öljyvärimaalaus puhtaammaksi kotikonstein?

ville vesa

ostin tuossa yhden vanhan öljyvärimaaluksen (kankaallle maalattu). se on roikkunut pitkään jonkun toimiston seinällä ja aika likainen.

Mitä keinoja on saada sitä vähän puhtaammaksi kotikonstein? Raamit pyyhin varovasti ihan kevyesti kosktealla rätillä, ja niisät irtosi ihan mustaa likaa. Mutta millä uskaltaisi koskea itse maalukseen? painella kosktealla pesusienellä? vai miten??
tiedän että on ammattimaisia puhdistajia/konservaattoreita, mutta mitä ovat kotikonstit?

46

13305

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ...

      palalla vaaleaa leipää voisi varovasti puhdistaa? (käy muuten säämiskän korvikkeena hiilipiirtämisessä)

    • @mm@ttit@iteilij@

      taulu on vernissattu joten voit putsata maalipuolen vedellä jossa on vaikkapa tiskiainetta hiukan. Senjälkeen pyyhit huolella kuivaksi puhtaalla kankaalla.
      Jos pinttymät ei lähtenyt niin vie asiantuntijalle ts. konservaattorille. Missä päin asustat? Kysyn tätä sen vuoksi että allekirjoittanut on tehnyt ennen tuollaistakin kun siihen olen saanut koulutuksen aikanaan ja luulisin että homma hoituisi minullakin.

      • ville vesa

        pääkaupunkiseudulla asustelen


      • kkölklöklö
        ville vesa kirjoitti:

        pääkaupunkiseudulla asustelen

        No en lähtisi maalausta (varsinkaan vanhaa) kostealla pyyhkimään, siinä saattaa lähteä lian mukana väritkin ja lisäksi jos pinta imee kosteutta, saattaa kangas revetä.
        Vaarattomin konsti on ranskanleivällä varovasti pyyhkiä ja mahdolliset jäämät kuivuttua voi pehmeällä harjalla harjata pois. Tarkoitukseen on olemassa myös puhdistusaineita, mutta suosittelen AMMATTITAITOISTA KONSERVAATTORIA, niin ei tule turmeltua taulua.


      • myyntitykkijantunen
        kkölklöklö kirjoitti:

        No en lähtisi maalausta (varsinkaan vanhaa) kostealla pyyhkimään, siinä saattaa lähteä lian mukana väritkin ja lisäksi jos pinta imee kosteutta, saattaa kangas revetä.
        Vaarattomin konsti on ranskanleivällä varovasti pyyhkiä ja mahdolliset jäämät kuivuttua voi pehmeällä harjalla harjata pois. Tarkoitukseen on olemassa myös puhdistusaineita, mutta suosittelen AMMATTITAITOISTA KONSERVAATTORIA, niin ei tule turmeltua taulua.

        Sitä löytyy kyllä taulunpuhdistusainetta ihan tarkoitettuna ko. tarkoitukseen.

        Multa löytynee tuollaista W&N kemikaalia, jota voit testailla. Taidetta.Net gallerian "Info" osasta löydät yhteystiedot. Kympillä voin toimittaa sulle postiin.

        W&N Picture Cleaner


      • myyntitykkijantunen
        myyntitykkijantunen kirjoitti:

        Sitä löytyy kyllä taulunpuhdistusainetta ihan tarkoitettuna ko. tarkoitukseen.

        Multa löytynee tuollaista W&N kemikaalia, jota voit testailla. Taidetta.Net gallerian "Info" osasta löydät yhteystiedot. Kympillä voin toimittaa sulle postiin.

        W&N Picture Cleaner

        Tuotteen turvaohjetta..

        http://www.hanart.info/tiedostot/ARTISTS_PICTURE_CLEANER_FI.pdf


      • il pittore

        on tuoreen vehnäleivän sisus hellävarainen ja hyvä keino. Jos maalaus on tehty kankaalle, niin varmista, että se on tiukasti pigoitettu ennen kuin alat koskea sen pintaan. Kiiloilla voi itsekin varovasti kiristää kangasta.

        Pinttynyttä likaa älä missään tapauksessa ryhdy itse poistamaan sen enempää vedellä kuin millään muilla litkuillakaan, se on ammattilaisen työtä.


      • @mm@ttit@iteilij@
        myyntitykkijantunen kirjoitti:

        Tuotteen turvaohjetta..

        http://www.hanart.info/tiedostot/ARTISTS_PICTURE_CLEANER_FI.pdf

        Eli puhdistukseen on oikeat aineet olemassa. Eihän toki siitäkään mitään haittaa taululle ole jos nyt välttämättä tahtoo hinkata noita epäpuhtauksia vaikkapa ranskanleivällä tai patongilla. Älkää kuitenkaan enää syökö niitä leipiä senjälkeen.
        Joskus kieltämättä tulee naureskeltua tälle suomalaiselle kekseliäisyydelle. Köyhyyshän meillä kautta vuosisatojen on innoittanut mitä ihmeelisimpiin keksintöihin ja poikkeuksetta niistä useimmista on tullut ihan 'hovikelpoisia' jopa ihan päivittäiseenkin käyttöön. Mutta tätä 'leivällä hinkkaamista' kuitenkin rohkenen epäillä. En edes kokeile koska tiedän varmemman ja turvalliseksi havaitun menetelmän joka kyllä on hiukan kalliimpi kuin leipä ja jos se toimii niin siitä vain.


      • @mm@ttit@iteilij@
        il pittore kirjoitti:

        on tuoreen vehnäleivän sisus hellävarainen ja hyvä keino. Jos maalaus on tehty kankaalle, niin varmista, että se on tiukasti pigoitettu ennen kuin alat koskea sen pintaan. Kiiloilla voi itsekin varovasti kiristää kangasta.

        Pinttynyttä likaa älä missään tapauksessa ryhdy itse poistamaan sen enempää vedellä kuin millään muilla litkuillakaan, se on ammattilaisen työtä.

        Olen aina luvannut täyden takuun tällaisille töille mitä itse olen tehnyt. Jos olen hiukankin epävarma lopputuloksesta niin en ota työtä vastaan.
        Kun on lotrannut näiden aineiden kanssa useamman vuoden niin varmasti tietää mikä on sopivaa ja mikä ei.
        Kaikki lähtee ensin taulun 'kuitujen' tutkimisesta. Jos ne on 'kyllästyneet' niin homma on silloin yllättävänkin helppoa jopa veden ja pesuaineenkin kanssa. Uskotko?


      • il pittore
        @mm@ttit@iteilij@ kirjoitti:

        Olen aina luvannut täyden takuun tällaisille töille mitä itse olen tehnyt. Jos olen hiukankin epävarma lopputuloksesta niin en ota työtä vastaan.
        Kun on lotrannut näiden aineiden kanssa useamman vuoden niin varmasti tietää mikä on sopivaa ja mikä ei.
        Kaikki lähtee ensin taulun 'kuitujen' tutkimisesta. Jos ne on 'kyllästyneet' niin homma on silloin yllättävänkin helppoa jopa veden ja pesuaineenkin kanssa. Uskotko?

        ei ole uskon asia. Sinulla on käynyt satumainen tuuri riskinotossasi, jos peukalointisi jäljet ovat yhä moitteettomassa kunnossa. Tässä asiassa kaihdan riskejä enkä yhtään omaa tai omistamaani maalausta kirjoitustesi perusteella antaisi sinun käsittelyysi.


