Onko mitään järkeä?

Sukeltaa Suomessa?

Kävin kurssit, kulutin rahaa pari - kolme tonnia varusteisiin ja nyt olen tehnyt vajaa 30 sukellusta täällä eteläisen Suomen järvissä.

Nyt alkaa iltojen pimetessä pikku hiljaa usko mennä tähän touhuun, vaikka kuinka olen psyykannut itseäni siihen uskoon, että "tämähän on kivaa". Tasapainotus ja varsinaisen sukeltaminen alkaa jo sujua ihan ok, mutta tuo näkyvyyden puuttuminen ja tyhjät pohjat alkavat rassata todella.

Tunne on jo tässä vaiheessa "tulin, näin ja koin" -tasoa kun se alkuinnostuksen elämys alkaa olla ohi.

Ts. Onko mitään järkeä koluta tyhjiä pohjia toisensa jälkeen sameassa vedessä muutaman metrin näkyvyydessä ja päivälläkin lähes pimeässä?

27

9470

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • vahva ehkä

      Samaa olen kovasti ihmetellyt! Näkyvyys erityisesti huono ja eihän näissä meidän vesissä useimmille nähtävää juuri ole. Ite tykkään toisaalta paljon myös painottomuuden tunteesta, melkeen kuin lentämistä, että se vähän kompensoi.

      Omat sukellukset pääasiassa lämpimämmissä vesissä, vain satunnaisesti täällä. Rahaa en
      laittanut noin paljon varusteisiin, käytetyillä pärjää ja lomilla taas yleensä vuokravehtkeet.

      Usein hämmästyttää millä asenteella ja innolla "Suomisukeltajat" ovat väkisin tyrkyttämässä omia näkemyksiään ja helvetin kalliita laitehankintaehdotukisia ja lämpimien vesien sukellus ei sitten kuulemma ole yhtään mitään?!

      Harrastustahan tää on useimmille eikä haudanvakavaa hommaa jota hampaat irvessä tarvii tehdä. Lamppua ja varavaloa ja muuta jos alkaa hankkii niin samalla hinnallahan käy jo kohta viikon kirkkaammissa vesissä plutaamassa ja varmasti ehtii enemmän olla veden alla.

      No harrastuksia ja harrastajia on monenlaisia.

    • Jorma Gustafson

      se varmasti siellä etelässä on mutta tuleppa ensi kesänä tänne Keski-Karjalaan sukeltelemaan kirkkaisiin järviin ja lampiin niin mielesi saattaa muuttua. Toinen kalliimpi vaihtoehto on luonnollisesti ulkomaan matkat. Voin tarvittaessa antaa tarkempia koordinaatteja hyvistä kohteista !

      • Vahva ehkä

        No hiih - just näin se menee... Tarviiko tähän muuuta sanoa.

        Tai voihan tähän tän laittaa - kuivapuku. Tai wings! Tai Apeks TEK3!

        Jos mä katson paljonko maksaa perheen loma pohjoissuomessa tai etelän maassa (syödä ja juoda pitää molemmissa loman ajan), niin kummankohan mä otan jos katson pelkää hintaa?

        Jos lisään siihen, että päästään perheen kanssa snorklaan tai jopa sukeltana veden alle hyvällä näkyvyydellä ja jopa nähdään kaloja yms. niin kumman valitsen?

        Laita hintoja/linkkejä/referenssejä jos oot sitä mieltä että äijäsukellusmutakuopassa on parempaa. Laita myös vinkki, jos tiedät lomapaikan, jossa ei oo jätkät palaneita makkaroita tyrkyttämässä terveellisenä herkkuruokana...


    • Kohtalotoveri

      Olen täysin samaa mieltä. Mitä/ ketä hyödyttää käydä vapaa-ajallaan oman turvallisuuden kustannuksella katsomassa jotain uponnutta rautalaivan kylkeä?

      Osa vielä oikein leuhkii kuinka syvälle on sukeltanut. Tämäkin paljon kertoo lajin harrastajien tasosta.

