Kavitointi

LP

Voisko joku selittää asiallisesti, mitä kavitointi tarkoittaa. Kiitos !

20

9992

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Juha58

      joissain teorioissa sitä kun potkuri pyörii niin nopeasti jotta lapojen taakse muodostuu tyhjö ja vesi höyrystyy silloin lavat saattavat alkaa vaurioitumaan ja potkurin pito heikkenee.

    • jotain tällaista

      potkurin pinnalla tietyissä olosuhteissa paikallinen paine laskee niin alhaiseksi että ko. lämpötilassa vesi höyrystyy. laaja kavitointi aiheuttaa pidon häviämisen . kunkin kuplan "romahtaessa" syntyy isku potkurin pintaa vasten.

      ilman tai pakokaasujen pääsy potkuriin on siis eri asia

    • Tulentallaaja

      Ramon Gliewen kirjasta This Is Motorboating (ISBN 0 7136 3458 8) sivulta 51 löytyy määritelmä: "a formation of vapour bubbles at the propeller with destructive effect". Sitten ilmiö on selitetty tarkemmin kutakuinkin edellisten vastaajien tapaan.

    • kavitointi

      Lyhyesti sanottuna kavitointi tarkoittaa jotta potkuri sutii tyhjää, voisi verrata autoon jonka pyörät liukkaalla kelillä vain pyörii paikallaan ja auto ei kulje minnekkään.

      Eli potkuri ei työnnäkkään venettäsi eteenpäin koska ei saa vedestä pitävää otetta.
      Tuo kavitointi johtuu hyvin monesta seikasta esim. perämoottori veneissä moottori on liian ylhäällä tai alhaalla, potkurin nousukulma on liaan jyrkkä tai loiva liian pieni potkuri, veneen pohjan muoto yms.

      Yleensä teräspotkurilla saadaan parempi Pito eli ei sudi tyhjää=kavitoi niin herkästi.

      • hiustenhalkoja

        Jos ihan tarkkoja ja auton sutimiseen verrattaisiin niin kuvaus fysiikan lakien mukaan olisi että "kun kaasua painaa niin asvaltti menisi rullalle renkaiden alla eikä auto liikkuisi eteenpäin"


      • Tiura

        Kuten aiemmat kolme vastaajaa ovat sanoneet, kavitointi ei tarkoita potkurin yleistä sutimista, vaan nimenomaan sitä, että potkurin imupuolelle syntyy niin voimakas alipaine, että vesi höyrystyy. Jos kone on liian ylhäällä, ja potkuri siksi haukkaa ilmaa, tai jyrkästi kaarrettaessa potkurille pääsee ilmaa, tai jos peruutettaessa pakokaasut pääsevät potkurille, ei kyseessä ole kavitointi vaan muut jutut.


      • Kysyn vaan
        Tiura kirjoitti:

        Kuten aiemmat kolme vastaajaa ovat sanoneet, kavitointi ei tarkoita potkurin yleistä sutimista, vaan nimenomaan sitä, että potkurin imupuolelle syntyy niin voimakas alipaine, että vesi höyrystyy. Jos kone on liian ylhäällä, ja potkuri siksi haukkaa ilmaa, tai jyrkästi kaarrettaessa potkurille pääsee ilmaa, tai jos peruutettaessa pakokaasut pääsevät potkurille, ei kyseessä ole kavitointi vaan muut jutut.

        superkavitoiva pintapotkuri. Se on kupattu niin paljon että vetää vaikka vain puolet potkurista on vedessä. Siis luulisin potkurin "kavitoivan" myös silloin kun se saa muuta kuin puhdasta vettä, vaiko eikö? Käytetäänkö termiä kavitointi laajemmassakin merkityksessä?


      • jotain tällaista
        Kysyn vaan kirjoitti:

        superkavitoiva pintapotkuri. Se on kupattu niin paljon että vetää vaikka vain puolet potkurista on vedessä. Siis luulisin potkurin "kavitoivan" myös silloin kun se saa muuta kuin puhdasta vettä, vaiko eikö? Käytetäänkö termiä kavitointi laajemmassakin merkityksessä?