      • @mm@ttit@iteilij@
        il pittore kirjoitti:

        ei ole uskon asia. Sinulla on käynyt satumainen tuuri riskinotossasi, jos peukalointisi jäljet ovat yhä moitteettomassa kunnossa. Tässä asiassa kaihdan riskejä enkä yhtään omaa tai omistamaani maalausta kirjoitustesi perusteella antaisi sinun käsittelyysi.

        En koe tarvetta todistella sinulle miksi minulla on ollut ne asiakkaat jotka edelleenkin luottavat ammattitaitooni, eikä ne ole vain yksityisiä taulun omistajia. Eli valinta on kaikessa ystävyydessä tietenkin sinun.
        Nyt lähden hyvin ansaitulle joululomareissulle ja toivotan sinullekin rauhaisaa joulua!
        Tällä kertaa taitaakin meikäläisellä olla aurinloinen joulu josta on lumi kaukana.
        Palataan ensi vuoden puolella asiaan.


      • Konservoija
        il pittore kirjoitti:

        on tuoreen vehnäleivän sisus hellävarainen ja hyvä keino. Jos maalaus on tehty kankaalle, niin varmista, että se on tiukasti pigoitettu ennen kuin alat koskea sen pintaan. Kiiloilla voi itsekin varovasti kiristää kangasta.

        Pinttynyttä likaa älä missään tapauksessa ryhdy itse poistamaan sen enempää vedellä kuin millään muilla litkuillakaan, se on ammattilaisen työtä.

        "Pinttynyttä likaa älä missään tapauksessa ryhdy itse poistamaan sen enempää vedellä kuin millään muilla litkuillakaan, se on ammattilaisen työtä."

        Kumpa kaikki ymmärtäisivät tämän ennenkuin surkeiden kokeilujensa jälkeen tuovat teoksensa sitten meidän korjattavaksi ja pelastettavaa ei ehkä enää ole. Eli kun lika ei lähde saippuavedellä niin hommat seis ja hopihopi meille. Meillä on konstit jotka toimivat.
        Pinttynytkin lika lähtee todella saippuavedellä ja se menetelmä on suht vaaraton.


      • maalari4
        @mm@ttit@iteilij@ kirjoitti:

        Eli puhdistukseen on oikeat aineet olemassa. Eihän toki siitäkään mitään haittaa taululle ole jos nyt välttämättä tahtoo hinkata noita epäpuhtauksia vaikkapa ranskanleivällä tai patongilla. Älkää kuitenkaan enää syökö niitä leipiä senjälkeen.
        Joskus kieltämättä tulee naureskeltua tälle suomalaiselle kekseliäisyydelle. Köyhyyshän meillä kautta vuosisatojen on innoittanut mitä ihmeelisimpiin keksintöihin ja poikkeuksetta niistä useimmista on tullut ihan 'hovikelpoisia' jopa ihan päivittäiseenkin käyttöön. Mutta tätä 'leivällä hinkkaamista' kuitenkin rohkenen epäillä. En edes kokeile koska tiedän varmemman ja turvalliseksi havaitun menetelmän joka kyllä on hiukan kalliimpi kuin leipä ja jos se toimii niin siitä vain.

        kun et asiasta mitään tiedä niin ei kannata edes ihmetellä.


      • Mistä sun...
        maalari4 kirjoitti:

        kun et asiasta mitään tiedä niin ei kannata edes ihmetellä.

        ...kenkäs puristaa kaveri? Siitäkö että sä olet vain maalari ja tuo toinen sentään ammattitaiteilija? :) Vai oletko perinyt sen 'hullun' paikan palstalla joka vasta skipatiin täältä? Mitä sä puolestasi etsit? Työhalujako?


    • rtkk

      Taulua voi itse puhdistaa, jos taulun pinta kiiltävä tai muuten ehjä eli ei ole halkeamia tai jauhemaisia muutuneita kohtia. Puhdistamiseen voi tuolloin käyttää haalea vettä,jossa vähän saippuaa. Ja kevyesti kuivaten liinalla.
      Värit voi kirkastaa kotonakin vernissoimalla pinnan, jolloin liatkin poistuvat ainakin jossakin määrin.
      Vaikeat tapaukset ja vanhat arvokkaaksi epäillyt kannattaa viedä vaikka taidemuseon konservaattorille ja pyytää kevyttä konservointia, niin ei tule maksamaan paljoa.

      • myyntitykkijantunen

        Veden kanssa putsaaminen on hyvin riskialtista jos työ on käsitelty vernissalla. Jos kosteus pääsee pinnan alle niin taulu saattaa olla pilalla. Vernissa ja vesi saattavat reagoida hyvinkin ikävällä tavalla keskenään (ei siis välttämättä veden kestävää).

        Taas uuden vernissan sively vanhaan tauluun on saattaa mennä pieleen varsinkin jos lika jää tuon uuden pinnan alle (siellä on ja pysyy). Muutenkin jos et ole varma, ettei taulussa ole jo vernissaa niin älä laita sitä lisää (eivät välttämättä sovi yhteen).

        Leipä tuskin putsaa taulua juurikaan mutta ei varmaan aiheuta paljon vahinkoakaan.


      • Kerrohan mitä ...
        myyntitykkijantunen kirjoitti:

        Veden kanssa putsaaminen on hyvin riskialtista jos työ on käsitelty vernissalla. Jos kosteus pääsee pinnan alle niin taulu saattaa olla pilalla. Vernissa ja vesi saattavat reagoida hyvinkin ikävällä tavalla keskenään (ei siis välttämättä veden kestävää).

        Taas uuden vernissan sively vanhaan tauluun on saattaa mennä pieleen varsinkin jos lika jää tuon uuden pinnan alle (siellä on ja pysyy). Muutenkin jos et ole varma, ettei taulussa ole jo vernissaa niin älä laita sitä lisää (eivät välttämättä sovi yhteen).

        Leipä tuskin putsaa taulua juurikaan mutta ei varmaan aiheuta paljon vahinkoakaan.

        täsmälleen tapahtuu kun vesi ja vernissa kohtaa toisensa???
        Enpä todellakaan ostaisi sinulta mitään jos olet tuollainen "asiantuntija".
        Konservaattorit todella käyttävät vettä ja saippuaa ensisijaisesti ja sitten vasta niitä myrkkyjä jos muu ei onnistu mutta silloin ollaankin "heikoilla hangilla" niin sanotusti.


      • Mazerra
        Kerrohan mitä ... kirjoitti:

        täsmälleen tapahtuu kun vesi ja vernissa kohtaa toisensa???
        Enpä todellakaan ostaisi sinulta mitään jos olet tuollainen "asiantuntija".
        Konservaattorit todella käyttävät vettä ja saippuaa ensisijaisesti ja sitten vasta niitä myrkkyjä jos muu ei onnistu mutta silloin ollaankin "heikoilla hangilla" niin sanotusti.

        Veikko Kiljusen kirjoittamassa kirjassa, Taidemaalarin materiaalioppi, kehoitetaan käyttämään kuivia pehmeitä harjoja tai nukatonta kangasta. Leipää hänkin näyttää suorittelevan, jos vain taulu kestää sen ja ranskalaista tärpättiä vanutupolla.
        Hän sanoo myöskin, että vaarattomalta tuntuva saippualiuos ja vesipesu aiheuttavat miltei poikkeuksetta vaurioita öljymaalaukseen. Uhkana on taulun harmaantuminen ja pitkäaikainen vaikutus maalauksen väri- ja sideaineisiin.


