ilmakuvien myyntityö

oppia ikä kaikki

Hei !

Onko kellään kokemusta ilmakuvien myyntityöstä ja oikeata faktaa, miten palkkaus menee ja kuinka korvataan oman auton käyttö ?
Vai ajellaanko omaan piikkiin, kunnes onnistutaan myymään?
Olen opiskelija ja tämä olisi mahdollinen lisätyö.
Kokemuksia hyviä ja huonoja puolia unohtamatta olisi kiva kuulla.

Kiitos etukäteen kaikille vastanneille.

35

7230

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Herätys

      Kysynpä vaan,
      kuka noita ilmakuvia ostaa enää nykyään?
      Ei kukaan!

      Tuo on niin vanhajuttu ja menneen ajan kuviota.
      Unohda

      • ihmeellä

        ne yritykset sitten pyörii,valtiontuella?


      • tietoo vai ei
        ihmeellä kirjoitti:

        ne yritykset sitten pyörii,valtiontuella?

        Niin kyllähän nyt on taantuma, mutta kylläpä noita yrityksiä on silti ja tietääkseni eivät saa mitään tukiakaan, et kaipa joku kuvia ostaa.


      • asiasta tietävä
        tietoo vai ei kirjoitti:

        Niin kyllähän nyt on taantuma, mutta kylläpä noita yrityksiä on silti ja tietääkseni eivät saa mitään tukiakaan, et kaipa joku kuvia ostaa.

        Paras työpaikka mikä minulla on ollut. Vapaa työ ja tienaan hyvin. Alaa haukkuvat vain sosiaalipummit, jotka elävät mieluummin sossun rahoilla. 10 vuotta tulee täyteen pian


      • kysyvä ei tieltä eksy
        asiasta tietävä kirjoitti:

        Paras työpaikka mikä minulla on ollut. Vapaa työ ja tienaan hyvin. Alaa haukkuvat vain sosiaalipummit, jotka elävät mieluummin sossun rahoilla. 10 vuotta tulee täyteen pian

        Kiitos asiallisesta viestistäsi. Olen menossa haastatteluun viikon sisällä, mutta olisi kiva tietää, miten oman auton käyttö huomioidaan?
        Joillain on joku alkuun lähtöbonus, mutta entäpä sitten jatkossa. Jos ajelen illan myymässä ja saisin esim. kaksi myyntiä, niin miten polttoainelulut/auton käyttökulut huomioidaan vai onko omasta pussista pois ja omalla myynnillä tienattava rahat niihin. ei varmaan jokapäivä ole samanlainen myynti, niin miten voin tietää palkkani jne...
        Toivottavasti en selittänyt liian vaikeasti, mutta kiinnostaa muutenkin ala, kun olen hakeutumassa jossakin vaiheessa kaupalliseen koulutukseen.
        kiitos tiedoista ja hyvää Joulun odotusta kaikille!


      • meikäläinen tässä vain
        ihmeellä kirjoitti:

        ne yritykset sitten pyörii,valtiontuella?

        niin noh,
        itse en tunne enkä tiedä ketään kenellä olisi ilmakuva vaikkapa omasta talostaan? Tai yritystä jonka seinällä olisi ilmakuvia????

        Ehkä se johtuu siitä että elän pk-seudulla.
        Kenties jossain maalla ihmiset toimii edelleen niinkuin joskus 70-luvulla?


      • myyjänä jo pitkään
        meikäläinen tässä vain kirjoitti:

        niin noh,
        itse en tunne enkä tiedä ketään kenellä olisi ilmakuva vaikkapa omasta talostaan? Tai yritystä jonka seinällä olisi ilmakuvia????

        Ehkä se johtuu siitä että elän pk-seudulla.
        Kenties jossain maalla ihmiset toimii edelleen niinkuin joskus 70-luvulla?

