Melatonin 3mg

hyvä

Muutama kuukausi sitten mulle määrättiin tätä melatoniinia unettomuuteen tai oikeestaan nukahtamiseen. Kokeillu olen kaikki muut mahdolliset lääkkeet sivuvaikutuksineen, mutta tämä "luontaistuote" on ollu aikas hyvä? Onko muilla kokemuksia kyseisestä lääkkeestä??!

204

125240

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kokemusta on!

      Lapselleni jolla on ADHD määrättiin nukahtamiseen melatoniinia. Se toimii hyvin ja itsekkin olen sen testannut ja toimii myös aikuisella. saan unen päästä kiinni ja uni on noin tunnin pitempi (vaikkei pitäisi enää parin tunnin jälkeen vaikuttaakaan).

      Suosittelen, ei tokkuraa, luontainen aine.

      • 999999999999

        Luontainen aine, joo. Eipäs ole pahemmin tutkimustuloksia, aasiassa mm. luokitellaan huumeeksi, jenkeissä myydään kaupassa.

        Itselläni ei vaikuttanut mitenkään. Ainoa joka unettomuuteen auttaa on kunnon känni tai 2 x 20mg Tenox.


      • 9y8k
        999999999999 kirjoitti:

        Luontainen aine, joo. Eipäs ole pahemmin tutkimustuloksia, aasiassa mm. luokitellaan huumeeksi, jenkeissä myydään kaupassa.

        Itselläni ei vaikuttanut mitenkään. Ainoa joka unettomuuteen auttaa on kunnon känni tai 2 x 20mg Tenox.

        "Luontainen aine, joo. Eipäs ole pahemmin tutkimustuloksia, aasiassa mm. luokitellaan huumeeksi, "

        Melatoniini on elimistön itsensä tuottama aine. Päättele siitä jos osaat. Ainetta on tutkittu paljon, mutta lääkettähän siitä on vaikea tehdä kun sitä ei voi patentoida, siitä lääketehtaiden haluttomuus. Mielummin tarjotaan Tenoxeja muita tainnuttajia.

        Vai on aasiassa huume. Tuskinpa sentään.


      • assi100

        minunkin levottomalle pojalle määrättiin melatoniinia nukahtamisongelmaan ja toimii hurjan hyvin, nyt kun olen pitänyt aineesta taukoa on selvästi huomattavissa ettei uni tule, joskus saattaa nukahtaa vasta kymmeneltä, silloin kun melatoniini oli käytössä hän meni omaehtoisesti sänkyyn viimeistään tunnin kuluttua lääkkeen ottamisesta, siten pystyi säätelemään pojan unirytmiä ja hän olikin paljon virkeämpi nukuttuaan enemmän, tänään menen ostamaan lääkettä koska illat venyvät liian pitkiksi ja levottomuutta on nyt esiintynyt enemmän


      • Yleinen vuodattaja
        assi100 kirjoitti:

        minunkin levottomalle pojalle määrättiin melatoniinia nukahtamisongelmaan ja toimii hurjan hyvin, nyt kun olen pitänyt aineesta taukoa on selvästi huomattavissa ettei uni tule, joskus saattaa nukahtaa vasta kymmeneltä, silloin kun melatoniini oli käytössä hän meni omaehtoisesti sänkyyn viimeistään tunnin kuluttua lääkkeen ottamisesta, siten pystyi säätelemään pojan unirytmiä ja hän olikin paljon virkeämpi nukuttuaan enemmän, tänään menen ostamaan lääkettä koska illat venyvät liian pitkiksi ja levottomuutta on nyt esiintynyt enemmän

        Saako tuota hormoonia ilman resettiä apoteekista? Onko reseptillinen halvempaa? (Kelan korvausta ei kai saa?)

        Katsoin tuolta lääkkeiden hintavertaluista kyseisen dropin hinnat.

        Onko siis suunnilleen 1 mg:n tapletit 100 kipaleen lootassa noin 15 euroa ja
        3 mg:n tapletit samassa kappalemäärässä alle 18 euroa?

        Tuotahan voisi iteki kokeilla. Jos 3 mg riittää kerta-annokseksi, tuolla 100 kpl:een pakkauksellahan nukkuu jo 3 kuukautta! Onkohan se vaarallista jos joutuu säännöllisesti käyttämään? Tuskin ainakaan yhtä vaarallista kuin mirtazapin ja rauhoittavat.


      • olisko meidän pojall
        assi100 kirjoitti:

        minunkin levottomalle pojalle määrättiin melatoniinia nukahtamisongelmaan ja toimii hurjan hyvin, nyt kun olen pitänyt aineesta taukoa on selvästi huomattavissa ettei uni tule, joskus saattaa nukahtaa vasta kymmeneltä, silloin kun melatoniini oli käytössä hän meni omaehtoisesti sänkyyn viimeistään tunnin kuluttua lääkkeen ottamisesta, siten pystyi säätelemään pojan unirytmiä ja hän olikin paljon virkeämpi nukuttuaan enemmän, tänään menen ostamaan lääkettä koska illat venyvät liian pitkiksi ja levottomuutta on nyt esiintynyt enemmän

        ja miten pitkiä yöunia nukkuu ilman?


      • pitkäaikaisuneton
        Yleinen vuodattaja kirjoitti:

        Saako tuota hormoonia ilman resettiä apoteekista? Onko reseptillinen halvempaa? (Kelan korvausta ei kai saa?)

        Katsoin tuolta lääkkeiden hintavertaluista kyseisen dropin hinnat.

        Onko siis suunnilleen 1 mg:n tapletit 100 kipaleen lootassa noin 15 euroa ja
        3 mg:n tapletit samassa kappalemäärässä alle 18 euroa?

        Tuotahan voisi iteki kokeilla. Jos 3 mg riittää kerta-annokseksi, tuolla 100 kpl:een pakkauksellahan nukkuu jo 3 kuukautta! Onkohan se vaarallista jos joutuu säännöllisesti käyttämään? Tuskin ainakaan yhtä vaarallista kuin mirtazapin ja rauhoittavat.

        Melatoniinia ei saa Suomessa ilman reseptiä. Yliopiston apteekki valmistaa ja myy halvemmalla kuin muut apteekit.
        Itselläni toimii.


      • Meitsi5
        Yleinen vuodattaja kirjoitti:

        Saako tuota hormoonia ilman resettiä apoteekista? Onko reseptillinen halvempaa? (Kelan korvausta ei kai saa?)

        Katsoin tuolta lääkkeiden hintavertaluista kyseisen dropin hinnat.

        Onko siis suunnilleen 1 mg:n tapletit 100 kipaleen lootassa noin 15 euroa ja
        3 mg:n tapletit samassa kappalemäärässä alle 18 euroa?

        Tuotahan voisi iteki kokeilla. Jos 3 mg riittää kerta-annokseksi, tuolla 100 kpl:een pakkauksellahan nukkuu jo 3 kuukautta! Onkohan se vaarallista jos joutuu säännöllisesti käyttämään? Tuskin ainakaan yhtä vaarallista kuin mirtazapin ja rauhoittavat.

        Hain tänään apteekista Melatonin 3 mg 100 tabl. hinta 13.98 ja ohjeessa oli 1-2 tbl illalla 2klo 22.00
        Ei kelakorvausta, eli on halpa jos auttaa nukahtamiseen. Aamulla tiedetään enemmän, jos herään enää....toivottavasti herään.


      • raht on
        pitkäaikaisuneton kirjoitti:

        Melatoniinia ei saa Suomessa ilman reseptiä. Yliopiston apteekki valmistaa ja myy halvemmalla kuin muut apteekit.
        Itselläni toimii.

        Hyvä tieto, kun yleensä aika kallista.


      • Kahvia, kiitos
        Meitsi5 kirjoitti:

        Hain tänään apteekista Melatonin 3 mg 100 tabl. hinta 13.98 ja ohjeessa oli 1-2 tbl illalla 2klo 22.00
        Ei kelakorvausta, eli on halpa jos auttaa nukahtamiseen. Aamulla tiedetään enemmän, jos herään enää....toivottavasti herään.

        ...vaikka söisi koko purkillisen kerralla. Minulla ei aiheuttanut nukahtamisreaktiota, vaan valvoin entiseen malliin yöt läpeensä. Testasin purkin tyhjäksi, mutta edes neljä tabl. kerralla ei nukuttanut. Sellaisen aineen kun löytäisi, jolla nukkuu hyvät unet ja herää aamulla, ettei mene seuraava päiväkin horroksessa. No ehkä sitten arkussa. Huom! En haudo synkkiä aatoksia, mutta kun SE UNI EI OIKEASTI TULE. On kurjaa valvoa vähän väliä 3-4 vrk putkeen. Ei oikein aivo toimi kolmantena ja neljäntenä päivänä enää.

        Melatoniinia haikailevat voisivat ilman reseptiä kokeilla Valion Yömaitoa, jos sitä jostain löydätte. Se on lypsetty yöllä, hämyisässä ilmapiirissä sininen flanellipyjama päällä nuokkuvista lehmistä.


      • Tulossa hulluksi
        9y8k kirjoitti:

        "Luontainen aine, joo. Eipäs ole pahemmin tutkimustuloksia, aasiassa mm. luokitellaan huumeeksi, "

        Melatoniini on elimistön itsensä tuottama aine. Päättele siitä jos osaat. Ainetta on tutkittu paljon, mutta lääkettähän siitä on vaikea tehdä kun sitä ei voi patentoida, siitä lääketehtaiden haluttomuus. Mielummin tarjotaan Tenoxeja muita tainnuttajia.

        Vai on aasiassa huume. Tuskinpa sentään.

        Joo toi on totta.....sitä eräät ihmettelee kun on vielä luontais tuote kaupassa..... ja mieluitenhan lääke firmat myisi kemiaa.....ei homeopatiaa joka keskieuroopassa on suosiossa ja varsinkin yhteistyö.....


      • painajainen
        Kahvia, kiitos kirjoitti:

        ...vaikka söisi koko purkillisen kerralla. Minulla ei aiheuttanut nukahtamisreaktiota, vaan valvoin entiseen malliin yöt läpeensä. Testasin purkin tyhjäksi, mutta edes neljä tabl. kerralla ei nukuttanut. Sellaisen aineen kun löytäisi, jolla nukkuu hyvät unet ja herää aamulla, ettei mene seuraava päiväkin horroksessa. No ehkä sitten arkussa. Huom! En haudo synkkiä aatoksia, mutta kun SE UNI EI OIKEASTI TULE. On kurjaa valvoa vähän väliä 3-4 vrk putkeen. Ei oikein aivo toimi kolmantena ja neljäntenä päivänä enää.

        Melatoniinia haikailevat voisivat ilman reseptiä kokeilla Valion Yömaitoa, jos sitä jostain löydätte. Se on lypsetty yöllä, hämyisässä ilmapiirissä sininen flanellipyjama päällä nuokkuvista lehmistä.

        Kun otan ko. melatoniinia näen niin kauheita painajaisia etttä yöt menee ihan pipariksi. Oli pakko lopettaa. mielummin valvon kuin kierin painajaisten kanssa koko yön. täytyy ottaa asia lääkärin kanssa taas puheeksi.


      • Ipu77
        painajainen kirjoitti:

        Kun otan ko. melatoniinia näen niin kauheita painajaisia etttä yöt menee ihan pipariksi. Oli pakko lopettaa. mielummin valvon kuin kierin painajaisten kanssa koko yön. täytyy ottaa asia lääkärin kanssa taas puheeksi.

        Mulla sama tapahtui nopeavaikutteisella melatoniinilla (halvempi, Yliopiston Apteekin) mutta ei hitaammalla (kalliimpi, jonkun ulkomaisen lääkefirman).

        Mietin uskaltaisko tällaista kokeilla: http://www.vitaravinne.fi/advanced_search_result.php?keywords=melatoniini&x=0&y=0


      • nounada
        999999999999 kirjoitti:

        Luontainen aine, joo. Eipäs ole pahemmin tutkimustuloksia, aasiassa mm. luokitellaan huumeeksi, jenkeissä myydään kaupassa.

        Itselläni ei vaikuttanut mitenkään. Ainoa joka unettomuuteen auttaa on kunnon känni tai 2 x 20mg Tenox.

        minulla lääkäri ei suostunut määräämään tenoxia, vaikka se on minulla joskus aiemmin ollut reseptillä.. kommentti oli että "HERRANJUMALA TOLLASET AINEET AIHEUTTAA RIIPPUVUUTTA" ja sit määräs melatoniinii.. no on outo homma kun oon nyt viikon niit syöny ja vaikutusta en oo huomannu.. lainkaan.. nytkin edellisen yön valvoneena tässä istun ja myrmytän.. lisäks ärtyneiryys on kasvanut ja tosiaan unettomuus..makasin viimeyönä 00.00 asti sängyssä ja juuri päätin luovuttaa..kaipa tuo uni sit ensyönä tulee, harmi vaan että päivä täytyy väsyneenä porskuttaa läpi..


      • camomillatytsy
        pitkäaikaisuneton kirjoitti:

        Melatoniinia ei saa Suomessa ilman reseptiä. Yliopiston apteekki valmistaa ja myy halvemmalla kuin muut apteekit.
        Itselläni toimii.

        Melatoniinia saa luontaistuotekaupoista nimellä sininen uni, 2 mg.


      • iotriot
        9y8k kirjoitti:

        "Luontainen aine, joo. Eipäs ole pahemmin tutkimustuloksia, aasiassa mm. luokitellaan huumeeksi, "

        Melatoniini on elimistön itsensä tuottama aine. Päättele siitä jos osaat. Ainetta on tutkittu paljon, mutta lääkettähän siitä on vaikea tehdä kun sitä ei voi patentoida, siitä lääketehtaiden haluttomuus. Mielummin tarjotaan Tenoxeja muita tainnuttajia.

        Vai on aasiassa huume. Tuskinpa sentään.

        Ontuva johtopäätös edellisellä. Apteekeissa myytävä kuten kaikki melatoniini on synteettisesti valmistettu kuten kilpirauhashormooni thyroksiini jolla kuitenkin on lääkkeen status.


      • Random...
        Kahvia, kiitos kirjoitti:

        ...vaikka söisi koko purkillisen kerralla. Minulla ei aiheuttanut nukahtamisreaktiota, vaan valvoin entiseen malliin yöt läpeensä. Testasin purkin tyhjäksi, mutta edes neljä tabl. kerralla ei nukuttanut. Sellaisen aineen kun löytäisi, jolla nukkuu hyvät unet ja herää aamulla, ettei mene seuraava päiväkin horroksessa. No ehkä sitten arkussa. Huom! En haudo synkkiä aatoksia, mutta kun SE UNI EI OIKEASTI TULE. On kurjaa valvoa vähän väliä 3-4 vrk putkeen. Ei oikein aivo toimi kolmantena ja neljäntenä päivänä enää.

        Melatoniinia haikailevat voisivat ilman reseptiä kokeilla Valion Yömaitoa, jos sitä jostain löydätte. Se on lypsetty yöllä, hämyisässä ilmapiirissä sininen flanellipyjama päällä nuokkuvista lehmistä.

        Siinä yömaidossa on niin pieni määrä melatoniinia että se ei vaikuta mitenkää...


      • melatoniini toimii
        999999999999 kirjoitti:

        Luontainen aine, joo. Eipäs ole pahemmin tutkimustuloksia, aasiassa mm. luokitellaan huumeeksi, jenkeissä myydään kaupassa.

        Itselläni ei vaikuttanut mitenkään. Ainoa joka unettomuuteen auttaa on kunnon känni tai 2 x 20mg Tenox.

        ei pitäisi varmaan syöttää trollia mutta tenox luokitellaan esim. norjassa huumausaineeksi eikä sitä saa siellä edes reseptillä.. missäs maassa se melatoniini on sitten huume?


      • Uskoa uneen
        nounada kirjoitti:

        minulla lääkäri ei suostunut määräämään tenoxia, vaikka se on minulla joskus aiemmin ollut reseptillä.. kommentti oli että "HERRANJUMALA TOLLASET AINEET AIHEUTTAA RIIPPUVUUTTA" ja sit määräs melatoniinii.. no on outo homma kun oon nyt viikon niit syöny ja vaikutusta en oo huomannu.. lainkaan.. nytkin edellisen yön valvoneena tässä istun ja myrmytän.. lisäks ärtyneiryys on kasvanut ja tosiaan unettomuus..makasin viimeyönä 00.00 asti sängyssä ja juuri päätin luovuttaa..kaipa tuo uni sit ensyönä tulee, harmi vaan että päivä täytyy väsyneenä porskuttaa läpi..

        Hei!

        Haluaisin kannustaa sinua jatkamaan melatoniinin käyttöä. Minulle sanottiin, että vaste lääkkeeseen tulee vasta kahden viikon kuluttua. Joten jatka vaan säännöllistä ottamista ja samaan aikaan iltaisin 30-60 minuuttia ennen nukkumaan menemistä.

        Toivottelen sinulle hyviä yöunia ja tsemppiä!


      • Felix
        pitkäaikaisuneton kirjoitti:

        Melatoniinia ei saa Suomessa ilman reseptiä. Yliopiston apteekki valmistaa ja myy halvemmalla kuin muut apteekit.
        Itselläni toimii.

        Parempi vastata myöhään, kuin ei milloinkaan.
        Melatoniinia saa Suomesta ilman reseptiä, mm. lounaistuoteketju Life myy
        2 mg ja 3 mg:n 100 tabun pakkauksia.
        Kannattaa koikeilla, toimii, eikä rasita sisäelimiä kuten benzot ym. muut
        tajunnansammuttajat, joita lekurit lääketehtaiden provikkahimoissaan tyrkyttävät


      • unen kanssa
        nounada kirjoitti:

        minulla lääkäri ei suostunut määräämään tenoxia, vaikka se on minulla joskus aiemmin ollut reseptillä.. kommentti oli että "HERRANJUMALA TOLLASET AINEET AIHEUTTAA RIIPPUVUUTTA" ja sit määräs melatoniinii.. no on outo homma kun oon nyt viikon niit syöny ja vaikutusta en oo huomannu.. lainkaan.. nytkin edellisen yön valvoneena tässä istun ja myrmytän.. lisäks ärtyneiryys on kasvanut ja tosiaan unettomuus..makasin viimeyönä 00.00 asti sängyssä ja juuri päätin luovuttaa..kaipa tuo uni sit ensyönä tulee, harmi vaan että päivä täytyy väsyneenä porskuttaa läpi..