      • Konservoija

        Taulun konservointi ei ole mitään salatiedettä. Vesi ja saippua on kyllä ihan käytetyin konsti taulun pinnan putsauksessa kun on kysymyksessä öljy-tai akryylivärit esimerkiksi. Jos taulun on tehnyt ammattinsa osaava taiteilija niin kyllä kankaan kuidut ovat kyllästyneet riittävästi jo pohjatyötä tehdessä joten veden ja saippuan käyttöä ei todellakaan tarvi silloin arastella mutta järkeä toki siinä kannattaa silloin käyttää.
        Sen sijaan pikseleiden "kloonaus" suoranaisessa paikkaustyössä konservoinnin yhteydessä on jo ammattisalaisuus joka kulkee isältä pojalle periaatteella ja siihen saa opin vain toiselta konservoijalta.
        Ymmärrän hyvin tämän "myyntitykkinimimerkin" varoittelut siinä mielessä. Kuka nyt ei tahtoisi myyntiään edistää vaikkapa kyseenalaisinkin keinoin.


      • Konservoija
        Mazerra kirjoitti:

        Veikko Kiljusen kirjoittamassa kirjassa, Taidemaalarin materiaalioppi, kehoitetaan käyttämään kuivia pehmeitä harjoja tai nukatonta kangasta. Leipää hänkin näyttää suorittelevan, jos vain taulu kestää sen ja ranskalaista tärpättiä vanutupolla.
        Hän sanoo myöskin, että vaarattomalta tuntuva saippualiuos ja vesipesu aiheuttavat miltei poikkeuksetta vaurioita öljymaalaukseen. Uhkana on taulun harmaantuminen ja pitkäaikainen vaikutus maalauksen väri- ja sideaineisiin.

        "Ranskalainen tärpätti"!!!
        Tahtoisinpa tietää mikä tämän tärpätin koostumuksesta tekee niin erinomaisen?
        Kaikella kunnioituksella tietenkin, leipä on kyllä minun mielestäni tarkoitettu ihmisen ravitsemukseen mutta en tietenkään voi kieltää käyttämästä sitäkään tuohon tarkoitukseen. Epäilen kuitenkin lopputulosta.

        "vaarattomalta tuntuva saippualiuos ja vesipesu aiheuttavat miltei poikkeuksetta vaurioita öljymaalaukseen. Uhkana on taulun harmaantuminen ja pitkäaikainen vaikutus maalauksen väri- ja sideaineisiin."
        Siinä sitä on taas niin väärää ja perustelematonta tietoa menetelmää kohtaan jota on käytetty sitten lipeän keksimisestä lähtien. Toivottavasti ketjun aloittaja ei oikeasti usko näitä väitteitä! Mikään ei todellakaan estä vernissakerroksen lisäämistä onnistuneen puhdistusoperaation jälkeen.
        Olen valmis koska tahansa henkilökohtaisella puumerkilläni takaamaan lopputuloksen jos voin valvoa että työ tehdään sanomallani tavalla.


      • Mazerra
        Konservoija kirjoitti:

        "Ranskalainen tärpätti"!!!
        Tahtoisinpa tietää mikä tämän tärpätin koostumuksesta tekee niin erinomaisen?
        Kaikella kunnioituksella tietenkin, leipä on kyllä minun mielestäni tarkoitettu ihmisen ravitsemukseen mutta en tietenkään voi kieltää käyttämästä sitäkään tuohon tarkoitukseen. Epäilen kuitenkin lopputulosta.

        "vaarattomalta tuntuva saippualiuos ja vesipesu aiheuttavat miltei poikkeuksetta vaurioita öljymaalaukseen. Uhkana on taulun harmaantuminen ja pitkäaikainen vaikutus maalauksen väri- ja sideaineisiin."
        Siinä sitä on taas niin väärää ja perustelematonta tietoa menetelmää kohtaan jota on käytetty sitten lipeän keksimisestä lähtien. Toivottavasti ketjun aloittaja ei oikeasti usko näitä väitteitä! Mikään ei todellakaan estä vernissakerroksen lisäämistä onnistuneen puhdistusoperaation jälkeen.
        Olen valmis koska tahansa henkilökohtaisella puumerkilläni takaamaan lopputuloksen jos voin valvoa että työ tehdään sanomallani tavalla.

        Oletko kokeillut ranskalaista tärpättiä ja vertaillut sitä muihin tärpätteihin?

        ammattitaitosi perusteena täällä on pelkästään nimimerkkisi "Konservoija". Mitenkään en siis nyt väitä, ettetkö tietäisi, mistä puhut. Mutta kun nimimerkeillä keskustellaan, niin mistä sitä tietää, kuinka asiantuntevia ihmisiä tänne kirjoittelee. Mielestäni täällä on ollut ihan hyviä ohjeita. Ja kaipa saippuaveden välttäminen puhdistuksessa on ihan turvallista, jos ei tiedä, mitä tekee. Ja mistä sitä näin netin välityksellä tietää, minkälainen taulu on alkuperäisellä kirjoittajalla kyseessä.. jos hyvinkin olisi jonkun harrastelijan tekemä taulu ja menee vielä pilalle. Leipä on varmaankin kaikkein turvallisin, vaikka se onkin ruokaa.

        eli lakkabensaa, saippuavettä ja eiku kokeilemaan. ;-)


      • Konservoija kirjoitti:

        "Ranskalainen tärpätti"!!!
        Tahtoisinpa tietää mikä tämän tärpätin koostumuksesta tekee niin erinomaisen?
        Kaikella kunnioituksella tietenkin, leipä on kyllä minun mielestäni tarkoitettu ihmisen ravitsemukseen mutta en tietenkään voi kieltää käyttämästä sitäkään tuohon tarkoitukseen. Epäilen kuitenkin lopputulosta.

        "vaarattomalta tuntuva saippualiuos ja vesipesu aiheuttavat miltei poikkeuksetta vaurioita öljymaalaukseen. Uhkana on taulun harmaantuminen ja pitkäaikainen vaikutus maalauksen väri- ja sideaineisiin."
        Siinä sitä on taas niin väärää ja perustelematonta tietoa menetelmää kohtaan jota on käytetty sitten lipeän keksimisestä lähtien. Toivottavasti ketjun aloittaja ei oikeasti usko näitä väitteitä! Mikään ei todellakaan estä vernissakerroksen lisäämistä onnistuneen puhdistusoperaation jälkeen.
        Olen valmis koska tahansa henkilökohtaisella puumerkilläni takaamaan lopputuloksen jos voin valvoa että työ tehdään sanomallani tavalla.

        Ongelma on se, että menetelmät poistavat lian lisäksi kaikkea muutakin taulusta. Ei ole olemassa sellaista menetelmää joka rajoittuisi ainoastaan likaan ja jättäisi muun taulun koskemattomaksi.

