Arkun murskaaminen?

fgdhhdf

Pitääkö kuulemani huhu paikkaansa että arkku kun laitettu hautaan että se murskataan kaivurilla sen vuoksi kun multaa laitetaan päälle että haudan päälle ei syntyisi kuoppaa kun maa aikanaan laskehtii..?

43

13498

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ............

      EI PIDÄ PAIKKAANSA! Sua on huijattu.

    • mixulis

      kauheeta,mistä oot kuullu tuollasta? mun mielestä se olis jo haudan häpäisy...toivottavasti ei oo tosi.

    • ...

      Kyllä olen kuullut saman seikan, kuullostaa kauhealta mutta näin se varmaan on. Olenkin miettinyt paljon tuhkausta, mutta onko mukavampaa palaa tulessa? Isäni haudattiin viime viikolla, siksi mielessä nämä asiat.

    • mutta...

      Sitä ei murskata kaivurilla ainakaan tarkoituksella, se on ihan höpöä, vaan se mullan paino, mikä siihen päällee tulee ja tiivistyy, painaa arkun kasaan. Jos ei heti, niin sitä mukaa kun maa tiivistyy, tulee kuoppa haudan päälle ja lisää maata pitää laittaa tasoittamiseksi. Eihän puu kestä kosteassa maassa lahoamatta muutenkaan, eli joskus se kasaan menee kuitenkin.

    • Marleena61

      Minäkin oon joskus kuullut, että arkku murskattaisiin, toivottavasti ei pidä paikkaansa. Ajatuskin sellaisesta vainajan häpäisemisestä on kammottava. Vaikka toisaalta kirkolla on valtaa, vähän liiankin kanssa ja jos tälläistä tapahtuisi, sitä ei meille kansalaisille kerrottaisikaan.

    • pohtii hän

      Mutta kukaan ei oo vielä osannu vastata...oon nimittäin miettin että se arkun maatuminenhan kestää kauan...ja osaako kukaan sanoa mitä sille arkulle tehdään tuhkauksessa? Ymmärtääkseni ei kuitenkaan polteta??
      Eli mihin kaikki käyetyt arkut menee?

      • arkku käsittääkseni

        poltetaan vainajan mukana. Eli vainaja laitetaan uuniin arkussa, ja jäljelle jäävät palamisen jälkeen luunpalaset.


      • tuhkauksesta

        Vainaja tuhkataan arkun kanssa, laki määrää näin.


      • töissä hautauksen piirissä

        vainajan mukana. Sehän olisi törkeää jos arkku otettaisiin pois tms. Kyllä arkku on vainajan leposija oli sitten kyse tuhkauksesta tai perinteisestä arkkuhautauksesta. Vainajia käsitellään AINA arvokkaasti.


    • jalkapalloa ;)
    • Suntion frouva

      Ei arkkua murskata, ainakaan tarkoituksella. Hauta peitetään sillä mullalla, joka siitä on kaivettukin pois ja multa vain nostetaan kauhalla arkun päälle, vasta maanpinnan tasalla aluetta käsitellään vähän voimallisemmin, jotta saadaan tasainen pinta, johon nurmi voidaan kylvää. Arkun kannet pettävät noin 10-15 vuotta hautaamisen jälkeen, tuolloin haudan pinnat saattavat romahtaa, jolloin maanpinta saattaa mennä kuopalle. Mitään syytä arkun kantta ei ole murskata peittämisvaiheessa.

      Arkut maatuvat hyvin eri tavalla erilaisessa maaperässä, esimerkiksi maaperässä, jossa arkku maatuu hitaasti on ihan normaalia, että mikäli hautaan haudataan päällekkäin vainajia, tuntuu kaivurin kauhassa kova, ehjä arkun kansi, siis mikäli hautaan on jo syvemmälle haudattu vainaja.

      Tämä oli sitten oikeasti faktaa.

      • Anonyymi

        Toivottavasti totta...


