Alfa 156, mihin kiinnittää huomiota

Ostan auton

Ajattelin ostaa ensimmäiseksi autoksi Alfa Romeo 156:n. Mihin kannattaa kiinnittää huomiota, tyyppivikoja tms, paskoja vuosimalleja joita välttää? Vai irtoaako kelvollinen edes 7000 eurolla? Nettiautosta kattelin et sais ehkä jonkun 150 ajetun.

Paljonko huoltokustannukset ovat, laskin että ajoa vuodessa tulee alle 7000km. Koneeksi ajattelin 2.0 tai 2.5 kun olen kuitenkin ajanut jonkin verran isompikoneisilla ja tottunut tehoon niin tuo 2.5 himottaa enemmän.

Mites luotettavuus, onko eroa koneiden välillä, riittääkö käyttöautoksi vai onko koko ajan rempassa?

105

14822

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • gjgjgjg

      Moi,en suosittele alfaa jos haluat ongelmattoman auton.Koneissa on vakavia ongelmia esim. Jakopäänhihnan kestävyyden kanssa. Eräässä tapauksessa 71 tkm:n matkalla kone leikkasi kerran kiinni (öljyä ei huomattu lisätä riittävästi,lue joka toisen tankkauksen yhteydessä.Moottoritien rampissa sisäkaarteen puoleinen mäntä leikkasi kiinni! 10tkm tästä meni hihna ja taas täystuho koneessa.

      • tapiolos

        hyvä juttu :)


      • 156
        tapiolos kirjoitti:

        hyvä juttu :)

        ensinnäkin, jos ostat 150 ajetun vm.2000 tai vastaavan tohon hintaan niin maksat liikaa!
        ja kun ostat vähän vanhemman auton niin niitä hulto kustannuksia tulee kaikista autoista!

        Suosittlen sen takia että otat pienämmän moottorin, koska siinä yleensä vähemmän ongelmia ja huolto kustannukset ovat pienempiä. Ja ethän sitten vie autoasi Deltaan huoltoon kun muualla seviää puoleen hintaan!

        jakohihnan kun vaihtaa noin 20 000km välein ja tarkistaa oljyt aina välillä niin kaiken pitäisi olla ok! Itselläni on 156 joka ei kulut öljyä lainkaan, eli se on autosta kiinni. Onnea matkaan!


      • Jesper.
        156 kirjoitti:

        ensinnäkin, jos ostat 150 ajetun vm.2000 tai vastaavan tohon hintaan niin maksat liikaa!
        ja kun ostat vähän vanhemman auton niin niitä hulto kustannuksia tulee kaikista autoista!

        Suosittlen sen takia että otat pienämmän moottorin, koska siinä yleensä vähemmän ongelmia ja huolto kustannukset ovat pienempiä. Ja ethän sitten vie autoasi Deltaan huoltoon kun muualla seviää puoleen hintaan!

        jakohihnan kun vaihtaa noin 20 000km välein ja tarkistaa oljyt aina välillä niin kaiken pitäisi olla ok! Itselläni on 156 joka ei kulut öljyä lainkaan, eli se on autosta kiinni. Onnea matkaan!

        Ymmärsinkö oikein että hihna pitäisi vaihtaa 20tkm:n välein jotta varmuus kestävyydestä?! Paljonko vaihto maksaa? Eihän tossa ole mitään järkeä,keskivertoajolla vaihto kerran vuodessa!156:n lukisin kuitenkin vielä käyttöautoksi,museoautolla tuo voisi tulla kyseeseen!


      • raikais
        Jesper. kirjoitti:

        Ymmärsinkö oikein että hihna pitäisi vaihtaa 20tkm:n välein jotta varmuus kestävyydestä?! Paljonko vaihto maksaa? Eihän tossa ole mitään järkeä,keskivertoajolla vaihto kerran vuodessa!156:n lukisin kuitenkin vielä käyttöautoksi,museoautolla tuo voisi tulla kyseeseen!

        no ei, älä nyt kaikkea paskapuhetta usko


      • allapukatsoova

        mulla on ny alffa ollu vuodenverta. ajopäiviksiä ollu 13, muuton pajalla kokoajan. eli pajalla noin 337 päivä/vuosipläjäys. nytkin pajalla, jarrut leikkas ja jakohihnaa pitää paikkailla. että sellatteita italian Laatumakaronilaatikkoita.


      • Pajunköysi 1983

        Sama juttu avensiksessa 60tkm kohdalla...tyyppivika monessa toyotassa. Alfassa en sen sijaan ole tätä kuullutkaan olevan. Toki rajummassa käytössä yleensä ovat. Italialaiset ovat kuitenkin moottorit aina osanneet tehdä.


    • Alfa 156 on vallan oivallinen auto. Se on hyvä ajaa, hyvin varusteltu, ergonominen, mukava, hiljainen ja persoonallinen - se on myös aivan erinomainen talviauto ja hyvä veturi isommallekin perävaunulle. Erityisen taloudellinen se ei ole, mutta sen kompensaatioksi käytetyt ovatkin sitten varsin miellyttävästi hinnoiteltuja.

      Vaikka kokonaisuus on hieno, se ei missään yksityiskohdissaan ole hirveän eksoottinen ja erikoinen, vaikka Esson baarissa niin luullaankin.

      156:n kori on suht hyvin tehty ja suojattu, mutta alle kannattaa kurkistaa; ruostetta voi löytyä, jos pohja on ajettu kiinni jonnekin. Takaovien kohdalla sivulelmapellissä on pystysauma, joka kerää kiveniskemiä. Kori on galvanoitu, mutta jos galvanointi kuluu puhki, kohta alkaa ruostua. Vanhemmissa yksilöissä katto voi kuplia keskeltä tuulilasin yläreunan kohdalta.

      Konehuoneen puolella tärkein asia on, että jakohihna on vaihdettu ajallaan. Jos ei ole, se on vaihdettava saman tien ja se saa luan näkyö hinnassa, se on arvokasta lystiä. Joissan yksilöissä on mennyt myös ilmamassamittareita vaihtoon. Muuten pellinalla ei ole ihmeempiä, öljyäkuluu enemmän kuin keskivertoautoissa, mutta vähemmän kuin keskiverto Toyotassa. Kannattaa tarkkailla.

      Alustan tukivarret saisivat olla järeämmät, niissä voi olla väljää varsinkin, jos ajo on ollut reipasta.

      Varusteet ja sähkölaitteet pelaavat yleensä ongelmitta. Takaikkunan hissit voivat käytön puutteessa jäykistyä ja airbagin merkkivalo voi joskus antaa virhehälytyksiä, mutta nämäkin ovat yksilöstä riippuvia asioita.

      Perusauto on hyvin tehty. Joukossa voi olla huonosti huollettuja yksilöitä, sillä Delta-auton huollot ja osat ovat aivan järjettömän hintaiset ja työn laatukin vähän mitä sattuu. Suosittelen huollattamaan muualla.

    • Tyylibiili

      Vaikka itse ajelen Alfa Romeo 156:sella, en voi suositella sitä ensimmäiseksi autoksi oikein kenellekkään, sillä se vaatii mielestäni aivan omanlaisensa paneutumisen sen ylläpitoon.

      Tämä ei tarkoita, että se olisi muihin merkkeihin verrattuna jotenkin erikoisen hankala tai kallis ylläpitää, erilainen vain.

      Ensiksikin, auto on italialaisten valmistama. Mitäkö merkitystä sillä on? Paljonkin! Japanilaiseen laatuun, saksalaiseen täsmällisyyteen tai pohjoismaalaiseen jämäkkyyteen tottuneelle Alfa saattaa olla melkoinen kulttuurishokki.

      Alfa on kaunis katsella ja ketterän tempperamentikas ajettava, muulla ei ole ollut sitten niin nuukaa ja Alfan omistaja ei pienistä nitinöistä, natinoista ja koneen säksätyksistä hätkähdä.

      Tiedän, että tähän moni Alfan omistaja vastaa, ettei ainakaan heidän autonsa nitise, natise tai säksätä. Mutta tämä vain osoittaa, että ajokit ovat yksilöitä! Meillä äänimaailmaa löytyy, vaikka autossa ei ole mitään vikaa (tosin ajokillamme on jo ikääkin)

      Oleellista kuitenkin on kysyä itseltään, haluaako ajaa ja omistaa Alfa Romeon. Tämä on tärkeää, sillä niin kuin toisaalla näillä palstoilla voimme lukea (ja yhdyn väittämään täysin) ei sitä voi ostaa toisen merkin vaihtoehdoksi, ei vain kokeiltavaksi.

      Ei, silloin pettyy! Tärkeintä on, että haluaa sellaisen! Tällöin pienet pikkumurheetkin eivät tunnu niin pahoilta.

      Sanoit hankkivasi ensimmäistä autoasi ja olevan tottunut tehoon! Pyydän, please! Älä hanki Alfaa, jos tarkoituksenasi on osallistua sillä lippalakkiporukan kotikadun kovapanosammuntoihin ja ohitella pikatiellä perhetoyotia keskisormi pystyssä.

      Alfa Romeo on herrasmiesten (ja -naisten) auto, jolla edetään tyylikkäästi, muuta liikennettä kunnioittaen ja toista Alfistia tervehtien.

      Muuten, kone pysyy kunnossa tyyppiin katsomatta, kun vaihdattaa hihnat ajallaan ja muistaa tarkastaa moottoriöljyn määrän. Älä käytä missään koneessa ns:"nollaviskositeetin" öljyjä, sillä niitä eivät Alfan koneet siedä (tai ellet sitten halua pikaista kansiremonttia), 5w-40 on passelia rasvaa!

      Moottortyyppi vaikuttaa oleellisesti käyttökustannuksiin. Voidaan sanoa, että 2.5 l V6:sen kulungit ovat yleisesti kolmanneksen suuremmat, kuin 2.0 TS:n (huollot, varaosat ja polttoaine) ja kyllä sillä 2-litraisellakin suomen oloissa ehtii (ja saa tarvittaessa korttinsa hyllylle, jos sikailee....)

      Alfa sopii huolellisen kuskin käyttöautoksi, mutta kannattaa silti harkita......

    • Mikko Pe

      Moro,alfan laadusta ja omituisuuksista saa hyvän kuvan TM:n kestotestistä.Suosittelen,vaikka päivän huumoripläjayksenä. :)

      • sdah89

        mieluummin vaikka 156 V6sen koeajo, tuulilasin yhden kpl kestotestistä ei saa mitään hyvää kuvaa otos on suhteellisen pieni....samanlaisia maanantai kpl löytyy vaikka Audin autobildin testeistä...


      • ...seli
        sdah89 kirjoitti:

        mieluummin vaikka 156 V6sen koeajo, tuulilasin yhden kpl kestotestistä ei saa mitään hyvää kuvaa otos on suhteellisen pieni....samanlaisia maanantai kpl löytyy vaikka Audin autobildin testeistä...

        Ei muista mitään toista autoa josta olisi hihna mennyt kestotestissä.Ja mitä tuli ko. kestotestiauton öljynkulutukseen,normaalisti se pienenee alkukilometrien jälkeen,mutta alfassa kasvoi kasvamistaan. En jaksa ymmärtää mitä hienoa koneessa voisi olla,ei kestä ja kulutus iso.Hmm.

        Bensaa maksaa paljon,en ymmärrä miksi ostaa vielä auto,jonka ylläpito maksaa maltaita ja luotettavuus huono.Kaiken kukkuraksi kun tarjoat alfaa vaihdossa,monet autoliikkeet eivät käytännössä halua ottaa niitä vastaan! Haluttu ja ihannoitu alfa!?


      • sdahH
        ...seli kirjoitti:

        Ei muista mitään toista autoa josta olisi hihna mennyt kestotestissä.Ja mitä tuli ko. kestotestiauton öljynkulutukseen,normaalisti se pienenee alkukilometrien jälkeen,mutta alfassa kasvoi kasvamistaan. En jaksa ymmärtää mitä hienoa koneessa voisi olla,ei kestä ja kulutus iso.Hmm.

