löytöpalkkio

ajokortti

Onko 50 € löytöpalkkio? Jos joku löytää ajokorttisi ja vaatii 50 €. Onko minun lain mukaan maksettava se vai voinko hankkia uuden kortin? Ja lain mukaan löytäjä saa pitää ajokortin vai joutuuko luovuttamaan poliisille? Ja sitten poliisi ei anna alkuperäistä korttia kun en suostu maksamaan palkkiota?

58

45128

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • suurinpiirtein

      Ajokorttihan on esine, jonka arvoa on vaikea määritellä. Löytöpalkkio olisi sen arvosta 10 %
      Koska ajokortissa on nimi, niin poliisi lähettää kirjeitse tiedon kortin löytymisestä. Lain mukaan sinulla on aikaa kolme kuukautta noutaa kortti. Jos noudat niin säilytyskulut ovat 0-17 euroa, löytöpalkkiosta en tiedä. Löytäjä ei saa ainakaan laillisesti pitää korttia.
      Jos ajelet ilman korttia, niin poliisi ratsiassa sakottaa, ei kortitta ajosta, vaan pitämättä korttia mukana, eikä pitämättömyys johtunut tilapäisestä huomaamattomuudesta.Jos et korttia nouda, niin joudut kuitenkin maksamaan asetuksessa mainitun maksun uudesta kortista.

      • Ajokortin löytäjän pitäisi se palauttaa poliisille. Löytöpalkkio on 10% kortin arvosta, eli jos uudenkortin hankkiminen maksaa 50€ ´niin löytäjä on oikeutettu 5€:n palkkioon.

        Jos löytäjä vaatii 10€ niin ei kun asiasta keskustemaan nauhuri kainalossa ja sen jälkeen ilmoittamaan poliisille, että ajokortti on X.X:llä ja samalla voi tehdä rikosilmoituksen kiristyksestä.


      • laintuntemus
        petu_67 kirjoitti:

        Ajokortin löytäjän pitäisi se palauttaa poliisille. Löytöpalkkio on 10% kortin arvosta, eli jos uudenkortin hankkiminen maksaa 50€ ´niin löytäjä on oikeutettu 5€:n palkkioon.

        Jos löytäjä vaatii 10€ niin ei kun asiasta keskustemaan nauhuri kainalossa ja sen jälkeen ilmoittamaan poliisille, että ajokortti on X.X:llä ja samalla voi tehdä rikosilmoituksen kiristyksestä.

        Petun laintuntemus on kyllä pyöreä nolla.
        Kiristys ei sovi millään lailla tapaukseen. Löytäjä saa pyytää vaikka miljoonan, kunhan ei tehosta pyyntöään millään uhkauksella.


      • Vastauksia
        laintuntemus kirjoitti:

        Petun laintuntemus on kyllä pyöreä nolla.
        Kiristys ei sovi millään lailla tapaukseen. Löytäjä saa pyytää vaikka miljoonan, kunhan ei tehosta pyyntöään millään uhkauksella.

        Pyytää saa mitä vaan, mutta on lainvastaista olla viivytyksettä ilmoittamatta/toimittamatta löytötavaraa omistajalle tai poliisille. Löytäjän on pakko viivytyksettä ilmoittaa löytötavara omistajalle tai poliisille. Löytäjän on aina luovutettava löytötavara omistajalle lainmukaista löytöpalkkiota vastaan, poliisille löytötavara on luovutettava ilman löytöpalkkiotakin.

        Jos löytötavaraa ei ilmoita tai luovuta lainmukaisesti niin syyllistyy kavallukseen jonka yrityskin on rangaistava. Lisäksi menettää kaikki löytötavaran löytäjän oikeudet.


      • löytötavarasta
        Vastauksia kirjoitti:

        Pyytää saa mitä vaan, mutta on lainvastaista olla viivytyksettä ilmoittamatta/toimittamatta löytötavaraa omistajalle tai poliisille. Löytäjän on pakko viivytyksettä ilmoittaa löytötavara omistajalle tai poliisille. Löytäjän on aina luovutettava löytötavara omistajalle lainmukaista löytöpalkkiota vastaan, poliisille löytötavara on luovutettava ilman löytöpalkkiotakin.

        Jos löytötavaraa ei ilmoita tai luovuta lainmukaisesti niin syyllistyy kavallukseen jonka yrityskin on rangaistava. Lisäksi menettää kaikki löytötavaran löytäjän oikeudet.

        Täyttä soopaa. Ajokortti ei ole niin arvokas, että se olisi kavalluksen kohde. Kyseessä on vain lievä kavallus, jonka y


      • ....
        löytötavarasta kirjoitti:

        Täyttä soopaa. Ajokortti ei ole niin arvokas, että se olisi kavalluksen kohde. Kyseessä on vain lievä kavallus, jonka y

        ... jonka yritys ei ole rangaistavaa.

        Lisäksi viivytyksettä on hyvin suhteellinen käsitys. Jos olet vaikka kahden viikon patikointireissulla Lapissa ja löydät polulta ajokortin, niin keskeytätkö patikointisi ja lähdet viivytyksettä toimittamaan ajokorttia poliisille tai sen omistajalle??


