linatil

Olen syönyt reilun vuoden linatil lääkettä verenpaineeseen. Luulen, että se aiheuttaa mulle huimausta. Onko kellään ollut vastaavaa haittaa tästä lääkkeestä?
Ilmianna
Jaa

15 Vastausta



mainitaan HUIMAUS! Juttele hoitavalle lääkärillesi jos huimaus on haittaavaa, lääkehän voidaan vaihtaa.
Huimaus on YKSI Linatilin sivuvaikutuksista.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
2 VASTAUSTA:
Olen kuullut joskus juttuja, että verenpainelääkkeillä voisi olla potenssia vähentävää vaikutusta. Olen nyt käyttänyt 2 viikkoa linatilia 5-10 mg. Lääkärini sanoi, että lääkkeellä ei pitäisi olla em. vaikutuksia. Jatkossa ilmeisesti annostus nostetaan 20 mg. Onko kenelläkään pitkään linatilia käyttäneellä kokemusta ao. asiasta.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
Ladero kirjoitti:
Olen kuullut joskus juttuja, että verenpainelääkkeillä voisi olla potenssia vähentävää vaikutusta. Olen nyt käyttänyt 2 viikkoa linatilia 5-10 mg. Lääkärini sanoi, että lääkkeellä ei pitäisi olla em. vaikutuksia. Jatkossa ilmeisesti annostus nostetaan 20 mg. Onko kenelläkään pitkään linatilia käyttäneellä kokemusta ao. asiasta.
Linatil on siitä miellyttävä verenpainelääke, että LINATIL ei vaikuta potenssiin.

Useat muut verenpainelääkkeet sen sijaan vähentävät potenssia. Jopa suurina määrinä voivat aiheuttaa impotenssia.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
+Lisää kommentti
Kävin tänään lääkärissä ja kysyin voisko toi lääke aiheuttaa mulla huimauksen. Hänen mielestään ei, joten lääkettä ei vaihdettu.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
3 VASTAUSTA:
http://www.yliopistonapteekki.fi, katso sieltä lääkkeesi ja etenkin sen SIVUVAIKUTUKSET, siellä mainitaan huimaus!
Vaihda ihmeessä lääkäriä ja tee tästä valitus jottei kenenkään muun tarvitse kärsiä lääkärin tietämättömyydestä ja välinpitämättömyydestä!
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
osoitteesssa kirjoitti:
http://www.yliopistonapteekki.fi, katso sieltä lääkkeesi ja etenkin sen SIVUVAIKUTUKSET, siellä mainitaan huimaus!
Vaihda ihmeessä lääkäriä ja tee tästä valitus jottei kenenkään muun tarvitse kärsiä lääkärin tietämättömyydestä ja välinpitämättömyydestä!
Kiitos linkistä. Kävin katsomassa ja minusta näytti, että verenpainelääkkeissä kaikissa on mainittu toi huimaus; eli lääkäri taisi olla oikeassa?
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
osoitteesssa kirjoitti:
http://www.yliopistonapteekki.fi, katso sieltä lääkkeesi ja etenkin sen SIVUVAIKUTUKSET, siellä mainitaan huimaus!
Vaihda ihmeessä lääkäriä ja tee tästä valitus jottei kenenkään muun tarvitse kärsiä lääkärin tietämättömyydestä ja välinpitämättömyydestä!
Verenpainelääke Linatil aiheuttaa joka kymmenelle ihmiselle huomausta, mutta huimaus menee ohi muutaman päivän päästä.