      Kiva kokeilla, mutta ei ole mitään mieltä jäädä koukkuun.

      • kantaa aloittajan

        asiaan niin tässä viestistä kyllä paistoi läpi se, että kirjoittaja ei ilmeisesti ole ainakaan introsukellusta enempää lajiin tutustunut, eikä tiedä lajin tai sen harrastajien luonteesta tai lajin turvallisuudesta ja turvallisuuskulttuurista mitään.

        Tosin niinhän se on kaikissa "vaarallisissa" lajeissa. Ne pitävät isointa meteliä, jotka vähiten tietävät.


      • Jenkka
        kantaa aloittajan kirjoitti:

        asiaan niin tässä viestistä kyllä paistoi läpi se, että kirjoittaja ei ilmeisesti ole ainakaan introsukellusta enempää lajiin tutustunut, eikä tiedä lajin tai sen harrastajien luonteesta tai lajin turvallisuudesta ja turvallisuuskulttuurista mitään.

        Tosin niinhän se on kaikissa "vaarallisissa" lajeissa. Ne pitävät isointa meteliä, jotka vähiten tietävät.

        Noh, kuinka syvälle olet sukeltanut paikkarilla?


      • piikkimonni

        En tiedä hyödyttääkö ketään hylkyjen tutkiminen mutta henkilökohtaisesti olen niistä kiinnostunut. Laivat ovat niin isoja kohteita, että samaakin hylkyä voi käydä katsomassa vaikka kuinka monta kertaa. Aina sieltä löytyy jotain uutta. Minua kiinnostaa veden pohjassa makaavan hylyn tunnelma. Siinä on jotain pelottavan mahtavaa. Hylky on joutunut pohjaan onnettomuuden tai muun melko väkivaltaisen tapahtuman johdosta. Ihmishenkiäkin on saattanut mennä. Itse ainakin tunnen olevani etuoikeutettu koska pääsen käymään sellaisella paikalla.

        Olen kiinnostunut luonnosta. Sen takia minua kiinnostaa myös vedenalaisen luonnon seuraaminen. Ennen sukeltamisen aloittamista olen monta kertaa miettinyt esimerkiksi Jyrängön virtaa katsellessa minkälaista siellä pohjalla on. Sukeltamalla olen päässyt katselemaan erilaisia paikkoja ja nykyään voin olla tyytyväinen, että tiedän, että Jyrängön pohjalla on valtavasti tukkeja, joiden välissä asuu rapuja ja muita vedeneläviä. Itse asiassa virran pohja oli vähintään yhtä mielenkiintoinen kuin värikäs riutta Punaisella merellä.

        Syvyydellä leuhkiminen on tyhmää. Sukelluselämykset eivät välttämättä ole syvällä. Jyrängönvirtakin on "vain" kahdeksan metriä syvä. Silti se on mielenkiintoinen ja haastava kohde kokeneellekin sukeltajalle.

        Suomen vedet ovat kylmiä ja vaativia. Siksi varustuksen on syytä olla parempi kuin etelässä. Ns tekkivarustus ei ole välttämättä tarpeen mutta hyvä ja luotettava varustus on hengissä säilymisen ehto. Kun varustus on kunnossa, niin suomisukelluskin on ihan mukavaa.

        P.S. Itse en syö lainkaan lenkkimakkaraa mutta en myöskään kärsi siitä, jos muut haluavat moisesta nauttia.


      • tyttöp2
        kantaa aloittajan kirjoitti:

        asiaan niin tässä viestistä kyllä paistoi läpi se, että kirjoittaja ei ilmeisesti ole ainakaan introsukellusta enempää lajiin tutustunut, eikä tiedä lajin tai sen harrastajien luonteesta tai lajin turvallisuudesta ja turvallisuuskulttuurista mitään.

