aikana on myös huomioitava harjoitusvaikutuksen kannalta.
      Töissä päivällä ei voi syödä muuta kun pari leipäpalasta. Niin se on minulla. Ja sitten jos aikoo tehdä kovan reenin, niin silloin ei ainakaan voi olla maha ollenkaan täyden tuntuinen.

    • Anonyymi

      Kyllä se on jotain energiaa tankattava, ettei heikotus iske lenkillä.

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mielessäni vieläkin T

      Harmi että siinä kävi niinkuin kävi, rakastin sinua. Toivotan sulle kaikkea hyvää. Toivottavasti löydät sopivan ja hyvän
      Ikävä
      33
      1425
    2. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1301
    3. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      1
      1225
    4. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      4
      1212
    5. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      41
      1198
    6. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      0
      1196
    7. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      0
      1194
    8. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      1
      1170
    9. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      2
      1150
    10. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      1
      1136
    Aihe