Emättimen kuivuus

saharan autiomaa

Olen käyttänyt puolitoista kuukauta geeliä vaihtarioireisiin ja muut oireet ovatkin helpottaneet kovasti ja elämän laatuni on parantunut melkoisesti. Mutta tuo kiusallinen saharan autiomaa alapäässä on paljon pahempi nyt, kuin ennen korvaushoitoa, ei voi ymmärtää. Kohtu on poistettu kyllä ja sen jälkeen huomasin heti muutoksen emättimen limakalvoilla, kohdunkaula on pois ja sen mukanaan tuomat eritteet samoin.

Emätin on tosissaan yhtä kuiva, kuin joskus ammoisina nuoruuden päivinä, raskauden jälkeen tai myöhemmin kuukautisten jälkeen. Luulisi nyt geelin helpottavan tätäkin vaivaa, mutta ei. Pakko vissiin alkaa tutustumaan liukastusvoiteeseen, koska miestä ei voi päästää lähellekään, on sen verran kivuilloista touhua, että menee halut molemmilta.

Miten teillä muilla?

42

23440

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • aloittaja

      Onko kellään kokemusta Ecovagin käytöstä kuivuutta poistamaan?

    • käytän

      nykyään pääasiassa kylmäpuristettua kookosöljyä alapään hoitovoiteena. Se on lisäaineeton luonnontuote. Käytän sitä myös kasvovoiteena ja sitä voi myös syödä. Saa luontaistuotekaupasta.
      Apteekista olen ostanut ACO:n intiimivoidetta, jota käytän joskus, kun sitä on vielä jäljellä. Mutta kookosöljy ajaa saman asian.

      Muihin vaihdevuosiongelmiin (kuumat aallot) en ole käyttänyt muuta kuin tarvittaessa homeopaattisia valmisteita. Minulla ei ilmeisesti ole kovin pahat oireet. Ruokavaliota olen muuttanut hieman, sokereita ja valkojauhotuotteita vähemmäksi. Syön paljon marjoja.
      Tsemppiä sinulle !

    • ikäkauhu

      Sinä voisit kokeilla Ovestin-emätinpuikkoja geelin lisäksi.Niitä saa apteekista ilman reseptiä.Ensin pari viikkoa joka ilta minkä jälkeen ylläpitohoitona 1-2 krt/vk.Vahvistaa limakalvoja.Olen kuullut myös Cicatridina-puikoista positiivista.Hinta niillä vain aika korkea,n.17eur.10kpl paketti.Tuli vain mieleen että ehkä geeli ei yksistään kohdallasi riitä.Kysele rohkeasti apteekista.Moista tuskaa ei tarvi kärsiä.Tsemppiä!

      • olemassa.

        Olen käyttänyt mieluummin emätinvoiteita koska emätinpuikkojen käyttö tuntuu hankalammalta kuin noiden voiteiden asettimien käyttö. Voiteena olen kokeillut Ovestinia ja Pausanolia. Ovestinia laitetaan määrällisesti pienempi annos ja siksi se sotkee vähemmän kuin Pausanol tai puikot. Laitettava silti illalla sänkyyn mennessä ja kannattaa käyttää pikkuhousunsuojaa sotkujen estämiseksi.


    • täälläkin

      Olen käyttänyt geeliä kolmisen kuukautta. VV.oireet ovat enää muisto vain ja elämänlaatu on parantunut huomattavasti. Kohtu ja kohdunkaula on myös minulta poistettu. Samanlainen kuivuus vaivaa, myös silmät tuntuvat olevan kuivemmat kuin ennen korv.hoidon aloittamista. Ovestin puikkoja olen kokeillut, mutta ne sotkee aikatavalla. En haluais enää sidettä käyttää puikkojen sotkun takia, koska siitä on päässyt eroon.

      • Ovestinpuikkojen..

        sottaamista, että pitäis siteitä oikein käyttää? Ei mulla ainakaan mitään sottaamista, eikä vuotoa tule. Laitan puikon illalla sänkyssä ja aamupesun jälkeen vaihdan alkkarit, eikä mitään suttaamista ainakaan mulle tule päivän aikana. Ei sen enempää tule ylimääräistä housuihin, mitä tuli hedelmällisenä aikana limaa valkovuotoa ym. mitä naisille nyt ikinä saattaa tulla kierrosta riippuen.


