Suunnitteletko omaa hevosta?

SimonsGirl

Tässä nyt on ollut hiljainen aamupvä joten olen täällä selaillut näitä kirjoituksia, ja koska en viitsi erikseen kaikille omaa näkemystäni laittaa, ja aiheita on kymmenittäin, niin laitan tämän tekstin.

Ilmeisesti monet iältään 10-17 vuotiaat ihmiset täällä kyselevät tuiki tuntemattomilta ihmisiltä perusteluillaan hevos tietämyksestä, voivatko he hankkia hevosen.
"Osaan loimittaa, ruokkia, harjata ja putsata hevosen/varusteet, osaan ratsastaa sen ja sen ja sen verran, jne.

Ensinnäkin jo iän puolesta joudun sanomaan että ei.
Älä edes mieti hevosen hankkimista.
Ratsastus taitosi on täysin tois arvoinen sen suhteen, kuinka tulisit pärjäämään hevosen kanssa omassa koti pihassasi, kuin valvotulla alueella ratsastus opettajan ollessa paikalla leireillä/tunneilla/maasto lenkeillä.
Täytyy osata käsitellä myös vaikeampia luonteita, säikähtänyttä hevosta, ja muistaa että hevonen painaa muutaman sataa kiloa enemmän kuin sinä.

10-17 vuotiaalla nuorella / lapsella on myös koulu josta huolehtia, ja tuona aika hevonen jää usein taka-alalle, ja vaikka nyt tuntuukin, että päivissäsi olisi niin paljon tyhjää ja turhaa tilaa jonka voisit käyttää hevosen omistamiseen, näin ei tule aina olemaan.
Ikää myöten koulusi ja koulutuksesi, kesätyösi ja ystäväsi tulevat vaatimaan sinulta paljon enemmän aikaa ja vastuullisuutta, kuin osaat vielä edes kuvitella.
Ylä-aste tulee olemaan vaikeampi luokittain, ja jos olet edelleen ala-asteella, et ole valmis vielä koiraakaan suurempaan vastuuseen.

Eräs tyttö kysyi tällä sivustolla, että voiko hän, 14 vuotias hankkia hevosen, kun hänen perheensä ei tiedä hevosista mitään?
Ei.
Perusteluni ovat aiemmat seikat.
Jos perheesi on myöskin kiinnostunut hevosista ja äitikin tietää enemmänkin hevosista kuin vain ratsastamisesta, asiaa voi hyvinkin harkita koko perheen kesken.

Toinen tyttö 11 vuotta kysyi, kuinka hän jaksaa odottaa 15 vuotiaaksi asti hevosen hankkimista?
Entäpäs jos hän ei tuolloin enää pidä hevosista?
Hyvin harvoilla ihmisillä menee iän myötä hevos kiinnostus ohi, mutta aktiivisuus hevosurheilua kohtaan laskee yli puolella.
Eli ei.
Et ole valmis.
Tulet 15 vuotiaana olemaan aiva eri naisen alku/tyttö, kuin nyt olet, mielessäsi tulevat olemaan jo pojat ja jatko koulutus, jonka myötä myöskin usein muutto tulee ajankohtaiseksi.
Ehdit vaikkapa opiskella hevos alaa ja hankkia valmistuneena aikuisena naisena oman hevosen.

115

7261

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • jotkut osaavat...

      tuo on kyllä totta ja ärsyttävää kun jotkut "pikkulikat" täällä myynti ilmotuksiin vastailee että olisi muka valmis omistamaan parin vuoden kokemuksella hevosen... mutta on myös niitä jotka ovat harrastaneet kokoikänsä hevosia ja perheessä on osaava aikuinen... esim. olen 17 mutta olen hoitanut hevosia ja ollut hevosten kanssa tekemisissä paljon ja vuokraillut joka kesä 11vuotiaasta asti pystyn huolehtimaan omasta hevosesta ja rats.koulun opettaja suosittelee että olisi aika ostaa hevonen koska haluan päästä eteenpäin harrastuksessani, isä siostui siihen mutta ei tajua mitään hevosista joten kaski minua itse ettimään hevosta ja hän on vain maksumiehenä koska itse tiedän minkälainen sopii minulle... elikkäs älkää kaikki aliarvioiko nuorempien taitoja.....

      • SImonsGirl

        Tietenkään kaikki nuoret eivät ole huonoja vaihto ehtoja, mutta sinunkin omassa iässäsi tulee miettiä tulevaisuuttasi, missä tulet asumaan, ja kuka loppupeleissä maksaa hevosesi?
        Isäsi ostaa sen, hieno homma, mutta kotona pidetty hevonen vaatii 300-400 euroa kuussa, plus yllättävät eläinlääkäri maksut ja rikkoutuneiden varusteiden yht`äkkinen hajoaminen maksavat aina vain lisää.

        Olet opiskelevan nuoren iässä, entä kun itse siirryt työ elämään?
        Peruspalkka suomalaisella on keskitason ammateissa 1400-1600 euroa, josta leikataan heti pois hevosesi ylläpitoon menevä raha, ja kun vuokran ja muut perus asiat, kuten puhelin, sähkö, vesi, bensa / liikenne matkakortit miinustetaan tuosta perus palkasta, ei elämiseen juurikaan jää.

        Toki olet parempi vaihto ehto kokemukseltasi ja iältäsi kuin nämä nuoremmat neidot.

        Toivottavasti isäsi on myös ajatellut asiaa näin, etkä sinäkään oleta isäsi olevan maksumiehenä elämässäsi, minä elätin itseni jo 16 vuotiaana ja tiedän etten olisi silloin, enkä vieläkään voinut omistaa hevosta.


      • Elina
        SImonsGirl kirjoitti:

        Tietenkään kaikki nuoret eivät ole huonoja vaihto ehtoja, mutta sinunkin omassa iässäsi tulee miettiä tulevaisuuttasi, missä tulet asumaan, ja kuka loppupeleissä maksaa hevosesi?
        Isäsi ostaa sen, hieno homma, mutta kotona pidetty hevonen vaatii 300-400 euroa kuussa, plus yllättävät eläinlääkäri maksut ja rikkoutuneiden varusteiden yht`äkkinen hajoaminen maksavat aina vain lisää.

        Olet opiskelevan nuoren iässä, entä kun itse siirryt työ elämään?
        Peruspalkka suomalaisella on keskitason ammateissa 1400-1600 euroa, josta leikataan heti pois hevosesi ylläpitoon menevä raha, ja kun vuokran ja muut perus asiat, kuten puhelin, sähkö, vesi, bensa / liikenne matkakortit miinustetaan tuosta perus palkasta, ei elämiseen juurikaan jää.

        Toki olet parempi vaihto ehto kokemukseltasi ja iältäsi kuin nämä nuoremmat neidot.

        Toivottavasti isäsi on myös ajatellut asiaa näin, etkä sinäkään oleta isäsi olevan maksumiehenä elämässäsi, minä elätin itseni jo 16 vuotiaana ja tiedän etten olisi silloin, enkä vieläkään voinut omistaa hevosta.

        Mielestäni yleistät asioita aivan liikaa! Tunnen monia 13-vuotiaitakin jotka ovat täysin päteviä hevosenomistajia ja ehtivät hyvin käyttää aikaa hevoseensa! Myös hevosen ylläpidon kustannukset vaihtelevat, moniinkin hevosiin omalla tallilla kuuluu vain 200€/hevonen. Hevosella pitää myös olla viikossa vapaapäivä, vanhemmalla hevosella useampikin, joten aikaa jää kyllä muuhunkin. Kesällä hevosen voi pitää vuorokauden ympäri laitumella, kaikki eivät tarvitse silloin muuta kuin mahdollisesti heinää.
        Ihmisen ikä ei ole se joka vaikuttaa taitoon ja järkeen pitää hevosta, vaan kokemus ja luonne. Hevosen pidossa on myös hyviä puolia, itse tunnut vain miettivän kaikki mahdolliset ongelmat. Hevonen voi myös rauhoittaa ja tasapainottaa nuoren elämää, sekä kasvattaa vastuuntuntoa...


      • SimonsGirl
        Elina kirjoitti:

        Mielestäni yleistät asioita aivan liikaa! Tunnen monia 13-vuotiaitakin jotka ovat täysin päteviä hevosenomistajia ja ehtivät hyvin käyttää aikaa hevoseensa! Myös hevosen ylläpidon kustannukset vaihtelevat, moniinkin hevosiin omalla tallilla kuuluu vain 200€/hevonen. Hevosella pitää myös olla viikossa vapaapäivä, vanhemmalla hevosella useampikin, joten aikaa jää kyllä muuhunkin. Kesällä hevosen voi pitää vuorokauden ympäri laitumella, kaikki eivät tarvitse silloin muuta kuin mahdollisesti heinää.
        Ihmisen ikä ei ole se joka vaikuttaa taitoon ja järkeen pitää hevosta, vaan kokemus ja luonne. Hevosen pidossa on myös hyviä puolia, itse tunnut vain miettivän kaikki mahdolliset ongelmat. Hevonen voi myös rauhoittaa ja tasapainottaa nuoren elämää, sekä kasvattaa vastuuntuntoa...

        Koira ja marsu kasvattavat vastuuta, hevonen ei ole oikea asia kasvattaa sitä lapsella minään muuna kuin hyvänä ja terveellisenä harrastuksena.

        Kyllä jokin 13 vuotias maalla voikin olla menettelevä omistaja, mutta järjellisesti ajateltuna, tällä lapsella on edessään vielä monia vuosia ennen aikuisuutta, eivätkä nuoren yo- kokeet tule kyselemään että, -onhan teidän hevosellanne sitten vapaa päiviä sopivasti tentti viikoille ?

        sitäpaitsi edelleen, 13 vuotias ei ymmärrä mitään rahallisesta puolesta niin kauan kuin siitä vastaa isä tai äiti, olen pahoillani, mutta näin se vain on.


      • Elina
        SimonsGirl kirjoitti:

        Koira ja marsu kasvattavat vastuuta, hevonen ei ole oikea asia kasvattaa sitä lapsella minään muuna kuin hyvänä ja terveellisenä harrastuksena.

        Kyllä jokin 13 vuotias maalla voikin olla menettelevä omistaja, mutta järjellisesti ajateltuna, tällä lapsella on edessään vielä monia vuosia ennen aikuisuutta, eivätkä nuoren yo- kokeet tule kyselemään että, -onhan teidän hevosellanne sitten vapaa päiviä sopivasti tentti viikoille ?

        sitäpaitsi edelleen, 13 vuotias ei ymmärrä mitään rahallisesta puolesta niin kauan kuin siitä vastaa isä tai äiti, olen pahoillani, mutta näin se vain on.

        Okay, et näköjään kuuntele muita mielipiteitä kuin omaasi


      • add
        Elina kirjoitti:

        Okay, et näköjään kuuntele muita mielipiteitä kuin omaasi

        joo mä oon se 11 w likka joka ootta viel neljä vuotta omaa hevosta! koittakaa nyt hyvät ihmiset ymmärtää että se on oma päätös ottaako hevosen vai ei! mä kirjotin sitäpaitsi siihen mun viestiin että MIKÄÄN SIITÄ HEVOSEN OSTOSTA EI OLE VIELÄ VARMAA! mäkin tunnen yhen tytön se oli ratsastanut vuoden ja sillä on nyt oma hevonen ja iältään se on 12! hyvin se sen hevosen kanssa on pärjännyt!


      • Nikksutin
        Elina kirjoitti:

        Mielestäni yleistät asioita aivan liikaa! Tunnen monia 13-vuotiaitakin jotka ovat täysin päteviä hevosenomistajia ja ehtivät hyvin käyttää aikaa hevoseensa! Myös hevosen ylläpidon kustannukset vaihtelevat, moniinkin hevosiin omalla tallilla kuuluu vain 200€/hevonen. Hevosella pitää myös olla viikossa vapaapäivä, vanhemmalla hevosella useampikin, joten aikaa jää kyllä muuhunkin. Kesällä hevosen voi pitää vuorokauden ympäri laitumella, kaikki eivät tarvitse silloin muuta kuin mahdollisesti heinää.
        Ihmisen ikä ei ole se joka vaikuttaa taitoon ja järkeen pitää hevosta, vaan kokemus ja luonne. Hevosen pidossa on myös hyviä puolia, itse tunnut vain miettivän kaikki mahdolliset ongelmat. Hevonen voi myös rauhoittaa ja tasapainottaa nuoren elämää, sekä kasvattaa vastuuntuntoa...

        Olen samaa mietä Elinan kanssa! Nykyään kaikki antaisivat hevosiansa vuokralle tai myyntiin vain iän perusteella, eikä ratsastus kokemuksen!


      • Muumuu
        Nikksutin kirjoitti:

        Olen samaa mietä Elinan kanssa! Nykyään kaikki antaisivat hevosiansa vuokralle tai myyntiin vain iän perusteella, eikä ratsastus kokemuksen!

        Kannattaa tosiaan miettiä että hankkiiko nuorena heppaa, koska opiskelut vie yllättävän paljon aikaa ja voi tulla pois muutto omaltakin paikkakunnalta. On ensiarvoisen tärkeää että kotona pystytään huolehtimaan hevosesta. Itse oon opiskellut 18 vuotta elämästäni liki yhtäjaksoisesti (lukuunottamatta yhtä välivuotta). Töissä kävin koulun ohella ja opiskelin. Nyt on koulut takana ja rehellisesti voin sanoa että aikaa ei olisi millään ollut hevoselle tarpeeksi.


      • Karpalo85
        Muumuu kirjoitti:

        Kannattaa tosiaan miettiä että hankkiiko nuorena heppaa, koska opiskelut vie yllättävän paljon aikaa ja voi tulla pois muutto omaltakin paikkakunnalta. On ensiarvoisen tärkeää että kotona pystytään huolehtimaan hevosesta. Itse oon opiskellut 18 vuotta elämästäni liki yhtäjaksoisesti (lukuunottamatta yhtä välivuotta). Töissä kävin koulun ohella ja opiskelin. Nyt on koulut takana ja rehellisesti voin sanoa että aikaa ei olisi millään ollut hevoselle tarpeeksi.

        Monet 10 vuotiaatkin ovat jo kovin taitavia hevosihmisä. Jotkut aloittavat ratsastamisen jo äidin kohdussa. Miksi ei voisi omistaa vaikka ponia nuorena tyttönä/ poikana, jos on tieto- taito hanskassa? Ja mitä sitten jos vanhemmat maksaa hevosen elättämisen ja ei tiedä hevosiata mitään?
        Sitä varten on talli-ihmiset ja ystävät, ratsastuskoulut ja kirjallisuus.

        Ja niin naurettavaa moraalisoida kauheasti, koska musta ainakin tutnuu että hevosia vaihdellaa enemmän turhista syistä kun vaikka koiria.
        Ponit jää pieneksi ja ravurit ei juokse tarpeeksi. Entisen hevoseni ostin halvalla kun omistaja oli saanut sen palkaksi korjatusta ikkunasta.
        Nyt meni vähän OT:ksi. Mutta kukaan ei ole seppä syntyäkseen ja eikä se ole hyvä että esim. täällä kysellään asioista kun että ostetaan se hevonen 200eurolla mustalaiselta ja sitten mietitään "Mitä tuli tehntyä ja miten tää juttu toimii" ???


      • Emmye
        SimonsGirl kirjoitti:

        Koira ja marsu kasvattavat vastuuta, hevonen ei ole oikea asia kasvattaa sitä lapsella minään muuna kuin hyvänä ja terveellisenä harrastuksena.

        Kyllä jokin 13 vuotias maalla voikin olla menettelevä omistaja, mutta järjellisesti ajateltuna, tällä lapsella on edessään vielä monia vuosia ennen aikuisuutta, eivätkä nuoren yo- kokeet tule kyselemään että, -onhan teidän hevosellanne sitten vapaa päiviä sopivasti tentti viikoille ?

        sitäpaitsi edelleen, 13 vuotias ei ymmärrä mitään rahallisesta puolesta niin kauan kuin siitä vastaa isä tai äiti, olen pahoillani, mutta näin se vain on.

        Siis tämä menee jo yli ymmärryksen! Itse olen 14 vuotias ja minulla on ollut poni jo vuoden. Se on täysihoito tallilla ja olen pärjännyt sen kanssa hyvin. Kyllä 13 vuotias voi hankkia ponin/hevosen jos vastuussa on myös aikuisia! Omat vanhempani eivät tiedä hevosista mitään mutta se ei ole ollut haitaksi! Ja tallilla on osaavia aikuisia jotka välillä auttavat minua! Tällaistä asiaa ei pidä yleistää!! Hevosen omistus on täysin ihmisen kokemuksesta ja kiinnostuksesta kiinni!! Ei toki omaa tallia ei kannata hankkia mutta jos on kokenut nii kyllä oman hevosen voi hankkia!!!


