Kerrostalo vs. Rivitalo

-gallup- muuttaa vai ei

kummassa tykkäät asua, kerrostalossa vai rivitalossa?

Molemmissa asumismuodoissa on varmaan hyvät ja huonot puolet, itse olen asunut vain kerrostalossa, mutta rivitalo asuminen kiinnostaisi.

Haluaisin tietää teidän mielipiteitä ja kommentteja.

Minusta kerrostalo asunto on ihan OK, mutta luulisin että rivitalossa on enemmän omaa "vapautta" takapihaa, nurmikkoa, grillausta, ei yläkerran kolinoita, rappukäytävä ääniä ym...

Varmaan on ihmisiä ketkä on muuttanut rivitalosta kerrostaloon, siihen kai on sitten omat syyt??


Hyvää tulevaa kesää kaikille :)

40

10276

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • miesmies

      Ihan sama. Asun kerrostalossa. Rivitalossakin olen kahteen kertaan asunut.

      Rivitaloon on helppo murtautua. Olen itse ollut tilanteessa jossa ovikello soi oltuani rivitalossa. En avannut kun ei ollut tv-lupaa enkä voinut olla varma kuka oven takana.

      Meni muutama minuutti kun ilmeisesti potkaistaan tai lyödään jollakin takapihan ikkunaa tai ovi-ikkunaa. Tässä vaiheessa säntään portaat alas ääntä kohti. Pihalta kuuluu poisjuoksuääniä. Avaan oven ja näen 50 metrin päässä laihan miehen selän juoksevan pois. Ikkuna ei särkynyt.

      Tapauksesta on vuosia ja vieläkin vituttaa rankasti kun oli silloin välilevyn pullistuma ja reilusti ylipainoa joten oli 2 syytä miksen edes uneksinut kilpajuoksusta.

      Muuten olen ollut hyväkuntoinen läpi elämäni.Ja muuten olen saanut olla rauhassa. Autoni oli rivitalon pihalla mutta se ei vaikuttanut murtoyritykseen. Parkkipaikka-alueella kun on paikka 4 autolle ja 1 oli parkissa.

      Kerroin asiasta vuokraisännälle ja kuulemma se rikollinen tiedettiin paikkakunnalla huumeidenkäyttäjäksi ja kuka on muta ilmoitusta poliisille ei oltu tehty. Ihmetytti!

    • nainennaisempi...

      kerrostalo on kamalista kamalin paikka. Kummallisia ääniä eri puolilta taloa, äkäisiä naapureita, jotka katsovat asiakseen ottaa kantaa kaikkeen henkilökohtaiseen. Ulos ei pääse kuin rappukäytävän kautta, muuten olet jumissa omassa loukossasi kuin pitkän tunnelin päässä. Jos joku tulee ovelle ei ole toista ulokäyntiä. Kun ajat pihaan koko talo toljottaa muurimaisesta seinästä tuloasi. HUH! Rivarissa on vain sinänaapurit. Kukaan ei kyttää askeleitasi alapuolella eikä kukaan tömistele omalla katollasi. ÄÄnet kuuluvat selkeästi sieltä missä syntyvtäkin eivätkä kierrä rakenteissa. Oma piha molemmin puolin taloa ja ulos pääsee kahdesta ovesta suoraan maan kamaralle. Ikkunatkin ovat niin matalalla, että on mahdollista paeta vaikka tulipaloa ikkunasta. Kerrostalossa olet jumissa kuin rotta loukussa. Totta että joku voi murtautua, mutta voit myös itse päästä jotenkin kotiisi jos avaimet jäävät. Kerrostalossa ei pääsen edes rappukäytävään ja omaa ovikelloa soittamaan. Siellä olet pihassa tai kadulla lukitun rapunoven takana. Ehdoton KYLLÄ rivariasumisen puolesta!

      • kerrosrivari

        "Kun ajat pihaan koko talo toljottaa muurimaisesta seinästä tuloasi."

        Heh, ei kai nyt mene jo luulotteluksi?


      • öryut
        kerrosrivari kirjoitti:

        "Kun ajat pihaan koko talo toljottaa muurimaisesta seinästä tuloasi."

        Heh, ei kai nyt mene jo luulotteluksi?

        Vihon viimeisiä ovat luhtitalot! Varsinkin usein eristykset ovat perseestä ja liesituulettimen kauttaa kuuluu yläkerran puhe erittäin selvästi läpi.


      • Kaikki kuuluu naapuriin
        öryut kirjoitti:

        Vihon viimeisiä ovat luhtitalot! Varsinkin usein eristykset ovat perseestä ja liesituulettimen kauttaa kuuluu yläkerran puhe erittäin selvästi läpi.

        Luhtitaloon sopii vain rauhalliset asukkaat.


