Järkyttävä kokemus AA kokouksesta

Ei ikinä enää kokoukseen

Olen 30v nainen ja kävin eräässä aa ryhmän kokuksessa maanantai iltana ja pettymys oli valtava.
Ehkä tein virheen olin ainut nainen ja sen huomasi,olisi pitänyt mennä naisten ryhmään.
Miehet kertoivat toinen toisiaan hurjempia tarinoita ja varmaan tosia,en sitä epäile.otesiVuoroon tuli n50v mies joka totesi nauraen onhan tässä tullut juotua avioliittokin ja toinen jatkoi naurahtaen juoneensa kaksi liittoa..
Mikä naurun asia on tälläisessä ryhmässä retostella nauraen juoneensa perheensä.
Jos se oli olevinaan huumoria se oli erittäin SAIRASTA HUUMORIA.
Minä läksin heti pois ja totesin tätäkö teidän toiminta on ja tämän avulla pitäisi raitistua.
Vastausta ei tullut jotai muminaa.
Minulle jäi tästä ryhmästä todella kuvottava olo ja olen miettinyt että koko touhu on pelleilyä.
Miettikää mitä suustanne lauotte ja millä tavalla.

131

21883

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kokemukseni

      kahdesta eri ryhmästä oli muutamat tyypit kehuivat itseänsä montako vuotta olivat olleet raittiina,ja saaneet ostettua auton,asunnon ym. ajattelin mielessäni,että mitenköhän tuollaiset kehumiset
      auttavat selviytymään pohjalla olevia juoppoja?
      Vai onko tarkoitus että ne ressut kuuntelevat toisten itsensä pönkitystä ovat kuin yleisö.

    • Miksei kukaan uskalla sanoa...

      samat on tuntemukset = istuin monta tuntia ja kuuntelin kun äijät puhuivat mitä kaikkea oli tullut tehtyä kännissä ja naureskelivat päälle.
      sitten jeesusteltiin vähän ja " kiitetään jeesusta raittiista päivästä" ja paskat.
      Kyllä se ihminen ihan ite, joka on juomatta jos haluaa - ei mikään jeesus eikä " muu" korkeampi voima.
      Jos viina on ongelma se on, eikä sitä kuuna päivänä mikään muu poista kuin ihan ite.
      Jos on voimaton viinan edessä sitten on, se että julkisesti nöyryyttää itsensä ja mollaa itteän pimeimpään suohon - ei kyllä edesauta mitään eikä ketään!
      Viina on tosi paha asia, jos se riistäytyy käsistä mutta edelleen olen sitä mieltä että vain minä voin päättää haenko viinaa vai en.
      AA voi olla hyvä heille jotka haluavat ensin kehua retostella montako perhettä/asuntoa ovat ryypänneet alta ja sitten " jeesuksen tai muun korkeimman voimasta muka" ovat raitistuneet.
      Humpuukia sanon minä.
      Olen ateisti.
      Ja sellaiseksi jään.
      Toinen asia on, juonko vai en.

      • Raittiuden tiellä

        AA:ta ei kannata mollata, jos on käynyt kokouksissa vain pari kertaa. Eri ryhmät ovat niin erilaisia. Itsekään en aluksi ymmärtänyt mistä on kysymys. Tekstit tuntuivat vanhakantaisilta.

        Pikku hiljaa aloin oppia, kuinka rehellinen, syvällinen ja hengellinen keskustelu siellä käydään. Vain juoppopöydässä voidaan käydä samansuuntaisia keskusteluita, mutta niistä ei jää mitään päähän eikä niitä kukaan kuuntele.

        Minuakin aluksi ärsytti "korkeampi voima", kunnes eräs nimesi sen rakkaudeksi. Ajattele! Sen suurempaa voimaa ja voiman antajaa ei maailmassa toista ole! Jos Sinua rakastetaan, se tuntuu hyvältä. Jos itse rakastat (vaikkapa vain koiraasi), saat siitä itsekin hienon olon.

        Tuntuu siltä, että kaikki on itse koettava, jotta ymmärtää. Hae elämää, katsele ja kuuntele. Älä jää paikoillesi. Mene ulos ja ala keskustella vaikka ventovieraan kanssa. Me kaikki haluamme kontakteja. Sinä ja minä. Yhteisöys kuuluu meille ihmisille. Myös AA on eräs yhteisö.


      • Et ole koskaan edes käynyt aa-ryhmässä, kirjoituksesi paljasti sen.


      • luepa tämä
        raitis kirjoitti:

        Et ole koskaan edes käynyt aa-ryhmässä, kirjoituksesi paljasti sen.

        Herra raitis ja minäkö en ole käynyt kokouksessa..
        Aletaan alusta kävin eilen ensimmäistä kesrtaa illalla klo 18.oo ensimmäisessä kokuksessa ja viimeisessä.
        Alussa juotiin tulokahvit tai teet piparien kanssa.
        Sitten eräs mies kysyi onko joukossa ketään kuka ei ole ennen käynyt kokouksessa.Sanoin minä en ole käynyt.
        Sen jälkeen hän kertoi AAhistorian mistä on alkanut,jostai ulkomailta kaksi miestä on sen perustanut.
        Sen jälkeen toinen jäsen kertoi näistä askelmista ja luki ensimmäisen,sen jälkeen jokainen kertoi tarinansa.
        Siellä oli vihko johon sai laittaa nimensä jos halusi siis eilisen illan kokouksen kohdalle.
        Ja pöydällä oli sellainen kirjoitus jossa luki jotenkin kaikki mitä täällä kuulemme jääköön tänne.
        Ja sinulla on pokkaa väittää palstan vartijana etten MINÄ ole käynyt AAkokouksessa.
        Kerropa nyt asiasta mielipiteesi vai onko se niin arka asia ettei tätä AAta saa arvostella.
        Minä kerroin oman mielipiteeni.
        Ja aina kun heille tulee joku ensimmäistä kertaa heillä on tapa kertoa oma tarina.
        Jokainen aloitti nimellä ja sanomalla olen alkoholisti.
        Mutta tämä sinun vastauksesi vahvisti sen mitä mieltä nyt todella olen tästä kerhosta.
        Kivat sulle vaan jatkossakin.


      • luepa tämä kirjoitti:

        Herra raitis ja minäkö en ole käynyt kokouksessa..
        Aletaan alusta kävin eilen ensimmäistä kesrtaa illalla klo 18.oo ensimmäisessä kokuksessa ja viimeisessä.
        Alussa juotiin tulokahvit tai teet piparien kanssa.
        Sitten eräs mies kysyi onko joukossa ketään kuka ei ole ennen käynyt kokouksessa.Sanoin minä en ole käynyt.
        Sen jälkeen hän kertoi AAhistorian mistä on alkanut,jostai ulkomailta kaksi miestä on sen perustanut.
        Sen jälkeen toinen jäsen kertoi näistä askelmista ja luki ensimmäisen,sen jälkeen jokainen kertoi tarinansa.
        Siellä oli vihko johon sai laittaa nimensä jos halusi siis eilisen illan kokouksen kohdalle.
        Ja pöydällä oli sellainen kirjoitus jossa luki jotenkin kaikki mitä täällä kuulemme jääköön tänne.
        Ja sinulla on pokkaa väittää palstan vartijana etten MINÄ ole käynyt AAkokouksessa.
        Kerropa nyt asiasta mielipiteesi vai onko se niin arka asia ettei tätä AAta saa arvostella.
        Minä kerroin oman mielipiteeni.
        Ja aina kun heille tulee joku ensimmäistä kertaa heillä on tapa kertoa oma tarina.
        Jokainen aloitti nimellä ja sanomalla olen alkoholisti.
        Mutta tämä sinun vastauksesi vahvisti sen mitä mieltä nyt todella olen tästä kerhosta.
        Kivat sulle vaan jatkossakin.

        Jatkoa sinullekkin "päivä kerrallaan"

        Uskon että olit ryhmässä.


      • pöh pöh ja ptruu
        raitis kirjoitti:

        Et ole koskaan edes käynyt aa-ryhmässä, kirjoituksesi paljasti sen.

        Sinä se jaksat ilkeillä muille ventovieraille.


      • Epäilin kirjoitustasi koska sanot että viinaongelman poistat sinä itse, mieleeni heräsi kysymys että miksi sitten menit ryhmään. Ja eka käynti kerran ei kannattaisi tehdä kovin suuria johtopäätöksiä ainakaan aa:sta, aa on kokonaisuus ja ryhmien välillä on eroja, suuria eroja.

        Nojoo se siitä, itse menen kohtapuolin ryhmään jossa ei kehuskella kuinka monta taloa tai autoa on tullut juotua koska se ei ole naurun asia, sinulla on oikeus olla ateisti, kolmas perinne lupaa sen samoin kuin ensimmäinen.


      • alkoholisti54

        Ensinnäkään AA:ssa ei puhuta Jeesuksesta, joten olet ollut jossain muualla.


      • Anonyymi

        Varsin hyvä kritiikki joka saattaa olla pitkälti tottakin, meillä on yhreisössämme paljon jäseniä jotka näyttävän jääneet juuri kritiikin kirjoittajan mainitsemalle tasolle. Juomisen yksitoikkoinen kuvaaminen, oman tosi heikon itsetunnon pönkittäminen omien kyseenalaisten taloudellisten saavutusten avulla,sekä kuviteltu oma toipuminen ja lisäksi täysi tietämättömyys AA-ohjelman syvemmästä hengellisestä sisällöstä ovat yleisiä. Tämä on juuri alkoholismi-sairauden todellista luonnetta ja sellaisia onnettomia on jotka ovat eksyksissä ja näyttävän jääneen vain tietylle kehityksen tasolle. AA lupaa vain raittiuden joka itselläni on toteutunut päivä kerrallaan ueiden vuosien ajan. Henkinen kehitys jäsenistöllä riippuu hyvin paljon omasta arvomaailmasta,kyvyistä oppia uutta ja moraalikäsityksistä. Ylitse muiden AA periaatteista on vieläkärsivän alkoholistin auttaminen raittiuteen omien kokemusten ja aa-ohjelman avulla. Pavel


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Varsin hyvä kritiikki joka saattaa olla pitkälti tottakin, meillä on yhreisössämme paljon jäseniä jotka näyttävän jääneet juuri kritiikin kirjoittajan mainitsemalle tasolle. Juomisen yksitoikkoinen kuvaaminen, oman tosi heikon itsetunnon pönkittäminen omien kyseenalaisten taloudellisten saavutusten avulla,sekä kuviteltu oma toipuminen ja lisäksi täysi tietämättömyys AA-ohjelman syvemmästä hengellisestä sisällöstä ovat yleisiä. Tämä on juuri alkoholismi-sairauden todellista luonnetta ja sellaisia onnettomia on jotka ovat eksyksissä ja näyttävän jääneen vain tietylle kehityksen tasolle. AA lupaa vain raittiuden joka itselläni on toteutunut päivä kerrallaan ueiden vuosien ajan. Henkinen kehitys jäsenistöllä riippuu hyvin paljon omasta arvomaailmasta,kyvyistä oppia uutta ja moraalikäsityksistä. Ylitse muiden AA periaatteista on vieläkärsivän alkoholistin auttaminen raittiuteen omien kokemusten ja aa-ohjelman avulla. Pavel

        Olen samaa mieltä siitä, että kaikki ei ole ihan hyvin Aa-ryhmissä.

        On paljon ihmisiä, jotka eivät kiinnostu tavallisista asioista. Heille on samantekevää, mikä AA on.

        Sitten on niitä, jotka ovat epävakaita.

