CNC-koneistajan aikuiskoulutus

elämäauki&23v yo

Onko kukaan kouluttautunut aikuiskoulutuksessa cnc-koneistajaksi? Haluaisin kuulla kokemuksia siitä.. olen suuntautumassa metalliallalle ja minua kiinnostaa cnc-ohjelmointi ja cnc-koneistus.

15

8257

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • vanhoja..

      viestejä, useita ketjuja asiasta.

    • harkita

      vielä kerran.tarkoittaa käytännössä aina vuorotyötä,jopa kolmivuoroa.
      itse olen tehnyt 20v kyseistä hommaa,ja minä ainakin olen niitä sadasosia ihan täynnä.
      me onneksi saamme tehdä ohjelmat itse,mutta on paikkoja,joissa ohjelmat tekee joku muu,eli olet kappaleenvaihtaja,ei kovin mielekästä.
      kannattaa todella harkita vielä kerran.

      • työstäni

        Olen ollut koneistajana vuodesta 1994. Ensin manuaalikoneilla ja sitten aika pian myös cnc-koneilla. Nykyinen työpaikka on jo kolmas ja kaikissa olen tehnyt asetukset ja ohjelmat itse, jollei ole ollut valmiina.
        Pääasiassa olen tehnyt päivätyötä, mutta nyt reilun vuoden ajan olen ollut kaksivuorohommissa, eikä se niin pahalta tunnu, mut se on miten sen ottaa.
        Töitä riittää varmasti tulevaisuudessa ja itse olen sitä mieltä, ettei mistään varmaan saa rahaa yhtä helpolla kuin näistä hommista, kunhan ensin opettelee hommat. Ja kannattaa todella opetella, eikä vain painella nappia, niin työstäkin saa enemmän irti.


      • m23vv23423
        työstäni kirjoitti:

        Olen ollut koneistajana vuodesta 1994. Ensin manuaalikoneilla ja sitten aika pian myös cnc-koneilla. Nykyinen työpaikka on jo kolmas ja kaikissa olen tehnyt asetukset ja ohjelmat itse, jollei ole ollut valmiina.
        Pääasiassa olen tehnyt päivätyötä, mutta nyt reilun vuoden ajan olen ollut kaksivuorohommissa, eikä se niin pahalta tunnu, mut se on miten sen ottaa.
        Töitä riittää varmasti tulevaisuudessa ja itse olen sitä mieltä, ettei mistään varmaan saa rahaa yhtä helpolla kuin näistä hommista, kunhan ensin opettelee hommat. Ja kannattaa todella opetella, eikä vain painella nappia, niin työstäkin saa enemmän irti.

        Millasille palkoille pääsee vaikka vuoden työkokemuksella ja aikuiskoulutuksen papereilla? Kerro muutenkin mitä tiedät CNC-alan palkoista. Jos viitsit :)


      • en osaa sanoa
        m23vv23423 kirjoitti:

        Millasille palkoille pääsee vaikka vuoden työkokemuksella ja aikuiskoulutuksen papereilla? Kerro muutenkin mitä tiedät CNC-alan palkoista. Jos viitsit :)

        No ei noi alkupalkat varmaan mitään kummoisia ole. Itseasiassa mulla ei ole mitään hajua minkä suuruisia ne on. Meidän talon palkoistakaan en kovin tarkkaan tiedä, luultavasti ne on siinä 13-16 euron paikkeilla, mutta kuinka paljon yli 16 euron ne menee, en tiedä.


      • harkita
        m23vv23423 kirjoitti:

        Millasille palkoille pääsee vaikka vuoden työkokemuksella ja aikuiskoulutuksen papereilla? Kerro muutenkin mitä tiedät CNC-alan palkoista. Jos viitsit :)

        vieläkin.21v näissä hommissa,ja palkka 12,98€/h,pieni,alle 10000 asukkaan kunta keski-suomessa.ei täällä saa kukaan edes 15€/h.


      • jhgg
        harkita kirjoitti:

        vieläkin.21v näissä hommissa,ja palkka 12,98€/h,pieni,alle 10000 asukkaan kunta keski-suomessa.ei täällä saa kukaan edes 15€/h.

        6 vuotta tein näitä paskahommia.palkat perseestä.telakoilta saa saman palkan ja vähemmällä työllä.


      • jos...
        m23vv23423 kirjoitti:

        Millasille palkoille pääsee vaikka vuoden työkokemuksella ja aikuiskoulutuksen papereilla? Kerro muutenkin mitä tiedät CNC-alan palkoista. Jos viitsit :)

        saat niin ole tyytyväinen. Eikö sen nyt mistä hommasta tahansa? Jos hyväpalkkaisiin hommiin haluat niin kouluttaudu johonkin muulle alalle.