        Bensaa maksaa paljon,en ymmärrä miksi ostaa vielä auto,jonka ylläpito maksaa maltaita ja luotettavuus huono.Kaiken kukkuraksi kun tarjoat alfaa vaihdossa,monet autoliikkeet eivät käytännössä halua ottaa niitä vastaan! Haluttu ja ihannoitu alfa!?

        ET YMMÄRRÄ LUETTUA?


      • Vaikka aasialaisesta hihnasta menikin hampaat, kyseinen käyttötotesti antoi kaikesta huolimatta ihan positiivisen kuvan 147:sta. Autoa kehuttiin monin osin ja todettiin, että jostain syystä aina, kun oli mahdollista valita, Alfa lähti ensimmäisenä parkkiruudusta. Erikseen testin lopussa vielä todettiin, että Alfa 147 on perusrakenteeltaan jämäkkä, hyvin tehty auto.


      • kestotestissä
        ...seli kirjoitti:

        Ei muista mitään toista autoa josta olisi hihna mennyt kestotestissä.Ja mitä tuli ko. kestotestiauton öljynkulutukseen,normaalisti se pienenee alkukilometrien jälkeen,mutta alfassa kasvoi kasvamistaan. En jaksa ymmärtää mitä hienoa koneessa voisi olla,ei kestä ja kulutus iso.Hmm.

        Bensaa maksaa paljon,en ymmärrä miksi ostaa vielä auto,jonka ylläpito maksaa maltaita ja luotettavuus huono.Kaiken kukkuraksi kun tarjoat alfaa vaihdossa,monet autoliikkeet eivät käytännössä halua ottaa niitä vastaan! Haluttu ja ihannoitu alfa!?

        Kone on mm. lauennut Renault R8 autossa joskus 70-luvun alussa. Ja saman merkin autosta on omakohtaisia kokemuksia kun Dauphinesta meni nokka-akselia pyörittävä bakeliittipyörä rikki ja matka loppui siihen.
        (volvoissa oli muuten samanlainen systeeni B18 koneessam mutta se kesti)
        60 tkm hihnanvaihtoväli on todella surkea. Pösölläkin tuplasti pidempi.
        Tässä näkyy vihjaus laakereihin ja ohjaustehostimeen. Kun minä kirjoitin niistä viime vuonna, niin sain valehtelijan maineen.
        Laakerit kuitenkin menivät etupyöristä 80 ja 90 tkm kohdilla. Ja ohjaustehostin pärskäytti mehut pihalle kahtena talvena. Kun huollot oli tehty deltassa niin oletan nesteitä vaihdetun jos se on ollut huolto-ohjelman mukaista.
        Onko siis ongelma huollossa vai laadussa.,.


      • fgnfsnf
        kestotestissä kirjoitti:

        Kone on mm. lauennut Renault R8 autossa joskus 70-luvun alussa. Ja saman merkin autosta on omakohtaisia kokemuksia kun Dauphinesta meni nokka-akselia pyörittävä bakeliittipyörä rikki ja matka loppui siihen.
        (volvoissa oli muuten samanlainen systeeni B18 koneessam mutta se kesti)
        60 tkm hihnanvaihtoväli on todella surkea. Pösölläkin tuplasti pidempi.
        Tässä näkyy vihjaus laakereihin ja ohjaustehostimeen. Kun minä kirjoitin niistä viime vuonna, niin sain valehtelijan maineen.
        Laakerit kuitenkin menivät etupyöristä 80 ja 90 tkm kohdilla. Ja ohjaustehostin pärskäytti mehut pihalle kahtena talvena. Kun huollot oli tehty deltassa niin oletan nesteitä vaihdetun jos se on ollut huolto-ohjelman mukaista.
        Onko siis ongelma huollossa vai laadussa.,.

        kuten todettu yhden auton otos on liian pieni jotta voi tehdä yhtään mitään arviointeja


      • lemmenvaltikkaII
        kestotestissä kirjoitti:

        Kone on mm. lauennut Renault R8 autossa joskus 70-luvun alussa. Ja saman merkin autosta on omakohtaisia kokemuksia kun Dauphinesta meni nokka-akselia pyörittävä bakeliittipyörä rikki ja matka loppui siihen.
        (volvoissa oli muuten samanlainen systeeni B18 koneessam mutta se kesti)
        60 tkm hihnanvaihtoväli on todella surkea. Pösölläkin tuplasti pidempi.
        Tässä näkyy vihjaus laakereihin ja ohjaustehostimeen. Kun minä kirjoitin niistä viime vuonna, niin sain valehtelijan maineen.
        Laakerit kuitenkin menivät etupyöristä 80 ja 90 tkm kohdilla. Ja ohjaustehostin pärskäytti mehut pihalle kahtena talvena. Kun huollot oli tehty deltassa niin oletan nesteitä vaihdetun jos se on ollut huolto-ohjelman mukaista.
        Onko siis ongelma huollossa vai laadussa.,.

        Mäkin laukesin tänään. Kasvoille. Suoraan sen muijan kasvoille. Kohta sen jälkeen peppureikään.


      • Big Jim
        lemmenvaltikkaII kirjoitti:

        Mäkin laukesin tänään. Kasvoille. Suoraan sen muijan kasvoille. Kohta sen jälkeen peppureikään.

        Minakin ruiskutta tanaan kuin Toyota oljut ulos.


      • Big Jim
        kestotestissä kirjoitti:

        Kone on mm. lauennut Renault R8 autossa joskus 70-luvun alussa. Ja saman merkin autosta on omakohtaisia kokemuksia kun Dauphinesta meni nokka-akselia pyörittävä bakeliittipyörä rikki ja matka loppui siihen.
        (volvoissa oli muuten samanlainen systeeni B18 koneessam mutta se kesti)
        60 tkm hihnanvaihtoväli on todella surkea. Pösölläkin tuplasti pidempi.
        Tässä näkyy vihjaus laakereihin ja ohjaustehostimeen. Kun minä kirjoitin niistä viime vuonna, niin sain valehtelijan maineen.
        Laakerit kuitenkin menivät etupyöristä 80 ja 90 tkm kohdilla. Ja ohjaustehostin pärskäytti mehut pihalle kahtena talvena. Kun huollot oli tehty deltassa niin oletan nesteitä vaihdetun jos se on ollut huolto-ohjelman mukaista.
        Onko siis ongelma huollossa vai laadussa.,.

        Renault R8 tai Dauphine mihinkan Delta-auto huollettavaksi. Sitä paitsi mahtako niissa olla ohjaustehostinta?


    • lago maggiore

      Älä ainakaan laita viimeisiä rahojasi Alfaan! Osta liikkeestä että saat edes jonkinlaisen takuun. Kutonen ei juuri vie bensaa ja vakuutusmaksuja on kiva maksella ;)

      • bensaa

        Ei 2,5 bensakone ilmaisesksi kulje. Naapurilla sekalainen ajo tuollaisella oli 10 litraa ja talvella 13 . Ei voi kehua edukkaaksi.
        Kaksi vuotta riitti. Kun järkyttävän kallis hihnanvaihto alkoi lähestyä, niin auto vaihtoon.
        Korean diisseli kulutti puolet vähemmän ja lisäksi kustannukset putosivat kolmasosaan alfan kuluista.


      • jokumuu
        bensaa kirjoitti:

        Ei 2,5 bensakone ilmaisesksi kulje. Naapurilla sekalainen ajo tuollaisella oli 10 litraa ja talvella 13 . Ei voi kehua edukkaaksi.
        Kaksi vuotta riitti. Kun järkyttävän kallis hihnanvaihto alkoi lähestyä, niin auto vaihtoon.
        Korean diisseli kulutti puolet vähemmän ja lisäksi kustannukset putosivat kolmasosaan alfan kuluista.

        Tuskin kukaan V6-Alfaa bensansäästön vuoksi ostaa. Ja jos noin kolmen vuoden välein kohdalle sattuva 700 euron hihnanvaihto on autonpidolle kynnyskysymys, kannattaa ilman muuta suunnata katse muihin merkkeihin.

        Jos maistuu niin maksaa myös.


      • AR159 2,4 JTDm
        bensaa kirjoitti:

        Ei 2,5 bensakone ilmaisesksi kulje. Naapurilla sekalainen ajo tuollaisella oli 10 litraa ja talvella 13 . Ei voi kehua edukkaaksi.
        Kaksi vuotta riitti. Kun järkyttävän kallis hihnanvaihto alkoi lähestyä, niin auto vaihtoon.
        Korean diisseli kulutti puolet vähemmän ja lisäksi kustannukset putosivat kolmasosaan alfan kuluista.

        Jotta sellaista.

        Ja montako hihnanvaihtoa maksoit väli Hyundaihin
        tai KIA:an?

        Huvittavia nämä kommentit. Ihan niinku autoilu
        oikeasti KANNATTAISI jollakin osa-alueella.

        Hyvää "kesän" jatkoa vain :-)


      • Alkuperäinen kirjoittaja
        jokumuu kirjoitti:

        Tuskin kukaan V6-Alfaa bensansäästön vuoksi ostaa. Ja jos noin kolmen vuoden välein kohdalle sattuva 700 euron hihnanvaihto on autonpidolle kynnyskysymys, kannattaa ilman muuta suunnata katse muihin merkkeihin.

        Jos maistuu niin maksaa myös.

        Jaa 700 euroa kolmen vuoden välein? No ihan sama tollanen. Varsinkin kun tulen ajamaan vähemmän kuin keskiverto autoilija niin vielä harvemmin sattuu sit kohdalle. Ei ole kynnys.

        Pidän kuitenkin itseäni sen verran autoihmisenä että en ole ostamassa pelkästään henkilökuljetinta, en halua mitään harmaata japanilaatikkoa astmasella rivinelosella. Vaihtoehtoisesti 300-sarjan Bemari menis mutta se on nykyään vähän teiniauto. C-sarjan mersuja kun kattelin niin Suomen tarjonta oli kämäsiä C180:jä täysin olemattomilla varusteilla. Kangassisusta mersussa, oikeesti mitä helvettiä noiden alkuperäiset ostajat on ajatellut?

        Jos tuo Alfan italolaatu rajoittuu johonki 700 euron remppoihin parin vuoden välein niin eipä haittaa. Kunhan ei jatkuvasti jätä tielle. Täytyypä kuitenkin vielä harkita jos löytys joku hyvä mese tai vaikka quattro Audi A3 tai A4 ja päättää mitä tehdä.


      • jokumuu
        Alkuperäinen kirjoittaja kirjoitti:

        Jaa 700 euroa kolmen vuoden välein? No ihan sama tollanen. Varsinkin kun tulen ajamaan vähemmän kuin keskiverto autoilija niin vielä harvemmin sattuu sit kohdalle. Ei ole kynnys.

        Pidän kuitenkin itseäni sen verran autoihmisenä että en ole ostamassa pelkästään henkilökuljetinta, en halua mitään harmaata japanilaatikkoa astmasella rivinelosella. Vaihtoehtoisesti 300-sarjan Bemari menis mutta se on nykyään vähän teiniauto. C-sarjan mersuja kun kattelin niin Suomen tarjonta oli kämäsiä C180:jä täysin olemattomilla varusteilla. Kangassisusta mersussa, oikeesti mitä helvettiä noiden alkuperäiset ostajat on ajatellut?

        Jos tuo Alfan italolaatu rajoittuu johonki 700 euron remppoihin parin vuoden välein niin eipä haittaa. Kunhan ei jatkuvasti jätä tielle. Täytyypä kuitenkin vielä harkita jos löytys joku hyvä mese tai vaikka quattro Audi A3 tai A4 ja päättää mitä tehdä.

