Vaikea tilanne pesänselvitykseen liittyen

Nirppis77

Biologinen isäni kuoli tovi sitten. Olemme olleet hyvin vähän tekemisissä, kerran kaksi vuodessa laitettu kortti tai soitettu. Isän veljet perheineen ovat olleet hänen kanssa läheisissä tekemisissä koko ajan. Samoin isän yksi avioton tytär, joka epävirallisesti oli kuulea hoitanut isän asioita. Aviotonta tytärtään hän ei koskaan ehtinyt tunnustaa virallisesti, vaikka he olivat viimeiset 3 vuotta tiiviisti tekemisissä.

Isän kuolemasta minulle ilmoitti isäni veljen vaimo, ei viranomaistaho. Isän veli perheineen järjesti myös hautajaiset, joissa minä en ollut läsnä edes. Nyt sitten sain tietää, että he odottavat MINUN alkavan hoitaa pesänselvityksiä jne!! Huh huh..siis onko minulla oikeus kieltäytyä vedoten siihen, että emmehän me ole osallisina olleet juurikaan toistemme elämissä?? Siirtyykö vastuu sitten isän veljille? EN ole kiinnostunut perinnöistä jms, ja niistä muutenkin olisin kieltäytynyt, mutta tuo pesänselvitysasia nyt mietityttää, että miten pääsen irti moisesta? Kun kerran veljekset siellä isän paikkakunnalla tuntuvat nyt odottavan, että minä alan hoitamaan, kun he sanovat. Hehän siellä ovat osana isän elämää olleet, en minä. En edes ole nähnyt häntä kuluneen 15 vuoden aikana kuin kerran!

26

10659

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • > vapaaehtoinen ilmaantunee

      Ilmoita palkkaavasi asianajaja hoitamaan se pesän varoista. Saattaa ilmaantua joku hoitamaan asia vapaaehtoisesti...

    • KotiPesä

      Sinä lienet kertomasi mukaan ainoa perillinen. Toki palkkaat pesän varoilla pesänselvittäjän.

      • Nirppis77

        En ole ainoa perillinen ymmärtääkseni kun hänellä on 3 veljeä, joiden kanssa oli eläessään tekemisissä. Isä oli varaton, alkoholisti jne. Omaisuutta ei edes ole ja vaikka olisi, mitään en haluaisi. Velkaa hänellä vain oli, tuskin olisi sitä vähää rahaa edes, millä kattaisi pesänselvittäjän kulut. Aion kieltäytyä jokatapauksessa osuudestani perintöön, eli sitten jää jäljelle vain hänen veljet. Kun kieltäydyn perinnöstä, enkä muutenkaan ole tosiaan halukas/kykenevä mitään pesän asioita hoitamaan, tuskinpa siihen velvoitetaan. Jos veljekset eivät ala hoitamaan asiaa, niin eikös käräjäoikeus määrää siihen sitten jonkun? Veljekset isän olivat haudanneetkin jne.


      • Nirppis77
        Nirppis77 kirjoitti:

        En ole ainoa perillinen ymmärtääkseni kun hänellä on 3 veljeä, joiden kanssa oli eläessään tekemisissä. Isä oli varaton, alkoholisti jne. Omaisuutta ei edes ole ja vaikka olisi, mitään en haluaisi. Velkaa hänellä vain oli, tuskin olisi sitä vähää rahaa edes, millä kattaisi pesänselvittäjän kulut. Aion kieltäytyä jokatapauksessa osuudestani perintöön, eli sitten jää jäljelle vain hänen veljet. Kun kieltäydyn perinnöstä, enkä muutenkaan ole tosiaan halukas/kykenevä mitään pesän asioita hoitamaan, tuskinpa siihen velvoitetaan. Jos veljekset eivät ala hoitamaan asiaa, niin eikös käräjäoikeus määrää siihen sitten jonkun? Veljekset isän olivat haudanneetkin jne.

        jos kuolleella ei ole rintaperillisiä&leskeä, niin perintö siirtyy toiseen perintöryhmään, joka sisältää mm sisaret. Ja osuudesta perintöönhän on oikeus kieltäytyä. Joten kun niin teen, siirtyy asia isän veljille.


      • on ja on
        Nirppis77 kirjoitti:

        jos kuolleella ei ole rintaperillisiä&leskeä, niin perintö siirtyy toiseen perintöryhmään, joka sisältää mm sisaret. Ja osuudesta perintöönhän on oikeus kieltäytyä. Joten kun niin teen, siirtyy asia isän veljille.

        ainoana sukuselvityksestä näkyvänä rintaperillisenä hoitaa se isä hautaan.
        Ei auta luopuminen perinnöstä - ei !


      • nirppis77
        on ja on kirjoitti:

        ainoana sukuselvityksestä näkyvänä rintaperillisenä hoitaa se isä hautaan.
        Ei auta luopuminen perinnöstä - ei !

        ...siis haudassahan se isä jo on, isän veljet olivat ne hoitaneet. Nyt kyse siitä, pitääkö minun alkaa setvimään pesän asioita, kun en ole isän elämässä juuri osallisena ollut/tiedä hänen asioitaan.


      • nippelinappeli
        nirppis77 kirjoitti:

        ...siis haudassahan se isä jo on, isän veljet olivat ne hoitaneet. Nyt kyse siitä, pitääkö minun alkaa setvimään pesän asioita, kun en ole isän elämässä juuri osallisena ollut/tiedä hänen asioitaan.

        Poiminta 20 luvusta ohjaa velvoitetta asioista tietävien, isäsi veljien suuntaan:
        2 §
        Osakkaan, jonka hoidettavana pesän omaisuus on, tahi pesänselvittäjän tai testamentin toimeenpanijan on määrättävä perunkirjoituksen aika ja paikka sekä valittava sitä toimittamaan kaksi uskottua miestä. Jollei osakas, pesänselvittäjä tai testamentin toimeenpanija ole ottanut pesän omaisuutta haltuunsa, tulee muun henkilön, jolla, sen mukaan kuin 18 luvun 4 §:ssä sanotaan, on omaisuus hoidettavanaan, toimituttaa perunkirjoitus.

        Lue myös mainittu 18 luvun 4§, mutta käy sopimassa perukirjan laatiminen isäsi veljien kanssa, ettei ne velkavastuut tule sinulle. Onkohan velkojina veljiä tai muita sukulaisia, koska asialla pelataan. Varattomana kuolleen ja yhden perijän pesän perukirja on helppo juttu.


