tähän aiheettomien huostaanottojen syyt

minniaityliini

Laitetaanpas tähän pinoon ne "aiheettomat huostat". Minua kyllä todella jäi vaivaamaan miksi te niin suu vaahdossa puhutte suurta osaa huostaanotoista laittomiksi? Haluaisin todella ymmärtää teitä.

Eli miksi koet että joku huostaanotto on laiton/aiheeton?

Eli esim.
- tukitoimien puute, miksi ette ole saaneet tukitoimia ja minkälaisia tukitoimia niiden olisi pitänyt olla?
- mielivaltaisuus tuli esille alempana, eli että joku sossu vaan olisi päättänyt että ette ole hyviä vanhempia? Miksi tähän tulokseen on päädytty?
-muita syitä?

MS pupulle tiedoksi, että tähän ei sitten lehtikirjoituksia, vaan omakohtaisia tai hyvin läheisiä kokemuksia. Eli ei mitään karpolleasiaa-kokemuksia...

p.s "jotta ymmärtäisimme toisiamme"

33

3632

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Bioloogiasta

      Yhtään mitään näköjään. Tiesitkö että Karhu on vaarallinen ihmiselle jos ihminen on pennun ja emon välissä. Mitä tuo pistää miettimäänkään. Että on luonnollista jos lapsdet ovat omilla vanhemmillaan. Luonto on ainut joka on säilyttänyt alkuperäisen elämäntarkoituksen. Ihmiset ovat sotkeneet sen lailla ja säädöksillä.

      • minniaityliini

        keskustelua toivon kiitos!
        Jos ei ole asiallista vastattavaa niin silloin ei tarvitse vastata.
        Oletkos muuten kuullut että kissaemo saattaa ottaa orvon pennun ruokittavakseen! Siinä luontoa Sinulle.


      • myrdeli

        Ystäväni hevoselta kuoli varsa parin päivän ikäisenä. Netin kautta taas etsittiin keinoemoa varsalle, jonka emä oli kuollut, ja niinpä nämä kaksi yksinäistä saatettiin yhteen. Kas vain, hevonen alkoi hyvin pian imettää varsaa kuin omaansa, ja huolehti siitä kaikin tavoin kunnes se oli tarpeeksi iso itsenäistymään.

        Monilla luonnonvaraisillakin eläinlajeilla on käytäntönä hoitaa jälkeläisiä, vaikka ne eivät olisikaan biologisesti omia. Se on ollut monesti lajin säilymisen kannalta oleellista.


      • Huostabisnes
        minniaityliini kirjoitti:

        keskustelua toivon kiitos!
        Jos ei ole asiallista vastattavaa niin silloin ei tarvitse vastata.
        Oletkos muuten kuullut että kissaemo saattaa ottaa orvon pennun ruokittavakseen! Siinä luontoa Sinulle.

        Orvin kyllä.muttei riistä pentua emoltaan .hyvä älykkö


    • pojan äippä

      Hyvänä esimerkkinä aiheettomista huostaanotoista on "erityislapset".

      Näillä tarkoitan neurologisista poikkeuksista kärsiviä lapsia mm. asperger, ADHD, dysfasia...
      Heidän vaikeudet yleensä korostuvat kouluiässä jolloin valitettavasti syyttävä sormi osoittaa vanhempia.

      ADHD ja dysfasia on helpompi tunnistaa kuin asperger. Se valitettavasti usein sotketaan kaltoinkohdeltuun lapseen. Kannattaa googlettaa asperger...

      Niin ja pahinta on että assi-lapset monesti "hoidetaan" psykan puolella vaikka he kuuluvat neuron puolelle.

      Jos koulussa on ammattinsa osaava erityisopettaja, niin hän kyllä huomaa heti onko "erityislapsesta" kyse vai kaltoinkohdellusta lapsesta.

      Tällä hetkellä tilastotiedoissa on huostaanotonperusteina: koulunkäynnin vaikeudet peräti 37% ja vain siksi kun lapselle/lapsille ei olla osattu antaa koulussa oikeita tukimuotoja.

      Tukimuodoista: mitä lapsi tekee/hyötyy kodinhoitajasta joka käy kun lapsi on koulussa???
      Että se niistä tukimuodoista...

      Lopuksi vielä: toinen poikani sai ajoissa dg:n ADHD ja pärjää todella hyvin koulussa oikeilla tukitoimilla, mutta toinen ei...

