Teurashevoset!

Horse_mad

Onko suomessa hevosteurastamoja?Voiko sieltä ostaa hevosia tai poneja?Kertoisitteko jonkun hyvän sivun jossa olisi tietoa suomenteurashevosista..Mitä luulette yhden teurashevosen maksavan? Lämmin kiitos kaikille vastaaville

47

9576

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Valkosuklaa07

      Suomessa on tietääkseni muutama teurastamo jotka ottavat vastaan hevosia.
      Mutta Jos ajattelit, että haluaisit saada halvalla itsellesi hevosen jonka samalla pelastaisit "julmalta" kuolemalta kannattaa unohtaa koko juttu.

      Suomessa teurastus hoidetaan asiallisesti ja se on hyvin tarkkaa mikä hevonen edes "pääsee" teurastamoon.
      Useimmiten ihmiset ilmeisesti tuovat itse hevosensa teurastamolle, joten tietysti voit roikkua teurastamon portilla ja tarjoutua ostamaan hevosen mutta se tuskin kannattaa...

      Mielestäni, jos omistaja on järkevä ihminen ja toteaa, että hevonen on aika laittaa teuraaksi, on se varmasti paljon paljon parempi ratkaisu kuin myydä hevonen eteenpäin jollekin joka haluaa vain halvalla itselleen hevosen.

      Suomessa kiertää todella paljon hevosia, jotka ovat vanhoja ja pikkuvikaisia, mutta joita ei raaskita lopettaa. Sitten hevosia vain myydään eteenpäin.

      Kannattaa mieluummin hankkia itselleen vaikka joku vanha, mutta TERVE hevonen, jollaisen voit hyvin saada 1000 eurolla.

      • Horse_mad

        En tahdo halvalla hevosta,koska haluan pelastaa hyviä ja nuoria hevosia koska joku voi laittaa ajan puutteen vuoksi teuraaksi.Ja teurashevosista saa ajan myötä hyviä hevosia ellei ole joku rampa. En ole siis halvan perässä vaan olen hevosten pelastus aikeissa.Itketti kun näin sen videon joka pyörii netissä nistä teurashevosista..Olisiko itestäs hauskaa jos sun äiti heittäs sut johonki teurastamoon ku ei ois aikaa sulle??!! Ajattele sinäkin niitä hevosparkoja..


      • cruel but true

        Eikös suomessa ole aivan yleistä, että jos ravuri ei ole tarpeeksi hyvä, se saa teurastuomion? Osa näistä on täysin terveitä ja iältään nuoria. Ainoa vika on vaan se, että eivät voita omistajalleen rahaa.


      • puoliks puoliks

        Moi, Valkosuklaa07.
        Musta oot osittain oikees ja toisinaan vääräs sillä oon ite ostamassa muuten teuraaks menevää 11v. sh.
        Se on kiltti ja oikee unelma ei oo sairastanu ikänä, naapurini myyvät sen mulle 150e. varusteineen, se joutus teuraaks sillä se ei sovi lapsille, ( rupee tempuileen) mutta kilteytensä vuoks joutuis helposti lasten käsiin.
        Olen kyllä muuten samaa mieltä pointtisi kanssa. (:


      • ponityttö
        cruel but true kirjoitti:

        Eikös suomessa ole aivan yleistä, että jos ravuri ei ole tarpeeksi hyvä, se saa teurastuomion? Osa näistä on täysin terveitä ja iältään nuoria. Ainoa vika on vaan se, että eivät voita omistajalleen rahaa.

        Cruel but true, Kyllä näin taitaa olla monet laittaa huonot ravurit teuraaksi. Ja minä en ikinä ostaisi hevosta teurastamolta jollei se olisi tuttu. Vaikka. Olen miettinyt paljon että alkaisiko piettämääm aikuisena hevosten turvapaikkaa. Jos olette samaa mieltä ottakaa kantaa!


      • Ravikansa
        ponityttö kirjoitti:

        Cruel but true, Kyllä näin taitaa olla monet laittaa huonot ravurit teuraaksi. Ja minä en ikinä ostaisi hevosta teurastamolta jollei se olisi tuttu. Vaikka. Olen miettinyt paljon että alkaisiko piettämääm aikuisena hevosten turvapaikkaa. Jos olette samaa mieltä ottakaa kantaa!