      • hah

        veli hukkasi ajokorttinsa ja maksoi uudesta 50 e joten aikas paljon minun mielest pyytää, jos uuden saa samalla hintaa(ja siihen saa uuden kuvan jos ei ole vanhaan tyytyväinen :DDD)


      • laillinen
        laintuntemus kirjoitti:

        Petun laintuntemus on kyllä pyöreä nolla.
        Kiristys ei sovi millään lailla tapaukseen. Löytäjä saa pyytää vaikka miljoonan, kunhan ei tehosta pyyntöään millään uhkauksella.

        Voisiko laillisena uhkauksena pitää sitä, että ellei saa sitä 10 €:n löytöpalkkiota niin ei palauta korttia?

        Aika moni varmaan suostuisi tuossa tilanteessa maksamaan sen 10 tai vaikka 20 euroa kun vaihtoehtona voisi olla kyseisen kortin lopullinen katoaminen.


      • voi voi voi voi
        .... kirjoitti:

        ... jonka yritys ei ole rangaistavaa.

        Lisäksi viivytyksettä on hyvin suhteellinen käsitys. Jos olet vaikka kahden viikon patikointireissulla Lapissa ja löydät polulta ajokortin, niin keskeytätkö patikointisi ja lähdet viivytyksettä toimittamaan ajokorttia poliisille tai sen omistajalle??

        Lievä kavallus täyttyy, eli ei ole enää yritys kun otat kortin haltuusi etkä aio palauttaa sitä poliisille tai oikealle omistajalle. Riittää, että pidät sitä hallussasi vaikka et aikoisi käyttää sitä millään lailla hyödyksesi, jolloin kyseeseen voi tulla petos- tai väärennysrikos.

        Viivytyksettä tarkoittaa mainitsemassasi tapauksessa kun olet päässyt ihmisten ilmoille ja sivistyksen pariin patikointisi jälkeen ...


      • voi...
        voi voi voi voi kirjoitti:

        Lievä kavallus täyttyy, eli ei ole enää yritys kun otat kortin haltuusi etkä aio palauttaa sitä poliisille tai oikealle omistajalle. Riittää, että pidät sitä hallussasi vaikka et aikoisi käyttää sitä millään lailla hyödyksesi, jolloin kyseeseen voi tulla petos- tai väärennysrikos.

        Viivytyksettä tarkoittaa mainitsemassasi tapauksessa kun olet päässyt ihmisten ilmoille ja sivistyksen pariin patikointisi jälkeen ...

        Näkee selvästi, että et ole ollut käytännössä näitten asioitten kanssa tekemisissä.
        Tietysti lievä kavallus täyttyy, jos löytäjä ei aio palauttaa korttia omistajalle tai poliisille. Jos löytäjä vaikka kuukauden kuluttua löydöstä vie kortin poliisille ja kertoo, ettei ole aikaisemmin ehtinyt, niin rikostahan et jutusta millään saa. Ihmisellä on oikeus asettaa omat asiansa kiireellisyysjärjestyksessä etusijalle.


      • muttersson
        laintuntemus kirjoitti:

        Petun laintuntemus on kyllä pyöreä nolla.
        Kiristys ei sovi millään lailla tapaukseen. Löytäjä saa pyytää vaikka miljoonan, kunhan ei tehosta pyyntöään millään uhkauksella.

        Minä ainakin mielelläni maksaisin viisi kymppiä jos joku löytäisi minun ajokortin!


      • liisaihmemmaassa

        Ei poliisi sakota vaikka kortti ei ole mukana.
        Pystyvät tarkistamaan, ja myös tarkistavat muilla keinoilla, onko kuskilla voimassa oleva ajokortti.
        Jos on, asia on sillä selvä.
        Ennen kämmentietokoneita ja miniläppäreitä tekivät tarkistuksen soittamalla poliisilaitokselle jossa kolleega tarkisti tiedot koneelta.


      • Fenrir^
        Vastauksia kirjoitti:

        Pyytää saa mitä vaan, mutta on lainvastaista olla viivytyksettä ilmoittamatta/toimittamatta löytötavaraa omistajalle tai poliisille. Löytäjän on pakko viivytyksettä ilmoittaa löytötavara omistajalle tai poliisille. Löytäjän on aina luovutettava löytötavara omistajalle lainmukaista löytöpalkkiota vastaan, poliisille löytötavara on luovutettava ilman löytöpalkkiotakin.

        Jos löytötavaraa ei ilmoita tai luovuta lainmukaisesti niin syyllistyy kavallukseen jonka yrityskin on rangaistava. Lisäksi menettää kaikki löytötavaran löytäjän oikeudet.

        Itse hukkasin 2v sitten kukkaron jossa oli ajokortit, adr-lupa yms. yms.
        Ja onneksi joku pikku tyttö oli löytänyt sen ja rahat luonnollisesti jo tyhjennetty mutta onneksi sillä hetkellä ei ollut käteistä paljoa siellä ja tämä pikku tyttö oli äitinsä kanssa palauttanut sen löytötavara pisteeseen poliisi laitokselle josta soitettiin ajokortin mukaan mulle että täällä olisi. Ja pikkutyttö oli äitinsä kanssa halunnut löytöpalkkion ja se virkailia puhui 10% tavaran arvosta niin aloin laskee että korttien yhteis arvolta se 10% olisi ollut aika paljon rahaa niin kysyin sen pakkoa niin virkailia sanoi että ei ole pakko maksaa mitää vain se säilytys maksu joka oli 4e kun he pitävät löytötavarat siellä. Maksoin 20e ja loput meni tytölle nanna rahaksi että maksoin siin vain 16e löytö palkkiota vaikka ei olisi tarvinnut.