Yleensäkin verenpainetta alentavat verenpainelääkkeet aiheuttavat huimausta, sillä
ne alentavat verenpainetta --> jonka seurauksena
tulee huimausta --> kestää vähän aikaa, että elimistö tottuu tähän --> huimaus joko pienenee tai poistuu kokonaan!
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
+Lisää kommentti
Opiskelen lähihoitajaksi ja seuraan päivittäin mummiani, joka käyttää kohonneeseen verenpaineeseen Linatilia. Häntä huimaa myös ajoittain, mutta uskon että se johtuu juuri verenpaineesta, oletko itse mitannut nyk. painettasi?
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
2 VASTAUSTA:
Mittaan itse säännöllisesti verenpainetta myös kotona. Huimaus selvisi, asentohuimausta. Alkaa jo helpottaa, olen jumpannut sitä "asentohuimausjumppaa". Hyvää syksyä!
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
Heippa: Minä seurailen 92 vuotiasta äitiäni ja hän käyttää myöskin Linatilia sekä Hydan nimistä lääkettä. Äiti alkoi saada huimauskohtauksia ja valitti väsymystä, havaitsin jo silloin kun hänelle tämä lääke määrättiin " kokeile jos se auttaa" asenteella samankaltaista oireilua pienimuotoisena. Laitoin ensin asian iän ja verenpaineen tiliin...seurasin kuitenkin tilannetta ja havaitsin että aamulla äiti oli pirteä energinen ym mutta lääkkeet otettuaan hänelle tuli väsymys - huimaus- ja lopulta alkoi kesken puheen puhe sammaltaa käsi puutua ja hänelle tuli veltto olo... tietysti luulin tilanetta sydänkohtaukseksi..mutta äiti vakuutti että sydämessä on hyvä olo. eikä lähtenyt lääkäriin."todeten että eivät ne pysty auttamaan jos lähtö tulee" mikä on tietysti totta. Näitä tilanteita tuli aina lääkkeen oton jälkeen. Sitten teimme kokeen JÄTIMME LINATILIN POIS. ja kas kummaa kohtaukset loppuivat siihen ja verenpaine ei muuttunut miksikään eli pelkkä hydan auttaa... näin hyvin on jatkunut jo kaksi kuukautta joten uskon Linatilin olleen sopimaton..Lisäksi äidillä on yksi 3 millin Amaryl eli sokeritabletti... Kävimme näistä kohtauksista kyllä terkassa mutta siellä vain kohauteltiin olkapäitä eli kaikki kohtaukset menivät iän piikkiin...tia kohtauksiahan nämä olivat tai ainakin sellaisen tapaisia, mutta eivät ihme kyllä jättäneet minkäänlaista jälkea.. ajatuksiin-älyyn-liikkumiseen-puhumiseen lukemiseen ym vaan ne menivät onneksi ohi jälkiä jättämättä. Äitini siis asuu yksin edelleen tekee ruokansa ym kaikki asiaan liittyvät minä vain "seurailen" vierestä ja toimin kuskina ym joten kannattaa seurata mummin käytöstä juuri lääkkeen oton jälkeen ja muutenkin tehdä pientä koetta... luulen että vanhukset reagoivat herkemmin lääkkeisiin kuin nuoret... hyvää jatkoa.toivoo äitinsä tukena oleva.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
+Lisää kommentti
Olen käyttänyt linatil 10mg noin puoli vuotta. Muutaman kerran verenpaine on laskenut todella alas. Esimerkiksi tänä aamuna otin lääkkeet normaalisti n.klo 6 Join aamukahvit ja menin pitkälleen. n.klo 8 alkoi tuntua että sydän lyö aika vauhtia,mittasin verenpaineen, joka oli 95/70 syke 169, toisella mittauksella 100/70 syke 85. Ikä 55, 182cm/102kg. n.klo 10 paineet 105/67/87.Onko vastaavanlaisia kokemuksia???
Ilmianna
Jaa
Hei,
olen käyttänyt Linatiliä ja Orlocia jo monta vuotta verenpaineeseen. Kaikki on ollut aika lailla ok. Lääkäri uusi Linatilin reseptin, mutta apteekissa sanottiin, että sen valmistus on lopetettu. Tilalle annettiin Linatilsan ilman sen kummempia selityksiä sivuvaikutuksista.
Otin tabletit aamulla. Päivä oli huono, kakalla piti rampata, vatsassa velloi ja olo oli kurja. Pää oli kuin "haminan kaupunki".
Jotakin täytyy keksiä, mutta mitä, sanokaapa se.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
2 VASTAUSTA:
Ollut parisen vuotta Linatil 10mg käytössä, sopinut ok. Nyt sain apteekista tilalle, vastaavan, Orionin Enalapril; saa nyt sitten nähdä toimiiko samalla tapaa.. ym.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
abaaa kirjoitti:
Ollut parisen vuotta Linatil 10mg käytössä, sopinut ok. Nyt sain apteekista tilalle, vastaavan, Orionin Enalapril; saa nyt sitten nähdä toimiiko samalla tapaa.. ym.
Hei,
kiitos.
Katsotaan, mitä tapahtuu.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
+Lisää kommentti
Hei,
luulin, että vastaukset ovat tätä päivää. Höpö, höpö.
Pahus, että harhauduin, kun en katsonut päivämäärää ja ennen muuta vuosilukua.
Tästä ei ollut mitään hyötyä.
Ilmianna
Jaa

Vastaa alkuperäiseen viestiin

linatil

Olen syönyt reilun vuoden linatil lääkettä verenpaineeseen. Luulen, että se aiheuttaa mulle huimausta. Onko kellään ollut vastaavaa haittaa tästä lääkkeestä?

5000 merkkiä jäljellä

Peruuta