        Itse olen raviihmisiä jos niin voi sanoa. Yleensä huonot ravurit myydään ratsuiksi tai seurahevosiksi yms. Ei yleensä teurasteta. Tietenkin riippuu siitä että onko hevosella vaikka jaloissa vikaa tai jotain muita ongelmia niin silloin pistetään yleensä taivaslaitumille ja silloin ajatellaan hevosen parasta.


      • Tollot
        ponityttö kirjoitti:

        Cruel but true, Kyllä näin taitaa olla monet laittaa huonot ravurit teuraaksi. Ja minä en ikinä ostaisi hevosta teurastamolta jollei se olisi tuttu. Vaikka. Olen miettinyt paljon että alkaisiko piettämääm aikuisena hevosten turvapaikkaa. Jos olette samaa mieltä ottakaa kantaa!

        Eikä mene! Niistä yritetään kouluttaa ratsuja, sillä yleensä jo parin vuoden ikäisenä huomaa hevosesta onki siitä ravuriksi. Ratsukoulutus ei edes voi alkaa niin nuorena joten hepo ehtii hyvin oppia ratsuksi. Voisitte unohtaa nuo höpö höpö jutut kokonaan.
        Viimeinen tietopläjäys: Suomessa on pulaa hevosenlihasta, jota sitten ostetaan ulkomailta. Niin moni laittaa heppansa mieluummin omaan kuoppaan pellon laidalle tai heppa on niin lääkitty ettei sitä voi ruuaksi laittaa


    • agrologi

      Hei
      Vastasin jo aikaisemmmin vähän saman tapaiseen kysymykseen tällä palstalla. En jaksa kirjoittaa samoja asioita uudelleen, mutta alla linkki edelliseen viestiini. Toivottavasti siitä on apua sinullekkin. Vaikkei vastaukseni tyhjentävä olekkkaan. http://keskustelu.suomi24.fi/lemmikit_show.fcgi?category=102&conference=625&posting=22000000031300069

      Löysin myös linkin teurastamoselvityksestä, johon kirjoituksessani viittasin. Tässä linkki. http://www.mmm.fi/attachments/5lW4u4FlL/5rZlhum1r/Files/CurrentFile/trm2007_17_hevosten_teurastaminen.pdf

      Kannattaa myös googlettaa vaikkapa sanaparillla hevonen ja teurastus, niin saat tietää mitä asiasta on netissä kirjoiteltu. Muista kuitenkin lähdekritiikki, kun luet nettisivuja tai keskustelu palstoja. Näillähän kuka tahansa voi esiintyä kenenä tahansa.

    • dermiitti

      Hoidan itse ravihevosia ja olen monesti joutunut sen kokemaan kun meiltä on lähtenyt hevosia teuraaksi.. Mutta kun katsot esim lehdistä,netistä jne myytäviä hevosia kuten nuoret tai vanhat ravihevoset joita menee enimmäkseen teuraaksi kuin muita johtuen juuri siitä että jos ei juoksu maistu niin makkaraksi. Näitä hevosia yritetään monesti kaupitella pois nimikkeellä harrastehevonen josta ei radalle ollut. Jos kukaan ei osta hevosia niin niitä kutsuu teurastamo yleensä silloin!

      • feeling blue

        Kuulostaa niin raadolliselta, että jos ei juoksu maistu niin makkaraksi...Tuntuu niin hirveältä tuhlaukselta pistää hyviä hevosia teuraaksi. Eläviä olentoja kun nekin on ja yhtä lailla oikeus hyvään elämään, sujui juoksu tai ei.
        Pitäisi pistää varmaan lait uusiksi raviurheilun osalta. Kuulostaa vähän rahanahneelta ja julmalta touhulta. No samalla lailla varmasti muitakin kelpo eläimiä tulee tiensä päähän aivan liian aikaisin. Syynä vai ihmisten itsekkyys ja ahneus. Miten tähän voi vaikuttaa?


      • Samaa mieltä 100%
        feeling blue kirjoitti:

        Kuulostaa niin raadolliselta, että jos ei juoksu maistu niin makkaraksi...Tuntuu niin hirveältä tuhlaukselta pistää hyviä hevosia teuraaksi. Eläviä olentoja kun nekin on ja yhtä lailla oikeus hyvään elämään, sujui juoksu tai ei.
        Pitäisi pistää varmaan lait uusiksi raviurheilun osalta. Kuulostaa vähän rahanahneelta ja julmalta touhulta. No samalla lailla varmasti muitakin kelpo eläimiä tulee tiensä päähän aivan liian aikaisin. Syynä vai ihmisten itsekkyys ja ahneus. Miten tähän voi vaikuttaa?