        ...niin kannattaa koeajaa se 156 ja nimenomaan kutoskoneella. Bensaa menee reilunpuoleisesti ja jakohihna- ja kytkinremontit ovat nelaria kalliimpia, mutta muutenhan tuo on moottorina ihan toista luokkaa. Tosin rata-ajoa ajatellen V6 on vähän neloskoneista etupainoisempi mutta minusta kyllä voima ja Ääni korvaavat sen lisääntyneen nenäpainon moninkertaisesti. Teknisesti kuutonen on varmempi, ne hihnavauriot ovat lähinnä neloskoneiden murheita ja lisäksi niissä on usein kiusana ääntelevä imunokan ajoituksenmuunnin ja/tai huojuva tyhjäkäynti.

        Eivät nuo tielle jätä juuri sen useammin kuin muutkaan samanikäiset autot, tyypilliset vaivat liittyvät ennemminkin pyöräntuennan välyksiin, yliaktiiviseen airbagin häiriövaloon ja likaantuviin ilmamassamittareihin eli aika pitkälti samoihin paikkoihin kuin muissakin saman aikakauden euroautoissa. Hevosmiesten tietotoimiston perinteikkäälle Ruostuu, sähköt ei toimi ja talvella ei tee mitään -mantralle ei viimeiseen viiteentoista vuoteen ole ollut oikein katetta.

        Kolme vihjettä auton ostoon:

        1) Älä osta autoa jonka ylläpitoon rahat eivät riitä, auto joka on halpa hankkia ei välttämättä ole halpa käyttää (pätee tietysti muunkinmerkkisiin autoihin).
        2) Etsi se hyvä yksilö, läheskään kaikki eivät ole hyviä ja halpa käy äkkiä kalliiksi. Alfa on ylläpidon huolellisuudelle jonkin verran tavallista tarkempi, virman hiasesta tuttu löpöä tankkiin ja pestään joka toinen toukokuu -taktiikka alkaa pitemmän päälle näkyä.
        3) Osta auto itsellesi, sillä naapuri/työkaveri/appiukko/torikauppias/kirjastosetä tietää auton hyvyyden ja varsinkin huonouden aina paremmin kuin sinä.

        Koeaja ja kokeile, kyllä sen itse pian huomaat onko 156 sinulle sopiva auto. Huhuja on turha pelätä, ihmisen tekemä laite se Alfakin on eikä nykyään ollenkaan niin eksoottinen kuin yleisesti tunnutaan kuvittelevan. Eksoottisinta taitaa olla että noita ei tänä päivänäkään ole siloiteltu sosiaalidemokraattiseen kaikille kaikkea -muottiin, autosta joko pitää tai sitten ei.


      • Tyylibiili
        Alkuperäinen kirjoittaja kirjoitti:

        Jaa 700 euroa kolmen vuoden välein? No ihan sama tollanen. Varsinkin kun tulen ajamaan vähemmän kuin keskiverto autoilija niin vielä harvemmin sattuu sit kohdalle. Ei ole kynnys.

        Pidän kuitenkin itseäni sen verran autoihmisenä että en ole ostamassa pelkästään henkilökuljetinta, en halua mitään harmaata japanilaatikkoa astmasella rivinelosella. Vaihtoehtoisesti 300-sarjan Bemari menis mutta se on nykyään vähän teiniauto. C-sarjan mersuja kun kattelin niin Suomen tarjonta oli kämäsiä C180:jä täysin olemattomilla varusteilla. Kangassisusta mersussa, oikeesti mitä helvettiä noiden alkuperäiset ostajat on ajatellut?

        Jos tuo Alfan italolaatu rajoittuu johonki 700 euron remppoihin parin vuoden välein niin eipä haittaa. Kunhan ei jatkuvasti jätä tielle. Täytyypä kuitenkin vielä harkita jos löytys joku hyvä mese tai vaikka quattro Audi A3 tai A4 ja päättää mitä tehdä.

        Edellisissä vastauksista (vaikka sinänsä hyviä ovatkin) annetaan jotenkin sellainen kuva, että Alfa Romeon ylläpitokulut ovat 700e kolmen vuoden välein ja 10 litraa bensaa/100km ja siinä ne sitten ovatkin.

        Jos asia olisi näin, parveilisi Alfoja jälleen maamme teillä pilvin pimein. Mutta kun asia ei todellakaan ole näin. Alfa on IHAN OIKEASTI tyyriimpi ylläpidettävä, kuin se Bemari tai harmaa perhetojo. Ja niin kuin todettua, V6 moottorinen on aina neloskonetta kertaluokkaa kalliimpi pitää.

        Lisälaskua mukanaan tuovat esim. alustan nivelet, tulpat, suodattimet, öljynvaihdot, erilaiset anturit (ilmamassamittari, kampuran nopeusanturi yms), voipa vanhemmassa yksilössä ABSien aivotkin lamaantua ja taas maksaa......

        Huomioi myös, että mitä enemmän autossa on sähkötoimisia lisävarusteita, sitä enemmän siinä on rikkimeneviä osia.

        Ja syy, miksi kehotan sinua harkitsemaan, johtuu tavastasi kertoa mielenkiintosi Alfaa kohtaan. Pakostikin rivien välistä paistaa halusi päästä kokemaan kutoskoneen riemuja mahdollisimman vähällä rahalla (senhän Alfa nopean arvonlaskunsa vuoksi tarjoaa).

        Muista, että Alfa on herrasmiesten ja -naisten ajokki, ei mikään Fast & Furious -teinivingutin, vaikka se sellaiseksi suhteellisen tehokkaana helposti houkutteleekin.

        Itse Alfalla ajavana toivoisin, ettei niitä tulevaina vuosina löytyisi siltapilareihin ja maantienojiin katolleen ajettuina.

        Suosittelen ja toivon, että mikäli ajatuksesi ovat pelkäämäni suuntaiset, valitset erimerkkisen ajokin (erilaiset Audit ja BMWt ovat siihen ralliin aivan sopivia)

        Mutta jos etenet tyylillä, niin....tervetuloa!


    • on luotettavuus

      Alfan ongelmana on epäluetettavuus. Kaunis auto ja hyvät ajo-ominaisuudet mutta on rikki koko ajan. Ei mitään kovin isoa mutta jatkuvasti pikkuvikaa. Siksi suosittelenkin jotain luotettavampaa perusautoa kuten esimerkiksi Pösöä.

      Terv. Pontso

      • jokumuu

        ...minä taas en suosittele Pesosta ainakaan luotettavuuskortilla.

        On tässä sattumoisin ollut peräkkän samanikäiset 156 ja 406, ja korjauskustannuksissa on valehtelematta ollut melkein dekadin ero. Pösöllä tosin on ajettukin tuplaten Alfaan verrattuna, mutta se ei muuta sitä asiaa että Alfan viat jäivät vetareiden suojakumien, apulaitehihnapyörän ja termarin vaihtoon. Eipä Peugeottikaan ole tielle jättänyt mutta erilaista kuluvaa ja muunkinlaista osaa on vaihdettu ihan riittämiin.

        Yllättävää kyllä, mutta noista nimenomaan Alfa on selvästi tukevamman oloiseksi rakennettu auto. Jos et usko niin vertaa millainen ääni tulee ovien sulkemisesta, miltä vilkunviiksen vääntäminen tuntuu, entä käsijarrukahvasta kiskominen.

        Vaikkakin erilaisia niin omalla tavallaan hyviä autoja kumpainenkin, ja toisaalta kummastakin kannattaa etsiä se hyvä yksilö.


      • dsda

        nyt sen paskanjauhamisen, miten jaksatkin viikosta toiseen veivata samaa väsynyttä skeidaa


      • petteri6
        dsda kirjoitti:

        nyt sen paskanjauhamisen, miten jaksatkin viikosta toiseen veivata samaa väsynyttä skeidaa

        Jos ostat v6:sen, käynnistä se ovi auki!


      • Allikkoon

        Joopa joo... Itse en omista kumpaakaan merkkiä. Itseasiassa tällä hetkellä minulla ei ole autoakaan - luojan kiitos. Pösö ei kuitenkaan ole välttämättä hyvä vastakohta Alfan kyseenalaistetulle laadulle!


    • Carmanni

      Alfa on niitä autoja, jotka pitää ostaa uutena - ei koskaan käytettynä ! - harvalla on varaa maksaa niiden korjauskuluja!

      • TSpark

        Pari vuotta vanhasta on ne kalleimmat mailit ajettu jo pois. Itse olemme ylläpitänet Alfoja (tällä hetkellä 147 ja 166) ihan normaaleilla, noin 3000€:n palkoilla. Ja rahaa on jäänyt uuhunkin elämiseen.


      • jokumuu

        Se on vähän miten asiaa haluaa laskea. Itse olen ajatellut että minulla tuskin on koskaan varaa maksella uuden Alfan arvonalenemaa, käytetyllä taas on hyvinkin varaa päästellä.

        Aattelepa: Haet kaupasta uuden neljänkympin 159:n ja saat siitä kolmen vuoden päästä hyvitystä kaksikymppiä. Rahaa paloi siis toiset 20t€.

        Jos taas ostat kahdenkympin käytetyn Alfan, ajat sillä kolme vuotta ja jäännösarvo on kymppitonni, lompakko on keventynyt "vain" kymmenellä tuhannella. Jotta päästäisiin uuden auton kuluissa tasoihin pitää autoa korjata toisella kymppitonnilla. Sillä vaihtaa muuten eräänkin tukivarren, myös Alfaan.


    • Kiinnostunut myös

      Loistavaa!

      Olin tulossa kysymään samasta aiheesta...

      Miten sitten? Ehtiikö 1.8TS koneella ja onko huoleton ajella? Etsin autoa lähinnä talviajoon

      • Mie vuan

        Voiman tunne ei ole kovin täyteläistä, mutta kyllähän 140 hv vie kevyehköä autoa aina keskivertokorollaa reippaammin - ja reippaammin kuin 160 hv vie 1,9-litraista 159:ä.

        156 on talviautona vallan erinomainen. Starttaa hyvin, lämpiää, huurre poistuu, ajettavuus on aivan huippua ja jarrut pysäyttävät turvallisen tunnokkaasti ja tehokkaasti. 156 on Teknikens Värld -lehden talvitestin voittaja vuodelta 1998. Lukoissa on tosin vähän jäätymistaipumusta.


      • monesti myöhästynyt

        Alfan 1.8 -koneella olet kotimaamme nopeusrajoitukset huomioiden samalla tavoin jaloissa, kuin muillakin 1.8 -litraisilla!

        Kiihtyy sataseen hädin tuskin alle 10 sekunnin ja hyvä, jos kiikankaakan 200km/h huiput ottaa....sillä ei siis ehdi millään!!!!!!

        Plussapuolina taas bensaa säästyy, ajokortti ja ehkä myös muutama ihmishenki.......

        Talviautona ok, mutta lukot tuppaavat jäätymään ja polttoainesäiliön suojaluukku myös, eli ei kannata ajaa tankkia ennen kovia pakkasia ihan tyhjiin!


      • ponttooni

        Jos nyt välttämättä pitää Alfa hommata niin miksi naurettava 1.8l mopoversio? Suosittelen vähiintään 2.5lV6 versiota .. eli jos ostat tunteella niin osta sitten kunnolla. 3.2l/V6 GTA versiotakin saa nykyään kohtuhinnalla, siinä on tunnetta.

        Jos haluat talviautoa niin osta Audi -quatro. Alfa ei tosiaankaan ole mikään talviauto! Kahvat jää käteen ja ohjaustehostin huutaa niin että korviin sattuu.


      • J..
        ponttooni kirjoitti:

        Jos nyt välttämättä pitää Alfa hommata niin miksi naurettava 1.8l mopoversio? Suosittelen vähiintään 2.5lV6 versiota .. eli jos ostat tunteella niin osta sitten kunnolla. 3.2l/V6 GTA versiotakin saa nykyään kohtuhinnalla, siinä on tunnetta.