      • Nirppis77
        nippelinappeli kirjoitti:

        Poiminta 20 luvusta ohjaa velvoitetta asioista tietävien, isäsi veljien suuntaan:
        2 §
        Osakkaan, jonka hoidettavana pesän omaisuus on, tahi pesänselvittäjän tai testamentin toimeenpanijan on määrättävä perunkirjoituksen aika ja paikka sekä valittava sitä toimittamaan kaksi uskottua miestä. Jollei osakas, pesänselvittäjä tai testamentin toimeenpanija ole ottanut pesän omaisuutta haltuunsa, tulee muun henkilön, jolla, sen mukaan kuin 18 luvun 4 §:ssä sanotaan, on omaisuus hoidettavanaan, toimituttaa perunkirjoitus.

        Lue myös mainittu 18 luvun 4§, mutta käy sopimassa perukirjan laatiminen isäsi veljien kanssa, ettei ne velkavastuut tule sinulle. Onkohan velkojina veljiä tai muita sukulaisia, koska asialla pelataan. Varattomana kuolleen ja yhden perijän pesän perukirja on helppo juttu.

        Isällä ei ole velkaa ymmärtääkseni ollut "kuin" ulosotolle vanha velka. Isän veljien haluttomuus johtunee vain siitä, että heitä ei huvita, vaikka se toimenpiteenä olisi heille helppo, kun samalla paikkakunnalla asuvat jne. Heille on myös tuttua tuollaisten asioiden hoito.

        Itseasiassa yksi isän veljistä on ohjeistanut tämän isän "tunnustamattoman" tyttären tyhjentämään isän asunnon, jossa ei ollut omaisuutta vaan vain välttämättömät asiat asumiseen, esli perushuonekalut jne. Asunnon tavaroiden arvo reilusti alle sen noin 3000e, mikä rajana sille, että asunnon tavarat pitäisi luetteloida. Tuo kyseinen tytär ei ole vaatimassa isyyden tunnustamisia tms. Hänellä on nyt hallussaan isää koskevat asiapaperit jätesäkissä asunnossaan, koska hän asunnon tyhjensi. Lisäksi hänellä on isän tilin avaimet, koska hän oli isän asioita hoitanut.Hän oli hetimiten kuoleman jälkeen myös irtisanonut isää koskevat sopimukset. Noissa kaikissa toimissa hän on noudattanut veljien neuvoa, eli ominpäin ei ole ruennut toimimaan. Minä en ole noihin asioihin mitenkään vaikuttanut, kun en tosiaan ole tekemisissä juuri ollut. Tuo tytär olisi halukas auttamaan niin isän veljiä kuin minua pesänselvityksen teossa mm auttamalla tarvittavien asiakirjojen hankkimisessa jne. Minä kuitenkin olen jo pelkästään oman tämänhetkisen elämäntilanteeni takia voimaton alkamaan hoitamaan asioita, kun en sitä isän eläessäkään tehnyt ja edelleen korostan sitä, etten ole tosiaan nähnytkään esim nyt kuin edellisen kerran 8 vuotta sitten. Kiitos nippelinappeli vastauksestasi!Tuon mukaanhan tosiaan minulla ei olisi pakollista alkaa ryhtymään pesää hoitamaan, vaikka olenkin ainoa rintaperillinen, mutta kun olosuhteet ovat mitä ovat ja muut ovat muutoinkin hoitaneet isän asioita.

        Tuosta velkavastuusta olen ymmärtänyt, että jos kieltäydyn perinnöstä, sitä velkavastuuta ei silloin voisi muutenkaan minulle tulla, mutta tuo on vain kuulemaani tietoa, mihin en ole vielä edes etsinyt faktapohjaa.


    • alusta...

      Eli käsittääkseni olet ainoa rintaperillinen? Tällä perusteella olet myös kuolinpesän ainoa osakas, mikäli puolisoa ei ole, eikä myöskään testamenttia ole tehty. Isän veljet eivät ole kuolinpesän osakkaita. Viestistäsi ei käynyt ilmi, että onko perunkirjoitus jo toimitettu? Mikäli kysymyksessä - näin ymmärsin - on ylivelkainen kuolinpesä, eikä omaisuuttakaan ole, on tärkeää hoitaa perunkirjoitus ajallaan. Tai ainakin hakea perunkirjoitukselle lisäaikaa määräajassa (3 kk kuolemasta). Tarkistappa nämä asiat ensin, mikäli et ole sitä jo tehnyt. Jos pesässä ei ole omaisuutta velkojen kattamiseen, ei sinulle synny velkavastuuta isäsi veloista. Käytännössä usein tilanne on se, että pankkitilillä on muutama kymppi rahaa ja pikkuvelkoja sinne sun tänne. Toimeentulotukena usein haetaan rahaa hautauskustannuksiin. Isäsi velat on kuitenkin syytä kattavasti selvittää perukirjaan ja myös eritellä selkeästi. Voithan pyytää apua oikeusaputoimistosta tai juristilta lakiasiaintoimistosta/asianajotoimistosta.
      Perunkirjoituksen toimittamisen jälkeen mahdollisilla jäljelle jäävillä varoilla maksellaan velkoja pois, se mikä nyt ylipäätään on mahdollista. Ja mihin rahat eivät riitä, niin anomus velkojalle velan poistamisesta kuolinpesän ylivelkaisuuden vuoksi ja perukirja liitteeksi.
      Lueskelen tätä varmaan huomenissa, joten jostain syystä ajattelin nyt vastailla vielä kysymyksiisi, mikäli sellaisia on!
      Pärjäile.

      • Kiitos kun jo vastailit

        , joten selvennän lisää ja kun tunnut tietävän asioista, kysäisen lisää hieman, jos sopii!
        Ongelma oli se, että eikö minulla ole kuitenkin oikeus kieltäytyä ryhtymästä edes pesään, koska emme ole juuri tekemisissä olleet? Vai meneekö se oikeasti niin, että jos sinulla on ns papereilla esim isä, niin vaikka et koskaan olisi edes nähnyt ihmistä, niin hänen kuollessaan silti joudut alkamaan hoitaa hänen jäämistön asioita, vain siksi, että hän on sattunut sinut joskus aikanaan "tekemään ja se on virallisissa tiedoissa? Kun onhan se kieltämättä aika hullua..että saatat joutua monen kymmenen vuoden jälkeen hoitamaan kuolleen ihmisen asioita, joka ei ole ollut elämässäsi muuten läsnä kuin nimenä paperissa.