        Olen 100% kanssasi samaa mieltä. Totta.
        Ihminen on julma sellaisille jotka eivät
        Ole heidän kaltaisiaan. Eli RASISMI
        Minä ainakin kunnioitan kaikkea elävää.
        Kuusen taimista sinivalaisiin (Mutta ihmisiä kohtaan
        Rehellisyys alkaa rakoilla tätä menoa)
        Minä ainakin rakastan hevosia sydämmen pohjasta. Niiden
        Silmissä on pieni viaton pilke. Ihmiset puolestaan juo, vetää
        Piikkejä ja muutenkin... MITÄ JÄRKEE? Tietääkseni
        Eläin ei tee sellaisia asioita....


    • ok!

      hyvii kysymyyksii onnee oo järke vämpi.......;)

    • huhhuhuhuh

      Ne hevoset, jotka teurastamolle on lähetetty on ansainneet päättää elämänsä. Ei sieltä teurastamolta niin vaan mennä hevosta ostamaan, eikä teurastajille ole lupaa myydä hevosia eteenpäin. Kyllä sanoisin, että se on teurashevosen kannalta parempi, että se päättää elämänsä kivuttomasti ja nopeasti siisteillä teurastamoilla, kun ne joutuisivat pikkutyttöjen kierrätettäviksi. Jätä tämä mielikuva ja osta joku halpa suomenputte pullahevoseksi.

      • ^__^

        Mistä saa halpoja suomenputteja?


      • siilin
        ^__^ kirjoitti:

        Mistä saa halpoja suomenputteja?

        Hankkikaa Ranskasta kylmäverihevosia. Niitä kasvatetaan lihoiksi ja vieroituksen jälkeen ne yleensä teurastetaan. Joten siellä riittää niitä "pelastettavia". Ne maksaa Ranskassa jonkun 800e plus Suomeen tuontikulut, eli yhteensä 1000-1500e


      • siiselikissa

        osittain jotain järkeekin, mutta säkö HALVENNAT suomen hevosia? Halvemmalla saa lämpösiä (ei pärjää..) enkä moiti niitäkään. Kuitenkin jos olet seurannut näiden pollejen hintaa, niin oletko huomannut hinnoista mitään? Suomen PUTET ku sattuu olemaan hintavampia ku esim. lv:t Jos ei ole vara ni kannattaa säästää ja käydä talleilla pitämässä omasta osaamisestaan huolta! Ehkä joskus...


      • Anonyymi

        Just näin on asia


    • lollerot

      kaikki hevoset ei ole siksi teurastamoissa että niille ei ole enää aikaa, lol ;DDDD

    • Mr Anderssen

      Onko ihmisillä mitään tietoa paljonko hevosen teurastus maksaa? Liikaa. Suurin osa juoksukyvyttömistä ravureista menee ratsuiksi tai siitokseen. Kuka hullu ravitallin omistaja pitää tallissaan tuottamatonta hevosta? Ei kukaan. Voi yhden käden sormilla laske raviohjastajat ja tallien pitäjät jotka tuottavat rahaa. Pitävätkö ratsutallit sitten kaikki nivelrikkoisensa ja vanhat tuntiponinsa päiviensä loppuun asti? Ratsu ja -ja ravipuoli on yhtä raha-ahnetta porukkaa.

      Osaan raveista sentään pääsee vielä ilmaiseksi, mutta ratsutallilla yksi kierros taluuttajan kanssa maksoi 20e. Ravitalleilla saatiin ratsastaa ilmaiseksi. Aletaanko seuraavaksi mollaamaan vikellystä? Kasa akkoja jumppailemassa heppa-raukan selässä. Hyi hyi.

      • Hjelppamej

        Jep. Hevosesta EI saa rahaa jos teurastaja käy itse sen hakemassa. Jos taas itse lähdet sitä viemään saat nippa nappa bensakulut pois. Ei niitä hevosia rahan takia teurasteta.