      • <3Hevoset<3
        SImonsGirl kirjoitti:

        Tietenkään kaikki nuoret eivät ole huonoja vaihto ehtoja, mutta sinunkin omassa iässäsi tulee miettiä tulevaisuuttasi, missä tulet asumaan, ja kuka loppupeleissä maksaa hevosesi?
        Isäsi ostaa sen, hieno homma, mutta kotona pidetty hevonen vaatii 300-400 euroa kuussa, plus yllättävät eläinlääkäri maksut ja rikkoutuneiden varusteiden yht`äkkinen hajoaminen maksavat aina vain lisää.

        Olet opiskelevan nuoren iässä, entä kun itse siirryt työ elämään?
        Peruspalkka suomalaisella on keskitason ammateissa 1400-1600 euroa, josta leikataan heti pois hevosesi ylläpitoon menevä raha, ja kun vuokran ja muut perus asiat, kuten puhelin, sähkö, vesi, bensa / liikenne matkakortit miinustetaan tuosta perus palkasta, ei elämiseen juurikaan jää.

        Toki olet parempi vaihto ehto kokemukseltasi ja iältäsi kuin nämä nuoremmat neidot.

        Toivottavasti isäsi on myös ajatellut asiaa näin, etkä sinäkään oleta isäsi olevan maksumiehenä elämässäsi, minä elätin itseni jo 16 vuotiaana ja tiedän etten olisi silloin, enkä vieläkään voinut omistaa hevosta.

        Moi! Mä oon 13.w. ja mä oon ollu hevosten kanssa tekemisissä aina, melkein koko elämäni, joten kannattaisiko mun ostaa oma hevonen??? Mä oon ottanu melkein joka kesä yhen hepan vuokralle ja olisin valmis ottamaan. Ja muutenki mä en ees varmaan pysty elämään ilman hevosia, ne on mulle kaikki kaikessa, hevoset on mulle niinku mä olisin syntyny hevosen selkään. Mutta äiti ja iskä sanoo et: -No, odota nyt vielä kolme vuotta nii sitte saat. Kolme vuotta? Tykkäänkö mä enää sillo hevosista. Äiti ja iskä on tyhmii. Ne ei älyy mitään!!! (Ainakaa hevosista ja musta!!) XD XD


      • aratsuki
        <3Hevoset<3 kirjoitti:

        Moi! Mä oon 13.w. ja mä oon ollu hevosten kanssa tekemisissä aina, melkein koko elämäni, joten kannattaisiko mun ostaa oma hevonen??? Mä oon ottanu melkein joka kesä yhen hepan vuokralle ja olisin valmis ottamaan. Ja muutenki mä en ees varmaan pysty elämään ilman hevosia, ne on mulle kaikki kaikessa, hevoset on mulle niinku mä olisin syntyny hevosen selkään. Mutta äiti ja iskä sanoo et: -No, odota nyt vielä kolme vuotta nii sitte saat. Kolme vuotta? Tykkäänkö mä enää sillo hevosista. Äiti ja iskä on tyhmii. Ne ei älyy mitään!!! (Ainakaa hevosista ja musta!!) XD XD

        no voikun somaa


      • Niksu^
        Elina kirjoitti:

        Mielestäni yleistät asioita aivan liikaa! Tunnen monia 13-vuotiaitakin jotka ovat täysin päteviä hevosenomistajia ja ehtivät hyvin käyttää aikaa hevoseensa! Myös hevosen ylläpidon kustannukset vaihtelevat, moniinkin hevosiin omalla tallilla kuuluu vain 200€/hevonen. Hevosella pitää myös olla viikossa vapaapäivä, vanhemmalla hevosella useampikin, joten aikaa jää kyllä muuhunkin. Kesällä hevosen voi pitää vuorokauden ympäri laitumella, kaikki eivät tarvitse silloin muuta kuin mahdollisesti heinää.
        Ihmisen ikä ei ole se joka vaikuttaa taitoon ja järkeen pitää hevosta, vaan kokemus ja luonne. Hevosen pidossa on myös hyviä puolia, itse tunnut vain miettivän kaikki mahdolliset ongelmat. Hevonen voi myös rauhoittaa ja tasapainottaa nuoren elämää, sekä kasvattaa vastuuntuntoa...

        itse olen aika nuori vielä mutta tunnen nelos luokkalaisia joilla on omia hevosia mutta niillä on aikaa myös olla kavereiden kanssa. Ei ikä niinkään ratkaise sitä milloin saa hevosen jos edes sellaista haluaa, luonne, vastuuntunto ja into on tärkeitä juttuja. En toki väitä että he yksin hevosiaan hoitaisivat mutta minun mielestäni IÄLLÄ EI OLE VÄLIÄ. toki en suosittele että alle 10 vuotiaat edes harkitsisivat vielä sellaista. Itse olen harrastanut hevosia ja ratsastamista jo yli 5 vuotta ja olen itse hankkimassa hevosta, tietenkin koko perheen panoksella. joudun kyllä uhraamaan paljon mutta olen miettiyt asioita ja itse olen mielestäni valmis omaan hevoseen. Tietenkin joillekkin se on ongelma että alle 20vee naiset tai miehet hankkisivat hevosta. Kaikilla on oma mielipide.


      • ekiluki
        Elina kirjoitti:

        Mielestäni yleistät asioita aivan liikaa! Tunnen monia 13-vuotiaitakin jotka ovat täysin päteviä hevosenomistajia ja ehtivät hyvin käyttää aikaa hevoseensa! Myös hevosen ylläpidon kustannukset vaihtelevat, moniinkin hevosiin omalla tallilla kuuluu vain 200€/hevonen. Hevosella pitää myös olla viikossa vapaapäivä, vanhemmalla hevosella useampikin, joten aikaa jää kyllä muuhunkin. Kesällä hevosen voi pitää vuorokauden ympäri laitumella, kaikki eivät tarvitse silloin muuta kuin mahdollisesti heinää.
        Ihmisen ikä ei ole se joka vaikuttaa taitoon ja järkeen pitää hevosta, vaan kokemus ja luonne. Hevosen pidossa on myös hyviä puolia, itse tunnut vain miettivän kaikki mahdolliset ongelmat. Hevonen voi myös rauhoittaa ja tasapainottaa nuoren elämää, sekä kasvattaa vastuuntuntoa...

        Oleen samaa mieltä Elinan kanssa.. Minusta riittää, kun talli on kunnollinen ja kartalla maailmassa! On tietysti totta että *********koulukin on mukana kuvioissa. Senhän kyllä ehtii hoitaa, jos energiaa on.. Kokemus on kaiken ydin!!


      • ekiluki
        Muumuu kirjoitti:

        Kannattaa tosiaan miettiä että hankkiiko nuorena heppaa, koska opiskelut vie yllättävän paljon aikaa ja voi tulla pois muutto omaltakin paikkakunnalta. On ensiarvoisen tärkeää että kotona pystytään huolehtimaan hevosesta. Itse oon opiskellut 18 vuotta elämästäni liki yhtäjaksoisesti (lukuunottamatta yhtä välivuotta). Töissä kävin koulun ohella ja opiskelin. Nyt on koulut takana ja rehellisesti voin sanoa että aikaa ei olisi millään ollut hevoselle tarpeeksi.

        JOS EI HALUA OPISKELLA! Elämällä on muutakin käyttöä kuin joku helkkarin musta präntti jossain vihossa! Lukeminen ei kaikille ole niin tärkeää, kuin joku muu. Lopetan ylä-asteen siihen viimeseen luokkaan asti. Luokioon tai amikseen en lähde, vaikka tonnin saisin.. EN.


      • "pikkulikka"

        itse olen 15 vuotias tyttö ja olen harrastanut hevosia reilu 7 vuotta ja ollut talleilla töissä hoitamassa hevosia.. ja olen itse henk.kohtasesti aika hullujakin hevosia joutunut taluttamaan ja myös ratsastamaan silti en koe pärjääväni oman hevosen kanssa minkä kyllä haluaisin..(kukapa ei.. :D )
        siksipä olen ruvennut miettimään että jos minun vaihtoehtoni olisikin ylläpitohevonen jos en pärjäisi hevosen kanssa niin voisin ilmoittaa omistajalle että en pysty pitämään hevoista että voisiko et siä toisen..
        ylläpito antaisi minullekkin varmuutta että osaisinko olla "oman" hevoisen kanssa.. ja pärjäisinkö riittäisikö aika ja raha..


      • Ihmettelen vaan...
        <3Hevoset<3 kirjoitti:

        Moi! Mä oon 13.w. ja mä oon ollu hevosten kanssa tekemisissä aina, melkein koko elämäni, joten kannattaisiko mun ostaa oma hevonen??? Mä oon ottanu melkein joka kesä yhen hepan vuokralle ja olisin valmis ottamaan. Ja muutenki mä en ees varmaan pysty elämään ilman hevosia, ne on mulle kaikki kaikessa, hevoset on mulle niinku mä olisin syntyny hevosen selkään. Mutta äiti ja iskä sanoo et: -No, odota nyt vielä kolme vuotta nii sitte saat. Kolme vuotta? Tykkäänkö mä enää sillo hevosista. Äiti ja iskä on tyhmii. Ne ei älyy mitään!!! (Ainakaa hevosista ja musta!!) XD XD

        Jos sitten 3 vuoden päästä enää tyykkä hevosista ja sulla olis jo poni niin mitä sitten teet? :O


      • EmiliaXD

        No mä oon harrastanu 6 vuotta niin eiköhän mun taito riitä hevten juttuun ja oon käyny 4 vuotta hevos teoriaa se hevos teoria on semmoista ainakin meillä yhellä isolla tallilla jokaiselle jaetaan 1 teoriatunnin ajaksi yksi heppa ja siellä opetellaan esim ruokkimaan hoitamaan puhistamaan varusteita ja satuloitava hevonen ratsastusta varten sekä kärry ajolle ja siellä on meille jo opetettu hevosten tuntomerkit tai niiku siis että onko sen vihainen ja mistä sen tietää ja se teoria on joka viikko 2h opiskellaan siellä ja sitten myös siellä opiskellaan mistä voi tietää jonkun sairauden ja mitä oireita silloin on ja mä tiiän nekin ja ainakin mä tunnen itseni semmoiseksi että voisin ottaa hepan ja muutenki kun oon harrastanut 6 vuot muuten ratsastusta sekä maasto että ajo ja este ja yleis tunneilla sen 6 vuoden aikana niin mitä luulisitte olisinkohan valmis ottamaan hevosen kun isillä ja äitilllä oli pienenä hevoset ja ne tietää todella paljon myös hepoista ja voisi ottaa vastuuta myös hevosesta mun isi on ollut joskus 6 vuotta sitten ravikuski ja se kävi ravikisoissa ja äiti kävi joskus monté kisoissa mun kummin hevosilla mut mä en saa sillä ratsastaa kun se on aika vaarallinen mulle mun kummi kertoo muka niin se on aika iso säkä korkeus jotain 175 ja se pukittelee välillä ratsastaessa noin 150 cm pukkeja ja se on aika vauhdikas NI SANOKAA NÄIDEN TIETOJEN PERUSTEELLA OLISINKOHAN VALMIS OTTAAS HEPAN KU ÄITI ISI JA MINÄ TIEDÄN HEPOISTA OON NYT 13 TÄYTÄN 14


      • 13v tyttö
        Elina kirjoitti:

        Mielestäni yleistät asioita aivan liikaa! Tunnen monia 13-vuotiaitakin jotka ovat täysin päteviä hevosenomistajia ja ehtivät hyvin käyttää aikaa hevoseensa! Myös hevosen ylläpidon kustannukset vaihtelevat, moniinkin hevosiin omalla tallilla kuuluu vain 200€/hevonen. Hevosella pitää myös olla viikossa vapaapäivä, vanhemmalla hevosella useampikin, joten aikaa jää kyllä muuhunkin. Kesällä hevosen voi pitää vuorokauden ympäri laitumella, kaikki eivät tarvitse silloin muuta kuin mahdollisesti heinää.
        Ihmisen ikä ei ole se joka vaikuttaa taitoon ja järkeen pitää hevosta, vaan kokemus ja luonne. Hevosen pidossa on myös hyviä puolia, itse tunnut vain miettivän kaikki mahdolliset ongelmat. Hevonen voi myös rauhoittaa ja tasapainottaa nuoren elämää, sekä kasvattaa vastuuntuntoa...

        Joo mä sain koiran ja hoidan sen kunnolla. kohta saan ylläpitoon ponin ja kyllä mä omastakin pystyisin huolehtia. että oot vähän ankara.. ja jotkut osaa jotkut ei.. :( :)


      • OletVäärässä!!!!!!
        SimonsGirl kirjoitti:

        Koira ja marsu kasvattavat vastuuta, hevonen ei ole oikea asia kasvattaa sitä lapsella minään muuna kuin hyvänä ja terveellisenä harrastuksena.

        Kyllä jokin 13 vuotias maalla voikin olla menettelevä omistaja, mutta järjellisesti ajateltuna, tällä lapsella on edessään vielä monia vuosia ennen aikuisuutta, eivätkä nuoren yo- kokeet tule kyselemään että, -onhan teidän hevosellanne sitten vapaa päiviä sopivasti tentti viikoille ?

        sitäpaitsi edelleen, 13 vuotias ei ymmärrä mitään rahallisesta puolesta niin kauan kuin siitä vastaa isä tai äiti, olen pahoillani, mutta näin se vain on.

        Olen kolmetoista vuotias ymmärrän rahan käytöstä! Ennen kuin sain hevosen tein listan asioista jotka pitää ottaa huomioon rahan menon vuodessa hevosen vapaa päivät yms.. Itse laskelmoin kaiken ennen kuin vanhempani suostuivat ostamaan hevosen!! Sä oot varmaan katkera ku et ite saanu sillo hevosta.... Kiva ku kaikki luulee meit tyhmiks kakaroiks vaik ollaa viisait viisaampii ku tommone katkera paska


      • Minävainvain
        <3Hevoset<3 kirjoitti:

        Moi! Mä oon 13.w. ja mä oon ollu hevosten kanssa tekemisissä aina, melkein koko elämäni, joten kannattaisiko mun ostaa oma hevonen??? Mä oon ottanu melkein joka kesä yhen hepan vuokralle ja olisin valmis ottamaan. Ja muutenki mä en ees varmaan pysty elämään ilman hevosia, ne on mulle kaikki kaikessa, hevoset on mulle niinku mä olisin syntyny hevosen selkään. Mutta äiti ja iskä sanoo et: -No, odota nyt vielä kolme vuotta nii sitte saat. Kolme vuotta? Tykkäänkö mä enää sillo hevosista. Äiti ja iskä on tyhmii. Ne ei älyy mitään!!! (Ainakaa hevosista ja musta!!) XD XD

        Niinpä, entä jos saisitkin ponin etkä tykkäisikään kolmen vuoden päästä enään hevosista..,


      • HUOH..!
        OletVäärässä!!!!!! kirjoitti:

        Olen kolmetoista vuotias ymmärrän rahan käytöstä! Ennen kuin sain hevosen tein listan asioista jotka pitää ottaa huomioon rahan menon vuodessa hevosen vapaa päivät yms.. Itse laskelmoin kaiken ennen kuin vanhempani suostuivat ostamaan hevosen!! Sä oot varmaan katkera ku et ite saanu sillo hevosta.... Kiva ku kaikki luulee meit tyhmiks kakaroiks vaik ollaa viisait viisaampii ku tommone katkera paska

        No kielenkäyttös perusteella ei sua kyllä viisaaks ihan heti erehtyis kutsumaan. Jokaisella on omat näkemykset asioista ja kuten tämän keskustelun aloittajankin heti ensimmäiseksi totesi tämä oli vain hänen oma näkemyksensä asiasta.
        Hän taisi tarkoittaa, että 13-vuotiailta ja sitä nuoremmilta(ja kenties myös vähän vanhemmilta) puuttuu, miten sen nyt sanoisi, sitä ymmärrystä. Ja tottahan se on ihan elämän joka osa-alueella, tuossa iässä koetaan olevansa vanhempi ja viisaampi kuin onkaan, luulee tietävänsä muttei tiedäkkään. Osoitit puheillasi olevasi juuri sellainen pahainen kakara joka sanoo ensin ja ajattelee vasta sitten. Olisit voinut esittää mielipitees asiallisempaan sävyyn. Tiedän että kadut tämän kaltaisia puheitasi jo vuoden päästä .Älä välitä, se helpottaa kyllä ajan myötä.


      • (y)
        add kirjoitti:

        joo mä oon se 11 w likka joka ootta viel neljä vuotta omaa hevosta! koittakaa nyt hyvät ihmiset ymmärtää että se on oma päätös ottaako hevosen vai ei! mä kirjotin sitäpaitsi siihen mun viestiin että MIKÄÄN SIITÄ HEVOSEN OSTOSTA EI OLE VIELÄ VARMAA! mäkin tunnen yhen tytön se oli ratsastanut vuoden ja sillä on nyt oma hevonen ja iältään se on 12! hyvin se sen hevosen kanssa on pärjännyt!