        Perunkirjaa ei tietenkään ole vielä tehty, koska isän veljet nyt olettavat sen minun tekevän. Isä asui eri paikkakunnalla kuin minä. Minun elämäntilanne on jo tällä hetkellä sellainen, että olisi aika iso homma alkaa toiselta paikkakunnalta asioita edes setviä. Haluaisin irtisanoutua kaikesta pesään liittyvästä, samoin perintöosuudesta, jota ei varsinaisesti ole, kun ei ole rahaa. Sen olen isän tunnustamattomalta tyttäreltä kuullut, että hänellä ei todellakaan jäänyt tilille kuin muutama euro. Ei ole siis edes sen vertaa että voisi maksaa pesänselvityksestä tai perunkirjoituksesta jollekin. Minulla ei itsellä myöskään ole sellaisiin varaa.

        Olen kuullut tilanteista, että yksin asuvalla kuolleella ei ole ollut kuin yksi omainen, lapsi jonka kanssa ei ole ollut tekemisissä. Ja kun viranomaistaho on ottanut tähän lapseen yhteyttä ja kysynyt, alkaako hoitamaan kuolleen isänsä asioita, niin ei ole lähtenyt. Miten se siis on mahdollista?


      • päinvastoin:
        Kiitos kun jo vastailit kirjoitti:

        , joten selvennän lisää ja kun tunnut tietävän asioista, kysäisen lisää hieman, jos sopii!
        Ongelma oli se, että eikö minulla ole kuitenkin oikeus kieltäytyä ryhtymästä edes pesään, koska emme ole juuri tekemisissä olleet? Vai meneekö se oikeasti niin, että jos sinulla on ns papereilla esim isä, niin vaikka et koskaan olisi edes nähnyt ihmistä, niin hänen kuollessaan silti joudut alkamaan hoitaa hänen jäämistön asioita, vain siksi, että hän on sattunut sinut joskus aikanaan "tekemään ja se on virallisissa tiedoissa? Kun onhan se kieltämättä aika hullua..että saatat joutua monen kymmenen vuoden jälkeen hoitamaan kuolleen ihmisen asioita, joka ei ole ollut elämässäsi muuten läsnä kuin nimenä paperissa.

        Perunkirjaa ei tietenkään ole vielä tehty, koska isän veljet nyt olettavat sen minun tekevän. Isä asui eri paikkakunnalla kuin minä. Minun elämäntilanne on jo tällä hetkellä sellainen, että olisi aika iso homma alkaa toiselta paikkakunnalta asioita edes setviä. Haluaisin irtisanoutua kaikesta pesään liittyvästä, samoin perintöosuudesta, jota ei varsinaisesti ole, kun ei ole rahaa. Sen olen isän tunnustamattomalta tyttäreltä kuullut, että hänellä ei todellakaan jäänyt tilille kuin muutama euro. Ei ole siis edes sen vertaa että voisi maksaa pesänselvityksestä tai perunkirjoituksesta jollekin. Minulla ei itsellä myöskään ole sellaisiin varaa.

        Olen kuullut tilanteista, että yksin asuvalla kuolleella ei ole ollut kuin yksi omainen, lapsi jonka kanssa ei ole ollut tekemisissä. Ja kun viranomaistaho on ottanut tähän lapseen yhteyttä ja kysynyt, alkaako hoitamaan kuolleen isänsä asioita, niin ei ole lähtenyt. Miten se siis on mahdollista?

        Yksi sisaruksista ei edes ole juuri kuolleen isämme lapsi vaan äidin 'muualta saama'. Silti hän on suuna päänä isämme omaisuuden perään. Isä halusi suojella äitiä häpeältä (jonka olisi ansainnut), ja siksi hoiti sitäkin lasta kuin omanaan. Sai palkakseen lapselta vain haukkumisia ja vihamielisyyttä, ja nyt vielä isän kuoltuakin nainen panettelee häntä. Mutta pikku perintömme kyllä hänelle kelpaa - mieluummin ottaisi kaiken, meistä viis.


      • Nirppis77
        päinvastoin: kirjoitti:

        Yksi sisaruksista ei edes ole juuri kuolleen isämme lapsi vaan äidin 'muualta saama'. Silti hän on suuna päänä isämme omaisuuden perään. Isä halusi suojella äitiä häpeältä (jonka olisi ansainnut), ja siksi hoiti sitäkin lasta kuin omanaan. Sai palkakseen lapselta vain haukkumisia ja vihamielisyyttä, ja nyt vielä isän kuoltuakin nainen panettelee häntä. Mutta pikku perintömme kyllä hänelle kelpaa - mieluummin ottaisi kaiken, meistä viis.

        Onpas kurjaa tuollainen!!Minä itseasiassa tiedän, että jos pitäisin isäni perintöosuuden, niin kun isän äidistä aika jättää, minullekin olisi tulossa mukavasti rahaa isän osuudella veljesporukasta. Vaikka olen tällä hetkellä ainakin vähävarainen (äitiyslomalla), niin silti haluaisin kieltäytyä kaikesta isän jäämistöön liittyvästä niin siis pesään ryhtymisestä kuin isän tulevasta osuudesta tuohon mummon perintöön. Koen, etteivät ne minulle kuulu, koska en ole mummonkaan kanssa olleet yhteyksissä lainkaan enää 15 vuoteen.


      • perinnönjättäjien jäljiltä
        Nirppis77 kirjoitti:

        Onpas kurjaa tuollainen!!Minä itseasiassa tiedän, että jos pitäisin isäni perintöosuuden, niin kun isän äidistä aika jättää, minullekin olisi tulossa mukavasti rahaa isän osuudella veljesporukasta. Vaikka olen tällä hetkellä ainakin vähävarainen (äitiyslomalla), niin silti haluaisin kieltäytyä kaikesta isän jäämistöön liittyvästä niin siis pesään ryhtymisestä kuin isän tulevasta osuudesta tuohon mummon perintöön. Koen, etteivät ne minulle kuulu, koska en ole mummonkaan kanssa olleet yhteyksissä lainkaan enää 15 vuoteen.

        Ohan se ainakin yksi tapaus, että kuolleen sisaret hankkivat vainajalle äpärän, saadakseen yhden perillisen pois perinnönjaosta. Eivät arvanneet, että tämä olkoon nyt äpärä edelleen, lähteekin hakemaan isyyttä vainajalle ja vie muhkean perinnön sisarusten nokan edestä. - Itku oli kelvannut kun asia selvisi ja sattuikin omaan nilkkaan!

