Vahingonilo?

hermiitti

Miksi useimmat ihmiset iloitsevat toisten epäonnesta? Onko kyseessä jonkun sortin perversio?

33

4042

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • jotain asiasta

      Näissä tapauksissa on sääli se, että ihminen, joka iloitsee toisen epäonnesta kokee itse olevansa jotain vailla. Jos ihminen kokisi olevansa täydellisen rakastettu, ettei häneltä mitään puuttuisi (hyväksyisi itensäkin) ei hän myöskään iloitsisi toisen epäonnesta. Tällöin ihminen ei haluaisi kenellekään muullekaan mitään pahaa. Tällainen ihminen voisi vain antaa.

      Mistä sinulle tällainen ajatus tuli mieleen? Onko jokin tietty tapahtuma/asia saanut sinut ajattelemaan näin?
      Eikö olisi itsen kannalta parempi ajatella, että maailmassa useimmat ihmiset haluaisivat olla hyviä, mutta eivät kykene? Maailma näyttäisi paremmalta ja kenties jopa ajatuksen muuttuessa tuntuisi paremmalta.

    • Suomen.kansalainen

      Ihmiset jotka ovat vahingoniloisia, niillä pyyhkii itsellä aina huonosti.

      • tuuve

        Juuri nyt olen todella vahingoniloinen, kun Hermitti saa aikamoista paskaa silmille, haukuttuaan sen naisen tukarin chatissa.

        arvasin että joskus vielä tulee se päivä, että tuo oksetus saa takasin kaiken sen paskan mitä netissä on muille ihmisille jakanut.

        Mulla pyyhkii muuten hyvin juuri nyt.


      • tuuve
        tuuve kirjoitti:

        Juuri nyt olen todella vahingoniloinen, kun Hermitti saa aikamoista paskaa silmille, haukuttuaan sen naisen tukarin chatissa.

        arvasin että joskus vielä tulee se päivä, että tuo oksetus saa takasin kaiken sen paskan mitä netissä on muille ihmisille jakanut.

        Mulla pyyhkii muuten hyvin juuri nyt.

        korjaan otsikkoa, ennen muita


      • hermiitti
        tuuve kirjoitti:

        Juuri nyt olen todella vahingoniloinen, kun Hermitti saa aikamoista paskaa silmille, haukuttuaan sen naisen tukarin chatissa.

        arvasin että joskus vielä tulee se päivä, että tuo oksetus saa takasin kaiken sen paskan mitä netissä on muille ihmisille jakanut.

        Mulla pyyhkii muuten hyvin juuri nyt.

        Ei haukku haavaa minuun tee!


      • hermiitti kirjoitti:

        Ei haukku haavaa minuun tee!

        Turha toivoakaan että sinä hermit osaisit edes hävetä törppöyttäsi.


      • omia pikku
        kellastunut kirjoitti:

        Turha toivoakaan että sinä hermit osaisit edes hävetä törppöyttäsi.

        tuhmia ajatuksia käytöksestä puhumattakaan.


      • hävetä
        omia pikku kirjoitti:

        tuhmia ajatuksia käytöksestä puhumattakaan.

        piti olla.


      • EMennyLäpiTuo

        Pöh!

        Vahingoniloa juhlistavia TV-sarjoja on telkkarit nykyää pullollaan, ja kyl niitä tuottaa varmaan keskimääräistä paremmin menestyneet ihmiset, joiden vois kans ton johdosta oleva keskimäärästä ilosempiakin?

        Ja koska niitä näytetään niin paljon, niin siit voi vetää vaan johtopäätöksen et niitä myös sillon katsotaan paljo. Ja on jokseenki vaikee kuvitella et ihan kaikki katsojat olis vaan niitä joilla menee huonosti?


      • kjhsfdbkjhfkv
        EMennyLäpiTuo kirjoitti:

        Pöh!

        Vahingoniloa juhlistavia TV-sarjoja on telkkarit nykyää pullollaan, ja kyl niitä tuottaa varmaan keskimääräistä paremmin menestyneet ihmiset, joiden vois kans ton johdosta oleva keskimäärästä ilosempiakin?

        Ja koska niitä näytetään niin paljon, niin siit voi vetää vaan johtopäätöksen et niitä myös sillon katsotaan paljo. Ja on jokseenki vaikee kuvitella et ihan kaikki katsojat olis vaan niitä joilla menee huonosti?