    • Deify_

      Teuraaksi menee hevosia paljon, koska niiden ei haluta joutuvan kiertoon. Eläin ei osaa harmitella elämänsä lyhyyttä, mutta kärsii varmasti jos omistaja vaihtuu jatkuvasti tai radoilla rikki mennyt ravuri pistetään vielä pikkutyttöjen ratsuksi (hyvin harva pikkutyttö sitäpaitsi tietää, mitä vaivoja sillä 10v ex-ravurilla on. Tiedän niitäkin joilla on jo nuorella iällä nivelrikko, irtopaloja yms.). Lisäksi kyllä terveen (varsinkin lopetusuhan alla olevan) lämminverisen voi saada 0-100€. Hevosen teurashintahan on n. 140€. Hevonen ei kärsi teurastettaessa, ne kauhukuvat ovat jostain Keski-Euroopasta. Suomessa hevoset vie usein omistaja teurastamoon ja ne ammutaan nopeasti ja tuskattomasti. Ammuttaessa hevonen ei ehdi edes tajuta kun se jo pääsee kivuistaan.

    • hahha

      ei kukaan omaa hevostaan huvikseen laita teuraaks, yleensä siihen on joku syy, ei se teurastus nyt nii maailmaa kaatava asia ole

    • joopasta joo..

      1. Et kai oo ostamassa teurashevosta? ei niillä tee mitään :O
      2. Hevosen liha on oikeesti hyvää.. joten älä rupee "pelastamaan" niitä ...
      3. Jos ostat hevosen, osta KUNNONhevonen, josta on vuodenkin päästä sulle jottain hyötyä. (:

      • siiselikissa

        Meetwursti on hyvää, mutta ei se sulta lopu kerran rahaa on ostaa "KUNNON" hevonen. Onko sulla sellainen kunnon hevonen vai tiedätkö edes mikä se on ?


    • jp

      Ihan ymmärrettävää että hevosten teurastainen ei kuulosta mukavalta, mutta toisaalta kyllä maailmassa on suurempiakin murheita kuin eläimet jotka lopetetaan(mikä on suurimassa osassa tapauksista eläimille parasta), kuten esimerkiksi sodat,nälänhätä ja ilmastonmuutos. Maailma on julma paikka ja sellaisena se vailtettavasti pysyy. Jos etsit itsellesi hevosta mene ja osta se jostain muualta kuin teurastamosta. Teurastamon työntekijöillä on muutakin tekemistä kuin hätistellä hevosia `pelastavia` pikkutyttöjä kauemmaksi. Ja tuosta meetvurstin syömisestä vielä, meetvurstia (joka siis sisältää hevosenlihaa) syömällä parannat hevosten loppua, sillä hevoset matkustavat pitkiä teuraskuljetuksia sen takia että lihalle ei ole tarpeeksi kysyntää.

    • HEVOSHULLU<3

      HEVOSEN LIHA EI OO HYVÄÄ!!!!!!!! NIIT EI SAA VIIÄ TEURASTAMOLLE HUVIN VUOKS TYKÄTKÄÄ TÄST JOS OOTTE SAMAA MIELTÄ;)

      • Lollll

        Jessus et varmaan oo edes maistanu muutaku jossain metwurstis. Tiedoksi kaikille tietämättömille 100% eöäinrakkaille: meywursti tehdään 83% jostain muusta kuin hevosesta. Hevosen liha on maukasta. Omaa hevostani en ikinä söisi, se menee koiran ruoaksi tai tuhkattavaksi kun aika jättää.


    • mä vain.

      OIKEESTI IHMISET ON NIIN PASKAN ITSEKKÄITÄ ETTÄ LAITTAA HEVOSEN TEURAAKS JOS NE EI VOITA RAHAA!!!!!!!!!!!!!!! SELLASET IHMISET VOIS KIPITTÄÄ HEVON KUUSEE JA PYSYÄ SIELLÄ!

      ps. kaunis ajatus sulla. tsemppiä.

      • Heppahullun

        Niimpä!! Kyllä hevosetkin tarvitsee elämän!! Miksi ihmisten täytyy olla niin ahneita!!


    • Dance!

      Miettikääs nyt vähän... Hevonen on eläin, ei ihminen. Se ei ajattele samalla tavalla. Itse en syö hevosta mutta en silti pane pahakseni, että hevosia teurastetaan. Jos aiot ostaa hevosen osta HYVÄ hevonen. Älä pikkuvaivaista ex ravuria.

