Renkaiden tasapainottaminen?

....

Mitäköhän tällainen renkaiden tasapainottaminen mahtaa yleensä maksaa?

Tänään vaihdoin alle talvirenkaat ja varmasti on irronnut jostain paino, ratissa jumputti pikkaisen. Viime talvena ei vastaavaa ollut.

47

15640

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Suomessa

      Tai sitten ei haluta!. Olen lukemattomia kertoja autoillut Keski-Euroopassa. ´Lähes aina olen joutunut siellä tasapainottomaan renkaat, koska ovat täristäneet suuremmissa vauhdeissa. Ja yhtä usein renkaat on olleet lähes uudet ja Suomessa tasapainoitetut. Ainakaan Firststop liikkeissä se ei ole minulle onnistunut. Itse arvelen, että Suomessa ei edes yritetä tasapainottaa renkaita suurempiin nopeuksiin - riittää kun satasen vauhdissa ei hirveästi täristä. Yksi rengasmyyjä epäsuorasti vihjaisikin, että tasapainoituskoneissa voi säätää toleranssia - siis siten, että vaikka heittoa olisi 30 grammaa, niin kone näyttää nollaa. On silloin helppo asentaa renkaita rengaslikkeissä, vaikka olisi kiirekin. Saksassa sen sijaan työ on tosi tarkkaa ja pultit kiristetään peltivanteisiinkin momenttiavaimella! Sitä ei ole koskaan tapahtunut Suomessa.

      • ...

        Mutta kun minulla täristää ratti 50 km/h nopeudessa, ei ole kovin miellyttävää ajaa tuollaisella, eikä varmasti tee autollekaan hyvää tuollainen tärinä.


      • ...
        ... kirjoitti:

        Mutta kun minulla täristää ratti 50 km/h nopeudessa, ei ole kovin miellyttävää ajaa tuollaisella, eikä varmasti tee autollekaan hyvää tuollainen tärinä.

        En tiedä miten tuo pulttien kiristäminen momenttiavaimella liittyi tähän, itse kiristin pultit ristikkoavaimella.


      • pässi vai aasi
        ... kirjoitti:

        En tiedä miten tuo pulttien kiristäminen momenttiavaimella liittyi tähän, itse kiristin pultit ristikkoavaimella.

        Pyörien pulteille/muttereille on olemassa momentti.
        Se tarkoittaa että ne pitää kiristää tiettyyn tiukkuuteen.
        Siinä sinulle vähän alkeita ristikkopässi.


      • ...
        pässi vai aasi kirjoitti:

        Pyörien pulteille/muttereille on olemassa momentti.
        Se tarkoittaa että ne pitää kiristää tiettyyn tiukkuuteen.
        Siinä sinulle vähän alkeita ristikkopässi.

        Mutta eri renkaita vaihtanut henkilö neuvoi itse minulle että ristikkoavain paljon parempi!


      • neuvon
        ... kirjoitti:

        Mutta eri renkaita vaihtanut henkilö neuvoi itse minulle että ristikkoavain paljon parempi!

        että laitat pulttipyssyllä pultit niin on nopea ja tulee momenttiin. Eikö ole helppoa?


      • ...
        neuvon kirjoitti:

        että laitat pulttipyssyllä pultit niin on nopea ja tulee momenttiin. Eikö ole helppoa?

        Mutta vähän myöhäistä nyt kun renkaat on jo vaihdettu ja pultit kiristetty menestyksekkäästi!

        Tämä meni täysin aiheen vierestä, tarkoituksenani oli kysyä että mitä mahtaa renkaiden tasapainottaminen maksaa eikä se, avaanko/kiristänkö pultit ristikko- vai momenttiavaimella!


      • Automiekkonen
        pässi vai aasi kirjoitti:

        Pyörien pulteille/muttereille on olemassa momentti.
        Se tarkoittaa että ne pitää kiristää tiettyyn tiukkuuteen.
        Siinä sinulle vähän alkeita ristikkopässi.

        Ei ole vielä tähän ikään mennessä tarvinnut mitään momentteja, pultit tai mutterit osaa kiristää ihan fiilispohjalla, ja hyvin on onnistunut jo parikymmentä vuotta. Nämä momentit ovat niille uusavuttomille, jotka ei osaa yhtään mitään.


      • sopiva ...
        pässi vai aasi kirjoitti:

        Pyörien pulteille/muttereille on olemassa momentti.
        Se tarkoittaa että ne pitää kiristää tiettyyn tiukkuuteen.
        Siinä sinulle vähän alkeita ristikkopässi.

        momentti henkilöauton
        1. Aluvanteille?
        2. peltivanteille?


      • löytyy
        sopiva ... kirjoitti:

        momentti henkilöauton
        1. Aluvanteille?
        2. peltivanteille?

        korjaamo käsikirjasta, vaihtelee merkeittäin jonkun varran.


      • se.
        Automiekkonen kirjoitti:

        Ei ole vielä tähän ikään mennessä tarvinnut mitään momentteja, pultit tai mutterit osaa kiristää ihan fiilispohjalla, ja hyvin on onnistunut jo parikymmentä vuotta. Nämä momentit ovat niille uusavuttomille, jotka ei osaa yhtään mitään.

        pakko ole renkaita momenttiin vääntää, mutta momenttiavaimella ne eivät mene liian tiukallekkaan. Ja tuo sun asentees on sitä, kun luulee tietävänsä kaikesta kaiken.