        Kaikissa menestyvissä televisio-ohjelmissa käytetään hyväksi jotakin ihmisen ikiaikaista ja eläinmaailmasta juontuvaa ja evoluutiobiologian sanelemaa tunnetta, pelkoa, himoa, ahneutta ja ihan pelkästään selviytymisvaistoa, ja vaikkapa vahingoniloa. Vahingonilo on se helpotuksen ja riemun tunne että joku toinen joutui saaliiksi ja itse säästyi siltä.

        Ei se liity mitenkään sellaiseen että vahingonilisilla menisi itsellään huonosti, ns. "menestyjät" ne vasta vahingoniloisia ovatkin, ovathan juuri he selviytymisvaistonsa ylisuorittajia.


      • Anonyymi

        Vahingonilo on normaali elämän kirjoon kuuluva tunne siinä missä kaikki muutkin tunteet. Tunteiden kokeminen on tilannesidonnaista. Jonkun henkilön kohdalla koetaan vahingoniloa ja jonkun toisen kohdalla ei. Turha näitä tunteita on mystifioida. Jokainen ihminen kokee elämänsä aikana kaikenlaisia tunteita.


    • Ilo ja

      Mielivalta kulkee varmasti käsikädessä. Itse en niinkään ajatteleenää epäonnistuneeni jossakin taikka ota nokkiini mielivallasta. Miksi eivät saman tien tapa. Minulla kun ei ole mitään hävittävää.

      • Vahingoniloine

        Onks joku ymmärtänyt vahingonilon nyt vähän väärin? Mielipuolisuuden ja vahingonilon erottaa ainakin se, että vahingoniloinen ei tarkoita pahaa ja hän tuntee vahingoniloisuudestaan syyllisyyttä. Vahingoniloinen ei ole luuseri, jolla menee elämässään huonosti vaan vahingonilo on vain yksi huumorintajun osa-alue. Jokainen ihminen on hieman vahingoniloinen, kunhan sen vain myönnetään.


    • Kele...

      Sitä vähemmän iloitsee toisten tuskista mitä paremmin menee omasta mielestä itsellään.

      Ei ole enää innostaneet toisten onnettomuudet nyt kun ei enää joudu istumaan kouluissa ja kenelläkään ole järkevää syytä vittuilla.
      Ja on tullut huomattua että nämä oravanpyörässä olevat ovat pirun hyväntuulisia kun onnistuvat meikäläiseltä saamaan hymyn pois naamalta, joten sama teeskennellä huonotuulista niin kaikilla on vähän mukavampaa...

      • Psykopatologia

        .
        Voistko poistaa minua koskevat hömppäviestisi.
        ************************************************.


      • hermiitti
        Psykopatologia kirjoitti:

        .
        Voistko poistaa minua koskevat hömppäviestisi.
        ************************************************.

        Olenko kirjoittanut jotain hömppääkin?


    • Naurunpaikka

      Vahingonilo oli ennen sallittua ja siitä tehtiin näytelmiä ja sirkushuveja. Huonoa käytöstä oli jonkun ihmisen nolaaminen tai jälikikäteen juoruileminen. Kaikki tapahtui heti ja spontaanisti. Lapset oppivat että sekunnin häpeämisen jälkeen saattoi itsekin nauraa. Se vei yleensä terän naurajilta koska he eivät tienneet oliko toinen naruttanut heitä nauramaan. Mutta koskaan ei naurettu todelliselle vahingolle. Nauru on taitolaji eikä naurajiin kannata liittyä ellei ole selvillä siitä mitä ja miksi nauretaan. On lapsia ja nuoria jotka ottavat omakseen "pellen" osan ja kaikki pitävät häntä oivallisena humoristina. Valitettavasti joissakin tapuksissa se on suojaverho naurunalauiseksi joutumisen välttämiseksi. Kaikki tietävät sirkuspellen joka on surullinen hahmo hulluttelun takana. Ihmiset nauravat koska ovat saaneet luvan nauraa. Mikään ei vahingoita lasta niin paljon kuin julkinen naurunalaiseksi joutuminen. Ennen pahantekijät isuivat kirkonmäellä jalkapuussa väestön naurun ja pilkan kohteena. Yhteisörangaistus naurun lisäksi oli yhteisöstä poissulkeminen. Sitä monet perheet yhä harjoitavat niin että vilkas tai toisessa ääripäässä syrjäänvetäytyvä lapsi voi joutua koko lapsuutensa kestävään paheksunnan ja syrjinnän ilmapiiriin.

      • VaiMitäOotIteMieltä

        No se nyt hieman harhaili toi sun tekstis alkuperäsestä aiheesta kaikkeen komiikkaan, ja siitä sit *köh* jouhevasti jalkapuuhun asti, et ..!? :D
        Meinaa en nyt ihan pitäs ivaa (jota jalkapuuhun joutunu sai kohdata) vahingonilonakaan?