        Jäitä hattuun hyvä add.
        Oot vissiin kovinkin loukkaantunu ku jouduit esimerkiksi? :D
        Joo o se on kuule ihan jokasen oma päätös hankkiakko hevosta vaiko ei, mutta jos tolle kannalle lähdet niin eiköhän me olla sitten yhtä mieltä siitä että ne harvat ketkä hevosista, niiden omistuksesta/hoitamisesta/kustannuksista ja omista taidoistaan ja varallisuudestaan ovat tarpeeksi fiksuja jotain ymmärtämään eivät tule tänne kyselemään ventovieraiden lupia ja suosituksia..., eikös juu? :) voi voi näitä mielenosoittajia..;)


      • nw_03
        Emmye kirjoitti:

        Siis tämä menee jo yli ymmärryksen! Itse olen 14 vuotias ja minulla on ollut poni jo vuoden. Se on täysihoito tallilla ja olen pärjännyt sen kanssa hyvin. Kyllä 13 vuotias voi hankkia ponin/hevosen jos vastuussa on myös aikuisia! Omat vanhempani eivät tiedä hevosista mitään mutta se ei ole ollut haitaksi! Ja tallilla on osaavia aikuisia jotka välillä auttavat minua! Tällaistä asiaa ei pidä yleistää!! Hevosen omistus on täysin ihmisen kokemuksesta ja kiinnostuksesta kiinni!! Ei toki omaa tallia ei kannata hankkia mutta jos on kokenut nii kyllä oman hevosen voi hankkia!!!

        niin olen samaa mieltä itse mulla on oma heppa ja äitillä toinen ja ne on omalla tallilla ja me pärjätään niillä ihan hyvin sillä toinen on vähän vanhempaa ikäluokkaa sillä se on jo 24 v että ei sitä ikää kannata ylistää! jaa pääsee hevosesta eroon opintojen ajaksi jos siitä laittaa ilmotuksen että annetaan ylläpitoon siksi ja siksi ajaksi...


      • myöhäistäkritiikkiä
        SImonsGirl kirjoitti:

        Tietenkään kaikki nuoret eivät ole huonoja vaihto ehtoja, mutta sinunkin omassa iässäsi tulee miettiä tulevaisuuttasi, missä tulet asumaan, ja kuka loppupeleissä maksaa hevosesi?
        Isäsi ostaa sen, hieno homma, mutta kotona pidetty hevonen vaatii 300-400 euroa kuussa, plus yllättävät eläinlääkäri maksut ja rikkoutuneiden varusteiden yht`äkkinen hajoaminen maksavat aina vain lisää.

        Olet opiskelevan nuoren iässä, entä kun itse siirryt työ elämään?
        Peruspalkka suomalaisella on keskitason ammateissa 1400-1600 euroa, josta leikataan heti pois hevosesi ylläpitoon menevä raha, ja kun vuokran ja muut perus asiat, kuten puhelin, sähkö, vesi, bensa / liikenne matkakortit miinustetaan tuosta perus palkasta, ei elämiseen juurikaan jää.

        Toki olet parempi vaihto ehto kokemukseltasi ja iältäsi kuin nämä nuoremmat neidot.

        Toivottavasti isäsi on myös ajatellut asiaa näin, etkä sinäkään oleta isäsi olevan maksumiehenä elämässäsi, minä elätin itseni jo 16 vuotiaana ja tiedän etten olisi silloin, enkä vieläkään voinut omistaa hevosta.

        ei hyvää päivää, tää vestiketju on aloitettu 8 vuotta sitten, mutta silti mä vaan jaksan tänne kirjoittaa kritiikkiäXD

        Hyvä SlmonsGirl, hevosen voi omistaa minkä ikäinen tahansa:) Onhan se totta että jos olet ratsastanut vasta vuoden ja meinaat ottaa hevosen tai ponin, ja pitää sitä OMALLA tallilla ilman aikuisen valvontaa, niin se ei ole todellakaan mahdollista! MUTTA. Jos vaikka olisit 10-vuotias, mutta ratsastanut vaikka 5vuotta ja isä tai äiti tietää hevosista ja on valmis auttamaan sinua sekä jos vielä hevosesi asuisi täyshoitotallilla, niin pystyisit varsin hyvin pitämään hevosta:) On kuitenkin totta, että rahaa kuluu paljon, ja se täytyy ottaa huomioon, se ei kuitenkaan estä sinua pitämään hevosta:) Kiitos ja anteeksiXD


      • Anonyymi
        SImonsGirl kirjoitti:

        Tietenkään kaikki nuoret eivät ole huonoja vaihto ehtoja, mutta sinunkin omassa iässäsi tulee miettiä tulevaisuuttasi, missä tulet asumaan, ja kuka loppupeleissä maksaa hevosesi?
        Isäsi ostaa sen, hieno homma, mutta kotona pidetty hevonen vaatii 300-400 euroa kuussa, plus yllättävät eläinlääkäri maksut ja rikkoutuneiden varusteiden yht`äkkinen hajoaminen maksavat aina vain lisää.

        Olet opiskelevan nuoren iässä, entä kun itse siirryt työ elämään?
        Peruspalkka suomalaisella on keskitason ammateissa 1400-1600 euroa, josta leikataan heti pois hevosesi ylläpitoon menevä raha, ja kun vuokran ja muut perus asiat, kuten puhelin, sähkö, vesi, bensa / liikenne matkakortit miinustetaan tuosta perus palkasta, ei elämiseen juurikaan jää.

        Toki olet parempi vaihto ehto kokemukseltasi ja iältäsi kuin nämä nuoremmat neidot.

        Toivottavasti isäsi on myös ajatellut asiaa näin, etkä sinäkään oleta isäsi olevan maksumiehenä elämässäsi, minä elätin itseni jo 16 vuotiaana ja tiedän etten olisi silloin, enkä vieläkään voinut omistaa hevosta.

        No mitähän hitto se sulle kuuluu


    • miiuskainen1111111111111111...

      saattaa olla totta, mutta kyllä 11v. voi hankkia oman hevosen. ensinnäkin ei kaikki hevoset olemitään shirejä, vaan falabellan ja tinkerin välillä kokoja on mielettömästi!! sekä hevosen luonne on suuri tekijä.

      • annasanna

        Hehe, tämähän on iänkaikkisen vanha ketju, mutta pakko silti pistää lusikka soppaan, kun tämän löysin.

        Olen ketjun aloittajan kanssa samaa mieltä siitä, ettei hevonen ole lapsen lemmikki. Ei käy laatuun, että alaikäisen omalla vastuulla on iso ja vaativakin luontokappale. Vanhempien tulee olla kiinnostuneita lapsensa harrastuksesta ja faktahan on se, että koulussa/opiskeluissa päivänsä kuluttavan lapsen/nuoren rahavarat ovat melko pienet. Vanhempien pussista se hevonen kustannetaan ja rahaahan siihen palaa, se on selviö.

        En koe, etteikö teini-ikäinen voisi olla kykeneväinen huolehtimaan hevosen hoidosta ja liikutuksesta (varsinkin jos hevonen on täyshoitotallissa, eikä syöttäminen ole omistajan kontolla), mutta viime kädessä vastuun pitää aina olla vanhemmilla.


      • Näin juuri!
        annasanna kirjoitti:

        Hehe, tämähän on iänkaikkisen vanha ketju, mutta pakko silti pistää lusikka soppaan, kun tämän löysin.

        Olen ketjun aloittajan kanssa samaa mieltä siitä, ettei hevonen ole lapsen lemmikki. Ei käy laatuun, että alaikäisen omalla vastuulla on iso ja vaativakin luontokappale. Vanhempien tulee olla kiinnostuneita lapsensa harrastuksesta ja faktahan on se, että koulussa/opiskeluissa päivänsä kuluttavan lapsen/nuoren rahavarat ovat melko pienet. Vanhempien pussista se hevonen kustannetaan ja rahaahan siihen palaa, se on selviö.

        En koe, etteikö teini-ikäinen voisi olla kykeneväinen huolehtimaan hevosen hoidosta ja liikutuksesta (varsinkin jos hevonen on täyshoitotallissa, eikä syöttäminen ole omistajan kontolla), mutta viime kädessä vastuun pitää aina olla vanhemmilla.

        ^Tässä teille järkipuhetta ja hyvin ystävälliseen sävyyn. Lisäilen vielä että saahan niitä vuokraajiakin iha omallekin hevoselle jos oma aika ei liikutukseen aina ihan riitä.


    • Julia`

      Jos et itse ole valmis hankkimaan hevosta niin älä aliarvioi toisten hevos kykyjä! Minun kavereni on 12 vuotta ja täyttää 13 vuotta syksyllä ja on hankkimassa hevosta enkä yhtään epäile että hän ei hoitaisi hevosta! Itse et varmaan vaan jaksa hoitaa omaa hevosta niin se ei tarkoita sitä ettei muut jaksaisi!

    • hevosen omistaja

      ihan sama oletko ratsastanut 10 vuotta tai 1 vuoden voit siltin omistaa hevosen.mulla on ollut oma hevonen jo muutaman vuoden ja olen 14 ja aikani riittää vallan mainiosti.hevoseni on ollut täysin terve eikä ongelmia ole tullut missään muodossa.olen ratsastanut 1 vuoden ennen omaa hevosta ja pari vuotta olen hevosten kanssa puuhaillut. ei se hevosen hoito ole niin vaikeaa mitä kaikissa kirjoissa annetaan ymmärtää. mutta en tietenkään tarkoita sitä että eikö siellä olisi hyvää tietoa.ehkä siksi kirjoissa vähän liiotellaankin että ei joka pikku tyttö(esim. 5.v) pyydä hevosta.käyttää vähän maalaisjärkeä hevosen hoidossa niin hyvin menee. tietenkin riippuu ihan siitä että millaisen hevosen hankkii ei kannata ottaa heti mitään vikuria 5 vuotiasta oria. voi ostaa vaikka 14 vuotiaan suokki ruunan. itselläni on lv tamma joka ei pelkää mitään ja on tosi kiltti.

      • heippa2

        Ei sillä iällä nyt niin kauheasti merkitystä ole. Esim. jos olet 8 vuotias ja olet ratsastanut 3 vuotiaasta ja äitisi tietää hyvin paljon hevosista ja omistaa vaikkapa oman tallin niin mikäs siinä, hommaa poni, ongelmia tuskin tulee jos osaavia ihmisiä on lähellä.

        Voi joku olla ihan hyvin 30 vuotias ja ratsastanut ja ollut tekemisissä hevosten kanssa 1 vuoden ja ostaa hevosen koska on täysi-ikäinen ja rahaa riittää, ei kokeneita ihmisiä mukana ostamassa, kaikki tärkeät asiat ostossa jäävät huomioimatta kuten eläinlääkärin tarkastus ja hupsista keikkaa jossain vaiheessa huomaat että hepallasi on joku sairaus, etkä tiedä mitä tehdä koska kokemusta on vähän. Soitat liian myöhään eläinlääkärille ja tämä toteaa että hevonen on lopetettava. Näin voi käydä ihan kenelle tahansa. Muistakaa ihmiset, EI se ikä vaan se kokemus.

        Itse olen kohta 15 vuotta, ratsastanut 5 vuotta, ja ollut hevosten kanssa tekemisissä n. 8 vuotta enkä ole omaa hevosta tai ponia vielä ostanut, mutta ensi kevääksi jos semmoinen löytyy niin vanhemmat minulle sen lupasivat. Asun maalla, tilaa riittää, tunnen ihmisiä jotka omistavat hevosen/hevosia ja useimmat heistä ovat hyvin kokeneita ja olen ollut heillä ”töissäkin” eli olen siivonnut karsinat, laittanut ruuat, harjannut ja liikuttanut hevoset, kantanut vettä, kunnostanut tarhoja, huolehtinut varusteiden kunnosta yms. ja hyvin olen jaksanut ja tällä hetkellä minulla on ylläpitoponi, eikä mitään ongelmia ole ollut.

        Jos teillä jollakin on mahdollisuus ostaa hevonen, on kokemusta, rahaa, aikaa, innostusta ja paikka mihin sen voisi laittaa, niin miksi jättäisit hommaamatta, varsinkin jos vanhemmillasi ei ole mitään hevosen hommaamista vastaan ja jos vaikka ovat itsekin hevosihmisiä.

        Sitä paitsi ei kaikilla niitä yo-kokeita ole, koska kaikki eivät sinne lukioon mene.

        Ja hei, tuli mieleeni, että voihan joku vuoden ratsastanut olla hyvinkin kokenut, jos esim. ratsastaa joka toinen päivä jollain hyvällä ratsastuskoululla ja saa hyvää opetusta ja sitten vielä kaikenlisäksi hoitaa hevosia joka päivä.
        Tunnen erään tytön joka kävi 3 kertaa viikossa tunneilla ja edistyi älyttömän nopeaa tahtia, kävi joka päivä tallilla hoitamassa hevosia ja ratsasti itsenäisesti, ja vuoden ratsastettuaan oli leirillä apulaisena. Kaksi vuotta ratsastettuaan hän sai oman hevosen joka on ollut nyt hänellä vuoden ja hyvin on mennyt ilman minkään näköisiä ongelmia. Hän on minun kanssani saman ikäinen ja erittäin kypsä ikäisekseen. Joten ei kannata yleistää niitä 11-13 vuotiaita että he ovat kaikki typeriä ja vastuuttomia, näin ei todellakaan ole.


      • ekiluki

        ASIAA!!!


    • AnnA`s

      Mun mielestä ei pidä ihan paikkaansa toi teksti. Jos vanhemmat ei tiedä hevosista mitään ei tarkota et ei vois hankkia hevosta. Ja hevosen kans voi käydä valmennuksissa ja kehittyä koko ajan paremmaksi. Hevosen kans voi oppia uutta ja kuka ostaa ekaks hevoseks sellasen joka säikkyy ja pomppii hulluna??Ei varmaan kukaan. Ja kylhän vanhemmatkin oppii samalla käsittelemään hevosia kun on tallilla lapsensa kanssa. Ainahan voi kysyä neuvoa kokeneemmalta hevosihmiseltä esim. ratsastusksen opettajalta tai muulta luotettavalta ihmiseltä, joka tuntee hevoset. Ja koulun voi hoitaa sivussa, tai vaikka tallilla. Eikä kaikkien elämään tuu pojat jos oikeesti tykkää hevosista. Ja hevoselle voi hankkia vuokraajan jos tuntuu siltä että aika ei riitä.

    • nimimerkvarattu

      Joo on se hevosen pito kallista, aikaa vievää, välillä raskastakin mutta antoisaa. Itse vertaan hevosen hankintaa lapsen tuloon perheeseen, hevosta on vain helpompi päästä eroon jos nyt ei homma olekaan mieleistä. Eihän se hevosesta tietenkään tunnu pahalta jos pahimmassa tapauksessa kiertoon joutuu, vai tuntuuko?? Etenki jos kotia tulee eikä täyshoitopaikalle niin mitenköhän se hoietaan ja seurataan ja valvotaan pelkillä ratsastustaidoilla, no ehkä hyvin jos tuuria on. Itellä tällä hetkellä 2 hevosta ja huh huh sanon tähän aikaan illasta ku viimein pääsen istahtaan. Eikä siinä kaikki, raskainta nimittäin on vastuu ainakin minulle.. mut on ne niin ihania , rakkaita ja kekseliäitä ;)

    • karti

      ei se hevosen omistus ole mun mielestä iästä kiinni, vaan luonteesta ja kokemuksesta! Mä oon 14 vuotias ja omistan 2 hevosta omalla pihalla. Käyn joka aamu ja ilta laittamassa hevosen sisään/ulos itse ja hoidan hevoset. Toinen on 7vuotias lämppäri, ja toinen 17vuotias lämppäri. Ja olen pärjännyt niiden kanssa hyvin vaikka ei vanhempani ole mitään hevon ihmisiä :)

      Oma mielipide ;)

      • ekiluki

        toi oli hyvä. Toi oli oikeesti asiaa...


    • nadi-ah

      Niin. Paljon on ihan faktoja ladottuna tähänkin pöytään.
      Hevonen/poni ei tosiaan ole mikään lasten leikkikalu, mutta monella 13-vuotiaallakin on tarpeeksi tietoa ja taitoa, että pystyy eläimestään huolehtimaan. Itselläni jos olisi lapsi, en hänelle suostuisi hevosta hankkimaan, ennenkuin tämä olisi ainakin 15-vuotias (ellei vanhempikin!). Tämä ei nyt johdu siitä, etteikö lapsella olisi taitoa :). Vaan siitä, että elämä muuttuu! Itsekin 12-vuotiaana olin olevinani niin valmis hevosen ostoon (ja taidon/tiedon kannalta olinkin), mutta nyt vuosien jälkeen mielipide on muuttunut. Olen nuori nainen joka opiskelee, minulla on paljon ystäviä, mies, harrastuksia ja pidän matkustelusta sekä juhlimisesta.
      Miettikää jos äitini olisi minulle hevosen ostanut! Nyt minulla ei olisi enää aikaa opiskeluiltani ja turhanpäiväisyyksiltä sitä hoitaa. Ja edessä olisi hevosparan myyminen! Vääryys... vääryys.. Ihmiset tosin on todella erilaisia. toisista tulee minun kaltaisiani villi-ihmisiä jotka tykkää bailata paljon, ja toisista taas juuri niitä tasaisia ihmisiä, joiden elämässä on jonkinmoiset rutiinitkin :). Ja rutiinejahan hevosenomistaja tarvitsee! Minullahan ei noita ole, valvon usein pitkään ja nukunkin puolille päivin..