        Monet AA:ssa kävijät ovat entisiä alkoholisteja. Heille on tyypillistä addiktiivisuus.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Varsin hyvä kritiikki joka saattaa olla pitkälti tottakin, meillä on yhreisössämme paljon jäseniä jotka näyttävän jääneet juuri kritiikin kirjoittajan mainitsemalle tasolle. Juomisen yksitoikkoinen kuvaaminen, oman tosi heikon itsetunnon pönkittäminen omien kyseenalaisten taloudellisten saavutusten avulla,sekä kuviteltu oma toipuminen ja lisäksi täysi tietämättömyys AA-ohjelman syvemmästä hengellisestä sisällöstä ovat yleisiä. Tämä on juuri alkoholismi-sairauden todellista luonnetta ja sellaisia onnettomia on jotka ovat eksyksissä ja näyttävän jääneen vain tietylle kehityksen tasolle. AA lupaa vain raittiuden joka itselläni on toteutunut päivä kerrallaan ueiden vuosien ajan. Henkinen kehitys jäsenistöllä riippuu hyvin paljon omasta arvomaailmasta,kyvyistä oppia uutta ja moraalikäsityksistä. Ylitse muiden AA periaatteista on vieläkärsivän alkoholistin auttaminen raittiuteen omien kokemusten ja aa-ohjelman avulla. Pavel

        Pakko sanoa höpöhöpö hengellistä. Porukka on klikiytynyttä kerho sakkia jossa tulokkaille vittuillaan. Epälooginen ohjelma mm. Annoimme jumalan poistaa luonteemme heikkoudet. J. N. E en ole havainnut mitään ihmeempää henkistä kasvua. Yhdessäkin kokouksessa yksi kantis istui spurgu pipo päässä sisällä ja häiritsi mölinällä kokousta 20v raittiina. Henkistä kasvua joo. Monet ei osaa edes tervehtiä. Eikä keskustella normaalisti. Ja mulla on kokemusta. Takaan sen


      • Anonyymi
        raitis kirjoitti:

        Jatkoa sinullekkin "päivä kerrallaan"

        Uskon että olit ryhmässä.

        Omoa nokkaan!


      • Anonyymi
        raitis kirjoitti:

        Epäilin kirjoitustasi koska sanot että viinaongelman poistat sinä itse, mieleeni heräsi kysymys että miksi sitten menit ryhmään. Ja eka käynti kerran ei kannattaisi tehdä kovin suuria johtopäätöksiä ainakaan aa:sta, aa on kokonaisuus ja ryhmien välillä on eroja, suuria eroja.

        Nojoo se siitä, itse menen kohtapuolin ryhmään jossa ei kehuskella kuinka monta taloa tai autoa on tullut juotua koska se ei ole naurun asia, sinulla on oikeus olla ateisti, kolmas perinne lupaa sen samoin kuin ensimmäinen.

        Vaikka käykin ryhmässä niin parannus lähtee omasta itsestä aina, kukaan muu ei voi parantaa alkoholismia, mutta oikeassa ryhmässä saa vertaistukea, joka on tarpeellista näissä asioissa


      • Anonyymi

        Mahdatko olla pulmunen itekkää.n


      • Anonyymi

        anna mennä vaan niin kauvan kun aksat mitä se kuille kuuluu kyllä se tukka taipuu sitten kun et aksa enää


      • Anonyymi
        raitis kirjoitti:

        Et ole koskaan edes käynyt aa-ryhmässä, kirjoituksesi paljasti sen.

        Tämän huomioin ihan saman..Olen käynyt ryhmissä 6 eri kaupungissa ja missään ei kukaan ole naureskellut koskaan tolla tavalla. Ja jokainen joka palaveriin on osallistunut tietää totuuden millä kaavalla rygmä etenee ei kuulosta oikealle tuo.


      • Anonyymi
        alkoholisti54 kirjoitti:

        Ensinnäkään AA:ssa ei puhuta Jeesuksesta, joten olet ollut jossain muualla.

        Jep ei ole kyllä tullut vastaan vielä näin 4 vuoden aikana ihmettelin täysin samaa


    • AgenttiOranssi

      Nuo ihmiset ovat kuitenkin suorittaneet "rehellisen ja moraalisen itsetutkiskelun"... Askelluksen ihmisluonnetta jalostava vaikutus näkyy esimerkissäsi vähemmän kauniilla tavalla.

      • Yks skeptikko

        Ketkä "nuo ihmiset" ovat suorittaneet "rehellisen moraalisen itsetutkiskelun"? Se ei ole mikään pääsyvaatimus.

        Ryhmissä on monenlaisia ihmisiä. Joillakin käyttää "askellus" helpommin. Oma tieni on takkuinen ja ensimmäinen askelkin vielä kovin huonosti hallinnassa.

        Jotkut kyllä pystyvät hoitelemaan tuon perusteellisen ja rehellisen moraalisen itsetutkiskelunkin. Ja se todellakin jalostaa ihmisluonnetta ja vaikutus näkyy todella kauniilla tavalla.


      • Anonyymi
        Yks skeptikko kirjoitti:

        Ketkä "nuo ihmiset" ovat suorittaneet "rehellisen moraalisen itsetutkiskelun"? Se ei ole mikään pääsyvaatimus.

        Ryhmissä on monenlaisia ihmisiä. Joillakin käyttää "askellus" helpommin. Oma tieni on takkuinen ja ensimmäinen askelkin vielä kovin huonosti hallinnassa.

        Jotkut kyllä pystyvät hoitelemaan tuon perusteellisen ja rehellisen moraalisen itsetutkiskelunkin. Ja se todellakin jalostaa ihmisluonnetta ja vaikutus näkyy todella kauniilla tavalla.

        Kuulostaa siltä, että tä ei ole käynyt ryhmissä.


      • Anonyymi

        Se on itsetutkistelu, luehan tarkemmin


    • Ex-järkyttynyt

      Laittakaa nyt hyvät immeiset, siis lähinnä naiset vinkkejä tälle onnettomalle, joka olis AA:ssa kokenu jotain niin järkyttävää, ettei ikinä enää!!!???? Mitähän ne kokemukset juomisesta mahtaa olla?? Vieläkö joskus sentään??
      Mene naisten ryhmiin tai sellaisiin, missä käy myös naisia!! Mielestäni liioittelet kokemustasi, AA on täynnä miehiä ja naisia, kaikki erilaisia eikä AA:n autuaaksi tekevä voima ole välttämättä siinä, että kaikki juntit käyttäytymistään tai puhetapojaan paljonkaan muuttaisivat!! Valitettavaa sinänsä!! Tiedän, että monet vanhatkin aalaiset suhtautuvat tulokkaisiin tai naisiin tai nuoriin jne.. jotenkin alentuvan halveksivasti ja joissakin ryhmissä tämä on ihan kantava periaate!! Vältä sellaisia ryhmiä, löydät AA:ssa kyllä helposti paikkasi, jos haluat.

      Miksi selittelet?? Jos olet käynyt ryhmässä niin se siitä!! Yhdellä käynnillä vaan ei kukaan saa oikeaa kuvaa siitä hommasta!!

      • fjotrosst

        Kuule:
        vaikka kävisin aa:ssa että olisin yhtä vanha ko Metusalem - ei se aa:n humpuukia muuta miksikään.


      • fjoosa
        fjotrosst kirjoitti:

        Kuule:
        vaikka kävisin aa:ssa että olisin yhtä vanha ko Metusalem - ei se aa:n humpuukia muuta miksikään.

        Mä en ymmärrä sitä että kehotetaan "etsimään muita ryhmiä". Onko tullut mieleen ettei kaikki asu isoissa kaupungeissa joissa ryhmiä on enempi, jos asut jossain perähikiällä niin eipä ole paljon valinnanvaraa. Eikä kaikilla ole autoa että voisi ajaa satoja kilometriä jonkun ryhmän perässä, eikä aikaakaan! Aloittajalle sanoisin että unohda koko juttu, turha pahoittaa mieltänsä. Ihan samoja olen itsekin kuullut ja täälläkin on kerrottu, en sen puljun ovea tule koskaan avaamaan.


      • ja suljin
        fjoosa kirjoitti:

        Mä en ymmärrä sitä että kehotetaan "etsimään muita ryhmiä". Onko tullut mieleen ettei kaikki asu isoissa kaupungeissa joissa ryhmiä on enempi, jos asut jossain perähikiällä niin eipä ole paljon valinnanvaraa. Eikä kaikilla ole autoa että voisi ajaa satoja kilometriä jonkun ryhmän perässä, eikä aikaakaan! Aloittajalle sanoisin että unohda koko juttu, turha pahoittaa mieltänsä. Ihan samoja olen itsekin kuullut ja täälläkin on kerrottu, en sen puljun ovea tule koskaan avaamaan.

        kun muutaman kerran kuuntele jonkun ihan kummalisen jäppisen tarinota hullujenhuone reissut 1-21 niin siinähän äkkiä samastuu ja väsyy. En vaan jaksanut, ihan vääärä paikka hoitaa juomisongelmaa.

        thanks for nothing


      • .....
        ja suljin kirjoitti:

        kun muutaman kerran kuuntele jonkun ihan kummalisen jäppisen tarinota hullujenhuone reissut 1-21 niin siinähän äkkiä samastuu ja väsyy. En vaan jaksanut, ihan vääärä paikka hoitaa juomisongelmaa.

        thanks for nothing

        Miksi siinä puulaakissa iskostamalla iskostetaan päähän itseruoskinnalla, että olen sairas ja alkoholisti, loputtomasti.
        Eikö se psyykkaaminen sairastuta lisää?


      • joku taitaa
        ..... kirjoitti:

        Miksi siinä puulaakissa iskostamalla iskostetaan päähän itseruoskinnalla, että olen sairas ja alkoholisti, loputtomasti.
        Eikö se psyykkaaminen sairastuta lisää?

        päivitellä samaa asiaa oikein huuto- ja kysymys merkkien kera...


      • tällaista vaan
        fjoosa kirjoitti:

        Mä en ymmärrä sitä että kehotetaan "etsimään muita ryhmiä". Onko tullut mieleen ettei kaikki asu isoissa kaupungeissa joissa ryhmiä on enempi, jos asut jossain perähikiällä niin eipä ole paljon valinnanvaraa. Eikä kaikilla ole autoa että voisi ajaa satoja kilometriä jonkun ryhmän perässä, eikä aikaakaan! Aloittajalle sanoisin että unohda koko juttu, turha pahoittaa mieltänsä. Ihan samoja olen itsekin kuullut ja täälläkin on kerrottu, en sen puljun ovea tule koskaan avaamaan.

        Aikaa varmasti on. Kaikki se aika, minkä on käyttänyt juomiseen, krapulaan ja sen sellaiseen.

        Olen nainen ja asun ns.perähikiällä. Täältä kyllä pääsee satojenkin kilometrien päähän toisiin ryhmiin. Täällä ainakin autolliset toverit (naiset ja miehet) ovat erittäin reiluja tarjoamaan kyytiä. Alkuaikoina, kun en vielä oikein tuntenut ketään, soitin auttavaan puhelimeen niin sieltä tarjouduttiin hakemaan minut kotoa. Ja haettiin.

        Nyt on itsellänikin auto ja vuorostani tarjoan kyytiä sellaiselle, joka sitä tarvitsee. (Heh, niin vaan oon raittiuden aikana saanut sen autonkin hommattua, vaikka ei se ollut syy haluuni raitistua.)

        Toisinaan lähdemme porukalla vierailemaan jossain kauempana olevassa ryhmässä.

        Tarinoita on monenlaisia. Kertojilla erilaisia tapoja. Yhden käyntikerran perusteella en alkaisi uhota mitään mistään asiasta. Joskus itselläni oli vaihe, että vika oli aina ryhmissä, mutta myöhemmin minullekin on valjennut se todellinenkin vika.

