CADS

pii

Moi

Onko kenelläkään kokemuksia CADS lite(sähkö) piirto-ohjelmasta.
Olen hankkinut ohjelman ja tarkoitus on piirrellä sähkökuvia.
Valmistajan koulutuksiin on vielä aikaa jotenka jos jollain olisi hyviä vinkkejä ja kokemuksia ohjelmasta.

39

16369

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Kotkan poikii

      Jos kyseessä on kymiläisen KymDatan tuote, sanoisin, että paska tekele.

      • ollakin..

        jcadin myyjä. Tai sitten ei ole varaa ostaa kunnon ohjelmia.


    • että, ...

      Luojan kiitos, ettei ole kokemusta tuosta KymDatan väkerryksestä!

    • jki8989

      Itse olen kannassa osatamassa cad suunnitteluohjelmaa, mikä on hyvä ohjelma ja kohtuu hintainen??

      • Destek

        Suosittelen yksityiskäyttöön ilmaista ProgeCADia, jonka muistuttaa hyvin paljon Autocadia.


      • vaikuttaa

        ihan hyvältä.


      • ja ilmaista...
        Destek kirjoitti:

        Suosittelen yksityiskäyttöön ilmaista ProgeCADia, jonka muistuttaa hyvin paljon Autocadia.

        ei ole olemassakaan. Ei löydy noista niitä toimintoja mitä tarvitaan sähköpiirustusten tekemisessä. Pelkillä piirto-ohjelmilla ei pärjää ja yhteensopivuus muihin cad-ohjelmiin saattaa ontua pahasti. Ei riitä että itse pystyy piirtämään, vaan piirustukset pitää pystyä siirtämään oikeanlaisina muihin cad-ohjelmiin ja niistä edelleen seuraavalle käyttäjälle.


      • Verovähennyksiin
        ja ilmaista... kirjoitti:

        ei ole olemassakaan. Ei löydy noista niitä toimintoja mitä tarvitaan sähköpiirustusten tekemisessä. Pelkillä piirto-ohjelmilla ei pärjää ja yhteensopivuus muihin cad-ohjelmiin saattaa ontua pahasti. Ei riitä että itse pystyy piirtämään, vaan piirustukset pitää pystyä siirtämään oikeanlaisina muihin cad-ohjelmiin ja niistä edelleen seuraavalle käyttäjälle.

        Jos on ammattitason vaatimuksia, niin rahallahan niistä sitten selviää...


      • Anonyymi
        Destek kirjoitti:

        Suosittelen yksityiskäyttöön ilmaista ProgeCADia, jonka muistuttaa hyvin paljon Autocadia.

        " ilmaista ProgeCADia" ei ole enää ilmainen, ei ole ollut moneen vuoteen. Joku kuukauden koekäyttölisenssi saattaa olla.


    • kokemusta...

      Kymmenkunta vuotta piirrellyt Cadsillä sähköjä ja ihan hyvin toimii työt hoituu. Tuo ohjelma ei ole mikään piirto-ohjelma vaan ihan järeään suunnitteluu soveltuva ohjelmisto, jonka ominaisuuksista yleensä käytetään kymmenkunta %:tia. Oman kokemukseni mukaan tuo turha tasoilla elämöiminen pitää pitää kurissa ja käyttää vain niin vähän tasoja kuin välttämättä tarvitsee ja muistaa ulkoa niiden sisällön. Maailmalta tulee kuvia, joissa on kymmeniä tai satoja eri tasoja, Kun sammuttaa jonkun tason, niin eipä tiedä mitä loppujen lopuksi sammui. Jos tekee rakennusten sähkösuunnittelua, on heti ruvettava käyttämään viitetasoja pohjana,liian moni suunnittelee suoraan rakennuspohjakuvaan sisälle. Siperia opettaa tämänkin ohjelman käytössä, eli vain käyttämällä oppii parhaiten ja lukemalla ohjekirjasta perusteet. Täällä esitetään omituisia mielipiteitä, vaikka ei olla edes ohjelmaa nähty eikä käytetty. Kalliitahan nämä ammattiohjelmat ovat, mutta maksettava on jos työkseen suunnittelee.