        Tauluhan ei ole ikuinen ja muuttumaton tuote, vaan siinä tapahtuu jatkuva muutosprosessi kohti sen tuhoutumista. Hyvin tehty maalaus kestää kuitenkin satoja, jopa tuhansia vuosia.
        Pohdittaessa eri toimenpiteiden tarpeellisuutta verrataan niistä aiheutuneita hyötyjä haittoihin. Tärkeimpiä osia arvioinnissa on toimenpiteen vaikutus taulun muutosprosessiin. Onko menetelmä vaikutuksiltaan prosessia hidastava, sitä nopeuttava, vaiko neutraali. Toimenpiteiden positiiviset vaikutukset näkyvät heti, mutta negatiiviset yleensä vasta vuosien kuluttua.

        Puhdistus leivällä on vaikutuksiltaan neutraali ja jopa prosessia hidastava, kun sen sijaan kirjoituksissa esillä olleet puhdistavat nesteet – vesi mukaan lukien - vaikuttavat enemmän tai vähemmän pitkäaikaista muutosprosessia nopeuttavasti.


      • Konservoija
        mussini kirjoitti:

        Ongelma on se, että menetelmät poistavat lian lisäksi kaikkea muutakin taulusta. Ei ole olemassa sellaista menetelmää joka rajoittuisi ainoastaan likaan ja jättäisi muun taulun koskemattomaksi.

        Tauluhan ei ole ikuinen ja muuttumaton tuote, vaan siinä tapahtuu jatkuva muutosprosessi kohti sen tuhoutumista. Hyvin tehty maalaus kestää kuitenkin satoja, jopa tuhansia vuosia.
        Pohdittaessa eri toimenpiteiden tarpeellisuutta verrataan niistä aiheutuneita hyötyjä haittoihin. Tärkeimpiä osia arvioinnissa on toimenpiteen vaikutus taulun muutosprosessiin. Onko menetelmä vaikutuksiltaan prosessia hidastava, sitä nopeuttava, vaiko neutraali. Toimenpiteiden positiiviset vaikutukset näkyvät heti, mutta negatiiviset yleensä vasta vuosien kuluttua.

        Puhdistus leivällä on vaikutuksiltaan neutraali ja jopa prosessia hidastava, kun sen sijaan kirjoituksissa esillä olleet puhdistavat nesteet – vesi mukaan lukien - vaikuttavat enemmän tai vähemmän pitkäaikaista muutosprosessia nopeuttavasti.

        "Puhdistus leivällä on vaikutuksiltaan neutraali ja jopa prosessia hidastava, kun sen sijaan kirjoituksissa esillä olleet puhdistavat nesteet – vesi mukaan lukien - vaikuttavat enemmän tai vähemmän pitkäaikaista muutosprosessia nopeuttavasti."

        Ei ole tarkoitukseni lytätä "kansan uskomuksia" sillä useinmiten niissä löytyy se totuus mitä etsitään. Kuitenkin alan ammattilainen varmaan alalla kuin alalla voi noita uskomuksia kyseenalaistaa.
        Pitää kuitenkin ottaa huomioon että meillä suomessa kuitenkin on vapaus päättää myös tällaisistakin omista asioista ja näin ollen kärsitty vahinkokin on oma, joten näillä mennään.
        Kuitenkin kannattaa vakavasti ottaen tuoda taulunsa "meikäläiselle" jos teos on todella arvokas. Uskokaa tai älkää mutta tehdyn työn jälkeenkin teos on yhtä- tai jopa arvokkaampi kuin aikaisemmin. Kaiken lisäksi meidän ammattikunta on sen verran ammattiylpeä että antaa konkreettisen ja aidon takuun työstään ja se tulee merkityksi taulun takaosaan.

        Keskustelin muuten mielenkiinnon vuoksi parin kolleegani kanssa tästä "leipämenetelmästä". Toinen oli jotain "ehkä kuullut" ja toinen ensin repesi täydellisesti mutta hänessäkin se lopulta herätti mielenkiintoa niin paljon että hän aikoi jopa ottaa selvää mitkä mahdolliset ainesosat leivässä ovat niitä joilla on nuo puhdistavat ominaisuudet.
        Itse sen sijaan kyllä pidän sitä ihan huuhaana valitettavasti niin kauan kun saan siihen edes jotenkin järkevän selityksen ammattiopillisesti.


      • koulussa..
        Konservoija kirjoitti:

        "Puhdistus leivällä on vaikutuksiltaan neutraali ja jopa prosessia hidastava, kun sen sijaan kirjoituksissa esillä olleet puhdistavat nesteet – vesi mukaan lukien - vaikuttavat enemmän tai vähemmän pitkäaikaista muutosprosessia nopeuttavasti."

        Ei ole tarkoitukseni lytätä "kansan uskomuksia" sillä useinmiten niissä löytyy se totuus mitä etsitään. Kuitenkin alan ammattilainen varmaan alalla kuin alalla voi noita uskomuksia kyseenalaistaa.
        Pitää kuitenkin ottaa huomioon että meillä suomessa kuitenkin on vapaus päättää myös tällaisistakin omista asioista ja näin ollen kärsitty vahinkokin on oma, joten näillä mennään.
        Kuitenkin kannattaa vakavasti ottaen tuoda taulunsa "meikäläiselle" jos teos on todella arvokas. Uskokaa tai älkää mutta tehdyn työn jälkeenkin teos on yhtä- tai jopa arvokkaampi kuin aikaisemmin. Kaiken lisäksi meidän ammattikunta on sen verran ammattiylpeä että antaa konkreettisen ja aidon takuun työstään ja se tulee merkityksi taulun takaosaan.

        Keskustelin muuten mielenkiinnon vuoksi parin kolleegani kanssa tästä "leipämenetelmästä". Toinen oli jotain "ehkä kuullut" ja toinen ensin repesi täydellisesti mutta hänessäkin se lopulta herätti mielenkiintoa niin paljon että hän aikoi jopa ottaa selvää mitkä mahdolliset ainesosat leivässä ovat niitä joilla on nuo puhdistavat ominaisuudet.
        Itse sen sijaan kyllä pidän sitä ihan huuhaana valitettavasti niin kauan kun saan siihen edes jotenkin järkevän selityksen ammattiopillisesti.

        olet opiskellut konservointia?


      • Konservoija kirjoitti:

        "Puhdistus leivällä on vaikutuksiltaan neutraali ja jopa prosessia hidastava, kun sen sijaan kirjoituksissa esillä olleet puhdistavat nesteet – vesi mukaan lukien - vaikuttavat enemmän tai vähemmän pitkäaikaista muutosprosessia nopeuttavasti."

        Ei ole tarkoitukseni lytätä "kansan uskomuksia" sillä useinmiten niissä löytyy se totuus mitä etsitään. Kuitenkin alan ammattilainen varmaan alalla kuin alalla voi noita uskomuksia kyseenalaistaa.
        Pitää kuitenkin ottaa huomioon että meillä suomessa kuitenkin on vapaus päättää myös tällaisistakin omista asioista ja näin ollen kärsitty vahinkokin on oma, joten näillä mennään.
        Kuitenkin kannattaa vakavasti ottaen tuoda taulunsa "meikäläiselle" jos teos on todella arvokas. Uskokaa tai älkää mutta tehdyn työn jälkeenkin teos on yhtä- tai jopa arvokkaampi kuin aikaisemmin. Kaiken lisäksi meidän ammattikunta on sen verran ammattiylpeä että antaa konkreettisen ja aidon takuun työstään ja se tulee merkityksi taulun takaosaan.