      • näitä on
        kerrosrivari kirjoitti:

        "Kun ajat pihaan koko talo toljottaa muurimaisesta seinästä tuloasi."

        Heh, ei kai nyt mene jo luulotteluksi?

        eihän se tarkoita aivan jokaista, mutta meillä oli talossa eläkeläisiä pilvin pimein ja ne istuivat ikkunassa ja roikkuivat parvekkeella. Osa vilkutteli parvekkeelta osa vilahti piiloon kun katsoi. Tulijoiden seuraaminen oli heistä ihan asiaan kuuluvaa. Kun muutettiin totesivat että olitte sitten ekaa yötä uudessa kodissa, huomasin kun auto jäi yöksi pihaan. Jos auto oli pois pihasta yön tulivat kysymään missä oli oltu ja kun tulin yleensä myöhään kotiin kyselivät työvuoroista ja onko vuorotyö. Niin että ei tarvinnut luulotella mitään eikä edes arvailla. Kyllä se ihan avoimesti kerrottiin. Sitäkin ihmeteltiin kuka tuli Stockan pussi kädessä ja kuka Prisman tai K-kaupan kassi.Kyllä siinä oli paljon puitava.


      • luhi on hyvä
        öryut kirjoitti:

        Vihon viimeisiä ovat luhtitalot! Varsinkin usein eristykset ovat perseestä ja liesituulettimen kauttaa kuuluu yläkerran puhe erittäin selvästi läpi.

        No eipä kuulu rappukäytävä kolinoita ja ääniä.
        Aivan hyvät eristykset on.

        http://fi.wikipedia.org/wiki/Luhtitalo


      • luhtiasukas.
        luhi on hyvä kirjoitti:

        No eipä kuulu rappukäytävä kolinoita ja ääniä.
        Aivan hyvät eristykset on.

        http://fi.wikipedia.org/wiki/Luhtitalo

        Kyllä on tosi surkeat näiden luhtitalojen eristykset.Kaiken kukkuraksi yläpuolelle asukas laittoi laminaatit lattiaan niin johan lähti rauha meiltä.Mitä tulee rappukäytävä ääniin niin onhan luhtitaloissakin porraskäytävät ja kaikista inhottavinta on se kun lehdenjakajat käyttävät juoksuratana luhtien pitkiä käytäviä niin kyllä on takuu varma aamuherätys siinä jytinässä.
        En todellakaan voi suositella ainakaan 70-luvulla tehtyjä luhtitaloja.


    • asumismuodossa

      Kerrostalossa sai asua rauhassa mutta rivitalo ja omakotitalo pahimpia ellei asu sitten ihan korvessa niissä.

      Rivitalossa häiriköi kakarat niin ettei pihassa ollut rauhan häivääkään ja sama juttu omakotitalossakin. Ihan viereisissä taloissa ei huudeta mutta kakaroiden kamala melske kuuluu kauempaakin. En ymmärrä miksi kakaroiden pitää leikeissään huutaa taukoomatta kuin palosireenit nykyään?

      Rivitalossa ne kakarat huusi ihan ikkunoiden alla ja häiritsi sitä enemmän jos kielsi ja harva uskalsi kieltää kun ne alkoivat terrorisoimaan sitäkin enemmän. Ihmiset pelkäsivät niitä. Täälläkin kun kielsi niin tultiin oikein joukolla terrorisoimaan ihmisiä. Haettiin iso taustajoukko asukkaita vastaan niin ettei meille mitään mahdeta, päättelivät mutta kamerat voitti. Kiitos nyky tekniikan sillä muutenhan törkeille kakaroille ei enään mahtaisi kukaan.

      Tässä on mennyt suomen maassa pieleen niin kuin pieleen voi mennä että aikuisten tarvii jo kakaroitakin pelätä milloin ne hyökkää kimppuun, tekee ihan mitä lystää ja kukaan ei uskalla puuttua. Kaikki pelkää ja pakenee omiin oloihinsa puuttumatta mitenkään vaikka kuinka vituttaisi. Naapurit sietää ihan mitä tahansa terroria jos aiheuttajat ovat kakaroita.

      • johan on kummallista

        Miten voikaan olla noin täynnä vihaa lapsia kohtaan. Eivät ne nyt kai ihan petoja ole. Minä tykkään lasten äänistä. meidän pihan vieressä on leikkikenttä ja pihassa on mukava kuunnella lasten leikkejä. Jos joku joskus tekee jotain se on ikävää, mutta yleensä lapset leikkivät tai pelaavat. Eivät ne tunge pihoihin eivät, huutele asukkaille eivätkä todellakaan uhkaile ja tule päälle joukkovoimalla. Ihan tavallisia pentuja ne on. Mistä voi kehittyä tuollainen ajatus pelottavista lapsiterrosisteista, olisiko tullut katsotta liikaa televisiota.?