        Tietenkin, jos sitä juomatonta viinaa on vielä jäljellä, se on juotava. Juodessa ja viinantuskassa voi sitten vaikka syytellä muita ja vältellä peilejä.


      • AA:ssa raitistunut

        Ai kauheata, ihan eka kertako ei napannut AA:ssa? Kuules, minä kävin kahdeksan (8) vuotta AA:ssa ja välillä juomassa, ennenkuin ymmärsin mistä AA:ssa on kysymys!

        AA on poikkileikkaus Suomen kansasta, mukaan mahtuu kaikenlaista "viheltäjää" ja kulkijaa. Miten voit saada jonkinlaistakaan kuvaa koko AA:sta käymällä kokouksessa yhden kerran?

        Ryhmiä on erilaisia, kuten ryhmissä kävijöitäkin. Käy useammassa eri ryhmässä, kierrä katso ja kuuntele, löydät taatusti oman rthmäsi jossa viihdyt.

        Minä olen ollut nyt kymmenen vuotta raittiina ja voin vakuuttaa; Vieläkin jotkut naamat vituttaa ja raskaasti! Ihan varmasti sua vituttaa siellä juodessakin, et kai muuten olisi ryhmään mennyt?

        Tässä elämässä kun nyt on vaan niin, ettei joka päivä, raittiina tai jurrissa, mene aina ihan putkeen ja niinkuin haluaisi!


      • T.T.A.
        ..... kirjoitti:

        Miksi siinä puulaakissa iskostamalla iskostetaan päähän itseruoskinnalla, että olen sairas ja alkoholisti, loputtomasti.
        Eikö se psyykkaaminen sairastuta lisää?

        Jos käytöksesi antaa vaikutelman, että olet sairas ja alkoholisti.
        Ota siis askeleet ja toivu!

        Terveisin Toipunut Alkoholisti


      • tulos?
        fjotrosst kirjoitti:

        Kuule:
        vaikka kävisin aa:ssa että olisin yhtä vanha ko Metusalem - ei se aa:n humpuukia muuta miksikään.

        Rakkaat ystävät, teiltä puuttuu syvällisyys, te raapaisette vain pintaa...., kun ette osaa/uskalla/pysty, raapaisemaan pintaa syvemmälle. Pitää saada sisäinen "heureka". Ja se vaatii työtä, viitseliäisyyttä ja rohkeutta oman itsensä kanssa.OMA OSUUS ON valitettavasti tehtävä. Muutos omaan elämään ei tule itsensä ulkopuolelta!


      • noumoore
        fjotrosst kirjoitti:

        Kuule:
        vaikka kävisin aa:ssa että olisin yhtä vanha ko Metusalem - ei se aa:n humpuukia muuta miksikään.

        Kyllä se ihmetyttää suuresti juurkin se olen se ja se ja holisti (aina ja aina vaan, vaikka menis kymmeniä kymmeniä vuosia) hokeminen, ja vielä joka välissä. Kuka sen on keksinyt ja liekö joka paikkakunnalla ja ryhmissä sama juttu, tai joka maassa. Mutta ärsyttävää se on. Vuoroas et voi ohittaa kiittelemättä raittiista päivästä. Ikäänkuin se olis jotenkin ollut epäselvää että se päiväsi oli raitis. Kun se oli selvä kuin pläkki! Pitkien tekstien lukeminen on myös puuduttavaa, ja se ettei omilla aivoilla voi ajatella. Tai - joo, voi, mutta sen jälkeen olet merkitty mies tai nainen. Kohta sortumassa varmaan. Menepä sanomaan jotain ns. väärää tai joka ei ole kirjallisuuden mukaista niin ei hyvä. Pitää olla joojoo-joo ja myötäillä. Istua hiljaa ja pönöttää ja olla samaa mieltä. Ja aivan oikeasti jotkut kehuu ja kehuu ja taaskin kehuu, miten laihtui rikastui sai töitä akan talon ja mitä ikinä, kuin se kynnyksen ylitys poistais kaikki ongelmat elämästä. Joo, tai sitten se, ettei se ainakaan niitä lisää. No, ehkä ei, mutta voi se mennä elämä miten päin vaan. Voipa se elinpiiriä toisaalta kaventaakin. Mutta tätä ei kukaan ääneen sano. Ja autuaaksitekevä asia se ei ole, vaikka niin vanhat väittää. Yhteyksiä ei myöskään pidetä välttämättä, kyllä sieltä harvan tosiystävän löytää!! Enemmistö ei halua olla missään tekemisissä. Ja luokkaeroja on sielläkin, ja isosti onkin. Mitään hauskaa ei myöskään saa olla, ryhmätilassa ainakaan. Kirjanlukua pitää olla kun kello lyö sen ja sen verran. Vapaata keskustelua saa olla juurikin ehkä ennen miitinkiä, ja sen jälkeen. SE vaan, että palaverin jälkeen kaikki lähtee pois. Syvällisiä keskuseluja ei oikeasti ole kahdenkeskisiä juurikikaan, ja yrityksistä huolimatta ei juurikaan lämpimiä tosiystävävyyssuhteita synny. Ja se on vielä todettava, että millään ei kukaan koskaan usko, että joku voisi oikeasti oppia sen kohtuudenkin, ehhei. Ja JOS ja KUN jotkut sitten jää pois, eivät käy palavareissa mutta eivät olet siellä "kentällä", niin sitä päivitelläään isosti. Syyllistetään takanapäin kun ei käy eikä näy koskaan. Että kun ei osaa olla kiitollinen raittiuden lähteelle. Ja jos vaikka onnistuisikin joskus jossain jotain alkoholia maistamaan, niin uhkaillaan että varmaan se joskus rysähtää kokonaan. Lääkkeitä ei myöskään saa käyttää, tai niistä ei uskalla mainita. Niitä noin periaatteessa saa käyttää, mutta käytännössä et uskalla sanoa käyttäväsi. Voi olla ja onkin niin, että jollekin ihan hyvin sopii joku kolmiolääke, ei tee mitään fiboja, tai on pakkokin ollut käyttää esim. leikkauksessa tms. Mutta ehei, se on melkein saatanasta, varmasti sorrut kohta. Höpsistä löpsis. Uskon että lääkkeitä voi joku käyttää, juomatta voi olla ilman holistihokemista, ilman ryhmiä, ilman kirjanlukemista, tai sitten voi jopa oppia ottamaan joskus jotain. Huomatakin ettei sittenkään ollut aivan holisti. Eihän se mikään paha asia ole. Nimittäin eivät holistit tykkää kun eivät voi koskaan enää ottaa mitään. Moni haluaisi olla se normaali. Tätä mieltä vakaasti. Sikseen uusia jäseniä ei enää oikein tule. Ihmiset on sekakäyttäjiä ja maailma muuttuu. Olispa paljon muutakin mutta toinen kerta sitten. Sanottakoon ettei tee mieli huikkaa. En ole juonut vuosiin vuosiin. Mutta en kierrä konvehteja, liekityksiä, tervetuliaismaljaakaan, enkä fanatisoi. Kotoa ei pulloja löydy jne.


      • noussut

        AA:ssakin on vajavaisia ihmisiä. Harva siellä pyhimykseksi tulee. Siksi näiden vajavaisten ja itsekeskeisten kehuskelijoiden on syytä käydä AA.ssa kasvamassa ja sivistymässä. He eivät ymmärtäneet kohdallasi sitä, että AA:ssa palaveriin ensimmäistä kertaa tuleva ihminen on palaverin tärkein henkilö, jota tulee kuunnelle ja opastaa.
        AA:n toiminta perustuu lisäksi vetovoimaan ei tyrkyttämiseen ja värväämiseen. Sinä ratkaiset? AA tarjoaa työkalut jos haluat lopettaa juomisen.


    • voipytty

      olisi mahdollisuus lukea AA:n perusteos Nimettömät Alkoholistit. kokouksissamme meitä käy enemmän tai vähemmän sairaita alkoholisteja. Vuosien kuluessa olen käynyt erilaisissa palavereissa ja tiedän, että puhut täyttä totta arvioidessasi käymäsi ryhmän käyttäytymistä. Itsetehostuksen tarve saa joskus tympeitä muotoja.
      Koetan muistaa viimeiseen lauseesi sisältyvän arvokkaan ohjeen.

    • Krisse63orig

      Olen sinua jonkin verran vanhempi nainen ja ensimmäisen kerran mennyt AA-palaveriin viitisen vuotta sitten. Onnekseni olin sitä ennen soittanut Auttavaan puhelimeen ja saanut sieltä ensimmäiselle ryhmäkäynnilleni "tukihenkilöksi" naisen.

      Sattumoisin ryhmä, johon menimme oli erittäin miesvaltainen. Siellä ei meidän lisäksemme siis ollut muita naisia lainkaan. Minulle kyllä ehdotettiin, että jos malttaisin odottaa seuraavaan päivään, niin "sopivampia" ryhmiä olisi tarjolla useampiakin, mutta minä en suostunut odottamaan, vaan halusin heti tehdä asialleni jotain.

      Jos olisin yksin tuohon ryhmään mennyt, niin kokemukseni olisi todennäköisesti ollut hyvinkin samankaltainen kuin sinun ensimmäinen käyntisi. Kuulin kieltämättä tarinoita, joihin jossain määrin pystyin samaistumaan, mutta valtaosin miesten kertomukset "menivät minulta jotenkin ohi". Onneksi tämä "tukihenkilöni" pyysi minua seuraavan päivän palaveriin, josta sainkin sitten paljon enemmän ja sitä seuraavaan ja seuraavaan, kunnes hän neuvoi muutaman paikan, joihin voisin mennä omin päin ja jatkaa palavereissa käyntiä itsekseni.

      Koska miehet palaverissa eivät ilmeisesti tienneet sinusta mitään, niin heillä ei ollut muuta mahdollisuutta kuin jakaa omaa kokemustaan. Eihän se mikään ihme ole, että alkoholisti juo perheensä, työpaikkansa ja paljon muutakin. Kuinka laveasti siitä sitten kertoo, on itse kunkin omassa harkinnassa. Käytännöksi on kai monissa palavereissa muodostunut sekin, että pyritään kertomaan, mitä tapahtui ja mitä on nyt. Tässä vaiheessa tulevat sitten kuvaan ne uudet autot, talot, työpaikat ja perheet yms. Materialistisessa yhteiskunnassamme kun tuo tuntuu olevan jonkinlainen mittari, että mitä omistaa. Harvemmin puhutaan siitä mielenrauhasta ja asioiden järjestymisestä ylipäätään. Liekö epäilys siitä, että ensikertalainen ei vielä ymmärrä muuta kuin tuon maallisen omaisuuden eikä hänelle sen vuoksi kannata muusta kertoakaan?

      Naurun asioista ei todellaan ole kyse, enkä usko, että kukaan noille jutuille tosissaan nauraakaan. Ehkä hymyn kareen tai suoranaisen naurunkin syy on suuri "helpotus", kun asiat nykyisin ovat paljon paremmin kuin olisi ikipäivänä osannut kuvitellakaan.

      Pelleilystä ei taatusti ole kyse AA-ryhmissä. Itse annoin itselleni aikaa kolme kuukautta, että jos vielä senkin jälkeen ryhmät "oksettavat", niin sitten luovun yrityksestäni, mutta siihen asti käyn kuuntelemassa toisten kokemuksia ja näkemyksiä jopa riippumatta siitä, ymmärsinkö heidän puheitaan vai en. Luettua tekstiä en todellakaan alkuvaiheessa ymmärtänyt juuri lainkaan varsinkaan, kun perinteistä oli kysymys. Olin silti vakuuttunut, että joku "juju" tässä täytyy olla, kun niin monet raitistuvat AAn avulla.