        Tosin niinhän se on kaikissa "vaarallisissa" lajeissa. Ne pitävät isointa meteliä, jotka vähiten tietävät.

        kukkahattu tädit tulevat valittamaan kuinka vaarallista kyseinen harrastus on. voi voi kun sitten kuollaan. mitäs pienistä ku ei pienet meistä x) sukeltaminen on niin huippuu!! vaikkei mitää' näkiskää! attelin siirtyä tekniikkapuolelle :) vanhemapana


      • eksyn taas
        Jenkka kirjoitti:

        Noh, kuinka syvälle olet sukeltanut paikkarilla?

        näitä vanhoja keskusteluja selaamaan, mutta vastataan silti.

        Menee lievästi mutu-tuntumaksi, koska sukelluspäiväkirja on töissä, mutta syvin sukellukseni UDG:llä on luokkaa 31,jotain.
        Sukellettu Kaatialan louhoksessa Alavudella päin.

        Ei mielestäni vielä mikään mahdottoman syvä sukellus paikkarilla eikä ainakaan mikään olen-hero-olen-sukeltanut-näin-syvälle -syvyys muutenkaan.

        Ei mene lähellekään paikkarin maksimirajoja, eikä ylitä edes koulutussyvyyttä.
        Varsin turvallinen sukellus siis ainakin noin syvyyden puolesta.

        Pitäydyn siis edellisessä kommentissani.


    • ADHD Sukeltaja

      Mutta jos sukeltaminen ei tunnu mukavalta, niin silloin ei kannata sukeltaa.
      Ihmiset ovat erilaisia.

      Aikoinani alotin sukeltamisen kaverini kanssa. Mutta hän ei enää sukella Suomessa juuri tuon takia, että täällä on niin vähän nähtävää.
      Itse taas käyn kohtuu aktiivisesti sukeltamassa. Välillä töllöttämässä jotain savimontun pohjaa, välillä uponnutta rautalaivan kylkeä. Mä nautin jo pelkästään siitä tunteesta, että voin ”leijua” vedessä.

      Mä en puolestani ymmärrä golfaajia, mitä järkeä on mätkiä pientä palloa pitkin nurmikkoa? Mutta kun se ei musta tuntunut kivalta ja sukeltaminen taas tuntui, niin nyt mä sitten sukellan, enkä golfaa…

      • Kyseenalaistaja

        Tämän viestiketjun monilla kirjoittajilla tuntuu olevan melkoisia agressioita purkamatta. Mitä ihmettä mesota täällä moisesta asiasta - kai aikuiset ihmiset voivat kukin sukeltaa missä lystää ilman moista meteliä tai olla kokonaan sukeltamatta ja vaikka pelata sitä golfia?

        Ja jos Suomessa sukeltaa, voi tietysti vaikka sukeltaa siinä oman pihan mutalammessakin, mutta vaihtoehtoja ovat myös melko kirkasvetiset louhokset ym. Tai jos talous antaa myöden, lentää vaikka joka kuukausi etelän lämpöön todella kirkkaisiin vesiin. Kukin taplaa tyylillään.

        Ja itse koen, että niin kauan kun uskallan ajaa autoa, uskallan myös sukeltaa, kunhan noudattelen turvallisuusohjeita. Autolla ajaessa kun sattuu melko paljon todennäköisemmin se vahinko, kuin sukeltaessa..


      • Näin on
        Kyseenalaistaja kirjoitti:

        Tämän viestiketjun monilla kirjoittajilla tuntuu olevan melkoisia agressioita purkamatta. Mitä ihmettä mesota täällä moisesta asiasta - kai aikuiset ihmiset voivat kukin sukeltaa missä lystää ilman moista meteliä tai olla kokonaan sukeltamatta ja vaikka pelata sitä golfia?

        Ja jos Suomessa sukeltaa, voi tietysti vaikka sukeltaa siinä oman pihan mutalammessakin, mutta vaihtoehtoja ovat myös melko kirkasvetiset louhokset ym. Tai jos talous antaa myöden, lentää vaikka joka kuukausi etelän lämpöön todella kirkkaisiin vesiin. Kukin taplaa tyylillään.