      • autoparantaja
        sopiva ... kirjoitti:

        momentti henkilöauton
        1. Aluvanteille?
        2. peltivanteille?

        aluvanteille olen laittanut 85 Nm ja on pysynyt kiinni.
        Ristikkoavaimella saa ihan hyvin kiinni, mutta ei sitten seistä avaimen päällä. käsivoimat riittää.

        Ja jos ei ole ikinä pulttia kiristänyt,niin kysy apuva/neuvoa.


      • osataan

        Tai sitten ei... Renkaiden tasapainotus OIKEAoppisesti kävisi niin että ensin katsotaan koneesta vanteen tasapainotus/heitto, sitten renkaan, jonka jälkeen laitetaan kummatkin heittämät samaan paikkaan, tämän jälkeen vasta painot, joita ei enää sitten tarvitsekaan niin paljon... Renkaaseen ei tule niin paljon painoa, eikä jumputa läheskään entiseen tapaan...

        Mulle aikanaan joku rengasasentaja tämän toimenpiteen teki, ja siitä tuli niin hyvä, etten olisi ikinä raatsinut luopua...
        Suurimmassa osassa paikoista niitä painoja laitetaan todella paljon ja vähän sinnepäin, kun ei ole aikaa ja/tai jaksua... Mutta miksi pitäisikään kun raha virtaa... Pitää olla tiukkana ja pyytää että rengas ja vanne punnataan erikseen!! se ei montaa minuuttia pidempään vie.


      • pelkän renkaan
        osataan kirjoitti:

        Tai sitten ei... Renkaiden tasapainotus OIKEAoppisesti kävisi niin että ensin katsotaan koneesta vanteen tasapainotus/heitto, sitten renkaan, jonka jälkeen laitetaan kummatkin heittämät samaan paikkaan, tämän jälkeen vasta painot, joita ei enää sitten tarvitsekaan niin paljon... Renkaaseen ei tule niin paljon painoa, eikä jumputa läheskään entiseen tapaan...

        Mulle aikanaan joku rengasasentaja tämän toimenpiteen teki, ja siitä tuli niin hyvä, etten olisi ikinä raatsinut luopua...
        Suurimmassa osassa paikoista niitä painoja laitetaan todella paljon ja vähän sinnepäin, kun ei ole aikaa ja/tai jaksua... Mutta miksi pitäisikään kun raha virtaa... Pitää olla tiukkana ja pyytää että rengas ja vanne punnataan erikseen!! se ei montaa minuuttia pidempään vie.

        heiton voi tutkia kohtuullisella työmäärällä? Niinkö, että tasapainottaa vanteen ensin nollille ja asentaa sitten renkaan ja katsoo, missä kohdalla suurin heitto on. Eikös vanteen ja renkaiden heittojen pitäisi kumota toisiaan jos ne asentaa vastakkaisille puolille? Jos homma onnistuisi tällä tavalla niin voisihan sitä yrittää vaikka melko työläältähän tuo tuntuu. Onneksi kaverilla on tasapainotuskone joten kulut pysyvät hallinnassa. Kommentoikaa joku joka oikeasti on perehtynyt asiaan.


      • E...
        Automiekkonen kirjoitti:

        Ei ole vielä tähän ikään mennessä tarvinnut mitään momentteja, pultit tai mutterit osaa kiristää ihan fiilispohjalla, ja hyvin on onnistunut jo parikymmentä vuotta. Nämä momentit ovat niille uusavuttomille, jotka ei osaa yhtään mitään.

        Joo. Kysyin kerran rengasliikkeessä tätä kireyttä. Hyvä vastaus oli:sen verran,että nainenkin saa sen sitten auki..


    • Et vie

      Renkaita uudelleen tasapainoitettavaksi, niin voisit tehdä näin.....
      Vaihdat renkaiden paikkaa..Etupyörät taakse,ja takapyörät eteen...
      Huom..Se on kyllä kova rasitus kaikile nivelille jos pyörät "ravistaa"

      yks asentaja

    • fordiin

      36e (renkaat aluvanteilla) riippuu pitkälti käytkö isossa merkkiliikkeessä vai pienemmässä.

      • kannatanee

        teettää rengasliikkeessä, mulla maksoi kesällä kaikkien renkaitten painotus 10 €.


      • ...
        kannatanee kirjoitti:

        teettää rengasliikkeessä, mulla maksoi kesällä kaikkien renkaitten painotus 10 €.

        Juuri tuota ajattelin että vaihtaisi renkaiden paikkaa, mutta kun kysyin asiasta, sanoi tuo samainen henkilö, ettei se kuitenkaan poista itse ongelmaa, että jos jostain renkaasta puuttuu paino.

        Eikä olisi kivaa vaihtaa etu- ja takarenkaiden paikkaa, ihan jo pidonkin takia. Auto kun on etuvetoinen, ja jos laittaa huonommat nastat eteen (vaikkei noissa nyt oikeastaan paljoa eroja ole)niin pito huononee vetävissä renkaissa.

        Siispä menen joku päivä tasapainottamaan renkaat. Huomasin tänään ajaessani, että tärinä poistuu ajettaessa 80 km/h nopeutta, vielä 60 km/h tärinä tuntuu heikkona. Pienissä nopeuksissa on häiritsevää.

        Minä tuskin saan pultteja käsivoimillani liian kireälle...


      • yks
        ... kirjoitti:

        Juuri tuota ajattelin että vaihtaisi renkaiden paikkaa, mutta kun kysyin asiasta, sanoi tuo samainen henkilö, ettei se kuitenkaan poista itse ongelmaa, että jos jostain renkaasta puuttuu paino.