      • Anonyymi

        Kyllä me maadumme automaattisesti turha sillä on päätään vaivata kun vielä on hengissä. Kukaan ei ole tullut kertomaan että arkku romahti pää'lle


      • Anonyymi

        Valitettavssti se murskataan. Olen nähnyt että näin tapahtuu. 3 kuupallista hiekkaa ja sitten peittäjä tamppaa kauhan pohjalla päältä jolloinn arkku kansi rikkoutuu. Tämä on tyhmää mutta totta aknakin luterilaisella kirkolla ei ortodokseilla..


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Valitettavssti se murskataan. Olen nähnyt että näin tapahtuu. 3 kuupallista hiekkaa ja sitten peittäjä tamppaa kauhan pohjalla päältä jolloinn arkku kansi rikkoutuu. Tämä on tyhmää mutta totta aknakin luterilaisella kirkolla ei ortodokseilla..

        Tarkoituksella ei arkkuja murskata. Täällä näköjään uskotaan vaikka minkä laisia satuja.


    • vierellä

      Hautajaisissa voi itse peittää (täyttää) haudan ja tehdä siihen kummun ja laittaa havut ja kukat ym. siihen päälle. Ei siinä mitään kaivuria käy murskaamassa. Ja huomaisihan sen heti haudalla käydessään jos siinä on käyty mylläämässä. Ei kai mikään hauta jää hautajaisten jälkeen pelkästään seurakunnan armoille niin että siellä voi tehdä salassa mitä vaan. Huolehditaan omaistemme haudoista eikä arvailla täällä palstalla kaikkea mahdollista. Ja mikä estää kysymästä esim. kirkkoherran virastosta tällaisista asioista?

    • soikku86

      tuossa taannoin muutamia vuosia sitten kun mummoni kuoli, suvun miehet tosiaan täyttivät haudan itse, koska tällä paikkakunnalla murskataan arkku ennen haudan täyttämistä, ainakin toisella hautausmaalla(täällä on kaksi hautausmaata). Kai se riippuu seurakunnasta ja paikkakunnan käytännöstä..?

      • Minä..

        Yleensä arkku murskataan kaivurilla ennen multaamista, koska se nopeuttaa maatumista.


      • tosissas

        Miksi jauhaa tälläistä pas*aa, ei kukaan voi tosissaan väittää että seurakunnalla on tälläinen käytäntö missäänpäin Suomea!!! Jos ostaa huonon arkun se voi vaikuttaa, mutta vannon käsi sydämellä sellainen EI OLE käytäntö. Olepa hyvä ja soita seurakuntaan ennen kuin tollasta edes kehtaa täällä "totuutena" kirjoitella.

        Mitä myöskin tässä ketjussa puhuttiin että murskattaisiin lahoamisen edistämiseksi (miksi turhaan kun hautarauha aika on n.20 vuotta, jolloin siihen ei voida haudata), sekin on niiin syvältä...Miksi te ette hanki tietoa vaan puhutte täällä varmana tietona asioista, missä on maalaisjärki!


      • tämä...
        Minä.. kirjoitti:

        Yleensä arkku murskataan kaivurilla ennen multaamista, koska se nopeuttaa maatumista.

        "yleensä" ?? mihin verraten?
        täällä ei ainakaan tehdä niin, mutta tiedän eräässä isossa kaupungissa toimitun sinnepäin.
        Omaiset sattuivat hautajaisten jälkeisenä aamuna hautuumaalle juuri peittämisen aikaan, ja siellä päästettiin jopa vettä hautaan ja kauhalla "juntattiin".
        Epäilen kumminkin, että sitä arkkua kumminkaan murskattiin, mutta tietysti sen on täytynyt omaisista näyttää aika irvokkaalta ja on tullut käsitys tästä "junttaamisesta".
        hauta tulee tasainen "kertaheitolla" näin toimien.


      • kuisvaan..
        tosissas kirjoitti:

        Miksi jauhaa tälläistä pas*aa, ei kukaan voi tosissaan väittää että seurakunnalla on tälläinen käytäntö missäänpäin Suomea!!! Jos ostaa huonon arkun se voi vaikuttaa, mutta vannon käsi sydämellä sellainen EI OLE käytäntö. Olepa hyvä ja soita seurakuntaan ennen kuin tollasta edes kehtaa täällä "totuutena" kirjoitella.