    • järkikäteen

      Voi pyhä sylvi. Mitäs ajattelit tehdä tällä teurastukselta "pelastetulla" hevosella? Alat kouluttamaan 10v pikkuvikaista ex-ravuria tai neljävuotiasta raviuralle sopimatonta hevosta ratsuksi, vai? Lisäksi sain sellaisen kuvan, että kyseessä olisi ensimmäinen oma hevosesi tai ainakin ensimmäinen kokemus hevosen ratsukouluttamisesta - ja täytyy kyllä sanoa, ettei kuulosta ollenkaan järkevältä.

      Vaikka ajatuksesi saattaa jonkun mielestä kuulostaa herttaiselta, on se oikeasti ennemminkin tietämättömän tai ymmärtämättömän puhetta. Osta vähintäänkin terve ja ratsukoulutettu hevonen mutta mielummin vielä "opetusmestari" eli vanhempi, rauhallinen ja kokenut polle. Esim. ratsastukoulujen kalusto eli hevoset jäävät yleensä eläkkeelle siinä 10-20 vuoden iässä ja tällaisesta entisestä tuntihevosesta saat itsellesi mainion esiratsun.

      Teuraaksi vietävät hevoset ovat yleensä joko
      a) todella vanhoja ja ikänsä takia käyttökelvottomia
      b) sairaita, "viallisia" tai lähes mahdottomia käsitellä
      c) raviuralta ikänsä takia pois laitettuja
      d) raviuralta "lahjattomuutensa" takia pois laitettuja.

      Hevoset eivät ajattele "pelastuvansa" yhtikäs miltään, kun ihminen omasta näkökulmastaan rientää apuun ja ostaa teurasuhan alla olevan hevosen. Hevoselle se on vain uusi stressin aihe, eikä se olisi millään tapaa pahoittanut mieltään vaikka se olisikin tapettu. Silloin hevonen ei enää ajattele tai tunne yhtikäs mitään - ja se on monelle em. kaltaiselle hevoselle parempi vaihtoehto.

      Enemmän käy sääliksi niitä hevosia, jotka rauhallisen kuoleman sijaan joutuvatkin pikkutyttöjen ensihevoseksi halvan hintansa ja muka dramaattisen tilanteensa johdosta. Siellä se Lissu 15 vee sitten yrittää kouluttaa 10-vuotiaasta, jalkavaivaisesta ex-ravurista ratsua ja todennäköisesti paitsi epäonnistuu, myös aiheuttaa hevoselle lukuisia ikäviä tilanteita. Ja niitä, joita pidetään hengissä väkisin: pumpataan täyteen kipulääkkeitä ja kärrätään eläinlääkärille kuukausittain siinä toivossa, että "kyllä se tuosta vielä tokenee".

      Ihmisen ongelma on se, että hän ei ymmärrä hevosen maailmaa. Jotkut luulevat, että hevonen tuntee esimerkiksi surua, katumusta, kaipuuta tai kiitollisuutta, kun hevonen tosiasiassa tuntee vain ns. perustunteita. Lähinnä iloa (pääsee laitumelle), ärtymystä (ihminen lääppii liikaa) ja pelkoa (pressu kahisee).

      Suomalaisessa teurastoiminnassa ei ole mitään vikaa. Hevoset eivät kärsi siitä, että ne ammutaan (ja/tai) syödään. Suurimmalle osalle se on parempi niin.

      • en kannata

        Oon täysin samaa mieltä!! Itte kattelen myös heppaa ittelle mutta ei tulis mieleenkää hakee sellasta teurastamolta... kaveri osti juuri 3 ex ravuria teurastamolta, no takasiha ne lähetettii... kyseinen henkilö on vasta 10vee ja sai kammon hevosia kohtaa 9vee ku suomenhevonen veti pienen onnenpukin ku oli lunta ekaa kertaa... yksi ex ravureistavoli jo 14 vuotias 3 kavioo oli lohjennut ja oli nivel ja polvi vikoja!!! Kävi ihan sääliks jos ittekki joutuisin hyvän omistajan jälkee teuraaks nii mielummi kuolisin ku joutuisin 10 vee pikkutytön ihanaksi hepaks! Ja luuleeko joku tosiaa et se 10 vee likka laittais heppansa si teuraaks no ei kiertää vaa, on muka nii julmaa tappaa hevonen joka on jo periaattees puolikuollu ! Valitan jos kuulostan hirveeltä mutta sitte ku mennää näihi amerikan teurastamoihi nii sitte voi vasta puhuu pelastamisesta! Mutta itte en olis sieltäkää hevosta ostamas !

