Saab 900 vm-90 käsijarrun säätö

Miten säädetään kyseisen auton käsijarru eli onko säätömahdollisuus ja saako sen säädettyä käsijarrukahvan päästä vai pitääkö säätää takapyörästä? Kiitos vastauksista!
Ilmianna
Jaa

5 Vastausta



säätö tapahtuu pyörän pultin reijästä jos käsijarru kengät erilliset
Ilmianna
Jaa
Säädä pois vaan. Päästä ensin löysää käsijarrukahvaan (tasaisesti molemmista säätöruuveista). Tämän jälkeen säätö tapahtuu takapyöristä. Sieltä jarrusatulan takaa sellainen pikkuinen suojapultti (n. 10mm ) pois ja kuusiokoloavaimella säätämään säätöruuvia. Kiristä ruuvia, kunnes jarruttaa levyä. Ota vajaa puolikierrosta takaisin, niin sitten on "pääsäätö" tehty. Sitten käsijarrua päälle ja tarkistamaan käsituntumalla jarrutasapaino (ennen kuin pistät kaikki kiinni). Voit joutua meinaan tekemään hienosäätöä, mikä onnistuu osaksi myös käsijarrukahvan takaa. Pari kertaa, kun olet säätänyt, niin olet vanha tekijä ;)
Ilmianna
Jaa
On syytä katsoa ensin käsijarruvaijerien säätö. Jarrusatulassa on vipu johon vaijeri tulee. Vivun takapuolella on rajoitin tappi johon vipu nojaa, jos vaijeri ei ole paikallaan tai on liian löysällä. Vivun ja rajoitin tapin välimatka on noin 1mm vaijerin säädön ollessa kunnossa. Jos näin ei ole, vaijeria täytyy säätää kahvasta. Tämä vaatii penkkien välisen muovin irroituksen. Itse olen laittanut 1mm paksuisen rakotulkin tapin ja vivun väliin. Tämän jälkeen kiristän vaijeria niin kauan, kunnes kuulen rakotulkin tippuvan lattialle.

Muovin irroitus:
ota keskikonsolin ja muovin välinen kumi pois. (onko tämän alapuolella pari ruuvia myös?) Nosta vaihdekepinkumi ylös alapäästä. Kaksi ruuvia pois, jotka paljastuu kumin alta. Takapää irtoaa avaamalla tuhkakuppi jonka alta paljastuu pari ruuvia. Muista kokoamisvaiheessa laittaa valolamppu ja sisävalojenkytkimenjohdin paikalleen.

Seuraavaksi jarrujen säätö satulasta. Satulasta suojaruuvit pois, joiden alla kuusiokoloruuvit. Kuusiokoloruuvia säädetään niin pitkään, kunnes jarru alkaa ottamaan. Tästä pisteestä käännetään 1/4kierrosta takaisinpäin, jolloin jarru vapautuu. Näillä ohjeilla pitäis sattua kerralla kohdalleen.

Tietääkseni jarrujen pitäisi säätää välystä tästä eteenpäin automaattisesti. Muista käyttää käsijarrua päivittäin, niin se ei pääse jumittumaan.

Tässä linkki Saab 9000:n takajarruremppaan (samat takajarrut kuin 900 88-93). Löytyy kuvat ja kaikki.

http://www.saab9000.com/procedures/braking/rearpads.html
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
2 VASTAUSTA:
Mukavaa että täältä löytyy "avuliaita" neuvojia.Kiitos neuvoista,ei kun säätämään.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
ei pitoa kirjoitti:
Mukavaa että täältä löytyy "avuliaita" neuvojia.Kiitos neuvoista,ei kun säätämään.
Suosittelen hankkimaan korjausoppaan. Esim. tuokin säätöohje itseasiassa löytyy ainakin Alfamerin tekemästä kirjasta. :)

Tottahan kysyminen kannattaa aina. Onpahan sitten tiedossa mahdolliset sudenkuopat.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
+Lisää kommentti

Vastaa alkuperäiseen viestiin

Saab 900 vm-90 käsijarrun säätö

Miten säädetään kyseisen auton käsijarru eli onko säätömahdollisuus ja saako sen säädettyä käsijarrukahvan päästä vai pitääkö säätää takapyörästä? Kiitos vastauksista!

5000 merkkiä jäljellä

Peruuta