      Ja nämä ovat muuten periytyviä, eikä kotona opittuja.

      • minniaityliini

        asiallisesta vastauksesta.
        Eli ihan tarkentaakseni: teillä siis on huostaanotettu lapsi diagnoosinsa vuoksi? Tai luultu häntä kaltoinkohdelluksi? Onko huostassa oleva lapsi saanut huostan aikana diagnoosin? Tällöinhän huostan syyt varmasti kumoutuisivat.


      • pojan äippä
        minniaityliini kirjoitti:

        asiallisesta vastauksesta.
        Eli ihan tarkentaakseni: teillä siis on huostaanotettu lapsi diagnoosinsa vuoksi? Tai luultu häntä kaltoinkohdelluksi? Onko huostassa oleva lapsi saanut huostan aikana diagnoosin? Tällöinhän huostan syyt varmasti kumoutuisivat.

        Poijalla ei ollut dg:tä ennen huostaanottoa, oli asperger-epäily minkä psykan puolen lääkäri myönsi, mutta perui myöhemmin. Nyt on peräti 3kpl, mitkä valitettavasti ovat vääriä. Tiedän tämän siitä koska olin pyytänyt konsultaatioapua lasten neurologilta ja hän kertoi luettuaan kaikki pojan paperit diagnoosien olevan virheelisiä ja jos lapselle annetaan psykoterapiaa menee lapsi enemmän takapakkia. Hän nimenomaan suositteli uusia tutkimuksia jotta saadaan pojasta vielä koulukuntoinen, mitä hän ei ole ollut yli vuoteen. Edelleen käy koulua 10h vähemmän kuin luokkatoverinsa ja huom. yli vuosi huostassa.

        Niin ja koulussa todella luultiin poikaa kaltoinkohdelluksi. Jos koskettiin sai "hepulin" ja samoin jos yritettiin pakottaa syömään. Nämä ovat aistiherkkyyksiä, normaaleja asseilla.

        Vuotta nuoremmalla veljellä on ADHD dg, ei siis huostaanotetulla. Niin ja pikkusiskolla vahva ADHD-epäily.

        Ne jotka ovat lukeneet kirjoituksiani:
        Edelleen on ollut koulussa kiinnipitoja ja yksi poliisikyyditys lisää, koska poika yritti karata takaisin kotiin. Opettaja tavoitti rappukäytävästä.

        Huostan kumoutumisesta tai jatkosta tiedämme vasta toukokuun lopulla kun on uuden neuvottelun aika. Mutta TÄRKEIN on saada asianmukaiset tutkimukset ensin.


    • vaiheessa..

      kun pyytää joltain ulkopuoliselta apua lapsen kanssa selviytymiseen, alkaa aiheeton "huostaanotto"!

      Mä sain tukihenkilön, jolla ei ollut lapsia. Hän oli sitä mieltä, ettei lapselle koskaan saa suuttua. Minä nuorena äitinä uskoin ja nielin tuon.
      Lapsi otti ylivallan kodissamme.
      Siitä seurasi uupuminen ja muita tukitoimia ei tarjottu.

      Elikkäs, kaikille nuorille äideille ja isille. Ottakaa yhteys vain ihmisiin, jotka ovat luotettavia.
      Jos annatte tällasille tukihenkilöä leikkivälle ääliölle vallan määrätä kodissanne, niin lapsi lähtee niin, että korvissa viuhuu.

      TÄMÄ ON AIHEETON HUOSTAANOTTO!!

      • minunkin lapset..

        ottivat ylivallan kodissani,olin niin kauan yksinhuoltajana,lasten isästä ei pahemmin apua ollut,mistään muualta en saanut apua kuin sossusta,en tiedä miten olisi selvitty ilman sossun apua ja pystyn myöntämään että tein virheitä itsekin lasten kasvatuksessa,koska sain kotoani huonot lähtökohdat elämääni....


      • on typistetty
        minunkin lapset.. kirjoitti:

        ottivat ylivallan kodissani,olin niin kauan yksinhuoltajana,lasten isästä ei pahemmin apua ollut,mistään muualta en saanut apua kuin sossusta,en tiedä miten olisi selvitty ilman sossun apua ja pystyn myöntämään että tein virheitä itsekin lasten kasvatuksessa,koska sain kotoani huonot lähtökohdat elämääni....

        tällaiseksi!