      • Heavyrosteriman
        m23vv23423 kirjoitti:

        Millasille palkoille pääsee vaikka vuoden työkokemuksella ja aikuiskoulutuksen papereilla? Kerro muutenkin mitä tiedät CNC-alan palkoista. Jos viitsit :)

        Tällä hetkellä kta n.18€ .Viisivuorotyö
        ja hankkeet ilman ylitöitä oli -07 48500€.
        Pyhäkorvaukset ja vuorolisät nostaa siis
        aika paljon hankkeita.
        ylitöitä tekemällä helposti 3-4000€ lisää,
        lähinnä sairaus-ja vuosilomien tuurauksista.
        Kohtuullinen,mutta mikäs nyt ikinä ois
        tarpeeks...lisää lisää,tahtoo hän!
        Normaali perhe-elämä,onk sitä tässä hommassa!?
        Raskastahan se on tuo vuorotyö,mutta jotenkin
        on tottunut,koska ois outoo vaihtaa "normaali" rytmiin takaisin.
        Joulu tuli taas kerran vietettyä pajalla,
        mutta eipä ollut eka kertaa.


      • paikkaansa
        jhgg kirjoitti:

        6 vuotta tein näitä paskahommia.palkat perseestä.telakoilta saa saman palkan ja vähemmällä työllä.

        Siis asiahan on juuri päinvastoin, kun mitä väität. Minä saan vähintään saman palkan konepajassa, kun telakalla ja vielä vähemmällä työllä, tosi on, en missään tapauksessa vaihtaisi telakalle.


    • koulutukseen

      Jos menet aikuiskoulutukseen, niin karta työvoimapoliittista koulutusta. Työvoimakoulutuksen opiskelijat ja opettajat ovat yleensä huonosti motivoituneita.

      CNC, robotiikka ja CAD/CAM ovat kyllä mielenkiintoisia ja hyvin työllistäviä asioita. Ongelmana on vaan tasokkaan koulutuksen löytyminen. Omaehtoisen koulutuksen puolelta saattaa löytyä hyviä kursseja.

      • metallista kiinnostunut

        Aikuiskoulutusta pidän ainoana vaihtoehtona saada jonkinlaiset paperit mut osaatko sanoa mitään muuta väylää?

        Kiitos!


      • *p*e*t*e
        metallista kiinnostunut kirjoitti:

        Aikuiskoulutusta pidän ainoana vaihtoehtona saada jonkinlaiset paperit mut osaatko sanoa mitään muuta väylää?

        Kiitos!

        Yksi vaihtoehto on tietysti tuo oppisopimus

        http://www.oppisopimus.net/


      • Kouluttautuja_4_ammattii

        Työvoimakoulutus ja aikuiskoulutus on kaksi täysin eri asiaa. Lähes kaikki aikuiskoulutukseen hakeutuvat ovat todella motivoitunutta ja hakuhetkellä työssä käyvää porukkaa. Useimpien kolutuskeskuksien opettajat ovat osaamiseltaan ja motivaatiolta korkeammassa luokassa kun ei tarvitse mukulia kaitsea.


    • Minäkin kävin

      Kysy suoraan paikkakuntasi aikuiskoulutuskeskuksesta metallipuolelta koulutus paikasta. Minä tein niin. Menin sinne työvoimatoimiston kautta. Ensin kävin toisella paikkakunnalla manuaalipuolen ja muutettuani paikkakuntaa siellä nc puolen. Kummastakaan ei ole pahaa sanottavaa ja työpaikat sain koulun kautta. Opin olen saanut sieltä. En ollut aikaisemmin tiennyt mitään metallitöistä. Nyt ollut alalla 6v. Kun teet työsi hyvin ja opettelet asetusten teot ja ohjelmoinnin palkka tulee kyllä nousemaan. En vaihtaisi alalta enää pois. Kiitos täytyy antaa työnantajalle, kun toisten palkkoja katselee, etten naisena saa huonompaa palkkaa, kun miehet. Monessa ammatissahan näin on. Kiinnostaisi kyllä tuon henkilön työpaikka tietää, joka on ollut alalla 18v. En nyt noihin liksoihin pääse vaikka teenkin itsenäisesti ohjelmat ym. Ja ylitöitä.
      Et koulutukseen vain alalla on töitä.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mielessäni vieläkin T

      Harmi että siinä kävi niinkuin kävi, rakastin sinua. Toivotan sulle kaikkea hyvää. Toivottavasti löydät sopivan ja hyvän
      Ikävä
      40
      2142
    2. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      47
      1694
    3. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      29
      1511
    4. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      36
      1495
    5. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1441
    6. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      1
      1435
    7. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      2
      1407
    8. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      1
      1341
    9. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      2
      1260
    10. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      6
      1239
    Aihe