        Mulla on sellainen juttu tuon melatoniinin kanssa, että se pitää ottaa just nukkumaan mennessä eikä tuntia ennen. Aina en sillä saa heti unta. Käytän muitakin luontaiaineita. Yleensä unen kanssa on niin, että sitä ei saa pakottaa tyyliin: unen on tultava. Ajatelkaapa vaikka päiväunia. Jos väsyttää, eihän silloin pakottaudu ajattelemaan, että unen on tultava. Ja saattaa huomata ennen pitkää nukkuvansa. Vai huomaako sitä edes milloin nukkuu? Ehkäpä ei.


      • simo356
        nounada kirjoitti:

        minulla lääkäri ei suostunut määräämään tenoxia, vaikka se on minulla joskus aiemmin ollut reseptillä.. kommentti oli että "HERRANJUMALA TOLLASET AINEET AIHEUTTAA RIIPPUVUUTTA" ja sit määräs melatoniinii.. no on outo homma kun oon nyt viikon niit syöny ja vaikutusta en oo huomannu.. lainkaan.. nytkin edellisen yön valvoneena tässä istun ja myrmytän.. lisäks ärtyneiryys on kasvanut ja tosiaan unettomuus..makasin viimeyönä 00.00 asti sängyssä ja juuri päätin luovuttaa..kaipa tuo uni sit ensyönä tulee, harmi vaan että päivä täytyy väsyneenä porskuttaa läpi..

        lopeta se huumeitten käyttö ni voi auttaakki juntti


      • Ninnuli 78
        999999999999 kirjoitti:

        Luontainen aine, joo. Eipäs ole pahemmin tutkimustuloksia, aasiassa mm. luokitellaan huumeeksi, jenkeissä myydään kaupassa.

        Itselläni ei vaikuttanut mitenkään. Ainoa joka unettomuuteen auttaa on kunnon känni tai 2 x 20mg Tenox.

        Pakkohan sen nyt luontainen aine olla jos ihmisen aivotkin kyseistä hormoonii tuottaa. Sen ei pitäis olla reseptin takana vaan käsikauppatavarana.


      • Ninnuli 78
        999999999999 kirjoitti:

        Luontainen aine, joo. Eipäs ole pahemmin tutkimustuloksia, aasiassa mm. luokitellaan huumeeksi, jenkeissä myydään kaupassa.

        Itselläni ei vaikuttanut mitenkään. Ainoa joka unettomuuteen auttaa on kunnon känni tai 2 x 20mg Tenox.

        Pakkohan sen nyt luontainen aine olla jos ihmisen aivotkin kyseistä hormoonii tuottaa. Sen ei pitäis olla reseptin takana vaan käsikauppatavarana.


      • Janimal
        Ninnuli 78 kirjoitti:

        Pakkohan sen nyt luontainen aine olla jos ihmisen aivotkin kyseistä hormoonii tuottaa. Sen ei pitäis olla reseptin takana vaan käsikauppatavarana.

        Ihmisen hormoonit tuottavat myös kannabinoideja .. no kannabishan on luonnollinen aine..


      • Janimal
        melatoniini toimii kirjoitti:

        ei pitäisi varmaan syöttää trollia mutta tenox luokitellaan esim. norjassa huumausaineeksi eikä sitä saa siellä edes reseptillä.. missäs maassa se melatoniini on sitten huume?

        "Melatoniini on Lääkealan turvallisuus- ja kehittämiskeskuksen päätös lääkeluettelosta (1095/2009) liitteessä 1 mainittu lääkeaine. Sitä lääkeainetta sisältäviä valmisteita saa toimittaa ainoastaan lääkemääräyksellä Suomessa. Melatoniin valmistaminen, maahantuonti, varastointi ja myyminen katsotaan rikoslain 44 luvun 5 pykälän mukaisesti lääkerikokseksi, josta voidaan tuomita enimmillään vuosi vankeutta"


      • Janimal
        melatoniini toimii kirjoitti:

        ei pitäisi varmaan syöttää trollia mutta tenox luokitellaan esim. norjassa huumausaineeksi eikä sitä saa siellä edes reseptillä.. missäs maassa se melatoniini on sitten huume?

        Esim. Thaimaassa luokitellaan huumeksi..


      • Janimal
        Felix kirjoitti:

        Parempi vastata myöhään, kuin ei milloinkaan.
        Melatoniinia saa Suomesta ilman reseptiä, mm. lounaistuoteketju Life myy
        2 mg ja 3 mg:n 100 tabun pakkauksia.
        Kannattaa koikeilla, toimii, eikä rasita sisäelimiä kuten benzot ym. muut
        tajunnansammuttajat, joita lekurit lääketehtaiden provikkahimoissaan tyrkyttävät

        "Melatoniini on Lääkealan turvallisuus- ja kehittämiskeskuksen päätös lääkeluettelosta (1095/2009) liitteessä 1 mainittu lääkeaine. Sitä lääkeainetta sisältäviä valmisteita saa toimittaa ainoastaan lääkemääräyksellä Suomessa. Melatoniin valmistaminen, maahantuonti, varastointi ja myyminen katsotaan rikoslain 44 luvun 5 pykälän mukaisesti lääkerikokseksi, josta voidaan tuomita enimmillään vuosi vankeutta." Life rikkoo siis lakia..


      • tran van dinh
        999999999999 kirjoitti:

        Luontainen aine, joo. Eipäs ole pahemmin tutkimustuloksia, aasiassa mm. luokitellaan huumeeksi, jenkeissä myydään kaupassa.

        Itselläni ei vaikuttanut mitenkään. Ainoa joka unettomuuteen auttaa on kunnon känni tai 2 x 20mg Tenox.

        mitä tahansa! jos sulla on vaikkeaa nuklumiseen se on alkoholin ja huumelääkeen takia.


      • mummeli
        Janimal kirjoitti:

        Esim. Thaimaassa luokitellaan huumeksi..

        hei . älä mene Thaimaaseen ostamaan huumetta .Melatonin 3 mg saa reseptillä suomestakin .YLIOPISTON APTEEKKI valmistaa ilman lisäaineita ja on halpaa
        100 tablettia 6.50€ .eikä ole pöhnässä seuraavana pv.CIRCADIN maksaa 20,00€
        21tablettia on pitkävaikutteinen seuraava pv . ihan tokkurassa. on lääkärien pisnes
        kirjoittaa britanialaista .saavat %ja potilaan sekaisin.


      • natte2
        Kahvia, kiitos kirjoitti:

        ...vaikka söisi koko purkillisen kerralla. Minulla ei aiheuttanut nukahtamisreaktiota, vaan valvoin entiseen malliin yöt läpeensä. Testasin purkin tyhjäksi, mutta edes neljä tabl. kerralla ei nukuttanut. Sellaisen aineen kun löytäisi, jolla nukkuu hyvät unet ja herää aamulla, ettei mene seuraava päiväkin horroksessa. No ehkä sitten arkussa. Huom! En haudo synkkiä aatoksia, mutta kun SE UNI EI OIKEASTI TULE. On kurjaa valvoa vähän väliä 3-4 vrk putkeen. Ei oikein aivo toimi kolmantena ja neljäntenä päivänä enää.

        Melatoniinia haikailevat voisivat ilman reseptiä kokeilla Valion Yömaitoa, jos sitä jostain löydätte. Se on lypsetty yöllä, hämyisässä ilmapiirissä sininen flanellipyjama päällä nuokkuvista lehmistä.

        Ota stilnoct 10mg ja mirtazapin 15mg molempii 2 ni pääset niin todellisiin uniin et luulet nytkin olevas siel! sil mä vedän 7h unet hevenis!


      • make151
        9y8k kirjoitti:

        "Luontainen aine, joo. Eipäs ole pahemmin tutkimustuloksia, aasiassa mm. luokitellaan huumeeksi, "

        Melatoniini on elimistön itsensä tuottama aine. Päättele siitä jos osaat. Ainetta on tutkittu paljon, mutta lääkettähän siitä on vaikea tehdä kun sitä ei voi patentoida, siitä lääketehtaiden haluttomuus. Mielummin tarjotaan Tenoxeja muita tainnuttajia.

        Vai on aasiassa huume. Tuskinpa sentään.

        joo ja on huomattavasti terveellisempää vetää känni ja pari tenoxii illalla :D ei helv..itselläni ollut neuroleptitja benzot käytössä mutta nyt vain melatoniini ja hyvä näin!!


      • yhyyhy
        tran van dinh kirjoitti:

        mitä tahansa! jos sulla on vaikkeaa nuklumiseen se on alkoholin ja huumelääkeen takia.

        Kuinkas sää sen tiät mistä toisen univaikeudet johtuu?
        Karkeaa ja rumaa kielenkäyttöä sen lisäksi että et osoitat ymmärtämättömyytesi selkeästi.

        Hyi!


      • Melan puolesta
        Janimal kirjoitti:

        "Melatoniini on Lääkealan turvallisuus- ja kehittämiskeskuksen päätös lääkeluettelosta (1095/2009) liitteessä 1 mainittu lääkeaine. Sitä lääkeainetta sisältäviä valmisteita saa toimittaa ainoastaan lääkemääräyksellä Suomessa. Melatoniin valmistaminen, maahantuonti, varastointi ja myyminen katsotaan rikoslain 44 luvun 5 pykälän mukaisesti lääkerikokseksi, josta voidaan tuomita enimmillään vuosi vankeutta"

        Vanhaa tietoa... reseptivapaaksi muistaakseni 2012..


      • hassu4
        9y8k kirjoitti:

        "Luontainen aine, joo. Eipäs ole pahemmin tutkimustuloksia, aasiassa mm. luokitellaan huumeeksi, "

        Melatoniini on elimistön itsensä tuottama aine. Päättele siitä jos osaat. Ainetta on tutkittu paljon, mutta lääkettähän siitä on vaikea tehdä kun sitä ei voi patentoida, siitä lääketehtaiden haluttomuus. Mielummin tarjotaan Tenoxeja muita tainnuttajia.

        Vai on aasiassa huume. Tuskinpa sentään.

        Muuten hyvä, mutta niin se elimistö tuottaa myös morfiinia, DMT:tä ja THC:tä.
        Toki olen samaa mieltä siinä, että itselle tuottaa vähemmän sivuvaikutuksia kuin normi Burana.


      • Munkki
        nounada kirjoitti:

        minulla lääkäri ei suostunut määräämään tenoxia, vaikka se on minulla joskus aiemmin ollut reseptillä.. kommentti oli että "HERRANJUMALA TOLLASET AINEET AIHEUTTAA RIIPPUVUUTTA" ja sit määräs melatoniinii.. no on outo homma kun oon nyt viikon niit syöny ja vaikutusta en oo huomannu.. lainkaan.. nytkin edellisen yön valvoneena tässä istun ja myrmytän.. lisäks ärtyneiryys on kasvanut ja tosiaan unettomuus..makasin viimeyönä 00.00 asti sängyssä ja juuri päätin luovuttaa..kaipa tuo uni sit ensyönä tulee, harmi vaan että päivä täytyy väsyneenä porskuttaa läpi..

        Otin kahtena iltana malatoninin, ensimmäisenä yönä nukuin hyvin, mutta seuraavana yönä en nukkunut kuin 2 tuntia. Eilen illalla otin taas käyttöön nukahdus tapletin vain neljänneksen jonka meinasin jättää , täytyy joskus vielä kokeilla.


      • Ihan normi aivot
        hassu4 kirjoitti:

        Muuten hyvä, mutta niin se elimistö tuottaa myös morfiinia, DMT:tä ja THC:tä.
        Toki olen samaa mieltä siinä, että itselle tuottaa vähemmän sivuvaikutuksia kuin normi Burana.

        Määkin haluaisin semmoset aivot kun tuottavat Thc tai morfiinia , missä voisin vaihtaa nää mun aivot kun ne tuottavat vaan endokannabinoideja ja mulla vaan reseptorit on sen mallisia mihin opiaatien molekyyli rakenne sopii mutta ei mun aivot ainakaan mopoa tuota


      • 3335
        iotriot kirjoitti:

        Ontuva johtopäätös edellisellä. Apteekeissa myytävä kuten kaikki melatoniini on synteettisesti valmistettu kuten kilpirauhashormooni thyroksiini jolla kuitenkin on lääkkeen status.

        Jos lähtöaine on lääke/huume siitä saatava tuote on kuitenkin aivan eri aine eri statuksella

        Esim. efedriini on lääke mutta siitä valmistettu metamfetamiini on vahva huume. Päättelyketju ei siis mene taaksepäin.


      • 9u9u9j9
        Uskoa uneen kirjoitti:

        Hei!

        Haluaisin kannustaa sinua jatkamaan melatoniinin käyttöä. Minulle sanottiin, että vaste lääkkeeseen tulee vasta kahden viikon kuluttua. Joten jatka vaan säännöllistä ottamista ja samaan aikaan iltaisin 30-60 minuuttia ennen nukkumaan menemistä.

        Toivottelen sinulle hyviä yöunia ja tsemppiä!

        Mulla melatoniini menettää tehonsa jatkuvassa käytössä. Max 2-3x viikossa korkeintaan. Olen huomannut että lääkärit muutenkin puhuvat melatoniinista oudosti "totuuden vierestä". Eräs sairaanhoitaja sanoikin osuvasti ettei hän pidä melatoniinia edes minään unilääkkeenä tai sen vastaavana.


      • p9u6
        mummeli kirjoitti:

        hei . älä mene Thaimaaseen ostamaan huumetta .Melatonin 3 mg saa reseptillä suomestakin .YLIOPISTON APTEEKKI valmistaa ilman lisäaineita ja on halpaa
        100 tablettia 6.50€ .eikä ole pöhnässä seuraavana pv.CIRCADIN maksaa 20,00€
        21tablettia on pitkävaikutteinen seuraava pv . ihan tokkurassa. on lääkärien pisnes
        kirjoittaa britanialaista .saavat %ja potilaan sekaisin.

        Eräässä Helsingin apteekissa näin 3 mg melatoniini pakkauksia käsikaupassa.


      • 6547poi
        Yleinen vuodattaja kirjoitti:

        Saako tuota hormoonia ilman resettiä apoteekista? Onko reseptillinen halvempaa? (Kelan korvausta ei kai saa?)

        Katsoin tuolta lääkkeiden hintavertaluista kyseisen dropin hinnat.

        Onko siis suunnilleen 1 mg:n tapletit 100 kipaleen lootassa noin 15 euroa ja
        3 mg:n tapletit samassa kappalemäärässä alle 18 euroa?

        Tuotahan voisi iteki kokeilla. Jos 3 mg riittää kerta-annokseksi, tuolla 100 kpl:een pakkauksellahan nukkuu jo 3 kuukautta! Onkohan se vaarallista jos joutuu säännöllisesti käyttämään? Tuskin ainakaan yhtä vaarallista kuin mirtazapin ja rauhoittavat.

        > Tuotahan voisi iteki kokeilla. Jos 3 mg riittää kerta-annokseksi, tuolla 100 kpl:een pakkauksellahan nukkuu jo 3 kuukautta!

        Melatoniinin puoliintumisaika on (tablettina otettuna)
        Half-life 35 to 50 minutes

        http://en.wikipedia.org/wiki/Melatonin


      • ninnukka12
        Uskoa uneen kirjoitti:

        Hei!

        Haluaisin kannustaa sinua jatkamaan melatoniinin käyttöä. Minulle sanottiin, että vaste lääkkeeseen tulee vasta kahden viikon kuluttua. Joten jatka vaan säännöllistä ottamista ja samaan aikaan iltaisin 30-60 minuuttia ennen nukkumaan menemistä.

        Toivottelen sinulle hyviä yöunia ja tsemppiä!

        kiitos kovasti näistä kommenteista menen tänään apteekkiin!


      • Ex-nukkuja
        p9u6 kirjoitti:

        Eräässä Helsingin apteekissa näin 3 mg melatoniini pakkauksia käsikaupassa.

        Käytin 10mg melatoniinia ja niillä nukkui kyllä tosi hyvin ja paksusti. Purkki tyhjennettyä yritin selvittää mansikan makuisten unipillerieni myyntipaikkaa. Hämmästyksekseni Suomesta niitä ei saa tuon vahvuisena (eikä varmaan makuisenakaan), Ameriikkaan asti pitäis ajella. Harmi. Violetti etiketti, jossa on kuun kuva kyljessä. Onko jollain muulla kokemuksia samasta?


      • Hullu jo
        Tulossa hulluksi kirjoitti:

        Joo toi on totta.....sitä eräät ihmettelee kun on vielä luontais tuote kaupassa..... ja mieluitenhan lääke firmat myisi kemiaa.....ei homeopatiaa joka keskieuroopassa on suosiossa ja varsinkin yhteistyö.....

        Nii'in, minä haluaisin kuuenergia-sivelyä peräpukamiini, mutta etpä vain saa, kun kaiken maailman tiedepellet väittävät, että se on huuhaata. Hintakaan ei olisi paha. Vain 60 euroa tunti ja jo seitsemännellä kerralla alkaa tehota. Vaadin tähän kela-korvattavuutta ja terveyskeskuksiin viralliset sivelijät.


      • dsafsdf
        9u9u9j9 kirjoitti:

        Mulla melatoniini menettää tehonsa jatkuvassa käytössä. Max 2-3x viikossa korkeintaan. Olen huomannut että lääkärit muutenkin puhuvat melatoniinista oudosti "totuuden vierestä". Eräs sairaanhoitaja sanoikin osuvasti ettei hän pidä melatoniinia edes minään unilääkkeenä tai sen vastaavana.

        melatoniini ei olekkaan unilääke. melatoniini erittää pimeähormonia, joka autta ihmistä nukahtamaan.


      • -body-
        Kahvia, kiitos kirjoitti:

        ...vaikka söisi koko purkillisen kerralla. Minulla ei aiheuttanut nukahtamisreaktiota, vaan valvoin entiseen malliin yöt läpeensä. Testasin purkin tyhjäksi, mutta edes neljä tabl. kerralla ei nukuttanut. Sellaisen aineen kun löytäisi, jolla nukkuu hyvät unet ja herää aamulla, ettei mene seuraava päiväkin horroksessa. No ehkä sitten arkussa. Huom! En haudo synkkiä aatoksia, mutta kun SE UNI EI OIKEASTI TULE. On kurjaa valvoa vähän väliä 3-4 vrk putkeen. Ei oikein aivo toimi kolmantena ja neljäntenä päivänä enää.

        Melatoniinia haikailevat voisivat ilman reseptiä kokeilla Valion Yömaitoa, jos sitä jostain löydätte. Se on lypsetty yöllä, hämyisässä ilmapiirissä sininen flanellipyjama päällä nuokkuvista lehmistä.

        Kannattaa kokeilla hyvää magnesium valmistetta..joskus unettomuus johtuu sen puutteesta!!Hyvä muoto magnesiumille on esim.mg-sitraatti!Mg-oksidia kannattaa välttää,Se ei imeydy!!!


