sisustusarkkitehdiksi?

min*

Sellasta vaan kyselisin alaa opiskelevilta tai muuten vaa jotai tietäviltä, että vaaditaanko alalle hakijalta kauheesti sitä taiteellisuutta? esim itse kun en oo hyvä piirtämään eikä lukiossa tullu käytyä kun se yksi kuviksen kurssi... Vapaa ajalla oon kyllä huoneita suunnitellu ja piirrelly. Kiinnostusta löytyy. Onko järkevää hakea alalle? vai onko se ennemminki sellasille luoville persoonille? :)

8

5254

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • tätä

      yliopistot ja korkeakoulu-palstalta. AMK:t eivät tarjoa arkkitehdin tutkintoja.

    • min*

      Tarkotin nyt esim Lahden AMK:ssa olevaa muotoiluteollisuuden suuntautumisvaihtoehtoa: sisustusarkkitehtuuri...

      • Mie vain

        Itse haen nyt lahteen sisustusarkkitehdin linjalle.. oon käynny kuviksen kaikki kurssit ulkomailla opiskellu itteni sisustussuunnittelijaksi oma stailaus yritys käynnissä.. ja pelkään etten pääse kun en ole mikään mestari piirtämään. :D
        Oon tehny kaikki työt koneella.Eikä työelämässä se ole ainakaan ongelma.

        Oon kuullu et lahti hylkää hakemukset ellet aseta sitä 1.sijalle hakutoiveena.

        Joko hait ennakkotehtävät?


      • min*
        Mie vain kirjoitti:

        Itse haen nyt lahteen sisustusarkkitehdin linjalle.. oon käynny kuviksen kaikki kurssit ulkomailla opiskellu itteni sisustussuunnittelijaksi oma stailaus yritys käynnissä.. ja pelkään etten pääse kun en ole mikään mestari piirtämään. :D
        Oon tehny kaikki työt koneella.Eikä työelämässä se ole ainakaan ongelma.

        Oon kuullu et lahti hylkää hakemukset ellet aseta sitä 1.sijalle hakutoiveena.

        Joko hait ennakkotehtävät?

        Oot jo niin pitkällä :o
        Joo otin ennakkotehtävät netistä ja vähä oon katellu niitä... Täytyypä vielä miettiä haenko vai en. :)


      • Mie vain
        min* kirjoitti:

        Oot jo niin pitkällä :o
        Joo otin ennakkotehtävät netistä ja vähä oon katellu niitä... Täytyypä vielä miettiä haenko vai en. :)

        Minusta voisi olla kannattavaa lukea ihan suosiolla esim. puoli vuotta / vuosi sisustussuunnittelua, johon pääsee tosi helposti opiskeleen, koska paikkoja on kaikkialla.

        Sitten jos olet esim. vain puoli vuotta koulussa, voit matkustaa tai olla omatoimisessa työharjoittelussa puolivuotta! Itse tein noin, lähdin vuodeksi australiaan, hakematta minnekään kouluun. Ja sitten sain inspiraation alkaa lukea siellä sisustussuunnittelua, ja nyt täällä saan hyvät pisteet englannin kielisestä koulutuksesta.

        Tunnen myös erään naisen jolla on työkokemusta sisustussuunnittelusta 2v, eikä hän päässyt sisään tonne..:( onnea kuitenkin sulle jos päätät hakea! :) Mutta aina kannattaa pitää varalla muita kouluja, johon hakee kans! :)


      • .....
        Mie vain kirjoitti:

        Minusta voisi olla kannattavaa lukea ihan suosiolla esim. puoli vuotta / vuosi sisustussuunnittelua, johon pääsee tosi helposti opiskeleen, koska paikkoja on kaikkialla.

        Sitten jos olet esim. vain puoli vuotta koulussa, voit matkustaa tai olla omatoimisessa työharjoittelussa puolivuotta! Itse tein noin, lähdin vuodeksi australiaan, hakematta minnekään kouluun. Ja sitten sain inspiraation alkaa lukea siellä sisustussuunnittelua, ja nyt täällä saan hyvät pisteet englannin kielisestä koulutuksesta.

        Tunnen myös erään naisen jolla on työkokemusta sisustussuunnittelusta 2v, eikä hän päässyt sisään tonne..:( onnea kuitenkin sulle jos päätät hakea! :) Mutta aina kannattaa pitää varalla muita kouluja, johon hakee kans! :)

        Lahden AMK Muotoiluinstituutti ei hylkää AMK hakemusta vaikka se olisikin toisella hakusijalla. Sen sijaan jos olet esim hakenut ensisijaisesti esim. Kouvolan AMK:hon ja toisena Lahteen ja saat molemmista paikan et näin ollen voi ottaa Lahden paikkaa vastaan. Eli jos todella haluat lahteen laita se ihmeessä ensimmäiselle hakusijalle.

        Vaikka olisikin ollut työelämässä jo useamman vuoden, mutta jos ei pääsykokeissa pysty näyttämään taitojaan ja kykyä työskennellä paineen alla, ei niistä työvuosista anneta mitään säälipisteitä.

        Linjoilla on yleensäkin aika suuret ikähajonnat, mutta pääsääntöisesti n.80-85% hakijoista hakee yo-pohjakoulutuksella. Itse en missään nimessä suosittelisi hakea vaan johonkin kouluun mihin pääsee ja lähteä sit ulkomaille (Suomessa ei muutoinkaan ole kuin pari koulua joissa voi oikeasti tai joissa kannattaa opiskella sisustusarkkitehtuuria). Koulussa opiskelu on kuitenkin niin intensiivistä, että jos lähtee haahuilemaan niin helposti joutuu "väliinputoajaksi". Kouluissa on omat harjoittelu/vaihto-ohjelmat jolloin pääsee ulkomaille opiskelemaan ja niitä kannattaa hyödyntää.


    • jupelijuu

      pitäisikö lähteä yläasteen jälkeen lukioon ja sieltä ammattikorkeakouluun jos haluaa sisustussuunnittelijaksi/sisustusarkkitehdiksi ?
      mitkä aineet ovat tärkeitä sisustusarkkitehdin osata ? onko ne kuvaamatait ja matema´tiikka vai mitä ?

    • sannaoksanen

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mielessäni vieläkin T

      Harmi että siinä kävi niinkuin kävi, rakastin sinua. Toivotan sulle kaikkea hyvää. Toivottavasti löydät sopivan ja hyvän
      Ikävä
      39
      1641
    2. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1341
    3. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      9
      1299
    4. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      1
      1295
    5. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      42
      1287
    6. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      4
      1263
    7. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      0
      1244
    8. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      1
      1220
    9. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      2
      1180
    10. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      1
      1156
    Aihe