        Keskustelin muuten mielenkiinnon vuoksi parin kolleegani kanssa tästä "leipämenetelmästä". Toinen oli jotain "ehkä kuullut" ja toinen ensin repesi täydellisesti mutta hänessäkin se lopulta herätti mielenkiintoa niin paljon että hän aikoi jopa ottaa selvää mitkä mahdolliset ainesosat leivässä ovat niitä joilla on nuo puhdistavat ominaisuudet.
        Itse sen sijaan kyllä pidän sitä ihan huuhaana valitettavasti niin kauan kun saan siihen edes jotenkin järkevän selityksen ammattiopillisesti.

        Koska kysymys koski kotikonsteja, on tuotava niistä esille ainoastaan turvalliset ja varoittaa päinvastaisista.

        Ihan ammatillisessa mielessä olisinkin kiinnostunut lukemaan mitä toimenpiteitä suoritat taulun puhdistuksessa ja miten painotat toimenpiteiden edut ja haitat, taulun ikä tietenkin huomioiden.


      • il pittore
        Konservoija kirjoitti:

        Taulun konservointi ei ole mitään salatiedettä. Vesi ja saippua on kyllä ihan käytetyin konsti taulun pinnan putsauksessa kun on kysymyksessä öljy-tai akryylivärit esimerkiksi. Jos taulun on tehnyt ammattinsa osaava taiteilija niin kyllä kankaan kuidut ovat kyllästyneet riittävästi jo pohjatyötä tehdessä joten veden ja saippuan käyttöä ei todellakaan tarvi silloin arastella mutta järkeä toki siinä kannattaa silloin käyttää.
        Sen sijaan pikseleiden "kloonaus" suoranaisessa paikkaustyössä konservoinnin yhteydessä on jo ammattisalaisuus joka kulkee isältä pojalle periaatteella ja siihen saa opin vain toiselta konservoijalta.
        Ymmärrän hyvin tämän "myyntitykkinimimerkin" varoittelut siinä mielessä. Kuka nyt ei tahtoisi myyntiään edistää vaikkapa kyseenalaisinkin keinoin.

        tietää enemmän asiasta niin Googlettakaa enlannikielisille sivuille. Alla on yksi aika hyvä kommentti, josta poimin heti yhden kohdan ennen kuin luette sen kokonaan: "Yksi kultainen ohje pitää aina muistaa vettä EI SAA KOSKAAN tuoda maalauksen kanssa kosketuksiin." Esille tulee myös leivän käyttö. Ja sitten koko teksti, joka kannattaa kyllä lukea

        The art of restoring oil paintings
        by Jane Allyson

        There is no doubt about it, restoring an oil painting can be considered an art form. It involves a fair degree of know-how, patience and a delicacy of touch. How successful you will be in achieving a pleasing outcome will depend entirely on the condition of the painting, and how valuable it is. Before taking on any restoration projects, a beginner would be well advised to take advice from a professional.

        Failing this there are some methods which can be used to clean and restore your painting at home or in the workshop.

        The one golden rule that must be always remembered is: you should NEVER allow water to come into contact with your painting. It is generally assumed that water soluble oil paints are a fairly modern invention, but they have in fact been in use for many years. By allowing water to come into contact with the surface, you can ruin a valuable painting in an instant. If you attempt to clean your painting with soap or detergent and water, you run the risk of inducing a kind of milky white reaction to the oil paint.

        You may not think that damping the oil painting down to take the worst of the dirt away, will cause much harm, but in fact if you dampen the canvas in any way, you may be in danger of causing the canvas to stretch, leading to bagginess to the picture. Water can be very intrusive and can seep into any imperfections or cracks within the paint and cause flaking. This kind of damage is very difficult to restore.

        Oil paint is used in conjunction with many different mediums such as linseed oil and other agents that help to thicken or thin the pigments during use. The integrity of the painting could be seriously damaged by using any kind of thinners or alcohol as these will invariably react to the painting causing the pigment to dissolve.

        Abrasives (such as the scratchy pads used for washing dishes) will also interfere with the integrity of the brushwork and promote flaking.

        To get a good idea of how grubby your painting is, you can lay it flat upon a work top and dust it with a feather duster to get rid of any loose fluff and dirt. You can also use a vacuum with a soft attachment or piece of muslin secured over the end of your nozzle to avoid damaging the surface of the painting.

        A good method to remove general grease and accumulated dirt is to use a piece of bread. This method is useful for cleaning old books too.

        Lightly brush the bread against the surface of the painting and you should see the dirt being absorbed

        by the bread. As each piece of bread becomes grubby, exchange it for a fresh piece. When you are satisfied with the result, give the surface a flick with a soft brush to get rid of any loose crumbs.

        Other home remedies include using a cut potato or an onion, to act as an astringent with a couple of drops of lemon juice. Use a dabbing motion over the surface of the painting to avoid too much dragging over the paint. As each piece absorbs the dirt and grease, exchange for fresh piece until the whole picture is clean. Always remember to do a "test" patch first in the corner of the picture to test for fastness.

        a more thorough job, the best method to use in cleaning an oil painting is to use a lanolin based cleaner (such as an unscented or plain hand cleaner) Using a soft cloth or cotton bud, take a little of the cleaner and with a circular motion gently dab the cleaner onto the surface of the painting. Again, check for fastness. To begin with take a small amount on a cotton bud and wipe on; leave for a couple of minutes and then dab gently off.

        If the paint does not react with the cleaner, then it will be OK to finish the job. Take your time, as there is no point in trying to rush the process. Too much vigorous scraping at the surface may damage the painting and cause the paint to flake.

        Even after the most careful and thorough cleaning, a painting may not regain its original freshness because the protective varnish has yellowed over time. At this point you may decide to speak to a specialist about having your painting restored to its former glory or you may even feel confident enough to have a go at it yourself.

        Professional advice is so very important. If your painting is valuable, then personally I would advise you to have it professionally treated. But if the painting doesn't warrant the cost, then it is possible to do the job yourself using a product called conservation liquid, which is a mild solvent.

        Conservation liquid is formulated to clean and remove varnish from your painting and is applied using a cotton wool ball to smear the mix over the painting. Some people may be confident enough to carefully remove the painting from the frame first, which will stop the risk of causing any discoloration to the surround of your picture. Remember to do your test patch first to assess the reaction of the solvent to the canvas.

        An application of 3 thin coats of natural picture Damar varnish should be applied after the old varnish has been stripped. Each coat of varnish should be allowed to dry for at least four days, with the last coat being applied after an interval of six months.

        The cleaning and restoration of old paintings is not a job to be taken lightly. I cannot stress how important it is to do test patches first before you go ahead with your chosen method of treatment. Leave the test patch for at least five to ten minutes before checking the result and only proceed with the process if you are utterly confident in the method being used.

        Before beginning the restoration it is always advisable to seek a professional as to the worth of your painting. Be aware of the fact that if you decide to go ahead with restoring a valuable painting, you may have to accept that in bringing the picture back to its former glory, you could be considerably devaluing an irreplaceable work of art.

        Learn more about this author, Jane Allyson.


