Luustoon levinnyt rintasyöpä

Maami

Tietääkö kukaan rintasyöpäpotilasta jolla sairaus on levinnyt luustoon ennen toteamista? Kuinka kauan tauti on saatu pidettyä kurissa ja kauanko potilas on elänyt? Äidilläni tällainen tilanne...

15

40379

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • lentomuurahainen

      Hei Maami!

      Olen pahoillani, että äitisi on saanut levinneen rintasyövän diagnoosin. Voimia teille koko perheelle!

      Se, että rintasyöpä on levinnyt löytöhetkellä, ei ole lainkaan harvinaista. Leviäminen luustoon muttei sisäelimiin (maksa, keuhkot, aivot) on kaiketi hiukan helpommin hoidettavissa, vaikka sisäelimiinkin levinnyttä rintasyöpää pystytään nykyään hoitamaan tuloksellisesti! Tiedän ihmisiä, jotka ovat levinneen rintasyövän kanssa eläneet vuosikausia, kymmeniäkin vuosia! Kukin tilanne ja syöpätyyppi on kuitenkin erilainen, toisella syöpä voi olla aggressiivisempi kuin toisella.

      Lisää tietoa löytyy esim. Verkkoklinikan sivuilta, siellä on rintasyövälle oma keskustelualue (www.verkkoklinikka.fi). Myös syöpäyhdistyksen sivuilla (www.cancer.fi) on naisten syöville oma keskustelualueensa. Jos haluat käydä englanninkielisillä keskustelupalstoilla hakemassa tietoa, voin suositella seuraavaa: http://community.breastcancer.org/ubbthreads/ubbthreads.php. Tuolla on eri tilanteessa oleville omat palstansa. Levinneen rintasyövän kanssa kamppaileville on erityisesti palsta "Recurrence and metastatic disease".

      Oma äitini eli rintasyöpädiagnoosin jälkeen vielä yli 10 vuotta, hänellä tosin rintasyövän ei diagnosoitu levinneen ensimmäisellä kerralla, mutta se levisi (salaa) noiden ns. terveiden vuosien aikana kunnes löytyi kymmenisen vuotta ekan diagnoosin jälkeen. Kun äitisi tilanne tiedetään (luustoon leviäminen) niin sitä pystytään hoitamaan tarvittavalla tarmolla.

      Voimia ja kaikesta huolimatta hyvää syksyä teille!

    • +*+*+*+

      Minun äitini jaksoi taistella 10 vuotta sen jälkeen kun todettiin syövän levinneen luustoon. Etäpesäkkeitä löydettiin myös keuhkoista ja aivoissakin muutoksia.

      Nämä metastaasit kylläkin todettiin sairastumisen/rintaleikkauksen jälkeen.

      Kivuliasta hänellä oli liikkuminen. Oli niin sisukas ihminen ettei "bonusannoksia" kipupumpusta ottanut kovinkaan usein.

      Jaksamista sinulle ja äidillesi.

    • anneli42

      minulla itselläni on aggressivinen rintasyöpä joka ei ainakaan vielä ole levinnyt muualle.Minä itse tiedän kaksikin ihmistä jotka elävät vielä tänäkin päivänä joilla on levinnyt rintasyöpä luustoon.Ja toteamisesta on yli 10 vuotta. Siis luustoon leviämisestä 10vuotta mutta itse rintasyövästä vieläkin pitempi aika. Ja he kummatkin voivat vieläkin hyvin.Syto kuureilla syövän saa pidettyä aisoissa hyvinkin kauan. Riippuu tietnkin tapuksesta. Voimia sinulle ja äidillesi.

    • yksvaan2

      valitettavasti kerron tässä tapauksesta joka oli nopea.
      Appiukolla alkoi olla oireita loppuvuodesta ja lääkärit tekivät diaknoosin paniikkihäiriö. ongelmia tuli uudelleen helmikuussa sama diaknoosi ja hoito. Uudelleen sairaalaan huhtikuun lopussa jonka jälkeen epäiltiin sydänsairautta. Viimein toukokuun alussa todettiin että keuhkosyopähän se on. Syöpä oli levinnyt rintalastaan ja selkärankaan, terveyden tila huononi nopeasti ja appeni kuoli kesäkuun alussa. En muista syövän tyyppiä mutta asbesti altistuneilla se on yleisempi.

      • potilas1

        tässähän oli kysymys nimenomaan rintasyövästä, ja sen ennusteista... Ei keuhkosyövästä, jossa on valitettavasti usein melko huono ennuste. Noita kauhujuttuja aina riittää, ja jokainen on yksilö, eli sen mukaan vaan kannattaa elää.


