Onko ketää joka kasvattaa lampaita

Lampaita

Ensinnäkin ollaa alle 30 pariskunta jolla olisi hyvät tilat ja kiinnostusta lampaiden kasvatukseen.Molemmat käymme muualla töissä eli miten on onnistuuko lampaiden kasvatus muun työn ohella?Itse olen saannut maatalousalan koulutuksen...Eli jos joku ystävällinen lampaankasvattaja voisi kertoa työstään ja siitä miten on itse aloittanut toiminnan yms.Niin olisimme erittäin kiitollisia kaikesta asiallisesta tiedosta.

9

1185

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • lampuri

      Itselläni alkoi lammasharrastus kahdesta lemmikkilampaasta... Aloittaessani en juurikaan edes tiennyt mitä lammas edes syö, mutta nyt olen mukana jo lammastarkkailussa, minulla on M3-status ja lammasrotu puhdas suomenlammas, josta saa alkuperäisrotutukea. Ja olen päivät töissä, joten lampaat pärjäävät kyllä jos kartisointiaikaan on mahdollisuus hoitaa kunnolla. Suurimmat työhuiput ovat karitsointi, kerintä ja astutusaika, mutta nekään eivät vie päiväkausia kun suunnittelee etukäteen mihin mikäkin lammasryhmä pitää siirtää. Suurin rahanmeno ovat aitaukset (verkkoaidat). Lampaista pitää olla maataloustukia varten myös rekisteri ja korvamerkit, sekä terveystarkastukset. Ruokinnassa on oltava tarkka, koska väärä ruokinta kunakin tuotoskautena aiheuttaa eniten sairastumisia. Hyvä heinä, kaura tai ohra sekä valkuaisrehut ovat perusruokaa. Laitumella teuraskaritsoiden kasvatus tulee edullisemmaksi kuin talvikasvatus sisällä. Suoramyynnillä voi jopa saada kulut kuitattua - tietysti maataloustuet kotieläintilalla ovat puolet tuloista, ja niitä varten pitää olla peltoa se vaaditut 3 ha. Suosittelen ainakin kokeilua aluksi kymmenellä uuhella ja lainapässillä - lammaskiintiötä on oltava sen verran että on tukikelpoinen.

      • Keiko

        Olen tässä lampaiden hankintaa pohtiessani miettinyt sitä, että miten sisäsiittoisia lampaat "saavat" olla, eli voinko esim. hankkia uuhet ja pässin samalta tilalta? Onko lampailla (suomen-) jonkinlaiset rekisteripaperit jokaisella, vai miten homma hoituu? Paljon tietoa on löytynyt ympäriinsä, mutta tästä puolesta ei ole koskaan osunut mitään käsiin, eli jos joku viitsisi valistaa tumpelohaaveilijaa, niin olisin erittäin kiitollinen.


      • lampuri
        Keiko kirjoitti:

        Olen tässä lampaiden hankintaa pohtiessani miettinyt sitä, että miten sisäsiittoisia lampaat "saavat" olla, eli voinko esim. hankkia uuhet ja pässin samalta tilalta? Onko lampailla (suomen-) jonkinlaiset rekisteripaperit jokaisella, vai miten homma hoituu? Paljon tietoa on löytynyt ympäriinsä, mutta tästä puolesta ei ole koskaan osunut mitään käsiin, eli jos joku viitsisi valistaa tumpelohaaveilijaa, niin olisin erittäin kiitollinen.

        Kiitos kysymyksestä, joka oli hyvä! Lammastarkkailussa eli rekisterissä olevat lampaat eivät tosiaankaan saa olla sisäsiittoisia. Sisäsiittoisia lampaita syntyy silloin tällöin - itsellänikin "siskot" olivat liian kauan "veljien" kanssa, ja nyt on 4 karitsaa - teuraaksi, tietysti.Mutta ei jalostukseen. Sisäsiittoiset ovat teuraskaritsanakin pienehköjä, eivät kasva sopivaan painoon, mutta vahinko mikä vahinko. Jos
        aikoo tosissaan kasvattaa, pitää hankkia pässi eri tilalta. Serkuksetkin ovat liian läheisiä. Jos haluaa voi kantakirjata lampaansa, (lammasneuvoja tekee sen ja se maksaakin) mutta tarkkailurekisteri on kyllä aika riittävä, jos ei aivan huippuominaisuuksista ole kysymys.Varminta on hankkia pässi ja uuhet eri tilalta ja seurata jälkeläisten kehitystä.