      • -pä
        johan on kummallista kirjoitti:

        Miten voikaan olla noin täynnä vihaa lapsia kohtaan. Eivät ne nyt kai ihan petoja ole. Minä tykkään lasten äänistä. meidän pihan vieressä on leikkikenttä ja pihassa on mukava kuunnella lasten leikkejä. Jos joku joskus tekee jotain se on ikävää, mutta yleensä lapset leikkivät tai pelaavat. Eivät ne tunge pihoihin eivät, huutele asukkaille eivätkä todellakaan uhkaile ja tule päälle joukkovoimalla. Ihan tavallisia pentuja ne on. Mistä voi kehittyä tuollainen ajatus pelottavista lapsiterrosisteista, olisiko tullut katsotta liikaa televisiota.?

        Mukaavahan se olisi kuunnella iloista elämää ympärillä, ei se hiljaisuuskaan mitään mukaavaa ole.


      • jdjdjdjdjdjdjdjdjedi
        -pä kirjoitti:

        Mukaavahan se olisi kuunnella iloista elämää ympärillä, ei se hiljaisuuskaan mitään mukaavaa ole.

        jossa ei ollut lasten ääniä. En aiemmin ollut kiinnittänyt siihen huomiota, mutta kun ne puuttuivat huomasin kaipaavani niitä. Alue oli täynnä vanhuksia ja keski-ikäisiä eikä lapsia näkynyt eikä kuulunut. Ihan kuin olisi tullut sellaiseen maailmaan, joka on jäykistynyt aikuisuuden jähmeyteen. Oli pakko muuttaa pois. Nyt nautin lasten äänistä ja tiedän, että haluan kuulla niitä aina kotiympäristössäni. Lasten äänistä tulee kesäinen olo ja kivasti muistuu omatkin lapsuusmuistot ja omien lasten lapsuus mieleen.


      • sitä saa
        jdjdjdjdjdjdjdjdjedi kirjoitti:

        jossa ei ollut lasten ääniä. En aiemmin ollut kiinnittänyt siihen huomiota, mutta kun ne puuttuivat huomasin kaipaavani niitä. Alue oli täynnä vanhuksia ja keski-ikäisiä eikä lapsia näkynyt eikä kuulunut. Ihan kuin olisi tullut sellaiseen maailmaan, joka on jäykistynyt aikuisuuden jähmeyteen. Oli pakko muuttaa pois. Nyt nautin lasten äänistä ja tiedän, että haluan kuulla niitä aina kotiympäristössäni. Lasten äänistä tulee kesäinen olo ja kivasti muistuu omatkin lapsuusmuistot ja omien lasten lapsuus mieleen.

        kun muuttaa kunnan vuokrataloon niin saa kyllä kuunnella tarpeeksi lasten ääniä, yksinhuoltajat pitävät siitä huolen xD


      • lasten äänet
        sitä saa kirjoitti:

        kun muuttaa kunnan vuokrataloon niin saa kyllä kuunnella tarpeeksi lasten ääniä, yksinhuoltajat pitävät siitä huolen xD

        lastenäänistäoli puhe ei yksinhuoltajien. Niissä on vissi ero. Lapsia yleensä siunaantuu huomattavasti enemmän kahden vanhemman perheisiin kuin yksinhuoltajille. MyöskäänEi myöskään ollut kyse vuokrakasarmeista vaan ihan asiallisesta pientaloalueesta. Huomautus oli todella asiaton!


      • ---
        johan on kummallista kirjoitti:

        Miten voikaan olla noin täynnä vihaa lapsia kohtaan. Eivät ne nyt kai ihan petoja ole. Minä tykkään lasten äänistä. meidän pihan vieressä on leikkikenttä ja pihassa on mukava kuunnella lasten leikkejä. Jos joku joskus tekee jotain se on ikävää, mutta yleensä lapset leikkivät tai pelaavat. Eivät ne tunge pihoihin eivät, huutele asukkaille eivätkä todellakaan uhkaile ja tule päälle joukkovoimalla. Ihan tavallisia pentuja ne on. Mistä voi kehittyä tuollainen ajatus pelottavista lapsiterrosisteista, olisiko tullut katsotta liikaa televisiota.?

        Lapsuuden kotipuolessani oli kuulema kaksi kakaraa istuskellut tien reunalla; kun ohi ajoi bussi, toinen yritti työntää toisen auton alle. Samaisessa paikassa pikkuveljeni yritettiin kivittää ja hänen päälleen kustiin naapurien lasten toimesta ja sitten näiden lasten äiti tuli meille huutamaan kuin hyeena kuin _minun_ veljeni kiusaa _hänen_ poikiaan. Just just...

        Mieheni hänen veljensä yritti haudata elävältä kun molemmat olivat lapsia.