      • nykiste
        999999999999 kirjoitti:

        Luontainen aine, joo. Eipäs ole pahemmin tutkimustuloksia, aasiassa mm. luokitellaan huumeeksi, jenkeissä myydään kaupassa.

        Itselläni ei vaikuttanut mitenkään. Ainoa joka unettomuuteen auttaa on kunnon känni tai 2 x 20mg Tenox.

        sulla on ongelma


      • circadin

      • Anonyymi
        Kahvia, kiitos kirjoitti:

        ...vaikka söisi koko purkillisen kerralla. Minulla ei aiheuttanut nukahtamisreaktiota, vaan valvoin entiseen malliin yöt läpeensä. Testasin purkin tyhjäksi, mutta edes neljä tabl. kerralla ei nukuttanut. Sellaisen aineen kun löytäisi, jolla nukkuu hyvät unet ja herää aamulla, ettei mene seuraava päiväkin horroksessa. No ehkä sitten arkussa. Huom! En haudo synkkiä aatoksia, mutta kun SE UNI EI OIKEASTI TULE. On kurjaa valvoa vähän väliä 3-4 vrk putkeen. Ei oikein aivo toimi kolmantena ja neljäntenä päivänä enää.

        Melatoniinia haikailevat voisivat ilman reseptiä kokeilla Valion Yömaitoa, jos sitä jostain löydätte. Se on lypsetty yöllä, hämyisässä ilmapiirissä sininen flanellipyjama päällä nuokkuvista lehmistä.

        Olin kova kahvinjuoja ja kärsin unettomuudesta.Lopetin kuukaudeksi kokonaan kahvinjuonnin,vieroitusoireista välittämättä(päänsärkyä enimmäkseen)Kun vier.oireet kahvista lieveni,niin nukuin erittäin hyvin.Kofeiini oli unihäiriön ,ainakin osatekijänä.Nyt käytän kahvia vai pari kupillista aamuisin herättyä.


      • Anonyymi
        Kahvia, kiitos kirjoitti:

        ...vaikka söisi koko purkillisen kerralla. Minulla ei aiheuttanut nukahtamisreaktiota, vaan valvoin entiseen malliin yöt läpeensä. Testasin purkin tyhjäksi, mutta edes neljä tabl. kerralla ei nukuttanut. Sellaisen aineen kun löytäisi, jolla nukkuu hyvät unet ja herää aamulla, ettei mene seuraava päiväkin horroksessa. No ehkä sitten arkussa. Huom! En haudo synkkiä aatoksia, mutta kun SE UNI EI OIKEASTI TULE. On kurjaa valvoa vähän väliä 3-4 vrk putkeen. Ei oikein aivo toimi kolmantena ja neljäntenä päivänä enää.

        Melatoniinia haikailevat voisivat ilman reseptiä kokeilla Valion Yömaitoa, jos sitä jostain löydätte. Se on lypsetty yöllä, hämyisässä ilmapiirissä sininen flanellipyjama päällä nuokkuvista lehmistä.

        🤣🤣


      • Anonyymi
        Kahvia, kiitos kirjoitti:

        ...vaikka söisi koko purkillisen kerralla. Minulla ei aiheuttanut nukahtamisreaktiota, vaan valvoin entiseen malliin yöt läpeensä. Testasin purkin tyhjäksi, mutta edes neljä tabl. kerralla ei nukuttanut. Sellaisen aineen kun löytäisi, jolla nukkuu hyvät unet ja herää aamulla, ettei mene seuraava päiväkin horroksessa. No ehkä sitten arkussa. Huom! En haudo synkkiä aatoksia, mutta kun SE UNI EI OIKEASTI TULE. On kurjaa valvoa vähän väliä 3-4 vrk putkeen. Ei oikein aivo toimi kolmantena ja neljäntenä päivänä enää.

        Melatoniinia haikailevat voisivat ilman reseptiä kokeilla Valion Yömaitoa, jos sitä jostain löydätte. Se on lypsetty yöllä, hämyisässä ilmapiirissä sininen flanellipyjama päällä nuokkuvista lehmistä.

        🤣🤣


      • Anonyymi
        9y8k kirjoitti:

        "Luontainen aine, joo. Eipäs ole pahemmin tutkimustuloksia, aasiassa mm. luokitellaan huumeeksi, "

        Melatoniini on elimistön itsensä tuottama aine. Päättele siitä jos osaat. Ainetta on tutkittu paljon, mutta lääkettähän siitä on vaikea tehdä kun sitä ei voi patentoida, siitä lääketehtaiden haluttomuus. Mielummin tarjotaan Tenoxeja muita tainnuttajia.

        Vai on aasiassa huume. Tuskinpa sentään.

        Melatoniinilla ei ole mitään tekemistä huumeiden janssa, ohhoh.

        Kunnon känni auttaa nukahtamaan, muttei järin levollista unta saa.
        Minä pidän pöhnädarra aamuista, kun ei ahdista ja ulkona on ihana liikkua ja hengitellä raitista ilmaa.


      • Anonyymi
        camomillatytsy kirjoitti:

        Melatoniinia saa luontaistuotekaupoista nimellä sininen uni, 2 mg.

        pidä sinä turpas kiinni kun et tiedä mistä puhut kyllä myydään melatoniinia apteekissa ilman reseptiä


      • Anonyymi
        simo356 kirjoitti:

        lopeta se huumeitten käyttö ni voi auttaakki juntti

        vittu se mikään huume ole urpo


      • Anonyymi
        pitkäaikaisuneton kirjoitti:

        Melatoniinia ei saa Suomessa ilman reseptiä. Yliopiston apteekki valmistaa ja myy halvemmalla kuin muut apteekit.
        Itselläni toimii.

        Saa vaikka Halpa-hallista !!!


      • Anonyymi
        Yleinen vuodattaja kirjoitti:

        Saako tuota hormoonia ilman resettiä apoteekista? Onko reseptillinen halvempaa? (Kelan korvausta ei kai saa?)

        Katsoin tuolta lääkkeiden hintavertaluista kyseisen dropin hinnat.

        Onko siis suunnilleen 1 mg:n tapletit 100 kipaleen lootassa noin 15 euroa ja
        3 mg:n tapletit samassa kappalemäärässä alle 18 euroa?

        Tuotahan voisi iteki kokeilla. Jos 3 mg riittää kerta-annokseksi, tuolla 100 kpl:een pakkauksellahan nukkuu jo 3 kuukautta! Onkohan se vaarallista jos joutuu säännöllisesti käyttämään? Tuskin ainakaan yhtä vaarallista kuin mirtazapin ja rauhoittavat.

        Vaarallista ?
        Myös luonnon lääkkeet aiheuttavat sivuvaikutuksia er.ille, maksa arvojen nousua Suolisto vaivoja jne
        Niin että aina vaan näyttää olevan ihmisiä jotka maksaa kovan hinnnan na luonnon lääkkeistä, kas kun ei epäillä edes että onko ne todella luonnon lääkkeitä vai otetaanko niillä henki ihmiseltä, niinhän aitä muistakin lääkkeistä epäillään välittömästi
        Luonnonlääkkeet ovat ainoastaan valmistajan kukkarolle hyviä aillä kukapa tutkii mitä ne Sisältää va aisältääkö mitään kun usko siirtää vuoriakin er.illä että tulevat terveeksi jollain humuli lupulilla vaikka ae on ainoastaan pasebo . Joten kun nyt niin kovasti tutkitaan kaikkea ” niin olisko mahdollista että vähän valistusta näistäkin asioista.


      • Anonyymi
        painajainen kirjoitti:

        Kun otan ko. melatoniinia näen niin kauheita painajaisia etttä yöt menee ihan pipariksi. Oli pakko lopettaa. mielummin valvon kuin kierin painajaisten kanssa koko yön. täytyy ottaa asia lääkärin kanssa taas puheeksi.

        Otappa selvää mitt tämä lääke sisältää , kuten nyt on muotia ottaa niin kamalaati selvää myös lääke tieteen lääkkeiden kanssa, niin että minne ne wpäilyt häipyy jos jossain on luonnon tuote, hyvä katsoa mitä ja minkälainen luonnontuote oikein on


    • Herkkäuninen

      Uneni eivät useinkaan jää kellosta katsottuna liian lyhyiksi, mutta heräilen usein. Melatoniinista on apua nukahtamiseen ja heräilyyn keskellä yötä. Toisaalta jos satun heräämään aamulla liian aikaisin, mitä onneksi nykyään tapahtuu harvemmin, tuntuu olo entistä väsyneemmältä.

      Vaikutus taitaa olla aika yksilöllistä

    • hormonihäiriöitä?

      Naisille voi, joidenkin tietojen mukaan, tulla hormonaalisia sivuvaikutuksia melatoniinivalmisteesta, esim. kuukautishäiriöitä yms. Onko kenellekään naiselle tullut näitä oireita melatoniinista?

    • Tietäjä tietää

      Melatoniinia saa esim. Emiraateissa ja Thaimaassa täysin rajoituksetta luontaistuotekaupoista. Siitä minulla ei kyllä ole käsitystä miten Suomen Tullilaitos suhtautuu kyseisiin tuliaisiin.

    • seppo_hovi666

      itselleni on määrätty kyseistä lääkettä enkä ole huomanmnut minkään laista vaikutusta vaikka olen ottanut niitä 30 mg, eikä ole uni tulut sen paremin. onko muka vika minussa vai lääkessä? itse olen sitä mieltä että paras nukahtamis lääke on tenox 20mg*2 illalla juuri kun käy sänkyyn nukkumaan, ei muuta tekemistä esim: lukemista tai muuta. niin olen kyllä nukahtanut 15-40 min sisällä. siis olen sitä mieltä että kyseinen lääken on huijausta/sontaa millä rahastetaan.kyllä on parepiakin nukahtamis lääkeita kuin nämä, jos unetumuus vaivaa niin pyydä levozin 5mg tai vahvepia, niin kyllä nuku se on saletti.!!! jos ei auta niin pyydä 100mg*2, johan uni tulee ja voi mennä vähän pitempääkin unten mailla!!!

      • ja halpa...

        5 mg riittää sen ylimenevä ei enään vaikuta ,jos haluaa lääke koukkuun niin siihen on paras toi tenox ,en suosittele kellekään sehän on huume.....


      • 30mg on aivan liikaa, siksi hyötyjä ei tule. Kliinisissä tutkimuksissa parhaat tulokset on saatu alle 1mg annostuksilla. Yhdessä esim. suositeltiin 0.3mg (kolmen sijasta). Olet siis ottanut 100-kertasen annostuksen, eikä noilla määrillä ole havaittu olevan kuin haitallisia vaikutuksia.

        Tosin ei se pienikään määräkään aina kaikilla toimi, joillekin vaan melatoniini ei toimi.
        Tryptofaani voi taas toisille toimia.

        "Mitä enemmän, sitä parempi" ei aina (tai itseasiassa hyvin harvoin) päde erilaisten kemikaalien käytön kohdalla.


      • Ailamiina
        Kentleman kirjoitti:

        30mg on aivan liikaa, siksi hyötyjä ei tule. Kliinisissä tutkimuksissa parhaat tulokset on saatu alle 1mg annostuksilla. Yhdessä esim. suositeltiin 0.3mg (kolmen sijasta). Olet siis ottanut 100-kertasen annostuksen, eikä noilla määrillä ole havaittu olevan kuin haitallisia vaikutuksia.

        Tosin ei se pienikään määräkään aina kaikilla toimi, joillekin vaan melatoniini ei toimi.
        Tryptofaani voi taas toisille toimia.

        "Mitä enemmän, sitä parempi" ei aina (tai itseasiassa hyvin harvoin) päde erilaisten kemikaalien käytön kohdalla.

        Minä ruikutin luontaistuotekaupassa huonoa unirytmiäni ja pätkäuniani. Siellä myytiin minulle "Melatonin" -niminen amerikkalainen valmiste. Kotona vasta luin pientä pränttiä purkin kyljestä (täysin engl.kielinen)ja yllätyksekseni 1 tbl/pvä sisältää vain 1 mg melatoniinia, mutta 100 mg niasiinia, ja 5 mg B6-vitamiinia. B6-vitam. osalta tämän ilmoitetaan olevan 250% pväsuosituksesta ja niasiinin jopa 500%!!! Luin netistä erityisesti niasiinista ja suositeltu pväannos on vain 15 mg naisilla ja sitä saa riittävästi jo ruuastakin. Lisäksi niasiinin sanottiin isoina annoksina aiheuttavan maksavaurioita. Onkos tässä nyt kyseessä enemmänkin myrkky? Muutaman pillerin olen ottanut, mutta taidan lopettaa...Vielä en tiedä vaikuttaisiko uneen vai ei.


      • ennen uneton

        Ei muuten ole ainakaan minun kohdallani. Itse olen syönyt unilääkkeistä Stilnocht ym...ja ne nukauttavat, mutta eivät pidä unta ja niistä menee pää sekaisin. Toisin, kuin tätä Melatoniinista tulee vaan ihan ärkyttävän väsynyt olo ja nukahtaa/nukkuu todella hyvin koko yön. Olen todella tyytyväinen itse tähän, koska en tarvitse enää mitään sen vahvempaa :)


      • ....

        Jos unettomuutesi ei johdu melatoniinin puutteesta, niin luonnollisesti myöskään melatoniini purkista ei auta. Huijausta se ei missään nimessä ole, sillä on ihmisiä joiden unettomuus johtuu selkeästi juuri tästä syystä. Melatoniini ei ole lääke. Unilääkkeissä on sen sijaan lukemattomia sivuvaikutuksia kuten riippuvaiseksi tuleminen. Uni varmasti tulee taatusti, mutta ei niitä kannata pitkiä aikoja syödä, ovat tarkoitettu tilapäiseen käyttöön. Useimmiten niihin vain jää riippuvaiseksi ja elimistö ei osaa lopulta nukahtaa ilman niitä. Siksi olisi kuitenkin suositeltavaa edes kokeilla ensin josko melatoniini auttaisi niin ei tarvitsisi heti ottaa järeimpiä aseita käyttöön.


      • Auttoi minuakin
        ennen uneton kirjoitti:

        Ei muuten ole ainakaan minun kohdallani. Itse olen syönyt unilääkkeistä Stilnocht ym...ja ne nukauttavat, mutta eivät pidä unta ja niistä menee pää sekaisin. Toisin, kuin tätä Melatoniinista tulee vaan ihan ärkyttävän väsynyt olo ja nukahtaa/nukkuu todella hyvin koko yön. Olen todella tyytyväinen itse tähän, koska en tarvitse enää mitään sen vahvempaa :)

        Olen viikon syönyt Melatonin 3mg 1-2 tbl yöksi ja on toiminut! Olin jäädä vähällä koukkuun nukahtamislääkkeisiin, mutta jätin Stilnoctin pois ja siirryin melatoniiniin.

        Haittavaikutuksia en ole melatoniinista saanut. Sen sijaan Stilnoctin kanssa alkoi mennä tosi pimeäksi touhuksi: en nukahtanut, otin toisen (ei sallittua), sitten heräsin neljän-viiden tunnin kuluttua ja olin hyvin-hyvin kärttyinen koko päivän.


      • ajottain uneton
        Auttoi minuakin kirjoitti:

        Olen viikon syönyt Melatonin 3mg 1-2 tbl yöksi ja on toiminut! Olin jäädä vähällä koukkuun nukahtamislääkkeisiin, mutta jätin Stilnoctin pois ja siirryin melatoniiniin.

        Haittavaikutuksia en ole melatoniinista saanut. Sen sijaan Stilnoctin kanssa alkoi mennä tosi pimeäksi touhuksi: en nukahtanut, otin toisen (ei sallittua), sitten heräsin neljän-viiden tunnin kuluttua ja olin hyvin-hyvin kärttyinen koko päivän.

        Heips!

        MInäkin olen taistellut unettomuuden kanssa yli 6 kk. Olen kokeillut myöskin monenlaisia nukahtamislääkkeitä, joista melkein kaikista tuli hirveä olo seuraavana päivänä. Kokeilin Cicardiniakin 2 mg taletilla mut siitä tuli reilut yöhikoilut ja höntti olo. sit pyysin yhdeltä lääkäriltä lyhytvaikutteisen Melatonin 3 mg reseptin. Se toimi alkuun tosi hyvin. Sain uneni takaisin. Välillä käytin vain 1/2 tablettia ja jopa 1/4 tablettia ja muutaman viikon kesällä pärjäsin jiopa ilman lääkitystä. Nyt syksyn aikana olen taas kärsinyt (noin vajaan kuukauden ajan) unettomuudesta. Jostakin syystä ko.lääke ai ole enää vaikuttanutkaan. Olen taas onneton unettomuuteni kanssa. Stlnoctilla nukun jopa 1/2 tabletilla mut olo on seuraavana päivänä väsynyt ja tokkurainen. Ja pelkään jääväni siihen koukkuun. Onko kenelläkään kokemusta vaikuttaisiko vahvempi annos melatoniinia esim. 5 mg ?


      • ä
        ja halpa... kirjoitti:

        5 mg riittää sen ylimenevä ei enään vaikuta ,jos haluaa lääke koukkuun niin siihen on paras toi tenox ,en suosittele kellekään sehän on huume.....

        oot tietämätön urpo...


      • Viisaampi kuin sinä

        No jos haluat kärsiä niistä muista vaikutuksista ni syö vaan niitä tenoxejasi(, jotka kyllä on enemmän huumeita kun melatoniini). Ja jos kerran lääke on monella muulla ihmisellä vaikuttanut hyvin niin miten se voi olla pelkkää huijausta?


      • Jussi K.

        Jos vedät Tennareita 20 mg x 2 niin ei ole ihme ettet saa unta enään millään muulla. Ja kun vielä mainitsitkin Levaritkin niin olet mun silmissä ihan yhtä kurja narkki kuin minäkin. Kas kun et vielä teemujakin suosittele. Nyt kun olen ollut vuosia putsina niin Melatoniini on ihan oikeasti tepsivä rohto. Normi ihminen kupsahtaa kivasti 10mg Tenoxilla ihan sopivasti. 20mg onkin jo toleranssia kehittäneille. 40mg tematsepaamia on annos jota yksikään tolkullinen lääkäri ei määrää. Sellaiset respat herättää jo viranomaisten huomionkin. Suosittelen että menet vieroitushoitoon. Ihan ystävällisesti sen sanon.