      • Keiko
        lampuri kirjoitti:

        Kiitos kysymyksestä, joka oli hyvä! Lammastarkkailussa eli rekisterissä olevat lampaat eivät tosiaankaan saa olla sisäsiittoisia. Sisäsiittoisia lampaita syntyy silloin tällöin - itsellänikin "siskot" olivat liian kauan "veljien" kanssa, ja nyt on 4 karitsaa - teuraaksi, tietysti.Mutta ei jalostukseen. Sisäsiittoiset ovat teuraskaritsanakin pienehköjä, eivät kasva sopivaan painoon, mutta vahinko mikä vahinko. Jos
        aikoo tosissaan kasvattaa, pitää hankkia pässi eri tilalta. Serkuksetkin ovat liian läheisiä. Jos haluaa voi kantakirjata lampaansa, (lammasneuvoja tekee sen ja se maksaakin) mutta tarkkailurekisteri on kyllä aika riittävä, jos ei aivan huippuominaisuuksista ole kysymys.Varminta on hankkia pässi ja uuhet eri tilalta ja seurata jälkeläisten kehitystä.

        ihmeestä tiedän ostaessani, millaisista yhdistelmistä ko- lampat ovat syntyneet? Asia on alkanut pohdituttamaan paljon, samoin kuin lampaiden terveyden tarkistaminen ostohetkellä. Onko jotakin tahoa, josta voisi kysellä tuosta sisäsiittoisuusasiasta enemmän?? Aina kun ei uskalla vaan myyjän sanaan luottaa...

        Onko muuten mitään vinkkiä, miten löytää lampaansa, ainut mikä on tullut mieleen on ilmoittaa maaseudun tulevaisuudessa, mutta eikös suomenlampaiden tiimoilta ole olemassa jokin yhdistyskin...

        Kuinka korkea muuten aidasta kannattaa tehdä?? Ja mitä vaatimuksia verkolla on ? (minulle on tarjottu kolmea täysin erilaista, eri korkuista jne. verkkoa lammasverkoksi) Kiitoksia jo etukäteen.


      • lampuri
        Keiko kirjoitti:

        ihmeestä tiedän ostaessani, millaisista yhdistelmistä ko- lampat ovat syntyneet? Asia on alkanut pohdituttamaan paljon, samoin kuin lampaiden terveyden tarkistaminen ostohetkellä. Onko jotakin tahoa, josta voisi kysellä tuosta sisäsiittoisuusasiasta enemmän?? Aina kun ei uskalla vaan myyjän sanaan luottaa...

        Onko muuten mitään vinkkiä, miten löytää lampaansa, ainut mikä on tullut mieleen on ilmoittaa maaseudun tulevaisuudessa, mutta eikös suomenlampaiden tiimoilta ole olemassa jokin yhdistyskin...

        Kuinka korkea muuten aidasta kannattaa tehdä?? Ja mitä vaatimuksia verkolla on ? (minulle on tarjottu kolmea täysin erilaista, eri korkuista jne. verkkoa lammasverkoksi) Kiitoksia jo etukäteen.