        Olisi kiva tietää, oliko joku yksityisen perhekodin pitäjä, jota alkoi noin kovasti ahdistaa puhe todistetusti aiheettomista huostaanotoista, että piti pyytää poistamaan mm. minun kirjoitukseni. Aivan asiallinen kirjoitus, mutta jonkun mielestä ilmeisesti asiasisältö väärä.

        Puhuu kyllä omasta puolestaan selvää kieltä, miksi joidenkin intressien mukaista on vaientaa puhuminen viranomaislaittomuuksista.


      • hänen pyynnöstään
        on typistetty kirjoitti:

        tällaiseksi!

        Olisi kiva tietää, oliko joku yksityisen perhekodin pitäjä, jota alkoi noin kovasti ahdistaa puhe todistetusti aiheettomista huostaanotoista, että piti pyytää poistamaan mm. minun kirjoitukseni. Aivan asiallinen kirjoitus, mutta jonkun mielestä ilmeisesti asiasisältö väärä.

        Puhuu kyllä omasta puolestaan selvää kieltä, miksi joidenkin intressien mukaista on vaientaa puhuminen viranomaislaittomuuksista.

        ketju typistettiin, koska Mspupu halusi poistaa omat viestinsä ja siinä samassa meni muidenkin viestejä. Hän itse kertoi tämän.

        Joten ihan turha heittää juttua perhekotien pitäjistä. Siis tällä kertaa huostaäidin pyynnöstä viestejä poistettu.


      • kiitos sinulle
        hänen pyynnöstään kirjoitti:

        ketju typistettiin, koska Mspupu halusi poistaa omat viestinsä ja siinä samassa meni muidenkin viestejä. Hän itse kertoi tämän.

        Joten ihan turha heittää juttua perhekotien pitäjistä. Siis tällä kertaa huostaäidin pyynnöstä viestejä poistettu.

        selvennyksestä!

        Ja sori perhekotien pitäjät - tällä kertaa!


      • mitä lapsen
        kiitos sinulle kirjoitti:

        selvennyksestä!

        Ja sori perhekotien pitäjät - tällä kertaa!

        kanssa koettu kirjoitamme kirjan,siitä ei tule kaunista luettavaa.Nimenomaan sijaisihmisen tekosia,ja
        tietty sossujen myös.
        Päivääkään lasta siellä ei pidettäisi kun totuus tulisi julki.


      • Viesti on yli
        mitä lapsen kirjoitti:

        kanssa koettu kirjoitamme kirjan,siitä ei tule kaunista luettavaa.Nimenomaan sijaisihmisen tekosia,ja
        tietty sossujen myös.
        Päivääkään lasta siellä ei pidettäisi kun totuus tulisi julki.

        3v vanha. Millä nimellä kirjaa voi kysellä vai onko vielä ilmestynyt?


    • aniittale

      .... ja lyhyesti: Sosiaalialan opistotasoisen koulutuksen käytyäni työkokemuksen ja elämänkokemukseni vuoksi hain apua sosiaalihuollolta vuonna 2005. Tilanteessa, jossa avioero juuri koettu samassa kuussa, äitinä, jolla 3 alaikäistä lasta.
      ...... ja elämä jatkui sosiaalihuollon tuella. Sosiaalihuolto muuttui lastensuojeluksi, sillä sosiaalihuollon kertoman mukaan he voivat auttaa perheitä paremmin, jos perhe on lastensuojeluasiakas. Luotin ihmisiin / sosiaaliviranomaisiin.
      Tilanne nyt 11/2009: nuorimmaiseni syntyi 2006. Siittäjä jätti heti kuultuaan raskaudestani, vaati aborttia vielä viime hetkillä. Itse koin/koen asian minun kehoni asiaksi. En kuten hän: vain minun olisi pitänyt hoitaa ehkäisy. Puhuimme jopa jälkiehkäisystä "panon" jälkeen (en kaunistele asiaa). Siittäjä meni sakon uhalla dna testeihin, todettiin isäksi. Ei pitänyt poikaansa yhteyttä.
      VASTA viime keväänä, kun paljastui, että lastensuojeluviranomaiset olivat hankkineet vuoden 2003 lääkärintodistuksen minusta "todistamaan" minut väsyneeksi hoitamaan nuorimmaistani ja olivat vuosi tolkulla kirjanneet mielivaltaisesti negatiivisia asioita minusta, siittäjästä kasvoi isä. Siinä vaiheessa siittäjä oli parempi kasvattaja kuin minä, joka olin hoitanut raskauteni yksin, hoitanut 2,5 vuotta poikaani kolmea sisarpuolta (joo hei samalle isälle), joka kärsi koliikkia yli yhden ensimmäisen elinvuotensa aikana.
      Elikkä lastensuojeluviranomaiset ottivat poikani luotani seuraavista syistä: heidän kirjaukset ovat todellakin vääriä (esim: sossun mukaan minun veljeni teki polttoitsemurhan lasteni näkiessä tapauksen. Todellisuus: aviomieheni veli teki polttoitsemurhan vain yhden lapseni nähdessä sen)., vanhin tyttäreni 18 v sairastaa syöpää; minä en äitinä kykene häntä hoitamaan, olen ollut sairauden takia pitkään poissa työelämästä. Olen kuulemma kelvoton äidiksi. Ja paskat! Periksi en anna: viranomaisten apu pitää olla apua eikä ihmisyyden tappamista.