    • Vaihtaja

      Vahingonilo ja kateellisuus kulkevat käsi kädessä. Minulla on ystävä, joka on erittäin kateellinen lähes kaikille ja samaan syssyyn erittäin vahingoniloinen. Kertoo seikkaperäisesti toisten epäonnistumisista, paisuttelee niitä ja naureskelee. Kateutta aiheuttaa esim. toisten rakkaussuhteet, menestys, palkka ja omaisuus, kesälomat, matkat, ulkonäkö jne. Syitä löytyy kyllä. Iloinen hän on, kun joku tuttava epäonnistuu missä vaan, esim. ihmissuhteissaan, ruuanlaitossa tai lasten kasvatuksessa.

    • Peilireaktioko

      Vastaus googlehaun tulokseen ja siten vanhaan ketjuun. Kiitos ajatuksista vahingonilosta. Naurunpaikan toteamukseen kommentoisin. Sanoit, että nauru on taitolaji, eikä kannata nauraa, jos ei tiedä, mille nauraa. Voiko nauru olla peilireaktio toisen hassuun ilmeeseen, hassuun kehon liikkeeseen esim liukastuessa tai muiden nauramiseen, ja siten voiko käydä niin, että ehtii esim hymyillä, ehkä naurahtaakin, ennen kuin ehtii ajatuksen tasolla tajuta asiaa?

    • syvällinen.ajatus

      Olenko jonkin sortin filosofi, mene tiedä mutta kun ajattelen että ihmisellä menee neutraalisti, vaan kun huomaan jollakulla menevän huonommin niin tietysti kaikilla muilla itseni mukaanlukien menee vastaavasti paremmin jotta keskiarvo säilyy.

    • paljon_kärsinyt

      Minulle ollaan oltu jo syntymästäni lähtien vahingoniloisia. Se on aina tuntunut ikävältä. Nyt vasta olen asian tiedostanut kuinka mm.oma siskoni haluaa vain minulle vahinkoa. Olen kiltti ihminen ja alistettu..enkä ole uskaltanut sanoa vastaan. Kaikkea sitä rääkkäämistä ja häpäisyä..kidutusta mitä olen ollut pakotettuna sietämään. Onneksi olen viimein herännyt elämän todellisuuteen. Vahingoniloiset "ihmiset"ovat hirveitä...!!

    • kansakoulunkäynyt

      Kyseessä on harhaluulo. En tunne ketään noin käyttäytyvää. Toki aina joku poikkeus voi jostakin löytyä, mutta ei normaali ihminen noin ajattele.

      • lkjslkwjfgr

        Kansakoulupohjalta ei kovin helposti voi tietää että ne tunteet ovat jokaisessa ihmisessä, toiset vai peittävät ne paremmin, ja toiset kieltävät kokonaan, kuten jotkut kansakoulunkäyneet.


      • kansakoulunkäynyt
        lkjslkwjfgr kirjoitti:

        Kansakoulupohjalta ei kovin helposti voi tietää että ne tunteet ovat jokaisessa ihmisessä, toiset vai peittävät ne paremmin, ja toiset kieltävät kokonaan, kuten jotkut kansakoulunkäyneet.

        Jaa, että sellaista dissaamista. Mistähän mahtaa pipo kiristää? Sinullako on myös tappajan tunteet? Yritä ymmärtää, että kaikki ihmiset eivät ole samanlaisia. Yleistäminen kertoo apukoulutasosta.


      • kjfvkjhfdkjha
        kansakoulunkäynyt kirjoitti:

        Jaa, että sellaista dissaamista. Mistähän mahtaa pipo kiristää? Sinullako on myös tappajan tunteet? Yritä ymmärtää, että kaikki ihmiset eivät ole samanlaisia. Yleistäminen kertoo apukoulutasosta.

        Pidät siitä tai et, myös sinussa on valmiina tappajan tunteet, mitä ne sitten lienevätkään. Et ole vain joutunut sellaiseen tilanteeseen jossa olisit niitä tarvinnut, esimerkiksi jos joku yrittää tappaa vaikkapa lapsesi eikä muuta mahdollisuutta estää sitä ole kuin pahantekijän tappaminen, olen melko varma että evoluutiobiologian meille suomat lahjat mahdollistavat sen niin ettet ehdi edes pohtia ja puntaroida asiaa vaan toimit vaistosi varassa. Ja sinussa on se vaisto, pidit siitä eli et.