        Juuri eilen kun ajelimme miehen kanssa eräällä alueella, tuli kaksi poikaa tielle ja toinen jäi siihen loikkimaan pelleillen että aikoo hypätä auton alle. Kun mieheni sanoi hänelle muutaman valitun sanan ja jatkoimme matkaa, poika jatkoi takanamme sitä tiellä keikkumista toisten autojen kanssa. (Toivottavasti jäi alle että oppi!!!)

        Itse kehtasin kerran huutaa naapurin tytölle ikkunasta että lopeta se kissasi lyöminen, kun satuin lyömisen näkemään. Myöhemmin tyttö (tai kaverinsa) kävi työntämässä kissankusessa liotetun lehden postiluukustani sisään.

        Onpa veikeää ja kivaa väkeä nämä hellenteltut nimeltä lapset. Tässä siis kokemuksia useamman vuosikymmenen ajalta, eli lapset ne pysyy aina lapsina, lääps lääps...

        Ja kyllä ne osaavat rääkyäkin, kuin sumusireeni aina välillä.


      • ---
        -pä kirjoitti:

        Mukaavahan se olisi kuunnella iloista elämää ympärillä, ei se hiljaisuuskaan mitään mukaavaa ole.

        Tällaista olen viime aikoinan kuullut lasten iloisesti ääntelevän pihalla:

        HUORRRRRRRA HUORRRRRRA (jne.)

        BYÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄH!!! (jatkuu loppumattomiin, kaiketi syynä kun ei ostettukaan sitä viimeisintä Playstation-peliä)


    • ja molemmissa

      on hyvät puolensa, kuten mainitsitkin.

      Minun kohdalleni on tähän mennessä sattunut vain mukavia naapureita, mutta luulen, että sen m**kun naapurin sattuessa kohdalle on parempi asua kerrostalossa. Naapureiden kanssa kun on väkisinkin jonkin verran tekemisissä rivarissa.

      Rivarissa on metelipolitiikka ollut ainakin tähän mennessä maltillisempaa, vaikken häiritseväksi kokenut melua edes opiskelijatalossa. Naapurin bileet kuuluivat kerrostalossa lähes poikkeuksetta, mutta elämäähän se vain. Pääasia on, että metelöinti loppuu kymmenen-yhdentoista nurkilla viimeistään.

      Rivarissa yleensä tulee mukanaan väkisinkin vähän pihan kuopsutusta ja talvisin lumitöitä. Jos ei yhtään moiset toimet kiinnosta, niin sitten olisi parempi pysyä kerrostalossa.

      • pilvenpiirtäjä.

        Rivitalossa voidaan jakaa erilaisia töitä keskenään, työt kiertävät.

        Kerrostalossa ei tosiaan tarvitse välittää pihatöistä tai yleensä ei ole mitään yhteisiä töitä.

        Tietenkin rivitalossa tulisi pidettyä oma alue siistinä, mutta mitä on sitten ne yhteiset kiertävät työt ja tehtävät, jaksaako ja muistaako niitä sitten, ei kai ne vaikeita ole mutta.....hmm


    • kamelia

      kerrostalosta rivitaloon ; ) ja tykkään kyllä enemmän asua tässä.

      • niin niin

        Mikä sai kipinän rivitaloon muuttamaan? höh?


      • kamelia
        niin niin kirjoitti:

        Mikä sai kipinän rivitaloon muuttamaan? höh?

        Ajattelin, että se on lapsillle mukavampi paikka asua ; )


    • kerrosasuja

      Asuin ensimmäiset 21 vuottani omakotitalossa. Sitten muutin kerrostaloon ja aluksi oli outoa, mutta siihen tottui. Ehdin asua kahdessa kerrostalossa, kunnes muutin rivitaloon. En tykännyt yhtään! Nykyään asun kerrostalossa.

      Rivitalossa on liian läheiset välit naapuriin ja jos saa ärsyttävät naapurit, ei niitä pääse pakoon. Ne tietävät aina, koska olet kotona. Ainoa hyvä asia oli oma piha, jossa voi viettää aikaa, mutta senkin pilasi 10 tuntia päivässä rääkyvät kakarat ja ne seinänaapurit höpinöillään. Lisäksi rivitalossa kuka tahansa pääsee oven taakse koputtelemaan. Itse haluan olla rauhassa naapureilta, kaupustelijoilta yms. Kerrostalossa se onnistuu, kun alaovi aina lukossa.

      6 vuotta kerrostaloelämää kokeneena en halua asua enää missään muualla. Ehkä jos tulevaisuudessa on reilusti rahaa, niin rakennan oman talon johonkin rauhalliseen paikkaan.

      • olisi...

        omakotitalo mutta mielummin rivitalo kuin kerrostalo. Mitä vähemmän naapureita sen parempi! Jopa tupakansavusta vois päästä hyvällä onnella eroon!!