      • poliisi sakottaa
        liisaihmemmaassa kirjoitti:

        Ei poliisi sakota vaikka kortti ei ole mukana.
        Pystyvät tarkistamaan, ja myös tarkistavat muilla keinoilla, onko kuskilla voimassa oleva ajokortti.
        Jos on, asia on sillä selvä.
        Ennen kämmentietokoneita ja miniläppäreitä tekivät tarkistuksen soittamalla poliisilaitokselle jossa kolleega tarkisti tiedot koneelta.

        ite hukkasin ajokortin joulukuussa 1998 ja ajoin hieman vajaa 7 vuotta ilman korttia. monesti poliisi pysäytti ja kun kysyi korttia, kerroin sen olevan kotona. Unohtanut lompakon tai jotain, mitä milloinkin. 2 kertaa sain sakot ja lopulta (26.8.2005) oli pakko hommata se muovinpala kun ajoin ylinopeutta ja meni ajo-oikeus. Ajo-oikeus kun ei palaudu ennenkuin olet kortin saanut taskuusi..

        Sekin oli vain laiskuutta etten hakenut korttia.


      • fhartjartjrsj
        petu_67 kirjoitti:

        Ajokortin löytäjän pitäisi se palauttaa poliisille. Löytöpalkkio on 10% kortin arvosta, eli jos uudenkortin hankkiminen maksaa 50€ ´niin löytäjä on oikeutettu 5€:n palkkioon.

        Jos löytäjä vaatii 10€ niin ei kun asiasta keskustemaan nauhuri kainalossa ja sen jälkeen ilmoittamaan poliisille, että ajokortti on X.X:llä ja samalla voi tehdä rikosilmoituksen kiristyksestä.

        ANteeksi mutta ei se ihan noin mene, löytäjälle pitää maksaa korvauksia mahdollisesti sen toimittamisesta johtuneita kuluja ,eli jos on bussilla joutunu viemää tai autolla niin siitä on oikeutettu korvauksiin.


    • Vastauksia

      Löytötavaralaissa määrätään että:

      - Löytötavara on viivytyksettä ilmoitettava/toimitettava omistajalle tai poliisille.

      - Löytöpalkkio on 10 % löytötavaran käyvästä arvosta, aina vähintään 4 eur. Lisäksi hukkaajan pitää korvata läytäjälle muut kohtuulliset kulut.

      - Vähäarvoisen löytötavaran, jonka omistajaa ei voi helposti selviuttää, löytäjä saa pitää. Ei kuitenkaan koskaan asiakirjoja, lääkkeitä, avaimia, henkilötodistuksia, lupatodistuksia, pankkikortteja, luottokortteja ja muita vastaavia.

      - Löytäjä menettää kaikki oikeutensa jos ei ilmoita löytötavaraa omistajalle tai poliisille tai rikkoo muuten löytötavaralainsäädäntöä.


      Eli ajokortista ei todellakaan makseta 50 euron löytöpalkkiota vaan korkeintaan 5 euron. Löytäjä on menettänyt kaikki oikeutensa jos ei toimi löytötavaralainsäädäntöä noudattaen eli ryhtyy vaikka kiristämään suurempaa palkkiota kuin mihin on oikeutettu ja/tai ei toimita ajokorttia poliisille. Missään tapauksessa löytäjä ei saa pitää ajokorttia. Kyllä poliisi sen pois hakee.

    • voi __

      ilmoittaa varstetuksi. sittenhän näkisi että vieläkö löytöjä haluaa palkkiota heh heh

      • esko

        Ei tarvitse maksaa löytöpalkkiota. kerrot poliisille että korttisi on kadonnut tai anastettu ja kyseinen henkilö pitää hallussaan korttiasi. hänet pyydetään kuulusteluun ilmoitetaan anna kortti pois. mistä varastit sen.
        Varastetusta tavarasta ei makseta löytöpalkkiota.


      • unohdin lompakkoni
        esko kirjoitti:

        Ei tarvitse maksaa löytöpalkkiota. kerrot poliisille että korttisi on kadonnut tai anastettu ja kyseinen henkilö pitää hallussaan korttiasi. hänet pyydetään kuulusteluun ilmoitetaan anna kortti pois. mistä varastit sen.
        Varastetusta tavarasta ei makseta löytöpalkkiota.

        joskus puhelinkoppiin ja kaikki perheeni henkilötiedot oli siellä, iltayöstä mulle soitettiin kymmenien kilsojen takaa kaupungin ulkopuolelta, että paperini ovat siellä n. parin sadan metrin matkalla heitettynä, pojat soittivat ja hain osan mulle kuuluvastani omaisuudesta, mutta henkilökorttia en saanut takaisin, voiko siis, kuka tahansa esiintyä minuna, niinkö, jos ne on viety ulkomaille? Ilmoitin poliisille, mutta ehkä samana vuonna sytynyt tyttö, kuin tämä sattui, on melkein koko kaima, sattumaako vain?


      • julkinen ole
        esko kirjoitti:

        Ei tarvitse maksaa löytöpalkkiota. kerrot poliisille että korttisi on kadonnut tai anastettu ja kyseinen henkilö pitää hallussaan korttiasi. hänet pyydetään kuulusteluun ilmoitetaan anna kortti pois. mistä varastit sen.
        Varastetusta tavarasta ei makseta löytöpalkkiota.

