Kuulo huononee, päässä suhisee

Hermoromahdus kohta

Ei, en ole tulossa hulluksi !
Ihmettelen vain, kun tunnen ajoittain huimausta, toisesta korvasta on kuulo huonontunut ja melkein jatkuvasti pää kohisee, vinkuu ja suhisee, varsinkin huonomman kuulevan korvan puolella.
Pelkään, että verisuoni katkeaa päästä tai on kasvain päässä. Pelkään todella paljon, heräänkö enää aamulla.
Minkä alan lääkärille kannattaisi mennä ?

27

12405

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • - flunssa

      Se tekee tuota. Minullakin oli toinen korva lukossa. Muilla on ollut huimausta.

    • korvalääkäriä

      kuulostaa menieren oireyhtymältä, mutta ei välttämättä ole sitä.
      ehkä ihan terveyskeskuslääkärillä käynti voisi auttaa alkuun?
      kauanko oireita on ollut ?

      • hermoromahdus kohta

        Pari vuotta ainakin on ollut oireita, jonkinasteista pään suhinaa on aina, muita erilaisia oireita silloin tällöin, jonkinlaista yleispahoinvointia ja joskus huippausta.


      • umppariko kohta ?
        hermoromahdus kohta kirjoitti:

        Pari vuotta ainakin on ollut oireita, jonkinasteista pään suhinaa on aina, muita erilaisia oireita silloin tällöin, jonkinlaista yleispahoinvointia ja joskus huippausta.

        Mulla oli samanlaisia oireita. Ensin terveydenhoitaja teki kuulotestin, sitten kuulontutkija. Sen jälkeen sain lähetteen keskus-
        sairaalaan tutkimuksiin. Siellä testattiin vielä kaksi kertaa. Koko ruljanssi on kestänyt reilut puoli vuotta. Nyt olen saanut diagnoosiksi otoskleroosin. Ainoana hoitona on kuulokoje, jota en ole vielä saanut. Joissain tapauksissa on mahdollisuus leikkaushoitoon, mutta minun kohdallani vasen korva on niin huono, ettei sitä voida operoida. Itse en ole täysin varma onko diagnoosini oikea, sillä minulla on pienoista huimausta silloin tällöin...Muutenkaan tohtori ei tuntunut välittävän huolestani kuulon jatkuvasta heikkenemisestä. Seuraavan kerran saan häiritä korvalääkäriäni kahden vuoden kuluttua, mitäs jos kuuloni huononeekin samaa tahtia, ja olenkin silloin jo umpikuuro?...


      • jo vuosia..
        umppariko kohta ? kirjoitti:

        Mulla oli samanlaisia oireita. Ensin terveydenhoitaja teki kuulotestin, sitten kuulontutkija. Sen jälkeen sain lähetteen keskus-
        sairaalaan tutkimuksiin. Siellä testattiin vielä kaksi kertaa. Koko ruljanssi on kestänyt reilut puoli vuotta. Nyt olen saanut diagnoosiksi otoskleroosin. Ainoana hoitona on kuulokoje, jota en ole vielä saanut. Joissain tapauksissa on mahdollisuus leikkaushoitoon, mutta minun kohdallani vasen korva on niin huono, ettei sitä voida operoida. Itse en ole täysin varma onko diagnoosini oikea, sillä minulla on pienoista huimausta silloin tällöin...Muutenkaan tohtori ei tuntunut välittävän huolestani kuulon jatkuvasta heikkenemisestä. Seuraavan kerran saan häiritä korvalääkäriäni kahden vuoden kuluttua, mitäs jos kuuloni huononeekin samaa tahtia, ja olenkin silloin jo umpikuuro?...

        Itse kävin korvalääkärillä kun vasen korva suhisee koko aika ja siitä on kuulokin huonontunut. Kävin kuulotesteissäkin. Mulle vaan sanottiin että vasemmassa korvassa huomattavasti huonompi kuulo ja että vika oli lääkärin mielestä siinä että niskat on jumissa. Käski mennä naprapaatille joka on siis erikoistunut niskan alueen hierontaan. Ei kuitenkaan antanut lähetettä vaan itse pitäisi se maksaa eikä mulla ole siihen varaa. Kun en tiedä onko tuosta apuakaan. Tätä suhinaa on jatkunut jo useamman vuoden.Ärsyttävää. Outoa etten saanut lähetettä niin ei itse tartteis maksaa tuota. Kertamaksu on kuitenkin ainakin 50e.Onko muilla joilla todettu tuo suhinan syyksi ja onko naprapaatti osannut auttaa?