        Lampaiden suvusta saa parhaat tiedot lammastarkkailurekisteristä (voi kysyä Uudenmaan lammasneuvojalta Uudenmaan Maaseutukeskuksesta, Riitta Voutilainen. Lampuri, joka kuuluu tarkkailuun (joka tulee EU-määräysten mukaan pakolliseksi 2004)voi esittää sinulle uuhi- ja karitsalistan. Jokainen uuhi on saanut tarkkailunumeron jo karitsana,kolmen päivän ikäisenä, aluksi lovimerkit, sitten EU-läpyskät. Samat tiedot löytyy sitten rekisteristä, jossa on karitsan isäpässin numero. Vain rekisterissä olevista lampaista saa maataloustukia.
        On olemassa Suomen Lammasyhdistys ry, joka julkaisee lehteäkin,kotisivu www.maaseutukeskus.fi/suomenlammasyhdistys.
        Aitaverkkoja kannattaa ottaa ns. karitsaverkkoa, riittää n. 80 cm korkea. Firma nimeltä Rautarantala Oy myy, osoite Kuninkaanmäentie 47, Vantaa.puh. 09-876 5291. Maksaa n. 40 €/50 metrin rulla.
        (No, onpas meikäläinenkin lampaankasvattaja näköjään oppinut jotain,samaa tietojen haravointia se oli aluksi kuin sinullakin...!)


      • Keiko
        lampuri kirjoitti:

        Lampaiden suvusta saa parhaat tiedot lammastarkkailurekisteristä (voi kysyä Uudenmaan lammasneuvojalta Uudenmaan Maaseutukeskuksesta, Riitta Voutilainen. Lampuri, joka kuuluu tarkkailuun (joka tulee EU-määräysten mukaan pakolliseksi 2004)voi esittää sinulle uuhi- ja karitsalistan. Jokainen uuhi on saanut tarkkailunumeron jo karitsana,kolmen päivän ikäisenä, aluksi lovimerkit, sitten EU-läpyskät. Samat tiedot löytyy sitten rekisteristä, jossa on karitsan isäpässin numero. Vain rekisterissä olevista lampaista saa maataloustukia.
        On olemassa Suomen Lammasyhdistys ry, joka julkaisee lehteäkin,kotisivu www.maaseutukeskus.fi/suomenlammasyhdistys.
        Aitaverkkoja kannattaa ottaa ns. karitsaverkkoa, riittää n. 80 cm korkea. Firma nimeltä Rautarantala Oy myy, osoite Kuninkaanmäentie 47, Vantaa.puh. 09-876 5291. Maksaa n. 40 €/50 metrin rulla.
        (No, onpas meikäläinenkin lampaankasvattaja näköjään oppinut jotain,samaa tietojen haravointia se oli aluksi kuin sinullakin...!)

        Taas pääsee moooonta askelta eteenpäin... ;)
        Ei tällainen peruskaupunkilaistumpelo aina tajuakaan kaikkea, on kiva kun joku viitsii neuvoa. Alkuun kun ajattelin, että riittää, että osaan lampaita hoitaa ja ruokkia oikein ja siitä sitten etsin tietoa kaikkialta. Vasta nyt kun asiat alkaa olla ajankohtaisia, on kaikki nämä muut käytännön asiat alkaneet arveluttamaan.

        Kerroppas vielä tyhmälle, miten lampaita kuljetetaan, siis autolla tarkoitan...


      • lampuri
        Keiko kirjoitti:

        Taas pääsee moooonta askelta eteenpäin... ;)
        Ei tällainen peruskaupunkilaistumpelo aina tajuakaan kaikkea, on kiva kun joku viitsii neuvoa. Alkuun kun ajattelin, että riittää, että osaan lampaita hoitaa ja ruokkia oikein ja siitä sitten etsin tietoa kaikkialta. Vasta nyt kun asiat alkaa olla ajankohtaisia, on kaikki nämä muut käytännön asiat alkaneet arveluttamaan.

        Kerroppas vielä tyhmälle, miten lampaita kuljetetaan, siis autolla tarkoitan...

        Itse ollaan kuljetettu Hiacella, mutta olen kuullut ennätyksestä jossa rättisitikasta pursui ulos viisi isoa lammasta teurastamon pihalla...oli nääs toinen etupenkki otettu pois että mahtui...nyrkkisääntö on että mihin mahtuu iso koira, siihen mahtuu lammaskin.Kuiviketta ei kannata unohtaa, sanomalehtikin käy.
        Pannat ja narut (mieluummin purjehdusnarua ettei satu käsiin) kannattaa olla, muuten lähtevät karkuun. Ja kauraa tai leipää houkuttimena.Matkan aikana ovat yleensä oikein nätisti, samoin ulostullessa, kun tulevat yhtenä laumana, vain lastaus tuottaa ongelmia. Netissä oli jossain vaiheessa plajon tietoa Järvensivun lammastilalta. Ovat kuitenkin jättäytyneet jo pois bisneksestä... Mutta joka lampailla rikastuu, se ei koskaan köyhdy...