      • sairaalassa töissä
        Kentleman kirjoitti:

        30mg on aivan liikaa, siksi hyötyjä ei tule. Kliinisissä tutkimuksissa parhaat tulokset on saatu alle 1mg annostuksilla. Yhdessä esim. suositeltiin 0.3mg (kolmen sijasta). Olet siis ottanut 100-kertasen annostuksen, eikä noilla määrillä ole havaittu olevan kuin haitallisia vaikutuksia.

        Tosin ei se pienikään määräkään aina kaikilla toimi, joillekin vaan melatoniini ei toimi.
        Tryptofaani voi taas toisille toimia.

        "Mitä enemmän, sitä parempi" ei aina (tai itseasiassa hyvin harvoin) päde erilaisten kemikaalien käytön kohdalla.

        "Kliinisissä tutkimuksissa parhaat tulokset on saatu alle 1mg annostuksilla"

        tuo on alkuannos, mutta käyttäjän yleisestä vireydestä ja itsetunnosta yms asioista johtuen kehon oma melatoonintuotanto heikkenee ja annosta on nostettava jatkuvasti, eikös useita ole ollut jo katkaisuhoidossakin.

        koeta olla 4-6 kk nauttimatta voit ymmärtää todellisuuden.


    • Päkäpääpää
    • yökyopeli

      Olen kärsinyt unettomuudesta yli 10 vuotta ja käyttänyt nukahtamis lääkkeitä noin 3 kertaa viikossa, että olen saanut nukutuksi muutaman tunnin yössä. Nyt sain uuden lääkärin ja hän ehdotti melatoninia kokeiltavaksi, olen nukkunut todella hyvin ja pissalla juoksut loppuivat. olen erittäin tyytyväinen tuotteeseen.Samoin tuote toimi tyttärelläni kiitollinen mummeli 72v

      • asiasta tietävä??

        Melatoniini ei toimi kaikilla ihmisillä. Se on ns. unihormoni jota jokaisella terveellä ihmisellä on. Jos kuitenkin tästä hormonista on puute niin melatoniini toimii unilääkkeenä. Omiin nukahtamisvaikeuksiini kyseinen lääke ei toimi, mutta mieystävälläni lääke toimii jonkun verran, auttaa nukahtamaan ja välillä pidentää nukkumis aikaa. Yleensä kaitenkin hän ottaa rinnalla jotakin ns. oikeaa nukahtamis lääkettä. Joten mielestäni melatoniini tehosta ei voi kiistellä. Teho on aivan yksilöllinen. Parasta lääkkeessä on että sen ei pitäisi olla koukuttava. Sitä Käytetään myös paljon vanhuksilla, kun vältetään tokkureisuus niin vältetään monet lonkkamurtumat yms..
        Lääkäri yleensä määrää melatoniinia 1tbl iltisin, muutama tunti ennen nukkumaan menoa, mutta olen työssäni nähnyt paljon että lääkäri määrää jopa 3 tbl kerta-annoksia. joten minusta on turvallista ottaa 1-3 tbl enen nukkumaan menoa. Mutta tuskimpa se teho on sen parempi, ottaako 2 tai 3 tbl...


      • ...
        asiasta tietävä?? kirjoitti:

        Melatoniini ei toimi kaikilla ihmisillä. Se on ns. unihormoni jota jokaisella terveellä ihmisellä on. Jos kuitenkin tästä hormonista on puute niin melatoniini toimii unilääkkeenä. Omiin nukahtamisvaikeuksiini kyseinen lääke ei toimi, mutta mieystävälläni lääke toimii jonkun verran, auttaa nukahtamaan ja välillä pidentää nukkumis aikaa. Yleensä kaitenkin hän ottaa rinnalla jotakin ns. oikeaa nukahtamis lääkettä. Joten mielestäni melatoniini tehosta ei voi kiistellä. Teho on aivan yksilöllinen. Parasta lääkkeessä on että sen ei pitäisi olla koukuttava. Sitä Käytetään myös paljon vanhuksilla, kun vältetään tokkureisuus niin vältetään monet lonkkamurtumat yms..
        Lääkäri yleensä määrää melatoniinia 1tbl iltisin, muutama tunti ennen nukkumaan menoa, mutta olen työssäni nähnyt paljon että lääkäri määrää jopa 3 tbl kerta-annoksia. joten minusta on turvallista ottaa 1-3 tbl enen nukkumaan menoa. Mutta tuskimpa se teho on sen parempi, ottaako 2 tai 3 tbl...

        Melatoniini ei siis toimi kaikilla ihmisillä, ainoastaan niillä joilla on aivoissa käpylisäkkeessä melatoniinin erityksessä ongelmia. Jokainen myös pystyy itse kokeilemalla löytämään ideaali annostuksen itselleen, 3-6mg olisi hyvä, 9mg aivan maksimi. Luontaistuotekapoista saatavat melatoniinivalmisteet sisältävät siksi niin vähän melatoniinia ja paljon muita aineita, koska sitä ei valmisteta samoilla keinoin kuin apteekissa. Kaupoissakin myydään melatoniini maitoa, joka on yöllä lehmästä lypsettyä maitoa, joka vain sisältää hieman enemmän ko. hormonia kuin yleisesti. Maidon vaikutus on siis melkeinpä huomaamaton. Apteekeissa hormonin käyttö osataan jalostaa pidemmälle, jotein vaikutuskin on parempi.


      • Käpymellu
        ... kirjoitti:

        Melatoniini ei siis toimi kaikilla ihmisillä, ainoastaan niillä joilla on aivoissa käpylisäkkeessä melatoniinin erityksessä ongelmia. Jokainen myös pystyy itse kokeilemalla löytämään ideaali annostuksen itselleen, 3-6mg olisi hyvä, 9mg aivan maksimi. Luontaistuotekapoista saatavat melatoniinivalmisteet sisältävät siksi niin vähän melatoniinia ja paljon muita aineita, koska sitä ei valmisteta samoilla keinoin kuin apteekissa. Kaupoissakin myydään melatoniini maitoa, joka on yöllä lehmästä lypsettyä maitoa, joka vain sisältää hieman enemmän ko. hormonia kuin yleisesti. Maidon vaikutus on siis melkeinpä huomaamaton. Apteekeissa hormonin käyttö osataan jalostaa pidemmälle, jotein vaikutuskin on parempi.

        Ostin tuota 3 mg/60 kpl purkin Thaimaasta, 850.00 THB = 18.5827 EUR.
        Ei siis mitään halpaa.
        Purkissa on kuun ja tähtien kuvia, eli ihan nukahtamiseen mainostavat sitä.

        En oikein uskonut koko tuotteeseen, mutta yksi pilleri toimii aivan loistavasti.
        Yleensä odottelen unta ja pyörin sängyssä, nyt olen nukahtanut tosi pikaisesti.

        No, kuten sanottu...ei kaikilla toimi kaikki.
        Esim. jollakin Tenoxilla vain piristyn :-(


      • Gixerbabe
        Käpymellu kirjoitti:

        Ostin tuota 3 mg/60 kpl purkin Thaimaasta, 850.00 THB = 18.5827 EUR.
        Ei siis mitään halpaa.
        Purkissa on kuun ja tähtien kuvia, eli ihan nukahtamiseen mainostavat sitä.

        En oikein uskonut koko tuotteeseen, mutta yksi pilleri toimii aivan loistavasti.
        Yleensä odottelen unta ja pyörin sängyssä, nyt olen nukahtanut tosi pikaisesti.

        No, kuten sanottu...ei kaikilla toimi kaikki.
        Esim. jollakin Tenoxilla vain piristyn :-(

        Hankalaan unettomuuteen en saanut apua melatoniinista, jet lagista toipumiseen se on kyllä ollut oivallinen aine.


    • Kenzie

      Olen nyt ottanut 2vk iltaisin 2x3mg melatonin tabletteja ja täytyy todeta, että hyvin on uni tullut ja myös unen laatu parantunut. Näitä melatonin tablettejä ei saa apteekista ilman reseptiä. 100 kpl maksaa n. 12€.
      Kun vielä teen vuorotyötä niin tuplahyöty kun tasoittaa unirytmiä. Suosittelen muillekin!

      • Miä...

        Mites jos tilaan tuota melatoniinia tai jotakin muuta (uni)lääkettä ulkomaillta esim. jenkeistä. Tuleeko se tilaus tullista läpitte vai viekö tullin pojat tilaukseni ?


      • Miä... kirjoitti:

        Mites jos tilaan tuota melatoniinia tai jotakin muuta (uni)lääkettä ulkomaillta esim. jenkeistä. Tuleeko se tilaus tullista läpitte vai viekö tullin pojat tilaukseni ?

        Itse olen tilannut useasti. Saattaa jäädä tulliin, varsinkin, jos paketin päällä on paketin hinta ja hinnan alv ylittää sen 9e (siis alle 9e alvimaksuja ei peritä). Sillon ne ei katso edes pakettiin, ja on tullut perille. Eli pidä tilauksen kokonaisarvo alle 60e, niin pitäis tulla perille. Jenkeistä melatoniini on törkeen halpaa, jotain 3 dollaria 100kpl 3mg. Ihan protestin vuoksi tilaa ihmeessä, ihan käsittämätöntä miksi noin hyvä antioksidantti ja tärkeä yöhormoni pidetään lääkeainelistassa. Muualla se on ihan reseptivapaasti ostettavissa.


      • Kotimaasta
        Kentleman kirjoitti:

        Itse olen tilannut useasti. Saattaa jäädä tulliin, varsinkin, jos paketin päällä on paketin hinta ja hinnan alv ylittää sen 9e (siis alle 9e alvimaksuja ei peritä). Sillon ne ei katso edes pakettiin, ja on tullut perille. Eli pidä tilauksen kokonaisarvo alle 60e, niin pitäis tulla perille. Jenkeistä melatoniini on törkeen halpaa, jotain 3 dollaria 100kpl 3mg. Ihan protestin vuoksi tilaa ihmeessä, ihan käsittämätöntä miksi noin hyvä antioksidantti ja tärkeä yöhormoni pidetään lääkeainelistassa. Muualla se on ihan reseptivapaasti ostettavissa.

        http://www.terveysapila.fi/eshop/categories/331/

        Sininen Uni


      • rtkk
        Miä... kirjoitti:

        Mites jos tilaan tuota melatoniinia tai jotakin muuta (uni)lääkettä ulkomaillta esim. jenkeistä. Tuleeko se tilaus tullista läpitte vai viekö tullin pojat tilaukseni ?

        "Mites jos tilaan tuota melatoniinia tai jotakin muuta (uni)lääkettä ulkomaillta esim. jenkeistä. Tuleeko se tilaus tullista läpitte vai viekö tullin pojat tilaukseni ?"

        Eu-alueen ulkopuolelta ei saa tilata mitään lääkkeitä, eu:ssa vain virallisista apteekeista. Varsinaisten unilääkkeiden kuten Tenox tilaaminen luokitellaan huumausainerikokseksi.


      • korvien välissä

        sain melatoniinireseptin ja menin apteekkiin sen kanssa, 3mg/100 kpl maksoi 24,14, ei kuulu kelakorvattaviin. annostus 1 x 3 mg tunti ennen nukkumaan menoa. apteekissa neuvottiin ottamaan iltapalan kera, en tiedä miksi? Nukkuminen on vuorotyön vuoksi kehnoa - maks. 4 tuntia yössä katkonaisesti. Epäilen tuota annostusta, liekö siksi niin alhainen koska pilleripurkki on niin julmetun kallis. Tähän asti olen käyttänyt Imovanea puolikkaan verran - ei enää tepsi. tuleeko melatoniinista sivuvaikutuksia? Unen saaminen on aivan toivotonta nykyään.


      • 4+16
        rtkk kirjoitti:

        "Mites jos tilaan tuota melatoniinia tai jotakin muuta (uni)lääkettä ulkomaillta esim. jenkeistä. Tuleeko se tilaus tullista läpitte vai viekö tullin pojat tilaukseni ?"

        Eu-alueen ulkopuolelta ei saa tilata mitään lääkkeitä, eu:ssa vain virallisista apteekeista. Varsinaisten unilääkkeiden kuten Tenox tilaaminen luokitellaan huumausainerikokseksi.

        Tallinnassa suomalainen Yliopiston apteekki myy melatoniinia käsikauppalääkkeenä, kuten muutkin apteekit. Eu:n netti-putiikit myyvät melatoniinia eikä tullikaan juuri puutu asiaan.


      • Nainen 44v
        korvien välissä kirjoitti:

        sain melatoniinireseptin ja menin apteekkiin sen kanssa, 3mg/100 kpl maksoi 24,14, ei kuulu kelakorvattaviin. annostus 1 x 3 mg tunti ennen nukkumaan menoa. apteekissa neuvottiin ottamaan iltapalan kera, en tiedä miksi? Nukkuminen on vuorotyön vuoksi kehnoa - maks. 4 tuntia yössä katkonaisesti. Epäilen tuota annostusta, liekö siksi niin alhainen koska pilleripurkki on niin julmetun kallis. Tähän asti olen käyttänyt Imovanea puolikkaan verran - ei enää tepsi. tuleeko melatoniinista sivuvaikutuksia? Unen saaminen on aivan toivotonta nykyään.

        Yliopiston apteekin valmistamaa Melatonin 3 mg 100kpl ja hinta oli 18,12€, Nokian apteekista.
        Mielenkiinnolla odotan miten vaikuttaa, sen tiedän että pitää jatkaa pitkäjännitteisesti ainakin muutaman viikon jotta alkaa toimimaan ja kannattaakin sillä mielummin syön tätä kuin nukahtamistabuja joihin voi jäädä koukkuun!

        Hyviä unia toivotellen!!


      • mummi ja ukki
        Kentleman kirjoitti:

        Itse olen tilannut useasti. Saattaa jäädä tulliin, varsinkin, jos paketin päällä on paketin hinta ja hinnan alv ylittää sen 9e (siis alle 9e alvimaksuja ei peritä). Sillon ne ei katso edes pakettiin, ja on tullut perille. Eli pidä tilauksen kokonaisarvo alle 60e, niin pitäis tulla perille. Jenkeistä melatoniini on törkeen halpaa, jotain 3 dollaria 100kpl 3mg. Ihan protestin vuoksi tilaa ihmeessä, ihan käsittämätöntä miksi noin hyvä antioksidantti ja tärkeä yöhormoni pidetään lääkeainelistassa. Muualla se on ihan reseptivapaasti ostettavissa.

        Hei Kentleman ja muut unettomat
        ihan pakko vastata. ostin eka melatoniinit Amerikasta ja ne auttoivat heti. Serkkuni lähetti niitä ja muita edullisia vahvoja vitamiineja...rehellinen kun olin sisällön suhteen niin.... TULLI VEI KAIKKI.... harmitti ihan kamalasti... niitä saa siis tuoda EU:n ulkopuolelta omaan käyttöön mutta ei kuten täällä jo mainittiin postin kautta.....
        Tähän asiaan pitäis kyllä saada muutos.
        Kiitos tiedosta että jo pienikin annos auttaa... Olen luullut että olen vähän "luulotautinen" kun otan 3mg tapletista 1/4-osan ja sekin AUTTAA... siis se ihan oikeesti auttaa... vaikka olen sen kyllä testannut itsekin jo ainakin 20 vuoden kokemuksella... jos en ota murustakaan en todella nuku hyvin ja kun otan vähän NUKUN ihanasti ja näen unia...Olen lääkäriltä pyytänyt noita 3mg:n tabletteja siksi kun ne tulevat paljon halvemmaksi... siis kun puolittaa ne tai ottaa murusen... se on kyllä aivan uskomatonta... ja auttaa myös miehelleni... luen sängyssä usein illalla ja mies saattaa nukahtaa ja herää tunnin kuluttua ja valvoo sitten 1-2h MUTTA kun pistan melatoniinimurun hänen suuhunsa niin ei herää...
        Nyt vaan harmittaa kun pitää mennä lääkäriin VAIN siksi että hän uusisi tuon reseptin--- Ostin Italiasta melatoniinia yhdestä ruokakaupasta... tais olla ihan humpuukia sillä SE ei auta!!! luontaistuotekaupan melatoniinia en ole kokeillut.
        Ja sekin on totta että tuo melat. ei auta kaikkia... olen monelle kertonut ihmelääkkeestä mutta tosi harvaa se on auttanut... siis heiltä ei luultavasti puutu unihormoonia vaan unettomuus johtuu jostain muusta...
        voi kun kaikki saisivat nukutuksi se on niin tärkeä juttu.


      • Jussi K.
        korvien välissä kirjoitti:

        sain melatoniinireseptin ja menin apteekkiin sen kanssa, 3mg/100 kpl maksoi 24,14, ei kuulu kelakorvattaviin. annostus 1 x 3 mg tunti ennen nukkumaan menoa. apteekissa neuvottiin ottamaan iltapalan kera, en tiedä miksi? Nukkuminen on vuorotyön vuoksi kehnoa - maks. 4 tuntia yössä katkonaisesti. Epäilen tuota annostusta, liekö siksi niin alhainen koska pilleripurkki on niin julmetun kallis. Tähän asti olen käyttänyt Imovanea puolikkaan verran - ei enää tepsi. tuleeko melatoniinista sivuvaikutuksia? Unen saaminen on aivan toivotonta nykyään.

        Ei tule sivuvaikutuksia. Imovane on ainakin minusta kamala aine. Suussa maistuu puoleenpäivään kuin olisin syönyt alumiinifoliota. 10,55 ei ole todellakaan kova hinta 100 tabletista. Eilinen hinta Espoonlahden apteekista. Toimii kyllä mutta voi mennä viikko tai jopa kaksi. Minulle alkoi jo kolmantena päivänä tepsiä. Olen toipuva narkomaani joten kaikki mahdolliset aineet on vedetty suoneen, lihakseen, nenään ja syömällä ja juomalla. Täällä koitetaan kovasti dissata tätä ja mainostaa muita aineita. Tämä on tarkoitukseensa oikein sopiva. Mihinkään päihdekäyttöön siitä ei ole eikä 6 mg:n annokseenkaan kaiketi ole mitään muut asyytä kuin että sen vaikutus olisi jotenkin päihtymyksen kaltainen. En ole kokeillut olisiko se mutta se 3 mg on ihan pätevä annos. Toki jos se tuntuu parinkin viikon jälkeen pieneltä niin kannattaa lekurilta kysyä mielipidettä.