      • ihan hyvä

        piirustusohjelma on.Ristiviittauksissa saisi kyllä sivukoordinaatin lisäksi automaattisesti olla myös kojetunnus ja liitinnumero,olisi helpompaa ja selkeämpää kuvien lukeminen.Suunnittelijan kutaleet ei viitsi niitä manuaalisesti lisätä .Kymdatan sivuilta saa muuten Cads ilmaisversion imuroitua että pääsee helposti kokeilemaan


      • ilmaisversiolla
        ihan hyvä kirjoitti:

        piirustusohjelma on.Ristiviittauksissa saisi kyllä sivukoordinaatin lisäksi automaattisesti olla myös kojetunnus ja liitinnumero,olisi helpompaa ja selkeämpää kuvien lukeminen.Suunnittelijan kutaleet ei viitsi niitä manuaalisesti lisätä .Kymdatan sivuilta saa muuten Cads ilmaisversion imuroitua että pääsee helposti kokeilemaan

        Sillä Cads ilmaisversiolla voi katsella ja tulostaa cads-kuvia, mutta ei sillä sähköpiirustelua pääse kokeilemaan. Ne sähkö/putki/arkkitehti-sovellukset on cadsin päälle tulevia erillisiä paketteja, eikä ne ole ilmaisjakelussa.


    • simo

      kuvia voi piirtää monellakin ohjelmalla tämä mainitsemasi ohi. On varmasti siihen käypä se mihin kannattaisi paneutua on selkeast esittettävät laadukkaat kuvat tällaisia näkee harvoin jos koskaan
      Eli laadukkaaseen sahkosuunniteluun ok. puolella olisi tarvetta lujasti

      • sähkösuunnittelijoille

        olisi nykyisin kysyntää melkein joka osa-alueella sähköalalla.Teollisuudessa vanha kaarti alkaa jäädä eläkkeelle ja osaavan suunnittelijan "sisäänajo" vie vuosia.On osattava piirtää mutta lisäksi pitää ymmärtää miten suunniteltavan kojeiston pitää toimia.Oppisopimus on aika hyvä reitti suunnittelutöihin


    • Koneinsinööri vm. 2008

      Itse olen piirtänyt kyseisellä ohjelmalla laite- ja osakuvia. Kieltämättä hyppäys suomenkieleen on osakseen helpottanut ymmärtämään enemmän hienoista lisäominaisuuksista. Muuten ei tuo viivan piirtely erotu AutoCad:sta tai muista Cad-virityksistä. Ohjelman sisään pääsee helposti muutamassa tunnissa, jos on aiempaa kokemusta vastaavanlaisista ohjelmista. Lisäominaisuuksia on ihan yllin kyllin, mutta niiden käyttö jää todella vähäiseksi, kun tottumuksesta tekee kaiken vaikeimman kautta. Valikkoja pitää tutkia ja valita sieltä omat "suosikkityökalut", joita tarvitsee omissa töissä. Näin saa parhaimman hyödyn kyseisestä ohjelmasta. Komponenttiluettelo on vain niin köyhä, johon kaipaisin itse ainakin kehitystä komponenttien valmistavien yritysten kanssa. 3D-ohjelmaksi tätä ei voi oikein kutsua. Eli heti saa unohtaa kaikenmaailman CAD/CAM yhteensopivuudet ja muut hienoudet. Sähkökaavioiden tekemiseen en ota kantaa, koska en ole CADS:lla moiseen touhuun ryhtynyt. Jos jotain haluaa mainita ihan positiivisessa mittakaavassa, niin... Maailman paras 2D-ohjelma, joka soveltuu monille eri aloille! ps. voin tarjota kyllä ohjelmaan tutor-opastusta kahvin voimalla

      • Juuso_34

        Kymmenkunta vuotta olen piirrellyt enemmän ja vähemmän ammatikseen sähköfirmassa ja nähnyt sekä autocadin (oli aluksi) ja myöhemmin cads ja jcad electra easy (tällä hetkellä käytössä). Kaikilla saa peruspiirämisen luonnistumaan kunhan kouluttaa itsensä kurssilla. Itse opettelin kaverin kanssa joka aiemmin värkännyt CAD-ohjelmien kanssa. JCAD on helpoin käyttää ja ominaisuuksiltaan monipuolisin. CADS hankittiin sen edullisuuden vuoksi mutta vaihdettiin pian jcad:iin e.m. syistä. Autocadia en suosittele kun hätätapauksessa.