        Todella, oikeasti myyntialalle harkitsevalle ilmakuvien myynti on hyvä lähtöruutu.
        Itse aloitin niitä myymään parikymppisenä ja siitä siirryin ilmakuvakirjoihin ja edelleen eteenpäin, tällä hetkellä työskentelen kenttämyynnin kouluttajana.
        Muutama vinkki, jos haluat oikeasti myyjäksi:
        -oikealla asenteella varustettu kaveri ei itke oman auton käytöstä vaan ymmärtää että hyvä menestys vaativassa ilmakuvien myyntityössä poikii taatusti jatkossa vielä parempia töitä, työsuhdeautoja, yms. Myyntialallakin vain kyntensä pitää ensin näyttää näissä vähän vähemmän palkatuissa / arvostetuissa hommissa. Harvaa palkataan suoraa huippuduuniin ilman näyttöjä.
        -Miten takaat palkkasi? Tekemällä tavoitteet. Laskemalla suhdelukuja. esim. 8 esittelyä / päivä, poikii taatusti kauppaa joka päivä
        -suurin syy miksi kenttämyynnissä epäonnistutaan on ns ripakammo, istutaan mielummin esson baarissa kahvilla.
        -kontaktien määrä ratkaisee ja tilastot toimivat pidemmällä aikavälillä. Jos haluat ansaita 4000e/kk, pitää laskea paljonko kontakteja, esittelyitä ja kauppoja siihen tarvitset. Sitten teet riittävän määrän niitä - so simple!


      • meikäläinen tässä
        myyjänä jo pitkään kirjoitti:

        Todella, oikeasti myyntialalle harkitsevalle ilmakuvien myynti on hyvä lähtöruutu.
        Itse aloitin niitä myymään parikymppisenä ja siitä siirryin ilmakuvakirjoihin ja edelleen eteenpäin, tällä hetkellä työskentelen kenttämyynnin kouluttajana.
        Muutama vinkki, jos haluat oikeasti myyjäksi:
        -oikealla asenteella varustettu kaveri ei itke oman auton käytöstä vaan ymmärtää että hyvä menestys vaativassa ilmakuvien myyntityössä poikii taatusti jatkossa vielä parempia töitä, työsuhdeautoja, yms. Myyntialallakin vain kyntensä pitää ensin näyttää näissä vähän vähemmän palkatuissa / arvostetuissa hommissa. Harvaa palkataan suoraa huippuduuniin ilman näyttöjä.
        -Miten takaat palkkasi? Tekemällä tavoitteet. Laskemalla suhdelukuja. esim. 8 esittelyä / päivä, poikii taatusti kauppaa joka päivä
        -suurin syy miksi kenttämyynnissä epäonnistutaan on ns ripakammo, istutaan mielummin esson baarissa kahvilla.
        -kontaktien määrä ratkaisee ja tilastot toimivat pidemmällä aikavälillä. Jos haluat ansaita 4000e/kk, pitää laskea paljonko kontakteja, esittelyitä ja kauppoja siihen tarvitset. Sitten teet riittävän määrän niitä - so simple!

        Itse olen myös ns myyntialan ammattilainen.

        On totta että jostain pitää aina aloitaa eikä heti pääse parhaille paikoille.

        Mutta tuo mitä muuten kirjoitit on täyttä roskaa, juuri sitä millä houkutellaan epätoivoiseen hommaan nuoria,
        jotka näkevät totuuden ja pettyvät. Juuri tuollaisten roskahommien ja paskanpuhujien takia myyntialan arvostus on surkea. Monet innokkaat, kenties potentiaaliset ja lahjakkaat nuoret lähtevät kokeilemaan myyntihommia ja päätyvät turhien lupausten takia juuri tuollaiseen roskaan, ilmakuvien myyntiin.

        Sitten kaverit ryytyvät kun aidosti kauppaa ei tule eikä palkka ole häävi. Kirotaan koko myyntiala, petytään rankasti ja vaihdetaan hommia. Kenties osa jatkaa,kokeilee jotain "oikeaa myyntityötä", osa vaihtaa alaa eikä ikinä palaa.