        Eikä olisi kivaa vaihtaa etu- ja takarenkaiden paikkaa, ihan jo pidonkin takia. Auto kun on etuvetoinen, ja jos laittaa huonommat nastat eteen (vaikkei noissa nyt oikeastaan paljoa eroja ole)niin pito huononee vetävissä renkaissa.

        Siispä menen joku päivä tasapainottamaan renkaat. Huomasin tänään ajaessani, että tärinä poistuu ajettaessa 80 km/h nopeutta, vielä 60 km/h tärinä tuntuu heikkona. Pienissä nopeuksissa on häiritsevää.

        Minä tuskin saan pultteja käsivoimillani liian kireälle...

        asentaja, mutta varmasti saat pultit liian kireälle, jos painat yli 50 kg.


      • ETTÄ JOS
        ... kirjoitti:

        Juuri tuota ajattelin että vaihtaisi renkaiden paikkaa, mutta kun kysyin asiasta, sanoi tuo samainen henkilö, ettei se kuitenkaan poista itse ongelmaa, että jos jostain renkaasta puuttuu paino.

        Eikä olisi kivaa vaihtaa etu- ja takarenkaiden paikkaa, ihan jo pidonkin takia. Auto kun on etuvetoinen, ja jos laittaa huonommat nastat eteen (vaikkei noissa nyt oikeastaan paljoa eroja ole)niin pito huononee vetävissä renkaissa.

        Siispä menen joku päivä tasapainottamaan renkaat. Huomasin tänään ajaessani, että tärinä poistuu ajettaessa 80 km/h nopeutta, vielä 60 km/h tärinä tuntuu heikkona. Pienissä nopeuksissa on häiritsevää.

        Minä tuskin saan pultteja käsivoimillani liian kireälle...

        Et vie tasapainoitukseen..Niin tärinän saisi poistettua, melko varmasti noinkin.
        Tottakait renkaat täytyy tasapainoittaa.
        Ristikko avaimella mutteria harvoin saat liian tiukalle..
        Lisäksi mutterin ja vanteen reijässä on semmoinen kartio jotka "imevät" toisensa yhteen,
        Eli jos joku mutteri jäisi himpun verran löysemmälle niin ei se siitä putoa...Puhutaan kokemuksest..Unohda nuo momenttiavaimella kiristykset

        yks asentaja


      • MISTÄ PÄÄSTÄ
        ... kirjoitti:

        Juuri tuota ajattelin että vaihtaisi renkaiden paikkaa, mutta kun kysyin asiasta, sanoi tuo samainen henkilö, ettei se kuitenkaan poista itse ongelmaa, että jos jostain renkaasta puuttuu paino.

        Eikä olisi kivaa vaihtaa etu- ja takarenkaiden paikkaa, ihan jo pidonkin takia. Auto kun on etuvetoinen, ja jos laittaa huonommat nastat eteen (vaikkei noissa nyt oikeastaan paljoa eroja ole)niin pito huononee vetävissä renkaissa.

        Siispä menen joku päivä tasapainottamaan renkaat. Huomasin tänään ajaessani, että tärinä poistuu ajettaessa 80 km/h nopeutta, vielä 60 km/h tärinä tuntuu heikkona. Pienissä nopeuksissa on häiritsevää.

        Minä tuskin saan pultteja käsivoimillani liian kireälle...

        auto vetää, paremmat renkaat kuuluu taka-akselille.

        On niintä fysiikan lakeja.

        Jos pito ei vetävillä pyörillä riitä, niin sitten mennään rengasliikkeeseen.......


      • miksi...
        MISTÄ PÄÄSTÄ kirjoitti:

        auto vetää, paremmat renkaat kuuluu taka-akselille.

        On niintä fysiikan lakeja.

        Jos pito ei vetävillä pyörillä riitä, niin sitten mennään rengasliikkeeseen.......

        Kerropa sitten, miksi kaikkialla opetetaan että paremmat eteen?

        Kerro tuosta fysiikanlaista, mitä tapahtuu jos on huonommat takana ja paremmat edessä, auton pääpaino on kuitenkin eturenkailla, ei takana.


      • Tappp
        ... kirjoitti:

        Juuri tuota ajattelin että vaihtaisi renkaiden paikkaa, mutta kun kysyin asiasta, sanoi tuo samainen henkilö, ettei se kuitenkaan poista itse ongelmaa, että jos jostain renkaasta puuttuu paino.

        Eikä olisi kivaa vaihtaa etu- ja takarenkaiden paikkaa, ihan jo pidonkin takia. Auto kun on etuvetoinen, ja jos laittaa huonommat nastat eteen (vaikkei noissa nyt oikeastaan paljoa eroja ole)niin pito huononee vetävissä renkaissa.

        Siispä menen joku päivä tasapainottamaan renkaat. Huomasin tänään ajaessani, että tärinä poistuu ajettaessa 80 km/h nopeutta, vielä 60 km/h tärinä tuntuu heikkona. Pienissä nopeuksissa on häiritsevää.

        Minä tuskin saan pultteja käsivoimillani liian kireälle...

        Korjaan tätä vanhaa juttua sen verran, että paremmat nastat pitää aina laittaa taakse, koska perä heittää liukkaalla myös etuvetoisissa autoissa.


    • okalinnut

      Sama vika oli minullakin sunnuntaina, kun autooni vaihdettiin renkaat. Huomasin heti sen vatkauksen, ajoin mittaamaan ilmat ja ne säädettyä osa vatkauksesta katosi. Vaan ei kokonaan.