        Jos haluat talviautoa niin osta Audi -quatro. Alfa ei tosiaankaan ole mikään talviauto! Kahvat jää käteen ja ohjaustehostin huutaa niin että korviin sattuu.

        Naurettavan mopoversion voi ostaa esimerkiksi siksi, että se on halvempi, vie 5 litraa vähemmän polttoainetta satasella, on halvempi huoltaa, vakuuttaa ja rengastaa ja on ajettu siivommin kuin sinänsä hurmaava 2,5-litrainen. Myös kevytkeulaisempana pikkumoottorinen on mielestäni miellyttävämpi ajettavakin kuin hieman pehmeäalustainen ja keulapainoinen V6. Kummallakin saa ajaa ajaa enintään 120 km/h ja kumpikin kulkee niin lujaa, että kortista pääsee eroon.

        Tullessaan markkinoille 156 voitti Teknikens Värld -lehden suuren talvitestin jättäen taakseen mm. Volvon, Saabin, Subarun ja Audin. Ohjaustehostin on hydraulinen eikä siis vingu kuten joidenkin autojen sähköiset sovellukset ja umpirautainen kahva pysyy ovessa, vaikka sorkkaraudalla yrittäisi. Lukkopesä kyllä jäätyy herkästi, mutta täydellistä talviautoa ei vielä ole tehty. Esimerkiksi Volkswagenin sukuisissa autoissa ei käytännössä ole lämmityslaitetta lainkaan.


      • talviauto...
        J.. kirjoitti:

        Naurettavan mopoversion voi ostaa esimerkiksi siksi, että se on halvempi, vie 5 litraa vähemmän polttoainetta satasella, on halvempi huoltaa, vakuuttaa ja rengastaa ja on ajettu siivommin kuin sinänsä hurmaava 2,5-litrainen. Myös kevytkeulaisempana pikkumoottorinen on mielestäni miellyttävämpi ajettavakin kuin hieman pehmeäalustainen ja keulapainoinen V6. Kummallakin saa ajaa ajaa enintään 120 km/h ja kumpikin kulkee niin lujaa, että kortista pääsee eroon.

        Tullessaan markkinoille 156 voitti Teknikens Värld -lehden suuren talvitestin jättäen taakseen mm. Volvon, Saabin, Subarun ja Audin. Ohjaustehostin on hydraulinen eikä siis vingu kuten joidenkin autojen sähköiset sovellukset ja umpirautainen kahva pysyy ovessa, vaikka sorkkaraudalla yrittäisi. Lukkopesä kyllä jäätyy herkästi, mutta täydellistä talviautoa ei vielä ole tehty. Esimerkiksi Volkswagenin sukuisissa autoissa ei käytännössä ole lämmityslaitetta lainkaan.

        Itselläni oli aiemmin 156 alfa. Melkein jokaisena talviaamuna piti pihalla hiippailla kuumailmapuhaltimen kanssa aukomassa ovia (olivat aina umpijäässä). Myös bensatankin suojaläppä oli jäässä jatkuvasti.... eli tankkaamiset piti ajoittaa plussakelille. Muuten toimiva auto....järkyttävän kallis huoltaa tosin.


      • talviauto... kirjoitti:

        Itselläni oli aiemmin 156 alfa. Melkein jokaisena talviaamuna piti pihalla hiippailla kuumailmapuhaltimen kanssa aukomassa ovia (olivat aina umpijäässä). Myös bensatankin suojaläppä oli jäässä jatkuvasti.... eli tankkaamiset piti ajoittaa plussakelille. Muuten toimiva auto....järkyttävän kallis huoltaa tosin.

        Itselläni on ollut 5 Alfaa ja siinä sivusssa vähän useampi muu auto. Vielä ei ole tarvinnut kuumailmapuhaltimella yhdenkään ovia sulatella. Lukkopesän kun pitää puhtaana ja kuivana, sillä pärjää ensimmäiset vuodet, sitten sitä pitää vähän öljytä.

        156:n oven lukkojen jäätymisessä kyse on painonapin jäätymisestä. Ensin nappi ei tahdo mennä pohjaan, sitten se ei tahdo nousta ylös. Pohjaan sen saa napauttamalla nyrkillä, ylös tulee avainta hieman kääntämällä ja sitten vetämällä. Jos näihin konsteihin joutuu turvautumaan useammin kuin 3-5 kertaa talvessa, on lukot huonosti voideltu tai muuta vastaavaa pielessä.

        Bensatankin suojaläppä tosiaan jäätyy joskus sekin. Kyse on aika pienestä asiasta. Avausvaijeri liikkuu, mutta jää estää jousta pompauttamasta läppää auki. Jokainen, jolla on ollut Alfa Romeo, tietää, kuinka toimia. Tavaratilan sivussa olevasta narusta vedetään läpän lukitus auki ja samaan aikaan luottokortin kulmalla käännetään läppä auki. Näin joutuu tekemään pari-kolme kertaa vuodessa.

        Tämä ei vielä muuta sitä asiaa toiseksi, että 156 on erinomainen talviauto.


      • köyhällä ei oo varaa valittaa!
        talviauto... kirjoitti:

        Itselläni oli aiemmin 156 alfa. Melkein jokaisena talviaamuna piti pihalla hiippailla kuumailmapuhaltimen kanssa aukomassa ovia (olivat aina umpijäässä). Myös bensatankin suojaläppä oli jäässä jatkuvasti.... eli tankkaamiset piti ajoittaa plussakelille. Muuten toimiva auto....järkyttävän kallis huoltaa tosin.

        Ostin 156:sen tammikuussa, joten ei paljoa kokemusta talviajosta. Mutta kertaakaan ei lukot ollut jäässä. Köyhänä ihmisenä huollot teen itse.
        Delta auto on kallis paikka mutta en ole ajatellutkaan käväistä! En kylläkään ymmärrä miksi normaali hullot olisi muita merkkejä kalliimpia. Neste on alfassakin nestettä ja ruuvit ruuveja. eli mitä eroa on esim. öljyn vaidossa alfan ja muiden autojen välillä?


      • pösökuski
        köyhällä ei oo varaa valittaa! kirjoitti:

        Ostin 156:sen tammikuussa, joten ei paljoa kokemusta talviajosta. Mutta kertaakaan ei lukot ollut jäässä. Köyhänä ihmisenä huollot teen itse.
        Delta auto on kallis paikka mutta en ole ajatellutkaan käväistä! En kylläkään ymmärrä miksi normaali hullot olisi muita merkkejä kalliimpia. Neste on alfassakin nestettä ja ruuvit ruuveja. eli mitä eroa on esim. öljyn vaidossa alfan ja muiden autojen välillä?

        Alfan (156/V6) pohjapelti vaati kolmen erilaisen työkalun käyttöä, jotta sen saa pois. Vasta sitten päästään normaaliin öljynvaihtotyöhön ... hurraa makaroonit!! Sitäpaitsi ohaustehostimessa on niin jäykät öljyt että korviin sattuu kun auton käynnistää 20-asteen pakkasella.

        Lisäksi taka-ovien kahvat jää talvella takuuvarmasti käteen jos yrittää avata takaovet.

        Ja jos haluaa tulpat vaihtaa pitää puoli konetta purkaa.

        Alfa 159/V6 on huippu!! Alfa-Romeo jossa on Opelin kone!!! Ainoa asia mikä tekee Alfasta siedettävän on poistettu ja tilalle ängetty opelin ECO-TEC-moottori.


      • jokumuu
        pösökuski kirjoitti:

        Alfan (156/V6) pohjapelti vaati kolmen erilaisen työkalun käyttöä, jotta sen saa pois. Vasta sitten päästään normaaliin öljynvaihtotyöhön ... hurraa makaroonit!! Sitäpaitsi ohaustehostimessa on niin jäykät öljyt että korviin sattuu kun auton käynnistää 20-asteen pakkasella.

        Lisäksi taka-ovien kahvat jää talvella takuuvarmasti käteen jos yrittää avata takaovet.

        Ja jos haluaa tulpat vaihtaa pitää puoli konetta purkaa.

        Alfa 159/V6 on huippu!! Alfa-Romeo jossa on Opelin kone!!! Ainoa asia mikä tekee Alfasta siedettävän on poistettu ja tilalle ängetty opelin ECO-TEC-moottori.

        ...sitä pohjalevyä ei kyllä tehtaan jäljiltä ole kiinnitetty kolmen tyypin pulteilla, se on eri juttu mitä joku kotitarveturaaja on sinne pistänyt. Eipä silti, itse olen kyllä tarvittaessa valmis maksamaan mekatsulle myös siitä kolmannen avaimen käyttämisen aiheuttamasta ylimääräisestä työminuutista.

        ...tehostin ei huuda jos siellä on kunnolliset öljyt, tehtaan jäljiltä ne eivät tosin olleet oikein Pohjolaan soveltuvaa sorttia ainakaan ensimmäisissä vuosikerroissa.

        ...tulppien vaihto ei vaadi paljon muuta kuin imuilman kokoojasäiliön irrottamisen, ja kynttilöiden vaihtoväli taisi olla satatuhatta kilometriä. Asian harmillisuus pitää tietysti jokaisen punnita tykönään.

        ...missään Alfassa ei ole Opelin moottoria, se 159 V6:n pata rakentuu Holdenin sylinteriryhmän ympärille ja kannet ovat Alfan suunnittelua. Opel kylläkin käyttää Fiat-konsernin dieseleitä.

        Takaovenkahvan kohdalla olet sentään osittain oikeassa, sen saa kyllä pakkasessa murjottua rikki jos asikseen ottaa. Jostain syystä nuo ovat kyllä minulla kestäneet vaikka auto onkin aina taivasalla ja sopivassa kelissä muistuttaa aamuisin jääkönttiä. Takaovet ovat myös jatkuvassa käytössä sillä läppärilaukku matkustaa säännöllisesti takajalkatilassa.

        Mitä tuo myöntämäsi kahvanhajoamistakuu käytännössä tarkoittaa, tuletko siis rikkomaan minun kahvani kun en itse niitä ole hajalle saanut?


      • pösökuski
        jokumuu kirjoitti:

        ...sitä pohjalevyä ei kyllä tehtaan jäljiltä ole kiinnitetty kolmen tyypin pulteilla, se on eri juttu mitä joku kotitarveturaaja on sinne pistänyt. Eipä silti, itse olen kyllä tarvittaessa valmis maksamaan mekatsulle myös siitä kolmannen avaimen käyttämisen aiheuttamasta ylimääräisestä työminuutista.

        ...tehostin ei huuda jos siellä on kunnolliset öljyt, tehtaan jäljiltä ne eivät tosin olleet oikein Pohjolaan soveltuvaa sorttia ainakaan ensimmäisissä vuosikerroissa.

        ...tulppien vaihto ei vaadi paljon muuta kuin imuilman kokoojasäiliön irrottamisen, ja kynttilöiden vaihtoväli taisi olla satatuhatta kilometriä. Asian harmillisuus pitää tietysti jokaisen punnita tykönään.

        ...missään Alfassa ei ole Opelin moottoria, se 159 V6:n pata rakentuu Holdenin sylinteriryhmän ympärille ja kannet ovat Alfan suunnittelua. Opel kylläkin käyttää Fiat-konsernin dieseleitä.

        Takaovenkahvan kohdalla olet sentään osittain oikeassa, sen saa kyllä pakkasessa murjottua rikki jos asikseen ottaa. Jostain syystä nuo ovat kyllä minulla kestäneet vaikka auto onkin aina taivasalla ja sopivassa kelissä muistuttaa aamuisin jääkönttiä. Takaovet ovat myös jatkuvassa käytössä sillä läppärilaukku matkustaa säännöllisesti takajalkatilassa.