      • aloittaja
        Ovestinpuikkojen.. kirjoitti:

        sottaamista, että pitäis siteitä oikein käyttää? Ei mulla ainakaan mitään sottaamista, eikä vuotoa tule. Laitan puikon illalla sänkyssä ja aamupesun jälkeen vaihdan alkkarit, eikä mitään suttaamista ainakaan mulle tule päivän aikana. Ei sen enempää tule ylimääräistä housuihin, mitä tuli hedelmällisenä aikana limaa valkovuotoa ym. mitä naisille nyt ikinä saattaa tulla kierrosta riippuen.

        Olen joskus kokeillut Ovestin-puikkoja ja minua kyllä harmitti juuri se sottaaminen. Puikot myös aiheuttivat minulle kamalaa kirvelyä, joten jouduin senkin takia luopumaan niiden käytöstä.

        Tämä vaan tuntuu merkilliseltä, kun keho saa lisää estrogeeniä geelin muodossa ja kuitenkin limakalvot alkavat kuivumaan. Samaa sanovat e-pillereitä käyttävät. Tätä ei voi käsittää, kun asian pitäisi olla kaiken järjen mukaan just toisinpäin.


      • ikäkauhu
        aloittaja kirjoitti:

        Olen joskus kokeillut Ovestin-puikkoja ja minua kyllä harmitti juuri se sottaaminen. Puikot myös aiheuttivat minulle kamalaa kirvelyä, joten jouduin senkin takia luopumaan niiden käytöstä.

        Tämä vaan tuntuu merkilliseltä, kun keho saa lisää estrogeeniä geelin muodossa ja kuitenkin limakalvot alkavat kuivumaan. Samaa sanovat e-pillereitä käyttävät. Tätä ei voi käsittää, kun asian pitäisi olla kaiken järjen mukaan just toisinpäin.

        Oletko kokeillu koskaan cicatridina-puikkoja?Mun mielestä ei kauheasti sottaa ja ajattelisin että ei kirvele siten kuin Ovestin. Itse kokeilin jonkin aikaa ja mielestäni auttoi.Tunnen kyllä myötätuntoa.Onhan tuo nyt kurjaa kun geeli ei auta vaikka sisältää estrogeenia.Naisena olo ei aina ole helppoa.


      • on saatavana..
        aloittaja kirjoitti:

        Olen joskus kokeillut Ovestin-puikkoja ja minua kyllä harmitti juuri se sottaaminen. Puikot myös aiheuttivat minulle kamalaa kirvelyä, joten jouduin senkin takia luopumaan niiden käytöstä.

        Tämä vaan tuntuu merkilliseltä, kun keho saa lisää estrogeeniä geelin muodossa ja kuitenkin limakalvot alkavat kuivumaan. Samaa sanovat e-pillereitä käyttävät. Tätä ei voi käsittää, kun asian pitäisi olla kaiken järjen mukaan just toisinpäin.

        Vagifem paikallishoito, joka ei sottaa. Minulle se kylläkin aiheutti hiivan, eikä auttanut emättimen ja virtsarakon kuivuuteen. Pari vuotta ehdin sitä käyttämään, kun gyne ei millään antanut periksi, että se olisi hiivaa aiheuttanut.Lopuksi hän kyllä myöntyi siihen, että em. tuote on niin paljon käsitelty(lisätty aineita) että on saatu, niin pieneksi, joka voi aiheuttaa esim. kutinaa ja kirvelyä. Tuoteselosteessakin nimen omaan kyllä mainitaan tästä hiivan mahdollisuudesta.

        Toiselle se voi sopia paremmin.


    • iloittelija

      Hei!
      Minulla on pitkäaikainen kokemus liukasteiden käytössä. Käytimme niitä pitkään jo ennen vaihdevuosia aivan ioloittelumielessä. nyt on vv-oireita,mutta ja liukastusaineitten käyttö ja iloittelukin jatkuu. Suosittelen!

      • kuten myös..

        mutta liukasteet auttaa, vain seksihommiin. Itselläni alkoi virtsarakon limakalvot kuivumaan ja seurauksena jatkuva vessassa juoksu ja kirvely paineentuntu. Siihen ei liukasteet enää auttanetkaan. Kuitenkaan mitään virtsatulehdusta ei löytynyt. Syynä oli vaan yksinkertaisesti virtsarakon limakalvojen ohentuminen ja kuivuminen. Siihen olen käyttänyt paikallishoitoa ja vaivat ovat pysyneet poissa. Seksissä käytän edelleen apteekista ostamaani liukastetta.

        Olen lisännyt ruokavaliooni oliiviöljyä päivittäin, sekä tyrni kalaöljyä ja ajattelin jossain välissä yrittää luopua paikallishoidosta, jos vaikka öljystä olisi ollut jotain apua limakalvoihin..