      Ajattelin, että syy on tasapainoitus, mutta se yleensä tulee esille vasta noin 80km nopeudessa. Ajoin korjaamolle ja syy löytyi: toinen eturengas oli rikki. Siinä oli kudokset sisäpuolelta vaurioituneet niin että renkaassa oli "pomppu", joka aiheutti vatkauksen. Vika huomattiin korjaamolla heti, kun olivat nostaneet auton ylös ja pyörittivät rengasta. Molemmat eturenkaat vaihdettiin, kun ei ollut ihan samanlaista kuin oli ollut. Nyt ei enään vatkaa :)

      • jos joutuu...

        Voi apua jos joutuu renkaita peräti vaihtamaan. Mahtaa tulla lysti silloin kalliiksi. :(

        Minä kyllä tarkistin välittömästi renkaat vaihdettuani jokaisesta renkaasta paineet.


      • okalinnut
        jos joutuu... kirjoitti:

        Voi apua jos joutuu renkaita peräti vaihtamaan. Mahtaa tulla lysti silloin kalliiksi. :(

        Minä kyllä tarkistin välittömästi renkaat vaihdettuani jokaisesta renkaasta paineet.

        Autoni ilmat tarkistettiin myös ja ilmaa lisättiinkin hieman. Ohjaus parani vähän, muttei poistanut vatkausta.

        Kun ajoin korjaamolle, tekivät heti pienen koeajolenkin ja totesivat, että "joo, vatkaa..." Hmm...en siis ollut blondi ja kuvitellut vikaa :)

        Korjaamolla ei ollut täysin samanlaisia renkaita, joten siksi vaihdettiin molemmat etukumit. Ne eivät ole yhtä laadukkaat, vaan uusiosellaiset, mutta kuulemma ihan ok, varsinkin kun ajan aika vähän vuodessa (alle 10th km). Ajossa ne eivät tunnu minusta sen kummosimmilta kuin paremmatkaan. Eikä ollut kallis lysti: kaikkineen 90e.


      • mutta
        okalinnut kirjoitti:

        Autoni ilmat tarkistettiin myös ja ilmaa lisättiinkin hieman. Ohjaus parani vähän, muttei poistanut vatkausta.

        Kun ajoin korjaamolle, tekivät heti pienen koeajolenkin ja totesivat, että "joo, vatkaa..." Hmm...en siis ollut blondi ja kuvitellut vikaa :)

        Korjaamolla ei ollut täysin samanlaisia renkaita, joten siksi vaihdettiin molemmat etukumit. Ne eivät ole yhtä laadukkaat, vaan uusiosellaiset, mutta kuulemma ihan ok, varsinkin kun ajan aika vähän vuodessa (alle 10th km). Ajossa ne eivät tunnu minusta sen kummosimmilta kuin paremmatkaan. Eikä ollut kallis lysti: kaikkineen 90e.

        Halvalla ei välttämättä saa hyvää. Enkä ala säästää turvallisuudesta, koska ikinä ei tiedä mitä talvikelillä voi tapahtua. Jos joutuu tekemään jotain ja rengas ei toimikaan kunnolla, siinä on vitsit vähissä.

        Sain tilattua ajan vasta ensi tiistaille, koska kuulemma autoilijat vaihdattavat ihan paniikissa kesärenkaita talvirenkaiksi. Jospa vaan osaisin itse tasapainottaa niin ei tarvitsisi minnekään korjaamolle mennä, mutta kun ei, niin ei. Sanoi maksavan toimenpiteen 30 euroa, kun kaikki renkaat tarkistetaan.


      • okalinnut1
        mutta kirjoitti:

        Halvalla ei välttämättä saa hyvää. Enkä ala säästää turvallisuudesta, koska ikinä ei tiedä mitä talvikelillä voi tapahtua. Jos joutuu tekemään jotain ja rengas ei toimikaan kunnolla, siinä on vitsit vähissä.

        Sain tilattua ajan vasta ensi tiistaille, koska kuulemma autoilijat vaihdattavat ihan paniikissa kesärenkaita talvirenkaiksi. Jospa vaan osaisin itse tasapainottaa niin ei tarvitsisi minnekään korjaamolle mennä, mutta kun ei, niin ei. Sanoi maksavan toimenpiteen 30 euroa, kun kaikki renkaat tarkistetaan.

        Puntossa on muutenkin niin kapeat renkaat, että eivät ne tiellä kunnolla pidä. Kun välillä ajelee muulla autolla, niin huomaa, että aika heikoilla pienillä renkailla on, olivat ne millaiset tahansa. Kyllä uusiorenkaat ihan hyvät ovat, ajotuntuma on vain huonompi ja saattavat kulua nopeammin. Toisaalta minulla on nyt takana vanhat (kuluneemmat nastarenkaat), joten kulunevat samaa tahtia.

        Kerroit, että auto vapisee 40-50 km:n vauhdissa. Yleensä tasapainotusongelmat tulevat esiin vasta kovemmassa vaudissa. Minulla osasivat epäillä rengasrikkoa jo heti puhelimessa näkemättä autoa. Pyydä tutkimaan ensin renkaat, turhaan maksat tasapainoitusta, jos vika on muualla. Kerroithan ongelmasi etkä vain tilannut tasapainoitusaikaa?