        Suosittelen b2b -myyntiä jossain ihan oikeassa,
        arvostetussa yrityksessä. Eikä todellakaan näitä
        "bruttoprovisio" tyyppisiä luukutuspaikkoja jotka eivät ota mitään vastuuta myyjistä.


      • kalle b

        ei mikään vanha juttu mulla monta kaveria jotka myyvät niitä ja ovat vuosia elättäneet perheensä,mutta mikään sivu homma ei varmaan ole,tarvii otaa tosisaan ja tehdä töitä 6-8 tuntia joka päivä


      • rivokuva
        asiasta tietävä kirjoitti:

        Paras työpaikka mikä minulla on ollut. Vapaa työ ja tienaan hyvin. Alaa haukkuvat vain sosiaalipummit, jotka elävät mieluummin sossun rahoilla. 10 vuotta tulee täyteen pian

        Paljonkos on kertynyt eläkettä.Itse teen työtä josta maksetaan normaali palkka .Maksan myös verot ym että yhteiskunta pyörisi.Väitän että suurin osa ostaa säälistä koska tietävät että muualta ei fyffee tule kuin myynnistä.


    • entinen myyntikoijari

      Kyllähän työstä palkan saa ja oman autonkin käytöstä korvauksen, mutta...

      Bruttoprovisiopalkkaus, tarkoittaa että kun myyt siten, että kuukauden provisiopalkkasi on esimerkiksi 2500 eur, niin siitä summasta ensin maksat itsellesi kilometrikorvaukset ja päivärahat verovapaana tulona. Vaikkapa 1600 euroa kun ajat todella paljon. Sitten provisiosta jää vielä 900 euroa joka on kuukauden verotettava ansiotulosi josta maksat verot.

      Eikö ole mukavaa, et maksa paljoa veroja?

      Mutta... Kun sairastut flunssaan, ei nokka vuotavana voi ihmisten luona kulkea, niin saat sairausajan palkkaa tuon 900 eur/kk palkan perusteella laskettuna. Jos haluat pitää kesäloman, niin lomapalkkasi lasketaan myös tuon 900 eur/kk mukaan. Samoin tulevaa eläkettäsi lasketaan samaisen 900 eur/kk mukaan. Ja jos jostain syystä lopetat työn ja joudut väliaikaisesti työttömyyspäivärahalle, niin koska palkkasi on vain 900 eur/kk, niin sitä työntekoa ei lasketa työskentelyksi palkan pienuuden vuoksi vaan voit saada vain perustyömarkkinatukea.

      • näin se vain menee..

        Juu, tulipahan itsekkin käytyä tämä "ilmakuvien myyntikoulu" alle parikymppisenä ja täytyy sanoa
        että paljon siinä viilattiin linssiin nuorta pojan kloppia ja syyttää voi tietenkin vain itseä.
        Vasta vuosien jälkeen alkoin miettimään, että kuinka se palkkaus oikeasti menikään ja tyhmä mikä
        tyhmä kun tuollaiseen työhön suostuin.
        Asia nimittäin on juuri noin, että jos myyt kuukaudessa 2000 eurolla ja sulla on 20 työpäivää ja päivärahan suuruus a' 35eur= 700 Eur ja sitten kilometrit siihen päälle (maalla niitä tulee päivän aikana hyvinkin 150km 'a0,45Eur x20 =1350eur ja nämä yhteensä =2050 eur


    • dmnskdfnmsdfn

      Miksi ihmeessä joku haluaisi ostaa ilmakuvia? Kai jokainen voi tulostella enirolta tai google earthista kuvia.... Jos asuu niin periferiassa että on tarkkojen kuvien ulkopuolella niin ei muuta kun muuttoauto pihalle.

      Ihan hirveä visio... jossain pohjanmaalla rimputella fossiilien ovikelloja räntäsateessa räkänen valokuva kädessä. Bruttoprovikalla... Jokainen koiranpurema on yhtä puremaa lähempänä kauppaa... seuraava ostaa multa ilmakuvan varmasti nyt kaikki peliin perkele kun on bensa lopussa ja paskat housussa

      • Linus T.O

        Onko kellään tietoa mitä loppuasiakas maksaa tuosta ilmakuvasta.
        Myyjän provisio ei varmaan ole kovin iso yhdestä kuvasta?