    • kuuloton

      Kärsin ihan samoista oireista. Korvassa kuulo aleni kolmen vuoden sisällä normaalista siihen, että kuulen enää 60:ssä/matalat äänet. Ikävä kyllä miesten puheäänet ovat juuri niitä. Tee sitten töitä..kun et puhelinta kuule. Kahvion hälyssä puheen erottaminen on mahdotonta. Kokoukset samoin..nyt alkoivat karmeat kiertohuimaukset. Kävin terveyskeskuksessa. Korvapolille nopeutettuna. Kävin siellä ja lääkäri todella tutki nyt hyvin. Tasapainotesteillä, ym.
      eikä voinut sanoa ennen magneettikuvaa, onko kyse otoskleroosista (yksi lääkäri diagnosoi niin), Menierestä vai akustikusneurinoomasta. Leukaa pakottaa korvan yläpuolelle asti (n 10 cm halkaisijalta) korvaa ikäänkuin työnnettäisiin sormella pään sisään. Korva suhisee valtimon tahtiin, parin viikon aikana tullut mukaan MUSIIKKIA (siis kuulen korvasta kuin radiokanavan) joka nyt jo alkaa siis hirvittämään. Myös sierain ja korvakäytävä ovat pienempiä kooltaan. Silmä vuotaa vettä. Kompuroin, en luota kuntosalin juoksumattoon, kaiteet pitää olla joka paikassa.
      Iältäni olen juuri ns kohderyhmään kuuluva. Suvussa ei sairautta. Luin että voi olla joku geenivirhekin. Koita kestää, tiedät että täällä on toinenkin päänsä kanssa kamppaileva.
      Magneettikuvia ootellessa...

      Voimia!
      tv kuuloton

      • Acusticus

        Heippa vaan ?

        Kävitkö jo MRI kuvauksessa ? Selvisikö mitään?
        ts Löytyikö acusticusneurinoomaa tai muuta?

        Koettakaa kestää... täälläkin acu vinkuu koko ajan korvassa.

        Helsky


    • soikke

      mulla ei kuulo heikkene vaan kuulee normaalia paremmin, eli kaikki pienet
      äänet tulee niinkuin korostettuna, vaikka päässä suhisee noin 5 päivää viikossa .
      mutta suhinassa on noin 3 eri tasoa ja jos esim. suhina on aika vaimeaa ja menen esimerkiksi n. tunnin päiväunille ja herätessä suhina on paljon kovempi.

      mistä voisi saada vähän tietoa kysesestä haitasta, oire on vaivannut noin puolivuotta

      • Anonyymi

        tuttua tuo päiväunilta ylös ja hirveä sihunä päässä..

        kaikki alkoi 27.12.22 jolloin sain 3. koronarokotteen, siitä asti häiritsevä shina, oli 2pvän tauko, ihana tunne, mutta alkoi päiväunien jälkeen järkyn kovana, mistä johtuu??? Avusta kiitollinen.


    • Metsuri 61,5 vuotta

      Kunpa suhisisikin, mutta kun suhahtelee ja silmissä vilkkuu. Etenkin kun olen joko nukkunut liian vähän tai olen väsyksissä.
      Väsähdän nykyään melko nopeasti. Viisi tuntia raskasta ruumiillista työtä ja olen koko loppupäivän kovien suonenvetojen ja "suhahtelujen" vanki.
      Joskus tunnen kateutta niitä röyhkeitä kanssakulkijoita kohtaan,jotka ovat onnistuneet olemaan sitkeitä väitteissään kivuista ja säryistä lääkärissä. He ovat päässeet sairauseläkkeelle jo 58-vuotiaina. Polvet ovat olleet se heikko kohta. Kovat tuotantolaitosten lattiat ovat olleet ylivoimaisia kävellä. Tiedän kaksi tällaista ihmistä. Toinen kärräsi heti eläkepaperit saatuaan kiviä ja multaa tontillaan pitkän kesän tuntematta muuta kuin elämisen riemua ja toinen kävelee sauvojen kanssa kuin Sari Essayah ikään.
      Minulta on leikattu vasen olkapää, vasemmassa polvessa on tekonivel, niskaan on laitettu nikamien väliin metallia. Joka ainoaa paikkaa särkee eikä vähiten selkää. Olen yli 45 vuotta tehnyt raskaita ruumiillisia töitä. Huomenna menen taas moottorisahani kanssa hakemaan evästä ja leipää. Olen jo yli kuusikymppinen metsuri. Olen varmaankin luuseri, kun annan suhahdella vaan.
      Kärsin siitä huolimatta tilastani. Lääkärini on sitä mieltä, että "katsotaan, joskohan se siitä". Minkä minä voin, kun pokkani ei kestä puhua vastoin omaatuntoani.