      Tottakai jos nuori hevosihminen saa rakkaan kauramoottorinsa täysihoitotalliin, jossa se ruokittaisiin, harjattaisiin ja tarhattaisiin... ja itse kävisi vain ratsastamassa, niin mikäs siinä :). Ei se vaadikaan sitten muuta kuin rahaa ja suht vähän hevostaitoa (

    • JJ

      Itse olen 15v (täytän16) ja minulla on oma hevonen olen harrastanut ratsastusta 5 vuotta, kisannut, vuokrannut kahta hevosta vuoden, ollut kursseilla, tunneilla ja valmennuksissa jopa 2 kertaa viikossa vanhempani eivät oikein hevosista mitää tiedä. mutta vaikka olen nuori niin olen mielestäni silti hyvä hevosen omistaja.. minulla vaan kävi niin hyvä säkä että opiskelutkaan eivät ole ongelma, sain oman hevoseni samalle tallille johon pääsin oppisopimukseen ja aloitan siellä siis parin pv päästä hevosenhoitajaksi ja kengittäjäksi=) mutta olen kyllä siinä mielessä samaa mieltä että tämän ikäisen ei kannattaisi ostaa hevosta opiskelujen takia, itse en olisi ottanut ellei olisi käynyt näin hyvä tsägä.

      • hepo1997

        Mä tiiän yhen tyypin joka oli 10 vuotta kun sai shetlandin poni ruunan.nyt se on 18 ja sillä oli vielä vähän aikkaa sitte se hevonen,mutta ku se oli 15 se sai toisen hevosen.oikein hyvin on pärjännyt.


    • nojoku 11 ://

      No olen aika lailla samaa mieltä.Mutta se riippuu onko vanhemmat harrastuksessa mukana.Minä saan kohta hevosen mutta olen ollut joka päivä isän parhaan kaverin tallilla hoitamassa sen hevosia ja olen tehnyt hevosen HOITOA noin 4 vuotta ja minä pidän siitä, tykkään kyllä myös ratsastaa ja ainakun olen isällä ASUN hevos tallilla koska hänellä on hevosia ja olen ratsastanut 3 vuotta. mutta ei siihen hevosen hoitoon riitä niinku jotku sanoo ''osaan ratsastaa hyvin'' eikä sano osaako hoitaa tai sillain niin ei sellanen voi saada omaa hevosta ! EI TODELLAKAAN ! (ps. äitikin alkais TAAS hevos juttuihin että sekin olisi tässä mukana)

    • MIETTISIT!

      Minä olen ajatellut vuokra/ylläpitohevosta alle 2 kk:ksi.. Se on musta ok ku meijän tallilla pietään tunteja yms.. Turhaa tämäkin kun ei kaikki edes OSTA hevosta, kun vain ottaa ylläpittoon!!!!
      Olet kyllä turhautunut. yksi 8v on ratsastanut 4v asti ja menee jo 120cm luokissa estekisoja , että on se sekin jo kahdeksanvuotiaalta jotakin!

      • -veine

        11-vuotias EI VOI HANKKIA OMAA HEVOSTA ; se on isän tai äidin hevonen, kumpi sen sitten maksaakaan. Harvalla 11-vuotiaalla on rahaa edes maksaa hevosen ostohintaa, muusta ylläpidosta puhumattakaan. Eikä se 11v lapsi tajua mitään vakuutusten tai muiden lappujen päälle. Eli hevonen ei ole sen 11v lapsen vaan vanhempien.

        Ja itse voin kokemuksesta varsin hyvin sanoa miten se mieli muuttuu. Olen käynyt siskoni kanssa tallilla 10-vuotiaasta asti, ja tottakai sitä vinguttiin hevosta heti ekasta vuodesta, omaa ja ylläpitoon ja ties minkälaista. Luojalle kiitos vanhemmat ei ikinä sitä hevosta hankkinu. Ylläpitoon oltais saatu useampikin eläkkeelle siirtynyt hevonen tuolta meidän tallilta. Nyt, 22-vuotiaana, siskolle ja mulle tarjoutu tilaisuus ostaa se heppa, 200€ hintaa, varusteet toiset 200€ ja tallipaikkaki löyty 250€/kk täyshoidolla. Minä sisko ollaan molemmat töissä, minä vieläpä täällä meidän tallilla. Tietämys hevosista on varsin laajaa, sairauksista liikutukseen ja ruokintaan, onhan tässä takana jo 12v hevostelua.

        Kuitenkin, onneksi, tultiin siihen tulokseen että ei, emme ota sitä heppaa. Se olisi ollut hyvä ekaksi hepaski ja näin omilla rahoilla maksettavaksi, sillä ei olis jalkojen takia ollut elonpäiviä enää kuin vuoden verran. Mahtava tilaisuus kokeilla hevosen omistusta. MUTTA. Mun työajat on klo 6-14 jonka jälkeen oon ihan poikki, sitte pitäs vielä tuhlata se rentoutumisaika sen hevosen hoitoon, noin 3 tuntia/pvä ja sitte huolehtia vielä omasta asunnosta ja lemmikeistä. Sisko taas töissä klo 7-15.30, kotona klo 16 ja siihen päälle taas se 3 tuntia tallia. Illalla raahaudut tallilta kotiin likasena ja väsyneenä, siinä jää oma vapaa-aika hyvin vähiin. Ei kavereita, ei ostosreissuja, ei pidempiä matkoja, ei uusia vaatteita tai baari-iltoja.
        Tuon hepan hankkimiseen ja ekana kuukautena olis menny rahaa noin 1000€ edestä. Jösses... Tähän vielä päälle se stressi hevosen kestämisestä, jaloista seuraavat eläinlääkärikulut ja lopetus sitten sen päivän tullessa. Jo pelkkä lopetus omalla tallilla maksaa 150-250€.

        Vaikka sitä hevosta on aina halunnut, jokin järki on onneksi tähän asti estänyt sellaisen hankkimisen. Onhan se ihQ ku vanhemmat maksaa ja heppa on täyshoidossa, sitä saa mennä vaan ratsasteleen ja se on siinä, muut hoitaa ne tallityöt. Jee sitä hevosenomistajan arkea, rahaa ei kulu ja hevosta saa mennä kattoon sillon ku huvittaa.

        Tallitöissä 2,5 vuotta olleena ja 12v hevosia hoitaneena ja ratsastaneena sanon vain että _toivottavasti_ vanhemmat eivät hanki lapsilleen omia hevosia, vaan lapset hankkivat ne itse kun täyttävät 18v ja ovat siihen mahdollisesti sitten kykeneviä. Aikuisetkaan eivät aina pärjää taloudellisesti eivätkä muutenkaan sen hevosen kanssa, eikä tallilla näkemistäni tytöistä varmaan yksikään 11v tapaus pärjää yksin hevoselle, ainakaan yhdellekään joita meillä ratsastustallissa on.
        Sikamaisen hevosen kasrinankin siivoaminen on jo raskasta noin pienelle lapselle. Minä siivoan karsinoita viikossa yhteensä 90 kappaletta, ja olo on kyllä sen mukainen.

        Kannattaa todella miettiä tarkkaan hevosen hankkimista, miks pitää olla oma ku yleisiä talleja on vaikka muille jakaa? Halvemmaksi ja helpommaksi tulee käydä sellaisella, lopettaa voit heti kun siltä tuntuu eikä sairaana tarvi stressata hevosen hoitoa ja liikutusta.
        Sitten kun oma heppa on hankittu ja tulee aika laittaa se esim. muuton takia pois, onko se nyt sitten reilua? "Joo mä en tarvi tätä enää, viekää se pois", vai jääkö se hevonen maalle vanhempien huoleksi?

        Tosin, omapa on ongelmansa jotka sen oman hevosen hankkivat. Minä lopetan tallilla heti kun tämä sopimus umpeutuu, enkä enää ikinä mene sinne töihin. Tuo työ on jo niin nähty, se hevosenomistajan arki. Onnea vaan muille...


    • Pöö!

      Justiinsa.Mua rupee aina ärsyttämään ihan hirveesti ku joku tollee vaa kirjottaa et ``ei, ei, ei, älä ikinä hanki hevosta!´´ Juma miä oon 13 ja ratsastanu 2 ½ vuotta ja hankkimassa ny sitte hevosta helmi/maaliskuussa.Ja meijän perheessä ei kukaan muu edes erota hevosta kaalista ja ihan tähän naapuriin lehmien ja toisen ponin seuraks se on menossa.Siellä saan sitä hevosta pitää, mutta pitää ite aina illalla ihan kokonaan hoitaa ja lisäks joskus myös se toinen koni ajaa tai ratsastaa.Ja viikonloppusin sitte vielä aamullaki mielellään sinne menään.Tuota systeemiä minä kokeilin n. puoli vuotta kun oli vuokralla yhen tutun heppa.Ei minusta se mitenkään koulunkäyntiä haitannut tai tehnyt minusta puolikuollutta.Ja en apua keneltäkään niin pyydelly paitsi sillon ku olin tekemässä uutta tarhaa tuonne vähän mettään päin.
      Kuullostaa varmasti toosi oudolta tekstiltä tai, että kirjoittaja olisi joku umpihullu, mutta näin se menee.

    • Satsuma99

      Jos aijot hommata hevosen, niin sitä todellakaan kannata tehdä heti. Sillä kannattaa ensin miettiä onko siihen aikaa melkein joka päivä. Sillä hevonen on niinkuin kala. Koska sitä pitää hoitaa ainakin 3 kertaa viikossa. Joten mieti ensin onko sinulla aikaa siihen, eli tässä olisi joka viikon järjestys: koulu, läksyt, välipala, hevonen (hoitaminen, karsinoiden puhdistaminen jne...), päiväruoka, ratsastaminen, iltapala, hampaitten pesu ja nukkumaan. Joten hevosen hoitaminen on rankkaa. Äläkä missään nimessä vain päätä että: -Kyllä, nyt minä olen valmis ostamaan oman hevosen. Ja sitten menet ostamaan oman hevosen. Ei, sinun pitää tietää sopiiko teille hevonen, että se ei ole takapihalla. Ja että kukaan teidän perheestä ei ole allerginen hevosille. KIITOS :) Kun jaksoitte lukea.

    • näin on

      Olen täysin samaa mieltä!
      Kannattaisi ensiksi hankkia itselleen joku talli jossa käydä hoitelemassa hevosia parisen vuotta niin että homman kanssa osaa!
      Kun kokemusta ja ikää on kertynyt vähintään 15v. voi miettiä omia taitojaan ja ehkä ottaa ylläpitoon tai vuokralle jonkun sopivan hevosen. Sellaiseen paikkaan jossa on muitakin hevosista tietäviä!
      Kyllähän niitä osaavia nuoriakin toki löytyy, muistakaa se! ei kaikkia pidä leimata huonoiksi.
      =)

    • !

      Aloittaja on varmaan sitä mieltä ettei minunkaan kannattaisi ostaa hevosta.
      Olen nyt 17v, ratsastanut ja hoitanut 8vuotta. Hoitamisella tarkoitan ratskoulun hevosta/hevosia parina päivänä viikossa n.6h, meidän tallilla hoitajilla on todella suuri vastuu hevosesta ja sen tavaroista. Ja kyllä, olen tehnyt tallia (25hevosen) tuurauksina aamu ja ilta vuoroissa, paljon. Ja nyt olen ihan töissä tallilla, tällä hetkellä omistajaa pitäisi hieman muistuttaa työsopparista (ei mikään helppo täti) sillä hoidan 20hevosen tallin kaikki päivittäiset tallityöt yksin, päivä venyy helposti 8tunnista 14tuntiin.
      Kummallakin tallilla on varsoja, nuoria hevosia, muuten vaikeita kuten huonoista oloista pelastettuja..

      Ja hyvin paljon olen remontteja ja muita projekteja ratsastanut ja hoitanut, ja nyt sitten tuli se viimeinen tikki. Kun myös tykkään valmentautua ja kisata, sekä viedä niitä hevosia eteenpäin. Mitä järkeä mun on toisen hevosta hyysätä ja ratsastaa kun ei saa koskaan kiitosta, tai edes mainintaa siitä kuka sen kovan työn teki?! Ainoa kiitos on se, et ai katos muutkin huomas et se hevonenhan on vallan toimiva kun tietää vain miten, nyt kys. hevonen johon paljon tykästyin lyhyessä ajassa on niin suosittu että itse en työntekijänä selkään enää pääsekkään. Tässä viimeisimmässä tapauksessa talli jossa kasvatetaan ja myydään ahkerasti ja järjestetään pientä tuntitoimintaa. Ja sitten siittä valmentautumis puolesta vielä sen verran että, kun ei pääse vakkarii samalla hevosella menemään niin, en pääse kunnolla eteenpäin. Pikkuhiljaa olisi tänkin tytön aika siirtyä alueluokkiin, mut ei ole mieltä jos kisaa hevosella joka on toisen ja hevosella sattuu menemään sillo tällön ?!

      Kun sitä kisakokemusta kuitenkin on jo... Oman hevosen saatuani, niin voisin reenata ja tutustua sen kanssa vuoden ja lähteä alueluokkiin, mikäli kaikki olisi ok ja vaikka hevonen ja minä olisimme heti yhdessä valmiita aluekisoihin, niin silti sen kanssa reenaisin ja kisaisin seuraluokkia vuoden jotta sen hevosen kanssa saa rutiinin. Tämä periaate on ollut minulla jo vaikka kuinka kauan.

      Pointtini tässä oli lähinnä se että kyllä meitä osaavia 17vuotiaita on ja omalla kohdalla homma alkaa maistua paskalle kun ei ole omaa, ja tuskin saan. Mutta en voi kuvitella että, ikinä tätä harrastusta lopettaisin. Pää hajois, mutta se kiitos mikä toisen hevosen hoidosta ja reenauksesta tulee ja jää käteen on paskan maku.

    • ellu2001

      EN NYT KYSY SILLÄ TYHMÄLLÄ TAVALLA, MUTTA KUN TÄSTÄ ASIASTA OLI KYSE.
      Mun mielestä olisin valmis ottaan hevosen. oon ratsastanu jo päälle 6v ja oon harrastanu hevosia aina.
      äiti tietää melkein kaiken ja isälläki on ollu hevonen. että miksikös tällkäinen 9v:kin ei voisi ottaa ?? :)
      ossaan käsitellä, oon joutunu vuokraan oria ja ratsastaan :) että ei se kuulkaa iästä riipu, vaa siiyä vtu kokemuksesta !! :))

    • Rauhaaja

      Itse sain ensimmäisen oman hevoseni aivan liian nuorena. Jälkeenpäin kylmää, kun miettii, mikä kaikki olisi voinut mennä vikaan. Vanhempani eivät tienneet hevosista tuon taivaallista ja minä kuvittelin tietäväni kaiken. Ensimmäinen ähky herätti miettimään, oliko varmasti ihan fiksu veto hankkia oma hevonen omaan talliin.
      Varhasteini-ikäinen ei missään nimessä ole valmis kantamaan niin suurta vastuuta, vastuu on aina aikuisella. Jos lapsen vanhemmat ovat pitkän linjan hevosihmisiä ja hevosia omistavat, voi lapsi kaikin mokomin hoitaa ja ratsastaa vanhempiensa hevosia, omia ne eivät silti ole. Alle 15-vuotiaalle en antaisi kissaakaan. Lapselle eläin on vielä lelun asemassa, sitä voi vähän käydä rapsuttelemassa ja harjailemassa kun siltä tuntuu ja muuten jättää muiden kontolle. Se ei opeta vastuullisuutta tasan kenellekään muulle, kuin niille isi- ja äitiraukoille, jotka ovat hellämielisyydessään lapselleen sen ihan ikioman ponin hankkineet. Suututtaa myös monien kommentit siitä, että "pääseehän siitä sitten aina eroon, jos ei huvitakaan". Juuri tämä on sitä vastuuttomuutta eläimen omistuksessa. Eläin ei ole tavara, vaan elävä ja tunteva olento, joka muistaa varsin hyvin kaikki elämänsä varrella tapahtuneet asiat. Mistään eläimestä ei pitäisi tehdä kiertolaista. Jos eläin, oli se sitten hevonen tai vaikka undulaatti, päätetään ottaa, siitä sitten myös huolehditaan. Poikkeuksena tähän yllättävät eläimen pidon mahdottomaksi tekevät seikat, kuten vakava sairastuminen.
      Nyt aikuisiällä käyn silloin tällöin ratsastamassa ja kouluttamassa muiden hevosia ja se riittää vallan mainiosti. Hevosen papereissa ei tarvitse lukea minun nimeäni, jotta voisin sen kanssa viettää mukavia hetkiä.
      Miettikäähän tarkkaan, pitkään ja hartaasti ennen minkä tahansa eläimen ottamista. Olen nähnyt aivan liikaa tapauksia, joissa on käynyt todella ikävästi kun liian nuorelle ja kokemattomalle on oma hevonen hankittu.