      • .Nanna.
        olisi... kirjoitti:

        omakotitalo mutta mielummin rivitalo kuin kerrostalo. Mitä vähemmän naapureita sen parempi! Jopa tupakansavusta vois päästä hyvällä onnella eroon!!

        Olen sen verran erakkotyyppi, että asuisin mieluummin kerrostalossa kuin rivarissa. Nyt asun omakotitalossa, mutta kokemusta on näistä kahdesta muustakin.

        Rivitaloasukkaana joutuu enemmän tekemisiin naapureiden kanssa. Kerrostalossa asuessani ei tarvinnut välittää mistään mitään, mutta rivarissa oli kaikenlaista touhaamista, johon oli pakko ottaa osaa. En ole kauhean sosiaalinen ihminen enkä jaksaisi niitä pihatalkoita ja kokoontumisia. Mutta eihän niistä poiskaan voinut olla. Kerrankin muistan yhdet pihansiivoustalkoot, joihin en millään olisi jaksanut mennä, kun olin juuri saanut kokea henkilökohtaisen ikävän asian. Mutta varjele, jos olisin jäänyt sieltä pois. Lisäksi naapureina oli kaksi varsinaista juoruakkaa, joiden jutut ja utelut koin kauhean ahdistavina.

        Jotenkin en vain osaa toimia sellaisissa pikkuporukoissa, joissa tehdään "yhdessä" jotain. Siellä on aina joku säätäjä ja kaikenosaava, mikä saa minut vetäytymään. Koko rivitaloasumisen aika oli minulle hirveän ikävä.

        Kerrostalossa minua ei tippaakaan vaivannut kenenkään ikkunassavahtaaminen, jos siellä nyt sellaisia oli. Kun tulin kotiin ja vedin oven takanani kiinni, sain olla rauhassa. En käynyt talon saunassakaan, vaan saunoin kerran viikossa uimahallissa ja aika usein vanhempieni luona. Pyykkitupaa en käyttänyt koskaan. Kerrostaloajasta minulla ei ole mitään ikäviä muistoja.


      • erakko myös
        .Nanna. kirjoitti:

        Olen sen verran erakkotyyppi, että asuisin mieluummin kerrostalossa kuin rivarissa. Nyt asun omakotitalossa, mutta kokemusta on näistä kahdesta muustakin.

        Rivitaloasukkaana joutuu enemmän tekemisiin naapureiden kanssa. Kerrostalossa asuessani ei tarvinnut välittää mistään mitään, mutta rivarissa oli kaikenlaista touhaamista, johon oli pakko ottaa osaa. En ole kauhean sosiaalinen ihminen enkä jaksaisi niitä pihatalkoita ja kokoontumisia. Mutta eihän niistä poiskaan voinut olla. Kerrankin muistan yhdet pihansiivoustalkoot, joihin en millään olisi jaksanut mennä, kun olin juuri saanut kokea henkilökohtaisen ikävän asian. Mutta varjele, jos olisin jäänyt sieltä pois. Lisäksi naapureina oli kaksi varsinaista juoruakkaa, joiden jutut ja utelut koin kauhean ahdistavina.

        Jotenkin en vain osaa toimia sellaisissa pikkuporukoissa, joissa tehdään "yhdessä" jotain. Siellä on aina joku säätäjä ja kaikenosaava, mikä saa minut vetäytymään. Koko rivitaloasumisen aika oli minulle hirveän ikävä.

        Kerrostalossa minua ei tippaakaan vaivannut kenenkään ikkunassavahtaaminen, jos siellä nyt sellaisia oli. Kun tulin kotiin ja vedin oven takanani kiinni, sain olla rauhassa. En käynyt talon saunassakaan, vaan saunoin kerran viikossa uimahallissa ja aika usein vanhempieni luona. Pyykkitupaa en käyttänyt koskaan. Kerrostaloajasta minulla ei ole mitään ikäviä muistoja.

        Veit sanat suustani.


    • joitakin aatoksia

      Asun pienessä rivariyhtiössä ja se on aika vaativaa henkisesti, koska ihmisten erilaisuus korostuu silloin räikeästi.Kaikki tehdään itse, koska yhdenkään isännöitsijän tai huoltoyhtiön ei kannata keikata tämän kokoisiin yhtiöihin ja auta armias lumityövuoroja, ruohon leikkuuta yms. Tarvitaan vain yksi vapaamatkustaja tai nilkki, niin kukaan ei tahdo tehdä muuta kuin pakollisen hampaat irvessä. Yhtiövastikkeissa kerätty raha ei riitä mihinkään ja niinpä kiinteistön vanhetessa lainaosuudet kasvavat kattoremppojen, salaojakaivuutöiden yms myötä.Naapurisovun nimissä mitään asiaa ei puhuta suoraan ja niinpä vuosien saatossa alkaa nyppimään jonkun nilkin naapurin tempaukset tosi paljon, jolloin pikku juttu voi räjäyttää ison riidan.