        Ja vielä suomen teurastamoista et tuu löytää upeeta ihanaa täykkäri heppaa... suomessa teurastus hoidetaan hyvin ja niin ettei hevonen tunne kipua ja vaikka vähä tuntisikin nii eköhän se sen unohda?


      • Lollll

        Olen 15, pian 16 vuotta täyttävä jo 8 vuotta ratsastusta harrastanut tyttö. Omistan ponin ja en ole todellakaan sillä tasolla että voisin kouluttaa hevosta joka saisi mennä teuraaksi. Niin hölmöä kun pienet ymmärtämättömät pikkutytöt kuvittelevat pelastavansa hevosia. Tämä on elämää, ei mikään Tyttö ja villivarsa -elokuva


    • perseestä

      ei vittu! miten te voitte sanoa että teurastus ei satu? "ammutaan nopeasti ja tuskattomasti" vittu tekö sen tiiätte sattuuko se? saatana mä INHOON näitä ihmisiä jotka laittaa NUORIA ja TERVEITÄ hevosia teurastettaviksi!! pitäs tehä niille iha samanlailla ampua vaa kuula ohtaa ... kuvitelkaa miltä niistä tuntuu ! hevoset kyllä aistii jos niille aijotaan tehdä pahaa tai tappaa! ja miks ne tapetaa? no vittu siks ku ne ei pärjänny raviraalla tai joku vitu 5 vuotiaan lapse äiti on ostanu niille ponin jota ne voi hoitaa ja sit ne huomaaki et oho aika ei riitä eikä myöskään raha... no laitetaan sitte teuraaksi ku ei sitä kukaan kumminkaa osta! ei saatana miettikää ennen ku laitatte sen hevosen... ja sääliksi käy varsinkin nämä ravurit kun eivät kerta osanneet juosta?! vittu mitäpaskaa saatana! jos se hevonen ois halunnu vielä vaikka elää?? ja kuolla normaalisti joskus 20-30 vuoden iässä ? ja sitte joku kusipää teurastaa ne 2-10 vuode iäs? saanko kysyä että mitä vittua te ihmiset oikein ajattelette? ja nyt on turha sanoa et ei eläimillä ole tunteita ku vittu niillä vaan on!!

      • raukat!

        olen samaa mieltä ^


    • Minna Oulusta

      Aloittajalle ja muille " pelastajille" tiedoksi: Teurastamon henkilökunnalla ei ole oikeutta myydä sinne tuotuja hevosia. Joten sieltä et tule hevosta saamaan ellei joku riko lakia. Ja jos rikkoo, se on varkaus joka tietää lopputiliä.

    • Ammi1

      Olen n.20v harrastanut välillä tein parit muksut ja harrastus jatkuu.. Jos aikoo teurashevosen ostaa, niin kannatais varmaan pyytää eläinlääkärin arvio! Yleensä on syy miks ja sellanen ihminen joka ostaa sairaan hepan on itsekäs ja vailla omatuntoa!

    • aikuinen37

      Teurastamossa eläin EI KÄRSI lopetuksessa. Olen ollut monessa teurastuksessa mukana. Nopeampi ja kivuttomapi on teurastus joka tehdään ampumalla tai tainnuttamalla kuin eläinlääkärin toimesta nukuttamalla.

      Itse ostamme vuosittain teuraaksi menevän hevosen jonka historian tiedämme ja voimme olla varmoja että hevonen on hyvin pidetty eikä ole lääkitty elintarvikkeeksi kelpaamattomaksi. Ostamme sen omaan käyttöön. Koirat saavat siitä myös osansa, mutta lihat tulee pääosin meidän ihmisten käyttöön. Ja hevosen liha ON hyvää. :) Maistakaa niin tiedätte. ;)

      Emmekö olekkin julmia ihmisiä??