      • il pit'tore
        il pittore kirjoitti:

        tietää enemmän asiasta niin Googlettakaa enlannikielisille sivuille. Alla on yksi aika hyvä kommentti, josta poimin heti yhden kohdan ennen kuin luette sen kokonaan: "Yksi kultainen ohje pitää aina muistaa vettä EI SAA KOSKAAN tuoda maalauksen kanssa kosketuksiin." Esille tulee myös leivän käyttö. Ja sitten koko teksti, joka kannattaa kyllä lukea

        The art of restoring oil paintings
        by Jane Allyson

        There is no doubt about it, restoring an oil painting can be considered an art form. It involves a fair degree of know-how, patience and a delicacy of touch. How successful you will be in achieving a pleasing outcome will depend entirely on the condition of the painting, and how valuable it is. Before taking on any restoration projects, a beginner would be well advised to take advice from a professional.

        Failing this there are some methods which can be used to clean and restore your painting at home or in the workshop.

        The one golden rule that must be always remembered is: you should NEVER allow water to come into contact with your painting. It is generally assumed that water soluble oil paints are a fairly modern invention, but they have in fact been in use for many years. By allowing water to come into contact with the surface, you can ruin a valuable painting in an instant. If you attempt to clean your painting with soap or detergent and water, you run the risk of inducing a kind of milky white reaction to the oil paint.

        You may not think that damping the oil painting down to take the worst of the dirt away, will cause much harm, but in fact if you dampen the canvas in any way, you may be in danger of causing the canvas to stretch, leading to bagginess to the picture. Water can be very intrusive and can seep into any imperfections or cracks within the paint and cause flaking. This kind of damage is very difficult to restore.

        Oil paint is used in conjunction with many different mediums such as linseed oil and other agents that help to thicken or thin the pigments during use. The integrity of the painting could be seriously damaged by using any kind of thinners or alcohol as these will invariably react to the painting causing the pigment to dissolve.

        Abrasives (such as the scratchy pads used for washing dishes) will also interfere with the integrity of the brushwork and promote flaking.

        To get a good idea of how grubby your painting is, you can lay it flat upon a work top and dust it with a feather duster to get rid of any loose fluff and dirt. You can also use a vacuum with a soft attachment or piece of muslin secured over the end of your nozzle to avoid damaging the surface of the painting.

        A good method to remove general grease and accumulated dirt is to use a piece of bread. This method is useful for cleaning old books too.

        Lightly brush the bread against the surface of the painting and you should see the dirt being absorbed

        by the bread. As each piece of bread becomes grubby, exchange it for a fresh piece. When you are satisfied with the result, give the surface a flick with a soft brush to get rid of any loose crumbs.

        Other home remedies include using a cut potato or an onion, to act as an astringent with a couple of drops of lemon juice. Use a dabbing motion over the surface of the painting to avoid too much dragging over the paint. As each piece absorbs the dirt and grease, exchange for fresh piece until the whole picture is clean. Always remember to do a "test" patch first in the corner of the picture to test for fastness.

        a more thorough job, the best method to use in cleaning an oil painting is to use a lanolin based cleaner (such as an unscented or plain hand cleaner) Using a soft cloth or cotton bud, take a little of the cleaner and with a circular motion gently dab the cleaner onto the surface of the painting. Again, check for fastness. To begin with take a small amount on a cotton bud and wipe on; leave for a couple of minutes and then dab gently off.

        If the paint does not react with the cleaner, then it will be OK to finish the job. Take your time, as there is no point in trying to rush the process. Too much vigorous scraping at the surface may damage the painting and cause the paint to flake.

        Even after the most careful and thorough cleaning, a painting may not regain its original freshness because the protective varnish has yellowed over time. At this point you may decide to speak to a specialist about having your painting restored to its former glory or you may even feel confident enough to have a go at it yourself.

        Professional advice is so very important. If your painting is valuable, then personally I would advise you to have it professionally treated. But if the painting doesn't warrant the cost, then it is possible to do the job yourself using a product called conservation liquid, which is a mild solvent.

        Conservation liquid is formulated to clean and remove varnish from your painting and is applied using a cotton wool ball to smear the mix over the painting. Some people may be confident enough to carefully remove the painting from the frame first, which will stop the risk of causing any discoloration to the surround of your picture. Remember to do your test patch first to assess the reaction of the solvent to the canvas.

        An application of 3 thin coats of natural picture Damar varnish should be applied after the old varnish has been stripped. Each coat of varnish should be allowed to dry for at least four days, with the last coat being applied after an interval of six months.

        The cleaning and restoration of old paintings is not a job to be taken lightly. I cannot stress how important it is to do test patches first before you go ahead with your chosen method of treatment. Leave the test patch for at least five to ten minutes before checking the result and only proceed with the process if you are utterly confident in the method being used.

        Before beginning the restoration it is always advisable to seek a professional as to the worth of your painting. Be aware of the fact that if you decide to go ahead with restoring a valuable painting, you may have to accept that in bringing the picture back to its former glory, you could be considerably devaluing an irreplaceable work of art.

        Learn more about this author, Jane Allyson.

        Voisit tuon myös suomentaa! Vai tahdotko näyttää fiksulta?


      • olivetree
        il pittore kirjoitti:

        tietää enemmän asiasta niin Googlettakaa enlannikielisille sivuille. Alla on yksi aika hyvä kommentti, josta poimin heti yhden kohdan ennen kuin luette sen kokonaan: "Yksi kultainen ohje pitää aina muistaa vettä EI SAA KOSKAAN tuoda maalauksen kanssa kosketuksiin." Esille tulee myös leivän käyttö. Ja sitten koko teksti, joka kannattaa kyllä lukea

        The art of restoring oil paintings
        by Jane Allyson

        There is no doubt about it, restoring an oil painting can be considered an art form. It involves a fair degree of know-how, patience and a delicacy of touch. How successful you will be in achieving a pleasing outcome will depend entirely on the condition of the painting, and how valuable it is. Before taking on any restoration projects, a beginner would be well advised to take advice from a professional.

        Failing this there are some methods which can be used to clean and restore your painting at home or in the workshop.

        The one golden rule that must be always remembered is: you should NEVER allow water to come into contact with your painting. It is generally assumed that water soluble oil paints are a fairly modern invention, but they have in fact been in use for many years. By allowing water to come into contact with the surface, you can ruin a valuable painting in an instant. If you attempt to clean your painting with soap or detergent and water, you run the risk of inducing a kind of milky white reaction to the oil paint.

        You may not think that damping the oil painting down to take the worst of the dirt away, will cause much harm, but in fact if you dampen the canvas in any way, you may be in danger of causing the canvas to stretch, leading to bagginess to the picture. Water can be very intrusive and can seep into any imperfections or cracks within the paint and cause flaking. This kind of damage is very difficult to restore.

        Oil paint is used in conjunction with many different mediums such as linseed oil and other agents that help to thicken or thin the pigments during use. The integrity of the painting could be seriously damaged by using any kind of thinners or alcohol as these will invariably react to the painting causing the pigment to dissolve.

        Abrasives (such as the scratchy pads used for washing dishes) will also interfere with the integrity of the brushwork and promote flaking.

        To get a good idea of how grubby your painting is, you can lay it flat upon a work top and dust it with a feather duster to get rid of any loose fluff and dirt. You can also use a vacuum with a soft attachment or piece of muslin secured over the end of your nozzle to avoid damaging the surface of the painting.

        A good method to remove general grease and accumulated dirt is to use a piece of bread. This method is useful for cleaning old books too.

        Lightly brush the bread against the surface of the painting and you should see the dirt being absorbed

        by the bread. As each piece of bread becomes grubby, exchange it for a fresh piece. When you are satisfied with the result, give the surface a flick with a soft brush to get rid of any loose crumbs.