      • fvdv
        Linus T.O kirjoitti:

        Onko kellään tietoa mitä loppuasiakas maksaa tuosta ilmakuvasta.
        Myyjän provisio ei varmaan ole kovin iso yhdestä kuvasta?

        muistaakseni useemman satasen, riippuu tietty koostakin. 400-700, ja siitä onko printti vai kankaalle tulostus, kehykset jne. Mutta kalliitahan ne on, ja jos ei ole onnistuneita niin ei niitä osteta.


      • myös ilmakuvia myynyt
        fvdv kirjoitti:

        muistaakseni useemman satasen, riippuu tietty koostakin. 400-700, ja siitä onko printti vai kankaalle tulostus, kehykset jne. Mutta kalliitahan ne on, ja jos ei ole onnistuneita niin ei niitä osteta.

        niinkuin otsikosta ilmenee,olen myynyt kaikenlaista ovelta ovelle. juuri ennen kuin markat muuttuivat euroiksi myin ilmakuvia hintaan 500-3000mk kpl eli pieni valokuva 500 ja suht.iso kangastaulu n.3000mk ja palkka ja bensakulut tulee vain provikoista n.30% ja iso osa verovapaasti päivärahoina ja km.korvauksina.hyvin myydyn viikon jälkeen voi tulla paljon peruutuksia ja sinne katosi viikon tulos.


    • ikinä en vaihda alaa

      Hei vaan kaikille
      Kyllähän se on niin että taulu kauppa käy tosi hyvin,eikä siellä mammanpojat pärjää eikä
      tolla asenteella että jos onnistuu myymään eihän leipurikaan tee leipää periaattella että jos onnistuu
      Kyllä oikealla asenteella oleva taulukauppias myy illassa 4-8 taulua helposti.
      Nimimerkillä teen sen vähintään viisi kertaa viikossa

      • -

        Myyntimiehiä kaikki.


      • Justjoopa

        Hahah, vitsiniekka!


      • rivokuva

        Ei ne mitään tauluja ole.Värit haalistuvat juuri kun niistä olisi jotakin muisteltavaa.Säälistä ne ostavat.


      • Asiakashakuinen

        Olen huomannut, että ilmakuvia tosiaan on joka talossa. Huomasin tämän, kun kiertelin hetken huonekaluedustajana. Asiassa on kuitenkin se, että potentiaalit ostajat ovat harvaanasutuilla alueilla. Tällöin ajamista tulee paljon. En tiedä, onko kaupungeissa ainakaan kerrostaloista kuvia; ehkä taloyhtiöt voisivatkin ostaa, jos on kuvattu. Yritysten pääkallopaikoista voi myös olla ilmakuvia, ehkä ottaisivat liikelahjoiksi yhteistyökumppaneille ja joululahjoiksi asiakkaille. Silloinhan myyjä olisi kiinni täyspotissa. Luulen tämänhetkisen ilmakuvamarkkina-alueen olevan maaseutupuolella, joten ainakin kannattaa pyytää kilometrikorvaus.


    • Rannanmaalari

      Mitä taulumyynnillä tienaa?

      • Eienääkoskaan

        Mitä taulumyynnillä tienaa? Ei yhtään mitään. Aikasi haaskaat, omaan piikkiin ajelemalla. Provikka surkea. Peruutuksia paljon, jotka MAKSAT ITSE.

        Ei tod. kannata lähteä näiden huutelijoiden kelkkaan jotka sanovat ettei tosimyyjä kysele auton käyttökulujen perään. Rehellinen kusetushan se on. Lähentelee orjatyötä. Ei palkkatyö missään nimessä.