    • Suhinasta kärsinyt

      Mulla on myös suhinaa korvissa ja välillä tuntuu että vasemmassa korvassa kuuluu suhinaa enemmän kuin oikeassa korvassa ja olen myös käynyt lääkärissäkin eikä lääkäri löytänyt mitään vikaa.Suhina on mua vaivanut jo viime kesästä lähtien ja sitä kuuluu päivällä että yölläkin ja on todella vaikeata olla sitä kuulematta ja välillä tulee ihan voimakkaampanakin äänenä suhina että on todella inhottavaa olla ja elää sen kanssa. Mutta kun olen ulkona nii silloin en niinkään kuule suhinaa mutta sisällä olessa sen helpommin kuulee että todella on häritsevää tälläinen suhina.Mistä se voi todellakin johtua??? Lääkäri sanoi et pitää päivällä radiota auki niin ei suhina kuuluisi ja niin olen tehnytkin mutta eipä auta sekään asiaa yhtään että yhtälailla kuulu suhinaa et on tää kummallista touhua kun ei lääkäritkään keksi tähän mitään syytä!!!

      • Suhinaa täälläkin

        Tinnitustahan tuo on,uskon että kuulo heikentynyt jopa siitä korvasta.Hautaan asti viet sen suhinan,näin se vaan on.


    • Jatkuvaa suhinaa!

      Kuule kuka sitten oletkin niin kyl mä omassa päässäni tiedän että se sun tinnituksesi on todellakin suhinaa ja kyl kai mä sen omassa päässäni kuulen mitä siel kuuluu ja miltä se kuulostaa! Sitä paitsi kun kävin korva lääkärillä niin samalla reissulla testattiin mun kuulonikin niin ei siinäkään mitään vikaa ollut et ei mun kuuloni ole hekentynyt et mistähän vika sitten löytyisi?? Etkö todellakaan usko muun parantavan mun suhinaani kuin hauta???

      • nainen 63 v.

        Hei vaan.
        Minulla myös suhinaa josta kerron muutama riviä alaspäin.
        Lääkäri sanoi että se on tinnitystä,eli kellä vinkuu,suhisee tms...
        Voimia sinulle,saman asian kanssa kamppaillen.


    • hrm

      tinnitus on ja pysyy! sehän siinä ärsyttävintä onkin et muut ei sitä (kuule!)sen kans vaan pitää oppia elämään...? tinnitus on aivojen reaktio yrittää (kuulla) kuulemaansa!! kun korvien aistin karvat kovastamelusta viottuvat! ja ilmenee tinnituksena!! alussa mullakin oli vaikee sopeutua!? mut kuten sanottua elämä opettaa...!?

    • Suhina kovenee vaan!

      Haluan jatkaa vielä et asustelen kyl yksin ja enkä mielestäni ole pitänyt kovaakaan melua et mistähän äänistä mun korvani olisivat vioittuneet??? No onneksi mul on taas ensi viikolla lääkäriin aika tästä suhinasta päässäni niin katsotaan mitä lääkäri määrää mut ei tätä ikusesti voi kärsiä ja kestää tälläistä suhinaa loputtomiin!!!

    • nainen 63 v.

      Suhisee se vaan.
      Minulla on ollut tuota suhinaa jo ainakin 15 vuotta. Olen siitä maininnut lääkäreillekin mutta ei ole kuulemma parannuskeinoja.
      Nyt sairastuin korvatulehduksiin,siis kummatkin korvat olivat tulehtuneet mutta antibiotti auttoi tulehdukseen.
      Oikea korvan tärykalvo jouduttiin puhkaisemaan ja sieltä löytyi kudosnestettä,
      Sitten menin kuukauden päästä uudelleen mutta oikea korvakäytävä edelleen turvoksissa,siis jlleen kuukauden päästä lääkärin luokse.
      Kaikkein pahinta mitä tästä on ilmeisemmin seurannut on että suhina kuuluu kahta voimallisemmin ja niin että jos herään aamutunteina en saa enään nukuttua,mitä teen,onko neuvoja.Luin jostakin että voisi olla syöpää mutta missä ja kuinka se näin ilmenisi. Olen väsynyt tähän tilanteeseen.