        Kannattaa lukea myös mitä edellä kirjoitettiin:

        "Kaikissa menestyvissä televisio-ohjelmissa käytetään hyväksi jotakin ihmisen ikiaikaista ja eläinmaailmasta juontuvaa ja evoluutiobiologian sanelemaa tunnetta, pelkoa, himoa, ahneutta ja ihan pelkästään selviytymisvaistoa, ja vaikkapa vahingoniloa. Vahingonilo on se helpotuksen ja riemun tunne että joku toinen joutui saaliiksi ja itse säästyi siltä.

        Ei se liity mitenkään sellaiseen että vahingoniloisilla menisi itsellään huonosti, ns. "menestyjät" ne vasta vahingoniloisia ovatkin, ovathan juuri he selviytymisvaistonsa ylisuorittajia."


        Sitten lopuksi arvaus ihan intuitiolla ja teksteistäsi saadulla vaikutelmalla: Taidat olla kansakoulupohjan omaamisen lisäksi myös jumaluskovainen? Et edes usko olevasi eläin muiden joukossa vaan ihmiseksi luotu ja eläimistä erillään?


    • ParasIlo

      Nii tai ehkä se onki vaa jotai helpottuneisuutta, kun ei sattunu omalle kohdalle?
      Ja onhan nois monasti se koominenki aspekti, et hyvi usein repee väkisin ku se tilanne näyttää vaan jotenkin nii hassulta?! :D Vaikeempi sit sanoo miks? Syyttäskö vanhoi slapstick komedioita, joita moni meistä on varmaan skidinä kattonu?

      Tai sit me ihmiset ollaa vaan pohjimmiltaan ihan sairaan sadistinen elukka? :/ :D
      Tai no, veetääs kuitenki vähä takaspäi, ja otetaa ees toi sairas tosta välistä pois, ku ei me ny kuitenka sentää mennä potkimaan ja hakkaamaan ketään joka just kämmäs! :/ ..joten vaan sadistinen. Ja seki vaan hetkellisesti, koska kylhä sit yleesä menee suht äkkii jeesimäänki, jos huomas et "nyt sattu".

    • hyvälapsuus

      Vahingonilo on myös paikkakuntakohtainen. En tullut asiaa ajatelleeksi ennenkuin muutin ja huomasin sen täällä yleiseksi ilmiöksi. Kuinka ollakaan ihminen joka omalla paikkakunnallani oli erittäin vahingoniloinen oli täältä kotoisin. Se oli meille muille outoa ja kummallista ja pidimme häntä sen vuoksi ilkeänä ja pahansuopana. Ihmiset omaksuvat oman paikkakuntansa tapoja eivätkä välttämättä ymmärrä että ne ovat uudessa ympäristössä outoja. Vahingoniloakin on useanlaista, on myrkyllistä ja humoristista jolla ei ole tarkoitus loukata ketään saatikka tuottaa vahinkoa. Ihan alkuun kaikki tunnepohjaiset reaktiot ovat meistä itsestämme lähtöisin. Mutta lapsia tai nuoria ei tule minkän opin mukaan koskaan laittaa naurunalaiseksi.

    • Anonyymi

      Olen kokenut niin monta vahinkoa onnettomuutta että muistissa niiden kääntäminen iloiseksi aiheeksi on kääntynyt muita nähdessäni muita vahinkoon joutuneita nauramiseksi.

    • Anonyymi

      I've had so many accidents that in memory, turning them into a happy subject has turned to other people laughing.

    • Anonyymi

      Useimmat? Harvoin kai sitä toisten epäonnesta iloitaan, jos siihen ei ole mitään erityistä syytä. Esim. jos omainen murhataan, silloin voi tuntea vahingoniloa siitä että murhaaja saa tuomion.

    • Anonyymi

      Lajinsa joka demonisaatiolla.

    • Anonyymi

      Mikseivät iloitse?
      Onhan epäonni hauska asia, kun ei osu kohdalle.

    Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      63
      2003
    2. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      54
      1725
    3. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      58
      1629
    4. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      5
      1557
    5. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      6
      1525
    6. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      6
      1455
    7. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      8
      1326
    8. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      12
      1291
    9. Revi siitä ja revi siitä

      Enkä revi, ei kiinnosta hevon vittua teidän asiat ja elämä. Revi itte vaan sitä emborullaas istuessas Aamupaskalla
      Varkaus
      4
      1183
    10. Kello on puoliyö - aika lopettaa netin käyttö tältä päivältä

      Kello on 12, on aika laittaa luurit pöydälle ja sallia yörauha kaupungin asukkaille ja työntekijöille. It is past midni
      Hämeenlinna
      4
      1158
    Aihe