      • cadi1000

      • Pro suunnittelija
        Juuso_34 kirjoitti:

        Kymmenkunta vuotta olen piirrellyt enemmän ja vähemmän ammatikseen sähköfirmassa ja nähnyt sekä autocadin (oli aluksi) ja myöhemmin cads ja jcad electra easy (tällä hetkellä käytössä). Kaikilla saa peruspiirämisen luonnistumaan kunhan kouluttaa itsensä kurssilla. Itse opettelin kaverin kanssa joka aiemmin värkännyt CAD-ohjelmien kanssa. JCAD on helpoin käyttää ja ominaisuuksiltaan monipuolisin. CADS hankittiin sen edullisuuden vuoksi mutta vaihdettiin pian jcad:iin e.m. syistä. Autocadia en suosittele kun hätätapauksessa.

        Jidean ohjelma sopii Hiace miehille, joilla halu piirrellä vain sähköpisteitä. Jijdea myy kuulemma ohjelmansa tonnilla kun tinkii, siitä kai johtuneekin, että taloustietojen mukaan niillä on enemmän velkaa kuin liikevaihtoa v. 2009

        Cads on suunnitteluohjelmisto jota kayttävät kaikki alan ammttilaiset asentajista suunnittelutoimistoihin.


      • 16
        Pro suunnittelija kirjoitti:

        Jidean ohjelma sopii Hiace miehille, joilla halu piirrellä vain sähköpisteitä. Jijdea myy kuulemma ohjelmansa tonnilla kun tinkii, siitä kai johtuneekin, että taloustietojen mukaan niillä on enemmän velkaa kuin liikevaihtoa v. 2009

        Cads on suunnitteluohjelmisto jota kayttävät kaikki alan ammttilaiset asentajista suunnittelutoimistoihin.

        Jäi mainitsematta, että yo. KymDatan mainos.


      • Juuso_34
        Pro suunnittelija kirjoitti:

        Jidean ohjelma sopii Hiace miehille, joilla halu piirrellä vain sähköpisteitä. Jijdea myy kuulemma ohjelmansa tonnilla kun tinkii, siitä kai johtuneekin, että taloustietojen mukaan niillä on enemmän velkaa kuin liikevaihtoa v. 2009

        Cads on suunnitteluohjelmisto jota kayttävät kaikki alan ammttilaiset asentajista suunnittelutoimistoihin.

        JCAD electra easy:llä (kevyempi versio) teen kaikki dokumentit mitä tarvitsen eli sen ominaisuudet eivät rajoitu pelkkiin pisteiden sijoitteluun. Lisäksi sen käyttö on ainakin omasta mielestä luontevampaa kuin CADSillä. Verratkaa ihmiset ominaisuuksia ennen kuin valitatte!!


      • fghjklkjh
        Juuso_34 kirjoitti:

        JCAD electra easy:llä (kevyempi versio) teen kaikki dokumentit mitä tarvitsen eli sen ominaisuudet eivät rajoitu pelkkiin pisteiden sijoitteluun. Lisäksi sen käyttö on ainakin omasta mielestä luontevampaa kuin CADSillä. Verratkaa ihmiset ominaisuuksia ennen kuin valitatte!!

        Mielestäni kyllä cads:ssä on enemmän toimintoja kuin jcad:ssä. en tosin tiedä jcad:n tilannetta tällä hetkellä. Ainakaan silloin mitä käytin jcadia ei siinä esim. paljon piirikaaviotoimintoja ollut. cadsissä aivan toista luokkaa nämä toiminnot ristiviittaukset ym ym...

        Aika paljon varmaan myös makuasia, millä on tottunut piirtämään...


      • Juuso_34
        fghjklkjh kirjoitti:

        Mielestäni kyllä cads:ssä on enemmän toimintoja kuin jcad:ssä. en tosin tiedä jcad:n tilannetta tällä hetkellä. Ainakaan silloin mitä käytin jcadia ei siinä esim. paljon piirikaaviotoimintoja ollut. cadsissä aivan toista luokkaa nämä toiminnot ristiviittaukset ym ym...

        Aika paljon varmaan myös makuasia, millä on tottunut piirtämään...