        Ja itse koen, että niin kauan kun uskallan ajaa autoa, uskallan myös sukeltaa, kunhan noudattelen turvallisuusohjeita. Autolla ajaessa kun sattuu melko paljon todennäköisemmin se vahinko, kuin sukeltaessa..

        Tyhmä harrastus joka tapauksessa.


      • MSDiver
        Näin on kirjoitti:

        Tyhmä harrastus joka tapauksessa.

        Miksi?
        Kerro mikä sitten ei ole tyhmä harrastus?
        Voin sitten kertoa oman mielipiteeni siitä.


    • Vinkkejä kiitos

      Myös minä olen pitänyt tässä pari vuotta taukoa suurin piirtein samoista syistä johtuen.

      Kiinnostaisi joskus kokeilla meressä sukeltamista. Siellä kuulemma on enemmän kateltavaa.

      Laittakaas vinkkejä minne kannattais tällaisen suht kokemattoman P1-sukeltajan mennä? Autolla pitäisi päästä perille ja näkyvyyttä ja näkemistäkin saisi olla...

      • Matalaa

        Porisssa Kallon majakanvierestä on hyvä sukeltaa


    • kaskel

      Painu merelle sukeltamaan. Varsinkin nyt syksyllä, kun vesi on kirkkaampaa. Suosittelen myös yösukellusta. Se tuo ihan uuden ulottovuuden koko touhuun.

    • lol

      en oo kokeillut sukellusta,onko vaikeeta=))??Aattelin,kun mennää thaimaaseen nii kokeilla sitä!

    • Mares

      "en oo kokeillut sukellusta,onko vaikeeta=))??Aattelin,kun mennää thaimaaseen nii kokeilla sitä! "

      Ei ainakaan niin vaikeaa kuin äidinkieli ja voit toki myös sukeltaa täällä Suomessa. Kannattaa kokeilla vaikka seuraavan kerran kun menet Ahvenanmaaseen...

    • fat floats

      Vanha viesti, mutta aina ajankohtainen. :)
      Mikäli sukelluksilla haluaa nähdä siipisimppuja tai muita etelän vesien asukkeja, niin ei ole järkeä sukeltaa suomessa.
      Mikäli on kiinnostunut ainutlaatuisista hylyistä ja luonnosta, niin suomi on täydellinen maa.
      Suomessa on ainutlaatuiset sukellusvedet murtoveden ansiosta.
      Tropiikin vesiä on ympäri maailmaa.
      Suomessa sukeltavat ovat etuoikeutetussa asemassa.
      Koralleja jos haluaa nähdä, niin täytyy matkustaa norjaan saakka.
      Suomessa on parhaimmillaan 20 m näkyvyyksiä.
      Ps. Tämä elitistinen ja kallis harrastus maksaa n. 199 euroa vuodessa minulle.
      Esim. Elixiassa vuosi maksaisi minulle 852 euroa vuodessa.
      Sukeltaa voin minä vuorokauden tai vuodenaikana hyvänsä. Silloin kun minulle sopii.
      Elixiassa on aukioloajat.
      Otin Elixian esimerkiksi, koska se on aika suosittu paikka harrastaa.

    • rampor

      Jos sukeltaminen ei tunnu mukavalta niin älkää helvetissä sitten sukeltako. Tehkää jotain muuta.

      • SynnynnäinenSukeltaja

        Jatketaan nyt sitten vielä tätä ketjua omalla mielipiteellä. Suomessa sukeltaminen ei ole kaikille, mutta jos sukeltamisesta pitää, mielenkiintoisia kohteita löytyy paljon. Sukeltaminen työpäivän jälkeen on rentouttavaa ja sukellustaitojen kehittäminen onnistuu siinä missä muuallakin. Siipisimpuista en tiedä mutta härkäsimppuja löytyy ainakin Tampereen seudulta Näsijärvestä. Jos rimaa ei pidä liian korkealla, joskus uutta nähtävää voi löytyä tutuistakin vesistä aivan yllättäen.