      • Tinzi65
        Jussi K. kirjoitti:

        Ei tule sivuvaikutuksia. Imovane on ainakin minusta kamala aine. Suussa maistuu puoleenpäivään kuin olisin syönyt alumiinifoliota. 10,55 ei ole todellakaan kova hinta 100 tabletista. Eilinen hinta Espoonlahden apteekista. Toimii kyllä mutta voi mennä viikko tai jopa kaksi. Minulle alkoi jo kolmantena päivänä tepsiä. Olen toipuva narkomaani joten kaikki mahdolliset aineet on vedetty suoneen, lihakseen, nenään ja syömällä ja juomalla. Täällä koitetaan kovasti dissata tätä ja mainostaa muita aineita. Tämä on tarkoitukseensa oikein sopiva. Mihinkään päihdekäyttöön siitä ei ole eikä 6 mg:n annokseenkaan kaiketi ole mitään muut asyytä kuin että sen vaikutus olisi jotenkin päihtymyksen kaltainen. En ole kokeillut olisiko se mutta se 3 mg on ihan pätevä annos. Toki jos se tuntuu parinkin viikon jälkeen pieneltä niin kannattaa lekurilta kysyä mielipidettä.

        Vanha viestiketju, mutta toivon ihan ensimmäiseksi että toipumisesi on edennyt hyvin. Et ole ainoa päihteiden entinen käyttäjä joka ei ensin tietenkään usko Melatoniinin apuun. On sen verran kovia myrkkkyjä käyttäneet että ensimmäinen vastaus ehdotukseen Melatoniini, aiheuttaa lähinnä naureskelua. Mutta, päihdetyössä ja muuallakin ihmisiä auttavassa työssä kun on saanut asiakkaan/ potilaan kokeilemaan, olen nähnyt kovin monen erittäin yllätttyneen ilmeen kun ovat esim. Katkaisuhoitoyksikössä nukahdelleet sohvalle telkkarin ääreen, menneet sänkyynsä, heränneet aamulla ihmetyksestä pökertyneitä, jotka ovat nukkuneet luonnollista unta 8 tuntia ilman mitään kovempia aineita. Reseptilä määrätty Apteekin oma valmiste, jota siis ei ilman reseptiä saa auttaa useimmiten parhaiten. Kaksi 3mg tablettia oman kokemukseni mukaan auttaa erittäin monilla. Meillä on 12mg , eli 4 tablettia maksimiannos. Joskus on aloitettu esim 3*3mg annoksella ja ei koe saavansa apua, mutta annosta on nostamisen sijaan laskettu yhdellä tabletilla niin nukkunut kuin pikkuvauva. Joillekin todellakin toimii ja kuten ylläolevakin joka on aiemmin käyttänyt "raskasta" kalustoa nukkumiseen pärjää oikein hyvin.


    • Minja.

      Ekaa kertaa vuosiin nukun todella luonnollisesti, syvästi ja nukahdan todella hyvin lääkkeen ottamisen jälkeen. :) Kaikillahan tää ei toimi, mutta suosittelen jokaista varsinkin nukahtamisongelmaista kokeilemaan.

    • unta piisaa

      Olen illalla vähän levoton ja minun on aika vaikea rauhottua unta varten. Ekoina unitunteina olen myös kovasti herkkäuninen. Jos otan 0, 5 mg melatoniinia, nukahdan nopeasti ja nukun erinomaisesti ensitunneista alkaen, ja aamulla 8-9 tuntia nukuttuani olen hyvin virkeä. 1mg lla nukun todella sikeästi, ehkä liiankin sikeästi, enkä vaihda tarpeeksi asentoa. Siitä seuraa kipeyttä ja jäykkyyttä selkään. 2 milligrammalla nukun 10 tuntia, ja suuremmat määrät tekevät minut uneliaaksi läpi vuorokauden.

    • Suhtkohtnormaali

      Joo mullekki annettii sitä pari vuotta sitte. Toimi iha hyvi, yritän kuiteski ny löytää normaaleja keinoja nukahtamiseen ... Oon kuiteski 13 v enkä haluu mitä stnan lääkkeitä :/

    • unetonnainen

      Se ei tehonut minuun, piti vaihtaa Imovaneen

    • Jorma.--

      On melatoniinin käytöstä kokemuksia jo muutama vuosi . Itselläni toiminut loistavasti. Pakko laittaa kello herättämää viikonloppunakin muuten tulee vedeltyä 12 tuntia unta . Muutama tuttu kanssa käyttää ja ovat kehuneet hyväksi lääkkeksi tosin yhdellä tutulla on sellainen vaikutus jos ottaa 1 kokonaisen tapletin niin näkee painajaisa.

      • famella

        Hienoa jos on teille joillekin auttanut. Mulle ei auttanut mitään. Joudun ottamaan neljänneksen Opamoxia; sillä saan nukuttua noin 2 tuntia yhtä päätä sitten herään mutta nukahdan onneksi heti uudestaan. Joillain on pätkätöitä mulla on pätkä unta.


      • porilainen munissa
        famella kirjoitti:

        Hienoa jos on teille joillekin auttanut. Mulle ei auttanut mitään. Joudun ottamaan neljänneksen Opamoxia; sillä saan nukuttua noin 2 tuntia yhtä päätä sitten herään mutta nukahdan onneksi heti uudestaan. Joillain on pätkätöitä mulla on pätkä unta.

        vai että melatoniini on huume? voi jumalauta!! hk:n sininen on varmaan sitte lentokone!!


      • nakkilan munuainen
        porilainen munissa kirjoitti:

        vai että melatoniini on huume? voi jumalauta!! hk:n sininen on varmaan sitte lentokone!!

        " hk:n sininen on varmaan sitte lentokone!! "

        Tämä väsynyt täällä kuolee nauruun tuosta sanonnasta! Kiitos kun pelastit lauantai-iltani!

        Melsku on tosiankin hormoni, eikä huume, ja ainakin minulla se tehoaa paremmin kuin unilääkkeet. Ja vaikeassa tilanteessa pieni määrä rauhoittavaa ja melatoniinia yhdessä antaa mahtavat yöunet.


      • Kp
        famella kirjoitti:

        Hienoa jos on teille joillekin auttanut. Mulle ei auttanut mitään. Joudun ottamaan neljänneksen Opamoxia; sillä saan nukuttua noin 2 tuntia yhtä päätä sitten herään mutta nukahdan onneksi heti uudestaan. Joillain on pätkätöitä mulla on pätkä unta.

        Mulle opamox teki samoin, mut melatoniini auttoi ongelmaan. Eli nyt saan nukuttua koko yön.


    • lilac pompom

      toimii vähän niin ja näin. sain reseptin 2mg:hen, ja 21 tapletin lätkä maksoi 20,17e. jotenki älytöntä, miten joku luontaistuote maksaa monta kertaa enemmän kuin nää kemialliset myrkyt, eikä kyllä vaikutuskaan tolla 2mg:n annoksella ollut kovin luotettava, joten lätkä meni viikossa. sain myöhemmin 3mg, ja toimii paremmin, vaikka joskus otankin muutaman enemmän kuin pitäisi, kun uni ei tunnu tulevan. omituisia unia kyllä näen, mutten niin sairaita painajaisia kuten mirtatsapinin kanssa, ja vaikka päivisin vähän väsyttääkin, en ole samanlainen zombi kuin levozinin aikoihin. kallis, mutta mielestäni parempi kuin muut mitä olen kokeillut.

      yhtä asiaa tuli tässä mietittyä. vaikka kyseessä on luontaistuote, voiko aiheuttaa lihomista? tai siis käytetäänhän luontaistuotteita laihdutukseenkin, ja koska melatoniini on ihmisen oma hormoni, kai sen liikasaanti/puute voi vaikuttaa asiaan? nimittäin viime syksyn aikana lihosin monia kiloja (johtuen muistakin lääkkeistä) ja niin on painoa tullut nytkin, vaikken ole muuta syönyt kuin tosi satunnaisesti.

      että aiheuttaako melatoniini nesteen/rasvan kertymistä elimistöön? oletteko huomanneet?

      sori sekava teksti....

      • unetonna.

        pyytänyt reseptiä lyhytvaikutteiselle melatoniinille heti? Sinulla oli käytössäsi depot-valmiste (mg-määrä ja hinta, sekä pakkauskoko kertoo sen).

        Ei ole kerryttänyt ainakaan itselläni nesteitä tms.


      • nim.varattu
        unetonna. kirjoitti:

        pyytänyt reseptiä lyhytvaikutteiselle melatoniinille heti? Sinulla oli käytössäsi depot-valmiste (mg-määrä ja hinta, sekä pakkauskoko kertoo sen).

        Ei ole kerryttänyt ainakaan itselläni nesteitä tms.

        Erottakaa toisistaan melatoniin-tabletti ja melatoniini depottableti (kauppanimi circadin). Toimintamekanismi erillainen ja käyttöaihe myös. Tabletti auttaa nukahtamaan muutaman tunnin sisällä ottamisesta ja vaikutus loppuu nopeasti. Circadin vaikuttaa läpi yön auttaen nukahtamaan takaisin herätessä tai estää heräilyn (riippuu ihmisestä).

        Melatoniin on ihmisen itse tuottama hormoni jonka tuotantovaje aiheuttaa unettomuutta. Tyypillistä neurologisissä tiloissa, psyykkisissä ongelmissa ja vanhuksilla joilla sen tuotto luontaisesti heikkenee. Kukaan ei siis ilman sitä nuku mutta normaalisti tuotamme sen itse.

        Tabletti halpa tehdä, circadin kallis koska "merkki"tuote ja ainoa laatuaan vielä meidän markkinoilla. Ei kela korvattava koska ei lasketa lääkkeeksi. Vanhuksilla tutkimuksissa ei todettu sivuvaikutuksia, lapsilla ei tutkittu.


    • Uneton täkissä

      Minun lapsellani AD/HD ja vaikea unettomuus pienestä asti. Melatoniini, ensin 1 mg:n tabletti, sitten niitä 2, lopulta 3 mg:n tabletti iltaisin "yömaitoa" (jossa enemmän melatoniinia kuin päivisin lypsetyssä) - ei mitään vaikutusta. Miespuolinen iäkkäämpi sukulainenkin niitä kokeili, sanoi nukkuvansa niiden kanssa jopa huonommin kuin ilman. Itse kokeilin, enkä huomannut en sitten minkäänlaista vaikutusta. Nukahtaminen ei nopeutunut, pyörin tunnin-kolmekin sängyssä ennen nukahtamista ja heräilin katkonaisesti, vaikka otin 2 3 mg:n tablettia (5 mg:n ylittävissä annoksissa vaikutus ei enää tehostu..mutta hah:mikä ihmeen "vaikutus"?).
      Ei toimi tällä meidän otannallamme ainakaan :( Harmi, kun ei huvittaisi syöttää teinille unilääkkeitä eikä itsekään niitä popsia. Mistään iltarituaaleista, runsaasta liikunnasta päivisin, syömisten ajoittamisesta ja ruoanlaadun tsekkaamisesta ei apuja :(

      • Jomppalainen

        Meidän lapsen nukahtamis ongelmat loppivat heti, kun eräs lääkäri määräsi Melatoniiniä illakksi. Ennen tapeltiin kirjaimellisesti 4h enne, kun poika nukahti. Loistava hormooni!! eli pojan oma Melatoni tuotto oli riittämätön.


    • valvomo

      On kokemusta. Hiukan se illalla väsyttää ja voi parhaimmillaan nukuttaa pariksi - kolmeksi tunniksi. Joskus vähän pidempäänkin, max 5 - 6 t. Tilanteista vähän riippuen.

      • -make-

        Melatoniini auttaa parhaiten säännöllisesti otettuna. Vaikutus parhaimmillaan noin parin viikon käytön jälkeen. Itse nukahdan hyvin ilmankin mutta herään aikaisin, joten unet jäävät aivan liian lyhyiksi.
        Otan 1-2 3mg melatonin pilleriä n. 1,5 tuntia ennen nukkumaan menoa. Hyvin pelittää :)


      • minä11
        -make- kirjoitti:

        Melatoniini auttaa parhaiten säännöllisesti otettuna. Vaikutus parhaimmillaan noin parin viikon käytön jälkeen. Itse nukahdan hyvin ilmankin mutta herään aikaisin, joten unet jäävät aivan liian lyhyiksi.
        Otan 1-2 3mg melatonin pilleriä n. 1,5 tuntia ennen nukkumaan menoa. Hyvin pelittää :)

        melatoniin toimii minulla hyvin nukahtamislääkkeenä. ei tokkuraa aamulla tms., mutta valtettavasti sivuoireena seksihalujen katoaminen noin 7 kk:n käytön seurauksena (kuten kai kaikilla aivoihin vaikuttavilla aineilla ja lääkkeillä). Lopetin nyt vähäksi aikaa.


      • >>>>>>>>>>>>>>>>
        minä11 kirjoitti:

        melatoniin toimii minulla hyvin nukahtamislääkkeenä. ei tokkuraa aamulla tms., mutta valtettavasti sivuoireena seksihalujen katoaminen noin 7 kk:n käytön seurauksena (kuten kai kaikilla aivoihin vaikuttavilla aineilla ja lääkkeillä). Lopetin nyt vähäksi aikaa.

        Ostin tällä viikolla keskisuomalaisesta luontaiskaupasta Sininen uni 2 mg melatoniini ja Biovea Melatonin time release 3 mg (vastaa Circadin:a). Onko melatoniini edelleen lääke vai myykö liike omin luvin?


      • .

        Suomessa vain ja ainoastaan reseptillä saatava valmiste ja sitä EI saa myydä millään vapailla markkinoilla vaan ainoastaan apteekin kautta!


      • >>>>>>>>>>>>>>>>>>>>
        . kirjoitti:

        Suomessa vain ja ainoastaan reseptillä saatava valmiste ja sitä EI saa myydä millään vapailla markkinoilla vaan ainoastaan apteekin kautta!

        Ostin tällä viikolla taas melatoniinia ilman reseptiä em. kaupasta tällä kertaa Hämeenlinnassa. Lääkelaitos (=syökää unilääkkeitä) sucks jos yrittää tätä kieltää.


      • -tä--?
        >>>>>>>>>>>>>>>>>>>> kirjoitti:

        Ostin tällä viikolla taas melatoniinia ilman reseptiä em. kaupasta tällä kertaa Hämeenlinnassa. Lääkelaitos (=syökää unilääkkeitä) sucks jos yrittää tätä kieltää.

        Eihän sitä saa ilman reseptiä. Luontaistuote kaupasta sai vielä noin, vuosi sitten mutta ei enään. Vihjaise meille muillekkin mistä saa,. Sininen Uni oli hyvä lt "lääke" mutta pirut poistivat sen myynnistä. Kiusaa pitää tehdä.


      • ens56
        -tä--? kirjoitti:

        Eihän sitä saa ilman reseptiä. Luontaistuote kaupasta sai vielä noin, vuosi sitten mutta ei enään. Vihjaise meille muillekkin mistä saa,. Sininen Uni oli hyvä lt "lääke" mutta pirut poistivat sen myynnistä. Kiusaa pitää tehdä.

        yliopiston apteekista niillä on oma melatoniini tuote..


      • myydä
        >>>>>>>>>>>>>>>> kirjoitti:

        Ostin tällä viikolla keskisuomalaisesta luontaiskaupasta Sininen uni 2 mg melatoniini ja Biovea Melatonin time release 3 mg (vastaa Circadin:a). Onko melatoniini edelleen lääke vai myykö liike omin luvin?

        omin luvin. Itse kävin Etelä-Suomalaisesta lt kaupasta kysymässä, sanottiin lopetettu myynti vuosi sitten.


      • kukko kiekuu
        -make- kirjoitti:

        Melatoniini auttaa parhaiten säännöllisesti otettuna. Vaikutus parhaimmillaan noin parin viikon käytön jälkeen. Itse nukahdan hyvin ilmankin mutta herään aikaisin, joten unet jäävät aivan liian lyhyiksi.
        Otan 1-2 3mg melatonin pilleriä n. 1,5 tuntia ennen nukkumaan menoa. Hyvin pelittää :)

        Minä herään yleensä neljän- viiden aikaan.Auttaiskohan melatoniini 3mg nukkumaan pari tuntia pitempään?


      • Janimal
        >>>>>>>>>>>>>>>>>>>> kirjoitti:

        Ostin tällä viikolla taas melatoniinia ilman reseptiä em. kaupasta tällä kertaa Hämeenlinnassa. Lääkelaitos (=syökää unilääkkeitä) sucks jos yrittää tätä kieltää.

        "Melatoniini on Lääkealan turvallisuus- ja kehittämiskeskuksen päätös lääkeluettelosta (1095/2009) liitteessä 1 mainittu lääkeaine. Sitä lääkeainetta sisältäviä valmisteita saa toimittaa ainoastaan lääkemääräyksellä Suomessa. Melatoniin valmistaminen, maahantuonti, varastointi ja myyminen katsotaan rikoslain 44 luvun 5 pykälän mukaisesti lääkerikokseksi, josta voidaan tuomita enimmillään vuosi vankeutta."


      • melatoniin

      • mare
        -tä--? kirjoitti:

        Eihän sitä saa ilman reseptiä. Luontaistuote kaupasta sai vielä noin, vuosi sitten mutta ei enään. Vihjaise meille muillekkin mistä saa,. Sininen Uni oli hyvä lt "lääke" mutta pirut poistivat sen myynnistä. Kiusaa pitää tehdä.

        kyllä vielä apteekissa on sininen uni tapletteja... :)


    • JustAGuy79

      Tänään juuri ostin Life terveyskaupasta.

      Melatoniini 3mg (time release) Valmistaja Biovea, USA.

      Hinta 21,22€. 90 tabun purkki.

    • pieni kukkamekko

      Olen käyttänyt melatonia pari vuotta ja halusin kokeilla lopettamista, mutta se onkin vaikeaa. En saa unta ja uni on pinnallista, kokeilin siis vähentämällä annoksen puoleen. Voiko tästäkin jäädä riippuvuus vai onko niin, että minulta puuttuu se luontainen hormoni edelleen. Sain vaihdevuosi unettomuuteen ko. pillerit. Äsken sitten otin kiltist taas kokonaisen tabletin, koska haluan nukkua taas kunnolla. Koukussako?

      • 59-vuotias nainen

        Sama juttu minullakin. Olen käyttänyt melotonia nyt viime syksystä lähtien,siinähän on ettei saisi käyttää yhtäjaksoisesti yli kahta kuukautta, mutta en vaan saanutkaan nukuttua kun yritin lopettaa. Olen 59-v. ja ikä kait tuo näitä uniongelmia. Olin kuukauden käyttämättä ja nukuin huonosti ja nyt taas uudestaan otin käyttöön ja nukun. En tiedä sitten että onko itsellä melatonin puutetta koska tuo auttaa nukkumiseen vai onko vain psyykkistä kun ottaa 1/2 ( 3mg:n tabusta) niin nukkuu sitten. Mutta kun se valvominen ja unen yrittäminen on niin raskasta niin mieluimmin näin!