      • voimia

        mutta se antaakin tuhoa ja vie tuhkatkin pesästä. Siinä sitten istut sielu paljaana ja moukaroituna savuavilla raunioilla, kun tupperwaarat täälläkin palstalla ilkkuvat - ilkkumasta päästyäänkin. Tupperwaarat eivät opi koskaan ymmärtämään elämää muovikupunsa sisällä.

        Voimia sinulle aniittale. Luulen, että tiedän vähän, miltä sinusta tuntuu. Joku osa kohtaa. Minuakin on lyöty moukarilla päähän ja toipuminen vie loppuelämän.


      • kato peiliin

        Onhan se toki niiiin aiheetonta, kun vain yksi lapsi näki polttoitsemurhan....


      • huostaan vaan
        kato peiliin kirjoitti:

        Onhan se toki niiiin aiheetonta, kun vain yksi lapsi näki polttoitsemurhan....

        onnettomuuksia, itsemurhan tehneitä ihmisiä, kuolemia yms. Sellainen ei ole kuitenkaan mikään huostaanoton syy - vaan sellaiseen pitää saada apua. Vielä 20 vuotta sitten ei kukaan piitannut, jos joutui todistamaan traumaattisia tapahtumia. Nykyisin ne sitten ovat huostaanoton syy?


    • parent

      erittäin omakohtainen. Pelkät vuosia jatkuneet omavaltaiset lapsen hakemiset sopimalla ohi lähivanhemman koulun tai lapsen kanssa ( kiellot, KO päätökset ei mitään vaikutusta), lastensuojeluilmoitukset etältä ja hänen sukulaisilta).
      Sama kaava, väite lapsen huonovointisuudesta kotiolojen takia. Ei eritelty ja sos viranom sanoo, ettei edes epäillä kotioloja. Lapsi on käynyt neurologisissa muissa tutkimuksissa, joiden oireita etä ei tunnusta.
      Häirintää ollut kaikista suunnista, viranomaisiin uhataan ja otetaan yhteyttä heti ( hätäkeskukseen esim ellei vastaa esim puhelimeen ; lähestymiskieltoa ei vainoamistapauksissa saa).
      Tapaamiset toimineet lähin puolelta, etä tekee ilmoitukset vaikkei tapaamisaika.
      Sos. viranom. laittaa kutsun lastensuojeluun. He ilmoittavat ( syistä), ettei heitä kiinnosta. Kaikista muistiinpanot. Kukaan ei lue, eikä ole perehtynyt.
      Huostaanotto sijaishuoltoon häiriintyneelle.
      Kuulemistilaisuus ja taas uudet ihmiset, sanovat vain " täällä lukee.."
      Liikaa kaikki hyvälle kaikkensa antaneelle vanhemmalle. Älkää sitä epäilkö. Lapsi ja hänen tulevaisuutensa huolettaa. Samassa yhteydessä annettiin vielä yhteydenpitokielto. Lapsi ollut koko ikänsä hyvin läheinen ja suhteet edelleen hyvät, en vain näe enkä voi olla enää yhteydessä. Mitä nämä kiireellisen huostaanoton tehneet tietää lapsen terveydestä ja kehityksestä.
      Valtaa on sos viranom yli kykynsä.