        Jos siis harkitset sukeltamista siksi että laji on cool tai extreme, kannattaa harkita varusteiden ostamista. Jos taas pidät sukeltamisesta, sitä voi aivan hyvin Suomessa harrastaa. Varustehankinnan jälkeen seuraan jäseneksi n. 40e vuosihintaan. Siihen rahaan saa sitten ilmaa niin paljon kun tarvitsee ja lisäksi muita etuja. Sukellus ei sitten maksakkaan mitään ja järviä Suomessa riittää.

        Muutaman vuoden harrastamisen jälkeen sitten huomaa että taidot ovat sillä tasolla että voi maailmalla mennä paikkoihin, joihin ei voinut kuvitellakkaan menevänsä.


    • Kolehmainen.org

      Suomessa kannttaa harjoitella taidot hyvin - ja sitten Punaiselle merelle tai Aasian sukelusparatiiseihin. Ne ovat todellinen kokemus, joka ei unohdu. Toisin sivuoireina on sitten se, että menettää viimeisenkin motivaation rippeen Suomessa sukeltamiseen. Oma kokemus.

    • dfcxcx655u8

      hitto jos sinullua on monen tonni varusteet älä ihmeessä heitä niitä pois =myy .jos oikeasti kiinnostaa- suomessa ei ole mitään vesi elämää tietty jos ahvenet kiinnostaa niin sitten.ehdottamasti menet ulkomailla missä on merielämää ja kirkkaat siniset vedet että näkee pinnasta pohjaan asti vaikka olet veneessä.itse lähden harjoitteleen sukeltamista ja myöhemmin muutaman ulkomaille että voi kokea vesiharrastuksia surffaus,kalastus,sukellus ym..maiseman vaihto tekee välillä hyvää- nyt lähden uimaan
      toivottavasti en huku, olen vähän ottanut viskii.

    • SavyNeal

      Minäkin sukeltelin aikanani. Tein pitkiä sukelluksia ihmetellen kaloja ja veneenhylkyjä. Pisin sukellus taisi olla puolen tunnin luokkaa. Syvimmillään olen käynyt ehkä 40 metrissä, palaten pintaan oikeaoppisesti painetta tasaten. Sitten homma muuttui radikaalisti, näin toisen sukeltajan jolla oli jotain ihmeellistä mukanaan. Viittilöin hänet pintaan ja kysyin: Mitä ihmeen pulloja sulla on selässä?

      Hommasta meni hohto.

    • jeejuujaajoo

      Kiva juttu

    • Anonyymi

      Pikku pojasta asti tuli sukellettua snorkkelilla ja räpylöillä - 80 luvulla. Sitte ekaa kertaa aikuisena Turkissa - 90 luvulla tuli testattua uimaaltaassa laitesukellusta. Sen jälkeen piti lähtee merelle Kemerin edustalle sukeltamaan. Kokemus uimaaltaassa oli aivan kauhea. En saanu kunnolla hengitettyä, vaikka kuin yritin hengittää ohjeitten mukaan. Olin vaan että miten helvetissä tää on niin vaikeeta. Jäi sitte ne unelmat siihen. Oon miettiny jälkikäteen että olikohan laitteen säädöt päin persettä. Tuntu että oli 10kg. paino rinnan päällä. Mitä muut tuumaa?

      • Anonyymi

        Ne oli päivänselvästi perseellään ne säädöt. Koklaa ihmeessä uudestaan ja rakastu. Taatusti hauskinta mitä voi tehdä kokovartalokumipuvussa.


    Ketjusta on poistettu 5 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mielessäni vieläkin T

      Harmi että siinä kävi niinkuin kävi, rakastin sinua. Toivotan sulle kaikkea hyvää. Toivottavasti löydät sopivan ja hyvän
      Ikävä
      39
      1751
    2. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1371
    3. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      42
      1337
    4. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      11
      1330
    5. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      1
      1325
    6. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      7
      1294
    7. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      0
      1274
    8. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      1
      1240
    9. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      2
      1200
    10. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      2
      1173
    Aihe