        Other home remedies include using a cut potato or an onion, to act as an astringent with a couple of drops of lemon juice. Use a dabbing motion over the surface of the painting to avoid too much dragging over the paint. As each piece absorbs the dirt and grease, exchange for fresh piece until the whole picture is clean. Always remember to do a "test" patch first in the corner of the picture to test for fastness.

        a more thorough job, the best method to use in cleaning an oil painting is to use a lanolin based cleaner (such as an unscented or plain hand cleaner) Using a soft cloth or cotton bud, take a little of the cleaner and with a circular motion gently dab the cleaner onto the surface of the painting. Again, check for fastness. To begin with take a small amount on a cotton bud and wipe on; leave for a couple of minutes and then dab gently off.

        If the paint does not react with the cleaner, then it will be OK to finish the job. Take your time, as there is no point in trying to rush the process. Too much vigorous scraping at the surface may damage the painting and cause the paint to flake.

        Even after the most careful and thorough cleaning, a painting may not regain its original freshness because the protective varnish has yellowed over time. At this point you may decide to speak to a specialist about having your painting restored to its former glory or you may even feel confident enough to have a go at it yourself.

        Professional advice is so very important. If your painting is valuable, then personally I would advise you to have it professionally treated. But if the painting doesn't warrant the cost, then it is possible to do the job yourself using a product called conservation liquid, which is a mild solvent.

        Conservation liquid is formulated to clean and remove varnish from your painting and is applied using a cotton wool ball to smear the mix over the painting. Some people may be confident enough to carefully remove the painting from the frame first, which will stop the risk of causing any discoloration to the surround of your picture. Remember to do your test patch first to assess the reaction of the solvent to the canvas.

        An application of 3 thin coats of natural picture Damar varnish should be applied after the old varnish has been stripped. Each coat of varnish should be allowed to dry for at least four days, with the last coat being applied after an interval of six months.

        The cleaning and restoration of old paintings is not a job to be taken lightly. I cannot stress how important it is to do test patches first before you go ahead with your chosen method of treatment. Leave the test patch for at least five to ten minutes before checking the result and only proceed with the process if you are utterly confident in the method being used.

        Before beginning the restoration it is always advisable to seek a professional as to the worth of your painting. Be aware of the fact that if you decide to go ahead with restoring a valuable painting, you may have to accept that in bringing the picture back to its former glory, you could be considerably devaluing an irreplaceable work of art.

        Learn more about this author, Jane Allyson.

        Niin tässäkin ohjeessa todettiin miten loppulakka on mahdollista poistaa ja kyseessä ei ole edes mikään ihme operaatio, jos maalauksen alkuperäinen tekijä on tehnyt hyvää työtä. Loppulakan tehtävänä on suojata maalausta ja tarpeen tullen se voidaan poistaa. Ei maalaus ole millään lailla menetetty jos näin joudutaan toimimaan.
        Että voisi restauroija kenties vähän opetella alaansa.

        Usein maalauksen puhdistukseen riittää myös helläkätinen harjaus pehmeällä siveltimellä. Mutta muuten leipä on hyvä ja pitkään käytetty puhdistustyöväline.


      • olivetree
        olivetree kirjoitti:

        Niin tässäkin ohjeessa todettiin miten loppulakka on mahdollista poistaa ja kyseessä ei ole edes mikään ihme operaatio, jos maalauksen alkuperäinen tekijä on tehnyt hyvää työtä. Loppulakan tehtävänä on suojata maalausta ja tarpeen tullen se voidaan poistaa. Ei maalaus ole millään lailla menetetty jos näin joudutaan toimimaan.
        Että voisi restauroija kenties vähän opetella alaansa.

        Usein maalauksen puhdistukseen riittää myös helläkätinen harjaus pehmeällä siveltimellä. Mutta muuten leipä on hyvä ja pitkään käytetty puhdistustyöväline.

        oli siis edellinen


      • jos onnistut vernissan....
        olivetree kirjoitti:

        Niin tässäkin ohjeessa todettiin miten loppulakka on mahdollista poistaa ja kyseessä ei ole edes mikään ihme operaatio, jos maalauksen alkuperäinen tekijä on tehnyt hyvää työtä. Loppulakan tehtävänä on suojata maalausta ja tarpeen tullen se voidaan poistaa. Ei maalaus ole millään lailla menetetty jos näin joudutaan toimimaan.
        Että voisi restauroija kenties vähän opetella alaansa.

        Usein maalauksen puhdistukseen riittää myös helläkätinen harjaus pehmeällä siveltimellä. Mutta muuten leipä on hyvä ja pitkään käytetty puhdistustyöväline.

        poistamaan taulun pinnasta niin silloin jätät hyvästit myös koko komeudelle!
        Minkä helvetinmoisia ääliöitä tänne kirjoittelee ja muka asiantuntijoina.
        Alkuperäinen pointti koski kotikonsteja ja turvallisia menetelmiä. Hei haloo, leipä on kyllä yksi niistä turvallisimmista. Sitten kun olette sotkeneet ja tuhrineet taulunnne sillä leivällä niin saippuavedellä sekin sotku on turvallista putsata.
        Muussa tapauksessa käyttäkää ammattinsa osaavaa ihmistä jos ette ole sairaalloisen saitoja.


      • il pittore
        il pit'tore kirjoitti:

        Voisit tuon myös suomentaa! Vai tahdotko näyttää fiksulta?

        nyt vain on sellaista, että apua joutuu tämän tästä ja myös keskustelunaiheissa hakemaan Googlesta, ja se vie usein väkisin vieraskielisille sivuille. Englantia useimmat Suomessakin jo joten kuten hallitsevat, aikamiehenä minäkin sen olen joutunut opiskelemaan, joten pieni vähemmsitö jää sen suhteen paitsioon.

        Englannin taito alkaa olla sen verran yleistä, että sen käyttämisellä ei taatusti enää kukaan yritä osoittaa fiksuuttaan, siihen on parempiakin keinoja. Tarkoitus ei tietenkään ollut pahoittaa kenenkään mieltä, ja olen pahoillani, jos olet kommettini niin kokenut.


      • vähän apua

      • Olivetree
        jos onnistut vernissan.... kirjoitti:

        poistamaan taulun pinnasta niin silloin jätät hyvästit myös koko komeudelle!
        Minkä helvetinmoisia ääliöitä tänne kirjoittelee ja muka asiantuntijoina.
        Alkuperäinen pointti koski kotikonsteja ja turvallisia menetelmiä. Hei haloo, leipä on kyllä yksi niistä turvallisimmista. Sitten kun olette sotkeneet ja tuhrineet taulunnne sillä leivällä niin saippuavedellä sekin sotku on turvallista putsata.
        Muussa tapauksessa käyttäkää ammattinsa osaavaa ihmistä jos ette ole sairaalloisen saitoja.

        Tämä edellinen kommenttini oli oikeastaan vielä palautetta eräässä toisessa viestiketjussa saamaani vastaukseen konservoijalta.Joten anteeksi jos se oikein sopinut tähän keskusteluun... Ei tosiaankaan kannata yrittää poistaa vernissaa kotikonstein. Mutta mahdollista se on ja ei se ei todellakaan välttämättä tuhoa alkuperäistä maalausta.