        Mihinhän viet autosi? Espoossa on yksi hyvä paikka, missä olen tarpeen vaatiessa käynyt. Tällaisen naisihmisen ottavat aina johonkin väliin: kun maanantaiaamuna soitin, pyydettiin tulemaan klo 14, vaikka vapaata aikaa olisi ollut vasta ensi viikolle. En voi valittaa palvelusta ja muistin myöskin kiittää :))))


      • ...
        okalinnut1 kirjoitti:

        Puntossa on muutenkin niin kapeat renkaat, että eivät ne tiellä kunnolla pidä. Kun välillä ajelee muulla autolla, niin huomaa, että aika heikoilla pienillä renkailla on, olivat ne millaiset tahansa. Kyllä uusiorenkaat ihan hyvät ovat, ajotuntuma on vain huonompi ja saattavat kulua nopeammin. Toisaalta minulla on nyt takana vanhat (kuluneemmat nastarenkaat), joten kulunevat samaa tahtia.

        Kerroit, että auto vapisee 40-50 km:n vauhdissa. Yleensä tasapainotusongelmat tulevat esiin vasta kovemmassa vaudissa. Minulla osasivat epäillä rengasrikkoa jo heti puhelimessa näkemättä autoa. Pyydä tutkimaan ensin renkaat, turhaan maksat tasapainoitusta, jos vika on muualla. Kerroithan ongelmasi etkä vain tilannut tasapainoitusaikaa?

        Mihinhän viet autosi? Espoossa on yksi hyvä paikka, missä olen tarpeen vaatiessa käynyt. Tällaisen naisihmisen ottavat aina johonkin väliin: kun maanantaiaamuna soitin, pyydettiin tulemaan klo 14, vaikka vapaata aikaa olisi ollut vasta ensi viikolle. En voi valittaa palvelusta ja muistin myöskin kiittää :))))

        Juu, kerroin että mistä kyse ja mainitsin vielä, että tärinä tulee esiin vaan pienemmissä nopeuksissa. Silti sain ajan vasta ensi tiistaille, ja sitä ennen olisi luvassa ajoa ainakin 150 km eikä kuulosta järin lupaavalta, jos on kyse rengasrikosta. Toisaalta ihmettelen, miten rengas on yhtäkkiä voinut hajota kesäsäilössä? Ei sitä ole kukaan päässyt kolhimaan, ja kuten sanoin, viime talvena ei ollut mitään ongelmia. Rengasliikkeestä puhelimeen vastannut henkilö epäili heti ensimmäiseksi, että kesän aluvanteista olisi jäänyt sovitinrenkaita väliin, mutta katsoin kyllä kaikki renkaat, että sovitinrenkaat olivat aluvanteissa jäljellä!

        En ole ihan Espooseen saakka tulossa, vaan Raisioon menen. Kuulemma ei ehdi ennen tiistaita, koska paniikissa autoilijat vaihdattavat kesärenkaita talvirenkaiksi ja ne pitää saada pois alta ensin. Katsomme kuitenkin isän kanssa nyt tänään kun ajan kotiin, että jos vaikka vika löytyisikin.


      • okalinnut1
        ... kirjoitti:

        Juu, kerroin että mistä kyse ja mainitsin vielä, että tärinä tulee esiin vaan pienemmissä nopeuksissa. Silti sain ajan vasta ensi tiistaille, ja sitä ennen olisi luvassa ajoa ainakin 150 km eikä kuulosta järin lupaavalta, jos on kyse rengasrikosta. Toisaalta ihmettelen, miten rengas on yhtäkkiä voinut hajota kesäsäilössä? Ei sitä ole kukaan päässyt kolhimaan, ja kuten sanoin, viime talvena ei ollut mitään ongelmia. Rengasliikkeestä puhelimeen vastannut henkilö epäili heti ensimmäiseksi, että kesän aluvanteista olisi jäänyt sovitinrenkaita väliin, mutta katsoin kyllä kaikki renkaat, että sovitinrenkaat olivat aluvanteissa jäljellä!

        En ole ihan Espooseen saakka tulossa, vaan Raisioon menen. Kuulemma ei ehdi ennen tiistaita, koska paniikissa autoilijat vaihdattavat kesärenkaita talvirenkaiksi ja ne pitää saada pois alta ensin. Katsomme kuitenkin isän kanssa nyt tänään kun ajan kotiin, että jos vaikka vika löytyisikin.

        Aivan, minulla nimenomaan heti epäilivät sitä rengasrikkoa, kun kerroin, että vatkaa hiljaisissa nopeuksissa. Kuten sanoin, hän ei uskonut olevan syy tasapainoituksessa (vaikka sitä itse tarjosin diagnoosiksi heti ensiksi), kun se ilmenee vasta kovemmissa nopeuksissa.

        Minullakin renkaat olivat talvisäilössä. Ne oli pinottu lappeeltaan päällekäin omaan nurkkaansa eivätkä ollet puristuksessa tms. Heti kun olin vaihtanut nastat alle, huomasin tuon tärinän. Ei ollut viime talvena minullakaan tuota vikaa renkaissani. Harmi, että unohdin kysyä korjaajalta, että mikä tuollaisen voi yht'äkkiä varastossa aiheuttaa. Vähän pelotti ajaa huoltsikalle ilmoja mittaamaan, siellä heti tarkistimme, että pultit olivat kunnolla kiinni.

        Kun isäsi kanssa katsot sitä rengasta, niin nosta kumpikin etupyörä (yksitellen?) tunkilla ja pyöritä sitä ympäri. Siinä kun pyörii, niin näkee mahd. "paukaman" silhuetissa. Näin tekivät siellä korjaamossa minun autolle. Utelias kun olen, niin seisoin vieressä koko toimituksen ajan :)

        Kaikkea sitä sattuukin... Kerro täällä, mikä oli ongelmasi tiistain jälkeen. Sen verran kiinnostaa...josko blondikin oppisi jotain autoista :)


      • Katsotaas ny..
        okalinnut1 kirjoitti:

        Aivan, minulla nimenomaan heti epäilivät sitä rengasrikkoa, kun kerroin, että vatkaa hiljaisissa nopeuksissa. Kuten sanoin, hän ei uskonut olevan syy tasapainoituksessa (vaikka sitä itse tarjosin diagnoosiksi heti ensiksi), kun se ilmenee vasta kovemmissa nopeuksissa.