        Julkisia asiakirjoja ovat asiakirjat jotka ovat viranomaisen hallussa ja joiden julkisuutta ei ole erikseen lailla rajoitettu.


    • poliisille

      Ilmoita kortti varastetuksi, koska löytäjä ei anna sitä sinulle kohtuuhinnalla. Tilaa uusi kortti, niin ei ainakaan raha mene ahneelle löytäjälle

    • Vaatelias

      Jos näit kuka soitti, voi edetä lain mukaan ja maksaa mikä on kohtuus, tuo 50,- tuntuu aika isolta palkkiolta.

      • poliisille

        samalla voit kertoa siitä, että epäilet ajokortin olevan jonkun tietyn henkilön hallussa.

        Poliisi tutkii jutun ja sillä selvä, jos asia ei sillä selviä maksat uuden ajokortin leimaveron ja saat upo-uuden ajokortin. Tämän jälkeen vanha ajokorttisi on mitätön.

        Itse en missään nimessä maksaisi yli 10€ palkkiota.


    • ja´

      tietääkseni uusi ajokortti maksaa 40€ eikä 50€!! Mene hakemaan uus jos ei anna vanhaa takasin.

      • jekke vaan

        Ajokorttihakemus maksaa 40 € ja lisäksi kuvat.Mikä on löytöpalkkion arvo, riippuu noiden lisäksi siitä mikä vaiva Sinulla on uuden hankkimisessa ja paljonko sitä vaivaa arvostat


    • maram

      moi. tarkista soittoaika. poliisi voi tarkistaa teletiedoista mistä numerosta soitto tuli. vaikka ei siis sinulle näkynyt tai oli salainen.

      • vai teletiedoista!

        Aivan hölmö, poliisi voi tarkistaa teletiedoista, mistä numerosta soitto tuli?
        Niin tietysti, jos tutkitaan rikosta, ei muuten.


    • Saat uuden kortin sillä hinnalla ??

    • Nimetön

      Jos korttision vanhan Suomen kortti, joka minullakin
      on, niin suosittelen lainaamaan rahat jostakin,
      koska Suomi varmasti vielä eroaa EU:uusta. Sen
      verran maksetaan näkyviä ja ei näkyviä miljardeja sinne vuosittain.

      Itselläni on suomalainen kortti ja en luovi siitä
      ilman nujakointia. Jos kortti jostakin kohti hieman
      repsahtaa, niin tuskin hankin uutta. Poliisi ei ikinä puhalluta minua tai pysäytä. Koska yleensä
      vain on niin. Jotenka pieni kortin murtuminen ei
      niin tärkeästä kohdasta ole maailman loppu.
      Tosin korttini on ehjä.

    • ent.rikollinen

      maksa se 50 egee ei oo paha... sun tietoja kautta sun ajokorttia voitaisiin käyttää ja löytäjä on välttänyt sut aika paljolta lisä kululta... luovuta itsekkyytä rahaa se vain on

      • missään nimessä

        näille p-päille ei pidä antaa yhtään mitään, minä maksaisin uuden kortin kulut ja tekisin poliisille ilmoituksen asiasta. Rosvot kiinni ja myös entiset...


      • paskan ahneellakin

        Ei mitään järkee maksaa ,ahneudella ei ole rajaa eikä hintaa.Tänään näkötorni kahvilassa Tampereella tippui lompakkoni kaikkine papereineen penkille ja vasta n.10 min päästä sen huomasin ja palasin paikalle jossa ystävällinen mies ,jolle vielä kerran kiitos! oli toimittanut sen henkilökunnalle josta sen noudin ja jos tästä episodista jotain opin on se että jos jonkun paperit joskus löydän toimitan ne talteen tai mahdollisesti asian omaiselle itselleen


    • ajaja myös

      Jos olet ilmoittanut ajokorttisi kadonneeksi, niin uusi ajokorttisi tulee maksamaan 12,50e.

      • Kiki  

        Tosiaan ajokortti maksaa 12,50€, mutta eipä se 12,50€ riitä jos haluaa uusia ajokortin, koska mukaan tulee lupamaksu yms.

        Todellinen kustannus on siin 40€


    • laskdhflhksfdhlksdf

      ...vaan kävellä ohi maassa lojuvasta ajokortista ja unohtaa samantien koskaan sitä nähneensäkään...
      eipähän tule turhaa jälkipuintia ja parran pärinää jopa keskutelupalstoille asti.
      nimerkillä: pitäkää huoli tavaroistanne

    • hukkaan meni ajokortti

      Hukkasin ajokorttini ja jouduin tilaamaan uuden. Maksoi 40 e uusi kuva = 50 €

      sinuna hakisin vain uuden kortin.