      • rtkk
        myyntitykkijantunen kirjoitti:

        Veden kanssa putsaaminen on hyvin riskialtista jos työ on käsitelty vernissalla. Jos kosteus pääsee pinnan alle niin taulu saattaa olla pilalla. Vernissa ja vesi saattavat reagoida hyvinkin ikävällä tavalla keskenään (ei siis välttämättä veden kestävää).

        Taas uuden vernissan sively vanhaan tauluun on saattaa mennä pieleen varsinkin jos lika jää tuon uuden pinnan alle (siellä on ja pysyy). Muutenkin jos et ole varma, ettei taulussa ole jo vernissaa niin älä laita sitä lisää (eivät välttämättä sovi yhteen).

        Leipä tuskin putsaa taulua juurikaan mutta ei varmaan aiheuta paljon vahinkoakaan.

        Kirkastan värit ranskalaisella tärpätillä!


      • rtkk
        rtkk kirjoitti:

        Kirkastan värit ranskalaisella tärpätillä!

        Lisäksi saatan käyttää maalausnestettä, jossa mm dammarvernissaa, ja pelavaöljyä tilanteen mukaan. Eli taulun maalausta jatkaessa.

        Konservaattorit varmaankin osaavat käyttää nuita oikein vanhoja tauluja konservoidessaan.


    • Leivän käyttäminen puhdistukseen on turvallista koska menetelmä ei vahingoita kuvaa. Leipä ei saa sisältää lisäaineita eikä esim. rasvaa tai sokeria, joten sen joutuu leipomaan itse.
      Mikäli kuva on toimenpiteen jälkeen vielä likainen joudutaan käyttämään nesteitä. Kaikki nesteet oikeinkin käytettyinä vaarantavat kuvan.

      Kun kuvaan tunkeutuu uusia aine, ottaa se siellä paikkansa ja vaikuttaa samalla kuvan alkuperäiseen koostumukseen. Sanomattakin on selvää, että tämä prosessi on rakenteelle vahingollinen.

      Mikäli kaikesta huolimatta haluaa kokeilla vettä, on hyvä ensin tarkistaa löytyykö kuvasta halkeamia joita pitkin kaikki nesteet imeytyvät kuvaan. Pesun suorittaminen saunassa tai käyttäen hiustenkuivaajaa apuna ei poista tätä imeytymistä vaan vahingoittaa kuvaa entistä pahemmin.

      Mikäli taulussa on loppuvernissa, voidaan se tietyin varotoimenpitein poistaa, jolloin kuva saattaa puhdistua. Ensin pitää selvittää onko taulussa vernissakerros ja mikäli on, sen laatu. Lisäksi tulee selvittää johtuuko tummuminen maalaamiseen käytetyn maalinesteen tummumisesta, eikä mahdollisesta vernissakerroksen liasta, jolloin loppuvernissan poisto ei auta.

      Johtopäätös on leivän käyttäminen puhdistukseen. Mikään muu toimenpide ei onnistu kotikonstein vaan vaarantaa kuvan.

    • käytetään

      ainakin Turussa tapettien puhdistukseen.
      Alla lainaus ja linkki lainauksen sisältävälle sivulle.

      Muraalitapetti reunusnauhoineen ja yläosan liimamaalattu pinta jätetään näkyviin lattiasta kattoon ulottuvaksi kaistaksi osassa kaakkoispäätyseinää, missä se on säilynyt parhaiten. Vanhemmat tapettikerrokset otetaan kostuttamalla varovasti esille kaistan alaosassa. Tapetti puhdistetaan ensin pehmeällä harjalla. Tarkempaan puhdistamiseen käytetään rasvattoman ranskanleivän sisusta tai synteettisestä kumista valmistettua sientä. Kosteusläikkiä voidaan häivyttää jauhemaisella pastelliliidulla värittämällä. Pienempiä tapetissa näkyviä vaurioita kuten naulanreikiä ei tarvitse peittää; ne voidaan hyväksyä

      http://www.restaurointikeskus.fi/index.php?page=restaurointikeskuksesta&sub=korjaus&detail=nayttely

    • ville vessa

      Kiitos vihjeistä! onkin nyt helppoa!

    • viipurinrinkeli

      Olipa korkealentoinen keskustelu. Etsin apua kovalevylle maalatun taulun puhdistukseen, kyse ei ole tietenkään arvokkaasta antiikista vaan tunnearvosta. Tuskin alan hieromaan siihen ranskista, nihkeällä olen jo pyyhkinyt sitä. Joten saippuaa kehiin vaan . Sitten on isovaarin kankaalle maalaama taulu, johon en suurin surminkaan uskalla koskea, se odottaa ammatti-ihmisen toimia.

    • Anelliax

      Tinnerillä puhdistuu parhaiten, Vinkki löytyy Mister Bean elokuvasta.

    • taidettavaan

      Tässä ketjussa kovasti leipää ja vettä tajotaan mutta tasan varmaa on, että jos tuota vettä on pisaroiksi asti niin taulu on pilalla hyvin todennäköisesti..

      .. mutta jokainen sotkee omaisuutensa niinkuin itse tahtoo.

    • noak

      Mikä suomalaisia oikein vaivaa kun ei osata keskustella asiallisesti edes taulun puhdistuksesta. Jos joku on erimieltä jostain onko hänen pakko yrittää esittää toinen vähintäin vähäjärkisenä. Joitain keskusteluja on ihan kaameata lukea. Näin ei onneksi ole nykyisessä asuinmaassani.

    • uusavuttomat

      Ihmiset ovat tyhmiä, ja huonosti asioista tietäviä nykyaikana. Keskustelu käy siitä esimerkkinä, suuri osa ei näköjään tiedä, eikä edes usko, että ranskanleipä on hyvä ja yleisesti käytetty puhdistusvälinen. Aivot taitavat mädätä nykynettiläisiltä. No, tässä näille uustiedottomille tietoa, mistäpä muualat kuin netistä:
      http://yle.fi/uutiset/eduskuntatalon_kattomaalauksia_puhdistetaan_ranskanleivalla/6982718
      http://yle.fi/uutiset/forssan_kirkon_seinat_puhtaaksi_ranskanleivalla/7946617
      https://langanlaskija.wordpress.com/2008/09/24/muiden-materiaalien-puhdistuksesta/

      • stopus

        on yleinen totuus, että ei kannata syödä valkoisia jauhoja mm. sämpylöissä, juur liisteriomaisen ominaisaadunsa takia. Kehoon syntyy tukoksia.


    • usa47

      Tuoreen ranskanleipä kahtia ja pehmeällä sisuksella taulua pyyhitään. On hellävarainen.

    • perintötaulu

      Saimme perinnöksi joitakin satoja vuosia vanhan ranskalaisen taiteilijan maalaaman öljyväriteoksen, joka on vuosien saatossa aikalailla tummentunut, Edellä olevien kommenttien perusteella alan sitä ranskanleivällä sivelemään? Eikä mitään varmaa ja helpompaa kotikonstia löydy? (Taulu on todella kookas)

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mielessäni vieläkin T

      Harmi että siinä kävi niinkuin kävi, rakastin sinua. Toivotan sulle kaikkea hyvää. Toivottavasti löydät sopivan ja hyvän
      Ikävä
      39
      1731
    2. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1371
    3. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      42
      1337
    4. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      11
      1330
    5. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      1
      1315
    6. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      7
      1294
    7. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      0
      1274
    8. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      1
      1240
    9. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      2
      1200
    10. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      2
      1173
    Aihe