    • vanhemman oikeudet

      Erotilanne, joissa toinen vanhempi yrittää mollata entistä kumppaniaan (lapsen vanhempaa) kaikin mahdollisin tavoin ja savustaa hänet lapsen elämästä ulos. Entisestä puolisosta puhutaan negatiivisia asioita viranomaisille jopa valehdellaan. Asiat lopulta kärjistyy ja monimutkaistuu moneltakin eri taholta. Huostaanotto papereihin kirjataan asioita lapsen vanhemmasta jotka eivät vastaa todellisuutta. Sijoitus kuitenkin tehdään ja tästä alkaa toisen vanhemman taistelu lapseensa. Tapaamis oikeuksista, huoltajuus asioista jne. Kestää pitkään ennen kuin ihminen saa kumottoa häntä koskevat VÄÄRÄT syytökset. Virallisia papereita hallinto tai korkeimmasta oikeudesta voi joutua odottamaan. Tässä välissä ehtii tapahtua paljon.

      Tukitoimet ovat olleet riittämättömät resurssipulan vuoksi. Koti-käynneillä käyty keskustelemassa ja kartoittamassa perheen tilannetta, vaikka perhe olisi toivonut konkreettista apua asioihin.

      • väärät perusteet

        Koen laittomiksi tai ainakin aiheettomiksi huostaanotot jotka on tehty kuulematta lapsen lähipiiriä tai pakko keinona ilman vanhemman suostumusta. Esimerkkejä on useita, mutta esim.tilanne jossa vanhemmille tai vanhemmalle sanotaan huostaanoton olevan väliaikainen ratkaisu, vaikka todellisuudessa huostaanotto on suunniteltu pitkä aikaiseksi ja pysyväksi ratkaisuksi 18-ikävuoteen asti. Viranomaiset voivat ohittaa lapsen lähipiirin kokonaan (kuulematta heitä) eli tärkeä läheisneuvonpito jää tekemättä. On myös mahdollista että yhteydet sijoitettuun lapseen katkeaa kokonaan sijoituksen myötä. Sijoitus voi purkautua, sijoitus paikat vaihtua ja työntekijät vaihtua. Ihmisillä on kiire, asiat voi muuttua, harva alkaa soittelemaan muuttuneesta tilanteesta ja päivittämään tilannetta lapsen läheisille.

        Sitäkään ei tiedä millainen sijaisperhe sattuu kohdalle ( halutaanko yhteyksiä ylläpitää ja riittääkö tämän valvomiseen resursseja / tukea muilta viranomais tahoilta)

        Toinen esimerkki on tilanne, jossa lapsi ollut tilapäisesti tukiperheessä tai sijaisperheessä loman aikana, mutta loman päätyttyä hän ei pääsekkään enää alkuperäiseen kotiinsa. Miksi? Toivon, että vastaavaan tilanteeseen olisi hyvä syy joka vastaa todellisuutta, mutta en voi olla miettimättä etteikö tunnepuolellakin olisi joskus vaikutusta asiaan. Yhdessä vietetty aika on voinut olla pitkä ja mukava. Todennäköisesti kiinnytty lapseen. Sinä aikana ehditään miettiä asioita, ostaa lapselle kivoja leluja, ehkä kerätä negatiivisia lausuntoja lapsen biologista vanhempia / vanhempaa vastaan vaikka lapsen kodissa olisi tukiverkosto olemassa ja asiat hyvin.

        Ikäviä myös tilanteet, joissa sijoitusta ei pureta vaikka lapsen alkuperäisessä kodissa asiat ovat muuttuneet positiivisella tavalla.