      • hoito?
        kuten myös.. kirjoitti:

        mutta liukasteet auttaa, vain seksihommiin. Itselläni alkoi virtsarakon limakalvot kuivumaan ja seurauksena jatkuva vessassa juoksu ja kirvely paineentuntu. Siihen ei liukasteet enää auttanetkaan. Kuitenkaan mitään virtsatulehdusta ei löytynyt. Syynä oli vaan yksinkertaisesti virtsarakon limakalvojen ohentuminen ja kuivuminen. Siihen olen käyttänyt paikallishoitoa ja vaivat ovat pysyneet poissa. Seksissä käytän edelleen apteekista ostamaani liukastetta.

        Olen lisännyt ruokavaliooni oliiviöljyä päivittäin, sekä tyrni kalaöljyä ja ajattelin jossain välissä yrittää luopua paikallishoidosta, jos vaikka öljystä olisi ollut jotain apua limakalvoihin..

        Mikä paikallishoito sulla on tuohon virsarakon limakalvojen kuivuuteen.


      • kuivuuteen..
        hoito? kirjoitti:

        Mikä paikallishoito sulla on tuohon virsarakon limakalvojen kuivuuteen.

        olen käyttänyt Ovestinia.


    • ja minulle

      minulle sopivin on Ovestin-voide.Vagifem olisi ollut kätevin, mutta se aiheutti kirvelyä.Pausanolia täytyy laittaa suuri annos verrattuna Ovestinin ja se myöskin aiheutti kirvelyä virtsatessa.Kokeilemalla se löytyy.

    • haluan tietoa

      kysyisin.
      minäkin käytän owestin puikkoja ovat autanee. oli todella kovaa kirvelyä ja jatkuva pissahädän tunne ei meinannut vessaan ehtiä. Nyt minulla todettiin 4 cm kysta kohdussa. Kysyisin voiko olla mahdollista että Owestin kasvattaa sitä lissää

      • paikallisesti

        Sitä pitäis kysyä gyneltä ensisijaisesti!

        Itse olen sitä mieltä, että Ovestin on suht mietoa ja sitä voi käyttää jopa syövän sairastanu. Reseptillä saatava Vagifemiä eivät gynet suosittele syövän sairastaneelle.

        Mullakin on munasarjassa ollut kolmisen vuotta (tai vasta silloin katsottiin ultralla eka kerran) 1,8cm kysta ja olen koko ajan käyttänyt paikallishoitoa, eikä kysta ole suurentunut.


    • yhyy

      Huomasin myös, että emätin on lyhentynyt/surkastunut.. Kohtu leikattu alakautta pois 2003... Mies on asiasta maininniut, ettei mene koko pituudelta sisääni... Ja tuntuu, kun penis hakkaisi mahan pohjaan asti, eli jokin seinämä esteenä. Kovin on kivuliasta... Mikä avuksi ongelmaan???

      • estejuoksu

        Ihan sama juttu. Tunnen kipua jossain kohdassa sisäänmenoa, aivan kuin penis osuisi johonkin esteeseen ennen määränpäätään. Tämä tuntuu erityisesti, jos ei ole kilokaupalla laittanut liukkaria. Mikähän moinen aita on? Itse sormella koittaessa ei tunnu mitään.


    • Tuupovaara

      Luin ihmisten kirjoittamia viestejä ja huomasin monen suosittelevan Ovestin geeliä. Mitä sanotte, uskallanko kokeilla kun en ole ennen kokeillut ja kuivuus on alkanut vaivaamaan alakerrassa. Ja lievää yhdyntäkipua on alkanut esiintymään.? Olen 44v ja ensioireet vaihdevuosista todettu gynekossa.

    • Vuosaaresta

      Mä oon käyttänyt apteekista saatavaa Intivag emätinpuikkoa, joka on mun mielestä ainoa, joka ei valu. Se toimii mun mielestä tosi hyvin. Eikä oo hiivoja ollut sen jälkeen.

      • nuuskas

        mikä on intivag emätinpuikko? ? ei löytynyt tuon nimisellä haulla netistä yhtikäs mitään.


      • Intivaginkäyttäjä
        nuuskas kirjoitti:

        mikä on intivag emätinpuikko? ? ei löytynyt tuon nimisellä haulla netistä yhtikäs mitään.

        Löytyy ainakin keskustan Stokkan apteekista.