        Kyllähän niitä kukkaisia kuvia nuo yrittäjät työkseen tietty luovat niistä, jotta joku heille, ja heidän pussiin massia kartuttaisi. Totuus nyt vain on, ettei osapäivätyöksi sovi, eikä perheelliselle. Eläke ei kerry, veroja ei makseta, sairastaa ei tartte. : orjaksi haluavalle, sopiva homma.


      • Äläuntanäe

        En edelleenkään omista autoa enkä ajokorttia eikä minulla ole yhtään mitään tekemistä yhdenkään taulun, taulukauppiaan tai taulubisneksen kanssa. Ei ole koskaan ollut, ei ole nyt eikä koskaan tulevaisuudessa. Näin oli vuosi sitten, 5 vuotta sitten, 10 vuotta sitten ja tänä päivänä sekä 19 vuoden päästä. Katsos hyvä tiedustelija, mutta perusluonteeni ei tästä miksikään muutu, vaikka asian yrittäisi kääntää ja vääntää miten mutkalle.

        En edes voi millään käsittää miten joku viraomainen, uo tai etsivä kykenee edes liittämään minut millään tavoin tauluihin, koska en ole koskaan omistanut ainuttakaan taulua, lähipiirissäni ei ole yhtään taulukauppiasta tai edes taidemaalaria enkä muutenkaan millään tavoin ole tauluihmisiä tai edes yrittäjäihmisiä. Sama koskee autoilua. Ei se totuus miksikään siitämuutu, vaikka kuinka uo tai joku kiero rikollisviranomainen haluaisi lavastaa minut syyttömänä taulukauppiaaksi. En edes ikinä ole ollut kiinnostunut tauluista yhtään sen enempää. Täytyy olla kyllä tosi kaukaa haettuja täysin paikkansapitämättömiä juttuja. Sama kun väittäisi kantasuomalaista virolaiseksi, koska pk-seudun murre kuulostaa omaan savolaiseen korvaan viron aksentilta.


    • upupupup

      up

    • Paint It Black

      Tosi hämmentävää jos taulumyynnillä voi ittensä elättää. Millanen kuukausiansio siitä noin keskimäärin saa?

    • rova 99

      olen ollut ilmakukauppias vuosia olen elättänyt perhettäni ,jos ei kauppa olenkaan kävisi,monilla jotka ei onnistu on periaate et tarvis saada palkaa tekemättä mitään,jos sulla on oikea asenne ja uskot itse tulet varmasti pärjäämään 3000-4000 e saat kuukaudessa ja se on aivan tosi tiedän sen 10 vuoden kokemuksella.

    • niksipirkkaporkka

      googlemapsista printtailee omat ilmakuvat kotiseinille.

    • miten kävi?

      Miten tälle kaverille kävi?

    • Duunin kivaaa

      Olen tehnyt pari vuotta. Haastavaa ja taloudellisesti kannattavaa. No niin kuulu lama on tehnyt vain kaupoista pikkuisen haastavampia mutta ei mistään paikasta saa rahaa helpolla

    • Ihmeellistätoimintaa

      Palkkaus on todella kyseenalainen mikäli viesteihin on uskominen. On toki totta että palkkaa saa kun tulee tulosta, mutta kun ei tule kauppaa niin ei saa korvausta edes kilometreistä tai päivärahoista? Eikös edustaja/myyjä toimi yrityksen keilakuvana kentällä. Lisäksi on tuo eläkkeen kertyminen, toisaalta väitetyillä ansioilla (3000-4000/kk) on varaa laittaa sukanvarteen eläkepäiviä varten. En tiedä mitä työehtosopimusta tähän sovelletaan, mutta tuntuu olevan villiä meininkiä.

