maastopyörää ostamassa

Tämän hetkinen pyöräni on halpa maastopyörä,
jonka huonot komponentit hajoilevat jatkuvasti ja
kärsivällisyys menee. AJelen sillä lähinnä
asvaltti- hiekkateillä, tosin melko paljon.
Ajattelin hankkia samantien uuden pyörän
etujousituksilla, niin voisi kokeilla enemmänkin
maastoajoa. Onko edes järkevää ostaa alle kahden
tonnin pyörää? Katselin yhdessä kaupassa
seuraavia pyöriä: Grisley Mega, Sarda Challenge,
Insera Xtrada S ja Orbea Replica Team. Mikä
noista olisi paras valinta?

Haittaako etujousitus tavallista maantieajoa?
Onko joisituksen säätämismahdollisuudesta hyötyä?
Ilmianna
Jaa

16 Vastausta


Jos tosiaan aiot hankkia kunnollisen ja kestävän
maastopyörän etujousituksella varustettuna, niin
kyllä rahaa on varattava tuollainen 5000-6000 mk
vähintään.Nuo halvat pyörät on varustettu
osasarjoilla, jotka eivät ollenkaan sovellu
maastoajoon.Ajanoloon ne hajoilevat kuten
vanhakin pyöräsi ja säädöt eivät pysy paikalla
vaan esim. vaihteiden toiminta takeltelee
jatkuvasti.Toinen vaihtoehto on tietenkin se,
että siirryt tyystin kestopinnoitteelle ja hankit
kunnon kilpapyörän, itse olen vannoutunut
maantiepyöräilijä, joskin rospuuttoaikaan ajelen
myös maastopyörällä.
Ilmianna
Jaa
ei haittaa yhtään maantieajoa.pitemmillä
matkoilla päinvastoin
Ilmianna
Jaa
www.et-sports.com ja www.aggio.fi ovat yleenä
hinnoissa noita kilpailukykyisimpiä. 4-5 tonnia
on aikalailla alaraja hyvien osien/rungon
saamiselle.
Shimanon Deore osasarjojen puolella varmaan
edullisin hinta/laatu suhteeltaan. Huomaat
varmaan nopeasti että ns. merkkipyörät ovat
yleensä 1000-2000 mk kalliimpia kuin vastaavat
tuntemattomammalla merkillä myytävät pyörät. Itse
en hirveästi suostu merkistä maksamaan.
HUOM! Kun hankit pyörää kysy onko pyörä koottu
kokonaan jostakin osasarjasta? Eim. vaihtaja voi
olla kallis XT mutta muut osat Deorea. Tällaista
pyörää moni kauppias myy sinulle sitten XT
varustettuna.
Ilmianna
Jaa
Olen päätymässä Grisley Mega -pyörään. Ohessa
tekniset tiedot. Olen kiitollinen kommenteistanne!