      • keskusta
        Intivaginkäyttäjä kirjoitti:

        Löytyy ainakin keskustan Stokkan apteekista.

        keskustan???? niitäpä on suomessa aika paljon :)


    • toivonpilkahdus

      Vaihdevuosista kärsitään myös täällä. Oireet samanmoiset kuin pissatulehduksessa, polttelua ja jatkuvaa pissaamisen tarvetta. Pari kuuria "oletettuun" pissatulehdukseen syötyäni hakeuduin lääkärin pakeille ja hän totesikin, että limakalvoni olivat tosi ärtyneet. Lääkkeeksi hän määräsi Flagyl 500 mgx10. Ja sen jälkeen Vagifem-puikot viikon ajaksi ja sen jälkeen 2xvko:ssa. Jälkimmäisiä en sitten kuitenkaan ryhtynyt käyttämään, koska kuukautiseni alkoivat Flagyl-kuurin aikana. Mutta tuttavani kehotuksesta ostin apteekista LactalBalans -geeliä(pakkaus sis. 7 putkiloa). Ensimmäisen tuubin laitettuani poltteli hieman, mutta seuraavana iltana ei minkäänlaisia negat. tuntemuksia. Oireet ovat tällä hetkellä kadonneet ja toivon etteivät tule enää takaisin.

    • liisaliukas

      Hei siskot, minäkin tahdon suositella. Sain gynkalta vagifem reseptin, ja otin sen ilolla vastaan, vaikkei mitään kuivuus ongelmaa ollut vielä. Olen käyttänyt vuosia 2-3/ viikossa ja olen tyytyväinen. Löysin myös hyvää palautetta tuotteesta prepadina plus, johon myös ihastuin. Sen luvataan "korjaavan limakalvoja .(lukekaa itse, löytyy prepadina-sivuilta tietoa.) Näillä mennään, ja liukasta on.
      Ja tietysti olen ottanut myös hormonia purkista.

    • vesivanhinvoitehista

      Juokaa paljon vettä, väh. 2 litraa päivässä, sekin auttaa kuivuuteen.

    • Outoa_

      Onks nää jotain markkinointiviestejä, kun mainostellaan nimeltä tiettyjä lääkkeitä tai luontaistuotteita?

      Välillä herää kysymys, onko osa aloituksista tehty tarkoituksella tai nostetaan tarkoituksella jokin vanha keskustelu ylös. Kommenteissa sit mainitaan tai kehutaan jotain tuotetta. Yllättäen tietty eri nimimerkillä kommentoiden. Voihan niitä se aloittaja kirjoittaa kommentteja vaikka miten monta ja eri aikoina.

      Hukkuu oikeiden ihmisten rehelliset kommentit mainostulvaan.

      • Niise

        Satuin löytää tällaisen esityksen, jossa kerrotaan suomi24 käytöstä markkinoinnissa. Markkinointi sinänsä on hyvä juttu, kun saa uutta tietoa jostain, mikä voi olla hyvinkin tarpeellista.

        Netissä kaikki on kaupan. Tätäkin keskustelua voi hyödyntää markkinoinnissa. Enpä tiedä haluanko olla hyödynnettävissä.

        Sille on näköjään oikein nimikin, kun ihminen vaihtaa tuotemerkkiä. Delta-hetki. Ehkä tää oli mun delta-hetki ja vaihdan toisille www-sivuille.

        https://www.slideshare.net/mobile/JarnoAlastalo/verkkokeskustelut-ja-brndit


      • Anonyymi

        On ne. Lekurit käy ite täälä mainostamassa vissii


    • Sophilett

      Juu emätin on kuiva, ja ulkosynnyttimiä nipistelee ja kutiaa. Outoa on, että yöllä valkovuoto on erittäin runsasta, pikkuhousunsuoja ei riitä, vaan sidettä tarvitaan. Lääkärissä kävin, ja hiivaa ei ole, eikä selkeää bakteeritulehdustakaan. Vuoto ei haise pahalle, ei oikeastaan millekään. Lääkäri sanoi, että Flagyliä ei määrää ettei sieltä kuole loputkin bakteerit. Maitohappobakteerit auttoivat, ja tilanne lähes normalisoitui niin että oireet palasivat vasta pari päivää yhdynnän jälkeen. Käytän nyt maitohappobakteereita uudelleen, ja toivon että tämä hel...ti päättyy joskus. Onko kellään muulla ollut tällaista tulvaa yöaikana? Illalla sen jo huomaa, että taas alkaa...

    • Rxrxrxrxrctc

      Jos nainen on sen ikäinen, että toosa ei kostu luonnollisesti, ei kai ole miehiä, jotka sitä elintä haluaisi jyystääkään.