    • voi ehkä auttaa

      Luin syöpälääkäreiden lehdestä laaditun uutisen, joinka mukaan nestemäinen hainrustouute (ei siis pulveri) voi olla eduksi.

      Monet tavalliset syöpätyypit lähettävät etäpesäkkeitä luustoon, muun muassa rinta- ja eturauhassyöpä. Etäpesäkkeet leviävät ja kasvavat angiogeneesin avulla. Niinpä tutkijoita kiinnostaa, voiko angiogeneesiä estävien valmisteiden avulla vähentää metastaasien riskiä ja kasvua. Nestemäinen hainrustouute on tehokas angiogeneesin estäjä.

      Kanadalaisen Manitoban yliopiston tutkijat osoittivat hiirillä, että nestemäinen hainrustouute kykenee ehkäisemään koe-eläimiin istutetun ihmisen rintasyöpäsolukon (MDA-MB-231) metastasointia luustoon. Tämä solutyyppi on hanakka metastasoimaan luustoon, jolloin luustosta hajoaa jopa 83 %. Suun kautta annettu hainrustouute vähensi luuston hajoamista, niin että se pieneni vain 19 % ja etäpesäkkeitä ilmaantui 33 % vähemmän kuin verrokkiryhmäsä. Lisäksi havaittiin, että metastaasien koko oli pienempi hainrustouutetta saaneilla hiirillä.

      "Nämä tulokset merkitsevät sitä, että Neovastat (nestemäinen hainrustouute) voi olla käyttökelpoinen (valmiste) ehkäisemään syöpäpotilaiden luuston etäpesäkkeitä", kirjoittavat tutkijat syöpätutkijoiden ammattilehdessä.
      http://www.ncbi.nlm.nih.gov/entrez/query.fcgi?cmd=Retrieve&db=PubMed&list_uids=11788892&dopt=Abstract

      Neovastatia ei vielä saa Suomessa, mutta saman tehtaan toista nestemäistä hainrustovalmistetta saa terveyskaupoista, nimellä Angiobalans.

      • TERTTUMARIA1

        Itselläni todettiin kaksi vuotta sitten hormooniperäinen keuhkösyöpä. Minulta operoitiin v.v 1990 ja 1994 oikeanpuoleiste rinnasta pienikokoiset syöpälöydökset.

        Vuonna 2013 kaaduin, loukkasin polveni. Ei meinannut parantua. Otettiin siivutuskuvaus ja keuhkoista löytyi laajalainen löydös plus luustossa ja siellä täällä. Kävin kahdeksan kk. solumyrkkyhoidossa kolmen viikon välein. Hoito puri keuhkoihin ja osaksi myös luustoon.

        Olin eilen tutkimuksissa ja minulle tehtiin asianmukaiset tutkimukset. Luustokartoituksen ohjelman loputuua hoitaja sanoi minulle, että pysykää paikoillanne. Kysyn joudutaanko ottamaan lisäkuvauksi. Ei tarvinnut. SIellä tietysti tauti tekee uutta tuloaan.

        KYSYMYS HAINRUSTOSTA. (NEUVASTAVATIA/ANGIOBALANS) KÄYTÖSTÄ. ONKO TEILLÄ KOKEMUSTA OHEISEN AINEEN TEHOSTA. VOISITTEKO VASTATA MINULLE. KITOS ETUKÄTEEEN


    • RS-leikattu-99

      Hei Maami!Minulla on leikattu rintasyöpä v.99 keväällä.Vajaan viiden vuoden päästä leikkauksesta tuli omituinen kurkku ja rintakipua ja löysin pienen herneen kaulastani.Syöpä oli levinnyt imusolmukkeisiin ja luustoon.Rintalastan ja lonkkaan suoliluun alueelle.Sain rankan sytöstaattikuurin ja menin tosi huonoon kuntoon.Hoito loppu marrask.2004.Syöpä on samaa rintasyöpää ja hormooni positiivinen .Sen jälkeen minulle määrättiin Faslodex pistos kerran kuussa joka poistaa hormooneja sekä bonefos tabletteja luuston vahvistukseen.Tätä hoitoa olen saanut kaksi vuotta ja jatkuu edelleen.Tauti on toistaiseksi pysynyt kurissa näillä.Käyn kontrolleissa n.4kk:välein.Verikokeita ,luustokartta ja sisäelin kuvauksia.Olen 56v.sairaseläkkeellä ja 24v.tyttären äiti.Elämä on aika nuoralla tanssimista.Toivoisin kommentteja jos jollain on kokemuksia samoista lääkkeistä.Joulun odotusta.