        Mitä myöskin tässä ketjussa puhuttiin että murskattaisiin lahoamisen edistämiseksi (miksi turhaan kun hautarauha aika on n.20 vuotta, jolloin siihen ei voida haudata), sekin on niiin syvältä...Miksi te ette hanki tietoa vaan puhutte täällä varmana tietona asioista, missä on maalaisjärki!

        eihän tuokaan pidä paikkaansa,kyllähän siihen päälle haudataan toinenkin jos vaikka puoliso kuolee myöhemmin ja paikan ottanut samasta haudasta! ja olen kyllä kanssa kuullut tuosta hurjasta arkun hajottamisesta,mutta siitä tiedä sitten..mutta toivottavasti ei olisi niin=(


      • päälle
        kuisvaan.. kirjoitti:

        eihän tuokaan pidä paikkaansa,kyllähän siihen päälle haudataan toinenkin jos vaikka puoliso kuolee myöhemmin ja paikan ottanut samasta haudasta! ja olen kyllä kanssa kuullut tuosta hurjasta arkun hajottamisesta,mutta siitä tiedä sitten..mutta toivottavasti ei olisi niin=(

        niin aiemmin kuollut on haudattu syvemmälle, joten toisen voi haudata siihen päälle kajoamatta ensin haudatun jäännöksiin.
        Ei tarvitse odottaa 20:tä vuotta,voi vaikka samana päivänä.arkkujen väliin jää maata n.20cm.


      • kommenttiisi
        kuisvaan.. kirjoitti:

        eihän tuokaan pidä paikkaansa,kyllähän siihen päälle haudataan toinenkin jos vaikka puoliso kuolee myöhemmin ja paikan ottanut samasta haudasta! ja olen kyllä kanssa kuullut tuosta hurjasta arkun hajottamisesta,mutta siitä tiedä sitten..mutta toivottavasti ei olisi niin=(

        Pitäähän paikaansa, jos on syvä hauta, niin siihen PÄÄLLE (ei siis samaan kohtaan, vaan ylemmäs) voi haudata ennen kuin 20 vee on kulunut (maatahan tässä on välissä) vasta 20 vuoden jälkeen (joissain paikoissa 25v) voidaan siis sanan tarkasti haudata siihen samaan paikkaan. Älä sekoita samaa hautaa ja samaa hautasijaa... Huoli pois ei kukaan tahallaan arkkuja särje. Ihmisiäkin haudankaivajatkin on ja tunteetkin...


    • minulla

      on tuttava töissä haudankaivajana, eikä ole koskaan tuollaisesta puhunut. on lähiaikoina ollut läheisten hautajaisia, niin varmaan tuommoinen olisi tullut puheeksi jos noin olisi!

      (muistaakseni tämä tuttava joskus puhui, että pelkää joskus hautaa kaivaessaan vahingossa osuvansa syvälle haudattuun arkkuun.)

      ei tarkoituksella noin tehdä. mistä ihmeestä tuollaista olette kuulleet?
      luulisi näin maalaisjärjellä ajateltuna, että jos maa joskus menee kuopalle haudan päältä, niin siihen päälle voi sitten lisätä multaa...

      • kokokokkkkoko9999

        Vainajaa ei koskaan polteta Suomessa ilman arkkua. Ruumis ei edes pala kunnolla jos arkku jää pois. Ideahan on siinä, että kun arkku lipuu kuumaan uuniin, se syttyy itsestää palamaan, nostaa uunin lämpötilaa edelleen, ja kun vainajasta on nesteet haihtuneet alkavat rasvaa sisältävät kudokset palaa. Jäljelle jääneestä tuhkasta suurin osa on luustosta palamatta jäävä kalkki ja arkusta tullut hiili.
        Tuosta arkun kannen murskaamisesta en ole aivan varma, mutta pitää muistaa että omaiset eivät ole näkemässä eikä vainaja tunne mitään. Hautaan saa haudata seuraavan vainajan aikaisintaan 20 vuoden kuluttua, että edellinen vainaja on maatunut kunnolla. Tällöin ei enää mitään arkkua ole jäljellä, mutta joku iso luu, kuten pala pääkalloa saattaa löytyä. Se haudataan kuitenkin haudan pohjalle. Vainajan kunnollinen maatuminen haudassa vie noin 10 vuotta.