      Hitaasti tulee ymmärrys kohdallani. Tänään - tosiaan viitisen vuotta palavereissa käyneenä - ensimmäisen kerran voin sanoa kiinnostuneeni yhdestä AAn perinteestä, kun sitä palaverissa kuuntelin. Monien miesten puheenvuorot olivat jälleen kerran niin täynnä vittua ja perkelettä, että en niitä edes viitsinyt kuunnella, mutta silti koen, että ryhmässä käynti kannatti. Noiden epäolennaisten juttujen aikana laskin, kuinka monta kertaa joku puheessaan käytti alatyylin termejä. Ei erityisen kehittävää, mutta toisaalta samaan aikaan ajattelin itse vieläkin luettua tekstiä ja sitä, mitä se minulle merkitsí.

      Monesti olen kokenut, että parhaat keskustelut lajitovereiden kanssa käyn joko ennen tai jälkeen palaverin tai lyhyellä tauolla.

      Sinällään naistenpalaverit eivät välttämättä poikkea kokemuksestasi millään muotoa. Riippuu ihan siitä, keitä on läsnä ja mistä he sillä kertaa puhuvat. Naisillakin on juoma-ajoilta ihan samanlaisia kokemuksia ja ehkä muutakin. Mitähän sinä olisit halunnut palaverissa kuulla?

      AA-palaveri ei mielestäni ole hoitomuoto, jossa sinulle henkilökohtaisesti tuputetaan jotain ajatuksia ja näkemyksiä, vaan itsekukin siellä puhuu omia ajatuksiaan ja muuta. Sen sijaan koen, että idea on ainakin omalla kohdallani ollut juuri siitä, että kuulemani herättää minussa ajatuksia ja kun niitä rehellisesti pohdin, niin minulla on jopa mahdollisuus muuttua. Muutoksesta alkoholismin hoidon alkuvaiheessa kuitenkin on kysymys.

      Viimeisin lauseesi sai minut jälleen kerran miettimään omia puheenvuorojani silloin, kun ryhmässä on niin kutsuttu tulokas.

      • alkuperäinen kirjoittaja

        Hei vaan,en tiedä mitä olisin halunnut siellä ihmisten sanovan,koska en tiennyt AA kehoista oikeastaan mitään.
        Se vaan tuntui aivan uskomattomalta,ehkä he jauhavat noita samoja juttuja liian usein,en tiedä.
        Minullekin oli iso kynnys mennä sinne ja en todella ihmeittä odottanut,mutta en ainakaan sitä mitä kuulin.
        No mitä sitä enää jauhamaan.koeiltu ja yksi kerta riitti.
        Täytyisi vaan näiden vaki kävijöiden olla aika tarkka mitä uusille puhuvat.
        Itse yritän pysyä päivän kerralaan raittiina,onnistunko sen näkee ajan kanssa.
        Sinulle kiitos asiallisesta kirjoituksesta ja jos saat apua kerhosta hyvä juttu.


      • Enzian
        alkuperäinen kirjoittaja kirjoitti:

        Hei vaan,en tiedä mitä olisin halunnut siellä ihmisten sanovan,koska en tiennyt AA kehoista oikeastaan mitään.
        Se vaan tuntui aivan uskomattomalta,ehkä he jauhavat noita samoja juttuja liian usein,en tiedä.
        Minullekin oli iso kynnys mennä sinne ja en todella ihmeittä odottanut,mutta en ainakaan sitä mitä kuulin.
        No mitä sitä enää jauhamaan.koeiltu ja yksi kerta riitti.
        Täytyisi vaan näiden vaki kävijöiden olla aika tarkka mitä uusille puhuvat.
        Itse yritän pysyä päivän kerralaan raittiina,onnistunko sen näkee ajan kanssa.
        Sinulle kiitos asiallisesta kirjoituksesta ja jos saat apua kerhosta hyvä juttu.

        Ikävä että sinulla oli huonoja kokemuksia AA:sta. Toivottavasti pystyt kuitenkin pysymään raittiina ominkin voimin. Niin teen minäkin, tosin en ole raivoraitis, otan silloin tällöin ja juon itseni kyllä jonkinasteiseen känniin, mutta enää se ei ole sellaista ryyppäämistä ja putkettelua kuin ennen. Omin voimin ja kaverien tuella minäkin olen selvinnyt enkä usko, että AA tässä olisi enempää voinut auttaa. Minulla olisi kuitenkin se "hyvä" puoli että asuinmaassani on vielä kaikenlaisia klinikoita alko-ongelmaisille ja terapioita, eikä ne maksaisikaan mitään. Mutta enpä silti ole arvannut mennä, tuntuu että näinkin sujuu aika kivasti nykyään.

        Yritä keskittyä nyt omaan hyvinvointiisi ja koita pysytellä selvin päin aina sen päivän kerrallaan. Selvänä huomaat kuinka elämä alkaa taas maistua ihan toiselta.


    • moni turvautuu

      "huumoriin", koska siten on helpompi taklata näitä pieleen menneitä asioita. :)

    • Tulipa selväksi sinullekin

      No hyvä, että tajusit jo ensimmäisellä kerralla, että kokous ei ole mikään ratkaisu alkoholiongelmaan, jos se nyt sinulla edes ongelma onkaan.

      AA:lla on tarjottavanaan alkoholistille toipumisohjelma, jonka noudattaminen ja siitä saadut kokemuksetkin ovat jossain epämääräisessä ryhmässä harvinaista herkkua.
      Mutta kannattaa muistaa, että sellaistakin kokemusta AA:n jäsenillä on. Jos joskus tarvitset.

    • vee-e

      parempi elää ilman tuota raittiuden tukemismuotoa niin mitä ihmeellistä siinä sulle on ?

      miksi ihmeessä vaivaudut palstalle valittamaan omasta virheestäsi,joka oli "Järkyttävä kokemus ".

      jatkat kuten ennenkin ja elä kuten parhaaksi näet ! sulla on taas yksi hyvä tekosyy ryypätä.

      ei aa sinua tarvitse pätkääkään, siellä kun ei maksella jäsenmaksuja. jos joskus on halua oikeasti raitistua niin mieti sitten uudestaan.

      sulla on menny lähikauppaketjun asiakasbonukset ja aa sekaisin !

      • antivee

        Tää vee-e on kyllä mielenkiintoinen heppu. Kerta toisensa jälkeen pitää tulla näyttämään veemäisyytensä ja tyhmyytensä kaikelle kansalle. Pienoiskuva aa:sta?


      • veemäisyys
        antivee kirjoitti:

        Tää vee-e on kyllä mielenkiintoinen heppu. Kerta toisensa jälkeen pitää tulla näyttämään veemäisyytensä ja tyhmyytensä kaikelle kansalle. Pienoiskuva aa:sta?

        Se on taas pahalla päällä, ehkä on lääkkeet loppu tai ryhmäkokous ei ollut tänään antoisa. Jännä tyyppi, pitäisi omien sanojensa mukaan olla raitis mutta miksi sitten on aina niin helvetin vihainen?? En tiedä käykö ko. henkilö AA:ssa mutta jos sieltä tuollainen tulos tulee niin ei kiitos..


      • nounoumoore
        veemäisyys kirjoitti:

        Se on taas pahalla päällä, ehkä on lääkkeet loppu tai ryhmäkokous ei ollut tänään antoisa. Jännä tyyppi, pitäisi omien sanojensa mukaan olla raitis mutta miksi sitten on aina niin helvetin vihainen?? En tiedä käykö ko. henkilö AA:ssa mutta jos sieltä tuollainen tulos tulee niin ei kiitos..

        Sama tuli mieleen, kun ryhmissä ja sinisessä kirjassa ja koko hommassa on kyse luonteenkasvatuksesta, niin miksi noin vihainen vastaus - eikö saisi kritiikkiä olla???
        Kyllä saa olla ja pitää olla. Ja koska sitä kritiikkiä ei voi ryhmissä ääneen juurikaan sanoa, ettei tule merkityksi, takanapäin puhumisen aiheeksi ("kohta se tuokin on kentällä kun niin vastustaa" jne) niin JOSSAIN sitä pitää voida sanoa mitä ajattelee, vaikka sitten täällä, ja vaikkei kovin moni lukisikaan jos niikseen. Tai kommentoisi. Kyllä vaan oletetaan osallistuvan kuluihin, joissain paikoissa on lipas (tyhjä valmiiksi) pöydällä, ja aukikin ehkä vieläpä, niin ei sinne kehtaa kovin pientä ropoa laittaa (on koettu), joten kyllä vaan on jos ei nyt jäsenmaksua niin oletus ja odotus ja jopa olen kuullut (monestikin) puhetta siitä, kuka laittaa rahaa ja kuka ei jne. Onhan ne kulut tiloista jne, mutta kylllä rahaa oletetaan laitettavan. Puheenvuoron aikana painostava hiljaisuus, ei koskaan kukaan kommentoi, vaikka itse sanoin että haluan kommenttia. Itselläni meni tuolissa kiemurteluksi, jopa sellaiseksi että sanon mitä arvelin toisten haluavan kuulla!!! Ja näin on ollut muidenkin kohdalla kuulema joskua. Hitaasti mutta varmasti kypsyin siihen ajatukseen, ettei ole minun juttuni, olla vaivautunut joojoo-tyyppi. Enemmän saan kahdenkeskisistä keskusteluista. Kaikille ei sovi tuollainen julkinen ittensä haukkuminen, tai muutoinkaan ns esiintyminen. Se vaan on niin, eikä muuksi muutu vaikka voissa paistais.


    • Milword Oranki

      Oliko ne edes raittiina siellä kokouksessa???

    • jepppq

      ...ettei voinut kuin nauraa..niin minäkin teen.

    • AA-savonmies

      ...tai ole omavoimaisesti ottamatta -se on aivan vapaassa valinnassasi. Jos et kestä toisten ryhmäläisten puheenvuoroja niin älä mene ryhmään. Moni puhuu tuolla tavalla oltuaan pidempään raittiina, se on sitä henkistyneen huumoria -asia joka on vakava, ja puhujatkin tietävät sen mutta puhetapa vaan on sellainen. Ihmisiä on erilaisia, myös aa-laisia. Ei minuakaan kaikki puheenvuorot ilahduta mutta olen oppinut sietämään ja kuuntelemaan -siihen AA kasvattaa hiljalleen.

      Mutta: juo edelleen ja lisää jos se on mielestäsi parempi vaihtoehto. Tai mene vaikka a-klinikan vertaisryhmään, aa-kiltaan jne. Tai tule tauon jälkeen ja litroittain lisää juoneen takaisin aa-palaveriin. Olet kuitenkin aina tervetullut takaisin!

    • anonilainen;)

      Rakkaat ystävät, teiltä puuttuu syvällisyys, te raapaisette vain pintaa...., kun ette osaa/uskalla/pysty, raapaisemaan pintaa syvemmälle. Pitää saada sisäinen "heureka". Ja se vaatii työtä, viitseliäisyyttä ja rohkeutta oman itsensä kanssa.OMA OSUUS ON valitettavasti tehtävä. Muutos ei tule itsensä ulkopuolelta!

    • -vapaaehtoista-

      ei ole AA:han mennä!! Menee ken tahtoo ja kärsiköön ken tahtoo.