      Pidän toki kodistani ja alueesta, jossa asun samoin kuin minulla on varaa maksella lainaosuuksiani, enkä koe hankalaksi hoitaa osuuttani yhteisten alueiden ylläpidosta, mutta alan todellakin vihaamaan uusia naapureita jotka vaativat listan kanssa meitä vanhoja asukkeja tekemään kaiken heidän puolestaan ja joskus ihmettelen missä ihmiset ovat eläneet ennen tänne tuloa? Moni sopisi kerrostaloon siksi, ettei siellä tarvitse ymmärtää talotekniikasta mitään saati harjoitella kolaamista arkiaamuna.Joten jos muutat rivariin tutkiskele itseäsi miten jaksat ihmisiä, osaatko/haluatko tehdä mitään ja kestätkö, jos joudut jatkuvasti talkoisiin jotakin puuhaamaan (mitä vanhempi taloyhtiö sen enemmän työtä se valitettavasti vaatii).

      Haaveilen paluuta pienkerrostaloon, josta lähdin rivariin. Siellä oli hiljaista, huoletonta ja iso parveke, mikä on yksityisempi kuin rivarin takapiha.

      • kyttääjä1

        Entä kerrostaloalue jossa on kerrostaloja vieri vieressä joka puolella, siinä kun ammulla verhot aukaiset ja otat kupin kahvia, voit morjestaa naapuri kerrostalon asukkaalle joka on siinä parin metrin päässä kans juomassa aamukahvia.

        Ei hienoa ja mukavaa, ei ei ei.


      • piha pihalla
        kyttääjä1 kirjoitti:

        Entä kerrostaloalue jossa on kerrostaloja vieri vieressä joka puolella, siinä kun ammulla verhot aukaiset ja otat kupin kahvia, voit morjestaa naapuri kerrostalon asukkaalle joka on siinä parin metrin päässä kans juomassa aamukahvia.

        Ei hienoa ja mukavaa, ei ei ei.

        ajattele rivaria, joka on rakennettu kerrostalojen väliin tai omakotitalo jonka viereen on noussut valtava kolossi. Olepa siinä sitten omalla pihalla rentoutumassa ja ottamassa aurinkoa kun seitsemän kerrosta ikkunoita avautuu pihallesi. Entä pihajuhlat, auringonotto, huh huh! Ikkunoista näkyy suoraan sisään ja pihan ympärillä on lähinnä katsomo. Voisi suoraan pystyttä kyltin" saa heittää rahaa!".


      • Aurinkolahden Asukas

        Itsekin riitaannuin kaikkien muiden rivariasukkaiden kanssa, vaikka olin vain vuokralla. Oli kolaukset ja nurmikonleikkuut ja muut, mitäs minä olisin osannut tehdä, peukalo keskellä kämmentä kun olen.

        Sitten päätimme äitini kanssa muuttaa Vuosaareen ja Aurinkolahteen, siellä oli tarjolla mukava alimman kerroksen kaksio, pojat pelaavat jalkapalloa ikkunaan, mutta ei se minua haittaa, sen verran töttöröö olen vielä päivälläkin.

        Rivariin ei tee mieli, häätivät meidät sieltä, emme halua elää muun yhteisön kanssa, parempi on olla kerrostalossa vaikka meteli häiritseekin.


      • hahahhah
        Aurinkolahden Asukas kirjoitti:

        Itsekin riitaannuin kaikkien muiden rivariasukkaiden kanssa, vaikka olin vain vuokralla. Oli kolaukset ja nurmikonleikkuut ja muut, mitäs minä olisin osannut tehdä, peukalo keskellä kämmentä kun olen.

        Sitten päätimme äitini kanssa muuttaa Vuosaareen ja Aurinkolahteen, siellä oli tarjolla mukava alimman kerroksen kaksio, pojat pelaavat jalkapalloa ikkunaan, mutta ei se minua haittaa, sen verran töttöröö olen vielä päivälläkin.

        Rivariin ei tee mieli, häätivät meidät sieltä, emme halua elää muun yhteisön kanssa, parempi on olla kerrostalossa vaikka meteli häiritseekin.

        olipa jännä tarina!


    • minä vaan...

      Minun kokemukseni molemmista menee näin:

      Kerrostalossa saa olla suht rauhassa. Kukaan ei tule juttelemaan eikä tuppaudu seuraan. Sen pienen pihan puuttuminen on tukahduttavaa,,,

      Rivitalossa taas on pieni pihan MUTTA
      et pihalla saa ottaa aurinkoa rauhassa kun heti on joku keikkumassa aidassa kiinni ja kuulumisia vaihtamassa. Taloyhtiön kokouksessa tapellaan pikkuasioista verissäpäin, ja jokainen haluaa olla oikeassa. Mutta sekään ei ole hyvä ettet ole kiinnostunut asioista, juoksee perässä sitten taloyhtiön tyypit kampanjoimassa. Tää on niin tätä

      Eristeista ja naapureistahan se on kiinni minkä verran mökää tulee seinän läpi. Mutta ihan samat säännöt ne on molemmissa.