      • HuohJaHuoh

        No sinäpä sen sanoit, olipa loistava huomio.
        Kaikki vaihdevuosi-ikäisten naisten miehet nyt kilvan ottamaan avioeroja ja avoeroja ja mitä tahansa eroja: mitä sitä nyt vanhaa elintä jyystämään. Idiootti.


    • korppunen

      Minua ei emättimen kuivuus haittaa, seksi ei ole kiinnostanut vuosiin eikä ole miestäkään jonka "tarpeista" huolehtia. Sen sijaan virtsaputken ja yleensä vartalon ihon kuivuus keljuttaa, mulla myös herkkä iho enkä ole löytänyt sopivaa vartalovoidetta, mikä ei aiheuttaisi ihon kutinaa. Tämä talvinen vuodenaika ja sisälämmitysilma vielä pahentaa iho-oireita, huoh.

    • nainen50plus

      Miks käytätte Ovestiinia? Siinä on apuaineena samaa kuin hammashuuhteessa, jota käytetään hampaanpoiston jälkeen, klooriheksidiiniä. Ei saisi käyttää edes jatkuvasti. ainakaan suuhun joten tuskin sitteen emättimeenkään. Ja sitäpaitsi vagicaressaon timjamiöljyä, hirveä hajuinen ja kirvelee. Osassa apteekkituotteita on kauhea määrä erilaisia kemikaaleja, mitä ei varmaan ole hyvä käyttää jatkuvasti.

    • HeliPa

      Lääkärini suositteli minulle Inttivagia ja sain siitä näytteenkin. Olen tyytyväinen, limakalvot on liukkaina : )

    • SaaraLeh

      Hei, huomasitteko että nettiapteekista saa intivag plus-tuotetta!!

    • Anonyymi

      Apteekista Vagifem, Ovestin tai Pausanol auttaa. Ensimmäinen on edullisempaa lääkärin reseptillä ja siistein käyttää. Systeeminen hoito ei läheskään aina riitä alapään estrogeenipuutosoireisiin, jotka eivät muutenkaan enää häviä muiden vaihtarioireiden tavoin vuosien kuluessa.

      Noita yllämainittuja voivat käyttää myös rintasyövän sairastaneet. Ne ovat erittäin turvallisia ja suositellaan käyttämään koko loppuiän ajan. Ne suojelevat kuivuudelta, virtsankarkailulta, emätin/hiiva/virtsatietulehduksilta sekä erilaisilta laskeumilta.

      • Anonyymi

        Vaihtarit alkoivat v. ,2013, pari vuotta kuumia aaltoja ja hikipuuskia. Nukkuminen onnistui onneksi suht. hyvin. Missään vaiheessa ei ole ollut alapään ongelmia enkä käyttänyt mitään voiteita, en myöskään hormoneja. Nyt ei vaivoja juurikaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Vaihtarit alkoivat v. ,2013, pari vuotta kuumia aaltoja ja hikipuuskia. Nukkuminen onnistui onneksi suht. hyvin. Missään vaiheessa ei ole ollut alapään ongelmia enkä käyttänyt mitään voiteita, en myöskään hormoneja. Nyt ei vaivoja juurikaan.

        Sama täällä. Pari vuotta sitkeetä taistelua ilman hormoneja ja sitten helpotti. Ei siis pidä paikkaansa, etteivätkö oireet häviäisi vuosien kuluessa. Kyllä voivat hävitä. Jos niitä kaikkia edes tuleekaan. Minulle ei myöskään tullut eikä siis jäänyt virtsankarkailua, tulehduksia, laskeumia, rintasyöpää ym. Sehän on selvää että lääkärit suosittelee hautaan asti. Omaan arvioon jää, tarvitseeko niitä todella, ja kuinka pitkään. Kannattaa haastatella äitejä ja isoäitejä myös. Minun mummoni eli 98-vuotiaaksi iloisena ja hyvinvoivana, hormoneista täysin tietämättömänä.


    • Anonyymi
    • Anonyymi

      Vaicuten Kosteuttava häpyvoide on ihan huipputuote suomalainen luonnontuote. Auttaa tosi hyvin.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mielessäni vieläkin T

      Harmi että siinä kävi niinkuin kävi, rakastin sinua. Toivotan sulle kaikkea hyvää. Toivottavasti löydät sopivan ja hyvän
      Ikävä
      37
      1826
    2. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1401
    3. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      43
      1396
    4. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      14
      1362
    5. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      1
      1355
    6. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      7
      1324
    7. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      0
      1294
    8. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      1
      1260
    9. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      2
      1210
    10. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      2
      1183
    Aihe