      • ikävöivä äiti 87

        mulle kävi aika lailla juuri noin., lapsen isä ei välittäny lapsesta muuta kun sillon kun halus tunkea mun elämään jos mulla oli uusi mies ekalla kerralla teki lastensuojeluilmoituksia ja uhkaili ja kiristi. suhde päättyi eikä isästä taaskaan kuulunut mitään, mutta nyt kun mulla on uusi suhde meni puhumaan lisää perättömiä sossuun että oon kauhea alkoholisti ym, muuta shittiä. ja yhtäkkiä sossut tuli vaan ja haki mun tyttären pois kodista. tässä nyt ootellaan että sais tytön takasin. musta on tosi sikamaista isältä että kiusaa mua oman lapsensa kustannuksella. ja lastenvalvoja puoltaa isää ja multa ei edes kysytty asioista mitään että pitääkö mikään paikkaansa, nyt sitten niitä muka selvitellään.. jostenki kummasti siellä papruissa luki sellaisiaki asioita jotka ei kyllä asiaan kuulu..mm. että oon ollu joskus vuosi sitten viihteellä..mitä se kellekkään kuuluu kun lapsikin sattu olemaan sillon hoidossa OMALLA ISÄLLÄNSÄ JA HUOLTAJALLANSA..senhän nyt kaikki ymmärtää ettei lapsen aikana saa juoda mutta kun ei näköjään saa sillonkaan kun lapsi on omalla isällänsä.eikä muutenkaan tuu käytyä viihteellä jos nyt muutaman kerran vuodessa.sossuntäti sano mulle että tämä on sulle "opetus" kun tuli tytön hakemaan kotoa. tyttö 2,5v ja kärsii tästä tilanteesta. yksinhuoltajuuspaperit vetämässä ja taidan hakea myös isälle lähestymiskiellon. kaikkein eniten ärsyttää se että kun itse tietää miten asiat oikeasti on mutta kun kaikki uskoo lapsen isää joka vaan haluaa mustamaalata mut koska oma elämä on päin peetä. ikävä on puolin ja toisin tytön kanssa puhutaan joka toinen pvä puhelimessa ja joka kerta kysyy monta kertaa "miks et tuu jo" :(


    • ou mait kaaat!

      mun tuttu muija ei halunnu koskaan lapsia.huus jo 17v ettei tu ikinä tekee niit kusevia äpäriä maailmaan. löyti sitte vihdoin(ihme) ukon joka taas halus perheen. no yllätys yllätys,kuten kaikki tietää, sekopäät sikiää parhaiten,kaks lasta. kumpaakin tää muija hakkas pinnasängystä alkaen. lasten naamoissa oli juovia,mustelmia,mutta aina sai jotai sontaa selitettyy ukolle ja neuvolaan. soitin kaksi kertaa sossulle. ilmoittivat 2vk ennen menoa että tekevät kotikäynnin. no asiathan oli tietty helvetin hyvin! tiedän mitä arki siellä on. lapsia nimitellään vitun homo,vitun idiootti ym.mitä näistä voi tulla?( muija on yh nykysin.mutta asuu salaa jo uuen ukon kanssa ja haaaveilee uutta lasta.jepjep.).kummallakin lapsella on tosi paha dysfasia. muijan ainoa murhe on "vittu jos ne toteaa ettei tää ookka niin sairas,menetän 300e kk".. että näin mennään tänään.

      • ounou, ounou

        Just hyvä. Samoin: Ou MAi KAAD. Kaikkee sitä kuulee. Siis TOD.
        On joo outo muija. Hyvä kirjotus.


    • Kehittämistä on

      Lastensuojelussa ja huostaanotoissa on kehittämistä edelleen. Toisinaan tehdään huostaanottoja liian aikaisin vaikka tukiverkostoa on, toisinaan monta vuotta liian myöhään. Pitäisi kuitenkin pystyä tarkastelemaan huostaanottoja monista eri näkökulmista ja tehdä yhteistyötä lasten vanhempien ja läheisten kanssa. Miettiä huostaanoton seurauksia ja vaikutuksia pidemmälle tähtäimelle. Mitkä ovat seuraamukset, mitä traumoja lapsi joutuu kokemaan.

      Viranomaisten toimintatavoissa on eroja. Aina vanhempi tai lapsi eivät saa asianmukaista kohtelua. On ihmisiä joilla on liian paljon päätösvaltaa asioihin jolloin asiakkaan toiveet ja tarpeet jäävät toissijaiseksi. Joillekkin se on oma-etu, hyöty sijoitetuista lapsista tai hyvä talouden kasvu. Toisten ihmisten tunteilla eikä kärsimyksellä näytä olevan niinkään väliä.

      Oravanpyörä on valmis kun kaikki ajattelevat vain omaa etuaan ja toimivat sen mukaan, kykenemättä rakentavaan yhteistyöhön.

    • yksi muiden joukossa

      Eikö huostaanotto ole laiton jos ihminen on tuomittu jostain rikoksesta ja todetaan myöhemmin syyttömäksi, mutta lapset ovat sijaisperheessä edelleen. En voi ymmärtää syitä joilla joitakin huostaanottoja perustellaan esim.sanomalla että muutokset kuormittavat lasta tai lapsi on kiintynyt sijaisperheeseen jonka vuoksi ei olisi lapsen edun mukaista palauttaa häntä alkuperäiseen kotiinsa. Onko todella tarkoitus että lapsi vieraannutetaan omasta vanhemmastaan ja ympäristöstään? Vaikka alunperin puhutaan vain tilapäisistä ratkaisusta.