    • piikkinä lihassa

      Itse olen käynyt nyt n. puolitoista vuotta AA:ssa ja olen nähnyt saman mitä keskustelun avaaja. En oikeastaan olisi jaksanut paskan vertaa kuunnella typeriä tarinoita siitä, kuinka raitistumisen myötä on vaimo, talo ja auto mennyt vaihtoon ym. Nyt olen kuitenkin raitistunut ja hankkiudun moisesta kusipää sakista eroon tämän tulevan vuoden loppuun mennessä. Käyn kerran viikossa kokouksessa muistuttamassa itseäni siitä, miten paskaa hommaa raitistuminen aa:ssa ja tämä riittää minulle. Naisten ryhmässä on myös monenlaista porukkaa...kaikki ei oo niitä penaalin terävimpiä kyniä. Mut se on tosi harmi, et monesti ne fiksut käy paltsus, huomaavat mitä paskaa se on ja jättävät aa:n. Sit ne kaikki kusipäät jää sinne. Pitäis olla toisinpäin... :(

      • mieles-täni

        itse en halua kutsua ketään "kusipääksi". kaikki ihmiset ovat arvokkaita. mielestäni.


    • Pena-65

      Näistä asioista kirjoitellaan lehdissä ja tv:ssä. On olemassa erilaisia auttavia tahoja , hoitomenetelmiä,hoitoloita ja lääkkeitäkin .
      En ole käynyt ryhmissä kuin kerran pakollisen AA-istunnon katkolla vuosituhannen alussa.
      Minulle riitti se yksi katkaisuhoito kerta ja pakollinen palaveri kokemus.
      Totesin, että alkoholi ei sovi minulle ja asiat alkoivat menemään päin persettä.
      Huomasin myös, että AA ei ole minua varten enkä halua koskaan enää hakeutua uudelleen katkaisuhoitoon. Ilmeisesti oli sellainen katkopaikka, potilaat ja hoitajat , että loppui viinanhimo tai ainakin järki heräsi pitkästä unesta. Oli muuten kamala nähdä tosijuoppoja, jotka kääri sätkiä ja puhu levottomia ihmejuttuja.Eivät olleet töissä tai mitn , ei perhettä ja asuivat jossain järvihoitolassa.
      Jatkoin elämässä eteenpäin alkoholitta. Hyvin on mennyt ilman alkoholia jo
      14 vuotta ilman kallonkutistajia, lääkkeitä tai palaveriryhmiä.
      Suhtaudun varauksella ryhmässä asioiden toistamisiin, rypemisiin,rukoiluun ja kertaamisiin, kaipa se joillekin toimii ja auttaa ainakin, olen lukenut ja kuullutkin. Minulle riitti oma havahtuminen. Jokaisen pitäisi tajuta, että ihminen voi raitistua jos on oma tahto ja halu raitistua. Jos ei ole halua olla raittiina niin sitten juo. Ei siinä kukaan voi auttaa kuin itse itseänsä. Ryhmässä ei kukaan parane.Oma tahto ratkaisee.
      Sikäli alkoholi on mielessä, että minua harmittaa aina kun joku pilaa terveytensä tai elämänsä ryyppäämisellä. Suurin osa käyttää kohtuullisesti, mutta humalahakuisuus ja tasoittavien tarve viikonloppuisin pitäisi laittaa hälytyskellot soimaan.

    • Hauka.aa

      Kävin yhdessä vaiheessa aa illoissa ja ryhmät ovat vaihtelevia. Pahin oli eräs ryhmä, jossa oli muutama alle 40v miehiä ja siinä ryhmässä puhuttiin tasan ja vain seksistä. Raittius sivuutettiin muutamalla sanalla.

      Toinen ääripää on ryhmät, jossa vanhat jäärät sanoo et persettä penkkiin tai muuten et raitistu.

      Nykyään turvaudun psykoterapiaan ja tämä terapeutti on erikoistunut päihteisiin ja nuoriin. Tämä sopii hyvin mulle. Tulee samalla käsiteltyä tunnelämän koukerot.

      • hauka.muna.suussa

        Vanha läski,juoppo ja homo olet


      • Haukan
        hauka.muna.suussa kirjoitti:

        Vanha läski,juoppo ja homo olet

        Vanha? En
        Läski? Kyllä pötsi ahteri tissit
        Juoppo? En tällä hetkellä
        Homo? En

        Nissan Primera 2.0 gt 150hp


      • Patukka-Poika

        Mitä se hintti-Hauka taas lässyttää sekavia? Lopeta homoilu ja ala juomaan.


    • kokeile_monta_kertaa

      jokainen on yksilö, turhaan stressaat noista ihmisistä. kokeile eri ryhmiä, alat löytää ihmisiä kenen kanssa viihdyt

      • Kohtuudentuttava

        AA herättää suuria tunteita, joten on siinä oltava jotain erikoista. Mahtaako avaaja olla enää ajan rajan tällä puolen.


    • Ekinpikakivääri

      Todennäköisesti AA vihaajat vdlta 2007 kasvavat horsmaa, toki itse lopetin ilman vertaistukea ja ilman lääkkeitä. Kyllästyin vain siihen dokaamiseen ja kaikkeen paskaan mitä se toi, mutta siitä on jo 14 vuotta.
      Mikä tahansa , joka raitistaa on hyvä juttu.
      Ihmettelen miten kirjoittajissa AA, kirkko, uskonto tms. herättää suuria tunteita ja vihaa ?
      Se on merkki henkisestä torjuntareaktiosta, johon vain alkoholisti pystyy. Kaikki sellainen , jossa suoraan sanotaan, että viinan, päihteiden ja lääkkeiden kanssa läträily ja päihtyminen on sairasta, herättää vastareaktion. Lisäksi raitistuminen vaatii vain ja ainoastaan oman tahdon ja selkärankaa. Täytyy ottaa itseään niskasta kiinni ja selvitä ensimmäisen vuoden houkutukset ja mielialan vaihtelut täysin lääkkeittä. Kukaan ei voi auttaa siinä kuin sinä itse. Alkoholisti haluaisi hoitohenkilökunnan varauksettoman säälin, kannustuksen ja hoivan Diapam lääkityksellä, mutta raittius vaatii lasin vettä,vitutuksen kestoa ja sisukasta taapertamista alkuvuodet rahavaikeuksien värittämässä elämässä. Kyllä silti jotkut raitistuvat , kuten minä. Jos olen omahyväinen , niin raitistu perässä ilman lääkkeitä ja rikastu siinä prosessissa samalla. Onnistut, jos muistat potkia itseäsi perseelle, muistella miten paljon menetit viinan takia ja läheisesi vittuilevat sinulle aika ajoin, jos edes muistavat sinua enää. Alkoholisti on maailman itserakkain ääliö, joka kantaa ämpäritolkulla lisää järkeä Alkosta syntymälahoon päähänsä, mutta toipuessa voi järki kasvaa päähän.

      • montatietäraittiuteen

        "raitistuminen vaatii vain ja ainoastaan oman tahdon ja selkärankaa."

        No olen kyllä raitistumisesta samaa mieltä.
        Mutta jos menisit AA:n palaveriin ja sanoisit tuon saman asian, niin sinut naurettaisiin sieltä ulos sillä sekunnilla.
        Ehkäpä sitten ymmärtäisit heitäkin jotka eivät koe AA toimintaa omakseen, eivätkä muutenkaan lämpene AA:n "ehdottomille totuuksille."


    • Huomenna haen pari kolme mäykkistä aamupalaksi ja jatkan sitä tahtia loppuviikon. Sunnuntaina sitten synnit anteeksi jne. Maanantaina sama homma alkaa alusta

      • Hyi helv. On sitä ollut kyllä melkoisen hampuusi vielä hetki sitten hyhyh


    • asdfh33448

      Kerran automaattikirjoiksella sain yhden viestin spiritualistisessa sessiossa: "Etsimäsi korkeampi voima on paskaa. Kuollut". Eli siis asiaa tuntemattomalle, transsitilassa otetaan vastaan viestejä joita meedia automaattisesti kirjoittaa. En ollut kenellekään kertonut että käyn AA:ssa.

      Olin juuri käynyt pari kertaa AA:ssa. Tuohon se jäi.

      • 1........hoitsu

        Olet ilmeisimmin laitosjakson tarpeessa.
        Peltolantien suunnasta tai Kupittaalla olisi sinulle sopiva suljettu osasto, jossa olisit tähän aikaan yöstä jo lukitussa tilassa.
        Yövuorossa kesäisin on 90% potilaista juopuneita sontaseppoja ja aloittelevia mömmömaureja, joukossa aina joku kanarianlintu. Sairaalan putka täynnä ja Hilpeä Suntio leikkaa krapulassa. Normisunnuntai.


    • asdfh3369

      Kiitos ei. Aika tyhmänä pidät minua kun ajattelet että vapaaehtoisena luovun rahoistani, perheestäni, urastani ja vapaudestani, ainoastaan koska joku hoitsu on sitä mieltä että "jotain voi sattua"?

      Pidän mielekkäämpänä valmistella etelänlomaani tänäkin vuonna, Nyt kun asuntovelka on muisto vain, yli tonni kuussa tuhlattavaksi, vaikkei raha ennestäänkään ole ollut ongelma. Nyt se on alkanut olla, nimittäin positiivinen ongelma, kun kuukaudessa ylijäävää rahasummaa ei voi enää pistää asuntoon.

      No viina ei maistu määräänsä enempää, kulutusjuhla on vain ulisevan homon tapa peittää sisällä oleva tyhjyys... Olemme suunnitelleet huomattavasti konservatiivisemman vaimoni kanssa matkailun lisäämistä. Kaikki on väliaikaista, mieluummin etelän hiekkarannat kuin joku homomaasturi tai kesämökki, jossa voi juottaa hinaajakaverinsa känniin. Lisäksi matkailu varsinkin köyhiin maihin auttaa paikallisia. Kun ei kuitenkaan niin epäitsekäs ole että vastikkeetonta rahaa syytäisi organisaatioihin, tämä on ihan hyvä ja kivuton tapa.

      Tietysti rahasummamme ovat täysin naurettavia 1hoitsun kaltaiselle ihmiselle, joka onnellisuusmittarilla vetelee ihan eri leveleillä kuin minä :D Mutta alku se on tämäkin:)

    • kauhistus66

      Minulle riitti yksi kerta AA ryhmässä se oli pelottavaa,istuin liimautuneena tuoliini ja kuuntelin tarinoita.
      Kun minun vuoroni tuli koko seurakunta heräsi,nyökyteltiin ja osalla oli silmät kiinni...
      Sain puhelin numeroita johon voi soittaa kun tulee tiukka hetki,jotakin hyvää siinä oli ei ole huikka maistunut.
      Minä en näe mitään hyvää siinä kun vanha ukko nauraen kertoo miten kännissä työnsi lasten rattaita,ja toiset naureskelevat mukana.
      Minua katsottiin kuin uutta uhria ja yritin kohteliaasti kertoa en juo kahvia,kahvin keittäjä tyrkytti sitä kolme kertaa..
      EI IKINÄ ENÄÄ.

      • juoppomyös

        Jotain vikaa AA-sydeemissä kyllä on. On nimittäin suurimmalle osalle ihmisiä helpompi tarttua siihen pulloon ja vetää kännit kuin mennä mukaan kokouksiin. Niin minullekin.

        Milloin saataisiin someen toimiva aa-kerho? se olisi nykyaikaa ja jäisi tuo ällöttävien wanhojen juoppojen naamojen katselu pois...ja kiroilujen kuuntelu...ja turhan panttina
        istuskelu..ja kahvin yliannostelu jne..yms...


      • KaIervo
        juoppomyös kirjoitti:

        Jotain vikaa AA-sydeemissä kyllä on. On nimittäin suurimmalle osalle ihmisiä helpompi tarttua siihen pulloon ja vetää kännit kuin mennä mukaan kokouksiin. Niin minullekin.

        Milloin saataisiin someen toimiva aa-kerho? se olisi nykyaikaa ja jäisi tuo ällöttävien wanhojen juoppojen naamojen katselu pois...ja kiroilujen kuuntelu...ja turhan panttina
        istuskelu..ja kahvin yliannostelu jne..yms...