    • - nimetön -

      20 vuotta pitää odottaa ennen kuin voi haudata päälle. Sukulaiselleni on tehty näin.

    • Äidin haudan peittänyt

      En ole koskaan kuullut moista, mutta voihan se olla tottakin. Äitimme siunattiin pari viikkoa sitten, me sisarukset menimme hautajaisten jälkeen illalla ja peitimme itse haudan. Aikoinaan, kun isämme kuoli, silloinkin peitimme itse. Se on jotenkin lempeämpi tapa ja samalla tulee surutyötä yhdessä tehtyä.
      Suosittelen lämpimästi.

    • ...

      Tosi on.

    • sartsa11

      Turussa ainakin murskataan, jotta maa ei lonsuisi kun arkku lahoaa. Näin tapahtuman livenä, onneksi ei ollut isoäitini hauta, jonne olin juuri matkalla kukkiasia viemään...

    • totuus asiasta

      Kyllä murskataan. Jopa käytetään joskus piikkauskonetta arkun hajoitukseen.

      Lisäksi hautaan lasketaan vettä, jotta saadaan maa tiiviiksi.

      Siksi työt tehdään aina aikaisin aamulla, ettei ole ihmisiä näkemässä.

      • Monit

        Valssijyrällä ja juntalla ainakin savossa tiivistetään.


    • Kallon.potkija

      Kyllähän tosi on ,että missä haudat kaivetaan lapiolla ei arkkuja ruveta lekalla survomaan.Itse aikanaan 60 luvulla täytin yhden lapsen haudan vedellä tiivistäen maa riitti justiin tasaiseksi.Muuten jää aina ylimääräistä.
      PS.Haudankin voi kaivaa omaiset ei sitä seurakunta estä ja peittää.Säästyy rahat.Havut,kun tuo itse siinäkin säästyy.Arkunkin voi tehdä itse.

    • peera

      kyllä arkku rikotaan,että maa ei painnu .vaimo haudattu 5-v,anopin kuoltua päälle.

    • tätitäti

      Kyllä murskataan, sillä sukulaiseni oli menossa haudalle käymään ja näki kaivurin tamppaavan hautaa eli murskataan. Näin tosiaan vältytään siltä, ettei maa lonsu kun arkku hajoaa :(

      • olisiko-kehittämis-vara

        Miksei ne tee sitten niin tiivitä arkkuja, että ei tarvitsisi murkata?Kyllähän ihminen mahtuu melko matalaan arkkuun.
        Jos painauma tulee myöhemmin niin se olisi vain jotain senttejä.


    • rakennutyöläinen

      En oikein jaksa uskoa, että noi halvat vaneriarkut kestäisivät maamassan painon muutenkaan. Asia on tietenkin eri, jos puhutaan kalliista puukirstuista, ne voi pysyä pitkäänkin kasassa maan alla.

    • turhathuoletpois

      Kun tuttu ja läheinen kuolee, niin kyllähän sitä kaikkea ajattelee ja tulee mieleen. Kun maa tasoitetaan ja tuloksen pitää olla tiivis ja jopa vettä käytetään työssä, niin ei siinä arkun kantavuutta mietitä. Ainakin kesällä niitä koneitä hyrrää tuoreiden hautojen päällä, kun pitää saada maahan heinän siemenet ja paikka kuntoon.
      Ja onko sillä sitten väliä miten prosessi tapahtuu. Lopputulos on kuitenkin vain maan multaa.
      Miettikää hyvät ihmiset enemmän kuoleman jälkeistä henkistä tilaa. Missä sielunne ja henkenne on, kun ne jättävät lahoavan kuoren. Kerran saamme ylösnousemuksessa uuden kirkastetun ruumiin, johon sielu ja hanki yhtyvät ja tämä olemus ei enää koskaan lahoa.

