miten kehitysvammaisen sisarus voi

asianosainen

Sain traumoja ollessani kehitysvammaisen sisarus. Kiusaamista ja häpeää. Salailua . Miten siitä selviää, onko kellään vastaavia kokemuksia. ? Traumat alkaa pukata esiin nyt keski-iässä.

15

2556

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • zen _

      tähän asti toiminut tämän asian suhteen?
      Oletko koskaan avautunut kokemuksistasi?
      Voitko kertoa jotain konkreettisia tilanteita lapsuudestasi?

    • -
      Liikenikö vanhemmiltasi huomiota Sinulle vai menikö heidän energiansa kehitysvammaisesta sisaruksesta huolehtimiseen?

      Sinä tai vanhempasi (kehitysvammaisesta sisaruksesta puhumattakaan) ette ole syyllisiä mihinkään. Häpeää, kiusaamista ja salailua liittyy moneen asiaan ja esimerkiksi alkoholistien tai psykiatrista sairautta sairastaneiden lapsilta/omaisilta voisit saada vertaistukea.

      Voi olla että saisit traumat paremmin hallintaan jos löytäisit jonkun joka tietäisi mitä kehitysvammaisen sisaruksena kasvaminen merkitsee. Voisit kysellä vaikka Kehitysvammaisten tukiliitosta josko heillä olisi ehdottaa jotakin.

      Toinen lähestymistapa on se, että mistä tahansa syystä kiusatuksi joutuminen on traumaattista ja kiusattu voi hyötyä esim. psykoterapiasta.

      • asiaosainen

        Kyllä sain huomiotakin, mutta olen aina vältellyt, kun minulta on kysytty jotain sisaruksista. Ts. ei mitenkään terveellistä käyttäytymistä, kun ajattelee
        yleensä ihmissuhteita. Jos sattui jollekin kertomaan , niin kyllähän siinä aina päätyi joksikin silmätikuksi. Aina puhutaan kaikkialla , kuinka vanhemmat kokee olla sairaan lapsen vanhempia, mutta
        siitä ei puhuta, kuinka vaikeaa sisaruksilla voi olla.


      • asiaosainen kirjoitti:

        Kyllä sain huomiotakin, mutta olen aina vältellyt, kun minulta on kysytty jotain sisaruksista. Ts. ei mitenkään terveellistä käyttäytymistä, kun ajattelee
        yleensä ihmissuhteita. Jos sattui jollekin kertomaan , niin kyllähän siinä aina päätyi joksikin silmätikuksi. Aina puhutaan kaikkialla , kuinka vanhemmat kokee olla sairaan lapsen vanhempia, mutta
        siitä ei puhuta, kuinka vaikeaa sisaruksilla voi olla.

        -
        Olet oikeassa; kehitysvammaisten sisarusten osaa ei ole ymmärretty eikä oivallettu kuin vasta aivan viime aikoina.

        Usein on niin, ettei vanhemmilla riitä voimia ja/tai ymmärrystä huolehtia terveestä/terveistä sisaruksista vaan heidän oletetaan pärjäävän itsekseen - hehän ovat terveitä!

        Joskus kehitysvammaisen sisarus joutuu täyttämään vanhempien odotukset jälkikasvunsa menestymisen suhteen kahden edestä - ja joskus sisarus joutuu kehitysvammaisen huoltajaksi tai hoitajaksikin.

        Usein myös suureen ääneen toitotetaan kuinka ihania ja valoisia ihmisiä kehitysvammaiset ovat, mutta vaietaan tyystin siitä kuinka laaja kirjo ihmisiä diagnoosilla "kehitysvammainen" kulkee ja miten raskasta sekä kuormittavaa vaikeasti vammaisen ihmisen hoito voi olla.

        Ehdotan, että otat yhteyttä johonkin kehitysvammaliittoon ja kysyt olisiko sieltä saatavissa tukea tai apua sinulle. Et taatusti ole yksin muistojesi ja ajatustesi kanssa.


    • asianosainen

      Olen monesti ajatellut. että tässä asiassa olisi paljon tutkittavaa. Kehitysvammaisten sisarusten pitäisi löytää omat vertaisryhmänsä. Emme koskaan saa tietää. millaista olisi olisi ollut elää niin sanotussa normaalissa perheessä.

      • -
        Jaksaisitko lähteä liikkeelle ja ehdottaa vertaisryhmän perustamista? Jos vaikka saisit perustettua vertaisryhmän nettiin ja löytäisit sitä kautta kohtalotovereita?

        Asiaan on nykyään onneksi jo havahduttu, mutta ne kuuluisat resurssit puuttuvat edelleen.


      • asianosainen
        kellastunut kirjoitti:

        -
        Jaksaisitko lähteä liikkeelle ja ehdottaa vertaisryhmän perustamista? Jos vaikka saisit perustettua vertaisryhmän nettiin ja löytäisit sitä kautta kohtalotovereita?