      • pahvi on poikaa

        Itse hävitin ajokorttini (pahviläpyskän lompakossa)vuonna noin -95 ja hommasin uuden samantein ja sain muovikortin muistaakseni silloin.Kävi kuitenkin niin että tämä hävittämäni pahviläpyskä löytyi n.1.5-2vuoden päästä kaverini patjan alta muuttopuuhissa(koko lompakko), jonne olin sen kännipäissäni piilottanut ettei sitä kukaan varastaisi.Ja sain korttini takaisin ja vanhat markkasetelit myös,tällävälin olivat markat vaihtuneet euroiksi.Ja muutaman vuoden kuluttua tästä oisko ollu n.1999 hävitän taas tämän uuden kortin(muovisen),no nyt minulla oli onneksi tämä vanha pahvikortti jota en ollut palauttanut silloin sen löytyessä poliisille.Tämä vanha pahvinen kortti on mulla edelleen käytössä ja olen sen poliisille esittänyt pyydettäessä,ja täydestä on mennyt.Olenko nyt hirveä rikollinen kun mulla ei ole oikeeta ajokorttia vaan tämä vanha pahvikortti vaikka pitäisi olla muovinen kortti ja siinä vielä pikku E,mutta kun poliisit ei ihmettele enkä ole tästä 10vuoteen jäänyt kiinni niin enpä paljoa siitä perusta,vaan edelleen esitän tätä vanhaa pahvikorttia heille ja sitten kun joskus tää huomataan viranomaisten puolesta niin itse en enää tätä muista ja voin tekeytyä tyhmäksi(Dementia iskenyt) kun sanon että tässä mulla on kortti ja sillä siisti.En ole viitsinyt maksaa näitä kortin uusimiskuluja koska se on mielestäni aivan turhaa,tämä on se syy miksi en ole uutta korttia hommannut,ulkomaillakaan en ole tätä uutta muoviläpyskää vielä tarvinnut esim autoa vuokratessa vaan onneksi mulla on ollu kaveri mukana joka sen on aina hoitanut :)ps.Enpä tunne tästä kovin isoja omantunnontuskia.


      • ...ja uutta en hommaa...

        Itse hävitin ajokorttini (pahviläpyskän lompakossa)vuonna noin -95 ja hommasin uuden samantein ja sain muovikortin muistaakseni silloin.Kävi kuitenkin niin että tämä hävittämäni pahviläpyskä löytyi n.1.5-2vuoden päästä kaverini patjan alta muuttopuuhissa(koko lompakko), jonne olin sen kännipäissäni piilottanut ettei sitä kukaan varastaisi.Ja sain korttini takaisin ja vanhat markkasetelit myös,tällävälin olivat markat vaihtuneet euroiksi.Ja muutaman vuoden kuluttua tästä oisko ollu n.1999 hävitän taas tämän uuden kortin(muovisen),no nyt minulla oli onneksi tämä vanha pahvikortti jota en ollut palauttanut silloin sen löytyessä poliisille.Tämä vanha pahvinen kortti on mulla edelleen käytössä ja olen sen poliisille esittänyt pyydettäessä,ja täydestä on mennyt.Olenko nyt hirveä rikollinen kun mulla ei ole oikeeta ajokorttia vaan tämä vanha pahvikortti vaikka pitäisi olla muovinen kortti ja siinä vielä pikku E,mutta kun poliisit ei ihmettele enkä ole tästä 10vuoteen jäänyt kiinni niin enpä paljoa siitä perusta,vaan edelleen esitän tätä vanhaa pahvikorttia heille ja sitten kun joskus tää huomataan viranomaisten puolesta niin itse en enää tätä muista ja voin tekeytyä tyhmäksi(Dementia iskenyt) kun sanon että tässä mulla on kortti ja sillä siisti.En ole viitsinyt maksaa näitä kortin uusimiskuluja koska se on mielestäni aivan turhaa,tämä on se syy miksi en ole uutta korttia hommannut,ulkomaillakaan en ole tätä uutta muoviläpyskää vielä tarvinnut esim autoa vuokratessa vaan onneksi mulla on ollu kaveri mukana joka sen on aina hoitanut :)ps.Enpä tunne tästä kovin isoja omantunnontuskia


      • niinjustiinsa
        ...ja uutta en hommaa... kirjoitti:

        Itse hävitin ajokorttini (pahviläpyskän lompakossa)vuonna noin -95 ja hommasin uuden samantein ja sain muovikortin muistaakseni silloin.Kävi kuitenkin niin että tämä hävittämäni pahviläpyskä löytyi n.1.5-2vuoden päästä kaverini patjan alta muuttopuuhissa(koko lompakko), jonne olin sen kännipäissäni piilottanut ettei sitä kukaan varastaisi.Ja sain korttini takaisin ja vanhat markkasetelit myös,tällävälin olivat markat vaihtuneet euroiksi.Ja muutaman vuoden kuluttua tästä oisko ollu n.1999 hävitän taas tämän uuden kortin(muovisen),no nyt minulla oli onneksi tämä vanha pahvikortti jota en ollut palauttanut silloin sen löytyessä poliisille.Tämä vanha pahvinen kortti on mulla edelleen käytössä ja olen sen poliisille esittänyt pyydettäessä,ja täydestä on mennyt.Olenko nyt hirveä rikollinen kun mulla ei ole oikeeta ajokorttia vaan tämä vanha pahvikortti vaikka pitäisi olla muovinen kortti ja siinä vielä pikku E,mutta kun poliisit ei ihmettele enkä ole tästä 10vuoteen jäänyt kiinni niin enpä paljoa siitä perusta,vaan edelleen esitän tätä vanhaa pahvikorttia heille ja sitten kun joskus tää huomataan viranomaisten puolesta niin itse en enää tätä muista ja voin tekeytyä tyhmäksi(Dementia iskenyt) kun sanon että tässä mulla on kortti ja sillä siisti.En ole viitsinyt maksaa näitä kortin uusimiskuluja koska se on mielestäni aivan turhaa,tämä on se syy miksi en ole uutta korttia hommannut,ulkomaillakaan en ole tätä uutta muoviläpyskää vielä tarvinnut esim autoa vuokratessa vaan onneksi mulla on ollu kaveri mukana joka sen on aina hoitanut :)ps.Enpä tunne tästä kovin isoja omantunnontuskia

        markat ei muuten vaihtunut euroiksi 1997. Eli keksippäs uusi tarina.