        AA-kerhossa luetaan raamattua löylykauha perceessä.


    • aalaiset_tiedetään

      Juopporetku aloittaja ansaitsee vain nyrkkiä perseeseen.

    • Naisholisti63

      Hei. Olen ollut raittiina 20vuotta AA:n ohjelman avulla ja muutaman AA:ssa olevan ystävän tuella. Minulla oli myös alussa ongelmana se kun naisena jouduin kuuntelemaan miesten juttuja, jotka olivat aika karskeja. No, sieltä mistä raitistuin, miehet oli yhtä karskeja ja härskejä sanoissaan ja teoissaan, joten en siitä hämmentynyt enempää. Mutta kun olin ollut muutaman vuoden raittiina alkoi jotkut miesten jutut ärsyttää, kun ei niihin tullut muutosta monenkaan raittiin vuoden jälkeen. Eivät kyenneet, ymmärsin sen. Mutta menin ryhmään koska sain siellä puhua, kuunnella ja ehkä auttaa muita. Toisten auttaminenhan se on se apu mitä itsekin sitten saa. Itsekkyydestä pois oppiminen. kaikki eivät siihen kykene, mutta pitää ymmärtää, etteivät kaikki parane henkisesti ja silti heilläkin on oikeus olla raittiina ja elää omaa elämää sellaisena kuin haluavat.
      Eniten minua hämmensi se, kun joku tuollainen härskisti puhuva alkoikin muuttua ja hän alkoi puhua ihan jostain muusta: häpeästä, syyllisyydestä, itseinhosta ja katumuksesta. Hän alkoi korjaamaan vahinkoja mitä oli aiheuttanut lähimmäisilleen. Oli ihmeellistä kuulla kun mies itkee ja katuu tekosiaan. Mies pyytää anteeksi. On hellä ja rakastava.
      Koko AA:n perusta on se että kun autat toista autat itseäsi, ja ryhmä on jo se kun kaksi kokoontuu pysyäkseen raittiina päivän kerrallaan. Ei se ole sen ihmeellisempi. Ketkä vain voivat sanoa olevansa AA-ryhmä jos lukevat kirjallisuutta ja keskustelevat siitä pysyäkseen raittiina.
      Ei tarvi edes huudella kenellekään että on AA.ssa ja pyrkii raittiiksi, oikeastaan ei kannata sanoa kenellekään että käy AA:ssa ennenkuin on ollut tarpeeksi kauan raittiina.
      Ainahan juovia ihmisiä ympäriltään löytää, eri asia kuka haluaa raittiutta.

    • edellinen

      olen jostain lukenut että ihminen nauraa silloin kun pitäisi itkeä jonkin tunnevamman vuoksi.

    • ritva121212121

      Meidän ryhmässä vanhat äijät piti piereskelykilpailuja. Pierun äänet ja nauru kuului kauas. Sen jälkeen ne ällötykset otti vaatteet pois, öljys toinen toisensa ja meni ähkiväksi homokasaksi. Lähdin pois.

    • 26kaaleppi

      Tästä kirjoituksesta on jo yli kymmenen vuotta,mutta se on kuin tätä päivää.En tiedä oletko selvinnyt,miutta kirjoituksestasi voi aistia,että et ole löytänyt omaa elämäsi pohjaa vielä.Se itsensä korostaminen on tapa selviytyä ,sen jos oppii jättämään pois,niin voi jopa raitistua.Läksitkö asenteella "minä tiedän kuinka minä raitistun"Sinunlaisia on tuhansia,jotkut oppivat nöyrtymään ja jatkavat.Autuutta raittius ei tuo,mutta muistaapahan edes edellisen illan.

    • Björneborgs_pilsner

      Aloittajalla oli vielä paljon juomatonta viinaa jäljellä 2007, jos ei limiitit loppuneet kesken. Liekö vielä ajan rajan tällä puolen?

    • kuparikauha.kauppias

      Äh, aloittajakin on vaan hyväksynyt lopullisen totuuden. löylykauha perceessä se pitää juopon kaidalla tiellä.

      • kauha.tiellä.pitää

        Puhut asiaa!


    • Mikähänlietarkoitusperä

      Joo,kyllä siellä kaikenlaista vipeltäjää liikkuu siellä ryhmissä. Tuttavani kertoi, että yhdessäkin ryhmässä, joka kokoontuu vielä kaiken lisäksi kirkossa, käy nainen, joka kyttää varattuja ryhmän ulkopuolisia miehiä . Hyi olkoon koko alkoholisti AA:lainen.

      • kuinkasetehdään

        Tuo onkin mielenkiintoista. Miten kytätään ryhmässä ryhmän ulkopuolisia miehiä?


    • KauhaKerho

      Kauhansurvomiskerho.

    • vanhojenasioidenkertaus

      Ällöttävää lässytystä.

    • Anonyymi

      Olen ymmärtänyt korkeamman voiman siten, että se on suurempi kuin omat voimani. Omat voimani ei piisannut alkoholin himon edessä. AA : ssa oli voima, joka vei alkoholin himon.

    • Jokaisen sitä haluavan kannattaisi keskittyä omaan juomattomuuteensa. Siitä seuraa kaikki muu - kuten siitäkin että jatkaa juomista. Sivupoluille lusmuaminen, esimerkiksi jonkun kokouksen arvosteleminen osoittaa, että asianomainen ei todella halua irti viinasta.

    • Anonyymi

      Ei ollut aloittaja vielä valmis. Itselleni kelpasi kaikki apu juomisen lopettamiseksi. Onkohan aloittaja juonut itsesä hautaan.

      • Anonyymi

        AA sopii monille tietääkseni, mutta toisille se ei sovi. Kaverini sanoi, että ei kestänyt kerran kun kävi siellä sitä, että kaikki kertoivat koko elämäntarinansa tai ainakin juomahistoriansa siinä ryhmässä kuin hän kävi. Pari kertaa sanoin, että kokeile toista ryhmää, mutta nykyään olen huomannut, että hän pärjää A-kiltatyyppisellä toiminnalla kokonaan juomatta.


    • Anonyymi

      Minullakin on naisena todella huono kokemus miesten ryhmästä. Ensimmäinen ajatukseni oli, että minne ihmeeseen olen tullut. Ei tämä ainakaan ole AA-ryhmä vaan haukkumis ja vähättely ryhmä. Se oli eka ja viimeinen kerta siinä ryhmässä.

      • Anonyymi

        Alkoholismin hoidossa erinomaisia tuloksia on saatu kemiallisella lobotomialla eli neurolepteillä ja laksatiiveilla. Kuppaa pidetään sairautena, mutta sairauden loppuvaiheissa alkoholisti raitistuu. Sairauden tartuttaminen alkoholistiin voidaan hoitaa nukutuksessa.


    • Anonyymi

      Aloituksesta on kauan, mutta en malta olla kirjoittamatta omaa kokemustani. minäkin menin yli 20 vuotta sitten ekaan kokoukseen. Miehiä ja tupakansavua täynnä olevaan huoneeseen. Mutta sinne menin uudestaan ja uudestaan. "toiminta on taikasana" sopii muuallekin kuin Aa:han, minä aloin toimia kun pääsin kiinni raittiiseen elämään. Ryhmätilassa lopetettiin tupakointi ja muutenkin alkoi aika että pysyttiin asiassa.
      Ja aloin ymmärtää ettei AA:han tule terveet ja juomisensa hallitsevat, ja että moni oli menettänyt mielenterveytensäkin (eihän kukaan terve kehu sillä että on hajoittanut perheensä ja naura, itkeähän siihen pitäisi, muttei uskalla, osaa), enhän minäkään ollut terve kun join liikaa, enkä kyennyt lopettamaan. Jos olisin kyennyt lopettamaan niin en olisi tarvinnut apua, olinhan jo yrittänyt vaikka mitä keinoa.
      Jos itse on säilynyt kaikkein pahimmilta asioilta niin silloinhan on voimavaroja auttaa toisia ja ehkä niin viedä sitä hyvää toisille.

    • Anonyymi

      Minäkin kävin siellä A seuroissa pari kertaa mutta piti lopettaa, koska joka kerta lähdettiin hilpeästi synnit anteeksi annettuina ja raittiina läheiseen baariin parille gebardille hoitamaan jälkipeli.

    • Anonyymi

      Frendi oli kerran ollut junaa odottamassa, ja asemalla oli ollut kaksi suhteellisen humalaista naista. Toinen oli yrjönnyt sellaiseen betoniseen kukkaruukkun, ja sanonut sille kaverilleen, että hän on paikallisen AA-kerhon puheenjohtaja.

    • Anonyymi

      Vittu te ootte tyhmiä.

      Itseään kehutaan jotta uusi tulokas voisi inspiroitua. AA:laiset osaavat nauraa omille mokilleen koska eivät enään tunne häpeää niiden suhteen. Häpeän tunteen häviäminen = parantuminen henkisesti. Ikävää että teillä oli ikävä kokemus, Jossain suositellaan että kokeile 6 kokousta ja päätä sitten itse. Jokainen mätämuna joka siellä istuu ei edusta AA:ta.

    • Anonyymi

      AA:saa käy kaikenlaisia ihmisiä. Yhteistä kaikille heiile on kuitenkin alkoholismi ja halu toipua. Ne jotka eivät ole riittävän motivoituneita palaavat vanhoille tavoilleen ja vastustavat auttamisyrityksiä. AA ei yritä ketään aivopestä tai rekrytoida, mutta AA:n ovet auki kaikille uusille tai palaaville. Minulle ja monelle muulle AA on ollut juuri se paikka, joka on mahdollistanut toipumisen. En ole uskovainen ja korkeamman voiman, sellaisena kuin kukin sen itse käsittää, tarkoitus on päästää irti oman tahdon väärin käytöstä. Toisin sanoen ihmisen tulee hyväksyä nykyhetki sellaisena kuin se on ja olla henkisesti tietoinen ja vastuullinen omasta tilastaan. Jos korkki narahtaa auki, niin syy ei ole AA-ohjelmassa, vaan pakkomielteisestä käyttäytymismallista, sairaudesta nimeltä alkoholismi.

    • Anonyymi

      Jokaisella on oma tapansa purkaa ongelmiaan. Sallitaan yksilöllisyys. Heistä jokainen on siellä tukea tarvitseva. Juttele ja anna muiden edetä omalla tavallaan. Anna tilaa, kuka meistä olisi täydellinen. Monet käyttää myös huumoria selviytymiskeinona. Ole inhimillinen.

    • Anonyymi

      Joskus vaikeat asiat on helpompi käsitellä huumorilla ja nauraen. Itse olen hoitaja ja jos joku ei hoitaja kuulisi sitä mustaa huumoria taukohuoneessa käydään saattaisi hyvinkin kauhistua! Todellisuudessa se on vain tapa jaksaa ja käsitellä vaikeita asioita. ja kukaan ei oikeasti ajattele niin, se on vain yksi selviytymis keino. Kirjoituksestasi on aikaa ja toivottavasti olet löytänyt itsellesi sopivamman ryhmän.

    • Anonyymi

      Minulla oli myös järkyttävä kokemus pari vuotta sitten.

      AA-kokouksen ohjelmassa sanotaan että ''palvelu auttaa pysymään raittiina''. Mutta ei siellä kukaan minua palvellut!

      =/

      • Anonyymi

        Vau! Et ymmärtänyt mitään! Se on hyvän AA -laisen alku. Mä en kans ymmärtänyt mitään. Viinan kanssa olin kusessa. Nyt 30kk raittiina. En ole kuullut, että kukaan olisi harmitellut raitistumistaan puheenvuorossaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Vau! Et ymmärtänyt mitään! Se on hyvän AA -laisen alku. Mä en kans ymmärtänyt mitään. Viinan kanssa olin kusessa. Nyt 30kk raittiina. En ole kuullut, että kukaan olisi harmitellut raitistumistaan puheenvuorossaan.