        Tähän on lähtenyt kuulema mukaan koko suomen oikeuslaitos "perinnön" toivossa ja kai asiajajat jakavat sitten osansa kullekin tuomarille ja rahalla hankituille todistajille etukäteen.

        Tässä massa voidaan isyys vahvistaa kuollelle lapsettomalle vanhukselle ja ei muuta kuin pesä tyhjäksi - rahastahan tässä on kyse eikä mistään isyydestä !


      • Nirppis77
        perinnönjättäjien jäljiltä kirjoitti:

        Ohan se ainakin yksi tapaus, että kuolleen sisaret hankkivat vainajalle äpärän, saadakseen yhden perillisen pois perinnönjaosta. Eivät arvanneet, että tämä olkoon nyt äpärä edelleen, lähteekin hakemaan isyyttä vainajalle ja vie muhkean perinnön sisarusten nokan edestä. - Itku oli kelvannut kun asia selvisi ja sattuikin omaan nilkkaan!

        Tähän on lähtenyt kuulema mukaan koko suomen oikeuslaitos "perinnön" toivossa ja kai asiajajat jakavat sitten osansa kullekin tuomarille ja rahalla hankituille todistajille etukäteen.

        Tässä massa voidaan isyys vahvistaa kuollelle lapsettomalle vanhukselle ja ei muuta kuin pesä tyhjäksi - rahastahan tässä on kyse eikä mistään isyydestä !

        Kurjaa on, jos perinöstä täytyy riidellä tms, mutta nyt ei ole kyse sellaisesta. Siksi toivonkin pysyttävän asiassa, eli siinä, miten ainoana rintaperillisenä voin perinnöstä kieltäytymisen lisäksi toimia sen suhteen, etten kykene/halua alkaa pesää hoitamaan jo mm siksi, etten hänen asioista tiedä ja en ole juuri tekemisissä ollut. Vanhempani erosivat minun ollessa vain 2 vuotias.


      • informaatiota
        Kiitos kun jo vastailit kirjoitti:

        , joten selvennän lisää ja kun tunnut tietävän asioista, kysäisen lisää hieman, jos sopii!
        Ongelma oli se, että eikö minulla ole kuitenkin oikeus kieltäytyä ryhtymästä edes pesään, koska emme ole juuri tekemisissä olleet? Vai meneekö se oikeasti niin, että jos sinulla on ns papereilla esim isä, niin vaikka et koskaan olisi edes nähnyt ihmistä, niin hänen kuollessaan silti joudut alkamaan hoitaa hänen jäämistön asioita, vain siksi, että hän on sattunut sinut joskus aikanaan "tekemään ja se on virallisissa tiedoissa? Kun onhan se kieltämättä aika hullua..että saatat joutua monen kymmenen vuoden jälkeen hoitamaan kuolleen ihmisen asioita, joka ei ole ollut elämässäsi muuten läsnä kuin nimenä paperissa.

        Perunkirjaa ei tietenkään ole vielä tehty, koska isän veljet nyt olettavat sen minun tekevän. Isä asui eri paikkakunnalla kuin minä. Minun elämäntilanne on jo tällä hetkellä sellainen, että olisi aika iso homma alkaa toiselta paikkakunnalta asioita edes setviä. Haluaisin irtisanoutua kaikesta pesään liittyvästä, samoin perintöosuudesta, jota ei varsinaisesti ole, kun ei ole rahaa. Sen olen isän tunnustamattomalta tyttäreltä kuullut, että hänellä ei todellakaan jäänyt tilille kuin muutama euro. Ei ole siis edes sen vertaa että voisi maksaa pesänselvityksestä tai perunkirjoituksesta jollekin. Minulla ei itsellä myöskään ole sellaisiin varaa.

        Olen kuullut tilanteista, että yksin asuvalla kuolleella ei ole ollut kuin yksi omainen, lapsi jonka kanssa ei ole ollut tekemisissä. Ja kun viranomaistaho on ottanut tähän lapseen yhteyttä ja kysynyt, alkaako hoitamaan kuolleen isänsä asioita, niin ei ole lähtenyt. Miten se siis on mahdollista?

        Tervehdys!
        Laitan kyllä lisää informaatiota tulemaan. Valitettavasti en ole ennättänyt tänään, kun töissä venyy vielä jonkin aikaa. Voi mennä maanantaille, kun ennätän seuraavan kerran kirjoittelemaan. Huolehdi nyt kuitenkin siitä, että perunkirjoitusaika ei menee umpeen. Ja jos on menossa niin vainajan kotipaikan verotoimistolle hakemus perunkirjoitusajan pidentämiseksi. Kolme kuukautta kannattaa hakea, sillä sen yleensä saa helposti. Vielä hieman perusteluja hakemukseen. Em. ei ole vielä pesään ryhtymistä. Se tässä onkin oleellista, että pesään ei ns. ryhdytä, kun kysymyksessä on ylivelkainen pesä.
        Kirjoittelen siis selvennystä ja lisää vinkkejä sinulle!


      • nappeli
        informaatiota kirjoitti:

        Tervehdys!
        Laitan kyllä lisää informaatiota tulemaan. Valitettavasti en ole ennättänyt tänään, kun töissä venyy vielä jonkin aikaa. Voi mennä maanantaille, kun ennätän seuraavan kerran kirjoittelemaan. Huolehdi nyt kuitenkin siitä, että perunkirjoitusaika ei menee umpeen. Ja jos on menossa niin vainajan kotipaikan verotoimistolle hakemus perunkirjoitusajan pidentämiseksi. Kolme kuukautta kannattaa hakea, sillä sen yleensä saa helposti. Vielä hieman perusteluja hakemukseen. Em. ei ole vielä pesään ryhtymistä. Se tässä onkin oleellista, että pesään ei ns. ryhdytä, kun kysymyksessä on ylivelkainen pesä.
        Kirjoittelen siis selvennystä ja lisää vinkkejä sinulle!

        puhuu asiaa. Noita perintökaaren kohtia oli myös tarkoitus laittaa sinulle.


      • Nirppis77
        informaatiota kirjoitti:

        Tervehdys!
        Laitan kyllä lisää informaatiota tulemaan. Valitettavasti en ole ennättänyt tänään, kun töissä venyy vielä jonkin aikaa. Voi mennä maanantaille, kun ennätän seuraavan kerran kirjoittelemaan. Huolehdi nyt kuitenkin siitä, että perunkirjoitusaika ei menee umpeen. Ja jos on menossa niin vainajan kotipaikan verotoimistolle hakemus perunkirjoitusajan pidentämiseksi. Kolme kuukautta kannattaa hakea, sillä sen yleensä saa helposti. Vielä hieman perusteluja hakemukseen. Em. ei ole vielä pesään ryhtymistä. Se tässä onkin oleellista, että pesään ei ns. ryhdytä, kun kysymyksessä on ylivelkainen pesä.
        Kirjoittelen siis selvennystä ja lisää vinkkejä sinulle!