      Molemmat asumismuodot olivat minulle yhtä helvettiä näin yötyöläisenä. että vapaa-ajalla en jaksa paljon sosialisoida. Siksi asunkin nyt omakotitalossa ja murjotan omalla tontilla. Piilossa tietenkin ;-)

    • reilulla..........

      ..parvekkeella on minusta paras asumismuoto.
      Ja se parveke saisi vielä olla mahdollisimman intiimi, eli että ei joutuisi katsomaan naapuria kahvia juodessaan.
      Miksikö tästä asumismuodosta tykkään?

      Koska en pidä "yhteisistä jutuista",siis talkoista yms..vaan haluan asustella omassa rauhassani ja omissa oloissani. Tässä asumismuodossa eivät myöskään lumityöt kiusaa.

      • suo siellä vetelä täällä

        olen asunut kerros-, rivi- ja omakotitalossa. Omakotitalossa oli kamalasti hommaa kun kaikki piti tehdä itse. Se oli kuitenkin osakemuotoinen juttu ja yhtiökokouksissa sai käydä. Talkoita ei kuitenkaan juurikaan ollut. Kerrostaloon kun muutettiin alkoi sellainen naapurien kavalkadi, että oksat pois, hei sinne ja hei tänne ja talkoot kaiken päälle ja vielä hyväntekeväisyys talkoot kaupungin puistoja siivoten. Pihajuhlia pidettiin hava se kesäpäivä ja makkaraa grillattiin alvariinsa. Eikä ollut ihan pieni yhtiö. Kaikki äänet kuuluivat ja rapussa vartioi rappupoliisi lappuineen ja järjestysääntöineen. Rivarissakin on talkoita, mutta kunnostetaan omaa. Pieni pläntti lunta oman asunnon edessä ei paljon aiheuta vaivaa. Oma piha on oma piha vaikka naapuri sinne vähän huutelisikin. Niinpä ne on huudellu yhtä lailla kerrostalossa kuin omakotitaloissa. Nyt vain sattui mukavaa väkeä aiemmin on tärmätty naapurikauhujen valiojoukkoihin.


    • Pertta P.

      Omasta rivitaloasunnosta tällaisia huonoja kokemuksia:

      - juoppohullu naapuri aina kimpussa ja haistattelemassa, varsinkin jos yritin seurustella jonkun kanssa

      - "omalla pihalla" ei mitään rauhaa eikä intimiteettisuojaa jatkuvasti ohi ravaavan väen ja em. juoppohullun vuoksi; olo kuin pätsissä auringon paistaessa suoraan ja vielä suorempaan sen jälkeen kun joku naapurin akka repi omin lupineen rauhoitetut katajat maasta ylös

      - naapurit tiesivät asiani paremmin kuin itsekään tiesin, ja silloin kun asuntoni oli tyhjillään (yritin myydä) asunnossa rampattiin talonmiehen avaimilla milloin mitäkin touhuamassa, esim. ostamani suihkusuutin hävisi sen siliän tien kun taloyhtiö päätti vaihtaa joka asuntoon todella vammaisen suihkusysteemin

      - oli pakko olla oma pesukone, kun pesutupaa ei ollut

      - piti maksella aina vaan isompaa vastiketta ja lainoja joista en itse hyötynyt lainkaan, kun korjattiin taloyhtiön muita asuntoja

      Kerrostaloasunnoista (kaikki vuokra-asuntoja):

      - naapureihin sattuu tuon tuostakin kotinikkareita joilla vimmainen tarve käytellä poraa, sahaa ja vasaraa

      - toisinaan naapureina ilmeisesti vampyyreita, koska eivät nuku yöllä lainkaan ja klo 4 pitää alkaa matkia suden ulvontaa yms. reipashenkistä toimintaa riittää

      - saa haistella naapurien ruokia ja tupakkaa

      - jumalaton portaiden juoksentelu, tai jos hissi niin se on aina hinattu ylimpään kerrokseen

      - saunavuoroissa kaikenlaista jännää, kerran esim. saimme mukamas vapaan vuoron joka ei sitä ollutkaan

      - huoltoyhtiöt mitä sattuu

      - roskaa ja paskaa pitkin tonttia

      - jos asunnossa ei parveketta, ei mitään rauhallista paikkaa missä istuskella kesäpäivisin

      Molemmista asuntomuodoista:

      - viiripäisiä pentuja riittää!

      - iänikuinen ruohonleikkuun meteli joka viikko

      HYVIÄ kokemuksia:

      RT: Enpäs nyt yllättäen keksikään. Kai niitä jotain on...?