        Moi taas. Löysin oman tekstin. Tuli juuri 4 vuotta raitista elämää. Illalla ryhmään. Nykyisin vedänkin ryhmää. Kaikki löytää sopivan ryhmän. Oletko valmis mihin tahansa


    • Anonyymi

      Et ole tehnyt mitään virhettä......toisissa ryhmissä tapana tulokas kokouksissa jakaa siitä miten "kova" juoppo . Toisissa jakaa siitä miten elämä on muuttunut raitistumisen myötä , sulla oli huono tuuri ekan kokouksen suhteen . Käy ihmeessä vielä jossain muussa AA-kokouksessa 😊

    • Anonyymi

      Olen käynyt muutaman kerran AA kokouksissa 15 vuotta sitten. Totesin, että minulle parasta on olla miettimättä koko viinan juomista ja jatkuvasti puhua siitä kokouksissa, vaan olla yksinkertaisesti raittiina ihan itsekseni eikä uhrata ajatuksia ja aikaa alkoholille. Olen osannut kieltäytyä tarjoiluista ja selvänä ollut saunaillat, enkä ole välittänyt mitä muut ajattelevat raittiudestani. Viimeinen krapula 15 vuotta sitten vei kaiken mielenkiinnon alkoholiin ja opetti inhoamaan ko. hermomyrkkyä.
      Minulle parasta oli raitistuminen yksinäni, myös perhe ollut tyytyväinen. AA antaa väärän kuvan ainoana tapana raitistua, siksi epäilen liikkeen periaatteita ja motiiveja, jotka ovat samankaltaisia kuin uskontolahkojen.

      • Anonyymi

        Ei AA missään , kirjallisuudessa tai muutenkaan koskaan ole väittänyt olevansa ainoa oikea tapa raitistua.....
        Yksittäiset jäsenet kenties .


    • Anonyymi

      Siis nämä ryhmä ovat "vitsi". >Kävin jonkunaikaa helsingissä päivisin (ma-su) kokoontuvassa ryhmässä, kun huomasin mitä tämä todellä on. Syrjäytyneiden ja työttömien vanhojen päihdeongelmaisten toimintaa, jossa suureen ääneen arvostellaan mamuja ja poliittisia päättäjiä. Heidän oma osuus on lähinnä kelan etuuksien nostaminen siis työikäisiä ihmisiä, ei jatkoon..

    • Anonyymi

      AA on vaikea paikka meille kaikille. Kun kuulee ' reppanoitten' tarinoita katsoo itseään peilistä . Samat valheet, sama säälittävä selittely.
      Kyse on oletko valmis oppimaan. Kun ei ole pakko mennä. Vaikka olisit kuinka ojan pohjalla.

    • Anonyymi

      Kävin AA-kerhossa. Siellä karvaiset vanhat haisevat äijät riisuivat vaatteensa ja sitten yksitellen päästi pitkiä pieruja karvaisesta perceestään ja muut haisteli niitä lerssi pystyssä.

      • Anonyymi

        :))))


      • Anonyymi

        Ok.


    • Anonyymi

      Harmi että olet joutunut kokemaan noin,ryhmissä jossa itse käyn on kyllä erilainen meininki,vaikka pääasiassa miehiä on niissäkin. Älä silti menetä luottamusta AA toimintaan vaan valitse ryhmä/ryhmät missä on miellyttävä käydä.

    • Anonyymi

      Mielestäni toipumisen ei kuuluu retostelu!

    • Anonyymi

      Aika jännää miten saa ihmeellisen muutoksen aikaan ihan partahöylällä. Kaikki häiritsevät karvat perzeestä huitsin nevadaan ja sitten piibel vielä sileäksi kuin kekkosen päälaki. Tämän jälkeen vauvaöljyä- ja talkkia jotta iho rauhoittuisi ja taas paikat posliinina kohti uusia seikkailuja. Pulsukaveritkin kehuu miten kiva on harrastaa suu- ja anaaliseksiä ilman häiritseviä karvoja jotka tunkeutuu nenään ja myöskään zonta ei tartu niin kuin ennen karvoihin, jolloin puhdistautuminen oli työn ja tuskan takana sontalemmenleikkien jälkeen.

      asd

    • Anonyymi

      Aina voi palata juomisen elämän parantavaan voimaan. Kukaan ei pakota mihinkään. Voimattomuus juomisen tuomien elämän surujen äärellä voi saada miettimään, ehkä nuo aalaiset ovat oikeassa. Kukaan ei pakota. Uskon, että vanha, totuttu tapa voi olla helpompi kuin tutkia itsessä piileviä tehtyjä retosteluja ja vastuuttomuuksia. Avun vastaanottaminen tuntui itsestä vaikealta, kun oli itse yrittänyt selviytyä. Kuvittelin, että minun pitää vain jaksaa. Nyt minulla on tukijoukot, jotka ovat selvittäneet samoja tunnetiloja ja heillä on tarjota ratkaisuja, ettei minun tartte kaikkia rankkuuksia itse kokeilla. Minulle on tärkeää kuulua aa-joukkoon. Lapsesta lähtien katselin juovaa porukkaa ja olin hyvin samaistunut ja ollut jatke... lapsuuden ystäväni aikansa kuunneltua tuskiani ja lääkkeenä minulla oli humala, pään kuviteltu tyhjennys. Oliskohan sulla alkoholiongelma? Lähdin kokeilemaan. En ole katunut.

    • Anonyymi

      Olen itte aatellu mennä tuomosseen "kokhoukseen". Olen vain peläny tuota ryhmää, se voipii olla ahistaa!!
      Mutta toinen mahollinen on tuo "psykiatri", kahen kesken, se kaivaa sinun kaiken menneisyyden, ei toimi sekhään!!
      Kuhan löytäs ihmisen samassa tilanteessa, olis helpompi puhua!?

    • Anonyymi

      AA:ssa ei ole muuta pääsyvaatimusta kuin halu lopettaa juominen. Itse tuskin täytin kunnolla sitäkään, koska olin varma etten siihen pysty. Mutta pystyinpä kuitenkin sen aikaisen porukan avulla reilut 35vuotta sitten, päivä kerrallaan....

    • Anonyymi

      Melko vaihtelevia kokemuksia. En ole ikinä käynyt, mutta harkitsen menoa. Näitä kirjoituksia lukiessa tuntuu että suurin osa "ihan itse lopettaneista" tai aa-kerhon toiminnasta järkyttyneistä ei joko ole tarpeeksi rappiolla, omaa voimia päästä alkoholista eroon itsekin tai ei edes halua eroon siitä.
      Nämä ketkä väittää että se on ihan omassa päässä lopettaako, on ihmisiä, jotka pystyy siihen. Kaikki arvostus heille. Mutta jos ihmisellä on vahva taipumus addiktioihin, ei se oma päätös auta. Tai auttaa sikäli että ihminen itse päättää hakea apua. Ajattelen niin että tuo ryhmä on apu siinä vaiheessa kun nykyinen raittiusjakso alkaa osoittaa rakoilun merkkejä ja tekisi mieli käydä "yhdellä". Menetkin sen sijaan ryhmään, jossa voi puhua siitä miten juuri nyt tekisi mieli olutta ja usein jo se, että kertoo tästä jollekin, joka ei tuomitse, voi auttaa sen päivän yli.

    • Anonyymi

      40 v AA-avulla raittiina päiväkerrallaan.. Seuraavassa elämässä sitten mietin että kannattiko ? yt. Kaatopaikalta takaisin elämään..

    • Anonyymi

      Mä en ole käynyt nyt vuosiin missään AA-ryhmissä, koska mulla ei ollut siellä enää mitään sanottavaa. Kerroin ja avasin asioita, joista halusin jopa täysin ventovieraiden kuullen puhua, ei ollut enää enempää sanottavaa. Sitten kun ei niitä samoja asioita viitsi puhua uudelleen kerta toisensa perään, eikä jaksa kuunnella samoja jorinoita useita kertoja.
      Siinä on vähän semmonenkin homma, että jokainen elää omaa elämäänsä. Ei sitä voi elää jonkun muun, muiden elämää, vaan paras keskittyä omaan elämäänsä. Joku juttu toimii joidenkin kohdalla, ei kaikkien kohdalla.
      AA:ssa jotkut menevät vähän liikaa sen päivä kerrallaan jutun mukaan, ovat ymmärtäneet sen väärin. Puhuvat, että tänään en juo, mutta huomisesta ei tiedä. He antavat tällä itselleen luvan retkahtaa. No totta helvetissä alkoholisti retkahtaa, kun hän antaa itselleen luvan siihen. Paremminkin pitäisi etsiä toimivia keinoja pysyäkseen raittiina, kun se alkoholi on kerran ongelma. Ei siinä pidä antaa lupaa retkahtaa ja keksiä tekosyitä juomiselle. Ei kannata lähteä tommosten juttuihin mukaan.
      AA:ssa on jos jonkun näköistä persoonaa. Pistetään leikiksi toisen tragedia, naureskellaan toisten jutuille, vähätellään toisen raittiutta jne. Siellä on mulkkuja seassa, niin kuin kaikkialla muuallakin. Jotkut ovat hyviä tyyppejä vain edessä päin, harvat ovat hyviä oikeasti. Koin AA:ssa ilmiöitä, joiden vuoksi en ryhmissä käy.
      Esim. se, että "minkä kuulet AA:ssa, jää AA:han." ei pidä ollenkaan paikkaansa. Osa puhuu AA:ssa kuulemistaan ja juoruaa ne ympäri pitäjää.
      Ikävää, että myös AA:n piti osoittautua pettymykseksi. Positiivista, että olen oppinut virheistäni ja pysyn raittiina ilman jotain AA:n kokouksissa ramppaamistakin. Siis kun siellä AA:ssa käy porukkaa, joiden täytyy juosta ryhmissä niin paljon kuin vain mahdollista, että pysyvät raittiina. Jos yhen käynnin jättävät väliin, niin sitten ovat lähikuppilassa sammaltamassa tuopin äärellä. Jos noin on, niin aika heikoilla ollaan raittiuden suhteen. Mitään ei olla ainakaan opittu, jos tuhansia kertoja ollaan istuttu kokouksissa ja sitten ollaan taas juomassa, kun lopetetaan käymiset. Näillä AA:n idea ei ilmeisestikään ole päästä alkoholista eroon oppimalla uudenlainen elämäntapa. Kyllä ihmisen pitää pystyä olemaan juomatta ilman AA-ryhmiäkin. Huonosti menee, jos ei ole mitään muuta elämää ja vapaa-aika kuin se AA:n kokouksissa istuminen. Kyllä se riittää, että ihminen itse tietää, millä jutuilla sitä pysyy raittiina. Ei siihen tarvita jatkuvaa muiden tarinoiden kuuntelua, koska jokainen elää sitä omaa elämää. Ei voi mennä sen mukaan, miten joku muu elää.

    • Anonyymi

      LöyIykauhAA aanukseen.

    • Anonyymi

      aloittaja kertoo, että kehuskelevat ja naureskelevat, "tulihan sitä juotua avioliittokin ja muuta .. .
      todellakaan kukaan "täysjärkinen" ei naureskele ja kehuskele moisesta,
      vaan alkoholi tuhoaa aivosoluja, ovatko siis aivonsa ja järkensä juoneet pellolle,
      paljonko sellaisessa seurassa sitten viisastuu ???