        Tuo pesäänryhtyminen onkin mielenkiintoinen asia. Isän veljiähän ei lueta pesänosakkaiksi, koska isällä on 1 perillisryhmän perillisiä, eli minä. Mutta minuako ei lueta vielä automaattisesti pesänosakkaaksi, jos en kerran ole pesään ryhtynyt?

        Kuinkas tuo isän veljien tai nimenomaan yhden toiminta, kun hän on jo tehnyt toimenpiteitä ohjeistamalla tätä isän tunnustamatonta tytärtä liittyen isän jäämistön hoitoon...eli eikös hän ole jo sitten ryhtynyt pesään tuollaisilla toimilla? Vaan koska hän ei ole ensisijainen pesänosakas, niin hänen toimiaan ei lueta pesään ryhtymiseksi?


      • nippelinappeli
        Nirppis77 kirjoitti:

        Onpas kurjaa tuollainen!!Minä itseasiassa tiedän, että jos pitäisin isäni perintöosuuden, niin kun isän äidistä aika jättää, minullekin olisi tulossa mukavasti rahaa isän osuudella veljesporukasta. Vaikka olen tällä hetkellä ainakin vähävarainen (äitiyslomalla), niin silti haluaisin kieltäytyä kaikesta isän jäämistöön liittyvästä niin siis pesään ryhtymisestä kuin isän tulevasta osuudesta tuohon mummon perintöön. Koen, etteivät ne minulle kuulu, koska en ole mummonkaan kanssa olleet yhteyksissä lainkaan enää 15 vuoteen.

        Olet ilmeisesti tilanteessa, että luopumisesi nyt isäsi ja aikanaan isovanhempien perinnöstä tekee lapsestasi sijaan tulijana pesän osakkaan.
        Lapsellasi olisi sijaasi oikeus rintaperillisenä testamentista riippumaton oikeus lakiosaansa.
        Olisikohan sinun nyt kuitenkin viisainta ottaa "lusikka kauniiseen käteesi" ja osaltasi huolehtia oleellisena asiana perukirjan teko isäsi jälkeen. Kerää ajan myötä tietoa perintölaeista ja mieti asia uudelleen lapsesi etu huomioiden sitten, kun olet perikunnan osakkaana perikunnassa, jossa on todella isovanhemmiltasi perintöä. Toistan, että perukirjan tekeminen tai teettäminen on varsin yksinkertainen asiakirja kotimaassa asuneesta henkilöstä. Pyydät isäsi asuinpaikkojen seurakunnilta tai siviilirekistereistä isästäsi virkatodistukset 15 vuotiaasta alkaen ja latelet velat paperille, niin asia on sillä siisti. Käy verottajan puheilla, niin saat mallin perukirjasta, joka riittää asian hoitumiseksi.


    • nix nax

      Lainaapa kirjastosta teos: Aarnio-Kangas, Suomen jäämistöoikeus I. Sen (painos 1999) sivulla 149- todetaan:

      "Perunkirjoituksen toimittamisvelvollisuus on pääsääntöisesti sillä kuolinpesän osakkaalla, jonka hoidossa jäämistöomaisuus on. // Perunkirjoitusvelvollisuutta ei ole kytketty pelkkään osakasasemaan kuolinpesässä. Perunkirjoitusvelvollisuus on VAIN OSAKKAALLA, JONKA HOIDOSSA JÄÄMISTÖ ON. Omaisuuden hoidolla tarkoitetaan omaisuuden tosiasiallista hallussapitoa. // Jos kuolinpesän osakas ei millään tavoin osallistu jäämistön hoitoon, hän ei ole perunkirjoitusvelvollinen. Ja koska hänellä ei ole sanottua velvollisuutta, häneen ei voida kohdistaa myöskään sanktiota siinä tapauksessa, että perunkirjoitusta ei toimiteta määräajassa. Ulkomailla oleva perillinen, olkoonkin vaikka ainoa rintaperillinen, ei ole perunkirjoitusvelvollinen pelkästään sen johdosta, että hän on saanut tiedon vanhempansa kuolemasta. // Yleistestamentin saajan perunkirjoitusvelvollisuus määrittyy samojen kriteerien mukaan kuin lakimääräisen perillisenkin perunkirjoitusvelvollisuus. Vaikka henkilö on yleistestamentin saaja ja vaikka hän näin ollen onkin perittävän kuolinpesän osakas, hän ei ole perunkirjoitusvelvollinen, jos hänellä ei ole perittävän omaisuutta tosiasiallisesti hallussaan. Siten perunkirjoitusvelvollisuus voi olla aivan ´laillisesti´laiminlyöty."

      Ja s. 156
      "Perunkirjoitusvelvollisuus voi olla myös muulla kuin kuolinpesän osakkaalla,... Jos kukaan edellä mainituista henkilöistä ei ole ottanut omaisuutta haltuunsa, perunkirjoitusvelvollisuus on sillä, jolle omaisuudesta huolehtiminen ´olosuhteisiin katsoen´ lähinnä kuuluu. Perunkirjoitusvelvollinen voi näin ollen olla myös avopuoliso, jolla ei testamentin nojalla ole osakasasemaa. Näin on asianlaita aina, kun ´avoleski´ on pesän tilaan parhaiten perehtynyt. Kuolinpesän osakaspiirin ulkopuolelle jäävän avopuolison perunkirjoitusvelvollisuus on kuitenkin juridisesti heikko. Se on toissijainen aina, kun joku kuolinpesän osakkaista hoitaa pesän asioita. Perunkirjoituksen laiminlyönti ei aiheuta avoleskelle vastuuta vainajan tai pesän veloista. // Vastuu voi syntyä vain osakkaille."