      Kirjeet eikä harvat, satunnaiset tapaamiset ole minusta oikeaa vuorovaikutusta vaan sen vähättelyä ja mitätöintiä. Mielestäni vanhemmalta tukahdutetaan silloin mahdollisuudet olla lapsen elämässä mukana ja seurata lapsensa kehitystä, iloita päivittäisistä asioista ja olla jakamassa arkea tämän kanssaan. Lapselta mahdollisuus omaan vanhempaansa.

      Ajatelkaa kaikkia niitä traumoja, vihan ja surun tunteita joita tälläiset saavat aikaan kun lapsi kasvaa isoksi ja tajuaa tai kuulee jostain että hänellä olisi ollut vanhempi tai vanhemmat (perhe) joka olisi pystynyt huolehtimaan hänestä, mutta sijoitusta on siitäkin huolimatta jatkettu vuosi tolkulla. Sairasta.

      • yksilöitähän me

        Laiton ja "laiton".

        -Viranomaisille on laadittu erityisiä pykäliä ja lakeja mitkä kumoavat oikeudenmukaisuuden ja ihmisarvon toteutumisen. Lapsen etuhan on mielivaltainen keksintö. Ei tällä palstalla kannata tuhlata voimiaan yhteenkään oman perheen oikeusmurhan kertomiseen.

        Tämä Käktys-palsta on tragikoominen höpäjämispaikka.

        Ei sijainen AJATTELE, hän on toiminnan puuhaihminen, joka ottaa sijaispolon, koska hänellä on ovet auki näille arkea tarvitsiville. Hän ei ole täydellinen, niinkuin ei kukaan ole (!), mutta hän tarjoaa sen ikävän parantavan arjen:) -Se on trendikäs, Guru Sinkkosenkin, neuvo.



        Sitä tahdon kertoa, että sijainen tekee vain työtään työtään työtään...joka ei häntä ymmärrä niin tämä työtätekevä sijainen kyllä opettaa:D


    • Rikottu luottamus

      Puhumattomuus ei palvele ketään. Luin eilen uutis otsikoita lehdistä ja huomasin jutun nuoren pojan pahoinpitelystä eräässä suomalaisessa lastenkodissa. On järkyttävää jos lapsi tai nuori ei ole turvassa sijaishuollon aikana ja hänen oikeuksia, ihmisarvoa poljetaan mitä kauheimmilla tavoilla. Jotain on pahasti pielessä. En tiedä millaisia "ihmisraunioita" tähän yhteiskuntaan halutaan, mutta tiedän että vastaavat kokemukset jättävät jälkensä ja aiheuttavat pelkoa, ahdistusta, surua ja vihaa muissakin ihmisissä kuin pahuutta kohdanneessa henkilössä.

      Miten voimme enää luottaa siihen, että läheisemme on turvassa myös huostaanoton aikana ja että hän saa oikeudenmukaista kohtelua? Kuinka paljon pitää vielä tapahtua ja sattua laittomuuksia sijaishuollossa jotta myös syytteet/tuomiot tekijöillä kovenee?

    • se aika tulee

      Odotan, että geenitutkimus ratkaisee vielä muutaman kysymyksen. Olen varma, että se tapahtuu lähimmän 10 vuoden aikana. Sen jälkeen haen geeneihin perustuvan diagnoosin itselleni. Sen yli ei voi tuomari eikä sosiaalityöntekijä eikä sijaisvanhempi humanismilla tai keittiöpsykologialla kävellä. Silloin nostan kanteen siitä, että minut erotettiin vanhemmistani vammani vuoksi.

      • hyvä :)

        Humanismiahan syytetään siitä, että se sallii liikaa kotirauhaa - Aika outoa, että ei-humanistit sitten puuttuvat kotien elämään ylipäätään! Sehän on tyystin silkkaa laskelmointia. Hurtig luennoi meinaan tosta "humanistisen ihmiskäsityksen sallimasta pahuudesta perheissä".


    • Näin se vain on

      Huostaanotto on laiton, jos sosiaalitoimikaan ei pysty osoittamaan, että
      1) lapsen huolenpidossa ja kasvuolosuhteissa olisi mitään sellaista, joka vaarantaa hänen terveen kehityksensä; tai
      2) lapsi ei itsekään vaaranna kehitystään päihteidenkäytöllä, rikoksilla tai millään niihin rinnastettavilla teoilla.