      • Anonyymi

        Alkoholiongelman huomaa siitä, että on jompi kumpi ääripää, joko a) ei siedä tipan tippaa alkoholia eikä mitään vitsejä tai b) toinen ääripää eli juopottelee liikaa. Se kultainen keskitie on ihan normaalin suhtautumisen merkki. Sitäpaitsi hyvä jos osaa omille virheilleen nauraa.


    • vuodet ovat vierineet ja olet kohta 5kymppinen.
      Toivottavasti olet saanut elämäsi kuntoon.
      Itse olen käynyt kokouksissa yli 25v
      ympäri maailmaa en vain Suomessa
      Olen suht terveenä päässyt eläkkeelle ja vietän talvet "etelässä" täälläkin käyn kokouksissa parikertaa viikossa ja välillä internetkokouksissa.
      Mukavaa ja raitista vuotta 2023
      AAn kanssa tai miten vaan

    • Anonyymi

      Useinhan se in niin että miesporukka kerskuu juomisellaan jotenkin , ennenkö ovat päässeet niin pitkälle että ovat AA kehossa, ja jos se ” huumori” sielläkin jatkuu niin en Esko että silloin edes ymmärretään siellä olemisen tarkoitusta , sillä mikä siinä naurattaa jos on juonut avioliittonsa ja omaisuutensa , sitä ei jaksa ymmärtää.
      Ei kai töppäilyistä kertominen huumorin kanssa ole edes edellytys hoitoo, koska tuntuu ettei kerskua oikein ymmärrä miksi hän siellä on naureskelemassa .
      Eräs tuttava kävi myös AA kerhossa, löysi sieltä toisen samanlaisen ja juopottelu jatkui yhdessä sen jälkeen , hän menetti työnsä muutti muualle, menehtyi sitten vieraalla paikkakunnalla . Siis hänen kohdallaan ei ollut apu lähelläkään.

    • Anonyymi

      Minä raitistuin alle 30-vuotiaana, olin 28 vuotta. Enemmän kuin se, että miehet osaavat nauraa itselleen ja niille tyhmyyksille, joita ovat kännipäissään tehneet, minua häiritsi heidän tapansa yrittää iskeä nuoria naisia, jotka tulivat hakemaan apua alkoholiongelmaansa. He iskivät siis ihan selvin päin. Sellaista käytöstä voi moittia, ei sitä, että he nauravat omille elämänmunauksilleen.

      Naisten ryhmät ovat niitä varten, jotka haluavat olla rauhassa ronskilta puheilta ja iskuhyökkäyksiltä.

      Helsingissä toimii Alma-ryhmä, Roosa-ryhmä ja Tirlittan ryhmä. Vantaalla toimii myös naisten ryhmä Tikkurilassa Orvokkitiellä.

      Tervetuloa

      71-vuotias, 43 v raittiina ollut nainen

    • Anonyymi

      Sellaiset kerskailivat eivät koskaan tule raittiiksi , niin kauan kun nähdään vakava ongelma puhumalla siitä huumorilla , on väärässä paikassa ” paranemassa”

    • Anonyymi

      Puolisoni kävi silloin tällöin AAssa. Sama juttu antabuksen kanssa, otti silloin tällöin. Ei ole kuivilla. Oli käynyt jo edellisen avioliittonsa aikana AAssa kun työnantaja oli velvoittanut. Ja alkoholismi tuhosi myös meidän avioliittomme. En jaksanut. Mies ei uskonut kun kerroin että voimat alkaa loppua. Syyllisti vain minua. Oli kaikkea hirveää mitä piti kestää. Se kaikki olisi pitänyt painaa villaisella. Rakastan häntä sydämessäni aina, mutta alkoholisti ei rakasta eikä näe lähimpiään. En halunnut läheisriippuvaiseksi ja jätin hänet. Vihaan viinaa. Se vei minulta rakkaan.

    • Anonyymi

      Kokous alkaa yleensä nauttimalla laksatiiveja kahvin kera. Pian koko äijäkööri painii kuin siat omassa sonnassaan. Kerran kurkistin ovelta enkä toiste mene.

    • Anonyymi

      Kannattaa käydä, jos mahdollista, useissa eri ryhmissä. Minulle ensi kokemukset oli järkyttäviä. Löysin kuitenkin hyviä kavereita.

    • Anonyymi

      Ei minullakaan heti avautunut mutta kun sain ohjeen käydä useissa ryhmissä ja tutustua historiaan ja ohjelmaan löysin hyviä ja rakkaita ystäviä.

    • Anonyymi

      Ei kannata yhden eikä kahden eikä kolmenkaan kokouksen perusteella tuomita, vaan kannattaa tutustua aa:n ohjelmaan. USA:sta ei ole tullut mitään muuta hyvää kuin aa.

    • Anonyymi

      Tässä AA n ja siihen liittyvien päivätoimintakeskusten ilmaiset palvelut addikteille, mitä nään suomessa,
      Mentaalivalmentaja (sponsori), kahvi, päivätoimintakeskuksissa sosiaalineuvoja joka näyttää miten voit hakea työttömyyskorvausta, tai puoltaa eläkettä, ilmaiset hengailutilat, ilmainen jalkapallo seura, bändi kerho, kuntosali, ilmainen lounas joka arki päivä, pullat ja suklaat päivätoimintakeskuksissa, vuosipäivä kakut, tanssit ja muut juhlat, kaikki se mihin vaihdat tämän normaali-ihmisten kanssa.
      AA kerhoa ei vedä terapeutti vaan maallikko, sinne kuten näihin päivätoimintakeskuksiinkin pääsee periaatteessa kuka vaan, ei tarvi maksusitoomuksia tai muuta sellaista. Tämä on kuitenkin yhteiskunta missä yleensä kaikki maksaa. He saavat avaimen tuohon kerhotilaan ja voivat käyttää sitä omana työtilanaan, toiminta on harrastustoimintaa verrattavaa. Näissä paikoissa tehdään paljon töitä ilman koulutusta, siis päihdealalla ylipäätänsä.
      AA kokoukset tapahtuvat yleensä kerrostalojen kellareissa ja kerhohuoneessa. Tämä aiheuttaa melua ihmisten koteihin, nuo tilat ei ole myöskään suunniteltu ryhmä käyttöön, matalat katot ym..Ei ilmoitusta siitä että siellä kokoontuu ryhmä, anonymiteetin johdosta. Tässä tulee meluraja, ja se miksi melu tehdään. Pitää muistaa että AA tilaisuudet eivät ole sillätavoin pakollisia palveluita, niinkuin esim. kaupat jotka usein myös ovat asuinrakennusten alakerrassa. Kaupat on oletettavasti rakennettu siihen tarkoitukseen, ne on merkattu, kun muuttaa asuntoon tietää mitä saa.
      Kun kaksi toisille vierasta ihmistä puhuu herkkiä asioita toisilleen tulee siitä molemminpuolinen vaitiolopaine, senkin jälkeen kun ei enää allekirjoita koko juttua, koska jos puhuu mitä näki niin toinen saattaa puhua omat nolot jutut muille. Eikä ainakaan täällä tiedotusvälineet puhu mitään koko ongelmasta, eletään niinkuin koko juttua ei olisi olemassa.

    • Anonyymi

      Yleensä asiat on niin että ihmiset joutuvat maksamaan palveluista, jos on jokin ongelma niin terveyskeskuksessa arvioidaan mitä hoitoa siihen tarvitaan ja jos näin todetaan niin saa henkilö lähetteen paikkaan missä sitä hoidetaan. Tämä puuttuu päihdehoitojärjestelmästä, ihmiset juoksevat niinkuin haluavat erilaisissa palveluissa, vielä niin että näissä palveluissa on sellaisia hyödykkeitä mitkä eivät koske päihdeongelmaa. Esimerkiksi ihminen joka sanoo että hänellä on päihdeongelma saa nopeammin helsingin kaupungin asunnon kuin muut, hän pääsee ilmaiseksi kerhoon puhumaan asioitaan, saaden ilmaisen tukihenkilön ja hengellisen protokollan jota seurata, päivätoimintakeskuksissa hän saa ilmaisia ruokia, harrastuksia, bändikerhoja jne.. ja jos hän vielä käyttää niin voi hän hengailla kännissä matalankynnyksen paikoissa juoden omia juomiaan ja saaden ilmaisia tai hyvin edullisia ruokia, kun muut joutuvat juomaan baarissa kallista kaljaa. Niin ehdottaisin tämän toiminnan siirtämistä lähetteiden ja maksusitomusten piiriin. Kun ihminen pääsisi katkolta niin A-klinikalla arvioitaisiin hänen hoitonsa jatko, hän mahdollisesti voisi saada maksusitomuksen AA-kerhoon tai päivätoimintakeskukseen. AA-kerhon tulisi toimia siten että koulutettu terapeutti vetää ryhmää, A-klinikalla tai jossain muussa julkisen terveyden huollon yksikössä, nyt on nimittäin niin että AA-kerhot kokoontuvat kerrostalojen kerhohuoneilla jotka on tarkoitettu kerrostalon asukkaiden käyttöön. Sillä nyt päihdeongelmaiset saavat suuren etulyönti aseman muihin sairauksiin nähden, emmekä todella tiedä ketkä heistä ovat todella sairaita ja ketkä taloudellisten asioiden tähden siinä kuviossa. Moni näistä palveluista kuten nopea helsingin kaupungin asunto, ilmaiset lounaat jne.. voisimme siirtää köyhäin hoidon piiriin.

    • Anonyymi

      Miehilläkin on aina ollut kumma tapa kerskua juomisellaan. Luulisi että i on AA ssa niin ne kerskumiset olisi poissa. Muistan ennen töissä maanataina aamuisin kun miehet alkoivat kahvihuoneessa puhumaan juomisesta, yksi oli joutunut putkaan ja voi että se oli naurua herättävä asia ja yhdessä nauroivat
      . Toinen oli oksennellut kotona koko makuuhuoneen kurjaan kuntoon ja sekin oli naurun asia näille raukoille, joku saattoi sanoa ettei muista mitään edellis illasta kun oli niin kovaa juovuksissa, ja oli melkein sankarinteko ja toiset nauroivat tämä muistamaton eniten.
      En koskaan ymmärtänyt mitä hauskaa he näkivät juomisissaan joita seulouvat maanantai aamuisin. Silloin ajattelin että eivät ole oikein terveitä mitenkään .
      Ja jos vielä AA ssakin naurattaa niin en usko että tervehtyminen edistyy. Mitä nauramista siinä on kun on juonut avioliittonsa pois elämästään .

    • Anonyymi

      Käy 90:ssä päivässä 90 ryhmää ja arvioi sen jälkeen kuinka erilaisia ryhmät ovat. Löydät varmasti itsellesi sopivan.

    • Anonyymi

      Olin tutustumassa ryhmään, kunnes nämä raittiit alkoholistit väänsivät tortun kukin vuorollaan lattialle. Tämän jälkeen alkoi piehtarointi vielä höyryävässä sonnassa. Sanomattakin selvää etten enää käynyt yhdessäkään kokouksessa. Toisaalta hyvä, koska lopetin alkon käytön, kun näin mitä se tekee aivoille.

    • Anonyymi

      Omoa nokkaan!

      t. raitish & tåuni

    Ketjusta on poistettu 13 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mielessäni vieläkin T

      Harmi että siinä kävi niinkuin kävi, rakastin sinua. Toivotan sulle kaikkea hyvää. Toivottavasti löydät sopivan ja hyvän
      Ikävä
      40
      2142
    2. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      47
      1694
    3. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      29
      1511
    4. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      36
      1495
    5. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1441
    6. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      1
      1435
    7. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      2
      1407
    8. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      1
      1341
    9. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      2
      1260
    10. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      6
      1239
    Aihe