      Ja s. 209
      "Perillinen voi menettää asemansa kuolinpesän osakkaana LUOPUMALLA kokonaan perinnöstä. // Osakasasema on myös perinnöstä luopuneen jälkeläisellä, jos luopuja on ´vetäytynyt pesästä´ ulottamatta luopumistahdonilmaisuaan koskemaan koko sukuhaaraa. //

      Ja s. 449-
      "PK 17:2a:n mukaan perillisellä ja testamentin saajalla on oikeus luopua oikeudestaan perittävän kuoltua, jolleivät he ole jo ryhtyneet sellaisiin toimiin, että heidän on katsottava ottaneen perinnön vastaan. // Perinnöstä luopumisen on perittävän kuoleman jälkeen tapahduttava kirjallisesti. // Vähimmäisvaatimuksena on allekirjoitettu luopumisilmoitus. // Perittävän kuoleman jälkeen luopumistahdon vastaanottajiksi voidaan ajatella jokin seuraavista tahoista: kaikki kuolinpesän osakkaat yhdessä, yksikin kuolinpesän osakas, pesänselvittäjä, pesänjakaja, testamentin toimeenpanija ja se, jonka hyväksi luopuminen tapahtuu eli sijaantuloperillinen. // Luopuminen on ilmoitus, joka voidaan antaa tiedoksi kenelle tahansa edellä mainituista henkilöistä. // Luopujaperillinen voi kuitenkin aina ulottaa luopumisensa koskemaan koko luopujan sukuhaaraa riippumatta siitä, kuka on sijaantuloperillinen. Jos luopuja ulottaa luopumisensa koko sukuhaaraansa, luopujan katsotaan perintöverotuksessa ottaneen jäämistöosuutensa vastaan. Luopuja joutuu siten maksamaan saannostaan perintöveron ja ne henkilöt, joiden hyväksi luopuminen tapahtuu, ovat puolestaan lahjaverovelvollisia. // Jos luopuminen tapahtuu ehdoitta ja sijaan tuleva henkilö on PK 15:5:ssä tai PK 16:3:ssa tarkoitettu, kysymyksessä on perinnöstä luopuminen sanan varsinaisessa merkityksessä. // Pesästä vetäytyvä perillinen ei ole perintöverovelvollinen."

      Toivottavasti tästä on apua.

    • Nirppis77

      Kävin oikeusaputoimistossa ajanvarauksella. Teimme sopimuksen, joka kattaa 100h edestä oikeusavustajan käyttöä. Oikeusapu ei maksa minulta mitään tämän hetkisen pienituloisuuteni vuoksi. Oikeusavustajanani toimii varatuomari. Olisin voinut kieltäytyä toki perinnöstä sekä olla ryhtymättä pesään ja ilmoittanut siitä kirjallisesti isän muilla omaisille eli veljille. MUTTA..perintöoikeuteni olisi siirtynyt pojalleni. Sinänsähän siinä ei mitään, mutta jos veljekset olisivat ilkeyttään päättäneet töpeksiä perunkirjoituksen kanssa, olisi velkavastuu voinut siirtyä pojalleni. Velathan eivät muutoin periydykään, mutta mikäli perunkirjoitusta ey hoideta, velkataakka voi langeta pesänosakkaalle.

      Varatuomari oli sitä mieltä, että viisain voisi olla hoitaa tuo perunkirjoitus. Koska kyseessä yhden perillisen omaisuudeton, velkainen pesä, perunkirjan teon ja toimittamisen pitäisi olla aika simppeli juttu. Niinpä päätin, että hoidetaan asia ja sillä siisti. Nythän minulla säilyy ilmeisesti isäni osuus aikanaan mummon perinnöstä, onko näin?

      Minä toimitan varatuomarille mm virkatodistuksen, avoimet laskut, kuolinpäivän saldotodistuksen, ulosottolistauksen, kuitit hautajaiskuluista jne. Tämä varatuomari tekee oman avustajansa/sihteerin kanssa perukirjan ja sovimme päivän perunkirjoitukselle, jossa siis vain minä läsnä uskottujen miesten kera. Eiköhän tuo 100h-n sopimukseni kata vallan mainiosti asian hoitamisen.

      Sellainen jäi mietityttämään, kun kysyin pitääkö pesä julistaa konkurssiin, hän oli sitä mieltä että ei. Mahdollisille velkojille lähetetään kopio perukirjasta. Mutta mitä kuolinpesälle perunkirjoituksen jälkeen sitten tapahtuu, kun jaettavaakaan ei ole? Jääkö pesä "olemaan", onko mahdollista, että vielä sittenkin joudun setvimään pesän asioita tms?

      Kiitos monelle vaivannäöstä vastaustenne suhteen!

      • nix nax

        Näin melkoisesti vaivaa kopioidessani sinulle alan perusteoksesta merkitsevät kohdat. Käytyäsi oikeusaputoimistossa et varmaankaan jaksanut kahlata läpi näin pitkää tekstiä. Kopioinpa siis sieltä vielä kommenttia tähän:

        >>Olisin voinut kieltäytyä toki perinnöstä sekä olla ryhtymättä pesään ja ilmoittanut siitä kirjallisesti isän muilla omaisille eli veljille. MUTTA..perintöoikeuteni olisi siirtynyt pojalleni. Sinänsähän siinä ei mitään, mutta jos veljekset olisivat ilkeyttään päättäneet töpeksiä perunkirjoituksen kanssa, olisi velkavastuu voinut siirtyä pojalleni. Velathan eivät muutoin periydykään, mutta mikäli perunkirjoitusta ey hoideta, velkataakka voi langeta pesänosakkaalle.>Varatuomari oli sitä mieltä, että viisain voisi olla hoitaa tuo perunkirjoitus.>Nythän minulla säilyy ilmeisesti isäni osuus aikanaan mummon perinnöstä, onko näin?>Eiköhän tuo 100h-n sopimukseni kata vallan mainiosti asian hoitamisen.>Mutta mitä kuolinpesälle perunkirjoituksen jälkeen sitten tapahtuu, kun jaettavaakaan ei ole? Jääkö pesä "olemaan", onko mahdollista, että vielä sittenkin joudun setvimään pesän asioita tms?