        Minullakin renkaat olivat talvisäilössä. Ne oli pinottu lappeeltaan päällekäin omaan nurkkaansa eivätkä ollet puristuksessa tms. Heti kun olin vaihtanut nastat alle, huomasin tuon tärinän. Ei ollut viime talvena minullakaan tuota vikaa renkaissani. Harmi, että unohdin kysyä korjaajalta, että mikä tuollaisen voi yht'äkkiä varastossa aiheuttaa. Vähän pelotti ajaa huoltsikalle ilmoja mittaamaan, siellä heti tarkistimme, että pultit olivat kunnolla kiinni.

        Kun isäsi kanssa katsot sitä rengasta, niin nosta kumpikin etupyörä (yksitellen?) tunkilla ja pyöritä sitä ympäri. Siinä kun pyörii, niin näkee mahd. "paukaman" silhuetissa. Näin tekivät siellä korjaamossa minun autolle. Utelias kun olen, niin seisoin vieressä koko toimituksen ajan :)

        Kaikkea sitä sattuukin... Kerro täällä, mikä oli ongelmasi tiistain jälkeen. Sen verran kiinnostaa...josko blondikin oppisi jotain autoista :)

        Ihmettelen myös, mikä on voinut aiheuttaa noin suuren muutoksen renkaisiin säilönnän aikana, kun ei niitä olla siirreltykään. Korjaajasetäkin ihmetteli puhelimessa että mites varastoinnissa olisi voinut mitään tapahtua?!

        Siis en ota sitä rengasta irti autosta, vaan pyöritän renkaan ollessa kiinni pulteilla? Tätäkö tarkoitat?


      • okalinnut1
        Katsotaas ny.. kirjoitti:

        Ihmettelen myös, mikä on voinut aiheuttaa noin suuren muutoksen renkaisiin säilönnän aikana, kun ei niitä olla siirreltykään. Korjaajasetäkin ihmetteli puhelimessa että mites varastoinnissa olisi voinut mitään tapahtua?!

        Siis en ota sitä rengasta irti autosta, vaan pyöritän renkaan ollessa kiinni pulteilla? Tätäkö tarkoitat?

        Joo...älä ota irti sitä rengasta, vaan pyörität kiinniollessa. Siinä näkee nopeassa liikkeessä sen "paukaman".
        Minulle taas korjaamon mies sanoi heti puhelimessa, että se on kudosvaurio. En hölmöyksissään tajunnut kysyä, että miten se vaurio siinä voi tulla. Selitin kyllä, että vika ilmeni heti kun laitettiin talvikumit, en siis ehtinyt ajaa sillä lähestulkoon metriäkään.

        Maailma, varsinkin automaailma, on ihmeellinen!


      • Kiva kuulla!
        okalinnut1 kirjoitti:

        Joo...älä ota irti sitä rengasta, vaan pyörität kiinniollessa. Siinä näkee nopeassa liikkeessä sen "paukaman".
        Minulle taas korjaamon mies sanoi heti puhelimessa, että se on kudosvaurio. En hölmöyksissään tajunnut kysyä, että miten se vaurio siinä voi tulla. Selitin kyllä, että vika ilmeni heti kun laitettiin talvikumit, en siis ehtinyt ajaa sillä lähestulkoon metriäkään.

        Maailma, varsinkin automaailma, on ihmeellinen!

        Niin että kiva jos renkaissani onkin jotain tuollaista vikaa, kun kuitenkin joudun ajamaan niillä huomenna likemmäs 80 km, sunnuntaina 50 ja tiistaina vielä 50...että jes, jos renkaat hajoavat matkan varrella. Ja tätä ennen on tullut jo ajeltua ihan mukava tovi..kun ei ole muuta kulkuvälinettä jolla kulkisi.

        Käsijarrua ei ilmeisesti voi laittaa päälle, sitten ei onnistu renkaan pyörittäminen..?


      • vikaa ei..
        Kiva kuulla! kirjoitti:

        Niin että kiva jos renkaissani onkin jotain tuollaista vikaa, kun kuitenkin joudun ajamaan niillä huomenna likemmäs 80 km, sunnuntaina 50 ja tiistaina vielä 50...että jes, jos renkaat hajoavat matkan varrella. Ja tätä ennen on tullut jo ajeltua ihan mukava tovi..kun ei ole muuta kulkuvälinettä jolla kulkisi.

        Käsijarrua ei ilmeisesti voi laittaa päälle, sitten ei onnistu renkaan pyörittäminen..?

        Emme löytäneet vikaa. Katsottiin tuolla tunkkisysteemillä, rengas pyöri hyvin eikä kuhmuja tai epätasaisuuksia, renkaat olivat hyvin kiinni samoin laakerit, sovitinrenkaita ei ollut jäänyt väliin.

        Eli kyllä se taitaa kuitenkin olla tasapainotusongelma.


      • okalinnut1
        vikaa ei.. kirjoitti:

        Emme löytäneet vikaa. Katsottiin tuolla tunkkisysteemillä, rengas pyöri hyvin eikä kuhmuja tai epätasaisuuksia, renkaat olivat hyvin kiinni samoin laakerit, sovitinrenkaita ei ollut jäänyt väliin.