      • narsistille niitä ei
        pahvi on poikaa kirjoitti:

        Itse hävitin ajokorttini (pahviläpyskän lompakossa)vuonna noin -95 ja hommasin uuden samantein ja sain muovikortin muistaakseni silloin.Kävi kuitenkin niin että tämä hävittämäni pahviläpyskä löytyi n.1.5-2vuoden päästä kaverini patjan alta muuttopuuhissa(koko lompakko), jonne olin sen kännipäissäni piilottanut ettei sitä kukaan varastaisi.Ja sain korttini takaisin ja vanhat markkasetelit myös,tällävälin olivat markat vaihtuneet euroiksi.Ja muutaman vuoden kuluttua tästä oisko ollu n.1999 hävitän taas tämän uuden kortin(muovisen),no nyt minulla oli onneksi tämä vanha pahvikortti jota en ollut palauttanut silloin sen löytyessä poliisille.Tämä vanha pahvinen kortti on mulla edelleen käytössä ja olen sen poliisille esittänyt pyydettäessä,ja täydestä on mennyt.Olenko nyt hirveä rikollinen kun mulla ei ole oikeeta ajokorttia vaan tämä vanha pahvikortti vaikka pitäisi olla muovinen kortti ja siinä vielä pikku E,mutta kun poliisit ei ihmettele enkä ole tästä 10vuoteen jäänyt kiinni niin enpä paljoa siitä perusta,vaan edelleen esitän tätä vanhaa pahvikorttia heille ja sitten kun joskus tää huomataan viranomaisten puolesta niin itse en enää tätä muista ja voin tekeytyä tyhmäksi(Dementia iskenyt) kun sanon että tässä mulla on kortti ja sillä siisti.En ole viitsinyt maksaa näitä kortin uusimiskuluja koska se on mielestäni aivan turhaa,tämä on se syy miksi en ole uutta korttia hommannut,ulkomaillakaan en ole tätä uutta muoviläpyskää vielä tarvinnut esim autoa vuokratessa vaan onneksi mulla on ollu kaveri mukana joka sen on aina hoitanut :)ps.Enpä tunne tästä kovin isoja omantunnontuskia.

        Ex miehen ajokortti oli autossa, joka varastettiin. Auto siis oli ajettu syrjään todella tyhjennetty ja jopa uudet renkaat oli otettu alta ja jäetetty auto vian puu pölkkyjen päälle. Vakuutus maksoi kaiken myös uuden ajokortin ex:lle. Myöhemmin olimme yhdessä ajelemassa ja poliisi pysäytti meidät. Poliisi sai jotenkin sevlille, että ex mies antoi hänelle vanhan "varastetun" ajokotin. Ko poliisi hikeentyi siitä aika tavalla ja otti kortin ja olisi kirjoittanut sakot. Ex mies soitti tutulle poliisille itäkeskukseen ja he tulivat paikalle ja kuinka ollakaan hän ei saanut sakkoja. Puhelun jälkene ex- mies muisti löytäneensä ajokorttinsa myöhemmin metsästä läheltä sitä paikkaa, missä auto oli ollut. Hän ei siis ollut syyllistunyt mihinkään, kun oli hyvässä uskossa valehdellut vakuutusyhtiölle korttinsa kadonneet.
        Meidän tapauksessa noita onnetomuuksi aja varkauksia tapahtui käsittämättömän paljon ja jälkikäteen huomasin meillä olevan niitä ns. varastettuja tavaroita. Tai joskus joku soitti ja kysyi käyttöohjetta johonkin joka oli "varastettu" meiltä aiemmin ja vakuutus oli jo maksanut korvaukset. Voitte vain arvata miten ex:ltä hävisi kaikki omaisuus ennen pesänjakoa jopa minun korunikin eikä kadonneen arvoa voi mitata....


    • uusi kortti.

      Hommaa uusi kortti vaikka maksaisi 50 euroa. Tärkeintähän on se, ettei kiristäjä saa rahaa.

      Mielummin maksat sen 50 euroa jollekin muulle kuin ahneelle löytäjälle!

      Jos itse löydän jotain niin palautan sen mahdollisimman pian enkä missään tapauksessa ala pyytään palkkiota. Tuollainen kuuluu jokaisen järkevän ihmisen velvollisuuteen.

    • kyllä minä ainakin maksan

      Kyllä tuon verran aina maksaa ihan mielellään jos joku löytää jonkin tärkeän kortin tai sen sellaista.

      Olet aika kiittämätön ihminen. Tulee mieleen Roope Ankka.

      • maksaa?

        Siinä taas näkee kieroon kasvatetun suomidemarin kun kehtaa pyytää rahaa sensijaan että auttaisi pyyteettömästi. Tähän on tultu, tehdään pahaa toisillemme jos voidaan. Tyttäreltäni vietiin urheiluseuran pukuhuoneesta uusi kännykkä ja seuraavana päivänä kun ilmoitin operaattorille kännykän kadonneeksi niin sillä oli jo soiteltu yli sadaneuron puhelut palvelunumeroihin, lultavasti vain että saatiin iso lasku omistajalle. Mikä meitä vaivaa???
        Onneksi voin sanoa etten itse kuulu tuohon joukkoon, eivätkä lapsenikaan. Autamme läheisiämme jos apua pyydetään ja jos voimme. Itse olen palauttanut lompakon elämäni aikana kaksi kertaa ja kännykän kerran, löytöpalkkioista olen kieltäytynyt. Sääli vaan että nykyään ihmisistä kasvatetaan koneita jotka tekevät pahaa toisilleen aina kun voivat.