        Mitä tuo myöntämäsi kahvanhajoamistakuu käytännössä tarkoittaa, tuletko siis rikkomaan minun kahvani kun en itse niitä ole hajalle saanut?

        Sori. Voi olla, että olin väärässä. Kerroin vain, mitä olen kuullut.


      • Römperi
        pösökuski kirjoitti:

        Sori. Voi olla, että olin väärässä. Kerroin vain, mitä olen kuullut.

        Niin Veijon baarissahan sen "totuuden" kuulee varsinkin näiden autojen ja pimpsan saamisen suhteen :) !
        Ja mitä tulee näihin lukkoihin ja ovenkahvoihin niin kyllä sitä silloin kuuluu tähän kuuluisaan uusavuttomien ryhmään joka saa vaikka ratakiskon paskaksi kun ei kerrassaan mitään osata voidella eikä huoltaa, ei lukkoja eikä oven tiivisteitä!!!
        Revitään sitten kahvat paskaksi...voi voi sen tähren!
        Tämä oli kyllä paras, Alfassa Ooppelin kone hah, hah,hah....


      • Alfa200HP
        ponttooni kirjoitti:

        Jos nyt välttämättä pitää Alfa hommata niin miksi naurettava 1.8l mopoversio? Suosittelen vähiintään 2.5lV6 versiota .. eli jos ostat tunteella niin osta sitten kunnolla. 3.2l/V6 GTA versiotakin saa nykyään kohtuhinnalla, siinä on tunnetta.

        Jos haluat talviautoa niin osta Audi -quatro. Alfa ei tosiaankaan ole mikään talviauto! Kahvat jää käteen ja ohjaustehostin huutaa niin että korviin sattuu.

        Itsellä on 156 2.5 V6 ja voin sanoa,että se on hyvä talviauto.Alfa lämpenee nopeammin kuin talon toinen auto Ford Mondeo -06.Lukot toimivat,kun muistaa öljytä.Itse yllätyin positiivisesti ALfan talviajosta.
        Varaosat kannattaa ostaa muaalta,kuin Delta-autosta,kuten myös huollot.Motonetistä saa ihan ok-osia jos ei halua ulkomailta tilailla.
        Esim etupyörän laakeri= Delta-auto 250€ asennus 110€.Motonet 70€ asennus paikallisessa pajassa 60€.
        Isot huollot kannattaa teettää AutoMilanossa,Malminkartanon autohuollossa ym.
        Pienemmät Huolto :ssa,140 000km huolto 140€.Sama huolto deltassa 360€.


      • pösökuski
        Römperi kirjoitti:

        Niin Veijon baarissahan sen "totuuden" kuulee varsinkin näiden autojen ja pimpsan saamisen suhteen :) !
        Ja mitä tulee näihin lukkoihin ja ovenkahvoihin niin kyllä sitä silloin kuuluu tähän kuuluisaan uusavuttomien ryhmään joka saa vaikka ratakiskon paskaksi kun ei kerrassaan mitään osata voidella eikä huoltaa, ei lukkoja eikä oven tiivisteitä!!!
        Revitään sitten kahvat paskaksi...voi voi sen tähren!
        Tämä oli kyllä paras, Alfassa Ooppelin kone hah, hah,hah....

        Totta mutta edellinen viesti ei ollut meikäläisen käsialaa. Katsopas tuota linkkiä... tosin laitan parhaat palat tähän ...

        "Kumpikin bensiinimoottori valmistetaan Australiassa Holdenilla, sillä juuret juontavat Fiat-yhtymän taannoisen GM-yhteistyön aikoihin. Koneita käytetään erilaisina versioina mm Opeleissa, Chevroleteissa, Cadillaceissa ja Saabeissa."

        Hah hah hah ... ja Opelin V6 ...


      • eri hinta
        köyhällä ei oo varaa valittaa! kirjoitti:

        Ostin 156:sen tammikuussa, joten ei paljoa kokemusta talviajosta. Mutta kertaakaan ei lukot ollut jäässä. Köyhänä ihmisenä huollot teen itse.
        Delta auto on kallis paikka mutta en ole ajatellutkaan käväistä! En kylläkään ymmärrä miksi normaali hullot olisi muita merkkejä kalliimpia. Neste on alfassakin nestettä ja ruuvit ruuveja. eli mitä eroa on esim. öljyn vaidossa alfan ja muiden autojen välillä?

        "Neste on alfassakin nestettä ja ruuvit ruuveja. eli mitä eroa on esim. öljyn vaidossa alfan ja muiden autojen välillä?"

        Vaihto tulee kalliimmaksi DA:ssa vaikka veisit mukana omat öljyt.


      • tamppooni
        ponttooni kirjoitti:

        Jos nyt välttämättä pitää Alfa hommata niin miksi naurettava 1.8l mopoversio? Suosittelen vähiintään 2.5lV6 versiota .. eli jos ostat tunteella niin osta sitten kunnolla. 3.2l/V6 GTA versiotakin saa nykyään kohtuhinnalla, siinä on tunnetta.

        Jos haluat talviautoa niin osta Audi -quatro. Alfa ei tosiaankaan ole mikään talviauto! Kahvat jää käteen ja ohjaustehostin huutaa niin että korviin sattuu.

        Katsos, jollakin harvoilla sattuu olemaan perhe, asunto- ym. lainoja maksettavana, tavallisen duunarin tulot ja silti intohimo omistaa Alfa Romeo.

        Oletkos sattunut milloinkaan vertaamaan noiden "mopoversioiden" ja 2.5 V6:sen, saati 3.2 GTA: osien, polttoaine-kulutuksen ja muun ylläpidon kustannuksien eroja?????

        "Tunnetta" siinä leikissä on etupäässä lompsan kohdalla, ei muualla! Okei, Alfa ei ole ollut milloinkaan halpa ylläpitää, mutta neloskoneisten kohdalla kuitenkin vielä järjellinen.

        Eri asia tietysti on, jos olet kotonasi asuva aikamiespoika, joka antaa mammalle 200e/kk ruokarahaa ja voi hakata loput "tunteeseen", tai poikkeuksellisen hyväpalkkainen henkilö, jonka ei tarvitse paljon saldoaan vilkuilla, mutta eipä tosin viimeksimainittu paljon näillä sivuilla notku kyselemässä 7000e:n autojen vioista, hän ostaa sellaisen kun tahtoo!

        Kun innokas vähävarainen ostaa "tunnetta" kohtuuhinnalla eikä pysty sitä ylläpitämään, on tuloksena yleensä pettynyt ex-omistaja ja romutettu GTA!

        Ei kannata!


      • jokumuu
        pösökuski kirjoitti:

        Totta mutta edellinen viesti ei ollut meikäläisen käsialaa. Katsopas tuota linkkiä... tosin laitan parhaat palat tähän ...

        "Kumpikin bensiinimoottori valmistetaan Australiassa Holdenilla, sillä juuret juontavat Fiat-yhtymän taannoisen GM-yhteistyön aikoihin. Koneita käytetään erilaisina versioina mm Opeleissa, Chevroleteissa, Cadillaceissa ja Saabeissa."

        Hah hah hah ... ja Opelin V6 ...

        ...mitä oikein yrität kertoa?


      • pamppadamppa
        pösökuski kirjoitti:

        Totta mutta edellinen viesti ei ollut meikäläisen käsialaa. Katsopas tuota linkkiä... tosin laitan parhaat palat tähän ...

        "Kumpikin bensiinimoottori valmistetaan Australiassa Holdenilla, sillä juuret juontavat Fiat-yhtymän taannoisen GM-yhteistyön aikoihin. Koneita käytetään erilaisina versioina mm Opeleissa, Chevroleteissa, Cadillaceissa ja Saabeissa."

        Hah hah hah ... ja Opelin V6 ...

        Tiedoksi vaan että Alfa Romeo alkaa jälleen valmistaa OMAA V6-konetta,2.7 ja 3.3-litraisina,biturbolla varustettuna.Vanha kunnon Alfan on V6 on puolestaan ympäri maailmaa julistettu parhaaksi V6-moottoriksi.Konehan on suorastaan legendaarinen.

        Ja mitähän vikaa Opelin V6-koneessa on?
        OPC Vectran 2.8 turbo V6 on erittäin tehokas ja vääntävä moottori.Tuttava perheelläni on juuri 2.8 litrainen Vectra ja 2006 Audi A6 ja heidän mielestään Opelissa on parempi moottori.


      • pösökuski
        jokumuu kirjoitti:

        ...mitä oikein yrität kertoa?

        ...että jos olisi rahaa Alfaan tai edes Opeliin, en kauaa tällä 309:llä kärvistelisi.


      • busso
        talviauto... kirjoitti:

        Itselläni oli aiemmin 156 alfa. Melkein jokaisena talviaamuna piti pihalla hiippailla kuumailmapuhaltimen kanssa aukomassa ovia (olivat aina umpijäässä). Myös bensatankin suojaläppä oli jäässä jatkuvasti.... eli tankkaamiset piti ajoittaa plussakelille. Muuten toimiva auto....järkyttävän kallis huoltaa tosin.

        Onko pakko ostaa köyhä karvalakkimalli,tottakai alfassa pitää olla kaukoohjattu lukko hälyllä !


    • nimimerkki

      Mieti tarkkaan ennekuin ostat.Alfat on halpoja ostaa mutta halpuuden takana piilee jotain. Ja se on epäluotettava auto sekä kallis korjata.

      Tuolla 7000:lla eurolla saat mukavan ja kestävän bemarin (E36/E46) ja säästyt monelta korjaamoreissulta.

      Kuten tunnettua bemarin koneissa on ketjukäyttö eikä kallista huoltoa vaativaa hammashihnaa (vrt. alfanV6 ja bemarin R6).

      Ystävällisin terveisin Bemarimies

      • Beeämvee

        Olen samaa mieltä kanssasi BMW:n paremmasta laadusta ja uskon, että Bemarista saa paremman vastineen rahoilleen, lisäksi se on huokeampi ylläpitää.

        Uskon, että BMW olisi Alfaa parempi vaihtoehto tämän keskustelun aloittajallekin. Alfa on, niin kuin monesta vastauksesta täällä käy ilmi, puhdas fiilistelyauto niille, jotka haluavat nimenomaan ajaa Alfalla, muiden kannattaa pysyä niistä kaukana!


      • saga<

        ja se bemari on kestävä ja halpa korjata vai? anna mun kaikki kestää... tollanen 7tonnin bemari on jo ruosteessa ja koneen kansi laukeaa milloin tahansa... miettisit vähän mitä puliset...


      • Alfalla_ajava

        Ei Alfassa ne huollot niin kauhean kalliita ole,pois lukien jakohihnan vaihto.Hihna vaihto on noin 650-1000€ paikasta riippuen,toisaalta Fiatiin maksoi hihna vaihto 650€.
        Älkää ostako Alfaa,jos ette sitä kerran osaa arvostaa.Se ei ole kaikkein taloudellisin,mutta eipä ole BMW:kään.Jos haluaa 7000€ varman käyttöauton,ei varmaan kannata ostaa mersua,alfaa,bemaria,audia,volvoa ym. käytettynä,vaan vaikka vähän ajettu citroen tai peugeot.
        Mutta Alfassa on sitä tyyliä ja tunnetta jota ei kaiken maailman saksalaisista löydykkään.Eikä siinä Alfassa niitä vikoja ole niin paljon kuin väitetään.156:ssa on joitakin sähkövikoja ym. mutta vikoja on joka merkissä.
        Itse en Alfaa vaihtaisi koskaan pois,sillä ajamisen nautintoa ei bemarilla voi kokea.
        Tässä omamat plussat ja miinukset Alfasta:
        Ulkonäkö
        V6 äänet
        ajo-ominaisuudet
        ei ihan joka pojalla Alfaa ole
        yleinen tunnelma
        hyvä talviauto
        suht-edulliset huollot (muualla,kuin delta-autossa)

        -"kovat" vakuutusmaksut
        -kova kaupunkikulutus
        -kallis jakohihna vaihto
        -etupainoisuus


      • miks ajaa bmw:llä ku vi len...

