Mistä lohkolämmitin

Eli uuteen autoon pitäisi saada jossain, mielellään pk-seudulla, asennutettua lohkolämmitin. Mitä olette moisesta maksaneet ja kannattaako pyytää vaan Defan perusmalli vai onko muitakin varteenotettavia vaihtoehtoja? Autoliikkeiden varustehinta lohkolämppärille sisäpistorasialle on kai 450 eur luokkaa, jota pidän varsin kalliina.
Ilmianna
Jaa

10 Vastausta


suunilleen tuon ostipa sen mistä tahansa. Onhan noita Hessumobiili ja AD varaosaliikkeitä joilla taitaa olla asennusta myös. Itse kyllä asennuttaisin lämppärin Toyota liikkeessä kun on noin uudesta autosta kyse. Takuu ja tietämys syiden takia.
Ilmianna
Jaa
Moi,

kannattaa pitää mielessä että jos ostat uuden auton, jossa 3 vuoden takuu, takuu koskee myös autossa luovutushetkellä olevia varusteita. Mutta jos asennutat lämmittimen vasta luvutuksen jälkeen, laitteessa on laitteen valmistajan lupaama takuu eli 1 vuosi.

Omasta kokemuksesta voin sanoa ettö lämmittimet eivät välttämättä toimi 3 vuotta etenkin jos ne ovat päivittäin käytössä.
Ilmianna
Jaa
Mikä on "perusmalli"? Jokaisella lämmittimenvalmistajalla on tarjolla kuhunkin moottorityyppiin tasan yksi vaihtoehto lämmitysvastukseksi. Järjestelmään on toki nykyään tarjolla esim. automaattista kytkeytymistä ulkolämpötilan perusteella, ym. "lisävarustetta".

Avensiksen bensakoneissa vastuksen asennus on ilmeisen helppo, ainakin Defan ohjeiden mukaan: sylinterilohkon vaihteiston puoleisessa päädyssä on noin sormen paksuinen reikä vastusta varten. Reikä voidellaan lämmittimen mukana tulevalla sinkkitahnalla. Vastuksessa on klipsi, jonka avulla se lukittuu paikoilleen. Ei tarvitse laskea nesteiotä pois ja vastuskin lämmittää oikeasti lohkoa eikä oljypohjaa, kuten säteilylämmittimet.

Pistorasian asennus puskuriin on huomattavasti suurempi homma; itselläni pistoke näkyy olevan kuskinpuoleisesta sumuvalon vieressä, auton keskilinjalle päin, korinvärisessä osassa puskuria.

Dieseleissä työn määrä riippuu moottorista, 2-litraisessa on irroitettava akku ja starttimottori ja tyhjennettävä jäähdytysjärjestelmä, 2.2-litraisessa taas käytetään öljypohjan kylkeen asennettavaa säteilylämmitintä, eli lähes yhtä helppo juttu kuin bensakoneiden kohdalla. Näin ainakin Defan tapauksessa.
Ilmianna
Jaa
Itse asennutin bensa-Aveen loppukesästä lämmittimen sisähaaran. Tuo maksoi n. 370€:a (ei merkkiliike).
Sain myös merkkiliikkeestä tarjouksen, johon kuului edellisten lisäksi Defa Termini 1350W (se pienikokoinen) sisätilalämmitin, hinta asennettuna 450€:a, eli aika samoissa hinnoissa pyöri merkkiliikkeessäkin.
Ilmianna
Jaa
Eikös aveen tule samanlainen säteilylämmitin moottorin kylkeen kun tulee corolaan, se vaan on ihan turha kapistus, kun ei juurikaan lämmitä, turha maksaa mitään siitä.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
1 VASTAUS:
En ymmärrä säteilylämmittimen kritiikkiä. Eihän se yhtä tehokas ole kuin lohkolämmitin, mutta ero on kuitenkin aivan selvä käytettäessä lämmitintä. Kannattaa lämmittää tavallista pitempään jos tuntuu ettei lämmitä tarpeeksi. Joka tapauksessa paras yhdistelmä on kun laittaa sekä säteilylämmittimen että sisätilalämmittimen.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
+Lisää kommentti
Niin jos ruuvari pysyy kädessä, niin Toyotan lämmitin on varsin iisi laittaa itsekin, ei edes vesileikkejä. Seikkaperäiset ohjeet löytyvät Defan ja Calixin sivuilta netistä.
Ilmianna
Jaa
Kyselin muutamasta paikasta hintoja ja tinkimisen jälkeen merkkihuolto oli kuitenkin se edullisin paikka josta lämmittimet tuli sitten hankittua. Defan säteilylämmitin ja Defa Termini 1350 sisätilalämmitin maksoivat yhteensä asennettuna 450 eur.

Huollosta vahvistettiin myös se, että hyvin harmaan uuteen autoon saa enää perinteisiä lohkolämmittimiä, koska uudet alumiinirakenteiset moottorit vaativat usein säteilylämmittäjän.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
2 VASTAUSTA:
Ihan mielenkiinnosta...

Laittoivatko pistorasian keskikonsolin puolelle vai oven puolelle?
Itselläni kävi niin, että pistorasia tuli sinne oven puolelle ja Terminin liitäntäjohto ei riittänytkään paikkaan, johon ajattelin lämmittimen kiinnittää.
No vaihdoin lämmittimen johdon sitten pitempään (taisi mennä siinä takuu, kun availin aparaatin atomeiksi). Itse laitoin Terminin keskikonsoliin heti etupenkin etupuolelle.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
einarise72 kirjoitti:
Ihan mielenkiinnosta...

Laittoivatko pistorasian keskikonsolin puolelle vai oven puolelle?
Itselläni kävi niin, että pistorasia tuli sinne oven puolelle ja Terminin liitäntäjohto ei riittänytkään paikkaan, johon ajattelin lämmittimen kiinnittää.
No vaihdoin lämmittimen johdon sitten pitempään (taisi mennä siinä takuu, kun availin aparaatin atomeiksi). Itse laitoin Terminin keskikonsoliin heti etupenkin etupuolelle.
Oven puolelle oli asennettu pistorasia ja keskikonsoliin termini. Johdon sijaintia en edes huomannut kun asennus vaikutti niin siistiltä, menisiköhän se kumimaton alla jos on kerran lyhyt...
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
+Lisää kommentti

Vastaa alkuperäiseen viestiin

Mistä lohkolämmitin

Eli uuteen autoon pitäisi saada jossain, mielellään pk-seudulla, asennutettua lohkolämmitin. Mitä olette moisesta maksaneet ja kannattaako pyytää vaan Defan perusmalli vai onko muitakin varteenotettavia vaihtoehtoja? Autoliikkeiden varustehinta lohkolämppärille sisäpistorasialle on kai 450 eur luokkaa, jota pidän varsin kalliina.

5000 merkkiä jäljellä

Peruuta