      • Rauhaaja

        Lisäisin edelliseen vielä, että ellei ole tarpeeksi kypsä huolehtimaan täysin edes itsestään, ei missään nimessä ole tarpeeksi kypsä huolehtimaan myöskään eläimestä. En ole vielä koskaan tavannut lasta, joka olisi vastuullisuudeltaan ja pitkäjänteisyydeltään aikuisen tasolla ja kykenisi itsenäiseen elämään, sellaista ei pitäisi lapselta millään muotoa vaatiakaan. Monilla parikymppisilläkin on vastuullisuus vielä kehittymässä. Lapselta ei pidä vaatia aikuisen käytöstä ja kykyjä, aivan kuten varsalta ei vaadita täysikasvuisen hevosen käytöstä ja suorituskykyä.

        Jos lapsi haluaa hevosia harrastaa, on se kaikin mokomin täysin suositeltavaa, mutta ei siihen omaa hevosta tarvita. Tunnen monia aikuisia pitkän linjan harrastajia, jotka eivät ole koskaan omistaneet hevosta.

        Sitten kun se hevosenosto kuitenkin tulee ajankohtaiseksi, on harkittava todella monia eri seikkoja, ennen hevosen ottamista. Ensinnäkin taloudelliset seikat (Onko minulla varaa maksaa hevosen ylläpidosta ja asianmukaisista välineistä yms.?), ajankäytölliset seikat (Olenko valmis uhraamaan leijonanosan vapaa-ajastani hevosen hyvinvoinnin vuoksi? Onko minulla ylipäätään tarpeeksi aikaa?) ja toki myös kyvyllisyys (Olenko pätevä vastaamaan hevosen hoidosta ja tekemään hevosen hyvinvointia koskevia päätöksiä?).
        Jos sitten lopulta päätyy hankkimaan hevosen, on myös sopivan kandidaatin valinta tarkkaa puuhaa. Henkilökohtaisesti suosittelisin ensimmäiseksi hevoseksi hieman vanhempaa osaamistasoltaan riittävää ruunaa. Ei kannata luottaa siihen, että "voinhan minä sitten opettaa sille ne asiat, joita se ei vielä osaa", ei ensimmäisen hevosen kanssa. Kannattaa kaikin tavoin pyrkiä siihen, että ensimmäisen hevosen kanssa olisi mahdollisimman helppoa, älä etsi haasteita tässä vaiheessa. Kannattaa katsella useitakin vaihtoehtoja, älä ihastu liikaa heti ensimmäiseen vastaantulevaan hevoseen. Aivan ehdottomasti kannattaa teettää perinpohjainen eläinlääkärin tarkastus ja pyytää hevosen sairaushistoria ennen ostopäätöstä mahdollisten yllätysten minimoimiseksi. Hevoseen kannattaa tutustua mahdollisimman hyvin ennen sen ostoa. Kun käyt katsomassa potentiaalista ehdokasta, tee mahdollisimman monia erilaisia hoitotoimia itse, taluttele riimussa ja suitsissa, mahdollisuuksien mukaan juoksuta myös esimerkiksi liinassa, harjaa, laita pinteleitä ja suojia, loimita, satuloi, suitsi, huuhtele ainakin jalat jos siihen on mahdollisuus, nostele jalkoja, tunnustele hevosta mahdollisten kipeiden kohtien havaitsemiseksi ja nähdäksesi, kuinka se käsittelyyn suhtautuu jne. Tarkkaile, miten hevonen hoitotoimiin suhtautuu. Älä osta hevosta, joka pelkää ihmisiä tai käyttäytyy aggressiivisesti. Ratsastaessa käy läpi kaikki askellajit ja kokeile myös käyttötarkoitusta vastaavia liikkeitä. Jos siis etsit esteratsua, hyppää ainakin muutama pieni este ja jos taas etsit kouluratsua, käy läpi ainakin yksinkertaisimmat kouluratsastusliikkeet. Taivuttele hevosta mahdollisimman paljon havaitaksesi mahdolliset jäykkyydet ja esimerkiksi toispuoleisuuden. Jos mahdollista, käy katsomassa hevosta useamman kerran, mielellään hieman eri aikaan päivästä. Sovi myös myyjän kanssa koeajasta, jos hän siihen suostuu. Suosittelen ottamaan hyvin kokeneen hevosihmisen mukaan hevosta katsomaan.
        Muista, että hevosen kanssa oleminen on parhaimmillaan elämänmittainen kumppanuus, siihen on ainakin pyrittävä. Älä siis ajattele, että hevonen on tavara, jonka voit vaihtaa uuteen, kun se ei enää viehätä.

        Onnea ja menestystä kaikille hevosihmisille tasapuolisesti!


      • Tuleva suokkini Eero
        Rauhaaja kirjoitti:

        Lisäisin edelliseen vielä, että ellei ole tarpeeksi kypsä huolehtimaan täysin edes itsestään, ei missään nimessä ole tarpeeksi kypsä huolehtimaan myöskään eläimestä. En ole vielä koskaan tavannut lasta, joka olisi vastuullisuudeltaan ja pitkäjänteisyydeltään aikuisen tasolla ja kykenisi itsenäiseen elämään, sellaista ei pitäisi lapselta millään muotoa vaatiakaan. Monilla parikymppisilläkin on vastuullisuus vielä kehittymässä. Lapselta ei pidä vaatia aikuisen käytöstä ja kykyjä, aivan kuten varsalta ei vaadita täysikasvuisen hevosen käytöstä ja suorituskykyä.

        Jos lapsi haluaa hevosia harrastaa, on se kaikin mokomin täysin suositeltavaa, mutta ei siihen omaa hevosta tarvita. Tunnen monia aikuisia pitkän linjan harrastajia, jotka eivät ole koskaan omistaneet hevosta.

        Sitten kun se hevosenosto kuitenkin tulee ajankohtaiseksi, on harkittava todella monia eri seikkoja, ennen hevosen ottamista. Ensinnäkin taloudelliset seikat (Onko minulla varaa maksaa hevosen ylläpidosta ja asianmukaisista välineistä yms.?), ajankäytölliset seikat (Olenko valmis uhraamaan leijonanosan vapaa-ajastani hevosen hyvinvoinnin vuoksi? Onko minulla ylipäätään tarpeeksi aikaa?) ja toki myös kyvyllisyys (Olenko pätevä vastaamaan hevosen hoidosta ja tekemään hevosen hyvinvointia koskevia päätöksiä?).
        Jos sitten lopulta päätyy hankkimaan hevosen, on myös sopivan kandidaatin valinta tarkkaa puuhaa. Henkilökohtaisesti suosittelisin ensimmäiseksi hevoseksi hieman vanhempaa osaamistasoltaan riittävää ruunaa. Ei kannata luottaa siihen, että "voinhan minä sitten opettaa sille ne asiat, joita se ei vielä osaa", ei ensimmäisen hevosen kanssa. Kannattaa kaikin tavoin pyrkiä siihen, että ensimmäisen hevosen kanssa olisi mahdollisimman helppoa, älä etsi haasteita tässä vaiheessa. Kannattaa katsella useitakin vaihtoehtoja, älä ihastu liikaa heti ensimmäiseen vastaantulevaan hevoseen. Aivan ehdottomasti kannattaa teettää perinpohjainen eläinlääkärin tarkastus ja pyytää hevosen sairaushistoria ennen ostopäätöstä mahdollisten yllätysten minimoimiseksi. Hevoseen kannattaa tutustua mahdollisimman hyvin ennen sen ostoa. Kun käyt katsomassa potentiaalista ehdokasta, tee mahdollisimman monia erilaisia hoitotoimia itse, taluttele riimussa ja suitsissa, mahdollisuuksien mukaan juoksuta myös esimerkiksi liinassa, harjaa, laita pinteleitä ja suojia, loimita, satuloi, suitsi, huuhtele ainakin jalat jos siihen on mahdollisuus, nostele jalkoja, tunnustele hevosta mahdollisten kipeiden kohtien havaitsemiseksi ja nähdäksesi, kuinka se käsittelyyn suhtautuu jne. Tarkkaile, miten hevonen hoitotoimiin suhtautuu. Älä osta hevosta, joka pelkää ihmisiä tai käyttäytyy aggressiivisesti. Ratsastaessa käy läpi kaikki askellajit ja kokeile myös käyttötarkoitusta vastaavia liikkeitä. Jos siis etsit esteratsua, hyppää ainakin muutama pieni este ja jos taas etsit kouluratsua, käy läpi ainakin yksinkertaisimmat kouluratsastusliikkeet. Taivuttele hevosta mahdollisimman paljon havaitaksesi mahdolliset jäykkyydet ja esimerkiksi toispuoleisuuden. Jos mahdollista, käy katsomassa hevosta useamman kerran, mielellään hieman eri aikaan päivästä. Sovi myös myyjän kanssa koeajasta, jos hän siihen suostuu. Suosittelen ottamaan hyvin kokeneen hevosihmisen mukaan hevosta katsomaan.
        Muista, että hevosen kanssa oleminen on parhaimmillaan elämänmittainen kumppanuus, siihen on ainakin pyrittävä. Älä siis ajattele, että hevonen on tavara, jonka voit vaihtaa uuteen, kun se ei enää viehätä.

        Onnea ja menestystä kaikille hevosihmisille tasapuolisesti!

        Saan syksyllä 2011 oman suokin! Isällä asun ja isällä on yli11vuotta kokemusta kilteistä ja hiemän hulluista hevosista! Joten olen 10v. Tyttö ja en kaipaa valituksia! Kokemusta minulta löytyy 3-4 vuotta. Osaan käsitellä kyllä hevosia!!!!


      • fuck_you1
        Tuleva suokkini Eero kirjoitti:

        Saan syksyllä 2011 oman suokin! Isällä asun ja isällä on yli11vuotta kokemusta kilteistä ja hiemän hulluista hevosista! Joten olen 10v. Tyttö ja en kaipaa valituksia! Kokemusta minulta löytyy 3-4 vuotta. Osaan käsitellä kyllä hevosia!!!!

        ööö eero? jos oot 10wee ja faijallas kokemusta ''hulluista'' hevosista niin kellehän se hhevonen sitte tulee?:'D


    • mr-röllipölli

      Hei mä oon kyl niiku 11-vuotias 5 luokkalainen ja mulla on nuori poni.Olen ratsastanut 6-vuotta ja saman verran hevosten kanssa puuhaillut.Minusta monikin minun ikäiseni/vanhempi voisi hyvin hankkia ponin.
      Se tietysti riippuu paljonkin elämäntilanteesta.Käyn 5 kertaa vko ratsastamassa,mulla on oma koira vastuullani,sekä koulunkäynti jne.Ja hienosti hyrrää! Toi voi murskata monen tytön unelman, jolla olisi aikaa ja taitoa omaan hevoseen.Täytyy toki miettiä ensin mihin ryhtyy.Eikä omaa ponia kannate omaan pihaan laittaa,vaan täysihoitotalliin, jossa ammattilaiset voivat tarpeen tullen auttaa(:

    • mro^

      muakin vähän tökkii noi vanhemmat ku jossain vaihees ne ois ollu ostamassa ponii mut nyt 5200 ois aivan liian iso summa siihen. vittu mie mitään shetikkaa haluu:< maailma on niin epistä:'< kuolen:'D

    • j.kenttala

      juuuup no jokaisella on oma mieli pide hevosen hankinnasta ja olen luoskellut näitä juttuja ja ei se ikä ole se joka sanoo voitko "ostaa hevosen". voit olla vaikka 10 v. ja ratsastanu koko ikäsi ja ympärilläsi on osaavia ihmisiä niin minun puolesta voi hankkia hevosen. Taas toisaalta voit olla 40 v. ja omistaa vaikka 10 hevosta ja et kuitenkaan tiedä taikka osaa. ja olen monesti kuullut juttuja kuten esim. eräs tyttö kävi alkeis kurssin ja meni vinkuun vanhemmilta hevosta sitten saikin sen, ammattilaiset yrittivät auttaa mutta ei siitä tullut mitää koska tyttö sanoi näin:" mulla on oma hevonen joten tiiän kaiken! " sitten se tyttö ei pärjänny hevoselle ja sille ostettiin uusi "parempi" hevonen ja niinpä tyttö ei pärjännyt sillekään ja nyt ne kaksi hevosta seisovat tarhoissaan täysi hoidossa ja hevoset myydään ja ostetaan vielä parempi hevonen! siinä on hyvä esimerkki kun ostetaan kokemattomalle hevonen!):O

      mutta itse olen koht 15 v. ja omistanut omaa hevosta puoli vuotta ja kaiken lisäksi meillä on toinen hevonen ja varsa:) alku oli hyvin railaksta ja tuntui että en pärjää hevosille kun heposet testasivat, mutta nykyään kaikki menee ihan hyvin ja varsan olen itse opettanut riimuihiin ja jalkojen nosteluun ja ei se ollu kauhean vaikeaa.koulunkin olen mahduttanut arkeen ja kaiken lisäksi meillä on muitakin kotieläimiä joten vastuullista hommaa tämä on. olen myös monesti lukenut juttuja olen ratsastanut 3 vuotta jne eikä ratsatusta ja hevos harrastusta voi mitata vuosissa! joku on käynyt 1 viikossa ratsastamassa kolmen vuoden ajan ja toinen on käynyt 1 viikossa ratsatamassa ja joka pv tallilla ja sitten osallistunut valmennuksiin ja kisoihin joten kannattaa miettiä kun laitatte että kuinka paljon olette harrastanut tätä lajia ja onko kokemusta tarpeeksi ostaa ja hoitaa omaa hevosta, ei riitä että käy kolmeti katsomassa hevosta ja ratsastamassa(minkä olen huomannut vaikka olisi kuinka väsynyt joutuu raahaamaan itsensä tallille mutta se kannattaa!)

      ja sitten kun hommaa sen hevosen riittääkö aika, raha, kokemus, ja onko hevoselle paikka. koska hevonen tarvitsee ruokaa ja vettä,tarhan ja tallin. sitten on vielä madotukset ja rokotukset ja hampaitten raspaukset, kaviotkin olisi syytä vuolla säännöllisesti, ja välineet olisi hyvä olla. tietysti hevosta pitää liikutttaa ja olla siihen omat varusteet ja jos se satula onkin rikki tai ei sovi niin ei se muu auta kun mennä ilman satulaa.ja tuossa oli ehkä muutama asia hevosen hoidosta, kaiken lisäksi voi käydä onnettomuuksia, ja hevonen tai sinä voi loukkaantua, sairastua ja mitä silloin pitää tehdä? miettikää hyvät ihmiset jos otatte hevosen että oletteko siihen valmiita!

      tulipa kirjoitettua kunnon tarina kantaa voi ottaa! ;))mutta älkää yleistkö tätä ikä asiaa! =D

    • Hevosen haluaja!!!!

      Huoh! Olen 10v ja pystyisin IHAN VARMASTI hulehtimaan hevosista! Aloitin ratsastuksen syksyllä 7-vuotiaana, ja kokemusta on! Käyn joka viikko AINAKIN
      kerran hoitamassa heppoja! Ja kyllä mä sellasta kilttiä suokkia voisin hoitaa, osaan perusasiat. Meillä on iso piha, ja pelto, johon mahtuisi laitumet. Sekä meidän naapurissa on kaksi hevosta joita voin käydä hoitelemassa, ja naapureilta voisin kysyä nevojakin (ontumiseen,sairauksiin tms.) Tosin mun vanhemmilla ei ole MITÄÄN käsitystä hevosista, ne kummatkin pelkää hevosia yms. Sanokaa vaan oma mielipide!

      • Hevosen haluaja!!!!

        Täytän kesällä 11v. Olen siis ratsastanut noin kolme vuotta, ja hoitanut.


    • HEVOSEN OMISTAJa

      12v ja omistan 14 aikaisen ravihevosen jolla 22 000€ rahaa et sillein tiedän miten valjastetaan tiedän miten ratastetaa/ajetaan kouluitan tälläkin hetkellä 3 heppaa ratsuksi j OLEN JO YHEN HEVOSEN KOULUTTANUT HYVÄKSI ESTE HEVOSEKSI JOTEN TYÖ AIKUISET TAI NUORET 15-20V ÄLKÄÄ TULKO VALITTAMAAN VARMAA ITE ETTE TIIÄ MISSÄ HEVOSELLA ON PÄÄ JA MISSÄ VUOHINEN KATO KAIKKI EI OO SAMALLAISII LAPSINA KU TYÖ OOTTE OLLU!

    • ....höm

      Puhut ihan totta, mutta monesti kun se 15v ostaa hevosen niin siitä vasta se hevostelu alkaakin kunnolla ja ei sitä kyllä heti lopeta. Kun käy mm.tunneilla omalla hevosella opitte molemmat uusia asioita. Hevosen käsittely taidot parantuvat ja oppii huolehtimaan hevosesta. Harrastus muuttuu suuremmaksi osaksi elämässä. Monilla nuorilla on kisailu haaveissa, joten kun ostaa jo ennen aikuisikää sen hevosen alkaa kehitys kisakentille jo aikaisemmin.