        Riippuu varmaan versiolta. Ainakin kun itse aikoinaan piirsin CADS Litellä (kuten aloittaja kysyy) niin silloin siinä ei ollut ominaisuuksia kuin nimeksi. Rahalla olisi toki saanut ostettua mutta eipä ollut mistä laittaa kun olin juuri sen perusmallin ostanut. Vastaavasti JCADin kevyt versio (easy) on ollut omiin sähkökuvien dokumentointiin kyllä kätevä kun saa kaikki tehtyä yhdellä ohjelmalla. Tosin noita piirikaavio-omainaisuuksista en tiedä kun niitä en tee!


      • Sähkösuunnittelija
        cadi1000 kirjoitti:

        jos olet pääkaupunkiseudulta ota yhteys [email protected] tarvitsisin alkuopetusta

        Paras kun asentaa ohjelman ja alkaa harjoittelemaan. Ohjelman mukana tuleva helppi on kohtuu hyvä. Olen kättänyt cads:iä n. 6 vuotta. Alkuun oli hankalaa ja sai tutkia miten ohjelma toimii, mutta nyt ei ole ongelmia. Olen piirtänyt tasokuvat, piirikaaviot, pääkaaviot, keskuslayoutit sähköcads:llä. House -versiolla olen käsitellut asemapiirroksia ja leikkauskuvia. Rasteria en ole käyttänyt. Jonkin aikaa harjoittelee ja käyttää ja jos sen jälkeen on ongelmia, niin käy cads -kurssin.


    • SH

      Mulla oli Jcadi 10 vuotta, ei enää hermo kestänyt kun se ei avaa oikein juuri puoliakaan dwg-kuvista. Jidea lupasi ja lupasi korjata asian, huonompaan suuntaan meni vain koko ajan, samoin muutkin ominaisuudet. Ostin tämän toisen Suomalaisen 2 vuotta sitten ja nyt hommat toimii huomattavasti paremmin.

      • Jo..vain..

        10 vuotta olen piirrellyt Cadsillä sähkokuvia. En osaa verrata muihin ohjelmiin, kun ei niitä ole tullut käytettyä. Yleisohjeena sanoisin aloitteleville, että sähkökuvissa ei tarvita tolkutonta määrää tasoja, homma ei pysy hanskassa jos joka nippeli on omalla tasolla. Toinen ohje, että pitää opetella heti käyttämään viitekuvia. Tämäkin keskustelusarja on olkanut jo 2008, joten kysyjä on jo varmaan tänään kokenut cadin käyttäjä.


      • sähköässä
        Jo..vain.. kirjoitti:

        10 vuotta olen piirrellyt Cadsillä sähkokuvia. En osaa verrata muihin ohjelmiin, kun ei niitä ole tullut käytettyä. Yleisohjeena sanoisin aloitteleville, että sähkökuvissa ei tarvita tolkutonta määrää tasoja, homma ei pysy hanskassa jos joka nippeli on omalla tasolla. Toinen ohje, että pitää opetella heti käyttämään viitekuvia. Tämäkin keskustelusarja on olkanut jo 2008, joten kysyjä on jo varmaan tänään kokenut cadin käyttäjä.

        Löytyiskö teiltä joltaki ohjetta jonakin tiedostomuotona tähän JCADiin?? ois tarvetta...


    • Revittelijä

      Jos yhtään on tarkotus mallintaa niin on valinta MagiCAD. 2D rimpulat soveltuvat kotikäyttöön. Kannattaa haastatella Suomen kymmentä suurinta insinööritoimistoa ja kysyä mitä käyttävät ja minkä uskovat olevan tulevaisuutta.

      • Ja.....

        Höpsis!!!


    • cads

      Cads on toimiva ohjelma jos osaa käyttää

    • Kätsy

      Piirretäänkö Cadsissä Hepac Prossa ensin putket ja sitten lisätään tuotemallit. Lämpöjohtopuolella jotain hankaluuksia kenties.

    • Gcadd6.0

      Generic cadd on palannut markkinoille, n. 600 USD lisenssi.
      Tai 200USD per vuosi.
      Ei ole enään suomiversiota. Eikä edustajia.
      -Mukava 2D ohjelma.
      Aikoinaan kehittäjät myivät autocadille ja olivat jäähyllä viime vuoteen.

      Kolme miestä pyörittää firmaa, jolla 17000 tilaajaa pitkin mailmaa.