        Eli kyllä se taitaa kuitenkin olla tasapainotusongelma.

        No se vika selviää, kun viet autosi huoltoon. Jos on tasapaino-ongelma, niin hyvä. Se on kuitenkin edullisempi kuin uusia renkaita. Alunperin vain vastasin sinulle, kun minä painiskelin saman ongelman kanssa viikko sitten.

        Mutta mielenkiinnolla odotan ratkaisua. Kerrothan :)


      • Kerron toki!
        okalinnut1 kirjoitti:

        No se vika selviää, kun viet autosi huoltoon. Jos on tasapaino-ongelma, niin hyvä. Se on kuitenkin edullisempi kuin uusia renkaita. Alunperin vain vastasin sinulle, kun minä painiskelin saman ongelman kanssa viikko sitten.

        Mutta mielenkiinnolla odotan ratkaisua. Kerrothan :)

        Jooh, huomenna vien auton sinne, sitten saadaan nähdä että mikä oikeasti on vikana. Tulen sitten kertomaan että mikä vaivasi ja oliko tasapainotuksessa vikaa kuten aluksi epäilinkin. :)


      • Kalliiksi tuli...
        Kerron toki! kirjoitti:

        Jooh, huomenna vien auton sinne, sitten saadaan nähdä että mikä oikeasti on vikana. Tulen sitten kertomaan että mikä vaivasi ja oliko tasapainotuksessa vikaa kuten aluksi epäilinkin. :)

        Auton eturenkaassa olikin sitten rengasrikko. Lisäksi varastossa ei ollut paljoa mitään valikoimaa käytetyissä, uusissa tais olla vain yksi Uniroyal (?) rengas, mutta parempi sit laittaa kaksi eteen kuin vain yhtä. Laitettiin sitten ihkauudet continentalit eteen alle, koko lysti "vaivaiset" 170 € tasapainoituksineen ja vaihtoineen..

        Voi pahkura!


      • okalinnut1
        Kalliiksi tuli... kirjoitti:

        Auton eturenkaassa olikin sitten rengasrikko. Lisäksi varastossa ei ollut paljoa mitään valikoimaa käytetyissä, uusissa tais olla vain yksi Uniroyal (?) rengas, mutta parempi sit laittaa kaksi eteen kuin vain yhtä. Laitettiin sitten ihkauudet continentalit eteen alle, koko lysti "vaivaiset" 170 € tasapainoituksineen ja vaihtoineen..

        Voi pahkura!

        No voi hitto, miten kallista. Kuten kerroin, minulla uusiorenkailla sama lysti maksoi 90 e. Niin sanoivat minullekin, että molemmat eturenkaat vaihdettava, kun ei ollut täysin samanlaista. Sulla on nyt kunnolliset renkaat, yritä iloita edes siitä. Pääsisihän sitä halvemmalla, jos käyttäisi julkisia. Mutta mukavuudesta on maksettava.

        Satuitko kysymään, että miten on mahdollista, että rengas hajoaa varastossa talven aikana? Minä kun unohdin kysyä.

        Täällä pks on aika paha keli ollut parina päivänä. Sunnuntaina olin vähällä ajaa liikenteenjakajaa päin, kun aurinko paistoi silmään. Tuli siinä testattua mun uudet eturenkaat: paniikkijarrutus. Onneksi auto pysähtyi ajoissa. Siitä ei parilla sadalla olisi selvinnyt, jos konepellin keskellä olisi ollut liikenteenjakaja...


      • ...
        okalinnut1 kirjoitti:

        No voi hitto, miten kallista. Kuten kerroin, minulla uusiorenkailla sama lysti maksoi 90 e. Niin sanoivat minullekin, että molemmat eturenkaat vaihdettava, kun ei ollut täysin samanlaista. Sulla on nyt kunnolliset renkaat, yritä iloita edes siitä. Pääsisihän sitä halvemmalla, jos käyttäisi julkisia. Mutta mukavuudesta on maksettava.

        Satuitko kysymään, että miten on mahdollista, että rengas hajoaa varastossa talven aikana? Minä kun unohdin kysyä.

        Täällä pks on aika paha keli ollut parina päivänä. Sunnuntaina olin vähällä ajaa liikenteenjakajaa päin, kun aurinko paistoi silmään. Tuli siinä testattua mun uudet eturenkaat: paniikkijarrutus. Onneksi auto pysähtyi ajoissa. Siitä ei parilla sadalla olisi selvinnyt, jos konepellin keskellä olisi ollut liikenteenjakaja...

        Onneksi et ajanut päin!

        Olen kyllä tyytyväinen, vaikka olikin kallista, mutta nyt on ainakin taatusti hyvät ja uudet renkaat alla, enkä ole pahaa kuullut continentaleista. Sanoi, että pinnoitetut renkaat olis tietty halvemmat, mutta nyt juuri ei ollut varastossa ja eihän ilman renkaita voi ajaa..eikä taas mitään järkeä vaihtaa vain toista eturengasta, olis varastosta kuulemma löytynyt vain yksi Unirojal, joka olis maksanu 80 ja sekin ihan uus rengas..nyt vaan mietin että jos olis varaa niin vois vähän säästää ja repästä toisetkin uudet, samanlaiset renkaat alle, niin ei olis ollenkaan huonoja renkaita autossa.