      Kuulostaa jotenki tyhmältä, että vain aikuiset jotka eivät enää opiskele saavata ostaa hevosen. Mutta aikuisilla on työ. Päivässä 8h, nuorilla koulua 6h. Että se 2h menee mm.läksyihin ja kokeisiin lukemiseen. Eikä niitä kokeita joka ikinen päivä ole. Yläasteellakin on koeviikot..

    • emsux

      Ei niitä taitoja mitata millään vuosilla. Vaikka olisi ratsastanut 5v, niin on saattanut käytä jopa 1v talutustunneilla ja käy muutenkin kerran viikossa ratsastustunnilla ja ei muuta. Kun joku toinen taas saattaa käydä esim. 3-4 kertaa viikossa tallilla. Vaikka vaan kerran viikossa tunnilla, mutta muuten hoitaa, kouluttaa hevosia ja katselee muiden tunteja ja saattaa käydä silloin tällöin valmennuksissa. Jollain toisella taas saattaa olla vuokraponi, jolla käy ratsastamassa 4-5 kertaa viikossa ja sillä vaikka kisaa..

      On myöskin ihan eri asia onko kyseessä ravi- vai ratsastuspohjainen hevonen tai ihminen. Ihminen joka toimii enemmän ravihevosten kanssa myöskin pärjää niiden kanssa luultavasti hieman paremmin ja sitten myös toisinpäin.

      Mielestäni 15v ei ole liian nuori hankkimaan omaa hevosta. Jos hevonen menee ratsastuskouluun yksityishevoseksi on hevonen jatkuvasti silmän alla ja pystyy sillä osallistumaan tunneille ja valmennuksiin. Jos hevosen hallitsee niin selästä kuin maastakäsinkin, niin ei missään pitäisi tulla ongelmia.. Onse sitten maalla, ratsastuskoululla, yksityistallilla tai omassa pihassa..

    • .E.

      Olin ratsastanut 2vuotta kun oman hevosen sain, ihan vain harrastehevoseksi tarkoitetun. Hevon osoittautui täydeksi sekopääksi (ei oltu koskaan hypätty saati sitten kisattu) Oli päästetty huonoon kuntoon , oli todella laiha. Huonoja tapoja oli paljon esim. puri,potki,pukitti,hyppi pystyyn, ei oltu opetettu miten narussa kuljetaan ja laitumien langoista tuli aina läpi. Olin 12v ja äitini tiesi jonkin verran hevosista ja osasi jotenkin ratsastaa. Tässä 3 vuodessa hevonen käyttäytyy melkeimpä moitteettomasti, hyppää metrin ratoja (säkä 152cm) ja sillä kisataan koulussa helppoa A:ta ja esteitä mennään harkkakisoissa. Olin todella kokematon ratsastaja silloin, mutta hevonen opetti minut ratsastamaan ja koen itseni myös erittäin vastuuntuntoiseksi.
      Eli kaikkien kiinnostus ei noin vaan lopu ja vastuuntuntoa löytyy.

    • hevosen haluaja!!!!

      No, on niillä vuosillakin jotain väliä, jos on esim. ratsastanut kuukauden.. Niin sittenkö jo saa oman hevosen? :P

    • hevosen haluaja!!!!

      Mutta haluaisin oikeasti oman hevosen.. Suurin unelmani ei voi koskaan toteutua vain siksi koska vanhempani ei tiedä hevosista..! Käyn aina hevos ilmoituksia läpi netistä.. Ihan vain katselen.. Jos jossain lukee että "Hevonen sopii hyvin lapsenkin hoitavaksi" (niin on monessa ilmoituksessa lukenut kiltin ja pienen ponin kuvan alla) Olen vasta 4-luokalla! Kohta menen 5-luokalle.. Eli olen pian ratsastanut jo 4 vuotta! Koulu ei ole minulle niin tärkeä, ja jos tunnustan ystävät eivät olisi minulle lähellekkään niin tärkeitä kuin hevonen. En välitä ystävistä niin paljoa, eikä koulu ole tässä vaiheessa vielä niin vaikeaa! Minulla on oma koira jota olen pystynyt hoitamaan. Se tuli meille 2 vuotta sitten, enkä todellakaan ole kyllästynyt siihen pieneen sipsuttajaan! Vielä epätoden näköisempää että kyllästyisin hevoseen! Käyn naapureiden luona hoitelemassa heppoja ja olen huomannut että niiden seurassa minusta on tullut paljon topakampi hevosten kanssa. Eikä äitini tai isäni nyt sellaista pientä kilttiä ponia TODELLAKAAN pelkäisi. On äitinikin katsonut ratsastuksiani ja harjaillut hevosia. Eikä kaikki hevoset/ponit ole tuhmia! Suurin osa on jopa todella kilttejä. Oman kiltin hevosen kanssa voisin kehittyä hyvin paljon! Siitä voisin siirtyä vaativampaan hevoseen jne. Olin eilen hoitamassa ja ratsastamassa 5 tuntia :O!

    • juustihi

      Juupajuu vai ei alle 15 vuotias voi hankkia omaa hevosta/ponia ?? Mitenkäs sitte nää 12 weet jotka esim. kilpailee omilla poneillansa 120cm radoilla? Ja vielä menestyykin. Ei varmana ois noin korkealla ilman omaa ponia. Jos kisauraa haluaa, niin pakkohan se on hevonen hankkia! Ei sitä muuten pärjää.

    • onnellinen tyttö ;)

      Olen 14 v. tyttö ja sain tänään luvan omaan hevoseen :) ! En vitsaile . Olen nipistellyt kättä vähän ajan välein varmistaakseni ettei tämä ole unta ! :) Olen niin onnellinen nyt 6 vuotta toivomani asia toteutuu ... Äiti ja isä tietävät hevosista tarpeeksi ja ylläpitokulut myös . Tiedän paljon talleja missä olisi vapaita karsinapaikkoja ja tämä ei ole mikää hetken päätös vaan tosiaan asiaa vanhempien kanssa on pohdittu 6 vuotta ! En ymmärrä miksei 14 vuotias voisi hankkia hevosta jos osaa ratsastaa ja pärjää eri luonteisten hevosten kanssa , hoitaa ne kunnialla , tehdä tallihommia ja on vastuuntuntoinen , vanhemmat tukemassa kokoajan , rahat riittävät ja on valmis menemään tallille 24/7 ja omistuu hevoselle täysin vaikka se meinaisi ettei olisi kovin paljon aikaa kavereille . Serkun hevoselle serkun kanssa käytiin tekemässä aamutalli 7-8 aikaan ja käytiin monta kertaa päivässä tekemässä tallilla kaikenlaista . Tunnen vain taitojen riittävän oman hevosen kanssa ja takaamaan sille onnellisen elämän ;) .

    • hevosen hauaja!!!!

      No, onnea hevosen ostamiseen ;)

    • onnellinen tyttö ;)

      kiittos ;) .

    • hevosen haluaja!!!!

      No, huhhuh! Ai eka kirjoittaja oikeassa?! Mitä väliä oikeasti jos VANHEMMAT ei tiedä hevosista! Minäpä tiedän. Vanhemmat voisivat maksaa hevosen tarpeet, ja minä hoitaa sen. Tossa 200m päässä on tuttuja joilta voin kysyä ihan mitä vaan! En kyllä tietenkään laittaisi vain niiden varaan hevosta. Voisin vaikka alussa ostaa jonkun 16v hevosen loppuelämän kotiin. Onhan aikuisellakin työ-asioita hoidettavana.


      Eikä hevonen niin paljoa aikaa vie. Harjausta, ratsastusta ja muuten ne on yötä-päivää laitumella.. Tykkään myös paljon tehdä muita tallijuttuja kuten; Siivota karsinoita, varusteita ja pestä ruokakuppeja. Mikään ei ohittaisi omaa hevosta! Ei ulkomaan matkat, ystävät eikä muut tuollaiset asiat..

      • --------

        mitenhän on asia kun hevosen saisit ja se vaatii myös vanhempien sitoutumista ...


    • kjuhgkjgvf

      Kaveri osti hevosenkun oli ratsastannut kaksi vuotta vuosi sitten ja kilpailee nyt aluetasolla

      • kjduejfijg..........

        mul osteta hepo vaik oon ratsinu reilu vuoden mut en taid mihinkä aluetasol pääst ;) mut onnee sil!


    • Fius

      Ei kyllä iällä ole merkitystä, mutta ehkä ei alle 10vuotiaana kuitenkaan kannata ostaa omaa hevosta. Itselleni otin 9-vuotiaana puoliylläpitoon shettiksen, ja joka kerta kun ratsastin, sain ohjausta ja opetusta. Nyt olen 13- ja olen ex-ravurin ylläpitäjä, ja samalla vähän fixailen tätä hepsua. Hevonen on kehittynyt paljon ja osaa mennä jo muodossa & peräänannossa. Mielestäni ensin on hyvä hankkia ylläpito/puoliylläpito poni/hevonen niin saa sitten tietää millaista hevosen kanssa eläminen on. Olen tallilla lähes 24/7 ja olen silti hyvä koulussa, eikä tallilla oleilu sitä mitenkään muuta. Että minusta asia on näin, joidenkin kohdalla asia on tietenkin toisin.

    • Kohta hepanomistaja

      Olen 10w,ratsastusta oon harrastanut 4,5 vuotta.Ja isäni aikoo ostaa mulle hepan! Pärjäisin sen kanssa omastamielestäni hyvin.Ratsastajatasoltani olen tunneilla:koulu B-A ja este j II-III.JA KOHTA ESTEVALMENNUKSESSA!!!!!!!M OLEN SIIS OMASTA MIELESTÄNI VALMIS,ÄIDILLÄ ON JONKUN VERRAN KOKEMUSTA,

      kantaa saa ottaa ja pitääkiin :))!!!

      KOMENTOIKAA!

      • Emppu...

        ONNEE!!!!
        Mulki ostetaa tänä kesän hevonen:D oon 13v.
        On iha sairaaaaaaaaa ihanaa ol koht hevosen omistaja eiks vaa?!;D


    • Nisunam

      Voi kuka vain olla vastuuntuntoinen hevosen taikka ponin omistaja! Itsekkin olen 13 vuotias ja saan ehkä vuoden sisällä oman hevosen, kunnes muutamme maalle! Kaikilla ei innostus ja voimat lopu, kun ovat harrastaneet pari vuotta/omistaneet hevosen. Lisäksi ei se vie kaikkea aikaa, vai pitääkö sen kans olla jokainen sekuntti höösäämässä?! Kokemusta täytyy toki olla ja rahaa ja aikaa, mutta eniten se on asenteesta kiinni! :)

    • Romppu-Omppu

      Minusta ei kyllä voikkaan mitkään 8 v ostaa omaa ponia, jos ei kunnolla kummiskaan ole kokemusta. Mutta jos on vaikka 11 v, niin eikö voisi ostaa sen vaikka kaverin kanssa yhteiseksi? :) Joka toinen päivä toinen tekee hommat, ja joka toinen päivä toinen :) Ja jos on kipee, ei kai se ole maailman loppu sille toiselle? :P Itse olisin todella kiitollinen jos saisin edes ylläpitoponin, vaikka olenkin ratsinut n. 2 vuotta. Mut voishan sen hevosen sillee "jakaa" :) Koska kyllä hevoset oppii tunteman ne silti :P Ja jos haluu kisata (sillee jossaki suurissa jne), nii voihan vaikka joka päivä mennä ratsii sil.

    • Kisufisusisumisu

      en halua yleistää, mutta minusta alle 13 vuotiaiden eivät todellakaan kannata hankkia hevosta, he eivät ensinnäkään ole valmiita ottamaan vastuuta niinkin vaativasta (vaativa niin nuorelle lapselle) eläimestä - etenkin, jos vanhemmat eivät tiedä hevosista mitään ja ratsastusta on harrastanut vain ja ainoastaan ratsastastuskoulussa tunneilla ja hevosia välillä hoitaen. Muistan kun itsekin sen ikäisenä uskoin olevani valmis omaan hevoseen, mutta ei ei - nyt tajuan että en olisi ollut valmis, vaikka olinkin varsin vastuuntuntoinen lapsi jo silloin. Nyt kun oma ylläpitohevonen on, todellakin ymmärtää että monasti aikaa kavereille ja muulle ajalle jää varsin vähän. Kerrankin jouduin jäämään pitkään suunnitellusta illan vietosta sen takia koska hevoseni hampaat raspattiin. Vaikka hevoseni on vanhan puoleinen, eikä sitä liikuteta enään kun 1-3 kertaa viikossa, vie se yllättävän paljon aikaa silti koska haluan olla tallilla myös silloin kun en käy ratsastamassa. Kuitenkin vaikka hevonen vie paljon aikaa ja vaivaa, se silti palkitsee itsensä takaisin omalla ihanalla olemuksellaan ja onnistuneina hetkinä :) Siksi onkin tärkeää että hevonen tuntuu just siltä omalta, jonka puolesta on valmis uhrautumaan ja sitä rakastaa.

      Itse ns ratsastin jo kohdussa (btw äiti putos hevosen selästä kun olin viel mahassa, heh) olen ollut hevoshöperö koko ikäni. Ratsastanut olen ratsastuskoulussa nyt lähes 10 vuotta, leirejä ja vaelluksia kerääntynyt viitisen kappaletta, sitä ennen vain satunnaisia talutuksia ja taputtelin/hoidin hevosia. Vaikka ratsastuskoulussa noin monta vuotta säännöllisesti ratsastin, huomasin kun aloin lomilla asumaan serkuilla, ravitallilla, huomasin oikeasti kuinka vähän tiesin hevosista - etenkin hoidosta! Ratsastuskoulussa harjattiin hevoset haettiin tarhasta, pestiin jalat, harjattiin, satuloitiin, ratsastettiin, riisuttiin hevonen, tarvit. pestiin ja harjattiin, loimitettiin, vietiin hevosia ulos jne... kaikkea perusjuttuja. Noista kaikki ovat kyllä olleet tänäkin päivänä eritt. tärkeitä arkisia asioita hevosen hoidossa, mutta paljon muutakin on tarvittu.

      mm. tuolla ravitallilla tehdään asiat melko erillälailla kun rats.koulussa. Hevonen haetaan tarhasta, harjataan ja pestään jalat kurasta, lyyään vehkeet päälle ja lähetään treenaamaan, takas ja jos on ollu kunnon hikilenkki vehkeet pois ja pesulle, loimitukset, perusteellinen jalkojen ja lihasten hoito... etenkin tuo jalkojen hoito on ollut ihan erillaista, sillä ravureiden jalkoja hoidetaan minusta paremmin kuin ratsastuskouluponien - no kyllähän ne tietysti tekee kovempaa työtäkin... Olen oppinut myös ravitallilla paljon ruokinnastakin, esim hyvät "palautusjuomat", suoritushevosten rehut ja lisäravinteet, hyviä erillaisia niksejä, sairauksien jne hoitoa paljon kaikkea mitä ratsastuskoulussa ei opeteta, olen hoitanut myös ähkyhevosta, nähdä miten hevonen astutetaan tai siemennetään, ultraukset, auttanut siitosoriin kanssa ja auttanut vaikka missä jnejne, mitä harvemmin ratskouluoppilaat saavat tehdä/nähdä.

      Pointtini oli siis, että perus ratsastuskoulussa ei ehkä opeteta kaikkea, riippuu tietysti tallistakin. Yksityisellä tallilla ehkä tulee enemmän tietoa ja kokemusta esim juuri sairauksiin ja ruokintaan liittyen, mistä on apua hätätilanteiden ja myöskin ihan normaalina päivinä tallissakin.

    • turhautunut

      Taas tätä samaa, en ymmärrä miksi kukaan ei ymmärrä että iällä ei ole väliä? Ja toiseksi kaikki jauhavat aina jostain että pojat menevät ohi! Voin sen verran sanoa että olen 12vuotias ja omistanut vuoden eestinehevosen ja isäni on toiminut maksu miehenä eikä mun perheestä kukaan muu tiedä mitään hevosista hyvä kun etu ja taka päätä erottava! Olen harrastanut kohta 8 vuotta ratsastusta ja moni muukin mun ikäinen on joten voin sanoa että ei iällä ole väliä vaan taidolla. Me ollaan mun ponin kanssa pärjätty loistavasti ja itse olen kaikesta sen tarpeista yksin huolehtinut ja jos jotaiin tulee niin pirauttaa vaan eläinlääkärille, ei kaikesta tarvitse puhua noin vakean laisesti!

    • Emilia...