      KT: Jos on parveke, sinne ei kukaan pääse tulemaan kimppuuni. Pesutupa aika usein löytyy, ei tarvitse ostaa konetta joka saattaa koska tahansa hajota. Yhtiössä yleensä aina sauna, jolloin ei tarvitse itse maksella huikeaa sähkölaskua. Pihan laittaa joku muu ja yleiset tilat siivoaa joku muu. Ja asuntoonkaan ei tasan taatusti tunge kukaan, kun ei voi edes pokkana väittää että olisin kotona (olin tai en)!

      Ja PS: ei RT-yhtiössä mitään noin vaan grillailla. Ainakin meillä oli tarkat ohjeet missä sai ja missä ei, ja lopulta kukaan ei grillannut. KT:ssa saattaa olla yhteinen grillipaikka. Itse en RT:ssa kokenut oikeastaan minkäänlaista vapautta, vaikka olikin oma asunto. Johtuen siitä juoppohullusta naapurista ja siitä että en ole mikään rohkea rotan syöjä...

    • Ihanaa on

      asua rivarissa ! - Muutin luhtitalosta (sitä ennen taas asuin kerrostalossa). - Nyt meillä on 2 kerrosta, lasitettu terassa ja piha.
      Onneni tyyssija on nykyinen kotini.

    • boende

      Asun rivarissa, mutta muuttaisin mielelläni takaisin kerrostaloon. Kerrostaloelämä helpompaa ja oli jopa rauhallisempaakin.

    • molemmattaieikumpikaan

      Kerrostalossa, kunhan on ylin kerros ja kulma-asunto, niin ei ole niin montaa seinänaapuria. Nyt asun todella rauhallisessa talossa, jossa onneksi kaikki naapurit fiksuja ihmisiä. Aiemmin asuin rivitalossa, viihdyn alkuun oikein hyvin, sillä naapurit molemmin puolin olivat normaaleja eivätkä häiriköineet. Laitoin pihaa kauniiksi ja todella tykkäsin kun oli oma piha, kunnes toinen naapuriperheistä muutti pois ja tilalle tuli uusi porukka, nuoripari, joilla pieni lapsi ja toinen tulossa. Niin, luulisi etti nuoresta perheestä mitään ongelmia koidu, mutta huh huh, jatkuvaa tupakointia, kovaäänistä kailotusta puhelimessa tai kavereiden kanssa pihalla. Naisen serkku oli heillä joka päivä kylässä ja niin kovaäänistä naista en ole koskaan ennen tavannut kuin se idiootti. Koko naapurusto kuuli hänen puhelinkeskustelut joita tupakalla pihalla istuessaan kailotti. Hän soitti sosiaalitoimistoonkin pihalla sätkällä ollessaan ja vaikka minulla oli kaikki ikkunat kiinni, kuulin silti kun hän selosti yksityisasioitaan sossuntädille. Kun perheen toinen lapsi(parka) syntyi, äitin piti päästä baariin jo kaksi viikkoa synnytyksestä. Alkubisset tietty sen huutajaserkun kanssa pihalla ja sitten yöllä kotiin umpikännissä.
      Muutin lopulta pois, sillä se perhe pilasi kaiken rauhan enkä enää voinut nauttia omalla pihalla olemisesta, sillä jatkuva tupakankäry ja kailotus oli liikaa.
      Eli ihan sama, kerros- tai rivitalo, viihtyminen riippuu täysin siitä millaisia naapureita sattuu asumaan välittömässä läheisyydessä.

    • hakamäki

      Hakamäessä asutaan pienessä rivarissa. Meidän osa talosta on sininen ihan tarkotuksella, vaikka muuten mennään vaalealla laudoituksella ja muutamilla tiilillä.

    • Omkotitalossaitse

      Rivarissa asuvat lukevat olevansa jotenkin parempia kun ovat jo päässeet hienoon ja kalliusern rivitaloon jossa om 10m3 piha. Ovat vaativis kun ovat niin hienoja.
      Rivari on saman lainen kolhoosi asuntola kuin kerrostalo .
      Taloyhtoiö pättää tarkkaannminne saa autonsa parkkeerata.
      Usein kovemmT säännötkin eläkelöisiä piha poliiseja piisaa

    • anna_koo_pee

      Helskutti, kun on hauskoja kirjoituksia!

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mielessäni vieläkin T

      Harmi että siinä kävi niinkuin kävi, rakastin sinua. Toivotan sulle kaikkea hyvää. Toivottavasti löydät sopivan ja hyvän
      Ikävä
      34
      1461
    2. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1301
    3. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      1
      1235
    4. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      6
      1224
    5. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      41
      1208
    6. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      2
      1208
    7. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      0
      1194
    8. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      1
      1170
    9. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      2
      1150
    10. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      1
      1136
    Aihe