      Ja hieman työajoista, tapahtui parisen vuotta sitten: Vanhempani asuvat maaseudulla ja vierailijoita saati kaupustelijoita ei enää juurikaan näe. Eräänä talvisena iltana (n. klo 19.00) kesken tv:n katselun joku koputtaa ovelle ja samantien tulee sisään aina olohuoneeseen saakka. Tuntematon mies seisoo olohuoneen ovella ja ilmoittaa olevansa ilmakuva asioilla. Miestä kehoitettiin poistumaan ja lopulta myös näin teki, yritti esitellä vanhaa kuvaa ilmeisesti kotitilalta. Kysymys kuuluu, tekeekö kauppias töitä myös illalla ja onko oikein marssia sisään lukitsemattomasta ovesta? Ilmeisesti kyllä ainakin tässä tapauksessa. Jokseenkin röyhkeällä tavalla ja mielestäni sopimattomaan aikaan oli tämä myyjä liikenteessä. Tämä nyt oli vain oma kokemus/kosketus ilmakuvien myyjään. Asiasta ....neena tai sitten viisastuneena vanhempani pitävät ovia lukossa aina, eipä tule kutsumattomia vieraita.

      • Myyntimies mynttinen

        Mites luulet muuten,et päivätöissä olevia ihmisiä tavoittaa kuin illalla.täytyy pitää ovet lukossa jos ei halua häirittävän ja kyllä ihmiset sanoo,jos aihe ei kiinnosta,niin ei se myyjä jää siihen lorvimaan.toki on kohteliasta koputtaa tai soittaa ovikelloa ja odotella,et joku tulee avaamaan varsinkin ilta-aikaan!
        Touhu on tosimyyjien työtä ja siinä pärjää vain harvat,vaikka palkkaus on hieman erikoinen,eikä eläkettä kerrykään samoin kuin h/kk palkkaisilla duunareilla!
        Jos joku tuota haluaa tehdä ja sillä elättää itsensä/perheensä,niin mitä tuosta tarvii kenenkään kitistä


    • OH-HOH

      Vieläkö nämä firmat on pystyssä? Luulisi, että lennokkien yleistyminen on korvannut lentokonekuvaukset jo kokonaan. Tässähän olisi markkinarako, lähdet lennokki ja kuvauskalusto kourassa kulkemaan maaseutua ympäriinsä kauniina kesäpäivinä, isäntä saa päättää mistä kulmasta otetaan ja tulevan kuvan näkee livenä kaluston näytöltä. :)

      • TeroUa

        Enää pitää saada aikaiseksi ja osata myydä. Siihenhän se suurin osa myyjistä kompastuu. Vaikka omasta mielestään ovat tottakai ahkeria ja tekevät kaiken oikein. Ja silti ei tulosta synny vaikka saman firman toinen tekee tulosta. Nämä kaksi pikkujuttua kuntoon niin menee molemmilla tavoilla kuvatut kaupaksi. Ilmakuvamyynti oli aikoinaan ihan ok hommaa. Väsyin vain maakuntien pitkiin matkoihin - ja kieltämättä myös kodeissa tunteja istumiseen kun olin tottunut nopeaan kaupantekoon


    • KauppiaidenKauhu

      On kyllä jäänyt ilmakuvakauppiaista huono kuva itselle. Pari vuotta sitten joku firma sai myytyä vanhemmilleni heidän nykyisestä talostaan 500 € arvoisen 40 x 30 cm kuvan. Ihan järkky hinta. Olisin tiennyt, että ovat ostamassa olisin samalla hinnalla ostanut droonin ja ottanut tuhat kuvaa itse.

      Heitin myös äskettäin pellolle vanhempieni luota ilmakuvakauppiaan, joka kulki parin kymmeniä vuosia vanhan kuvan kanssa, jotka oli otettu toisen vanhemman kotitilalta. (Inhottavaa muuten, että tuntemattomat onkivat tietoonsa vanhojen kuvien taustatietoja ja sitten etsivät taloissa ennen asuneita ihmisiä rahanteon toivossa.) Sattumalta olin paikalla, viereisessä huoneessa, kun äijä saapui paikalle ja puhui niin tuttavallisesti että. Luulin ensin, että kyse on jostain sukulaisesta, mutta muutama minsa meni ennen kuin tajusin mistä on kyse.