      Tota joo, oon monen ihmisen kaa täält samaa mieltä ettei välttist kannata ostaa omaa hevosta ja laittaa kotipihaa jos vanhemmat ei tie hevosist mitää(ellei sit oo lähes täys ikäne ja harrastanu hevosii lähes koko ikänsä). Mut hei!ei kaikki niit oo omaan pihaan laittamas! Onks kellekkää tullu mielee et ylläpitoon saa???
      En ota kantaa siihen minkä ikäset voi ostaa oman hevosen tai no ei mitkää 8v. , mutta voi sellainenkin hevosen omistaa PERHEEN KANSSA. Sen ikäinen ei yksinkertaisesti voi omistaa hevosta ilman aikuisen ohjeita, oli sitten laitettu satulaan heti synnytyslaitokselta tai ei;) Mutta on ihan mahdollista että esim. 13-16 v tyttö/poika omistaa hevosen ilman että vanhemmat ymmärtää hevosesta enenpää kuin että sillä on neljä jalkaa ja sen selässä voi istua. Taidolla ja kokemuksella on tietty väliä enemmän kuin iällä mutta ei ole pois suljettua etteikö 1 v. ratsastuskokemus riitä. Voisin ottaa esimerkiksi vaikka oman tapaukseni :) Olen 13v. tyttö joka ratsastanut reilun vuoden, käynyt kerran viikossa tunneilla ja ainakin kaksi kertaa viikossa ratsastamassa yksäritallin hevosta. Menen kesällä töihin tälle tallille tekemään kaikenlaista ja saan siitä palkkaakin, mikä unelma! joka tapauksessa olemme ostamassa nyt omaa hevosta.
      Ja vaikka tiedän että suurinosa pitää minua puolijärkisenä niin sittempähän pitävät! En tarvitse ventovieraiden arvostelua siitä miten en ole valmis kantamaan sitä vastuuta jne. Totta!en ole valmis kantamaan sitä vastuuta YKSIN! Mutta tilanteeni on eri kuin monilla muilla. Ensinnäkin perheelläni on rahaa maksaa vuokrat ja kaikki lisäkulut mitä tarve vaatii. Ja vaikka olen yksi niistä kenen vanhemmat eivät hevosista mitään tajua niin minulla on silti sellaista apua saatavilla mitä tarvitaan nimittäin vien hevosen sille samalle yksityistallille jossa omistaja on monenkymmenen vuoden kokemuksella ollut tekemisissä hevosten kanssa ja vielä kuulu raviohjastaja!tietenkin tarvitsen myös tukea sellaiselta kuka ymmärtää jotain ratsuista ja siihenkin löytyy henkilö. Nimittäin hänen tyttärensä jolla on kolme ratsua joista yhdellä voi ajaakkin(en tietenkään voi laskea vain heidänvaraansa ja pitää hevosen omistusta sellaisena että vain ratsastan ja muut hoitavat!tajuan tottakai sen! minulla on tarvittavaa järkeä tuohon hevosen omistamiseen!). Kävisin tallilla niin usein kuin pääsen mikä tarkoittaa neljäkertaa viikossa. se tyttö on 18 ja hyvä kaverini joka kertoo mitä tehdä jos hevonen sairastuu ja antaa kaiken tarvittavan tuen. En siis kysy keneltäkään olenko valmis vai en.Kukaan teistä ei ole nähnyt kun ratsastan ja ei täten voi arvostella taitojani. Tietojani saatte ihan vapaasti aliarvioida ja arvostella. Ei kiinnosta! Kaikki tuttuni eivät kannata mutta suurin osa sanoo että miksikäs ei? niillä kenellä on tätä vastaan jotain niin sanokaa ihmeessä, kertokaa miksei voi hankkia hevosta jos kaikki on okei?? kertokaa ihmiset!

    • ......

      Oon kirjottajan ja vastaajien kaa samaa mieltä : Omaa hevosta kannattaa harkita TODELLA tarkkaan, varsinkin jos on alle 15 vuotias. Kuitenkin eräs kaverini, (oli harrastanut hevosia ihan eskarista asti) hankki hevosen ollessaan 11v. Osti ponin, ja vei sen täysihoitotallille. Äiti oli nuoruudessaan harrastanut hevosia, mutta kokemus oli hävinnyt ajan myötä. Kaveri tiesi paljon hevosista, ja on pärjännyt poninsa kanssa todella hyvin. Poni on nyt n. 19v, ja kaverini 16. Heillä ei yhteisen aikansa mukana ole ollut ollenkaan hankaluuksia. Poni ei ole sairastanut mitään, sitä liikutetaan hyvin tms. Olen itsekin harkinnut omaa hevosta, olen 13v, ja harrastanut hevosia yli 7 vuotta, alussa n. joka toinen vko. Viimekesän vuokrasin ponia, ja kävin 2-4 kertaa tallilla/vko. Ei ollut kovin vaikeaa. :) Osaan hevosen perusasiat/enemmänkin, kuten ensiapua tms. Hevonen menisi täyshoitotallille, jossa sen kanssa valmentautuisin joka viikko. Olen käsitellyt käytösvikaisia, potkivia, säikkyjä, herkkiä, laiskoja, nuoria ja kuumuvia hevosia. Ei ole ollut suurempaa ongelmaa, omaksi hevoseksi ottaisin kuitenkin suht. koht. nuoren luottoratsun :) Käyn 4H'n hevostaitokurssilla, joten tieto karttuu lisää siinäkin. Vanhempani eivät ole hevosihmisiä, mutta tunnen hevosen tulevan tallin omistajan perin pohjin, ja hän on hevosihminen ollut koko elämänsä. (vanhemmilla oli hevosia jo kun hän syntyi, ja oli oma poni jo kolmosluokalla) Mielipiteenne?

    • Totta, mutta olen siis 13vuotias, joka aloitti ratsastuksen 5vuotiaana. Itse ainakin tuntuu, että hevosen hankkiminen olisi hyvä, koska hoidan isoa ravihevosta kotini lähellä, suomenhevosori. Vanhempani lupasivat harkita minulle omaa hevosta, jos hoidan sitä ravuria aktiivisesti, ja näytän että olen vastuullinen. Mutta, äitini on ratsastanut ja ollut hevosten parissa pienestä asti, ja äiti tietää, mitä tehdä ja milloin. Tässä oma mielipiteeni:)

    • Emilia...

      Repikää täst, laitoin ton piiiiitkän viestin mis kerroin et oltas ostaa omaa hevos ja nyt se on ollu jo viikon mun :D ja oon ratsinu reilun vuoden ;) eikä oo ollu mitää ongelmaa.

    • Minäjollaonhannoveri

      Ratsastus on harrastus, jossa ei voi ikinä osata kaikkea. Ei, vaikka olisit harrastanut vuode, tai 50 vuotta. Hevonen on eläin, josta pitää huolehtia 365 päivää vuodessa, sitä ei voi laittaa kaappiin kun ei enään jaksa.

      Keskustelun aloittaja, yleistyksesi oli typerä; olen 12-vuotias, harrastanut ratsastusta 6 vuotta. Siskoni on 15 ja harrastanut 9 vuotta. Äitimme tietää hevosista jonkin verran.
      Hevonen on täysihoitotallilla ja apua saa huippuvalmentajalta ruokinnassa, ratsastuksessa, kaikessa. Hyvin on mennyt ja pärjäämme. Myös hevosen entinen omistaja on minulle todella läheinen, ja hänelle saan kuulemma soittaa jos tarvitsen apua missävaan. (hevosen entinen omistaja on aikuinen ja minulle kuin isosisko)
      Myös entisen omistajan äitibon luvannut auttaa aina. :) JOTEN ÄLÄ YLEISTÄ!!!

    • no mieeee ! :))

      En jaksanut läheskään puolia palstan kirjotuksia lukea joten hyvin voi jotkut olla samaa mieltä kanssani :D
      en tajua miksi yleistetään että ala-ikäisille ei saisi ostaa omaa hevosta.. Yleensähän monet vanhemmat on hoidossa kuitenkin mukana ja entä jos lapsi on aloittelemassa kilpailua mutta ratsastuskouluissa tai tutuilla ei ole hevosta millä käydä kisoja? Jos todella aijotaan kilpailla ja lapsi osaa vastuullisesti ajatella/ hoitaa miksei ostettaisi kiltti ensiponi? Tottakai ymmärrän jos rahat tai aika ei riitä mut entä jos kaikki on kohdallaan ja lapsi aloittelemassa valmennuksia, suunnitteilla oma poni? Parhaiten oppii kun on se oma mutta hyvähän se on jos lähellä on hevos'miehiä tai naisia jotka omaa enemmän kokemusta. En tajua miksi yleistetään.. Ikä ei keero mitään jtai ratsastustaito. En kuitenkaan itse ostaisi aikuisena alle 10v ponii ja itse 10 vuotiaana en ees mankunu ponia sillä tiesin etten voinut sellaista saada. Tuollainen ajattelutapa jo näyttää hieman että osaa ajatella hevosen parasta.
      Lapsena oppii ja vanhana taitaa :) eiköhä se näin oo
      saa ottaa kantaa!

    • Harkitkaa

      Itse olen ratsastanut 6-vuotiaasta, ja nyt olen 26. Minulla on vakituinen työ, talo maalla, koira, kissa ja mies. Kaikki hyvin. Nyt olisi mahdollista toteuttaa haave, joka syttyi jo 4-vuotiaana. Haluan oman ponin ja hevosen. Toisaalta jännittää, osaanko hoitaa hevostani hyvin, pärjäänkö jos tulee ongelmia?

      Olen kuitenkin käynyt pienellä tallilla ratsastamassa (ei ratsastukoulu), jonne erittäin pätevä opettaja on muualta tullut pitämään kenttätunteja. Pääosin ratsastamme maastossa. Hoidan myös hevosia. Tallilla on oreja, ruunia, tammoja, entisiä ongelmahevosia, nuoria hevosia, varsoja. Kaikkea on nähty ja koettu, nuoria hevosia on opetettu ratsuiksi, ne ennen niin viriilitkin ovat iän muuta muuttuneet rauhallisksi puskaratsuiksi =)

      Tuntuu, että mitä enemmän tietoa tulee, sitä paremmin huomaan miten paljon on vielä opittavaa. Nyt olen suunnitellut, että 5 vuoden päästä rakennan tallirakennuksen ja ostan ne hevoset jos vielä siltä tuntuu. Hevonen on iso ostos, siinä ei mielestäni kannata hötkyillä.

    • HAALLLOOOO?!

      Aika moni harrastaa ratsastusta vielä 30 vuodenkin jälkeen -.- miettikääpä Monty Robertsia!! Vittu sekihä harrasteli hevosia vielä päälle 60 vuoden jälkeenkin!! EI SE INNOSTUS AINA LOPU! älä aliarvioi toisten taitoja -.- jotkut voivat kehittyä paremmin kuin toiset. joten älä jaksa ihan oikeesti..

    • onlyellu

      Itse olen sillä kannalla että ikä JA kokemus ratkaisee. Tietysti ymmärrän ihmisten henkiset erot, itse ainakin olen mielestäni henkisesti vanhempi oman lähipiirini ihmisiä. Eräät ikäiseni leikkivät little petshopeilla, eivätkä he mielestäni sovellu hevosenomistajikisi. Olen siis 13. Olen harrastanut hevosia 2,5 vuotta, ja tiedän hevosista ja niiden hoidosta, sekä haluaisin menestyä hevosuralla ja opiskella hevosenhoitajaksi. Tähän väliin en omaa hevosta kerkeäisi kaitsemaan, kun opinnot edessäpäin, ja elämä yleensäkin. Katsoo sitten oikeassa elämäntilanteessa onko valmis hevoseen, siihen liittyviin kustannuksiin ja ajankäyttöön. Uskon vielä hankkivani tulevaisuudessa hevosen, ja kiinnostusta löytyy asioiden selvittämiseen, valmentautumiseen ja hevosiin liittyviin asioihin. Oma mielipiteeni on että jos on henkisesti tarpeeksi vanha vastuuseen ja tietää hevosista, ruokinnasta, liikutuksesta, rokotteista, sitoutumisesta, niin on valmis hankkimaan hevosen. Tietenkin elämäntilanteesta riippuen. Omat vanhemmat erottavat hevosesta pään ja hännän, mutta sitä ei voi heidän syykseen laittaa. Uskon heidän tukevan minua ja elämäni päätöksiä, aina kun siihen on järkevä syy. Tämä oli vain minun kantani asiaan, muut olkoon mitä mieltä huvittaa.

    • Emilia...

      Sä, ylempi kirjottaja! sä oot nyt kyllä aivan oikeessa! Kumpa kaikki ois noin järkeviä!!! luin noita aikaisempia kirjotuksia mis oli joitai sellasii et " hei haluun hevosen! vanhemmat on iha tyhmii ku sanoo et vie 3 vuot ni sitte saat! epistä, kuolen ne ei tajuu mistää mitää" jne. Siis oikeesti?! ajatelkaapas näin, aika harvat oikeesti saa missään elämänvaiheessa hevosta. Siihen nähden 3 vuotta kuulostaa tosi kivalta. Jotkut varmaa huomas et oon kirjottanu jo 2 viestii toisessa kerroin saavani hevosen vuoden hevoskokemuksella ja toisessa ilmotin että tämä tuli toteen. Noniin eli seuraavan tiedon jälkeen varmasti kaikki pitävät minua imetysikäisenä, vähäjärkisenä,pilalle hemmoteltuna kakarana joka on unohtanut ottaa lääkkeensä aamulla :) ja hyvä näin, se todistaa edes jonkunmoista vastuuntuntoa... olen siis 13v. harrastanut hevosia 1 ½ vuotta , vanhemmilla ei mikäännäköistä kokemusta hevosista jne. Alkaa ihan naurattaa milt tää kuulostaa, mut joo no omistan nyt sit shire-risteytyksen XDXDXDXD!
      Ostaessa se oli kuin luotu mulle ja aattelin et tollanen hevonen ois kuulunu tonne yläkertaan eikä oikeesti tähän maanpäälliseen maailmaan. niin kiltti, niin kaunis, niin niin täydellinen! no mutta kaikki herää joskus...
      En nyt sano että kadun mitään tai haluan siitä eroon tmv. ehei. Rakastan "tekua" ylikaiken mutta mikään ei ole täydellinen. Hevoseni on kyllä varmasti suomen kilteimpiin kuuluva hoidettaessa mutta hevoseni vain on niin iso että kun se päättää lähteä niin se lähtee.jos olisin ottanut jonkun sk. 150 niin ei yhtään mitään ongelmia! en silti kadu mitään, teku opettaa minua päiväpäivältä ja vielä joskus osaan oikeasti ratsastaa.( osaan tietenkin KAIKKI perusasiat eli lauk.rav. ym ) jos nyt palaisin siihen hetkeen kun kysyttiin hevosen hankintaa niin kävisin suosiolla vielä oikeanlaista opetusta tarjoavalla ratsastuskoululla. en siis kadu mitään ja pysyn kannassani että pystymme ylläpitämään hevosta aivan loistavasti ja että kolmetoistavuotiaat ja etenkin sitä vanhemmat voivat omistaa hevosia mutta eipä juuri nuoremmat (poikkeuksia on aina) ikävä kyllä suurelta osalta näistä puuttuu tervettä järkeä kuten jankataan täällä että vanhemmat ei tajuu mitää ku käskee vielä odottaa. se se osottaa varsinki sitä järjen puutetta josta kunnon hevosenomistajan täytyy luopua!

    • En tai ehkä sittenki

      No huhhu, Jopas käy nuorimmaiset täällä isottelemaan ja kertomaan taitojaan.
      Yksi asiahan on se, että itse en antaisi vielä 14 vuotiaankaan ostaa omaa hevosta, vaikka kuinka kinuisi. Kun ysiluokka on käyty ja haut opiskelupaikkoihin ovat menneet, niin olisi hyvä.

      Itse olen nyt 15 vuotias (no kappas, te ajattelette, hänkin tulee pätetään, mietitte)
      En ole ikinä äidiltäni vielä omaa hevosta pyytänyt, mutta nytkun äitini on puhunut valmentajani ja tallinomistajan kanssa, ovat kaikki sitä mieltä, että oma hevonen olisi jo hyvä.

      Ja nyt fakta josta varmasti saan kuulla näiltä keskustelun nuorimmilta, on se, että RATSASTUSKESKUSTEN hevoset ovat aivan eriasia kuin YKSITYISET hevoset. Ratsastuskeskusten hevoset tietävät ja tunnistavat opettajan käskyt ja valmistautuvat jo ehkä sinnepäin tuleviin käskyihin ratsastajalta. Jotkut jopa ovat turtuneet pohkeisiin ja kuuntelevat vain opettajan käskyjä mitä tehdä. Myös ryhmätunneilla hevoset seuraavat mitä laumalaiset tekevät ja tekevät perässä. Niin hevonen toimii.

      Taasen kun taas yksityisillä ei USEIMMITEN ole kentällä laumalaisia, jolloin ratsastus on haasteellisempaa. Joudut oikeasti työskentelmään eri tavalla kuin ratsastuskeskuksessa.
      Itse olen saanut nämä erot kokea, joten suosittelen muillekkin, jotka edes HARKITSEVAT ostoa. Tietoa ja taitoa kummastakin asiasta ja ynnä muusta 100 muusta asiasta niin sitten on hyvä.

    • morsoolentooo

      Monet hankkii hevosia alle 18.vuotiaina. Täällä kylällä yksityistalleilla on monia alaikäsiä jotka omistaa hevosen. Ja se on ihmisen oma päätös ottaako hevosen vai ei ja kaikilla on omat mielipiteensä asiasta. Iälllä ei ole kamalasti väliä vaan iha siitä onko kokemusta vai ei. Tämä on toki oma mielipiteeni.