        Noista rengasrikoista kysyin, niin sain vastaukseksi että ainakin minun nuo renkaat olivat jo vanhat, nastoja ei ollut paljoa jäljellä yms. ja sanoi vielä, että onhan tuo rengasrikko voinut tapahtua jo aikaisemmin, nyt vaan tuli esille kun siellä oli joku pullistuma.


      • okalinnut1
        ... kirjoitti:

        Onneksi et ajanut päin!

        Olen kyllä tyytyväinen, vaikka olikin kallista, mutta nyt on ainakin taatusti hyvät ja uudet renkaat alla, enkä ole pahaa kuullut continentaleista. Sanoi, että pinnoitetut renkaat olis tietty halvemmat, mutta nyt juuri ei ollut varastossa ja eihän ilman renkaita voi ajaa..eikä taas mitään järkeä vaihtaa vain toista eturengasta, olis varastosta kuulemma löytynyt vain yksi Unirojal, joka olis maksanu 80 ja sekin ihan uus rengas..nyt vaan mietin että jos olis varaa niin vois vähän säästää ja repästä toisetkin uudet, samanlaiset renkaat alle, niin ei olis ollenkaan huonoja renkaita autossa.

        Noista rengasrikoista kysyin, niin sain vastaukseksi että ainakin minun nuo renkaat olivat jo vanhat, nastoja ei ollut paljoa jäljellä yms. ja sanoi vielä, että onhan tuo rengasrikko voinut tapahtua jo aikaisemmin, nyt vaan tuli esille kun siellä oli joku pullistuma.

        Blondiakin joskus onnistaa...en ajanut liikenteenjakajaa päin :)

        Sitä vaan mietin, kun minun renkaat eivät kovin huonot olleet. Koko autolla on ajettu 40th km, ja osa tietty kesärenkailla. Nastoja oli muutama lähtenyt, mutta niinhän niistä uusistakin lentää...takana-ajavan tuulilasiin :( Ihmettelen siis omalta osaltani tuota rengasrikkoa. Voihan aina olla, että niissä oli joku valmistusvika ja sitten jostain syystä tuli nyt vasta ilmi (rengas rikkoontui). Exäni oli tosi ihmeissään, kun kuuli mitä minulle oli tapahtunut. Hän piti renkaitani ihan hyvinä.

        Tietämättömät ovat autoilijan tiet!


    • autoasentaja neuvoo

      ihan vain yleisenä huomautuksena niistä momenteista vielä.

      olen vasta valmistunut autoasentaja, ja oetuksessa painotettiin sitä, että

      ALUMIINIVANTEILLE 120 Nm momentti

      PELTIVANTEILLE 90 Nm momentti

      auton oma rsitikkoavain tai mitä lienevät, eivät välttämättä saa aikaan tarpeeksi vääntöä, tai sitten sitä tulee liikaa. kumpikin tapa rasittaa vannetta ja sitä kautta koko akselistoa. muistakaa momentti!

      • isänmaan toivo??

        Luulisi koulussa opetettavan senkin ettei kannata kaivaa 2006 vuonna käytyä keskustelua renkaan tasapainoituksesta ja vastaavan ihan eriasiasta.


    • dssdlkfjkdsj

      En ole autonasentaja enkä edes rengasasentaja mutta minua on aina kiinnostanut että mistä ne tietää mihin kohtaan se paino pitää laittaa vanteella? Osoittaako tasapainotuskone jotenkin sen kohdan vai pysäyttääkö kone pyörimisen esim. niin että painotettava kohta jää ylimmäksi tms.?
      Saako tasapainotuskoneella selville myös vanteiden tai renkaiden pysty- tai sivuttaisheittoja jos esim. kolhiintunut johonkin?

      Mullakin oli edellisessä autossa ongelmana n. 60-70km/h nopeuksissa satunnaisesti tuntunutta vapinaa jonka syytä ei koskaan löytynyt. Teki sitä niin kesä- kuin talvirenkaillakin joten arvelin että syy ei ole renkaissa vaan jossain akselistossa mutta katsastuksessakaan mitään väljyyksiä ei löytynyt, ohjauskulmat olivat ok, iskunvaimennintestissä ei ollut ongelmaa, mitään vikaa ei löytynyt.

      • dkljskjdsl

        Niin ja tietysti renkaita tasapainoteltiin, yksi vanne jopa uusittiin mihin tarvitsi vähän isomman painon mutta ei vaikutusta.


      • Anonyymi

        Tasapainoituskone ilmoittaa kun painoa vaativa kohta on kohtisuoraan ylös, sekä tarvittavan painon määrän.


    • Anonyymi

      20-25€ yleenä ottavat täällä päin pelkästä tasapainotuksesta. Jos sekään ei auta niin renkaan runkovaurio mahdollinen tai vanteiden sovitepalat puuttuu (ellei toisella rengassarjallakin tärise).

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Takaisin ylös

    Luetuimmat keskustelut

    1. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      56
      1896
    2. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      48
      1648
    3. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      52
      1574
    4. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      5
      1527
    5. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      6
      1495
    6. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      6
      1415
    7. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      8
      1316
    8. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      Hämähäkit, kotilot ja hyönteiset
      12
      1281
    9. Revi siitä ja revi siitä

      Enkä revi, ei kiinnosta hevon vittua teidän asiat ja elämä. Revi itte vaan sitä emborullaas istuessas Aamupaskalla
      Varkaus
      4
      1163
    10. Kello on puoliyö - aika lopettaa netin käyttö tältä päivältä

      Kello on 12, on aika laittaa luurit pöydälle ja sallia yörauha kaupungin asukkaille ja työntekijöille. It is past midni
      Hämeenlinna
      4
      1138
    Aihe