      • mummi ja ukki
        59-vuotias nainen kirjoitti:

        Sama juttu minullakin. Olen käyttänyt melotonia nyt viime syksystä lähtien,siinähän on ettei saisi käyttää yhtäjaksoisesti yli kahta kuukautta, mutta en vaan saanutkaan nukuttua kun yritin lopettaa. Olen 59-v. ja ikä kait tuo näitä uniongelmia. Olin kuukauden käyttämättä ja nukuin huonosti ja nyt taas uudestaan otin käyttöön ja nukun. En tiedä sitten että onko itsellä melatonin puutetta koska tuo auttaa nukkumiseen vai onko vain psyykkistä kun ottaa 1/2 ( 3mg:n tabusta) niin nukkuu sitten. Mutta kun se valvominen ja unen yrittäminen on niin raskasta niin mieluimmin näin!

        hei
        kirjoitin jo tuolla aiemmin kentelemannin viestiin... kerron nyt vielä sinulle ja muillekkin että olen käyttänyt melatoniinia jo yli 20v olen mummi 60v... en ole huomannut mitään sivuvaikutuksia... ei lihomista ei seksihalujen hiipumista... mutta nukun hyvin... ja käytän siis sitä oikeeta melatoniinia yliopiston valmistamaa.... ja vielä vähän ... ja vaikutuksesta olen ihan varma ... niin kamalan monta kertaa sen olen todennut... olisikohan niin että sitä unihormoonia vain puuttuu toisilta... ja tietääkö ukaan onko se perinnöllistä... tyttäreni nukkuu myös huonosti... taidampa suositella hänellekin..
        unia kaikille!!!


      • Mummeli 60 v..
        mummi ja ukki kirjoitti:

        hei
        kirjoitin jo tuolla aiemmin kentelemannin viestiin... kerron nyt vielä sinulle ja muillekkin että olen käyttänyt melatoniinia jo yli 20v olen mummi 60v... en ole huomannut mitään sivuvaikutuksia... ei lihomista ei seksihalujen hiipumista... mutta nukun hyvin... ja käytän siis sitä oikeeta melatoniinia yliopiston valmistamaa.... ja vielä vähän ... ja vaikutuksesta olen ihan varma ... niin kamalan monta kertaa sen olen todennut... olisikohan niin että sitä unihormoonia vain puuttuu toisilta... ja tietääkö ukaan onko se perinnöllistä... tyttäreni nukkuu myös huonosti... taidampa suositella hänellekin..
        unia kaikille!!!

        Samaa unihormoonin puutetta olen minäkin tuumaillut. Olen aina ollut herkkä reagoimaan uniongelmilla. Nyt vanhemmiten on unen laatu heikentynyt, olen 60 v nainen. Melatoniini on ihmeellisesti auttanut nukkumiseen ei heräile niin. Nyt yritän pitää taukoa. Söin syksystä talveen sitä noi 1 1/2 mg(yliopiston apteekin 3 m puolitettuna). Kummasti se auttaa, kesäaikana nukkuminen vähän helpottuu, syksy taas pahentaa sitä. Helpottavaa kuulla että muillakin auttaa.


      • mummeli 53
        mummi ja ukki kirjoitti:

        hei
        kirjoitin jo tuolla aiemmin kentelemannin viestiin... kerron nyt vielä sinulle ja muillekkin että olen käyttänyt melatoniinia jo yli 20v olen mummi 60v... en ole huomannut mitään sivuvaikutuksia... ei lihomista ei seksihalujen hiipumista... mutta nukun hyvin... ja käytän siis sitä oikeeta melatoniinia yliopiston valmistamaa.... ja vielä vähän ... ja vaikutuksesta olen ihan varma ... niin kamalan monta kertaa sen olen todennut... olisikohan niin että sitä unihormoonia vain puuttuu toisilta... ja tietääkö ukaan onko se perinnöllistä... tyttäreni nukkuu myös huonosti... taidampa suositella hänellekin..
        unia kaikille!!!

        Tervehdys..Millasia univaikeuksia sinulla oli.Mikä annostus sinulla on melatoniinissa?Itselläni ei yleensä nukahtamisvaikeuksia,mutta heräilen yössä pari-kolme kertaa ja kun herään siinä klo.4-5,en saa enää unta ollenkaan.Päivisin olen tosi uupunut!.Vaihdeuodet pukkaa hikoiluineen ynm.oireineen päälle!Sain tuttavalta purkin melatoniini 3mg,koska hänellä ei "toiminut".Ajattelin kokeilumielessä ottaa 2 talettia iltaisin.Tosin pelottaa,että lihottaa tai,että maksa kärsii.


    • trumpet

      Yhdessä tapauksessa kysymys univaikeuksista. Siihen oli syöty pitemmän aikaa Tenox 20 mg -tabletteja. Tenox on bentsodiatsepaami, eikä sillä ollut toivottua vaikutusta, joten sen syöjä luki internetistä melatonin. nimisestä terveystuotteesta, jota muualla maailmassa kuin Suomessa saa luontaistuotekaupasta tai jopa tavallisesta kaupastakin, ja hän päätti koettaa melatoniinia univaikeuksiin. Aluksi hän vähensi Tenoxeja niin, että otti vain puolet tabletista vähän yli viikon aikana, sitten hän otti 2 tablettia melatoniinia jättäen Tenoxin pois, ja lopultakin hänen unihäiriönsä oli historiaa. Se oli todellinen helpotus.

    • alalla...

      Tenox on bentsodiatsepiini. Melatoniini ei ole mikään terveystuote, se on hormoni.

      • ahdistunut

        Olen hyvin ahdistunut vaimoni traagisen kuoleman jälkeen 6vuotta sitten. minulle on yritetty syöttää jos jonkinlaista psyykelääkettä, mutta ne kaikki vain pahentavat tilannetta. Olen käyttänyt koko ajan xanor depont nimistä rauohoittavaa ja lisäksi panacod merkkistä kipulääkettä selkäkipuun, näiden varassa olen jotenkin pärjännyt. minulla ei ole varsinaista uniongelmaa vaan päinvastoin yritän välttää nukahtamista koska 100 % varmuudella näen mitä kauheimpia painajaisia joka kerta. Nyt minulle tarjotaan tätä Melatoniiniä,haluaisin nyt tietää onko näillä lääkkeillä ja melatoliinillä jonkinmoinen yhteysvaikutus. Vihaan lääkäreitä koska heillä oli oma osuutensa vaimoni kuolemaan, eikä ne saa annettua mitään apua suruuni ja katkeruuteeni. Olen miettinyt itsetuhoa mutta en pysty edes siihen. Tovoisin vastauksen nimimerkiltä alalla... Kiitos !


      • usko auttaa
        ahdistunut kirjoitti:

        Olen hyvin ahdistunut vaimoni traagisen kuoleman jälkeen 6vuotta sitten. minulle on yritetty syöttää jos jonkinlaista psyykelääkettä, mutta ne kaikki vain pahentavat tilannetta. Olen käyttänyt koko ajan xanor depont nimistä rauohoittavaa ja lisäksi panacod merkkistä kipulääkettä selkäkipuun, näiden varassa olen jotenkin pärjännyt. minulla ei ole varsinaista uniongelmaa vaan päinvastoin yritän välttää nukahtamista koska 100 % varmuudella näen mitä kauheimpia painajaisia joka kerta. Nyt minulle tarjotaan tätä Melatoniiniä,haluaisin nyt tietää onko näillä lääkkeillä ja melatoliinillä jonkinmoinen yhteysvaikutus. Vihaan lääkäreitä koska heillä oli oma osuutensa vaimoni kuolemaan, eikä ne saa annettua mitään apua suruuni ja katkeruuteeni. Olen miettinyt itsetuhoa mutta en pysty edes siihen. Tovoisin vastauksen nimimerkiltä alalla... Kiitos !

        Hyvä ystävä. Osanottoni suruusi. Jos katkeruus saa jalansijaa ihmisen elämässä, se tuhoaa lopulta myös hänet itsensä. Juuri herkkä uni häiriintyy ja sen myötä voimat menevät. Usko minua: anna anteeksi ihmisille. Jos vaimosi kuolema oli hoitovirhe, senkin oli Jumala sallinut. Vaimosi aika oli lähteä. Hoitovirheestä olet varmaankin tehnyt ilmoituksen ja asia on tutkittu. Kuitenkin jos jossittelut jäävät ikäänkuin päälle, emme saa rauhaa. Nämä asiat ovat korkeammassa kädessä. Rukoile, että Jumala vapauttaisi katkeruudesta sinut, niinkuin vain Hän voi tehdä. Omasta puolestani toivotan sinulle Jeesuksen Kristuksen armon osallisuutta.


      • lonely girl..
        ahdistunut kirjoitti:

        Olen hyvin ahdistunut vaimoni traagisen kuoleman jälkeen 6vuotta sitten. minulle on yritetty syöttää jos jonkinlaista psyykelääkettä, mutta ne kaikki vain pahentavat tilannetta. Olen käyttänyt koko ajan xanor depont nimistä rauohoittavaa ja lisäksi panacod merkkistä kipulääkettä selkäkipuun, näiden varassa olen jotenkin pärjännyt. minulla ei ole varsinaista uniongelmaa vaan päinvastoin yritän välttää nukahtamista koska 100 % varmuudella näen mitä kauheimpia painajaisia joka kerta. Nyt minulle tarjotaan tätä Melatoniiniä,haluaisin nyt tietää onko näillä lääkkeillä ja melatoliinillä jonkinmoinen yhteysvaikutus. Vihaan lääkäreitä koska heillä oli oma osuutensa vaimoni kuolemaan, eikä ne saa annettua mitään apua suruuni ja katkeruuteeni. Olen miettinyt itsetuhoa mutta en pysty edes siihen. Tovoisin vastauksen nimimerkiltä alalla... Kiitos !

        Osanottoni ja paljon voimia sinulle! Jos sinua huolettaa lääkkeiden yhteensopivuudet tai sivuvaikutukset, mielestäni apteekissa osaavat parhaiten neuvoa. Itse en luota lääkäreihin ja tarkastan aina farmaseutilta sopiiko lääke a lääkkeen b kanssa. Toivottavasti olet saanut suruusi ja ahdistukseen apua. Tsemppiä!


    • pönttö1

      no ei mulla ainakaan toiminu uni kyllä tulee mut heräilee yöl monta kertaa ja seuraava päivä aivan kauhea väsymys heikotus pyöryttää jne zopinox toimii mulla paremmin.

    • juha3624
      • Ikä vaikuttaa..?

        Minä olen myös kärsinyt unettomuudesta jo vuosia enkä ole kokeillut siihen muuta kuin luontaistuotteita, jotka eivät ole auttaneet. Pyysin työterveyslääkäriltä jotain lääkettä unettomuuteeni ja mainitsin melatoniinin. Hän sanoi, ettei mielellään määrää sitä ikäiselleni (46v.) ja sain reseptin Zopinoxia 30 tabl. Olen pari kertaa uusinut reseptin, mutta haluaisin kokeilla melatoniinia. Täytyy kai mennä jollekin toiselle lääkärille, jotta saan sitä.


    • KummaHomma

      On se kumma kun amazonin verkkokaupasta voi tilata 30mg melatoniinia ihan tosta vaan. 3mg on tarkoitettu lähinnä stressin lievitykseen..
      Kyllä pitäis varmaan mennä jo taju tollasesta määrästä..

    • jugewannabe

      voi voi, miksi te jotkut otatte enemmän kuin lapuissa lukee? ei tule toimimaan koska kyseessä on elimistön oma hämärähormooni. hahh,. pellet :)

    • yrttimasa

      jostain muistan lukevani että yli 5/6mg dosella ei oo lisätehoo,eikä melatoniini toimi kaikilla.joten turha sitä on popsia suuria määriä jos ei toimi.

    • mörrklyli

      Kannattaa kokeilla pienempiä annoksia. Mulle jo 3 mg aiheuttaa yöheräilyä. 1,5 mg on hyvä.

    • make v

      circadin 2 mg melatoniini valmiste, kolmena iltana ottanut tabletin, eka iltana auttoi, toinen ja kolmas ilta, lähinnä piristävä vaikutus, sekä kolmantena iltana huimausta ja paha olo sekä aivan sekavat unet, ei mitään ruokavalio muutoksia, eli vaikutukset tuosta valmisteesta. Ei ainakaan jokapäiväiseen käyttöön meikäläisellä.

    • sukututkija

      minulla on ollut vuosikausia vaikeuksia unensaannin kanssa joten kävin terveyskeskuslääkärin luona ja hän suositteli tätä melatinin 1mg ,1-3tabl noin 1-2tuntia ennen nukhatamista.Unen saanti on nyt hyvä ja aamuisin pirtä.Tosi että herään ehkä noin 06 aamulla ja vessassa käynti yöllä ainakin kerran.
      Olen käyttänyt tätä lääke 4vrk että sen pitempää kokemusta ei ole,käytän nyt vain 1tabl/päivä.

    • HTT:n tietoja;

      Melatoniini auttaa joillekin ja joillekin ei ollenkaan. Lisäksi on tiedossa seuraavaa; melatoniini ei auta joskus mutta saattaa auttaa myöhemmin samaa henkilöä. Eli ilmeisesti tarvitaan lisää tietoa aineen osalta. Lääketehtaat vissiin haluttomia hoitamaan asiaa, koska tuotetta ei voi patentoida.

    • Unettaako?

      Melatoniinia menee sen 2-3mg / ilta viivästyneen unijakson hoitoon. TOIMII!!
      Lääkäri ei meinannu millään reseptiä kirjottaa. Olisko ollut syynä sitten keskivaikea masennus jota samalla hoidetaan. Ollaan siis koitettu tota unettomuutta ja masennusta hoitaa ns. unettavilla masennuslääkkeillä.
      No unettavat masennuslääkkeet nukuttivat erittäin hyvin: n.13-15h/ yö..

      Väittivät, että unettomuus on seurausta masennuksesta. Siksi melatoniini ei kuulemma auttaisi?? No onneksi pidin pääni, kun asia on mielestäni aina ollut vallan toisin päin omalla kohdalla. Eli olen pikkulapsesta asti kärsinyt viivästyneestä unijaksosta. Voin vaan sanoa, että on ollut mielenkiintoista mun elämä tuon vaivan kanssa. Kuvitelkaa itsenne tilanteeseen kun uni ei iltaisin tule ja aamulla on ihan sama vaikka pommi räjähtäisi niin ei herää. Sama toistuu päivästä, viikosta ja vuodesta toiseen.
      Vanhemmat olivat aivan hermoraunioita sillon kun kotona asuin. Yleensä herätyskellooni heräsi alakerrassa äiti ja isä, enkä minä joka nukuin yläkerrassa kellon vieressä.

      No koulut ja armeijat on ohi ja työelämässäkin oon melkein kymmene vuotta jo ehtinyt pakertaa. Työpaikat on vaihtunut muutaman vuoden välein, kun jatkuva myöhästely on asia jota ei tietenkään hyväksytä.

      Viime syksynä univiive paheni siinä määrin etten käytännössä nukkunut joulukuussa kuin 1-2h yöunia. Pelotti työpaikan puolesta ja yleisesti tilanteesta. Eihän niin voi elää jollei kerran töihin pääse koskaan varmasti ajoissa jne..
      No pikkuhiljaa masennuin ja työkyky laski käytännössä nolliin. Pitkien sairaslomakausien aikana nukuin hyvin, keskimäärin 7h/yö, mutta n. klo 05:00 -12:00.

      Lopulta, kun useat eri masennuslääkket oli koitettu, pääsin psykiatrin vastaanotolle. Vielä lisää eri lääkekokeiluja. No hänelle kun tarpeeksi sain kerrottua ainaisesta unihäiriöstä, niin hän vihdoin kirjoitti melatoniini reseptin. Sanoi kylläkin, että vaikutus lakkaa muutaman viikon kuluessa. Ihmettelin, että miten voi olla mahdollista, koska eihän melatoniiniin voi kehittyä varsinaista toleranssia. Hän kuittasi asian, ettei melatoniinin varsinaista vaikutusmekanismiä tunneta.

      No olen käyttänyt melatoniinia nyt n. 3kk eikä vaikutus ole lainkaan heikentynyt.
      Itseasiassa olen tehnyt oman ennätykseni säännöllisen unirytmin ylläpidossa. Eli melkein kuukauden olen yhtäjaksoisesti kyennyt nukahtamaan suunnilleen samaan aikaan ILTAISIN ja herännyt hyvin levänneenä aamuisin :)

      Kovin oli kuitenkin hankalaa tuo melatoniinin saaminen. Tuntuu siltä, että kaiken maailman masislääkemössöt kyllä syötetään, mutta kun koittaa saada jotain suhteellisen luonnollista hoitoa NIIN EI.. No pääasia, että nyt on kaikki ok eikä masennuskaan enään vaivaa. On se uni vaan aika tärkeetä :) :)

      • ex zombi

        Tämä on niin totta. Uni ei tule millään ennen kuin kello on 4-5 ja sitten aamulla pitäisi mennä pirteänä töihin. Onneksi minulla on nykyisin sellainen työ, ettei se ole kellosta riippuvaa.

        Sitten kun on pakko olla aamulla jossain, niin en voi nukkua edellisenä yönä edes muutamaa tuntia, kun mikään herätyskello ei herättäisi minua aamulla ajoissa. Se kellon ääni vaan jotenkin sopii uneen niin hyvin, ettei se tehoa. Se on aivan sama pirahtaako kello kerran vai huutaako tunnin yhtä soittoa.

        Viikonloput menevät sitten nukkuesa vuorokaudet läpeensä. Kun nukun, niin vaikka talo saa kaatua ympäriltä, enkä siltikään herää.

        Tuosta siis kärsin nelisenkymmentä vuotta ennen kuin työpaikkalääkärini "puolivahingossa" määräsi jetlagin hoitoon melatoniinia. Siitä tuli välittömästi kaverini ja perheonnikin alkoi kukoistaa uudelleen. Alkoi kuin uusi elämä :)

        Kotimaan valmisteista sain tarpeekseni, kun apteekissa ei kerran ollutkaan 3mg pillereitä vaan sain kilpailevan valmistajan 1mg tabuja sen sijaan. Niissä ei ollut kalvopintaa ja tuntuivat jäävän jonnekin matkalle. Tuon kokemuksen jälkeen olenkin tilaillut Jenkkilästä pillerit ja säästänyt monta euroa.

        On se uni vaan tärkeää ihmiselle.


    • ksouah
    • lonely girl

      Minulle melatoniini on aiheuttanut sen, että väsyttää koko ajan ja nukun liikaa. Päivät menevät hukkaan, enkä jaksa tehdä mitään. Painajaisia näen myös. Onko muilla ollut samanlaisia kokemuksia? Ei tämäkään kivaa ole että nukun elämäni ohi. Siksi päätin ne lopettaa. Mutta tenox ym en halua koskea, koska ne aiheuttavat riippuvuutta.