        usein puheissa sekotetaan puurot ja vellit koska lopputulos on saman suuntainen, eli

        kavitointi johtuu veden ominaisuuksista (= kylläisen höyryn paine) lavan pinnalla kun paikallinen paine laskee sellaisella tasolle että voi muodostua höyrykupla (= kuplia)

        ventilointi on taas muun kaasun (pako ja ilma) sekaantumista potkurin toimintaan
        vrt. perämoottorin "kavitointilevy" vaikkei sillä kavitoinnin kanssa olekaan tekemistä)

        jos potkuri on suunniteltu toimivaksi pintapotkurina, se myös toimii, muuta upoksissa toimiva potkuri täytyy olla upoksissa


      • Tulentallaaja
        jotain tällaista kirjoitti:

        usein puheissa sekotetaan puurot ja vellit koska lopputulos on saman suuntainen, eli

        kavitointi johtuu veden ominaisuuksista (= kylläisen höyryn paine) lavan pinnalla kun paikallinen paine laskee sellaisella tasolle että voi muodostua höyrykupla (= kuplia)

        ventilointi on taas muun kaasun (pako ja ilma) sekaantumista potkurin toimintaan
        vrt. perämoottorin "kavitointilevy" vaikkei sillä kavitoinnin kanssa olekaan tekemistä)

        jos potkuri on suunniteltu toimivaksi pintapotkurina, se myös toimii, muuta upoksissa toimiva potkuri täytyy olla upoksissa

        Gliewe luettelee syitä (yllä määriteltyyn) kavitointiin: ajetaan täyttä vauhtia moottorille liian raskasta venettä, kolme muuta syytä ovat peräisin jollain tavoin viallisesta potkurista. LISÄKSI hän toteaa, että potkuri voi pyöriä veden ja ilmansekoituksessa, jolloin potkurissa voi näkyä merkkejä kavitoinnista.


      • Tulentallaaja
        Tiura kirjoitti:

        Kuten aiemmat kolme vastaajaa ovat sanoneet, kavitointi ei tarkoita potkurin yleistä sutimista, vaan nimenomaan sitä, että potkurin imupuolelle syntyy niin voimakas alipaine, että vesi höyrystyy. Jos kone on liian ylhäällä, ja potkuri siksi haukkaa ilmaa, tai jyrkästi kaarrettaessa potkurille pääsee ilmaa, tai jos peruutettaessa pakokaasut pääsevät potkurille, ei kyseessä ole kavitointi vaan muut jutut.

        Ramon Gliewe mainitsee kirjassaan neljä syytä kavitointiin: kolme on viallisesta potkurista johtuvia ja neljäs syy on alitehoisen mooottorin täysi kuormittaminen. Lisäksi Gliewe toteaa, että potkurin saadessa pyöriessään ilmaa, siihen voi tulla merkkejä kavitoinnista.


      • LP
        jotain tällaista kirjoitti:

        usein puheissa sekotetaan puurot ja vellit koska lopputulos on saman suuntainen, eli

        kavitointi johtuu veden ominaisuuksista (= kylläisen höyryn paine) lavan pinnalla kun paikallinen paine laskee sellaisella tasolle että voi muodostua höyrykupla (= kuplia)

        ventilointi on taas muun kaasun (pako ja ilma) sekaantumista potkurin toimintaan
        vrt. perämoottorin "kavitointilevy" vaikkei sillä kavitoinnin kanssa olekaan tekemistä)

        jos potkuri on suunniteltu toimivaksi pintapotkurina, se myös toimii, muuta upoksissa toimiva potkuri täytyy olla upoksissa

        Kiitoksia kaikille asiallisista vastauksista ! Asia tuli suurinpiirtein selväksi.


    • hydratech

      Osa porukasta on ymmärtänyt asian oikein:
      KAVITOINTI on ilmiö, jossa potkurin lavan alipainepuolella paine putoaa niin alas, että jopa 0-asteinen vesi kiehuu - syntyy vesihöyrykupla, joka estää veden oikean virtauksen lavan pinnalla. Tällöin potkuri luo pyöriessään itselleen "luolan (engl. cavity, josta sana kavitaatio)", eikä työntöä synny. Kavitaatio syntyy kun potkuri pyörii liian nopeasti etenemisnopeuteensa nähden. Paikalliset kolhut potkurin lavoissa aiheuttavat myös paikallista kavitaatiota. Koko potkurin kavitaatio on erittäin harvinainen ilmiö tavallisissa veneissä - yleisemmin kyseessä on ventilaatio.
      VENTILAATIO on puolestaan ilmiö, jossa potkurin alipainepuolelle joutuu ilmaa tai pakokaasua alipaineen seurauksena. Tähän on yleensä syynä liian korkealle asennettu moottori, jolloin ventilaatiolevy (kansankielellä kavitaatiolevy) ei kykene estämään ilman ajautumista potkurin eteen. Lopputulos on sama kuin kavitaatiossakin, eli moottori ryntää.