      • Keiko
        lampuri kirjoitti:

        Itse ollaan kuljetettu Hiacella, mutta olen kuullut ennätyksestä jossa rättisitikasta pursui ulos viisi isoa lammasta teurastamon pihalla...oli nääs toinen etupenkki otettu pois että mahtui...nyrkkisääntö on että mihin mahtuu iso koira, siihen mahtuu lammaskin.Kuiviketta ei kannata unohtaa, sanomalehtikin käy.
        Pannat ja narut (mieluummin purjehdusnarua ettei satu käsiin) kannattaa olla, muuten lähtevät karkuun. Ja kauraa tai leipää houkuttimena.Matkan aikana ovat yleensä oikein nätisti, samoin ulostullessa, kun tulevat yhtenä laumana, vain lastaus tuottaa ongelmia. Netissä oli jossain vaiheessa plajon tietoa Järvensivun lammastilalta. Ovat kuitenkin jättäytyneet jo pois bisneksestä... Mutta joka lampailla rikastuu, se ei koskaan köyhdy...

        Ei kai tässä sitten muuta uteliaisuutta ole tarvetta harjoitella tällä kertaa...

        Nyt ei muuta kuin työpäivän jälkeen pykäämään aidantolppia, verkkoa pitäisi tulla huomenna; kiitos sinun.

        Nyt vain enää lampaiden hankinta, pari paikkaa pitäisi mennä kiertämään viikonloppuna.
        Kyllä meistä sitten taitaa todellakin tulla lampaiden omistajia, vihdoinkin.


      • Lampaita

        Toi verotus juttu sitten menee,jos kasvattaa lampaita,mutta käy myös muualla töissä?


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Takaisin ylös

    Luetuimmat keskustelut

    1. Miten voi olla muun sukupuolinen?

      Ei mitenkään. Kyllä tämä Euroviisujen voittaja on selvästi poika eikä tyttö, eikä mikään muun sukupuolinen. Olen aina pi
      Maailman menoa
      533
      3136
    2. Tunnustan nyt

      Tykkään katsella sua😍
      Ikävä
      40
      1405
    3. Huomenna teen sen

      Se on nyt päätetty. Pääsen pois tästä epätietosuudesta.
      Ikävä
      51
      1251
    4. Kuka on Suomussalmen rikkain mies?

      Jättäkää nimi pois, mutta antakaa sen verran vinkkiä, ettei erehdystä voi tulla. Ammatti pittää mainita.
      Suomussalmi
      33
      1216
    5. Hakkarainen: persut Venäjän ja Pohjois-Korean tiellä

      Hakkarainen entisenä persujen kärkipoliitikkona tietää, mitä puhuu. https://www.is.fi/politiikka/art-2000010422614.html
      Maailman menoa
      165
      1186
    6. Olipa kärsimystä kuunnella Martinaa huomenta suomessa

      Voi hyvää päivää sitä ulostuloa ja mitä liibalaabaa päästi suustaan. Esim. Kaikki äidit tietää mitä se arki on, what, mu
      Kotimaiset julkkisjuorut
      224
      1133
    7. Volkkari olkoon tunniste....

      Ajattelen sua, en ole unohtanut. Vanhemmalle miehelle...
      Suhteet
      100
      1019
    8. Tiesitkö nainen että olen

      Tavattoman epävarma itsestäni. Pienikin takapakki tahaton tai tahallinen voi särkeä paljon ja vaikuttaa käytökseeni teh
      Ikävä
      44
      925
    9. Tunnusta pois

      Tykkäät katsella mua
      Ikävä
      60
      912
    10. Idän uskontojen viisaita tekstejä...

      ... luettuani tulin siihen tulokseen, että esim, sielunvaellusessa en halua syntyä satiaiseksi jonkun h...an perzeezeen.
      357
      804
    Aihe