    • KOM2

      Aika pitkä keskustelu CADsistä yms. ohjelmista.
      Aloitin CADS Electric14. Siitä 15. Edellä mainitut pahasti kesken eräisiä.
      16 näytti jo ihan oikealta suunnitteluohjelmalta. Kokeilin vain Betaa, joten sen bugit jätetään pois laskuista.
      15-version ja 14-version erot suurimmillaan käynnistys-ikonissa.
      I-O:n piirto: miksi englannin kielinen? Olisi pitänyt suomalaisten tehdä se itse, niin olisi toiminut edes jollain tasolla. v15 aika sympaattinen, joka sotkeutuu jo tallennukseen. Pirun huono käyttää. Ja lisäksi sen vienti / tuonti Exceliin kaataa koko osion. Eli se ei osaa lukea itse tekemäänsä Excel-tiedostoa!

      Oikeastaan ainut selkeä hyvä juttu on moni sivuisen PDF-kirjan tulostus.
      Ja sekin ontuu. Ei voi nimetä / määrittää välilehden nimeä.
      Luettelot ei tule mukaan, vaan ne pitää tehdä erikseen.

      Niin ja Autodesk-seniorit arvostavat näitä yhden näppäimen komentoja, jotka saa käyttöönsä vaihtamalla CADS:n oma komentotulkki-tiedosto toiseksi.
      Sen jälkeen viivan piirto alkaa painamalla "L". Samoin toimivat käytetyimmät alkuperäis-ohjelman komennot.
      Ai miksi pitäisi käyttää näppäin-komentoja.
      Homma tulee joutusammaksi ja kyllä siihen hiiren klikkailuun alkaa kyllästyä, ja sormi väsyä.

      Ennen tulostelin Adobella pdf:ksi AutoCadin scriptillä, ja sitten Adobessa yhdeksi kirjaksi. Se oli joutuisampaa, kuin CADS:llä nyhrääminen.

      Ennen v.14 piirtelin 15vuotta AutoCad for Win 95 Excel.
      Oli muuten joutusampata kuin CADS:llä ja sen tietokantaosiolla.

    • Kätsyhepakka

      Katselin Hepacia, missä jokaiselle nousullekin oli oma menukohta, en ymmärrä, miksei näitä voi vaan yksinkertaisesti piirtää yhdellä komennolla, vai lisääkö Cads jotain erityistä joka päkäleeseen.

    • ADMINJGR

      olen tehnyt muutamia sähköpiirustuksia Cads 10 ohjelmalla ja mielestäni se ihan kätevä kun pääsi ensin sinuiksi ohjelman kanssa. Uudemmista versioista ei ole kokemusta.

    • cads17

      Kannattaa maksaa ylläpitolaskut ajallaan. Perintälaskut lähetellään mihinkä sattuu.

      • HerrNailer

        Kannattaa lähettää laskut suoraan NickNailer/BauHerrin "työmaille". Siellä ne tulevat varmasti maksetuksi porttikiellon uhalla.


    • Paperiltanopeemmin

      JCAD:in paskaan ei kannata sekaantua. Se ei TOIMI.

    • Perkeleenperk_ele

      Cads on paskin tekele maailmassa suunnittelua varten. Ollut jo 5 vuotta ja ei sillä tee kyllä yhtään mitään. Tukipalvelut ei toimi ja ohjelma bugii jatkuvasti. Nyt viikon ihmetellyt, kun ei vitun ohjelma aukea, eikä tuki vastaa vittu mihinkään kyselyyn. Älkää ostako, älkää sekaantuko.

    • Anonyymi

      Ei kannata ostaa. Myyjät eivät tiedä mitä myyvät. 17 versiossa ainakin on niin paljon bugeja, ettei tietokanta toimintoja pysty käyttämään.
      Mistään ei saa selville on 18 versioon korjattu.

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      63
      2013
    2. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      55
      1731
    3. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      59
      1634
    4. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      5
      1557
    5. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      6
      1535
    6. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      6
      1455
    7. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      8
      1326
    8. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      12
      1291
    9. Revi siitä ja revi siitä

      Enkä revi, ei kiinnosta hevon vittua teidän asiat ja elämä. Revi itte vaan sitä emborullaas istuessas Aamupaskalla
      Varkaus
      4
      1183
    10. Kello on puoliyö - aika lopettaa netin käyttö tältä päivältä

      Kello on 12, on aika laittaa luurit pöydälle ja sallia yörauha kaupungin asukkaille ja työntekijöille. It is past midni
      Hämeenlinna
      4
      1158
    Aihe