    • melatonino

      Muutaman kerran jenkeistä tilannu melatoniinia.
      http://www.iherb.com/Natrol-Melatonin-3-mg-240-Tablets/4299?at=0
      Tuo on toiminut oikein mainiosti. Ja sieltä asti tilasin kun Suomesta ei yhtä halvalla saa. Tuo alle 10 euroa yli puolen vuoden satsista on mielestäni kovin edullista. Pienempiä ja halvempiakin purkkeja löytyy reilusti.
      Paketti tulee kotiin asti postin mukana parissa viikossa ja postikulut ovat neljä dollaria. Jos tilaat ensimmäistä kertaa niin koodilla ENU197 saat vielä viisi dollaria alennusta.

      Ensimmäistä kertaa tilatessa jännitti, kun en tiennyt onko lääkelistalla vai ei. Mutta nyt viisi kertaa tilannut ja aina on tullut ongelmitta perille.

      Olen ottanut tavaksi ottaa puolikkaan pillerin noin tuntia ennen nukkumaan menoa ja toisen puolikkaan sänkyyn mennessä. Tämä 3 mg tuntuu olevan sopiva annostus 50-kiloselle naiselle. 5 mg tuntuu olevan jo liikaa, nukuttaa kellon ympäri ja aiheuttaa päänsärkyä.
      Olen ollut huomaavinani semmosen, että melatoniinin kanssa tulee painajaisia herkemmin. Onko muilla samanlaista?

    • limppu

      Kyllä auttaa. Otin 3mg tunti ennen nukkumaanmenoa ja uni tuli. Heräsin yöllä omaan unissapuhumiseen ja snautserikoirani huolestui niin, että oli tullut samalle tyynylle nukkumaan. Aamulla heräsin virkeänä. Hyvä aine.

    • sitäsuntätä90

      Itse sain vuosi sitten respan circadin 2mg ja kyllä tuli uni!nyt siirryttiin melatonin 3mg,ku on menny kuukaus taas ihan valvomiseks,tai lähinnä aamuyöt.ihmettelen kyllä suuresti miksen kolme vuotta sitten voinut saada melatoniini valmistetta unen saantiin,vaan mielialalääkkeet,mitkä kulkee vieläkin kyllä mukana,vaikka en niistä mielestäni hyödy,toleranssi kasvaa vain koko ajan lisää ja paino noussut.

      Itselläni kyllä alkoi painajaiset samantien kun aloitin melatoniinin,ja kun pitää väliä ja aloittaa taas niin selvemmin huomaa että painajaisia on enmmän.Minuakin kyllä kiinnostaisi näin naisena että aihettaako tämä jonkinlaisia hormonihäiriöitä??en mistään löydä asiaan liittyvää juttua?

      • lääkkeistä irti.....

        Ns. mielialalääkkeet ovat petollisia, niihin tulee kaikissa tapauksissa riippuvuus, vaikka lääkeriippuvaiset lääkärit muuta väittävät.
        Elinkautisen riippuvuuden lisäksi saat pienempiä tai suurempia sivuoireita jotka tekevät elämästäsi usein helvettiä. Ja tarttee muistaa myös se että naapurit veroillaan maksavat tuon lääkeriippuvuuden.

        Mielialalääkkeille on vaihtoehtoja, ilman sivuoireita ja riippuvuutta. Esim. tryptofaani on hyvä "mielialalääke". Sitä saa melkein mistä vaan. Löytämäni edullisin paikka on iHerb.com. Sieltä kannattaa ostaa se mikä tulee 6€:lla Suomeen, eli paketti jonka maxpaino on 1,8kg.
        http://www.onnistuneetkaupat.fi/iherb-tilausohjeet/
        aloittajan koodiksi käy myös
        UVO904 , saat silloin 5€ alennusta, ekakertaostolla.
        http://www.iherb.com/


      • tiedoksi1

        Melatonini on unihormoni, joka on eri asia kuin sukupuolihormonit. Se siis ei ole yhteydessä naishormonien häiriöihin, ei myöskään kasvuhormoniin, kilpirauhashormoniin tai muihin.


      • tiedoksi itsellesi
        tiedoksi1 kirjoitti:

        Melatonini on unihormoni, joka on eri asia kuin sukupuolihormonit. Se siis ei ole yhteydessä naishormonien häiriöihin, ei myöskään kasvuhormoniin, kilpirauhashormoniin tai muihin.

        Melatoniini voi olla "pelkkä" unihormoni, mutta mitä siitä? Kun naarasrotalle syötetään melatoniinia raskauden aikana tai pian sen jälkeen, se vaikuttaa poikasten sukupuoliominaisuuksien kehittymiseen. Melatoniinin turvallisuutta ei ole tutkittu kattavasti, joten siitä voi paljastua monia muitakin mielenkiintoisia sivuvaikutuksia... olkoon kuinka "pelkkä" unihormoni tahansa, siihen liittyy monia riskejä!


    • löytyikö apu

      Tk-lääkäri kirjoitti reseptin Melatooni 3mg, olen ottanut sitä nyt noin viikon ajan.
      Ei ainakaan vielä ole painajaiasia uneen ole puskenut, nukun paremmin ja pitempään. Tuosta muiden lääkkeiden otosta ei ole tietoa, minullakin niitä on
      useampi iltalääkkeenä. Melatooni maksoi 18.12€ 100kpl tekiä Töysän apteekki.
      Saapa nähdä mitemmässä juoksussa onko apua.
      Olen ottanut 1-2 tapl iltaisin.


      .

    • vastaisko joku

      Sain eilen melatoniinia 3mg. Otin puoli tabl. illalla jo 20.30 että pääsen aikaisin maate, koska vuosien unipiina takan, uni ei koskaan tule ennen 2.00 ja heräilen paljon. No, nukahdin ja nukuin katkonaisesti n.22-00 ja 00.15-2.15. Sitten heräsin ja valvoin 6.00 asti ja nukuin 8 asti. Teinkö virheen, kun otin toisen puolikkaan n.3.30 yöllä kun olin jo yli tunnin taas pyörinyt sängyssä? Heräsi 2.15 siis virkeähkönä mutta aamu puoleen päivään asti ollut vähän himmeää......

      • 12+6

        Itse ainakin huomasin että melatoniin 3 mg toimi vasta parhaiten viikon käytön jälkeen. Aluksi oli pää vähän mohjoinen(kipeä), mutta sitten helpotti ja saa paremmin nukuttua ja nukkuu sikeämmin.


    • Stella mies 59 v.

      Olen käyttänyt viimeiset 10 vuotta Stella 10 mg nukahtamislääkettä. Hyvin on yhdellä pillerillä aina uni tullut. Nyt lääkäripulan takia paikkakunnalle tullut "ostolääkäri" uusi kirjeessä lähettämäni Stella-reseptin kirjoittaen siihen Melatonin 3 mg "yksi tabletti iltaan unettomuuteen Stellan tilalle vähäisempien haittavaikutusten vuoksi". Eihän minulle koskaan ole Stellastakaan mitään haittavaikutuksia tullut. Tämä Töysän apteekin valmistama Melatonin 3 mg 100 tabl. maksoi 17,96 eur. Lääkäri kirjoitti siihen samaan reseptiin onneksi edes 20 kpl Stella 10 mg joka pitää ottaa sitten," jos uni ei muuten millään tule".

      No, eipä mitään... urhein mielin kokeilemaan vaan tätä minulle uutta Melatoniinia. Illalla klo 22 1 Melatoniini pilleri naamaan ja väsymistä odottelemaan. Klo 23 alkoikin kovasti haukotuttamaan ja menin nukkumaan nukahtaen kohtalaisen äkkiä. Kun olin nukkunut n. 2,5 tuntia nähden erittäin värikkäitä (suorastaan painajaismaisia ) unia... heräsin. Sen jälkeen ei tullut kyllä unta enää sen jälkeen sinä yönä. Seuraava päivä meni, niin kuin nyt huonosti nukutun yön jälkeen menee.

      Sitten vaan seuraavana iltana taas klo 22 1 kpl Melatoniinia naamaan ja väsymistä odottelemaan, kun oli tuota väsymystä valmiiksi nyt jo "pohjallakin". Eipä tullut enää sinä iltana minkäänlaista haukottelun tunnetta ja menin lopulta sänkyyn "väkisin" nukkumaan. En nukkunut koko yönä yhtään, ehkä jossain kumman horroksessa olin "herätäkseni" jatkuvalla syötöllä katsomaan, paljonko kello on. Niin meni sekin yö nukkumatta.

      Seuraava päivä oli vielä takkuisempi nyt jo kahden nukkumattoman yön vuoksi. Ajattelin, että pitäähän ihmisen joskus saada nukuttuakin ja otin seuraavana iltan Stellan. Nukuin yöni normaaliin tapaan, niin kuin aina ennenkin Stellalla. Seuraavana iltana heitin peräti 5 pilleriä Melatoniinia naamaan klo 22, mutta ei tullut yhtään mitään väsymisen oireita ja seuraavakin yö meni sängyssä kieriskellessä.

      Väsyneenä menneen päivän jälkeen heitin taas seuraavanakin iltana 5 Melatoniinia naamaan ja oletin unen nyt tulevan, kun olin jo valmiiksi väsynyt. Ei tullut unta taaskaan tällä Melatoniinilla ja yö meni kieriskellessä. Nyt päätin, että kun saan tämän päivän jotenkin väsyneenä kärvisteltyä, niin loppuu minun kohdalla Melatoniinin kokeilut.

      Seuraavana iltana Stella poskeen ja yöunet oli taas normaalit. Piti jo uudestaan lähettää kiireesti se uusi resepti uusittavaksi tämän saman kertomuksen kanssa, minkä nyt tähänkin kirjoitin. Lieköhän vielä sama "keikkalääkäri" siellä reseptiä uusimassa, mutta hänelle ainakin on nyt perusteellisesti selvitetty, että minulla ei Melatoniini toimi. Oli se onni, että kirjoitti edes sen 20 Stellaa siihen reseptiin, kun aikaisempi lääkäri oli jo 10 vuoden kokemuksella kirjoittanut reseptiin aina suoraan 2 x 100 fol. Stellaa. 1 tabl. tarvittaessa yöksi nukahtamiseen. Parempi olikin tuo vanha reseptityyli, ettei vähien lääkäreiden kallista työaikaa tarvitse kuluttaa jatkuvalla syötöllä lähetettyjen reseptien uusintaan.

      Kävin kyllä ennen Melatoniinin kokeilua lukemassa tämänkin ketjun kertomukset läpi Melatoniinista, sekä vielä parista muustakin ketjusta samoja kertomuksia... yhteensä noin 200 kommentointia Melatoniinista nukahtamiseen. Näin ollen tiesin jo etukäteen, että toisilla Melatoniini auttaa nukahtamiseen ja toisilla ei. Minun kohdallani kävi nyt näin, että minun nukkumiseeni ei Melatoniini auttanut yhtään mitään.

      Yöllä tätä nyt kirjoittelen (kas kun kuulemma viisaat ihmiset on yöllä kaikista luovimmillaan) kun ei eläkeputkessa ole tarve lähteä aamulla yhtään minnekään. Stella poskeen nyt ja heräilen sitten tuossa päivällä klo 11 aikoihin. Unia ei Stellan kanssa nähdä... ei värillisiä, eikä mustavalkoisia... painajaisista nyt puhumattakaan.

    • pimeähormoni

      itselläni on 10mg melatoniinia, siinä on ehkä 4mg lyhytvaikutteista ja 6mg pitkävaikutteista. alkaa toimimaan nopeasti ja toimii koko yön. nytkun taas on se aika jolloin se toimii.

      • Toni.

        Mistä sinä moista melatoniinia olet saanut ? Mitä merkkiä se on ja paljonko maksoi ? MItä käytän 10 mg yo apteekin melatoniinia. Ei toimi tarpeeksi hyvin mutta toimii


    • ragni

      minulle melatooni teki kauheita painajaisunia hiki virtasi vuolaasti en päässyt kunnolla hereilleen enkä kunnolla uneen kolmesti olen uudelleen ja uudelleen aloittanut kuurin ja sama kauhut kärsinyt siirryin jo 20 vuotta käyttämääni imovaneen vaikka siitä tuliskin riippuvuutta niin saa ainakin nukkua onhan niitä riippuvuuksia monia muitakin ja pahempia

    • tyytyväinen

      Työpaikkalääkäri kirjoitti minulle melatoniinia, alkoi pelittämään saman tien
      ja tehoaa minulle paremmin kuin nukahtamislääkkeet.

    • well, well, well.

      Itse en ole huomannut lainkaan mitään vaikutusta, aivan kuin söisi karkkia. Olen sitä kuitenkin syönyt tässä jonkun vähän yli vuoden kun kerran on ostettukkin.

      Annosta on nostettu kun mitään ei ole tapahtunut ja näin edelleen, päivässä menee 10mg-15mg jos vaivaudun ottamaan.

      Mutta tosin, jokaisellahan toimii eri tavalla lääkkeet, omalla kohdallani näiden syöminen on aika turhaa, ellei näiden kanssa syö myös unilääkkeitä. Melatoniini itsessään ei vain auta itsellä.

      • optilopo

        mulla menee melatoniinia 2mg ja nukun, 8 tunnin unet. hyvin toimii. ennen, kun söin isomalla annoksella 6mg, niin ei toiminut näin hyvin, ku tämä 2mg.


      • Onks toi tosi ?
        optilopo kirjoitti:

        mulla menee melatoniinia 2mg ja nukun, 8 tunnin unet. hyvin toimii. ennen, kun söin isomalla annoksella 6mg, niin ei toiminut näin hyvin, ku tämä 2mg.

        Kauanko söit 6mg melatoniinia ? Kauanko olet syönyt 2mg melatoniinia ? Syötkö pitkä- vai lyhytvaikutteista melatoniinia ?
        Mielenkiintoinen ja miellyttävä tieto jos tuo pitää paikkansa !


    • optilopo

      en muista kauanko söin 6mg..se sitten lopettiin, kun ei auttanut . ja nyt on aloitettiiin uudestaan 2mg annoksella noin.4vkoa sitten, niin on toiminut. muita unilääkkeitä en käytä. syön lyhytvaikutteista ihan melatoniini nimellä ei mitään ciracinia.
      alkuun ei auttanut 2mg, mutta 2vkon käytön jälkeen alkoi auttaan. kun unihomooni lisääntyi.

      • thanks!

        Kiitos vastauksesta ja onnittelut ratkaisun löytymisestä.


    • Maletoniinia on ihmisessä itsessäänkin. Sehän on hormooni.

      • ..

        Vauvana enemmän, vanhana vähemmän. Siksi vauvat nukkuvat melkein kok ajan...


    • Unihiekka

      Itse kokeilin myös melatoniinia kaksi vuotta sitten mutta ei ollut tarpeeksi vaikutusta. Nykyisin syön ketipinoria 50mg iltaisin niin pystyn nukkumaan enkä kovin tokkurainen ole aamulla. Melatoniinia saatan joskus ottaa ns. "vahvisteeksi" jos tuntuu ettei uni tule. (kuten tänään). Ainoa ongelma lääke unessa on juuri että näen painajaisia joskus kuukaudenkin putkeen joka yö ja muutenkin omituisia unia. Muuten levännyt olo aamuisin.
      Ja tärkeintähän se on että menee AINA nukkumaan ajoissa. Itse täytin 18 keväällä ja silti nukkumaan menen heti kymmenen jälkeen. Kun olen kunnolla parantunut ja uni on normaalia voin taas juhlia kaikki yöt kavereiden kera :)
      Hyviä unia kaikille!!!

      • PÖHELÖ

        SATUTKO TIETÄMÄÄN MIHIN SYÖT KETIPINORIA......??? GOOGLETA LÄÄKKEEN NIMI NIIN TIEDÄT MIHIN SITÄ KÄYTETÄÄN...!!! ESIM MAANIS-DEPRESSIOON, PSYKOOSIN ESTOON JA SKITSOON, EHKÄ E SAMA ASIA KUIN UNETTOMUUS....MELATONIININ KÄYTTÖ EI AIVAN SAMA KUIN KETIPINOR...


    • evvki

      3 mg melatonin. Ei aiheuta rentoutumista kuten stillnoct, vaan alkaa vaan väsyttää, joskus nukahdan tuoliin.

      Puolitin annoksen 1,5 milligrammaan (halkaisu-ura) , ja edelleen toimii.

      • Jussi K.

        Stillnoct eli stilkkari on yksi pahamaineisimmista ja koukuttavimmista bentsoista. Hyvä että melatoniini tepsii.


      • marsu54353
        Jussi K. kirjoitti:

        Stillnoct eli stilkkari on yksi pahamaineisimmista ja koukuttavimmista bentsoista. Hyvä että melatoniini tepsii.

        Höpön löpö, kuka tätä paskaa aina näillä foorumeilla jauhaa, lyhytvaikutteiset benzot eli nukahtamislääkkeet: stillnoct ja vastaavat ovat järkevimpiä lääkkeitä.

        Huonoja benzoja on: oxepam, diapam, oxepam, tenox, temesta(?) ja muut pidempiaikaiset mömmöt joita ei nukahtamisongelmiin pidä koskaan käyttää tuhoaa vain tehokkaasti keskushermoston GABA-reseptoreita.

        Stillnoct ja melatoniini on järkevä yhdistelmä.

        Niin ja sitten seroquelin tai doxepiinien kaltaisia neurolepti/masennuslääkkeitä ei pidä koskaan alkaa unettomuuteen käyttämään koska se on täyttä raiskausta. [lyhentää huomattavasti käyttäjiensä elinikää]


    • 123r32

      Itse käytän melatoniinia 0.5-9mg illassa, olotilasta oon oppinut tuntemaan, paljonko sitä milloinkin tarvitsen. Minulla on siis sekä 1mg että 3mg purkit, helpompi niiden kanssa säädellä määrää, kun välillä riittää yhden milligrammankin pilleri puolitettuna.

      Ensimmäisen kuukauden heräisin yöisin melatoniinin ottamisen jälkeisinä öinä, mutta sekin onneksi jäi pois. Nykyään ei mitään ongelmia. Ja mulla melatoniinin vaikutus alkaa tuntua 20-40min kuluttua sen ottamisesta, jolloin nukahdan alle puolessa tunnissa. Ilman melatoniinia kaikki yöt menisivät valvomiseksi, kokeiltu on.