      Pidän huolta vanhemmistani ja siitä, että kulkukauppiaat eivät heitä hyväksi käytä, joten menin puhumaan miehelle ja jaksamatta kuunnella kauaa selostuksia kysyin, että mihin hintaan kuvia myyt. Ei suostunut sanomaan, vaan halusi hakea laukun autosta, ja toistin, että sano vaan ne hinnat. Hetki meni ennen kuin suostui edes tunnustamaan, että on myyjä, ja sitten tuli tieto, että laukussa, jonka hän hakee olisi tarkemmat hinnat. Sanoin, että varmaan voit jo tässä hintoja sanoa, mutta äijä ei sietänyt lainkaan tätä vaan suuttui ja sanoi jotain että "jos näin kohdellaan niin lähden sitten pois".

      Saatoin ovelle ja ilmoitin, että takaisin ei ole tulemista. Häntä ei kuulemma ikinä ole kohdeltu näin huonosti. No just just. Sanoin, että jos naama vielä näkyy soitetaan poliisille.

      Taustatietona tälle se, että muutama kuukausi sitten joku kiertävä remonttifirma sai myytyä 5 tonnin piippuremontin vanhemmilleni, ja en ole vakuuttunut, että se oli sen arvoinen. En yksinkertaisesti siedä noita kulkukauppiaita, jotka tekeytyvät niin ystävälliseksi ja sitten ryhtyvät kauppaamaan ylihintaisia tuotteita. Toisesta foorumista luin, että juuri tuolla tavalla käyttäytyvä kuvamyyjä on vuosia kiertänyt tällä alueella. Ilmeisesti aika herkkähipiäinen, kun ei ensinnäkään suostu esittäytymään myyjänä ja sitten kun yritetään hintaa kysyä suuttuu, kun tapahtuma ei mennytkään hänen tutun kaavansa mukaan. Lisäksi kyllä myyjän pitää osata kertoa hinnat kysyttäessä, eikä pantata niitä ja loukkaantua jos niitä kysytään.

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Nesteen bensapumput pois, tilalle latausasemat

      Näin se maailma muuttuu, kun Suomessakin liikenneasemat lopettavat polttoaineiden myynnin ja tarjoavat enää sähköä autoi
      Maailman menoa
      241
      2338
    2. Mietin sinua nainen

      Ikävöin sinua enemmän kuin voin myntää. Ajattelin et laitan sinulle viestriä (kirjoitin jo puhelimeen viestin) Sitten
      Ikävä
      65
      1555
    3. Haluan sinua mies

      Saat minut kuumaksi.
      Ikävä
      73
      1346
    4. Kyllä suoraan

      Sanottua vi.tu.taa. Miksi en toiminut silloin. Sama kun olisi heittänyt smagardin menemään.
      Ikävä
      59
      1255
    5. Voisitko nainen kertoa mulle

      Tykkäätkö sä musta, vai unohdanko koko jutun? Mä en viitti tulla sinne enää, ettei mua pidetä jonain vainoajana, ku sun
      Suhteet
      161
      1172
    6. Härsilällä jännät paikat, saako hän 30 päiväsakkoa Rasmuksen tapauksesta

      Syyttäjä vaatii peräti kolmekymmentä päiväsakkoa Härsilälle, vaikka todistajan mukaan Rasmus aloitti nuhjaamisen, jossa
      Lapua
      89
      1089
    7. Voitaisiinko harjoitella rakas

      Näiden tekoa? 👶👶👶👶👶👶
      Ikävä
      86
      958
    8. Oisko jii-miehelle jollakin asiaa

      Jos vaikka on jäänyt joku asia sydämen päälle.
      Ikävä
      77
      919
    9. Nainen, viime aikoina olen itkenyt sinua yhä useammin

      Niin kuin juuri äsken. Aamulla näin myös unta sinusta. Koskin unessa hiuksia päälaellasi, ja pyytelin sitä heti anteeksi
      Ikävä
      57
      902
    10. Ne alkaa aina yhdeltä

      jos mies et ole sattunut huomaamaan!
      Ikävä
      81
      789
    Aihe