        Halvin bmw323 v2000. minkä löysin 11500e.
        Alfan 156 v2000. 7500e.
        Hinnat nettiautosta.
        Eli tolla 4000e tekee aika monta huoltoa.
        Hihnan vaihdon vaikka 4-6 kertaa.
        Mitä noihin vikoihin tulee, en mä kyllä bmw:n
        kestävyydellä tai osien hinnoilla paljoa huutelis!!!


      • keskustelua seurannut
        Alfalla_ajava kirjoitti:

        Ei Alfassa ne huollot niin kauhean kalliita ole,pois lukien jakohihnan vaihto.Hihna vaihto on noin 650-1000€ paikasta riippuen,toisaalta Fiatiin maksoi hihna vaihto 650€.
        Älkää ostako Alfaa,jos ette sitä kerran osaa arvostaa.Se ei ole kaikkein taloudellisin,mutta eipä ole BMW:kään.Jos haluaa 7000€ varman käyttöauton,ei varmaan kannata ostaa mersua,alfaa,bemaria,audia,volvoa ym. käytettynä,vaan vaikka vähän ajettu citroen tai peugeot.
        Mutta Alfassa on sitä tyyliä ja tunnetta jota ei kaiken maailman saksalaisista löydykkään.Eikä siinä Alfassa niitä vikoja ole niin paljon kuin väitetään.156:ssa on joitakin sähkövikoja ym. mutta vikoja on joka merkissä.
        Itse en Alfaa vaihtaisi koskaan pois,sillä ajamisen nautintoa ei bemarilla voi kokea.
        Tässä omamat plussat ja miinukset Alfasta:
        Ulkonäkö
        V6 äänet
        ajo-ominaisuudet
        ei ihan joka pojalla Alfaa ole
        yleinen tunnelma
        hyvä talviauto
        suht-edulliset huollot (muualla,kuin delta-autossa)

        -"kovat" vakuutusmaksut
        -kova kaupunkikulutus
        -kallis jakohihna vaihto
        -etupainoisuus

        Älkää nyt hyvät ihmiset hehkuttako liikaa tuosta Alfasta tuolle tyypille. Ensimmäistä autoaan hankkiva teini siinä vain metsästää kutoskoneista revittely/tuningautoa itselleen ja kyselee meiltä, onko hänellä varaa sellaiseen.

        Antaa pojun ostaa se BMW tai Audi, se sopii tyylillisesti niihin karkeloihin moninkertaisesti paremmin, sillä niin kuin joku tuolla aiemmin jo totesi, on Alfa tyyli-ihmisten auto, ei mikään raggarirauta!!!

        Toivottavasti nuo keskivertoa korkeammat hihnanvaihdot, vakuutusmaksut ja legendana elävät jutut epäluotettavuudesta karkottavat kakarat pois Alfojen ympäriltä


      • Römperi
        keskustelua seurannut kirjoitti:

        Älkää nyt hyvät ihmiset hehkuttako liikaa tuosta Alfasta tuolle tyypille. Ensimmäistä autoaan hankkiva teini siinä vain metsästää kutoskoneista revittely/tuningautoa itselleen ja kyselee meiltä, onko hänellä varaa sellaiseen.

        Antaa pojun ostaa se BMW tai Audi, se sopii tyylillisesti niihin karkeloihin moninkertaisesti paremmin, sillä niin kuin joku tuolla aiemmin jo totesi, on Alfa tyyli-ihmisten auto, ei mikään raggarirauta!!!

        Toivottavasti nuo keskivertoa korkeammat hihnanvaihdot, vakuutusmaksut ja legendana elävät jutut epäluotettavuudesta karkottavat kakarat pois Alfojen ympäriltä

        Näin on! Osta poju vaan se bemari.Lippalakit on jo muutenkin pilannu ks. auton "maineen"...


      • Ja meille hankittiin
        miks ajaa bmw:llä ku vi len... kirjoitti:

        Halvin bmw323 v2000. minkä löysin 11500e.
        Alfan 156 v2000. 7500e.
        Hinnat nettiautosta.
        Eli tolla 4000e tekee aika monta huoltoa.
        Hihnan vaihdon vaikka 4-6 kertaa.
        Mitä noihin vikoihin tulee, en mä kyllä bmw:n
        kestävyydellä tai osien hinnoilla paljoa huutelis!!!

        vaimon kauppakassiksi 2,0 automaatti 147, ja tuohan kiihtyy kulkee ja murisee mukavasti mennessään, tyytyväisenä vaimo ajelee sillä. Mutta hei, jos haluaa juoda konjakkia, on se vähän kalliimpaa kuin pöytäviina....jos haluaa matkustaa ensimmäisessä luokassa, sekin on piiiikkuisen hinnakkaampaa, kuin turistiluokassa.


      • Alfalla_ajava
        Römperi kirjoitti:

        Näin on! Osta poju vaan se bemari.Lippalakit on jo muutenkin pilannu ks. auton "maineen"...

        Alfa Romeota ei todellakaan ole tarkoitettu amisten ringin ajoon ja teinien kyyditsemiseen,siihen tarkoitukseen Audi,BMW ja Toyota sopii mainiosti.
        Melkein alkoi kerran itkettämään,kun näin 156:den,jonka joku amis oli "tuunannu".
        Alfa ei ole mikään kortteliralliauto,johan siinä kuluu tukivarret jotka maksavat yli 100€ ja niitä vaihdetaakin usein.Bensaakin kuluu kuutoskoneella se yli 10L/100km ym. kivaa.
        Joten,jos olet amis,joka haluaa ajaa p-rallia ja jumputtaa bassoa Alfa EI ole sinun autosi,EI tyylin kuin kustannusten puolesta.
        Itse olen 20-vuotias,mutta en mikään lippis päässä ajava amis.En aja iltaisin Alfalla rallia,en kyyditse teinejä,en polta autossa,ei kuuntele amis-poppia,ajan Alfalla vain pakolliset ajot.
        Kyllä siinä monen amiksen rahat hupenevat,jos V6 Alfalla ajaa..
        Ostakaa se BMW,jos haluatte tehokkaan ja luetettavan auton.

        P.S älkää unohtako niitä vakuutusmaksuja,yhden alfan maksuilla menee 2. bemaria ;)


      • jokumuu
        Alfalla_ajava kirjoitti:

        Alfa Romeota ei todellakaan ole tarkoitettu amisten ringin ajoon ja teinien kyyditsemiseen,siihen tarkoitukseen Audi,BMW ja Toyota sopii mainiosti.
        Melkein alkoi kerran itkettämään,kun näin 156:den,jonka joku amis oli "tuunannu".
        Alfa ei ole mikään kortteliralliauto,johan siinä kuluu tukivarret jotka maksavat yli 100€ ja niitä vaihdetaakin usein.Bensaakin kuluu kuutoskoneella se yli 10L/100km ym. kivaa.
        Joten,jos olet amis,joka haluaa ajaa p-rallia ja jumputtaa bassoa Alfa EI ole sinun autosi,EI tyylin kuin kustannusten puolesta.
        Itse olen 20-vuotias,mutta en mikään lippis päässä ajava amis.En aja iltaisin Alfalla rallia,en kyyditse teinejä,en polta autossa,ei kuuntele amis-poppia,ajan Alfalla vain pakolliset ajot.
        Kyllä siinä monen amiksen rahat hupenevat,jos V6 Alfalla ajaa..
        Ostakaa se BMW,jos haluatte tehokkaan ja luetettavan auton.

        P.S älkää unohtako niitä vakuutusmaksuja,yhden alfan maksuilla menee 2. bemaria ;)

        Ylimielisyys ei ole tyylikästä. Huomaatko ristiriitaa amiskommenttien ja Alfa Romeon välillä?

        Autoja ne vaan on, eivät tee ajajastaan yhtään sen parempaa joskaan eivät myöskään huonompaa ihmistä.


      • Ketjun aloittaja
        keskustelua seurannut kirjoitti:

        Älkää nyt hyvät ihmiset hehkuttako liikaa tuosta Alfasta tuolle tyypille. Ensimmäistä autoaan hankkiva teini siinä vain metsästää kutoskoneista revittely/tuningautoa itselleen ja kyselee meiltä, onko hänellä varaa sellaiseen.

        Antaa pojun ostaa se BMW tai Audi, se sopii tyylillisesti niihin karkeloihin moninkertaisesti paremmin, sillä niin kuin joku tuolla aiemmin jo totesi, on Alfa tyyli-ihmisten auto, ei mikään raggarirauta!!!

        Toivottavasti nuo keskivertoa korkeammat hihnanvaihdot, vakuutusmaksut ja legendana elävät jutut epäluotettavuudesta karkottavat kakarat pois Alfojen ympäriltä

        Olen kohtapuoliin 25 ja 7000e löytys nyt autoon heittää samantien ilman että tarvii myydä rahastoja, ottaa velkaa tai muuta. Jos 7000e saa vaan kakkaa niin täytyy ottaa parin kuukauden ylityöputki hernekeittolinjalla ja pistää pari kämyrahastoa lihoiksi ja sieltä tonneja lisää. Jos bemulinjalle mennään niin E46 vähintään, E36:ta en halua. Budjetin saa venymään jonnekkin 14000 euroon melko kivuttomasti jos on ihan must. Mutta mielellään voisi pysyä pienemmässä.

        Autoa en oo aikasemmin vaan jaksanu ostaa, nyt vaan kiinnostas hankkia kun tuttavapiiri on levinnyt kuin varpusparvi eikä noi julkiset muutenkaan enää jaksa innostaa. Bensoistakaan ei niin väliä kun olen ajatellut muuttaa vielä lähemmäksi työpaikkaa, jäisi vaan vapaa-ajan liikkuminen.


      • ???
        Alfalla_ajava kirjoitti:

        Alfa Romeota ei todellakaan ole tarkoitettu amisten ringin ajoon ja teinien kyyditsemiseen,siihen tarkoitukseen Audi,BMW ja Toyota sopii mainiosti.
        Melkein alkoi kerran itkettämään,kun näin 156:den,jonka joku amis oli "tuunannu".
        Alfa ei ole mikään kortteliralliauto,johan siinä kuluu tukivarret jotka maksavat yli 100€ ja niitä vaihdetaakin usein.Bensaakin kuluu kuutoskoneella se yli 10L/100km ym. kivaa.
        Joten,jos olet amis,joka haluaa ajaa p-rallia ja jumputtaa bassoa Alfa EI ole sinun autosi,EI tyylin kuin kustannusten puolesta.
        Itse olen 20-vuotias,mutta en mikään lippis päässä ajava amis.En aja iltaisin Alfalla rallia,en kyyditse teinejä,en polta autossa,ei kuuntele amis-poppia,ajan Alfalla vain pakolliset ajot.
        Kyllä siinä monen amiksen rahat hupenevat,jos V6 Alfalla ajaa..
        Ostakaa se BMW,jos haluatte tehokkaan ja luetettavan auton.

        P.S älkää unohtako niitä vakuutusmaksuja,yhden alfan maksuilla menee 2. bemaria ;)

        Itselläni oli 156 GTA ja siinä on 3.2 V6. Keskikulutus sillä oli n.12L/100km. Ei kai 2.5 sentään kuluta yli 10 litraa satasella?


      • Alfalla_ajava
        jokumuu kirjoitti:

        Ylimielisyys ei ole tyylikästä. Huomaatko ristiriitaa amiskommenttien ja Alfa Romeon välillä?

        Autoja ne vaan on, eivät tee ajajastaan yhtään sen parempaa joskaan eivät myöskään huonompaa ihmistä.