      • Nirppis77
        nix nax kirjoitti:

        Näin melkoisesti vaivaa kopioidessani sinulle alan perusteoksesta merkitsevät kohdat. Käytyäsi oikeusaputoimistossa et varmaankaan jaksanut kahlata läpi näin pitkää tekstiä. Kopioinpa siis sieltä vielä kommenttia tähän:

        >>Olisin voinut kieltäytyä toki perinnöstä sekä olla ryhtymättä pesään ja ilmoittanut siitä kirjallisesti isän muilla omaisille eli veljille. MUTTA..perintöoikeuteni olisi siirtynyt pojalleni. Sinänsähän siinä ei mitään, mutta jos veljekset olisivat ilkeyttään päättäneet töpeksiä perunkirjoituksen kanssa, olisi velkavastuu voinut siirtyä pojalleni. Velathan eivät muutoin periydykään, mutta mikäli perunkirjoitusta ey hoideta, velkataakka voi langeta pesänosakkaalle.>Varatuomari oli sitä mieltä, että viisain voisi olla hoitaa tuo perunkirjoitus.>Nythän minulla säilyy ilmeisesti isäni osuus aikanaan mummon perinnöstä, onko näin?>Eiköhän tuo 100h-n sopimukseni kata vallan mainiosti asian hoitamisen.>Mutta mitä kuolinpesälle perunkirjoituksen jälkeen sitten tapahtuu, kun jaettavaakaan ei ole? Jääkö pesä "olemaan", onko mahdollista, että vielä sittenkin joudun setvimään pesän asioita tms?

        ihan jopa tulostin otteita tuosta kirjoittamastasi lainauksesta=), mutta kiireessä unohdin sen kotiin oikeusaputoimistoon mennessäni.

        Nyt kun vielä ajatuksella noita otteita luin, täytyy sanoa, että ehkä varatuomarin tietämys ei kuitenkaan ollut sitten ihan ajan tasalla...Ensin hän puhui, että voisin kieltäytyä sellaisella lauseella " kieltäydyn koko sukukaaren osalta", mutta jossain vaiheessa puhuikin, etten voi poikani puolesta luopua perintöosuudesta.

        Isän perintöoikeuden säilyminen minulla mummon perinnönjaossa, jos olisin isän perinnöstä kieltäytynyt, oli yllätys..

        No..ehkäpä minun on nyt myöhäistä jossitella varsinkin kun nyt näyttää, että tuo perunkirjoitusasia hoitunee suht vaivattomasti tuon oikeusaputoimiston kautta, eikä vie minun vähiä varojani ja vaatii minulta ainoastaan muutamia puhelinsoittoja, asiakirjojen hankkimista jne.

        Suurkiitos nix nax-lle vaivannäöstäsi asiassa!!


      • hanskassa
        Nirppis77 kirjoitti:

        ihan jopa tulostin otteita tuosta kirjoittamastasi lainauksesta=), mutta kiireessä unohdin sen kotiin oikeusaputoimistoon mennessäni.

        Nyt kun vielä ajatuksella noita otteita luin, täytyy sanoa, että ehkä varatuomarin tietämys ei kuitenkaan ollut sitten ihan ajan tasalla...Ensin hän puhui, että voisin kieltäytyä sellaisella lauseella " kieltäydyn koko sukukaaren osalta", mutta jossain vaiheessa puhuikin, etten voi poikani puolesta luopua perintöosuudesta.

        Isän perintöoikeuden säilyminen minulla mummon perinnönjaossa, jos olisin isän perinnöstä kieltäytynyt, oli yllätys..

        No..ehkäpä minun on nyt myöhäistä jossitella varsinkin kun nyt näyttää, että tuo perunkirjoitusasia hoitunee suht vaivattomasti tuon oikeusaputoimiston kautta, eikä vie minun vähiä varojani ja vaatii minulta ainoastaan muutamia puhelinsoittoja, asiakirjojen hankkimista jne.

        Suurkiitos nix nax-lle vaivannäöstäsi asiassa!!

        Hei!
        Laittelin tuossa aiemminkin sinulle kommentteja/neuvoja. Katselin nuo nix naxin neuvot ja ne kyllä kannattaa ottaa tosissaan. Sanovat, että tällä palstalla ei juristit neuvoja ilmaiseksi jakele; mutta eipä tuo pidä paikkaansa. Nix nax on selvästikin juristi; kuten minäkin. Ei se raha aina ratkaise. Joskus tulee pakonomainen tarve laittaa jotain neuvoa, kun tuntuu että muutoin mennään suohon, sillä niitä täysin virheellisiä neuvoja tällä keskustelupalstalla jaetaan paljon.
        Mutta homma näyttää olevan nyt hoidossa. Perunkirjoitus on tärkeä toimittaa ajallaan ja tällaisessa pesässä velkavastuusta vapautuminen hoituu yleensä anomuksella velkojen poistamisesta kuolinpesän ylivelkaisuuteen vedoten. Kun omaisuutta ei nähtävästi ole.
        Eli asiat eivät ole läheskään aina asiakirjamalleilla hoidettavissa, sillä jokainen tapaus on yksilöllinen. Kysyjät eivät pääsääntöisesti osaa tuoda tällä palstalla ilmi kaikkia asiaan vaikuttavia faktoja. Siksi on hyvä olla yhteydessä juristiin, jonka pitäisi osata kysyä oikeat kysymykset tilannetta kartoittaessaan. Ei tämä homma aina niin helppoa ole!
        Mutta hyvää jatkoa sinulle.


      • Nirppis77
        hanskassa kirjoitti:

        Hei!
        Laittelin tuossa aiemminkin sinulle kommentteja/neuvoja. Katselin nuo nix naxin neuvot ja ne kyllä kannattaa ottaa tosissaan. Sanovat, että tällä palstalla ei juristit neuvoja ilmaiseksi jakele; mutta eipä tuo pidä paikkaansa. Nix nax on selvästikin juristi; kuten minäkin. Ei se raha aina ratkaise. Joskus tulee pakonomainen tarve laittaa jotain neuvoa, kun tuntuu että muutoin mennään suohon, sillä niitä täysin virheellisiä neuvoja tällä keskustelupalstalla jaetaan paljon.
        Mutta homma näyttää olevan nyt hoidossa. Perunkirjoitus on tärkeä toimittaa ajallaan ja tällaisessa pesässä velkavastuusta vapautuminen hoituu yleensä anomuksella velkojen poistamisesta kuolinpesän ylivelkaisuuteen vedoten. Kun omaisuutta ei nähtävästi ole.
        Eli asiat eivät ole läheskään aina asiakirjamalleilla hoidettavissa, sillä jokainen tapaus on yksilöllinen. Kysyjät eivät pääsääntöisesti osaa tuoda tällä palstalla ilmi kaikkia asiaan vaikuttavia faktoja. Siksi on hyvä olla yhteydessä juristiin, jonka pitäisi osata kysyä oikeat kysymykset tilannetta kartoittaessaan. Ei tämä homma aina niin helppoa ole!
        Mutta hyvää jatkoa sinulle.

        ...että tällaisilla lähinnä kokemustaso-pohjaisiin kommentointeihin perustuvassa foorumissakin ajoittain oikeasti alan asiantuntijat jakavat ammattitietämystään, kiitos siis kovasti!

