Levite leivän päälle

maskotti

Hei!
Kysyisin missä suhteessa sekoitetaan voi/oliiviöljy/vesi kun halutaan tehdä levite ilman lisäaineita. Olen joskus tehnyt mutta en muista enää suhteita. Kiitos etukäteen vastauksesta.

9

9598

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • laitan...

      summissa voita ja öljyä.

      Mutta ehkä suunnilleen 100g/0,5 dl voita öljyä. Vettä en ole koskaan lisännyt, mutta ex-anoppi joskus kertoi laittaneensa.

    • Kotikokki..

      Minulla on tälläinen ohje jonka olen saanut yhdestä suurtalouskeittiöstä:

      - 100g margariinia (käytettiin ihan floraa)
      -1dl öljyä
      -2dl vettä

      levite myös maustettiin millä milloinkin.. mm. valkosipulijauhetta, pippuri sekoitusta tai kuivattua ruohosipulia käytettiin.

    • VVVvvvvvvoooooooooooooooooo...

      saman verran jokaista: 500g voita, 5dl öljyä, 5dl vettä.

      • egyptian lover

        Itse käytän myös kaikkea saman verran ja toimii oikein mainiosti. Kannattaa käyttää kylmäpuristettua luomuöljyä ja luomuvoita, ei mitään margariinia.


      • VVVvvvvvvoooooooooooooooooo...
        egyptian lover kirjoitti:

        Itse käytän myös kaikkea saman verran ja toimii oikein mainiosti. Kannattaa käyttää kylmäpuristettua luomuöljyä ja luomuvoita, ei mitään margariinia.

        luomuvoita sais?


    • maskotti

      Kiitos vastauksista.
      Tästä alkaa terveellisempi elämä. Ja itsetehdyn levitteen kanssa aito ruisleipä (100 %:a ruisjauhoa) taikinajuureella kohotettuna, ei hiivalla. Mukavaa syksyä kaikille.

    • Levitettä

      Jätä vesi pois kokonaan koska öljy on vettä kevyempää, ei sekoitu kunnolla.
      Laita ensin voita vaikka 500 g kulhoon, sulata että on sopivasti löysää, ei kuitenkaan ihan litkuna. Vatkaimella sekoita kunnolla ja lisää öljyä noin 3-5 dl, aluksi kannattaa laittaa öljyä vähemmän ja seuraaviin sitten lisätä koska varsinkin laadukkaan öljyn maku saattaa tuntua aluksi oudolta (tuntuu kurkun päässä siltä että tekisi mieli yskähtää, ilmeisesti lehtivihreän vaikutus). Vatkaa sekaisin, kaada seos tyhjään margariinipakettiin ja laita jääkaappiin kohmettumaan.
      Jos oliiviöljyn vihreä väri näyttää levitteessä "epäilyttävältä" osta kaupasta valossa ollutta, jo kellastunutta öljyä. Laatu on sama mutta väri vaihtuu valossa. Ja muistathan ostaa vain ekstra neitsyt oliiviöljyä (mielellään kreikkalaista), koska muut ovat raffinoituja sekoitusöljyjä, joiden laatu on selkeästi huonompi.
      Ja on hyvää...

    • Ihoongelmainen

      Kokemuksen myötä olen löytänyt terveellisen ja hyvin levittyvän voi - öljyseoksen. Esim. laitan pieneen sopivaan kannelliseen laadukkaaseen muoviastiaan 200g laksoositonta tai tavallista voita huoneenlämpöistä, siihen olen laittanut 100g luomu pellavaöljyä ja 100g luomu oliviöljyä huoneenlämpöitä. Sitten olen sähkövatkaimella aluksi varovasti kaikein pienimällä nopeudella sekoitaen ja sitten lisäten tehoa, kunnes se on sekoitunut niin hyvin, että kaikki pienimmätkin voi kokkareet on hävinyt. Sekoitus kunnolla on terkeää, muuten sekoitus jää öljymäiseksi. Sitten rasia jääkaappiin. Voiöljy sekoitus leviää hyvin leivälle, ei ole lisä ja säilöntäaineita ja on terveellinen.

    • Mitänäitäsotkemaan

      Itse en ole voita ja öljyä sekoitellut. Voi maistuu leivällä parhaimmalta ja öljyn voi lorauttaa esim. salaattiin.

    Ketjusta on poistettu 3 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mielessäni vieläkin T

      Harmi että siinä kävi niinkuin kävi, rakastin sinua. Toivotan sulle kaikkea hyvää. Toivottavasti löydät sopivan ja hyvän
      Ikävä
      39
      1731
    2. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1371
    3. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      42
      1337
    4. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      11
      1330
    5. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      1
      1315
    6. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      7
      1294
    7. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      0
      1274
    8. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      1
      1240
    9. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      2
      1200
    10. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      2
      1173
    Aihe