      • kokoomuslaisena
        maksaa? kirjoitti:

        Siinä taas näkee kieroon kasvatetun suomidemarin kun kehtaa pyytää rahaa sensijaan että auttaisi pyyteettömästi. Tähän on tultu, tehdään pahaa toisillemme jos voidaan. Tyttäreltäni vietiin urheiluseuran pukuhuoneesta uusi kännykkä ja seuraavana päivänä kun ilmoitin operaattorille kännykän kadonneeksi niin sillä oli jo soiteltu yli sadaneuron puhelut palvelunumeroihin, lultavasti vain että saatiin iso lasku omistajalle. Mikä meitä vaivaa???
        Onneksi voin sanoa etten itse kuulu tuohon joukkoon, eivätkä lapsenikaan. Autamme läheisiämme jos apua pyydetään ja jos voimme. Itse olen palauttanut lompakon elämäni aikana kaksi kertaa ja kännykän kerran, löytöpalkkioista olen kieltäytynyt. Sääli vaan että nykyään ihmisistä kasvatetaan koneita jotka tekevät pahaa toisilleen aina kun voivat.

        maksaisin vaikka 500 euroa että saisin korttini takaisin,sillä uuden hankkiminen on aina kiireisessä maailmassa turha vaiva.
        Ja mitäköhän jonkun mitättömän pienet puhelinlaskut liittyvät tähän keskusteluun?


      • tässä puolueeton
        kokoomuslaisena kirjoitti:

        maksaisin vaikka 500 euroa että saisin korttini takaisin,sillä uuden hankkiminen on aina kiireisessä maailmassa turha vaiva.
        Ja mitäköhän jonkun mitättömän pienet puhelinlaskut liittyvät tähän keskusteluun?

        Joillaki ei ole varaa tuollaisiin! Se 50e voi olla iso raha joillekkin!


      • ----------------------
        tässä puolueeton kirjoitti:

        Joillaki ei ole varaa tuollaisiin! Se 50e voi olla iso raha joillekkin!

        Sitten täytyy pitää parempaa huolta omaisuudestaan. Itse en ole koskaan hukannut lompakkoani, kun olen joka välissä tarkistamassa että se on/pysyy taskussa. Mutta esim jos kännissä hukkaa omaisuuttaan, niin sitten on jo varaa varaa maksaa 50 euron palkkiokin.


    • vain

      maksaisin kyllä itse heti, koska jos kortti jää kadoksiin, niin siitä voi vielä vuosienkin päästä tulla kaikenlaista harmia, on avattu puhelinliitymiä jne.

    • miuku33

      uusi ajokortti maksaa 40 euroa

    • jäpölä

      itseppähän korttisi hukkasit, maksa pois vaan.

    • eräs löytäjä

      Myös poliisi voi välittää lain mukaisen löytöpalkkion kadonneen tavaran löytäjälle. Itse löysin kerran lompakon ja vein sen poliisiasemalle, jossa kysyttiin haluanko saada siitä löytöpalkkiota ja kerrottiin kuinka paljon se voi enintään olla tavaran arvosta. Kieltäydyin kuitenkin moisesta.

      • BDBB

        Ensinnäkin, mitä ajokortti on löytynyt ratkaisee paljon. Laitoslöydöstä ei makseta löytöpalkkiota lainkaan. Jos kyseessä on laitoslöytö lain mukaan löytäjän olisi tullut toimittaa se ao. tahon löytötavaratoimistoon tai ellei sellaista ole ao. tahon henkilökunnalle.

        Laitoslöytö on esim. kauppaliikkeestä, julkisen liikenteen kulkuneuvosta, koulusta, kirkosta, kirjastosta, ravintolasta, jäähallista, ym. ym. paikoista tehdyt löydöt.

        Toisaalta kyseessä on virallinen asiakirja.
        Lain mukaan kukaan muu kuin poliisiviranomainen, tulli tai rajavartiolaitoksen viranomainen ei saa ottaa haltuun toisen henkilön ajokorttia.

        Ajokortti, henkilötodistus ja passi (sotilaspassi myös) ja mahdollinen virkamerkki ovat asiakirjoja joita ei voi pantata, niitä ei voi haltuunottaa kuin myöntäjä tai viranomainen eikä niistä myöskään tarvitse lain mukaan maksaa löytöpalkkiota. Ei edes 10% löytöpalkkiota.

        Rikosilmoituksen teko olisi tässä tapauksessa paikallaan.


    • löysin käsilaukun kerran parkkipaikalta haminan jälkeen rajalle päin.
      Siinä oli ajokortti luottokortteja kela kortti.
      Jos olisin ollut epärehellinen,olisin voinut mankeloida luottokortteja venäjän puolella loppuun asti,muta en ollut.
      Kun tulin suomeeen vein poliisille käsilaukun.
      Lopulta lääninhallitus maksoi löytöpalkkion joka oli 20€.En tiedä perikö valtio sitä lompakon kadottaneelta neidiltä.