    • meilaanmaa

      kaveri kertoi nähneensä hautausmaalla kaivurikuskin putsaavat kauhaa ihan kuin ihmisen luista, todella karmeeta katsottavaa oli

      • asdasdasd111

        Joo ne oli varmaan laittanu sen arkun oksasilppuriin ja sitten kauhoneet lopputuloksen sinne hautaan. Sen jälkeen on pakko sitä kaivuria pestä.


    • ettätämmöistä

      Serkkuni on töissä hautausmaalla ja sanoi, että kyllä sieltä joskus luita esiin pyörähtää, kun hautaa avataan. Tarkoitus on maata jäisi entisen arkun päälle, mutta maa-aines elää ja sen tiiviys vaihtelee. Sanoi multaa tietenkin päälle ja entinen piiloon. En tiedä onko mahdollisesti luita joukossa kun haudan vieressä on kasa multaa ressunpäällä. Nykyään usein omaiset lapioivat haudan umpeen ja ei ole takuulla kiva lappoa luita haudattavan arkulle.

      • Anonyymi

        Joo..näin kävin allekirjoittaneelle.Reisiluu oli edellisen vainajan kun lapion hautaa umpeen . Kyllä siinä monenlasia ajatuksia pyöri päässä
        . Lapion sen hautaan ja homma hoidettiin loppuun 🙄


    • Anonyymi

      Arkku voi olla lauta arkku tai ruumis säkki sillä ei ole väliä kuolleelle.

    • Anonyymi

      Vetääkö ne massiivisen ja vahvan sargofagi-tyyppisen arkun mäsäksi väkisin heti alkuunsa?

      Eihän tossa ole mitään järkeä.
      Hautaustoimistossa sanoivat, että kyseinen arkku kestää kymmeniä vuosia.

      Henkilö oli tuon arkun varannut jo 17 vuotta ennen kuolemaansa.
      Siellä on mukana metalliosista ja hardwaresta purettu kitarakin, joka on puuta sekin ja mahtui mukaan.
      Tunnettu henkilö kyseessä.

      Aika hurjaa jos samantien tuhotaan kaikki.
      Tossa on inhimillisyys kaukana.
      En pystyisi kaivurimiehenä varmasti, vaikka pitkään noita hommia tekisin.

      Siellä on kuitenkin just laitettu, meikattu ja vaatetettu ihminen kauniissa verhoillussa arkussa.

      Riks räks ja poks vaikka väkisin, niinkö?

      Sitäkin olen kuullut, että kulmia heikennetään arkusta tarkoituksella.

      Täytyy vissiin mennä itse porukalla peittämään ihan oikeesti.

      Voi helvetti taas kerran.
      Eihän ne seurakuntayhtymästä juuta eikä jaata myönnä.
      Turha soitella.

      Avatkaahan se arkku ja ryöstäkää muistokalleudetkin vielä ennen murskausta....

      Sairaat paskat jos murskataan sanonpahan vain.

      Mikseivät heitä multiin ilman arkkua ja arkku uudestaan myyntiin tai "vuokraarkuksi".

      Olisivat edes suoraselkäisiä ja kertoisivat menettelytavat, niin voisivat kaikki hommata sen styroksiarkun verhoilulla siksi hetkeksi kun sitä katsotaan.

    Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

    Takaisin ylös

    Luetuimmat keskustelut

    1. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      7
      1262
    2. Mielessäni vieläkin T

      Harmi että siinä kävi niinkuin kävi, rakastin sinua. Toivotan sulle kaikkea hyvää. Toivottavasti löydät sopivan ja hyvän
      Ikävä
      19
      1245
    3. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      5
      1166
    4. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      2
      1164
    5. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      1
      1143
    6. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      1
      1141
    7. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      2
      1134
    8. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      42
      1127
    9. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      3
      1119
    10. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      2
      1110
    Aihe