7005 TD -alumiininen wing profile -runko, kork.
54 cm • Säädettävä Suntour 8030 -joustohaarukka;
mitta-asteikolliset säätimet • Alumiininen MTB-
ohjaustanko; A-Headset-tyyppinen Intox-
alumiinikannatin • Alumiiniset nousukahvat •
Michelin Wild Gripper -renkaat 26 x 2,10";
autoventtiilit • Vuelta Rock -alumiinivanteet;
etupyörässä suora puolaus • Sram 5.0 -
alumiininavat • Selle Bassano Volare -satula;
istuimen pitkittäissäätö • Alumiininen Kalin-
satulaputki, pit. 30 cm • Shimano LP-27 -
kasettikeskiö • Tracer Rodeo -alumiinikammet •
Varvaskoukulliset Wellgo-alumiinipolkimet • KMC Z
51 -ketjut • Shimano Alivio MC18 -vaihdevivut •
Shimano Acera M330 -etuvaihtaja • Shimano Alivio
MC18 -takavaihtaja • Shimano HG-50 / 8-speed -
rataspakka • Promax Intox -V-jarru eteen ja
taakse • Alumiiniset jarrukahvat • Etu-, taka-,
poljin- ja pinnaheijastimet • Soittokello •
Mukana ohjekirja ja kokoamisvälineet •
Toimitetaan ohjaustanko käännettynä, polkimet
irrallaan • Paino n. 13,5 kg • Rungolla viiden
vuoden takuu • Joustohaarukalla ja muilla osilla
12 kk (ei koske renkaita)
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
3 VASTAUSTA:
-Varvaskoukut tulet huomaamaan hengenvaarallisiksi
-Älä odota liikaa joustokeulalta, ensimmäiset
käypäset maksavat n. 1000 mk. Eli puolet koko
pyöräsi hinnasta
-Kysy miltä vuodelta osat ovat. Halvat osat ovat
yleensä edellisten vuosien poistoeriä.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
fillaristi kirjoitti:
-Varvaskoukut tulet huomaamaan hengenvaarallisiksi
-Älä odota liikaa joustokeulalta, ensimmäiset
käypäset maksavat n. 1000 mk. Eli puolet koko
pyöräsi hinnasta
-Kysy miltä vuodelta osat ovat. Halvat osat ovat
yleensä edellisten vuosien poistoeriä.
Suosittelen ottamaan mallin jossa ei ole
joustohaarukkaa. Halvat joustohaarukat tekevät
vain pyörästäsi painavan ja epätasapainoisen.
Varvaskoukut saa yleensä irti, niin, että jää
pelkkä lattapoljin.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
Olen myymässä erittäin hyväkuntoista Peter Grisleyn maastopyörää. Kiinnostuneita anyone?
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
+Lisää kommentti
Hyvä fillari. Itselläni on Tunturin Kayapo Trail
teräsrunkoinen fillari ja mielestäni se on ihan
hyvä normaaliin jokapäiväiseen liikkumiseen.
Kayapossa on pitkä ajoasento joten se on mukava
pidemmilläkin lenkeillä. Itse tosin olen
vaihtanut fillarii riser-tangon jonka ansiosta
kaupunki ajelu on hieman leppoisempaa sekä nyt
fillaria voi pyörittää miten päin vaan...
No kuitenkin, Kayapon saa nykyään kaupasta
reilulla 5000 rahalla. Kayapossa DEOREn osat!!
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
1 VASTAUS:
Juuri tuo Tunturin Kayapo lienee yksi parhaista
valinnoista, kun hakee kohtuuhintaista, hyvällä
rungolla(mitoitukseltaankin) ja asiallisilla
osilla.Edellisessä kirjoituksessa puhuttiin
varvaskoukuista.Itselläni on kilpafillarissa
lukkopolkimet ja voin sanoa parikymmentä vuotta
varvaskoukukkuja käyttäneenä, että ovat paljon
paremmat.Hintaa tietenkin tulee, kun ostaa kunnon
lukkopolkimet ja sitten vielä niihin sopivat
pyöräilykengät.Ovat kuitenkin ehdottomat pitkällä
matkalla ja polkemisteho nousee olennaisesti.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
+Lisää kommentti
jousitukset on huonot maantie ajossa.tätä mieltä
oon minä!
Ilmianna
Jaa
enssinnäkin sanoisin.. että odota hieman
suurempaa budjettia.. 4.500 niin saat suomen
polkupyörätukusta täysjousto inseran hyvillä
osilla, ja pääset maastopyöräilyn makuun!! ja
lupaan että jos on maastopyöräilykipinä niin
pyörä on mitä paras ostos, kunnon pyörä! =)
itselläni ei ollut maasturia ollenkaan ja tahdoin
sellaisen laittaa.. ostin tunturi eguillar 500
etujoustollisen. hintaa siltä löyty yli 9000mk ja
oli muutes tosihyvä ostos! paras mahdollinen
harrastus! pyöräilystä tulee ihan väärä kuva ja
voi mennä maku jos laittaa jonku postimyynti-
anttilan halvan itserkoottavan romun!=) osta ens
kevääksi kunnon pyörä.. hiemän yli 4 tonnia åitäs
riittää ku tietää mitä etsii ja mist'ä etsii.
noista sanoisin että insera on paras.. mut ei
niistä mikään hyvä ole! =)
Ilmianna
Jaa
Lähes käyttämätön Kona manomano -98 , jossa esim.
vaihdettu etujousi(ovh. 4000mk), takavaihtaja
uuden mallinen LX, ja muita kevyempiä osia.
Pyörän ovh. 12000mk( etujousi). Nyt
pilkkahintaan!!
Ilmianna
Jaa
olen juuri myymässä pois sarda challenge merkkistä
maastopyörää. voisitko olla ystävällinen ja jättää
numerosi sählöpostiosoitteeseeni
(rami.1975.06@luukku.com) jos olet kiinnostunut.
tässä jotain teknisiä tietoja etujousitus
metalliset polkimet mahdollisuus taakse levyjarrut
edessä jo powerbrake hintapyyntöni on 180 Euroa
mahdollista tinkiä voin lähettää valokuvan
pyörästäni.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
3 VASTAUSTA:
Rami nyt virta päälle, tämä on 9 vuotta vanha ketju.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
- kirjoitti:
Rami nyt virta päälle, tämä on 9 vuotta vanha ketju.
jo nyt olikin saatanan kalliita pyöriä,ennekuin huomasin,että eletään vielä markka-aikaa
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
wqr kirjoitti:
jo nyt olikin saatanan kalliita pyöriä,ennekuin huomasin,että eletään vielä markka-aikaa
haha
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
+Lisää kommentti

Vastaa alkuperäiseen viestiin

maastopyörää ostamassa

Tämän hetkinen pyöräni on halpa maastopyörä,
jonka huonot komponentit hajoilevat jatkuvasti ja
kärsivällisyys menee. AJelen sillä lähinnä
asvaltti- hiekkateillä, tosin melko paljon.
Ajattelin hankkia samantien uuden pyörän
etujousituksilla, niin voisi kokeilla enemmänkin
maastoajoa. Onko edes järkevää ostaa alle kahden
tonnin pyörää? Katselin yhdessä kaupassa
seuraavia pyöriä: Grisley Mega, Sarda Challenge,
Insera Xtrada S ja Orbea Replica Team. Mikä
noista olisi paras valinta?

Haittaako etujousitus tavallista maantieajoa?
Onko joisituksen säätämismahdollisuudesta hyötyä?

5000 merkkiä jäljellä

Peruuta