      • Juudas Dullas

        Ajattelin ottaa bussikortin ja palauttaa sen erikseen julkisenliikenteen toimistoon. Kortissa lukee että siitä saa löytöpalkkion. Poliisille sitten muut krääsät, eli ajokortti, pankkikortti jne jne.. Ei mielestäni ole ainakaan laitonta "eritellä" lompakon sisuksia ja tienata enemmän löytäjänä. Vai tukeeko jokin lakipykälä tällaistakin asiaa? Siis että teen rikoksen toimimalla näin. Ei kai?


    • ASD___!111
      • Löytötavara-asetus 7 §
        "Löytöpalkkion suuruus

        Löytöpalkkio määräytyy esineen käyvän arvon perusteella. Löytöpalkkion suuruus on 10 prosenttia esineen käyvästä arvosta, kuitenkin vähintään 4 euroa. (22.11.2001/1033)

        Löytöpalkkio määrätään 1 momentin estämättä niin, että se on olosuhteet huomioon ottaen kohtuullinen, jos esineen käypä arvo on vaikeasti määritettävissä tai jos tähän on löytäjälle löydöstä aiheutuneen vaivan vuoksi aihetta."

        Ajokortti on todistus ajo-oikeudesta. Onko se esine? Ja mikä sen käypä arvo olisi? Markkina-arvoahan sillä ei ole, kun ei löytäjä sitä laillisesti voi käyttää eikä kaupata. Löytäjälle sillä siis ei ole mitään arvoa. Olisiko sen "käypä arvo" sitten se, mitä kortin kadottanut joutuu uuden kortin kirjoittamisesta pulittamaan? Vaikea sanoa.

        Ehkä se olisi tuo 4 euroa. Tai sitten "olosuhteet huomioon ottaen" määrättävä muu arvo.

        Mutta onko ajokortti, kun sillä ei käypää arvoa liene, edes löytötavaralaissa tarkoitettu "tavara" tai "esine"? Laista tämä ei suoraan ilmene, mutta kiertoteitse voitaneen päätyä tulkintaan, että ajokorttikin on löytötavaralaissa tarkoitettu tavara/esine. Lain 18 §:ssä nimittäin säädetään mm. lupatodistuksista sekä pankki- ja luottokorteista seuraavaa:

        18 §
        "Muu omaisuus, johon löytäjä ei saa omistusoikeutta

        Löytäjä ei saa omistusoikeutta:

        1) asiakirjoihin, jotka voidaan kuolettaa ja joiden omistaja ei ole tiedossa;

        2) lääkkeisiin;

        3) avaimiin, henkilö- ja lupatodistuksiin, pankki- ja luottokortteihin sekä muuhun vastaavaan omaisuuteen; eikä

        4) omaisuuteen, jonka hankkimiseen tai hallussapitoon vaaditaan lupa, jollei löytäjällä ole sellaista lupaa.

        Edellä 1 momentin 1–3 kohdassa mainittu omaisuus, jota omistaja ei ole noutanut 14 §:n mukaisessa määräajassa ja jota ei ole voitu toimittaa muullekaan omaisuuden hallussapitoon oikeutetulle, on hävitettävä."

        Täten siis ajokorttikin ("lupatodistus") olisi ko. laissa tarkoitettu "tavara".

        Mitä pankki- ja luottokortteihin tulee, niiden löytäjälle maksettavat palkkiot perustuvat pankin/luottoyhtiön ja kortin haltijan väliseen sopimukseen, jonka mukaiseseti pankki/luottoyhtiö maksaa löytäjälle palkkion ja veloittaa summan kortin haltijalta.


    • Palkkionpitäjä

      Olen hyvä löytämään ja nykyisin jos löydän ja löydänhän minä niin laitan tavaran tai rahat varmaan talteen josta löydän VAIN itse ne....

    • Kierrättäjä

      Olen löytänyt 2 rahapussia tietysti muutaman vuoden välein niissä oli useita luottokortteja ajokortti ja kirjastokortti sekä toisessa 5-6 euroa kolikoita. Selvitin omistajan osioteen ajokortin perusteella ja omalla puhelimella soitellen. Vein rahapussin molemmille koti ovella ei tietoakaan mistään löytö palkkiosta. Toinen sentään taisi kiitää muttei muuta.

      TÄSTÄ LÄHTIEN JOS LÖYDÄN RAHAPUSSIN JOSSA ON RAHAA OTAN NE ITSELLENI PUSSIN JA KORTIT PUDOTAN SADEVESI TAI LÄHIMPÄÄN LIKAKAIVOON.
      Ehdotan muita tekemään samoin.

    • Anonyymi

      ite löysin just äsken piemen rahapussin
      vähä kyl pelottaa mut eiköhän tästä selviä

    Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      56
      1866
    2. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      48
      1628
    3. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      52
      1564
    4. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      5
      1507
    5. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      6
      1495
    6. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      6
      1405
    7. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      8
      1306
    8. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      12
      1281
    9. Revi siitä ja revi siitä

      Enkä revi, ei kiinnosta hevon vittua teidän asiat ja elämä. Revi itte vaan sitä emborullaas istuessas Aamupaskalla
      Varkaus
      4
      1163
    10. Kello on puoliyö - aika lopettaa netin käyttö tältä päivältä

      Kello on 12, on aika laittaa luurit pöydälle ja sallia yörauha kaupungin asukkaille ja työntekijöille. It is past midni
      Hämeenlinna
      4
      1128
    Aihe