        Olen tosiaan siis ottanut "pesän haltuuni" ja tämän viikon aikana toimitan oikeusaputoimistoon vaadittavat paperit sekä selvitän kuinka velkainen isä todellisuudessa on ollut. Omaisuutta ei ole yhtikäs mitään, tililläkin kuollessa vain reilu euro. Oikeusaputoimisto suorittaa perunkirjoituksen ja ilmeisesti sitten minä hoidan kopiot perunkirjasta mm ulosottoon jne.

        Toivotaan, että asiat etenevät nyt sitten mutkitta, ettei tarvitse isommin harmitella, että otin asian hoitooni, vaikka ei lainkaan mukaan olisi tarvinut. Vaikka kyseessä biologinen isäni, käytännössä täysin vieras ihminen minulle. No, kokemus tämäkin...


      • yksi juttu
        Nirppis77 kirjoitti:

        ...että tällaisilla lähinnä kokemustaso-pohjaisiin kommentointeihin perustuvassa foorumissakin ajoittain oikeasti alan asiantuntijat jakavat ammattitietämystään, kiitos siis kovasti!

        Olen tosiaan siis ottanut "pesän haltuuni" ja tämän viikon aikana toimitan oikeusaputoimistoon vaadittavat paperit sekä selvitän kuinka velkainen isä todellisuudessa on ollut. Omaisuutta ei ole yhtikäs mitään, tililläkin kuollessa vain reilu euro. Oikeusaputoimisto suorittaa perunkirjoituksen ja ilmeisesti sitten minä hoidan kopiot perunkirjasta mm ulosottoon jne.

        Toivotaan, että asiat etenevät nyt sitten mutkitta, ettei tarvitse isommin harmitella, että otin asian hoitooni, vaikka ei lainkaan mukaan olisi tarvinut. Vaikka kyseessä biologinen isäni, käytännössä täysin vieras ihminen minulle. No, kokemus tämäkin...

        Tuli vielä mieleeni, kun kuvailit aiemmin isäsi "elämäntapaa", että onhan mahdollista että hänelle on aikanaan määrätty edunvalvoja hoitamaan hänen omaisuuttaan. Eli on aina mahdollista, että on olemassa myös muita/muu pankkitili. Lisäksi ainakin kotikaupungissani sosiaalitoimessa on ns. välitystilejä, joilta hoidetaan ns. syrjäytyneiden asioita. Tarkoittaa siis, että esim. eläkkeet menevät välitystilille ja sossusta hoidetaan maksut ja annetaan tarpeellinen käyttöraha. Edunvalvontahan toimii osittain samalla periaatteella; on tosin laajempaa kuin välitystilihomma. Välitystili on myös vapaaehtoinen.
        No mahdllinen edunvalvontamääräys kyllä näkyy sukuselvityksestä. Ehkä sossusta on myös hyvä tarkistaa, onko asioita hoidettu sieltä päin. Ja mikäli edunvalvonta on ollut päällä, niin mahdolliset muut pankkitilit ovat edelleen isäsi nimissä ja näkyvät pankin saldotodistuksessa.


    • Anonyymi

      Vanha avaus, mutta kopioidaan oikeusohjetta.

      Perukirja tulee ja jää ensisijaisesti omaisten tehtäväksi. Pätevä perunkirjoitus estää velkojen siirtymisen kuolinpesän osakkaille. Passiivisuus varsinkin velkaisen pesän osalta on surkeinta, mitä voisi tehdä.

      Velkaisen pesän ei kannata ottaa sitä riskiä, että vainajan velat voivat tulla kuolinpesän osakkaiden maksettavaksi. Velat voivat siirtyä, (1) jos perukirjaa ei tehdä ja toimiteta kolmen kuukauden kuluessa ( mahdollinen lisäaika), (2) jos perukirjaa varten annetaan väärää tietoa vainajan varallisuudesta tai (3) jos osakkaat eivät toimi perintökaaren velkavastuujärjestelmän edellyttämällä tavalla.

      Jos lähiomainen kieltäytyy tekemästä perukirjaa, mutta osaa kuitenkin luopua perinnöstä, perinnöstä luopuminen tulee saattaa myös Digi- ja väestötietovirastoon.

      Normaalisti perinnöstä luopumisilmoitus pitää antaa joko yhdelle tai useammalle kuolipesän osakkaalle, luopumisen hyväksisaajalle tai pesänjakajalle tai -selvittäjälle. Virallinen ilmoitus DVV:lle on tarpeen, kun halutaan suojaa ulosottoviranomaisen ulosmittauspäätöstä vastaan. Velkoja saattaa antaa varattoman tai velkaisen vainajan ja sen kuolinpesän asiat ulosottoviranomaiselle, joka karhuaa ja ulosmittaa saatavia kuolinpesältä ja sen osakkailta.

      Varattoman ja velkaisen pesän osalta on totaalisen VÄÄRÄ neuvo, että "jos ette pesään ryhdy, vainajan velat eivät kaadu niskaanne". Väärin toimimalla ja passivoitumalla velat voivat juurikin kaatua omaisten niskaan. Sossu, poliisi, kunta ja oikeusaputoimisto eivät tee perukirjaa varattoman tai velkaisen vainajan puolesta automaattina ja korvauksetta, jos rintaperilliset ovat Suomessa vaivatta löydettävissä. Asia vaatii omaisilta aktiivisuutta avun hankinnassa, ellei taitoa tai varoja ole.

      Omaisten passiivisuus iskee helposti omaan nilkkaan, ja velkoja voi vaatia väärintoimivilta pesän osakkailta velkojen maksua. Sekä tehokas ja oikeaoppinen perinnöstä luopuminen (kts. yllä) että perukirjan laatiminen estävät velkojen siirtymisen kuolinpesän osakkaille.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      60
      2454
    2. Istuva kansanedustaja epäiltynä pahoinpitelystä ja ampuma-aserikoksesta

      Seiskan tietojen mukaan Timo Vornanen on epäiltynä pahoinpitelystä ja ampuma-aserikoksesta eikä kenellekään taatusti tul
      Maailman menoa
      280
      2087
    3. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      86
      2040
    4. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      57
      1771
    5. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      4
      1681
    6. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      4
      1649
    7. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      1
      1554
    8. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      5
      1377
    9. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      7
      1331
    10. Pullonpalautusjärjestelmä muuttuu - paluu menneisyyteen

      EU suuressa viisaudessaan on päättänyt, että pulloja pitää kierrättää. Jos oikein ymmärsin, nykyisen järjestelmänmme ti
      Maailman menoa
      109
      1238
    Aihe