    • gsdgsggsds

      Nuo oireet sopivat myös B12 vitamiinin puutokseen!!! Miksei kannattais syödä myös muita b vitamiineja...

      • nainen 63

        Hei.
        Jos joku vitamiini auttaisi olisi se aivan mahtava asia.
        Mistä päättelet että esim. B 12 vitamiini olisi esim.tämän "sairauden" takana.
        Odotan vastaustasi. Nainen 63. Kiitos.


    • Retukka

      Mulla samaa vikaa Alko kun sain lääkin Alodipin verenpaineeseen Suhisi hirvittävästi päässä, lopetin sen lääkkeen ja sain toisen Ace-estäjä, rupes suhiseen vasemm korvassa ja kova yskä, uusi lääke taas; Cardesarstad, taas suhisee päässä, vasemm puolella
      Odotan magneettiröntgeniä

    • menieristi

      Aloittajalle:
      Kun kuulo huononee, päänsisäiset äänet alkavat kuulua voimakkaammin, verisuonten suhinat yms. Se ei ole vaarallista, joskin outoa aluksi ja aiheuttaa hermostumista ja pelkoakin.
      Jos haluaa tutkituttaa onko Menierin oireyhtymä kysymyksessä, kannattaa mennä suoraan korvalääkärille ja ottaa ensin selvää, ymmärtääkö ko. korvalääkäri Menieren päälle yhtään mitään.
      Minulla todettiin Meniere 10 vuotta sitten. Kävin vuosia kolmella eri korvalääkärillä, joille ei tullut ko. tauti mieleenkään.

      Meniere-liitosta vai onkohan se Meniere yhdistys voi kysyä oman alueensa experttiä, korvalääkäriä. Olettaisin, että he voivat suositella jotakin alueensa lääkäriä.
      Jos ei ole hoppu, mikään ei estä tietenkään pyytämästä terveyskeskuslääkääriltä lähetettä korvalääkärille tutkimuksiin. Sinne saa ainakin pääkaupunkiseudulla odottaa kuukausia, mutta kunnallisesti on mahdollisuus tehdä muutkin asiaankuuluvat tutkimukset diagnoosin selvittämiseksi. Kuulotutkimus teitenkin tehdään aluksi ja mahdollisesti päänkuvaus jne.

      Menieren tauti on jokaisella erilainen. Se voi alkaa joskus hitaasti, vähillä oireilla ja sitten yht'äkkiä laukaista kohtauksen huimauksineen.
      Diagnoosin saaminen kesti minulla kolme vuotta.
      Hidasta on.
      Aloita jossakin tutkimus oli mitä oli.

    • matalat

      Minulla alkoi tukkoisuuden tunteella,suhinalla ym. Passitus kuulotutkimuksiin. Matalat äänet alema 50%. Lääkärin arvio oli verenkiertohäiriö korvassa. Aikaa n.5v kun tod. Nykyisin kuulo huono sillä korvalla. Ei onneksi tinnitä.

    • tero58

      mullakin on 2vuotta suhissut päässä ja joka päivä huimausta.

    • Unta_palloon

      Olkaa onnellisia, jos se suhisija ei oöe alkanut puhumaan. Ja että sillä ei ole kaveria jonka kanssa kinata.

    • Anonyymi

      Mulla suhissut korvat 6 vuotta koko ajan ja alkaa häiritä illalla ku on hiljasta ja pitäis nukkua .

    • Anonyymi

      Mulla on kova kohina ja suhina toisessa korvassa. Välillä sirittää ja kirskuu. Kuulonmenetystä ei perus audiogrammissa näyttäisi olevan muka. Mutta mikään ei kuulosta enää yhtä selkeältä siinä korvassa. Korva myös tuntuu vähän lukkoiselta useinkin ja vihloo.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mielessäni vieläkin T

      Harmi että siinä kävi niinkuin kävi, rakastin sinua. Toivotan sulle kaikkea hyvää. Toivottavasti löydät sopivan ja hyvän
      Ikävä
      40
      2092
    2. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      47
      1644
    3. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      29
      1491
    4. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      25
      1468
    5. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1441
    6. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      1
      1415
    7. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      2
      1397
    8. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      1
      1331
    9. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      2
      1250
    10. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      6
      1229
    Aihe