      Näin sanoo lastensuojelulaki.
      Mutta silti huostaanottoja tehdään noissakin tapauksissa johtuen puuttuvista avohuollon tuista ja viimeisen 20 vuoden aikana yhä enemmän puuttuvien peruspalveluiden takia.

    • aituliiiiinille

      "miksi te niin suu vaahdossa puhutte suurta osaa huostaanotoista laittomiksi? Haluaisin todella ymmärtää teitä".

      Outo ja merkillinen kysymyksen asettelu: Minun suusta ei kyllä tule mitään vaahtoa kun halveksin lastensuojelun suoltamaa propagandaa ja sanon sen tällä palstalla.

      Vaikutat lässyttävältä perusymmärtäjältä, joka ei ymmärrä puhuttua. Odotat vaan että saat latoa ls:n kurssien opettamaa erityisosaamattomuustietouttasi.

    • 1000:s kerta

      Kuinkahan paljon tännekin niitä laittomuuden perusteita on listattu...

      PERUSTUSLAKI on joka maassa lainsäädännön peruspilari. Suomen perustuslaissa luvataan kaikille kansalaisille mm. terveydenhoito, eikä lastenkaan kohdalla mainita, että sen saamiseksi olisi tehtävä huostaanotto.

      Ns. hoidollisissa huostaanotoissa rikotaan törkeästi perustuslakia ja sen lisäksi
      - terveydenhoitolakia
      - usein myös mielenterveyslakia
      - tietenkin lastensuojelulakia
      - sekä kansainvälisiä lasten oikeuksien sopimuksia, joiden noudattamiseen Suomi on sitoutunut

      Edellä oleva lista pätee myös silloin kun kuntien laittomuuksiin menneiden säästöjen takia koulu ei kykene tarjoamaan lapselle perusopetuslain lupaamaa riittävän hyvätasoista erityisopetusta ja sen takia lapsi sijoitetaan johonkin laitoskouluun.

      Eli näissä törkeimmissä tapauksissa ei ole kyse edes tukitoimien puutteesta, vaan suoranaisista useiden lakien rikkomuksista.

      Meidänkin tapauksessa oli kyse laittomasta huostaanotosta katsoi sitä miltä kannalta ja kenen kannalta tahansa. Myös SOSIAALITYÖNTEKIJÄT pitivät sitä laittomana alusta alkaen. Jos tämä kuulostaa mielestäsi käsittämättömälle, niin et tiedä laittomista huostaanotoista yhtään mitään.

      Sen jälkeen listassa tulevat avohuollon tukien puutteen takia tehdyt huostaanotot.
      Lehdistössä on vuosien mittaan kirjoitettu paljonkin, miten OIKEAA TUKEA lastensuojelun tarjoaman lumeavun eli perhetyönsijasta olisi esim. äidin ja vauvan unikoulu, käytännön neuvot, ohjeet ja tuki kasvatusongelmiin, perheterapia, sovittelu eroamassa oleville vanhemmille, riittävä taloudellinen tuki, kodinhoitajapalvelut jne.

      Näitä ovat vaatineet myös sosiaalityöntekijät ja eri asiantuntijat, eivät nämä ole vain huostaanottovanhempien mielipiteitä, kuten täällä yleensä halutaan ymmärtää. Ls-lain laatijoiden tarkoituksena oli oikein kohdennetulla avohuollon tuella estää huostaanotto, eikä niin tapahdu, kun kaikki ongelmat kattavana ainoana tukena tarjotaan vain ls:n perhetyötä, mikä on laitonta ja naurettavaa monessa tilanteessa.

      Kun oikein kohdennettua tukea ei ole tarjottu, on huostaanotto aina laiton.

    Ketjusta on poistettu 8 sääntöjenvastaista viestiä.

    Takaisin ylös

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mielessäni vieläkin T

      Harmi että siinä kävi niinkuin kävi, rakastin sinua. Toivotan sulle kaikkea hyvää. Toivottavasti löydät sopivan ja hyvän
      Ikävä
      39
      1977
    2. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      43
      1516
    3. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      28
      1428
    4. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      19
      1427
    5. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1421
    6. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      1
      1385
    7. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      2
      1357
    8. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      1
      1290
    9. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      2
      1230
    10. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      5
      1217
    Aihe