    • Bhoecae

      Toisille auttaa, toisille ei. Itse otan 2 x 5 mg iltaisin n. tunti ennen nukahtamisaikaa. Se vaan ei auta yhtään. Joka ikinen yö herään siinä klo 02.30 - 03.00 ja yöunet jää siihen. Pitää pyytää lääkäriltä jotain muuta kovempaa nappia. Elämäntilanteen muutos todennäköisesti aiheuttanut tämän tilanteen.

      • Vinkki vaan

        Syöt liikaa! Itse jos syön yli 3 mg, herään yöllä kun pitoisuus veressä laskee. Pienemmällä annostuksella nukun koko yön.


    • Jumpeliini

      Tilasin tuolta iHerbistä teidän kannustuksesta heti 2 purkkia halpaa melatoniinia. Välillä kärsin unettomuudesta ja olen todennut, että melatoniini auttaa. Aluksi saattaa tulla painajaisia, mutta sitten unirytmi muuttuu normaaliksi. Jos herään keskellä yötä ja yötä olisi jäljellä vielä 4 tuntia tai jotain ja tunne etten saa enempää unta, niin nappaan yhden melatoniinin ja nukun aamuun saakka onnellisena.

    • Geenivirhe

      Melatoniini-nimi on anettu käpyrauhasen tuottamalle hormonille. Eri syistä ihmisillä on jonkun hormoonin vaje ja siitä johtuvia sairauksia.Turhaan joku näistä hormoneista lukitaan johonkin määrättyyn kategoriaan ja sen lääkinnällinen puoli unohdetaan. Melatoniin puutossairauksia on luokiteltu ainakin kuusi ja joillakin ihmisillä on nämä kaikki kuusi sairautta. Ymmärtävätkö edes lääkärit määrätä tätä lääkettä todelliseen puutossairauteen jonka yhtenä oireena on unettomuus mutta ainoastaan elimistön epätasapainon ja elimistöä vaivaavien sairauksien seurauksena. On ihmisiä joilla geenivirheen seurauksena on mm kyseisen hormoonitoiminnan vaje tai se ei toimi lainkaan. Nämä ihmiset ovat kärsineet unettomuudesta jo lapsena ja se on seurannut heitä läpi elämän estäen mielettömien kipujen ja unettomuuden aiheuttaman väsymyksen vuoksi menestymisen niin koulu- työ- kuin yksityiselläkin elämän saralla. Mikä tajansa on lievempi huume kuin kipu. Se vie kaiken. Ja jos kipu loppuu hyvällä nukkumisella minkä tahansa nukahtamislääkkeen syöminen on parempi kuin kipu vaikka niitä söisi vuosikymmenet. Jos haluaa nimenomaan vain nukkkua, ei humaltua, lääkemäärää ei tarvite nostaa kunhan se on lääkeenmääräämisen ajankohdassa määritelty oikein. Kipupotilaat on parempi nukuttaa kunolla yöuniinsa kuin opettaa heistä väkisin lääkkeitten sekakakäyttäjiä.Särky ja kipulääkkeitä saa kantaa kotiinsa niin paljon kun kukkaro kestää eikä kukaan paheksu niiten syöntiä vaikka tuhoisi niillä koko elimistönsä mutta heti kun on kysymyksessä unilääke on jo apteekissa myyjän syyttävä sormi pystyssä ja hän luennoi koko asiakaskunnan kuullen "humeriippuvuudesta".Todella sairas ihminen ei niistä humallu. Hän nukkuu hyvin ja suurimmat kivut pysyvät pois niin ollen hän voi elää normaalia elämää.Ajatelkaa mikä ihme.Sitä eivät lääkärit suostu uskomaan vaikka on tuhannesti kliinisesti todettu unenpuutteen vakavat seuraukset niilläkin joilla ei ole erilaisia näkyviä sairauksia rasitteena.

    • oneofthekind

      Melatoniinia voi käyttää ja se on ehkä yksi parhaimmista ja turvallisimmista lääkkeistä joita tavallinen tallaaja helposti käsiinsä saa, mutta se vaan peittää oireet ja olet huonommassa kunnossa kun lopetetat lääkkeen käytön (melatoniinireseptorit vähenee kun lääkettä käyttää). Melatoniini antagonisti eli melatoniinireseptorien blokkaaja päivisin aiheuttaa melatoniinireseptorien lisääntymistä pidemmän päälle ja nukut ehkä paremmin [lyhyt vaikutteinen melatoniini antagonisti päivisin jolloin illalla ja iltaisin on enemmän melatoniinisensitiivisyyttä].

      Muita ideoita:

      http://nonpsychiatry.wordpress.com/2012/12/08/medications-for-sleep/

      • mindgamer

        Onko asiasta tehty jotain tutkimusta vai mistä löysit tuon tiedon, että melatoniinireseptorit vähenee kun käyttää lääkettä? Entä mistä kyseistä antagonistia voi ostaa ja onko sen turvallisuudesta sekä tehokkuudesta mitään näyttöä?


    • mindgamer

      Onko muilla vastaavaa kokemusta melatoniinista? Eli olen syönyt melatoniinia jo pidempään, mutten läheskään joka yö, vaan lähinnä ma-ke. Alkaa väsyttää tosiaan aika hyvin kun otan sen 3mg. Alussa nukuin todella hyvin, mutta myöhemmin aloin heräämään todella pirteänä joskus 2-4 tuntia nukahtamisen jälkeen. Olo on niin pirteä, et monet kerran luulen, et nyt on jo aamu, mutta kun katson kelloa, niin vielä olisi vähintään puolet yöstä jäljellä :D
      Mistähän moinen mahtaa johtua? En enää uskalla ottaa melatoniinia, koska tällaisen heräämisen jälkeen on todella vaikeaa nukahtaa takaisin. Olen itse miettinyt, että johtuukohan tää siitä, että kun melatoniinin vaikutus lakkaa, niin elimistö reagoi siihen ja luulee, et on jo aamu. Onko joku vastaavaa kokenut ratkaissut asian jollain tavalla?

      • Pienennä annosta

        Annoksen pienentäminen voi auttaa. Mulla ja monella muulla on kokemusta siitä, että liian iso määrä melatoniinia jättää unet lyhyiksi. Esim. itselleni 0,5 mg on hyvä määrä, mutta 1 mg on jo liian paljon.


    • Missä uni ?

      Onpa pitkä ketju..unettomuus vaivaa näköjään syystä tai toisesta suurta joukkoa ihmisiä. Itse syönyt melatonin 3mg:sta jo aika pitkään ja vaikutus alkaa hiipumaan, jos sitä koskaan nyt on ollutkaan. (Lasembo..?) Itseasiassa nyt vasta tajusin, että syömäni melotoniini on lyhytvaikutteista, siitäkö sitten johtuu aamuyöllä heräily, mistä täällä jo mainittin ?

      Täytyisi kokeilla sitä pitkävaikutteista..

    • uni hiekkaako

      kahtena iltana olen tuota 3mg:tä ottanut unettomuuteen ja en ole aikoihin niin huonosti nukkunut ja entäs painajaiset :ihan hirveitä ja todentuntuisia.Tänä iltana en tosiaankaan moista aio niellä,kaksi päivää mennyt suurinpiirtein pilalle,kun on niin väsynyt...jos huominen olisi parempi kun jätän "ämmät" purkkiin.

    • rakas

      olen käyttänyt melatoniinia 3v. on tosi hyvä unilääke. tosin se on lääkärin määrämä ja 5mg. ei tule riippuvaiseksi eikä ole tokkurainen olo. olen työelämässä ollut 35v. ja yöuneni on viimeisen 5v.ollut tosi katkonaista. nyt elämän laatu on muuttunut kun saa normaalit yöunet nukuttua. suosittelen kyllä.

      • voipaska1

        iHerbistä tilasin melatoniinia ja tulli oli ottanut purkin pois :(


      • hymiö vaihtoon
        voipaska1 kirjoitti:

        iHerbistä tilasin melatoniinia ja tulli oli ottanut purkin pois :(

        Sehän on hyvä uutinen, jos tulli otti purkin pois ja jätti asian sikseen. Melatoniinin tilaamisesta USAsta voisi saada sakkojakin, joten viestisi hymiön kuuluisi olla iloinen hymynaama :)


      • Nanah8552
        hymiö vaihtoon kirjoitti:

        Sehän on hyvä uutinen, jos tulli otti purkin pois ja jätti asian sikseen. Melatoniinin tilaamisesta USAsta voisi saada sakkojakin, joten viestisi hymiön kuuluisi olla iloinen hymynaama :)

        Onhan se kätsyn kätevä, ja toisinaan ei mitään vaikutusta. 2x tuo 3mg illassa, testailen mutta...


    • 5+15

      Teen vuorotyötä ja minulla on usein ongelmia aamuvuoroissa aikaisten aamuheräämisten kanssa, kun en saa illalla unta. Onko melatoniini hyvä apu, jos pitää päästä aikaisin uneen?

      • zzzzzzzz....zzz.....

        Melatoniini on vanha lentäjien konsti saada nukuttua maailmanympärysmatkoillaan joilla siirtyvät aikavyöhykkeeltä toiselle...
        Melatoniiniannos lienee täysin yksilökohtainen ja sekin vaihtelee vielä samalla henkilöllä. Mulla menee joskus 3mg, joskus 10mg, joten tuollaista tuo ainakin minun kohdalla on...

        Mutta ehdottomasti paras ja ilman sivuvaikutuksia oleva aine. EIKÄ KOUKUTA.


    • sanni1212

      Hei.Minulle lääkäri määrärisi ivomanea 7,5 mg unilääkkeeksi ,kun .jouduin kortisonia syömään reuman takia vähän pitempään. Johtuen kortisonista olo on niin pirteä ,ettei uni tule millään ilveellä. Unilääke ei auta ,ei juuri melatoonikaan auta. Täytyy vain toivoa ,että kortisoni kuuri loppuisi yöunien takia.Muuten sain lääkäriltä melaatoni resetin 100 kpl 3mg hinta 11.21e iso omenan apteekista.

    • melatoni!narkolepsia

      Melatoniinia annosta nostaen ½ - 1 - 2 - 3 tablettia viikon välein noin 9 - 10 aikaan ja sitten nukkumaan 10 - 12 välillä niin hyvin olen nukkunut heräämättä usein 4 - 5 tuntia yhteen menoon, herään, ja valvon tunnin joskus ja käyn syömässä joqurttia tai muuta, ja sitten nukun vielä 2 -3 tuntia. Parempi apu kuin nukahtamislääkkeistä, näistä en nuku aina lainkaan tulee aistiharhoja eli kaikki vääristyy ja usein huoneessa heiluvat kaikki, vääristyy tuntoaistimus, ja saattaa tulla erittäin epämiellyttävä olo. Olen silloin kuin jossain huumeessa, sama tulee muistakin mielialalääkkeistä, osasta jopa ällöttävä olo ja voimakkaat kipulääkkeet valvottavat kuten tra -alkuiset eli valvon koko yön.
      Siis enemmin melatoniini, lievä kipulääke ja sitten nukkumaan, kuin vahvemmat kipulääkkeet, sekä mielialalääkkeet ja pöhnä olo, joka voi jatkua vielä seuraavan aamupäivän eli suosittelen melatoniinia muutaman kuukauden kokemuksen perusteella ja olen myös narkoleptikko. Yöuneni on aina ollut katkonaista, painajaisia, halvausmaisia kohtauksia ja paras apu on ollut tästä unihormonista!

      • Melatoniini halpaa

        3 mg melatonin ja 100 tablettia Yliopiston apteekista, ei ole paha hinta, jos viikolla saa nukuttua ennen töihin menoa. Eikä ole huono olo tai muuton pää sekava. Aamusta kun joutuu ottamaan paljon kovemmat lääkkeet, että pysyy päivän hereillä ja ajamaan autoa, niin ainoa hyväksytty lääke sumentaa silmät eli huumesilmät. Onneksi lapsilla ja nuorilla käytettävä ADD lääke on voitu kirjoittaa ja laittaa sama diagnoosi, niin pysyn hereillä 10 . 12 tuntia, kun olen sitten syömättä koko päivän. Illalla kun syön ei passaa jäädä television ääreen, sillä silloin sevoittuu yöuni, vaan oltava liikekannalla.Vertailun vuoksi narkolepsia lääke Provigil 100 tablettia maksaa 300 euroa, eli tarvitaan 4 - 6 maksimi/päivä ja sitten tämä toinen lääke on 30 tablettia n. 90 euroa, sitä 1 - 3 pv riippuen onko töissä vai ei. Eli jos ei saa korvausta, niin menee yli 2.000 euroa vuodessa lääkkeisiin! Onneksi muuttui korvaussysteemi, että saisin nyt kummastakin yli 650 euron jälkeen korvauksen, mutta on ollut vuosia yli 2.000 lääkkeisiin mennyt.


    • Lisää tietoa;

      Käytän 2-5mg melatoniinia lähes joka ilta, olen 60v mies. Olen aktiivisesti työelämässä.
      Joskus joudun ottamaan lisäksi teaniinia 150 mg ja/tai tryptofaania 500mg.

      Noillahan uni sitten tulee. Huoneen taqrttee lisäksi olla viileä ja pimeä.

      Ihan vain tiedoksi.

    • phettpk

      syön melatoniinia6mg iltaisin mulle se toimii,korostaa bentsojen vaikutusta.

    • phettpk

      ittellä menee 6mg melatoniinia illalla,saa nukuttua kun menee heti pillerit otettua nukkumaan.

    • KMT

      Melatoniinia ei kai yleensä suositella pitkäaikaiseen käyttöön. Itse en uskaltaisi kokeilla.

      • Anonyymi

        Minusta Melatoniini sopii kaikkein parhaiten jatkuvaan käyttöön ja on #terveellisintä#.

        Mulla vaan sekin lihottaa ja lihottaminen kestää monta kuukautta.

        NOVANIGHT kokemuksia, se lihottaa vieläkin enemmän. Tai siis turvottaa, se rauhoittaa kehoa ja vähentää virtsaamista. Se aiheuttaa myös aamuväsymystä ja hieman huonoja unia, ei kylläkään painajaisunia joita joskus näin nuorena.

        Yritän päästä useiden kymmenien vuosien IMOVANE käytöstä pois, aina kun luen sen haittavaikutuksia. En ole mitenkään koukussa IMOVANEN, voin pitää viikon tauonkin mutta aina uni lyhenee ja tulee pientä väsymystä. Otan aina vain puolikkaan 7,5 millisestä. Kokonainen ei vaikuta yhtään enempää.

        Minulle IMOVANE ei ikäänkuin vaikuta yhtään mitään, olen ottanut pillerin ja istunut tietsikalla koko yön, eikä yhtään nukuta. Autolla ajoa en ole kokeillut. Vain jos menen sänkyyn, se ikäänkuin auttaa ja antaa 2 tuntia pidemmän unen, eli noin 7 tuntia,


    • Anonyymi

      Mulla on melatoniinia unital long night vai oliko se nyt extra strong? kuitenkin 1,9 mg.. otan sitä kuitenkin silloin kun otan niin puolitoista kappaletta. Kyllä se toisinaan toimii nukahtamiseen. Ei aina. Joskus sitten herään taas liian aikaisin. unet jää lyhyeksi vaikka illalla sammahtaa. Enkä vakituisesti käytä.

    • Anonyymi

      Kaverin puolesta kyselen onko kukaan sattumoisin nenään melatoniinia vetänyt

    • Anonyymi

      Sähkömagneettiset kentät, mm. kännykät, vähentävät melatoniin eritystä. Heitä kaikki mobiilisaasta roskiin, niin et tarvitse melatoniinia pillereinä.

      Muutoin suosittelen käyttämään sitä.

    • Anonyymi

      Voisitteko ystävällisesti kertoa, mistä tuollaiset "sairaudet" kuten:

      unihäiriöt
      melatoniinin puutos
      ahdistuneisuushäiriö
      väsymysoireyhtymä
      ym.
      ovat nyt yht'äkkiä ilmestyneet?
      Alzheimeriakaan ei ollut joitakin vuosikymmeniä sitten.

      Miksi niitä ei lainkaan vielä ollut vielä joitakin vuosikymmeniä sitten?

      Ihmiset tai ihmisen sosiaalinen ympäristö ei mitenkään ole voineet muuttua niin, että niitä voisi syntyä vain nyt.
      Päin vastoin, esimiehet ja työt ovat nykyään aikaisempaa mukavampia, työajat joustavat, työ terveellistä ja turvallista, kasvatus osataan ja maailman parasta, kouluissa osaavat ja kiltit opettajat, ravitsemuksesta tiedetään enemmän ja sekin on laadukkaampaa.

      Voisitteko yhtään yrittää ajatella TODELLISTA SYYTÄ kaikkien noiden "valediagnoosien" takana? Mitä Nokia-Suomessa haluttaisiin peitellä?

    • Anonyymi

      Pameja pysty vetään vuosikausia ilman että tuli mitään paskoja oloja, nukkui hyvin ja pientä tokkuraa aamulla mut ei se haitannu, paskempi olo jos valvoi.
      Nyt vanhemmiten se huuhtoo muistia aika pahasti, hyvä jos seuraavana päivänä nimensä tietää , muutenkin hyvät vaikutukset vähenee ja huonot lisääntyy.
      Melatoniiniä käyttäny mutta ei vaikuta yhtään siis valvon ja nukun sit kun nukuttaa.
      Näin eläkkeellä ollessa aivan sama koska valvoo ja koska nukkuu.

      • Anonyymi

        Eläkkeellä onkin ihan sama koska nukkuu ja koska valvoo. Mutta työelämässä on vaikeaa olla jos ei saa nukuttua.


    • Anonyymi

      Paras nukutuslääke on se, että liikkuu rivakasti, ruumiillista rasitusta siis ja ulkoilee paljon. Syödäkin pitäisi monipuolisesti. Kokemusta on.

    • Anonyymi
    • Anonyymi

      Melatoniini, kuten muutkin nukahtamista helpottava valmisteet, on tietysti tarkoitettu väliaikaiseen käyttöön. Pitemmän päälle olisi hyvä muilla luonnollisilla keinoilla https://tiny.one/hyvauni saada nukkumisasiat kuntoon.

    Ketjusta on poistettu 11 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mielessäni vieläkin T

      Harmi että siinä kävi niinkuin kävi, rakastin sinua. Toivotan sulle kaikkea hyvää. Toivottavasti löydät sopivan ja hyvän
      Ikävä
      38
      1913
    2. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      43
      1486
    3. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1421
    4. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      17
      1408
    5. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      16
      1398
    6. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      1
      1375
    7. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      2
      1347
    8. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      1
      1290
    9. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      2
      1220
    10. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      5
      1207
    Aihe