      Omassa tallissa on tällä hetkellä 4 hevosta, joita kuitenkaan emme syö, eikä niitä syö kukaan muukaan, mutta on hyvä että hevosia myydään/annetaan lihoiksi, koska silloinhan se on kierrätystä ja kiertokulkua parhaimmillaan. Parempihan sen on päätyä lihoiksi kun kuolleena kaatopaikalle, vai??

      Järki käteen!!

    • ei ikinä

      Mielummin oma hevoseni kulee omenapuun alle, tutussa ympäristössä ja pää sylissäni, kun kärsii (huom joissain tapauksissa pitkät rekkamatkat) peläten ja tuskissaan. Minä en oman hevosen tai jonkun muun lihaa söisi missään tapauksessa jos se on teurastamosta joissa hevosia kohdellan kaltoin. Miettikää vähän, halusiko se teidän hevosenne tuollaisen lopun.

    • ...

      Miettikää vähän kuolisitteko itse mielummin pyssy ohimolla ja odotatte kun se laukeaa sitten tulee kipu ja kaikki pimenee. Tuossa tilanteessa hevonen vaistoaa ampujan tuskan ja itse pelkää. Mielummin itse kuolen rokotuksessa turvallisessa ymppäristössä ja nukahdan ikiuneen. Ympärillä on varmasti kuitenkin rakastavaa väkeä ja lääkäri joka on suorittanut toimenpiteitä kauan.
      Ja vielä ulkomaille hevosen teuraaksi anto, se on jotain niin kauheaa, sitä ei ikinä!

    • ----

      Huoh... Faktat taas hukassa.

      nimimerkille "Ei ikinä":
      Hevosen voi viedä teurastamoon itse, suomessa ei ole vrsinaisia teuraskuljetuksia. Jotain "kimppakyytejä" kai järjestetään, mutta ei tosiaankaan mitään pitkiä rekkamatkoja.

      Toki se on myös kvia ajatus, että hevonen kuolee siihen omenapuun alle, mutta käytännössä se on aika mahdoton toteuttaa. Kuoleen hevosen ruho on erittäin painava, joten käytännössä hevonen on pakko lopettaa suoraan kuopan äärelle, tai niin asia on helpoin hoitaa, ellei sitten ole jotain konetta millä ruhoa siirrellä.
      Hevonen tarvitsee lisäksi erittäin syvän kuopan, eikä sitä voi haudata mihin tahansa edes omalla maalla. Harvalla on mahdolisuutta hevosen hautaamiseen.
      Mikäli hevosta ei voi haudata omalle maalle, ruho toimitetaan hävitettäväksi ongelmajätteen käsittelyyn. Mukavaa eikös? Tai voihan sen ruhon tuhkatakin, mutta se on erittäin kallista ja tuhkauspaikkoja on vähän, eli hevonen tulee joko elävänä tai kuolleena saada sinne kuskattua.



      ... :
      Sinulle taas huomauttaisin, että teurastamoissa väki on erittäin asiantuntevaa. Eläimiä lopetetaan kymmenittäin tai sadoittain joka päivä. Eli eipä ne osaavat teurastajat pahemmin mitään tuskaa siitä asiasta koe, eikä siinä muutenkaan mitään laukaisua odoteta muutamaa sekuntia pidempään. EI siinä ajassa hevonen pahemmin mitään ehdi tuntea ja ajatella.

    • 1ssu

      en osaa sanoa. mut yhä harvempi vie hevosiaan sinne.ykskään mun tuttu ei ole vienyt.
      eläinlääkärillä on lopettanu.

    • 1ssu

      ne ei myy hevosia. ainakaan yleensä.

    • 1ssu

      huono kiitos siitä, että eläin on palvellut ihmistä pitkään.en voi ymmärtää.mut ihmiset on petoja.
      jos joku pitää tuota vanhanaikaisena niin minä.

    • 1ssu

      ei voi ostaa.

    • Anonyymi

      Ei maksa mitään kuulemma ²

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mielessäni vieläkin T

      Harmi että siinä kävi niinkuin kävi, rakastin sinua. Toivotan sulle kaikkea hyvää. Toivottavasti löydät sopivan ja hyvän
      Ikävä
      37
      1515
    2. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1311
    3. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      8
      1247
    4. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      1
      1245
    5. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      41
      1228
    6. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      3
      1225
    7. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      0
      1204
    8. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      1
      1180
    9. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      2
      1160
    10. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      1
      1136
    Aihe