        Edellinen viestini on huumorimielellä tehty.
        Jokainen saa toki ajaa millä haluaa ja miten haluaa,viestillä yritin "pelottaa" p-rallin ajajat pois Alfan kimpusta tai jotain sinne päin.
        Mutta kyllä Alfalla ajavan on jonkilaista tasoa pidettävä yllä,eikä esim. sortua kortteliralliin.
        Totta on se,että jos V6:della ajaa niin sanottua korttelirallia,niin kalliiksihan se tulee.Kulutus nousee kaupunkiajossa reippaasti yli kymmenen,vetonivelet ja tukivarret kuluvat jatkuvassa kiihdyttelyssä,eli kalliiksi tuollainen toiminta tulee.


      • Alfalla_ajava
        ??? kirjoitti:

        Itselläni oli 156 GTA ja siinä on 3.2 V6. Keskikulutus sillä oli n.12L/100km. Ei kai 2.5 sentään kuluta yli 10 litraa satasella?

        Itsellä on 156 2.5 V6 automaatti,maantiekulutus on noin 8-9L/100km ja kaupunkikulutus siinä 11-12L/100km.Sekalaisessa ajossa kulutus on pyörinyt siinä 9,5L/100km kieppeillä.


      • Ketjun aloittaja kirjoitti:

        Olen kohtapuoliin 25 ja 7000e löytys nyt autoon heittää samantien ilman että tarvii myydä rahastoja, ottaa velkaa tai muuta. Jos 7000e saa vaan kakkaa niin täytyy ottaa parin kuukauden ylityöputki hernekeittolinjalla ja pistää pari kämyrahastoa lihoiksi ja sieltä tonneja lisää. Jos bemulinjalle mennään niin E46 vähintään, E36:ta en halua. Budjetin saa venymään jonnekkin 14000 euroon melko kivuttomasti jos on ihan must. Mutta mielellään voisi pysyä pienemmässä.

        Autoa en oo aikasemmin vaan jaksanu ostaa, nyt vaan kiinnostas hankkia kun tuttavapiiri on levinnyt kuin varpusparvi eikä noi julkiset muutenkaan enää jaksa innostaa. Bensoistakaan ei niin väliä kun olen ajatellut muuttaa vielä lähemmäksi työpaikkaa, jäisi vaan vapaa-ajan liikkuminen.

        Tästäkin viestiketjusta on aika helppo poimia ne 5 - 6 kirjoitusta, joiden takana on joku sellainen, jolla on omakohtaista kokemusta Alfa 156:sta. Tiivistettynä näiden kirjoitusten sisältö on se, että Alfa tarjoaa käytettynä kukavasti vastinetta rahalle, mutta sen ylläpito ja omistaminen ei ole sieltä halvimmasta päästä. Tielle se ei jätä sen useammin kuin muutkaan eikä jätä käynnistymättä, mutta siinä on joitain ratkaisuja, joita joutuu ehkä keskimääräistä useammin huoltamaan/korjaamaan (jakohihna, tukivarret). Ja kun kulutus, vakuutus, varaosat ja huollot (Delta-auto) ovat kaikki keskimääräistä tyyriimpää osastoa (no neloskoneiden kulutus nyt ei ole erityisen suuri, mutta ei pienikään), niin ihan viimeisiä ropojaan ei kannata Alfaan kiinnittää.

        Muitaki hyvi autoja on maailmassa tarjolla ja niistä voi sitten käydä keskusteluia muilla palstoilla. BMW:tä, Pösöä, Toyotaa, Kiaa ynnä muita "paljon parempia" autoja tällä palstalla suu vaahdossa kevuvia yhdistää se, että heillä ei ole mitään omakohtaista kokemusta Alfasta ja monessa tapauksessa ei siitäkään autosta, jota he täällä kehuvat. Oikeat Bemari-kuskit ovat Bemari-palstalla.


      • P0ntso
        Alfalla_ajava kirjoitti:

        Itsellä on 156 2.5 V6 automaatti,maantiekulutus on noin 8-9L/100km ja kaupunkikulutus siinä 11-12L/100km.Sekalaisessa ajossa kulutus on pyörinyt siinä 9,5L/100km kieppeillä.

        Itselläni on R6 ja 258 heppaa ja kulutus maantieajossa ainoastaan 6.6l/100km. Alfa ei ole koskaan oppinut tekemään vähäruokaisia ja silti tehokkaita koneita kuten saksalaiset laatumerkit.


      • anti-audisti
        P0ntso kirjoitti:

        Itselläni on R6 ja 258 heppaa ja kulutus maantieajossa ainoastaan 6.6l/100km. Alfa ei ole koskaan oppinut tekemään vähäruokaisia ja silti tehokkaita koneita kuten saksalaiset laatumerkit.

        Meneppä sitten ajalemaan sillä R6:della,vittuako Alfan kulutusta tänne tulet arvostelemaan.
        Alfa on enemmän kuin auto se on tunneasia ja nautiskeluväline.Vaikka minulla olisi 500 heppainen sakemanni,ei se Alfan tunnetta voita.
        Italialaiset panostavat ulkonäköön,tunteeseen,moottoriin eivätkä kulutukseen.


      • on??
        anti-audisti kirjoitti:

        Meneppä sitten ajalemaan sillä R6:della,vittuako Alfan kulutusta tänne tulet arvostelemaan.
        Alfa on enemmän kuin auto se on tunneasia ja nautiskeluväline.Vaikka minulla olisi 500 heppainen sakemanni,ei se Alfan tunnetta voita.
        Italialaiset panostavat ulkonäköön,tunteeseen,moottoriin eivätkä kulutukseen.

        Mikä on R6? Ei ainakaan Audi. Audilta kyllä löytyy A6, S6 ja RS6. Eikös R6 ole Yamahan prätkä?


      • hihnan vaihto ole
        Alfalla_ajava kirjoitti:

        Ei Alfassa ne huollot niin kauhean kalliita ole,pois lukien jakohihnan vaihto.Hihna vaihto on noin 650-1000€ paikasta riippuen,toisaalta Fiatiin maksoi hihna vaihto 650€.
        Älkää ostako Alfaa,jos ette sitä kerran osaa arvostaa.Se ei ole kaikkein taloudellisin,mutta eipä ole BMW:kään.Jos haluaa 7000€ varman käyttöauton,ei varmaan kannata ostaa mersua,alfaa,bemaria,audia,volvoa ym. käytettynä,vaan vaikka vähän ajettu citroen tai peugeot.
        Mutta Alfassa on sitä tyyliä ja tunnetta jota ei kaiken maailman saksalaisista löydykkään.Eikä siinä Alfassa niitä vikoja ole niin paljon kuin väitetään.156:ssa on joitakin sähkövikoja ym. mutta vikoja on joka merkissä.
        Itse en Alfaa vaihtaisi koskaan pois,sillä ajamisen nautintoa ei bemarilla voi kokea.
        Tässä omamat plussat ja miinukset Alfasta:
        Ulkonäkö
        V6 äänet
        ajo-ominaisuudet
        ei ihan joka pojalla Alfaa ole
        yleinen tunnelma
        hyvä talviauto
        suht-edulliset huollot (muualla,kuin delta-autossa)

        -"kovat" vakuutusmaksut
        -kova kaupunkikulutus
        -kallis jakohihna vaihto
        -etupainoisuus

        Niin, se hihna vaihdetaan 3 vuoden tai 60 000 km:n välein ja kumpi täyttyy ensin, eli käytännössä joka vuodelle tulee pelkästään jakohihnan vaihtokustannuksia vähintään 220-350 euroa. Lisänä vielä kalliit vakuutukset ja muut huollot, joten jos on ostamassa ENSI-autoa, jolloin bonukset vakuutuksissa lähtee nollasta, niin veikkaan, että tulee kalliiksi tuo Alfalla ajaminen.


      • papapapap
        Ja meille hankittiin kirjoitti:

        vaimon kauppakassiksi 2,0 automaatti 147, ja tuohan kiihtyy kulkee ja murisee mukavasti mennessään, tyytyväisenä vaimo ajelee sillä. Mutta hei, jos haluaa juoda konjakkia, on se vähän kalliimpaa kuin pöytäviina....jos haluaa matkustaa ensimmäisessä luokassa, sekin on piiiikkuisen hinnakkaampaa, kuin turistiluokassa.

        Ensimmäisessä luokassa pitäisi kyllä päästä luotettavasti perille. Siksi Alfaa en lukisi ensimmäisen luokan kyydiksi.


    • reilusti tehoa

      Kannattaa kerralla ostaa tehokas peli, kaikkien autojen ylläpito syö rahaa.
      Parempi se on ekana autona tuhota joku Alfan romu, kuin kallista premium-autoa.

      V6:nen 156 on todella ripeä peli ja hyvä ajaa. Helppo pistää köyhät pellet kyykkyyn!

      • P0ntso

        naurettava alle 200hv:n etuvetoinen mopo!


      • eskoo
        P0ntso kirjoitti:

        naurettava alle 200hv:n etuvetoinen mopo!

        Valkkaa sellanen 156:nen jossa on valmiina laadukas alustasarja, vie "nokkapainoisuuden" pois.


      • ei mikään provoilia
        P0ntso kirjoitti:

        naurettava alle 200hv:n etuvetoinen mopo!

        Taas,joku provoilia eksynyt paikalle..koko suomi24 auto ja liikenne palsta kannattaisi lopettaa,kun ei asiallista viestiä juuri näy.
        Mopojahan on sitten liikenteessä melkoisesti,jos kaikki alle 200HV etuvetoiset niitä kerran ovat.
        Mene sinä sen audisi kanssa keräilemään homojen katseita,audeistajahan ne gay-pojat tykkäävät.
        eikä tuo 156 2.0 mikään mopo ole,katso vaikka video loppuun http://www.youtube.com/watch?v=0HZjw1NzW_Q


      • hahhahhhhh!!
        ei mikään provoilia kirjoitti:

        Taas,joku provoilia eksynyt paikalle..koko suomi24 auto ja liikenne palsta kannattaisi lopettaa,kun ei asiallista viestiä juuri näy.
        Mopojahan on sitten liikenteessä melkoisesti,jos kaikki alle 200HV etuvetoiset niitä kerran ovat.
        Mene sinä sen audisi kanssa keräilemään homojen katseita,audeistajahan ne gay-pojat tykkäävät.
        eikä tuo 156 2.0 mikään mopo ole,katso vaikka video loppuun http://www.youtube.com/watch?v=0HZjw1NzW_Q

        Taidat olla se luuseri joka kirjoittelee Audi palstalle niitä homo juttuja. Olet kyllä katkera ihminen kun täälläkin haukkuu Audisteja. Voi voi poika parkaa.


      • (&)=/?/?
        hahhahhhhh!! kirjoitti:

        Taidat olla se luuseri joka kirjoittelee Audi palstalle niitä homo juttuja. Olet kyllä katkera ihminen kun täälläkin haukkuu Audisteja. Voi voi poika parkaa.

        Itse asiassa en ole koskaan audi palstalle kirjoittanut.


      • joooo.
        (&)=/?/? kirjoitti:

        Itse asiassa en ole koskaan audi palstalle kirjoittanut.

        Sovitaan vaikka niin.


    • 156 V6

      Ompas taas eksyny paljon lapsia tälle palstalle...

      Alfa 156 on aivan käypänen kulkuneuvo sille joka osaa arvostaa sen hienoja ominaisuuksia ja huoltaa sen asiantuntevalla korjaamolla( ei deltassa).Moottoreista paras ja myös kestävin on 2,5 V6 Lippispäät unohtakaa Alfa! Alfaa ei ole tarkoitettu kakaroille.

    • vierailija

      Pitää antaa täysi tunnustus: ei nimuttäin tule aika pitkäksi kun lukee Alfa palstaa. On meinaan senverran värikästä juttua!