      • so so so

        oon itse miettinyt hevosen ostoa ja tietenkään vanhempani eivät anna.....olen harrastanut ratsastusta......mutta totesin että hevonen on sellainen eläin josta pitää
        Olla suuressa vastuussa. En hanki hevosta ehkä ollenkaan vaikka siutä pienenä haaveilin. Voihan sitä harrastaa ja vuokrata ja itta hoitsuja. Ei sen aina tartte oma olla


    • Herqqusieni

      Sii mitä vittua?! "ei 12 wee voi ostaa ponia ku ei se osaa päläpäläpälä" vitut! kyllä voi! Mun kaveri (11w) nii silläki on oma poni ja ratsastanu se on 3 vuotta! ja yhen mun kaverin kaverilla on oma poni vaikka se on ratsastanu vaan vuoden, ja se osaa hoitaa poninsa eikä sen perhees oo muita hevosihmisii! eli mieti vähä ennekö meet aliarviomaan toisia!

    • Mitääh??

      Me saadaan poni tai hevonen, mun kaverin kanssa. Kaverini äiti on hevosihmisiä ja minun siskoni ja äiti harrastaa hevosia, tai ainakin harrasti, myös isänikin osaa kaikkea. Me saamme hevosen mutta maksamme sen yksin ja meitä autetaan kyllä. Olemme kohta 12 vuotiaita tyttöjä, jonka koulun käynti menee päin persettä. Me yritämme koko kevään olla parempia, mutta se ei aina onnistu...

      • Sääliksi käy..

        Voivoivoi teitä "kohta 12w tyttöjä". Jos koulu tossa vaiheessa menee päin persettä niin ei hyvää päivää. Ja hevosenko ootte vielä saanu päähänne hankkia hankaloittamaan tilannetta entisestään? Voi teitä..


    • Jutustelija1

      Nuorten ja lasten täytyisi ajatella niin kun on varaa itsellä siihen hevoseen tai poniin niin sitten hankkii, ei niin että vanhempien täytyy maksaa hevonen kaikki kulut.
      Tosin jos perhe on varakas niin mikäs siinä. Mutta kuitenkin, eiköhän tuo elämä opeta sitten kun tulee vanhemmaksi ja on perehtynyt raha menoihin vähän enempi =)
      Itsellä on suunnitteilla joskus hankkia poni/hevonen, mutta siihen taitaa mennä vielä vuosia vaikka olenkin aikuinen.
      Säästäminen kannattaa aina :)

    • Epävarma

      Moi! Kannataisiko minun ja minun kaverin hankkia kimppa hevonen (yhteinen)
      Olemme 13v? Ja emme ole ennen vuokrannut tai ylläpitänyt hevosta.

    • katherine

      Kimppahevonen on hyvin hyvin harvoin hyvä idea. Kimppahevonen toimii lähinnä silloin, jos on kaksi AIKUISTA kaverusta, joilla rahatilanne ja käsitys hevosen hoidosta suunnilleen samanlainen. Ja tällöinkin vain, jos kumpikaan ei halua kilpaillöa tai korkeintaan toinen kilpailee ja toinen haluaa vaan maastoilla.

      Kimppahevonen on loistava riitakappale. Hyvin harvalla sellainen toimii.

      Paljon fiksumpaa on hankkia oma hevonen ja vaikka sitten vuokrata sitä kaverille, jos kaverikin haluaa ratsastaa.

    • liika stereotypiaa

      tiedän kaverin joka sai oman hevosen kun ei ollut käynyt edes alkeiskurssia. tietysti tämä päättyi huonosti ja se kaveri möi hevosen ja lopetti ratsastuksen iteselläni on oma hevonen 8 vuoden hoito/ratsastus kokemuksen jälkeen olen ny 12 vuotias

      • moi

        moi, mun mielest hevosen saa silloin ostaa, kun osaa hoitaa vaikeissa tilanteissa, ratsastaa jne. itse sain oman lämminverisen ravihevosen. olin vasta ratsastanut puoltoista vuotta tunneilla. en ole käynyt alkeiskurssiakaan. ei ole tullut ongelmia kertaakaan.


    • !!!!

      En rupea väittelemään tästä asiasta muta minun mielestä (jos hepat vielä kiinnostavat 15 vuotiaana) hevosen voi hankkia. Kyllä uskoisin että 15v pärjää hevosen kanssa.

    • Mirja, 26v.

      Suurin osa viestiketjulaisista tuntuu ymmärtäneen väärin ketjun idean.

      Ei hevosen omistamisessa kyse ole siitä, mitä lapsi/nuori eläimen kanssa osaa tehdä (ratsastus ja hoito), vaan lapsen omasta parhaasta. Lapselle /nuorelle ei saa antaa sellaista vastuuta, mikä lapselle ei kuulu, riippumatta siitä, miten paljon lapsi/nuori siitä kitisee. Kyllä, juuri siksi vanhempanne ovat hankalia - eivät anna ottaa hevosta kotiin jos eivät itse hevosista tarpeeksi tiedä tai ole valmiita oppimaan - koska lapsen on saatava olla lapsi, tai nuoren nuori. Raha on tietenkin tärkeä tekijä, mutta se ei ole tärkein: Vanhemmilla tai muulla aikuisella (esim. täysihoitotallin pitäjällä) on oltava päävastuu hevosesta, tietoa siitä, milloin kutsua eläinlääkäri/kengittäjä paikalle, mitä syöttää hevoselle, sekä aikaa hevosen ja nuoren opastamiseen.
      Lapset/nuoret pystyvät mihin tahansa, jos heiltä sitä odotetaan, mutta kyse onkin siitä, onko oikein odottaa lapselta/nuorelta asioita, joihin tämä ei ole valmis. Kysymys, joka on hyvä esittää hevosesta haaveilevalle on: olisitko valmis tekemään päätöksen hevosen lopettamisesta tarvittaessa? Lapsen/nuoren ei tarvitse pystyä tekemään sellaista päätöstä rakkaasta eläimestä.

    • villiponnyy

      Ainakin mää olin sellatteella ratsastuskoululla missä oli tosi villejä hevosiaxD

    • vantaalta päin

      Ratsastin vuoden säännollisesti ja hoidin ravureita. Kymmenen vuotiaana sain ponin. Ratsastan ja ajan sitä. Tällä hetkellä olen 11v ja minulla on lämminverinen ravuri ja koulutun ratsuksi. Kun sain ponin äitini oli ratsastanut 25 vuotta sitte alkeiskurssin. Kyllä nuorikin voi saada ponin.

    • mielestäni valmis

      hei! olen tällä hetkellä 14.v aloitin lehtien jakamisen pari kuukautta sitte saan siitä vähintään 100 e kuussa, teen töitä kahdesti viikossa. Joten jos minulla olisi hevonen pystyisin maksamaan siis ainakin 100e tallivuokrasta ja joutuisin joka tapauksessa ottamaan hevoselleni vuokraaja kahdeksi päiväksi per viikko, mutta vuokraamalla hevostani 3 pvä viikossa saisin yhden vapaapäivänkin. jos pyytäisin vuokraa 15e pvä saisin 180e kuussa lisää, tässä vaiheessa pystyisin itse maksamaan 280e tallivuokrasta. oletettakoon että vuokra olisi 350e (joka aika yleinen tutkimuksieni mukaan) jäisi maksettavaa enää 70e. vanhempani ovat eronneet joten he maksaisivat jäävät puoliksi. Lisätään tähän kengitykset (tuttuni kengittää 60e) kahdeksan viikon välein (irtokengän osaan kiinnittää itse takaisin) tulisi siitä 30e lisää kuussa, nyt summa on 100e. Sitten rehut oletetaan että tallivuokraan kuuluu heinä, kaura, suolakivi ja lese, ja hevoseni syö kauran ja heinän lisäksi säkillisen racing greenlineä kuussa (säkki maksaa 18.60e) olisi hinta silloin noin 120e ja siihen lisätään hätävaraa 100e jäisi vanhemmilleni maksettavaksi 220euroa 500 eurosta. Itse olen ratsastanut 7 vuotta käynyt useita kursseja erilaisista hevosmiestaidoista minulla on ollut kolme täysin erilaista vuokrahevosta (Pomminvarma suokki, hieman kaheli lv ex-ravuri ja erittäin laiska shetu) ja äitini ratsastanut nuorempana paljonkin. Itse olen mielestäni hyvinkin valmis omaan hevoseen.(säästössä on 2000e pahanpäivän varalle:))

    • Jutustelia2

      Noniin nyt tälläinen vähän erilainen viesti!! ( vaikka ketju on jo vanha oli mun pakko heittää kapuloita rattaisiin) Eli olen 11w tyttö joka halajaa omaa pondea, mutta silti olen aikalailla samaa mieltä (en voi sanoa samaa) aloittajan kanssa. On typerää hankkia poni jos ei ole käsitellyt hevosia vuotta enempää eikä vanhempasi erota hevosta koirasta. Jos kuitenkin lähelläsi on ihmisiä (ei välttämättä vanhemmat) vaan esim valmentaja opettaja tallin omistaja tai ystävä jolla on monen vuoden kokemus hevosista ja mahdollisesti omia hevosia auttamassa en näe syytä miksi et voi hankkia hevosta. Ja vaikka asia olisi näin ei hevonen välttämättä ole hyvä asia, mutta siihen en sen enempää puutu koska itsekin halajaa ponia vaikka se muista olisi miten typerää!! Omasta mielestäni ei ole syytä miksi en voisi hankki ponia sillä apunani olisi kaikki äsken luoettelemat henkilöt ja äiti joka pienenä harrasti hevosia mutta ei muista syövätkö hevoset lihaa vai ruohoa. Silti hän yrittää hän aloitti ratsastuksen jotta meillä olisi yhteinen harrastus ja lopetti jotta minä voisin valmentautua. Hän katselee tunteja hengailee talilla ja tosissaan yrittää. Ja minä haluaisin ponin vain että voisin saada lisää kokemusta sillä tallilla jolla käyn ei kohta ole ponia jolla voisin kisata ja myös kehittyä. Toki poneja on ja en läheskään kaikkea osaa ja moni poni on vaikea mutta opettavainen. Mutta en löydä itselleni sitä unelma ponia sitä johon rakastua sitä jolla kisata sitä jota hoitaa ja vaikki siellä on lemppari poni ei se ole sama asia.

    • Reset

      Olen 15v, mulla on kaikki mitä omaan hevoseen tarvitsisin. Kokemusta, vastuudentuntoa, täyshoitotalli lähellä, aikaa ja jopa rahaa kustantaa itse ylläpito ym. Kulut, mutta koska siirryn kohta lukioon ja se imee aikaani täysin eritavalla kuin ennen joudun luopumaan haavestani ja odottamaan oikeaa hetkeä jolloin mulla on varmasti aikaa. En muuten höykkyäisi koulusta niin paljon mut aion tehä kaikkeni päästäkseni mun unelma ammattiin, eläinlääkäriksi.

    • Merihullu666

      Minun mielestä voi ottaa hevosen vaikka ois ratsastanu yhden vuoden, ja on hevostietäväiset vanhemmat, ja rahaa maksaa ylläpito. Millä sama juttu. Oon 11v tyttö ja oon ratsastanu ja ollu heppojen kaa jtn 2 vuotta, mutta mulla on kokeneet vanhemmat. Ja ostetaan ens kesänä varmaa hevonen.

    • jaahh

      Ärsytti yhdys sana virheet.

      Asiaan, 10 ja 17-vuotiaat ovat täysin eritasoisia, et voi puhua heistä yleisesti samassa ryhmässä. 10-vuotiaat peruskoulun kolmannella luokalla, 17-vuotiaat lukiossa. Kolmosluokkalainen ei voi osata, ei millään, huolehtia ihan yksin kissasta, koirasta tai hevosesta. 17-vuotias voi hyvinkin olla mainio hevosenomistaja.

      Peruskoulu (niin, myös yläaste) eivät kyllä olleet niin rankkaa kuin annat ymmärtää. Jatko-opinnot vievät paljon aikaa ja ysiluokka stressaa, mutta kyllä sitä aikaa saa jostain nipistettyä.

      Hevosen omistaminen ei ole rakettitiedettä. Tietysti on hyvä osata ratsastaa/ajaa, jotta hevosen saa liikutettua, mutta esimerkiksi täysihoitotallilla ja apua pyytämällä pärjää hyvin.

    • Talvikko24

      Olen 10v säästän rahaa hevoseen ja sen ylläpitoon. Tiedän että hevoset voivat kuluttaa paljoon rahaa. Olen harrastanut hevosen käsittelyä ja hoitamista. Olen ratsastanutkin. Olemme kohta miettimässä ratsastus tunteja. Olen ollut hevosten "seassa" 2 vuotta, eli harrastanut hevosia. Olisiko vuokraponi minulle hyvä? Mietin asiaa.

    • Hevonen_liian_aikasin

      Joo meijän koululla on yks 9-8 vuotias tyttö se "tietää" kaiken hevosista se ratsastaa keppihevosilla joo otekki ratsastan oon 11v mut se niin ku vetää sen kepparin ohjista täyttä et sen pää on siinä kaulassa kiinni. Joo eli se yks päivä tuli vaa sillee mulla on oma hevonen kaikki on kateellisia mulle hah! Joo se alotti hevosten kanssa olemisen yhtä VIIKKOA aikasemmin et JOO!! En todellakaan oo kade se on niin "kaikkitietävä" pikkukakara.

    • SeOnTästKii

      Öhmm.. kaikki on omasta kokemuksesta ja kiinnostuksesta hoitaa ja pitää hevosta, eikä iästä, oot vaik 31 ja sanot et voit ylläpitää hevosta jos oot ratsastanu 2kk nii :DD

      Eli ymmärtäkää olkoot vaikka 7v kunhan osaat ja ymmärrät että hevosesta on iso vastuu.. Ikivanha keskustelu

    • jeeh

      Onhan puheesi osittain totta, mutta ei kuitenkaan. Tiedän ihmisiä jotka ovat hankkineet itselleen ponin ennen 12 vuoden ikää ja pärjäävät mainiosti ja hepoilla hyvät olot. Tottakai vanhemmat auttavat, mutta hevoset ovat heidän. Olen itse aika tietoinen hevosista, mutta en sanoisi että valmis hevosenomistajaksi. Mutta kyllä jopa 3-4 vuoden hevoskokemuksen jälkeen jotkut ovat valmiita hevosen omistamaan. Ja se että sanot ettei lapsilla ole tarpeeksi ikää kantamaan vastuuta edes koirasta, on väärin. Olen itse nuori ja omistan kaksi kania jotka TODELLAKIN ovat eläimiä jotka tarvitsevat todella vastuullisen omistajan enemmän kuin koirat jos niitä oikein hoitaa. Pyrin antamaan niille isot ja hauskat tilat ja vietän jopa siivotessa yli tunnin kanilassa. Itse ne hoidan, ruokin, tarkastan hyvinvoinnin, vien ulos, siivoan, päätän ruoan ja sen määrän ymsyms, vanhempani ovat lähinnä vastuussa mahdollisista lekurikuluista ja kanien hoitotarpeiden maksamisesta. Toki ne hoitavat kaneja kun olen esim pois kotoa, mutta päävastuussa olen minä ja kanit voivat hyvin eikä mua yhtään haittaa että vanhempani ei sekaannu tähän. Tiedän että kani ja hevonen on täysin eri asia, mutta kummassakin vastuu. Jotkut ovat jo nuorena vanhempiensa avulla valmiita hankkimaan hevosen, piste.

    • Ngo

      Ite oon ollu heppojen kans vhän niiku koko elämän, oon ratsastanu kunnol n.4 vuotta,
      Unelmoin omasta hevosesta❤️, mut kuitenkin semmonen tunne et on oo valmis vielä omaan hevoseen ja vanhemmatkaan ei kauheesti hevosista tiedä , aattelen et käyn koulun ja sit ku on työ, nii katon että, olisinko valmis omaan hevoseen ja oon nyt 8lk, on joskus semmonenki tunne että nyt mä ostan sen hevosen et olisin valmisXD oon ihan addiktoitunu hevosiinXd mutta yritän pysyä järjissäni!🌚

    • Anonyymi

      Jos on harrastanu 6 vuotta ratsastusta ja äiti on harrastanu ratsastusta niin voiko ostaa oman hevosen?

      • Anonyymi

        No siis jos on rahaa ja äiti on siis oikeesti siihe pätevä nii mutäst joo


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      59
      1927
    2. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      49
      1672
    3. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      52
      1594
    4. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      5
      1527
    5. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      6
      1505
    6. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      6
      1425
    7. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      8
      1316
    8. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      12
      1281
    9. Revi siitä ja revi siitä

      Enkä revi, ei kiinnosta hevon vittua teidän asiat ja elämä. Revi itte vaan sitä emborullaas istuessas Aamupaskalla
      Varkaus
      4
      1173
    10. Kello on puoliyö - aika lopettaa netin käyttö tältä päivältä

      Kello on 12, on aika laittaa luurit pöydälle ja sallia yörauha kaupungin asukkaille ja työntekijöille. It is past midni
      Hämeenlinna
      4
      1148
    Aihe