      • Siru

        Minulla uusiutui rintasyöpä 7 v. jälkeen. Nyt levinnyt luustoon. Sädehoito takana. Aloitettu Bondronat lääkitys ja pystyn jotenkuten toimimaan vahvojen kipulääkkeiden avulla. Olo epätoivoinen tulevaisuus täynnä kysymysmerkkejä.
        Vertaistukea en ole löytänyt syöpäyhdistyksenkään kautta. Onko kellään vastaavia kokemuksia ?


      • Anonyymi

        Minulla myös sama lääkitys. Hyvin toistaiseksi pärjännyt. 2022 maalisk. Tulee 2v.voimia.


    • guu

      dudu

    • joku

      Hei! vanha ketju, mutta äitini kuoli taisteltuaan 15v. syövän kanssa. RINTASYÖVÄSTÄ LÄHTI MYÖHEMMIN ETÄPESÄKKEITÄ MUUALLE....oli todella rankkaa. Itse sain voimaa raamatun sivulta.

    • towardthebrightlight

      Vanha ketju mutta oikeasta aiheesta... äidilläni oli rintasyöpä muutama vuosi sitten. Ensin leikattiin kasvaimet, sitten kolme viikkoa myöhemmin leikattiin rinnat kokonaan pois. Sen jälkeen verikokeet olivat "puhtaita".

      Viime kesästä alkaen (tai ehkä jo aikaisemmin) hänellä kuitenkin alkoi olla selkäkipuja jotka pahenivat koko ajan. Hänen luonaan päivittäin käyvät hoitajat (hänellä on myös Alzheimerin tauti) eivät aluksi erityisemmin kiinnittäneet siihen huomiota. Jokin aika sitten kipu kuitenkin meni niin pahaksi ettei hän oikein enää pystynyt olemaan kotona ja tehtiin lähete jatkotutkimuksiin. Tulos: selän luustossa on syöpäkasvain ja lisäksi kylkiluiden kärjessä kolme pientä pesäkettä. Hoidoksi on suunniteltu sädehoitoa, joka alkaisi n. kuukauden kuluttua.

      Tästä asiasta vaan on tosi vaikea löytää mitään tietoa... googlettamalla en löydä mitään selkeää tietoa siitä että mikä ennuste tällaisissa tapauksissa on. Äitini täyttää toukokuussa 77 vuotta. Muita sairauksia hänellä ei ole. Toisaalta hän ei enää syö juuri lainkaan ja senkin takia yleiskunto on päässyt nopeasti heikkenemään.

    • syöpämummo

      Itellä uusinut rintasyöpä 3v jälkeen,rintarangassa,kylkiluissa ja lannerangassa.käyty sytostaatit ja sädehoito.nyt pesäkkeet pysyneet muuttumattomina.aluksi tätä hoidettiin skolioosina 8kk,enkä saanut lähetettä vaikka kuinka pyysin. Seuraava kontrolli 5kk kuluttua. Saan flas.... Pistoksia pakaraan kerran kk...saa nähä miten käy.

      • kirsikkapulla

        Hei Syöpämummo, kuinka menee? Löysin vasta äsken viestisi ja vastaan, koska itse olen juuri aloittanut myös Falsodex-piikit kerran kuussa. minulla myös luustoon levinnyt ja keväällä söin sytopillereitä, jotka saivat minut melko kurjaan kuntoon. Väsymyksestä en ole vieläkään selvinnyt ja näyttää siltä, että hormonipiikki aiheuttaa myös väsymystä sivuoireena. Kipujen kanssa pärjäilen , ainakin toistaiseksi, on hyvät särkylääkkeet suun kautta. Onko sinulla kipuja tai muuta vaivaa? Vastaile jos jaksat! Hyvää kesää! terveisin Kirsikkapulla


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mielessäni vieläkin T

      Harmi että siinä kävi niinkuin kävi, rakastin sinua. Toivotan sulle kaikkea hyvää. Toivottavasti löydät sopivan ja hyvän
      Ikävä
      38
      1893
    2. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      43
      1456
    3. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1411
    4. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      16
      1399
    5. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      11
      1369
    6. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      1
      1365
    7. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      2
      1337
    8. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      1
      1280
    9. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      2
      1220
    10. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      5
      1207
    Aihe