    • Fiialfisti

      Jos kerran haluat italialaista, niin miksi ei Fiat kelpaa...saat halvemmalla paaaaljon laadukkaamman auton...ei tarvi kiroilla auton seisontapäiviä...niin...molemmista on kokemusta...Fiiu ennen Alfaa...näin se menee...

      • J..

        Ja jos kerran haluat lihaa, niin miksei lenkkimakkara kelpaa.............. Saat halvemmalla paaaaaaljon laadukkaampaa purtavaa........... Ei tarvi tuskailla pippureiden ja kypsyysateiden kanssa......... Molemmista on kokemusta.......... lenkkimakkara ennen sisäfilétä.......näin se menee.........mutta minkä ihnmeen takia minä näitä ..........pisteitä lyön tälla tavalla.........sinne......tänne....


      • Voin suositella
        J.. kirjoitti:

        Ja jos kerran haluat lihaa, niin miksei lenkkimakkara kelpaa.............. Saat halvemmalla paaaaaaljon laadukkaampaa purtavaa........... Ei tarvi tuskailla pippureiden ja kypsyysateiden kanssa......... Molemmista on kokemusta.......... lenkkimakkara ennen sisäfilétä.......näin se menee.........mutta minkä ihnmeen takia minä näitä ..........pisteitä lyön tälla tavalla.........sinne......tänne....

        Itselläni on ollut kolme Alfa Romeota. Eka oli 2,0 t.s ja pari vuotta sekä 60.000km ajettu, kun sen ostin. Auto oli upea, taivaansininen ja puurattinen ajonautinto, josta puuttui vuosimallin 1998 johdosta vain ilmastointi. Muuten kaikki ok. Jakohihnan vaihto ja ylätukivarsien vaihto tulivat sen kolmen - neljän vuoden aikana, kun autolla ajoin. Kalliita olivat. Jos ilma jäähtyi talvella nopeasti, metallikahvat jäätyivät ja niitä piti joskus sulatella. Öljyä piti tarkkailla ja sitä sai välillä lisätä.

        Seuraavan Alfan ostin uutena, kyseessä oli 156 2,0 t.s. kaikilla herkuilla. Autolle tehtiin normaalihuollot. Mitään vikaa tai häiriötä ei ollut. Pidin autoa ehkä 2,5 vuotta.

        Viimeisinpänä ostin mallin Alfa Romeo 159 2,4 JTdM. Tämä tapahtui kesäkuussa 2006 ja olin ensimmäisten joukossa kenelle malli Suomessa toimitettiin. Nyt on siis mennyt lähes 2,5 vuotta. Normaalihuollot on tehty 30.000 ja 60.000 kohdalla, mitään vikaa tai häiriötä ei ole ollut. Se on kuitenkin kerrottava, että kesärenkaat menevät vaihtoon kerran kesässä, rengasmyyien mukaan 400nm väännön vuoksi. Ekat Bridgestonen kestivät puoli kesää! Nyt toinen merkki on pitänyt hiukan paremmin. Tämä lienee myös ajotyylikysymys, mutta ajan suht rauhallisesti.

        Ostan nyt syksyllä vastaavan farkun, silä joudun kuljettamaan koiraani. Voi suositella Alfaa, se antaa rahalle huomattavasti enemmän vastinetta, kuin moni muu merkki. Pitkänkin matkan ajamisesta voi nauttia. Varustus on kattava.

        Huomatkaa, etten kuitenkaa lähde puolustamaan vanhoja pommeja, silloin vaikuttaa huoltohistoria ja aikaisempien käyttäjien ajotyyli niin paljon, että valinta on kriittinen vaihe.


      • Hiivatti

      • fiat is the best

        Totta, vaimoni Fiat punto 60 on huomattavasti luotettavampi kuin Alfa Romeo 156. Molemmista on kokemusta. Tosin nykyään ajelen laadukkaalla saksalaismerkillä, jossa ei ole nokkahihna yms. ongelmia.


      • eipä...
        fiat is the best kirjoitti:

        Totta, vaimoni Fiat punto 60 on huomattavasti luotettavampi kuin Alfa Romeo 156. Molemmista on kokemusta. Tosin nykyään ajelen laadukkaalla saksalaismerkillä, jossa ei ole nokkahihna yms. ongelmia.

        ...siinä saksalaisessa ole sitten paljon muutakaan. Kehonsiirtoväline.


      • dgadaa

        onko tämä ihan tosissaan kirjoitettu?.... asiahan on aivan toisinpäin. Molemmista yli 20 vuotta kokemusta, Alfan viat lisääntyivät kun alettiin Fiatin osia käyttämään....


      • Voin suositella
        dgadaa kirjoitti:

        onko tämä ihan tosissaan kirjoitettu?.... asiahan on aivan toisinpäin. Molemmista yli 20 vuotta kokemusta, Alfan viat lisääntyivät kun alettiin Fiatin osia käyttämään....

        Aika paljon on tässäkin viestiketjussa kateellista kommenttia tyypeiltä, joilla ei ole edes varaa Alfaan. Tai sitten kommentoidaan joidenkin yli 10 vuotta vanhojen romujen käyttökokemuksien pohjalta... Merkki kuin merkki on täynnä vikoja siinä iässä.

        Alfan makea puoli onkin se, että auto herättää intohimoja, positiivisia omistajissaan ja negatiivisia muissa.


    • olla mossen

      ja muistaakseni jonkun Fordin mallin ohella ainoa auto, joka ei ole selvinnyt Tuulilasin ja / tai Tekniikan maailman kestotestiä loppuun asti.
      Tekniikan maailman testissä kone hajosi alle 60 000 km:ssä , kun jakohihna petti.

    • mielen

      terveyteen kannattaa kiinittää huomiota.
      Ja mitä Alfaan tlee, niin koko autoon...
      Siinä määrin että kannattaa jättää se autoliikkeen huoleksi.

      • Voin suositella

        ... ei riitä omiin unelmiin. Mulla on ollut kolme virheetöntä Alfaa putkeen ja sillä perusteella voin todeta, että tässä ketjussa jauhaa paskaa ne, joilla ei ole Alfaan varaa.

        Halpaa Alfan ylläpitopito ei ole, mutta esim. viimeisin Alfani, 2,4 JTdM, ei taas ollut hankintahinnaltaan (n. 50.000€ lisävarusteineen) yhtään kallis. Täytyy muistaa, että Alfa on myös harrastus, osallistun Bella Italiaan sun muihin tapahtumiin.

        Mua ei silti haittaa yhtään, millä pirssillä muut ihmiset ajavat. Se on jokaisen oma asia. Jännä juttu, Alfa kuski ei ole koskaan kateellinen, mutta kohtaa kyllä kaiken maailman kärvistelijöitä, joita vituttaa upean näköinen pirssi. Silloin tietää olevansa parempi ihminen ja paremman auton omistaja...


    • JTS

      Ei taho pysyy lennossa sit millään. Nelos koneen paino ei juuri häiritte, vatkaus järjestelmä kyl ottaa pahimman sutinan ja kutinan ja vääntöö riittää JSeellä huipulle saakka, mut ei vaan lennä. Olikos se sittenkin imussa???

      Alustan kumitulupista puutetta oli ottanu 5veessä ruostetta tulupan reunnaan. Etupää jo narisuttellee 60tkm paikkeilla ja ilman kipinää särkee katit, just vaihettu 65tkm tulppa oli männy. Kestäneekö tulppienkaan kans jää nähtäväksi vasta 5600km yhressä.

      Hinta/Laatu kohdillaan?? tai ainakin luulen niin. Merkkiliikkeessä vaihdettu/huolettu säästin 3000e korjaus/huolto kuluissa.

      PS. Turvallista matkaa!

    • make

      noin 20tkm tullut täyteen 156 2.5V6 Q-system automaatilla.

      Viat: takalasin pyyhin jumittui
      Etulasien pyyhkimet toimii ainoastaan nopeana tai kertapyyhkäisynä katkaisijaa pohjassa pitäen.

      Siinä ne!
      Nyt auton mittarissa on 142tkm

      Kaunis ja oikeasti ajettava AUTO

      • a-a-alfa

        Reilun puolivuotta 156 alfan omistaneena (156 1.8 -01 n.100tkm). Ei mitään vikaa, itse vaihdoin öljyt/suodattimen. Katon kai tossa joskus öljyn pinnan ja muut nesteet, muutahan asiaa ei pellin alle ole.
        ps:mun autossa ei ole takalasin pyyhintä.


      • alfa15612

        156 alfaa ei saa automaattina.. tässä mallissa ei ole takalasinpyyhitnä,tää on sedani.. oot nyt varmaan sekottanut poloon ?


    • tajusin

      Älä ihmeessä osta käytettyä alfaa, jos ostat se ei laske enää arvoaan niin nopeasti.
      Siis älkää nyt hyvät ihmiset sortuko alfaan, mä en halua että käytettyjen hinta nousee!
      Siis alfassa on paljon vikoja, hihna katkee joka maksaa tuhansia pikku viat!

    • Ettästiedät

      Tuosta viestistäsi...

      Ensi autoa ostamassa, ja kilometrejä kertynyt sinulle 10 000 ?

      "jonkin verran" ajellut muilla, isommilla koneilla, ja "tottunut tehoon", niillä harvoilla kerroilla kun olet juoppokuskina kavereillesi ollut kavereidesi autoilla..Voi teini pieni..

    • Beta Julia

      Jos tykkäät ropata autoa, tai huolllattaa sitä jatkuvasti, tai pelätä niin anna mennä. Jos taas haluat huolettomamman auton niin tsekkaa mieluummin joku mikä kestää paremmin pakkasta. Tai tarkemmin ottaen kun on kuuma-kylmä-kuiva-kostea jne. Alfassa toki on oma luonteensa ja se erottuu perusautojen massasta hyvin, mutta etuna se ei ole mitään kun mietit miten paljon vikoja Alfasta löytyy, ja miten paljon Delta laskuttaa huollosta/korjauksesta/varaosista. Heikalta ja T. Muukkoselta tosin saa hyvään hintaan osat. Mulla on -03 156 Super ja vikalista on aivan karu. Rahaa on palanut nyt aika tarkalleen 8900e remontteihin. Autolla on vasta ajetu 132tkm. 2.5sta on tullu luettua aika surullista tarinaa. Käy tsekkaamassa alfabbs saitti, mutta muista että Alfa kuskit kaunistelee joskus totuutta, kuin myös hyväksyvät viat paremmin kuin muut autoilijat. Mutta oma on tietty asiasi, varoitin kuitenkin:)

      • Beta Julia

        vttu kun osais kattoa noi päivämäärät ensin


    • Ellos

      Käykää katsomassa ja ajamassa 300 000 km ajettua Alfaa. Näillä lukemilla voi kommentoida laatua.

      • antsus315

        samaa mieltä esim v6nen tai diesel alle, niin laadun ymmärtää


      • antsus315
        antsus315 kirjoitti:

        samaa mieltä esim v6nen tai diesel alle, niin laadun ymmärtää

        kilometrejä vielä luvassa parisataa tuhatta lisää ainakin


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      59
      1927
    2. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      49
      1672
    3. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      52
      1594
    4. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      5
      1527
    5. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      6
      1505
    6. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      6
      1425
    7. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      8
      1316
    8. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      12
      1281
    9. Revi siitä ja revi siitä

      Enkä revi, ei kiinnosta hevon vittua teidän asiat ja elämä. Revi itte vaan sitä emborullaas istuessas Aamupaskalla
      Varkaus
      4
      1173
    10. Kello on puoliyö - aika lopettaa netin käyttö tältä päivältä

      Kello on 12, on aika laittaa luurit pöydälle ja sallia yörauha kaupungin asukkaille ja työntekijöille. It is past midni
      Hämeenlinna
      4
      1148
    Aihe