        Asiaan on nykyään onneksi jo havahduttu, mutta ne kuuluisat resurssit puuttuvat edelleen.

        Harkitsen asiaa. Kiitos tuesta.


      • asianosainen kirjoitti:

        Harkitsen asiaa. Kiitos tuesta.

        -
        Toivottavasti saat apua traumojesi työstämiseen.

        Oletko tietoinen kirjasesta "Erilainen, samanlainen sisaruus"?


        http://www.kvtl.fi/perhe/sisaruus


    • riippua aika paljon

      jostain jota emme ymmärrä.
      Itse olen 7-lapsisesta perheestä jonka eräs
      jäsen on pahasti kehitysvammainen.
      Hän on jo viiskymppinen ja olemme me muutkin
      ikääntyneet.
      Käsittääkseni me "terveet" olemme ihan normaaleja
      kansalaisia ilman ainakaan mitään tunnistettavia
      lapsuudessa syntyneitä traumoja.

      • kehv. sisar.

        Miten ympäristö suhtautui sinuun. Koitko itsesi poikkeavaksi perheinesi ? Kiusattiinko koulussa ? Oliko helppo aina kertoa ikävistä asioista ?


      • riippua aika paljon
        kehv. sisar. kirjoitti:

        Miten ympäristö suhtautui sinuun. Koitko itsesi poikkeavaksi perheinesi ? Kiusattiinko koulussa ? Oliko helppo aina kertoa ikävistä asioista ?

        "Miten ympäristö suhtautui sinuun. Koitko itsesi poikkeavaksi perheinesi ?"
        Siihen aikaan maaseudulla 50-60 luvuilla oli ja
        liikkui niin monenlaista "kylähullua" että me
        sovimme hyvin joukkoon.
        Voisin kertoa monta tarinaa kiinnostuneille...

        "Kiusattiinko koulussa ?"
        Hiukan aluksi yritettiin, mutta minä olin
        isonkokoinen ja vahva ikäisekseni.
        Paria luokan kunkkua kun annoin
        turpaan saimme olla aika rauhassa.

        "Oliko helppo aina kertoa ikävistä asioista ?"
        Ei. Mutta ei paljoa tarvinnutkaan, en muista kenenkään olleen erityisen kiinnostuneita.


    • tavat niin

      lähipiirissäsi kuin etäisempienkin asianosaisten kohdalta, vaikuttaa.

      Uskon kyllä, että aina se, että koetetaan ymmärtää, tunnetaan empatiaa ja ystävyyttää, jaetaan iloja, suruja, välitetään, koetetaan puhua ja olla läsnä, auttaa.

      Voivoi, tosi kurjaa, että susta on tuntunut kurjalta. :(

    • hyväksikäyttöä

      Kun olin lapsi, enoni perheessä oli minua pari vuotta vanhempi kehitysvammainen tyttö, joka oli myös perheen vanhin tyttö.

      On jäänyt mieleen, että hän joutui aina pesemään ison perheen astiat. Häntä vanhemmat velipojat eivät tietenkään sitä tehneet. Olen aina reagoinut epäoikeudenmukaisuuksiin.

      Muistan häpeäntunteen olleen läsnä siinä perheessä.

    • eräsvain
    • Sisarukset

      Vanha aihe mutta heräsin tätä taas miettimään. En tiedä onko asiat nykyään paremmin. Toivon että ovat edes vähän. Kehitysvammaisten sisaruksien todellisesta elämästä ei puhuta koska aihe on tabu ja mitään negatiivista ei kehitysvammaisista sisaruksista saisi koskaan sanoa.

      Kehitysvammaisen terveen sisaruksen kokemukset ja elämä jää usein kehitysvammaisen tarpeiden varjoon. Negatiivisia tunteita en saanut ilmaista. Minulta odotettiin paljon, että vahtisin monta vuotta vanhempaa kehitysvammaista sisarustani ja hoitaisin häntä. Joskus minulta odotettiin täysin aikuismaista suhtautumista asiaan vaikka olinkin kehittymätön lapsi. Lapsena yrittää tietysti aina miellyttää ja auttaa kuormittuneita vanhempiaan. Hintana se että oma elämä ja minuus jäävät taka-alalle. Minulta vaadittiin myös että olen aina se "terve" lapsi. Vuosikymmeniä myöhemmin on paljastunut että olen itsekin vaikeasti sairas. Minun sairastumiselleni meidän perheessä vain ei ollut tilaa eikä minua uskottu.

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mielessäni vieläkin T

      Harmi että siinä kävi niinkuin kävi, rakastin sinua. Toivotan sulle kaikkea hyvää. Toivottavasti löydät sopivan ja hyvän
      Ikävä
      36
      1476
    2. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1311
    3. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      1
      1235
    4. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      7
      1233
    5. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      41
      1208
    6. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      2
      1208
    7. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      0
      1204
    8. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      1
      1180
    9. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      2
      1160
    10. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      1
      1136
    Aihe