      TERÄSPOTKURI kykenee säilyttämään alumiinipotkuria paremmin otteensa veteen ja tämä auttaa nimenomaa ventilaatio-ongelmien kanssa. Oikeanlaista cleaveria käytettäessä viimeiset kierrokset ja solmut haetaan juuri tahallisen ventiloinnin avulla, eli trimmi ajetaan mahdollisimman ylös.

    • jdrv

      veneen potkuri navikoi

    • Villevipu

      Kun potkuri pyörii oikealle, se työntäessään venettä siirtää samalla ahteria oikealle. Ilmiö on varsinkin perutettaessa voimakkaampi, koska
      veneen vauhti on niin hidas.

    • Argon86
    • se.totuus

      Vaikuttaa siltä että lähes kaikki vastanneet ovat ymmärtäneet yhden asian pieleen, ja pahasti josta alla esimerkki:
      "KAVITOINTI on ilmiö, jossa potkurin lavan alipainepuolella paine putoaa niin alas, että jopa 0-asteinen vesi kiehuu - syntyy vesihöyrykupla, joka estää veden oikean virtauksen lavan pinnalla. Tällöin potkuri luo pyöriessään itselleen "luolan (engl. cavity, josta sana kavitaatio)", eikä työntöä synny. "
      Todellisuudessa kavitoivan potkurin alipainepuolella olevan kuplan vesihöyryn paine on merkittävästi toista puolta pienempi, joten paine-eroa on todella paljon ja sen väistämättömänä seurauksena myös työntövoimaa riittää reilusti. Kavitoiva potkuri ei siis todellakaan menetä työntövoimaansa. Sellainen väite on täysin absurdi, ja osoittaa ettei asiasta juuri mitään ole ymmärretty. Ventiloiva potkuri sen sijaan menettää olennaisen osan työntövoimasta, koska silloin kaasun paine on ulkoinen ilmanpaine eikä lähes tyhjiö tai tarkemmin veden höyrynpaine. Ero kavitoimiseen on siis todella suuri. Siltikin pintapotkuri tuottaa merkittävästi työntövoimaa hyvällä hyötysuhteella ventiloidessaan. Se vain olisi aivan yliraskas jos ei ventiloisi, eikä siksi tuottaisi merkittävästi enemmän työntövoimaa syvemmällä käytettynä ilman ventiloimista, vaan päinvastoin menettäisi kierroksia ja moottorin tehon laskun seurauksena myös veneen vauhti laskisi.
      Kavitointi ei myöskään sinällään tuota mitään vaurioita, mutta jos kavitaatiokupla muuttuu takaisin nesteeksi potkurn pinnan kohdalla eikä sen jälkeen, niin siitä syntyy vaurioita. Superkavitoivassa potkurissa on muotoilulla estetty tällainen vaurio, eli kavitaatiokupla ulottuu aina takareunaan asti ja vaurioilta siksi vältytään. Ne siis nimenomaan kavitoivat toimiessaan koko ajan työntövoimaa tuottaen ja aiheuttamatta potkurin lapoihin vaurioita!

      • kumarrusMyös

        Oi sinä potkuriviisauden inkarnatio, 15 vuotta olemme odottaneet kuumeisesti johdatusta asiassa, joka vaivannut palstalaisia, kiitos!


      • Kaasukupla

        Kuitenkin ensimmäinen oikea vastaus.Eli oli hyvä että jaksoit odottaa;)


    • Millamaitotyttö

      Tulevaisuudessa puhummekin sitten airoista.

      • insinöörskä

        Voiko airot kavitoida?


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mielessäni vieläkin T

      Harmi että siinä kävi niinkuin kävi, rakastin sinua. Toivotan sulle kaikkea hyvää. Toivottavasti löydät sopivan ja hyvän
      Ikävä
      37
      1806
    2. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1401
    3. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      44
      1387
    4. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      14
      1352
    5. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      1
      1345
    6. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      7
      1324
    7. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      0
      1294
    8. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      1
      1250
    9. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      2
      1210
    10. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      2
      1183
    Aihe